یادداشتهای زهرا دشتی (383) زهرا دشتی 2 روز پیش مجمع سری رابرت هریس 3.7 7 کتاب مجمع سری نوشتهی رابرت هریس، رمانیست مهیج و در عین حال عمیق که در بطن یکی از بستهترین و مرموزترین فرایندهای مذهبی جهان، یعنی انتخاب پاپ جدید در واتیکان، رخ میدهد. داستان با مرگ ناگهانی پاپ آغاز میشود و فضای رمان در پشت درهای بستهی کلیسای سیستین شکل میگیرد؛ جایی که ۱۱۸ کاردینال از سراسر جهان گرد هم آمدهاند تا با رأیگیری، رهبر جدید کلیسای کاتولیک را انتخاب کنند. در مرکز این روایت، کاردینال لوملی،که از نظر دینی مردد و انسانی مسئول است، قرار دارد که بهعنوان رئیس جلسه انتخاباتی، سعی دارد این فرآیند پیچیده را با آرامش و عدالت مدیریت کند. اما همچنان که رأیگیریها ادامه مییابد، فشارها، رقابتهای درونی، رازها و غافلگیریهایی که هیچکس انتظارش را ندارد، کمکم چهره واقعی برخی از شخصیتها را آشکار میکند. مجمع نه فقط یک رمان سیاسی-مذهبی جذاب است، بلکه اثریست که در سکوت و خویشتنداریاش، درون انسان، قدرت، ایمان، جاهطلبی و حقیقت را به چالش میکشد. این کتاب برای علاقهمندان به رمانهای معمایی، سیاسی و روانشناسانه بسیار جذاب است، بهویژه کسانی که از روایتهایی در فضاهای محدود، پرتنش و پر از تضاد لذت میبرند. همچنین برای خوانندگانی که به موضوعات مربوط به مذهب، ساختار قدرت، و اخلاق در سطوح بالای تصمیمگیری علاقهمندند، میتواند اثری بسیار تاملبرانگیز باشد. رابرت هریس نویسندهای بریتانیاییست که سابقه روزنامهنگاری دارد و با رمانهای تاریخی و سیاسیاش شناخته میشود. از جمله آثار موفق او میتوان به پدرلند، آرکادیای آخرالزمان و سایه نویس اشاره کرد. سبک روایی او همواره دقیق، پخته و پر از جزئیات واقعگرایانه است. کتاب مجمع توسط مهدی فیاضیکیا به فارسی ترجمه شده و نشر چترنگ آن را منتشر کرده است؛ ترجمهای روان و قابل اعتماد که خواندن این اثر پرکشش را برای فارسیزبانان دلنشینتر کرده است. 0 15 زهرا دشتی 3 روز پیش خرده جنایت های زناشوهری اریک امانوئل اشمیت 3.9 61 خرده جنایتهای زناشوهری «خرده جنایتهای زناشوهری» یک نمایشنامهی کوتاه اما عمیق از اریک امانوئل اشمیت است که در قالب یک گفتوگوی دو نفره بین زن و شوهری میگذرد. داستان دربارهی مردی است که پس از یک حادثهی مشکوک حافظهاش را از دست داده و اکنون در حال بازسازی روابط خود با همسرش است. در طول مکالماتشان، رازها، سوءظنها، و نیتهای نهفتهی هر دو طرف آشکار میشود و رابطهی زناشویی آنها در بوتهی آزمونی روانشناختی قرار میگیرد. اشمیت به طرز ماهرانهای از زبان استفاده میکند تا روانشناسی شخصیتها را آشکار کند. گفتگوها پر از پیچیدگیهای عاطفی و فلسفیاند که به خواننده امکان میدهد دربارهی ماهیت عشق، قدرت و حقیقت تأمل کند. کتاب حجم زیادی ندارد، اما در همین فضای محدود، دنیایی از احساسات، ابهامات، و پرسشهای عمیق را برای مخاطب ترسیم میکند. اشمیت بهخوبی دینامیکهای پیچیدهی روابط زناشویی، بازیهای قدرت، و فریبهای متقابل را به تصویر میکشد، و این نمایشنامه را به یک مطالعهی روانشناختی جذاب تبدیل میکند. هرچند این یک نمایشنامهی گفتوگومحور است، اما دارای تعلیق و غافلگیریهای متعددی است که خواننده را درگیر نگه میدارد. این کتاب را به علاقهمندان به نمایشنامه و ادبیات روانشناختی، کسانی که به داستانهای پر از دیالوگهای تیز و تفکربرانگیز علاقه دارند و مخاطبانی که دوست دارند روابط انسانی، مخصوصاً زندگی زناشویی، را از زاویهای فلسفی و روانشناختی تحلیل کنند توصیه میکنم. اما احتمالاً کسانی که انتظار یک داستان پرحادثه یا پر از ماجراهای بیرونی دارند یا خوانندگانی که به سبکهای توصیفی و جزئیات زیاد در داستان علاقه دارند و کسانی که از تحلیلهای فلسفی دربارهی عشق و قدرت لذت نمیبرند چندان از این کتاب لذت نبرند. «خرده جنایتهای زناشوهری» یک اثر کوتاه، اما تأملبرانگیز است که به شکلی دقیق و ظریف روابط انسانی را تحلیل میکند. اگر به داستانهای دیالوگمحور و فلسفی علاقه دارید، این کتاب میتواند تجربهای چالشبرانگیز و لذتبخش برای شما باشد. ترجمهی فارسی این کتاب با ترجمههای متفاوت و توسط چند ناشر در ایران ارائه شده. من ترجمه شهلا حائری که انتشارات قطره منتشر کرده را مطالعه کردم که بسیار خوب و خوشخوان بود. 0 1 زهرا دشتی 1404/3/22 سفر تنهایی هاروکی موراکامی 4.5 1 این رمان نوشتهی هاروکی موراکامی، نویسندهی نامآشنای ژاپنی است. عنوان اصلی آن به انگلیسی Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage است که ترجمهی تحتاللفظیاش میشود «تسوکورو تازاکی بیرنگ و سالهای زیارتش». اما در ترجمهای که من خواندم، یعنی ترجمهی محمد قصاع که انتشارات ویژه آن را منتشر کرده، عنوان تغییر کرده است. رمان داستان مردی است با گذشتهای زخمی و ریشهدار، که در سکوت و انزوا زندگی میکند و ناگهان تصمیم میگیرد به گذشته بازگردد و پاسخی برای پرسشهای قدیمیاش پیدا کند. روایت با نوعی خلأ روانی و حسی آغاز میشود و بهتدریج، از طریق مواجهه با آدمهایی از گذشته، تکههای گمشدهی شخصیت او را بازسازی میکند. میتوان گفت این یک سفر بیرونی نیست، بلکه نوعی سلوک درونی برای درک بهتر خود، رنجها، خاطرات و معناهای ازدسترفته است. این کتاب مناسب کسانی است که با جهان درونی شخصیتها ارتباط برقرار میکنند، علاقهمند به روانکاویهای ظریف در دل داستانی آرام و تأملبرانگیز هستند، و از خواندن روایتهایی لذت میبرند که در ظاهر سادهاند اما در عمق، پیچیده و چندلایه. اگر دنبال حادثه یا هیجان بیرونی هستید، این کتاب شاید مناسبتان نباشد. اما اگر از تنهایی، خاطره، هویت، و جستوجوی آرام معنا مینویسید یا میخوانید، این کتاب میتواند همراه خوبی باشد. هاروکی موراکامی نویسندهای است که در بیشتر آثارش به خلوتهای انسانی، مرز واقعیت و خیال، و تأثیرات زمان و گذشته میپردازد. سبک رواییاش مینیمال، خیالانگیز و گاهی بهشدت شخصی است. در ایران ترجمههای متعددی از این کتاب وجود دارد، اما ترجمهای که من خواندم، با وجود آنکه عنوان اصلی را تغییر داده بود، در مجموع ترجمهای خوشخوان و روان بود. 0 0 زهرا دشتی 1404/3/21 سرزمین مقدس: سفری به فلسطین گی دولیل 4.0 71 کتاب سرزمین مقدس (Jerusalem: Chronicles from the Holy City) نوشتهی گی دولیل، یک رمان گرافیکی مستند است که با نگاهی طنزآمیز و در عین حال دقیق، تجربهی زیستن نویسنده در شهر قدس را به تصویر میکشد. دولیل ، کارتونیست کانادایی، همراه با همسرش که در سازمان پزشکان بدون مرز فعالیت میکند، و فرزندانش، برای مدتی به این شهر نقل مکان میکند. او در خلال روایتهای روزمره، به مسائل پیچیدهی سیاسی، مذهبی و فرهنگی یکی از مناقشهبرانگیزترین نقاط جهان میپردازد. داستانها در ظاهر سادهاند، اما در بطن خود لایههایی از تنش، تناقض و حیرت را نسبت به زیستن در شهری آشکار میکنند که همزمان مقدس و محل کشمکش است. نگاه دولیل نه از جنس تحلیل سیاسی، بلکه نگاهی انسانی، کنجکاو و گاه بیطرفانهست که تلاش میکند با زبان تصویر و طنز، واقعیت پیچیدهی زندگی در قدس را ترسیم کند. این کتاب برای کسانی مناسب است که به موضوعات خاورمیانه، تاریخ معاصر، زندگی در بسترهای چندفرهنگی و تجربههای شخصی از تقاطع فرهنگ و سیاست علاقهمندند. همچنین خواندن آن برای علاقهمندان به رمان گرافیکی، روزنامهنگاری تصویری و روایتهای مستند تصویری توصیه میشود. گی دولیل، که پیشتر با آثاری مانند پیونگیانگ، شنزن و یانگون شناخته شده، یکی از صداهای شاخص روایتگر تصویری در عصر حاضر است. سبک ساده اما دقیق او در طراحی، و نثر کوتاه، موجز و صمیمیاش، آثارش را هم سرگرمکننده و هم تأملبرانگیز کرده است. نشر اطراف این کتاب را در ایران با ترجمهی روان و خوشخوان عاطفه احمدی منتشر کرده است. همچنین در دو ضمیمهی مختصر در انتهای کتاب، اطلاعات عمومی و مفیدی دربارهی تاریخ و وضعیت سیاسی-اجتماعی سرزمین فلسطین ارائه شده که به درک بهتر زمینههای روایت کمک شایانی میکند. 0 32 زهرا دشتی 1404/3/12 پل های مدیسون کانتی رابرت جیمز والر 3.7 5 کتاب پلهای مدیسون کانتی نوشتهی رابرت جیمز والر، داستانی عاشقانه، آرام و تأثیرگذار است که در دل روستایی آرام در آمریکا روایت میشود. داستان دربارهی ملاقات تصادفی یک زن خانهدار به نام فرانچسکا و یک عکاس تنها و مسافر به نام رابرت است که برای عکاسی از پلهای تاریخی مدیسون به آنجا آمده. در طول چند روز کوتاه، میان این دو، پیوندی عمیق و عاشقانه شکل میگیرد؛ پیوندی که زندگی هر دو را دستخوش تغییری خاموش اما ماندگار میکند. رمان با لحنی شاعرانه، ساده و صمیمی نوشته شده و بدون افتادن به دام شعارهای عاشقانه یا اغراقهای مرسوم، به ظرافت عاطفه، اشتیاق، و تعارضات درونی شخصیتها میپردازد. داستان بیش از آنکه دربارهی عشق بهمثابه هیجان باشد، دربارهی انتخاب، وظیفه، و حسرت است. پلهای مدیسون کانتی مناسب افرادیست که به داستانهای عاشقانهی بالغ، واقعگرا و تأملبرانگیز علاقه دارند؛ کسانی که در پی رمانهایی هستند که عشق را نه در شکل فانتزی، بلکه در بستر واقعیت و درون روابط پیچیده و انسانی به تصویر میکشد. رابرت جیمز والر، نویسنده و موسیقیدان آمریکایی، با همین اثر به شهرت جهانی رسید. او با نثری نرم و توصیفگر، موفق شده تجربهای صمیمی و درونی را به شکلی جهانی و قابل لمس روایت کند. از دید من، عموماً آثار عاشقانهای که نویسندهشان مرد است، در بیان لطافت عشق زنانه چندان موفق نیستند (همانطور که نویسندگان زن هم گاهی در توصیف عشق مردانه دچار ضعفاند). اما در این اثر، والر توانسته شیوهی ابراز عشق زنانه را تا حد خوبی به تصویر بکشد. شاید در لحظاتی، نگاه مردانهاش بر احساسات فرانچسکا سایه میاندازد و تصویر او از عشق گاهی بیشتر به خواستههای ذهن یک مرد نزدیک میشود تا درونیات یک زن، اما با اینهمه، بهنظرم نویسنده در انتقال این تجربه عاطفی ظریف موفق بوده و توانسته احساسی صادقانه و ماندگار خلق کند. از این کتاب ترجمههای متعددی در ایران است، من ترجمه منصوره وحدتی احمدزاده از نشر افراز را مطالعه کردم که ترجمه قابل قبولی بود. 0 1 زهرا دشتی 1404/2/30 بازمانده روز کازوئو ایشی گورو 3.9 54 کتمانِ خویشتن بازمانده روز، رمانی درخشان نوشتهی کازوئو ایشیگورو، داستان زندگی یک پیشخدمت انگلیسی به نام استیونز را روایت میکند که در دل دگرگونیهای قرن بیستم، به گذشتهاش بازمیگردد تا معنا و پیامدهای انتخابهایش را بازبینی کند. داستان با نثری آرام و دقیق، ما را به سفری درونی میبرد؛ سفری که از خلال خاطرات پراکنده استیونز، پرده از زندگیای برمیدارد که در ظاهر وفاداری و وقار است اما در عمق، حسرت و انکار را پنهان کرده. این کتاب مناسب کسانیست که به رمانهای شخصیتمحور علاقه دارند، افرادی که از خواندن داستانهایی دربارهی انتخابهای انسانی، اخلاق، زمان و حسرت لذت میبرند. برای خوانندهای که صبوری و دقت را در مطالعه به خرج میدهد، *بازمانده روز* پاداشی عمیق دارد؛ پاداشی از جنس شناخت خود و انسان بودن. کازوئو ایشیگورو، نویسندهی بریتانیایی ژاپنیتبار، برندهی نوبل ادبیات ۲۰۱۷ است و آثارش اغلب به بررسی حافظه، مسئولیتپذیری و گذر زمان میپردازد. او با نثری موجز و در عین حال احساسی، به زوایای پنهان روان آدمی سرک میکشد و تصویرهایی ماندگار خلق میکند. برای من، خواندن این کتاب تجربهای تأملبرانگیز و تکاندهنده بود. شباهتهایی که در عملکرد استیونز با برخی وجوه زندگی خودم دیدم، ابتدا حس همذاتپنداری عمیقی در من ایجاد کرد. در آغاز، کاملاً با او همراه شدم و تصمیماتش را درک کردم. اما هرچه در روایت پیش رفتم و از بیرون و با فاصله بیشتری به زندگیاش نگاه کردم، جنبههای تلخ و ترسناک کتمان و خودفریبی استیونز آشکارتر شد. پایان کتاب بهشدت مرا شوکه کرد و با خودم فکر کردم، من چقدر خودم را سالهای زندگی، کتمان کردم؟ من این کتاب را با ترجمهٔ بینظیر نجف دریابندری که توسط نشر کارنامه مطالعه کردم. 1 7 زهرا دشتی 1404/2/13 تلخ و شیرین سوزان کین 3.8 2 چند وقت پیش در دفتر مدیرم، چشمم به کتابی افتاد که در طبقه پایین قفسه کتابخانهاش پنهان شده بود؛ عنوانش توجهم را جلب کرد: *تلخ و شیرین* (ترجمهای از *Bittersweet*). همین ترکیب متضاد اما آشنا، مرا به خودش کشاند. کنجکاو شدم، کتاب را برداشتم و در فرصت کوتاهی، نگاهی به فهرست انداختم. همانجا فهمیدم که این کتاب چیزی بیش از یک عنوان جالب است و باید آن را کامل بخوانم. در اولین فرصت آن را تهیه کردم و مطالعهاش را آغاز کردم. *تلخ و شیرین* کتابی است در ستایش احساسات آمیخته از اندوه، لطافت، غم و زیبایی. سوزان کین، نویسندهای که پیشتر با کتاب پرفروش *سکوت* دربارهی قدرت درونگرایی شناخته شده بود، اینبار به سراغ جنبهای از احساسات انسانی رفته که اغلب نادیده گرفته میشود یا حتی سرکوب میشود: حالتهای درونی ظریف، ملایم و گاهی غمگین که نه افسردگیاند، نه شادی، بلکه چیزی در میانه، چیزی عمیقتر و انسانیتر. این کتاب برای آنهایی است که در سکوت درونی خود، در لحظههای اندوهآلود، یا هنگام گوش دادن به موسیقیای که دل را میلرزاند، چیزی مقدس، شاعرانه یا حتی خلاقانه احساس میکنند اما واژهای برایش نمییابند. همچنین میتواند برای افرادی که همیشه در جستوجوی معنا، هنر، یا تجربههای اصیل هستند، دریچهای تازه بگشاید. *تلخ و شیرین* بهویژه برای کسانی توصیه میشود که خود را بهسادگی در چهارچوبهای کلیشهای شادی نمیبینند و به دنبال درک عمیقتری از احساسات پیچیده خود هستند. برای من، این کتاب پاسخ یک سوال مهم را روشن کرد: حالتی که سالها در من میگذشت، حالتی که نمیدانستم چیست و گاه آن را با افسردگی اشتباه میگرفتم، در واقع نوعی احساس انسانی و رایج است—احساسی که غرب مدرن آن را ناسالم تلقی میکند اما در واقع سرچشمهی هنر، خلاقیت، و درک زیباییهای پنهان است. دانستن این موضوع برایم آرامشبخش بود؛ اینکه در این احساس تنها نیستم و اینکه این تجربه نه تنها مشکلی ندارد، بلکه گنجی درونی است. خواندن *تلخ و شیرین* برایم تجربهای پربار و شفابخش بود. 0 12 زهرا دشتی 1404/2/7 مجله مدام جلد 4 رامبد خانلری 4.4 10 مدام خوانیِ مدام چهارم، یعنی خواب مدام هم تموم شد. مجله مدام در شماره چهارن سراغ موضوع خواب رفته، موضوعی که هر انسان و حیوان و حتی حسرهای، از بدو خلقت درگیرش بوده. در مورد حیوانات و حشرات اطلاعی ندارم اما انسان علاوه بر نفس عمل خواب، با مقولهای خواب دیدن هم از ابتدای تولد درگیره تا زمان مرگ. تقریبا بیشتر روایات و داستانهای مدامخواب به خواب دیدن و نگاه نویسنده و راوی به خواب اشاراتی دارند اما در این میان مواردی هم بود که صرفا به نفس خواب و چگونه خوابیدن پرداخته بود. در میان روایاتها، من روایت «تعبیر خواب همهٔ سنجابهای روی زمین» اثر رامبد خانلری رو بسیار دوست داشتم و بسیار همراهش شدم و میان داستانها داستان «زندگی در مختصات یک خواب سخت و سیاه» اثر محمدرضا جوان آراسته من رو شدیدا مسحور خودش کرد، مدتها بود داستانی این طور من رو مسحور نکرده بود. مدام یک ماجرای دنبالهدار هست که امیدوارم مثل بعضی سریالها اونقدر دنبالهاش طول بکشه که کسی نتونه به راحتی از اول تا شماره روزش رو به سرعت بخونه.😁 0 2 زهرا دشتی 1404/1/31 دیلماج حمیدرضا شاه آبادی 3.6 72 مروری بر رمان دیلماج اثر حمیدرضا شاهآبادی رمان *دیلماج* یکی از آثار شاخص حمیدرضا شاهآبادی است که با نگاهی دقیق و نثری روان به روایت تاریخی میپردازد. این کتاب که در بستر تاریخی ایران در دورهی قاجار روایت میشود، از آن دست آثاریست که هم مخاطب نوجوان و هم بزرگسال را جذب خود میکند. *دیلماج* نه صرفاً یک رمان تاریخی خشک و مبتنی بر اطلاعات است، و نه داستانی سطحی و بیمایه؛ بلکه اثریست متعادل که در آن تخیل و واقعیت، ماجرا و تحلیل، دست در دست هم دارند تا خواننده را به سفری جذاب در دل تاریخ ببرند. داستان *دیلماج* در دورهای از تاریخ ایران اتفاق میافتد که تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زیادی در حال شکلگیریست. این دوره، دوران پس از مشروطه است؛ زمانی که روشنفکران، آزادیخواهان، درباریان، و جاسوسان خارجی هر کدام نقش خاص خود را در تاریخ بازی میکنند. در چنین فضایی، شخصیت اصلی داستان، یعنی دیلماج، بهعنوان مترجم و واسطه، به دربار قاجار راه پیدا میکند و درگیر ماجراهایی میشود که گاه او را به مرز مرگ و زندگی میکشاند. رمان با این که بر پایهی واقعیتهای تاریخی نوشته شده، اما تمرکز آن بیشتر بر فضای انسانی و روانی شخصیتهاست. به همین دلیل، خواننده تنها با یک روایت خطی تاریخی مواجه نیست، بلکه در خلال داستان، با روحیات، تردیدها، ترسها و انگیزههای شخصیتها آشنا میشود. شخصیتپردازی در *دیلماج* از نقاط قوت اصلی کتاب است. نویسنده با مهارتی مثالزدنی توانسته شخصیتهایی بسازد که همگی دارای هویت مستقل، انگیزههای مشخص، و واکنشهایی طبیعی هستند. شخصیت اصلی، دیلماج، شخصیست که در ابتدا نه قهرمان است و نه ضدقهرمان، بلکه انسانی معمولی با دغدغههایی واقعیست. همین امر باعث میشود خواننده به راحتی با او همذاتپنداری کند. دیگر شخصیتهای داستان، از درباریان گرفته تا روشنفکران، هر کدام نمایندهی طیف خاصی از جامعه هستند. آنها تنها تیپهای کلیشهای نیستند، بلکه در رفتار، سخن و نگاهشان پیچیدگی دیده میشود که گاه حتی باعث میشود قضاوت دربارهی درست یا غلط بودن اعمالشان دشوار شود. یکی از مهمترین نقاط قوت *دیلماج*، فضاسازی دقیق و زندهی آن است. شاهآبادی با جزئینگری و شناخت عمیق خود از تاریخ، توانسته فضایی را بازسازی کند که باورپذیر و ملموس است. لباسها، زبان، آداب معاشرت، روابط قدرت و حتی توصیف خیابانها و کوچههای تهران قدیم، همگی با دقت و بدون زیادهروی ارائه شدهاند. زبان داستان نیز یکی دیگر از مزایای آن است. نثر کتاب ساده، روان و در عین حال ادبیست. شاهآبادی بدون آنکه وارد افراط در سبکگرایی شود، نثری انتخاب کرده که هم شایستهی فضای تاریخی داستان است و هم برای مخاطب امروزی قابل درک و جذاب است. ریتم داستان نیز بسیار متناسب است؛ نه آنقدر کند که خواننده را خسته کند، و نه آنقدر سریع که فرصت اندیشیدن و درک لایههای پنهان روایت را ندهد. پیچشهای داستانی، گرهافکنیها و اوجگیریهای دراماتیک به خوبی جایگذاری شدهاند. با وجود تمامی امتیازات یاد شده، *دیلماج* نیز از برخی ضعفها بینصیب نیست. یکی از ایراداتی که ممکن است برخی خوانندگان به آن وارد کنند، عدم تعمق کافی در برخی رویدادهای تاریخی است. گاهی احساس میشود برخی اتفاقات مهم تاریخی تنها به عنوان پسزمینهای برای داستان استفاده شدهاند و مجال تحلیل بیشتر به آنها داده نشده است. همچنین در بخشهایی از کتاب، اطلاعات تاریخی به صورت مستقیم وارد روایت میشوند که اگرچه برای خوانندگان علاقمند به تاریخ جذاب است، اما ممکن است برای کسانی که صرفاً به دنبال داستانخوانی هستند، کمی بار اطلاعاتی بیش از حد تلقی شود. حمیدرضا شاهآبادی از نویسندگان مطرح حوزهی ادبیات نوجوان و داستانهای تاریخی در ایران است. او سابقهی تألیف آثار موفق دیگری چون *لالایی برای دختر مرده* و *زنی که مرده بود* را در کارنامه دارد و همواره تلاش کرده تا تاریخ را از دریچهی ادبیات بازآفرینی کند. نگاه انسانی، روایت نرم، و پرداختن به مفاهیم عمیق با زبانی ساده از ویژگیهای سبک نویسندگی اوست. *دیلماج* انتخابی عالی برای نوجوانان و جوانانیست که به تاریخ علاقه دارند و دوست دارند آن را نه در قالب کتاب درسی، بلکه از زاویهی داستانی و انسانی بشناسند. همچنین برای بزرگسالانی که از رمانهای تاریخی با محوریت شخصیتهای خاکستری لذت میبرند، کتابی بسیار ارزشمند است. افرادی که به روایتهای اجتماعی، سیاست در ادبیات، و چالشهای انسانی علاقهمندند، از خواندن این کتاب بهره خواهند برد. در عین حال، اگر کسی به دنبال یک رمان صرفاً عاشقانه یا با ریتم بسیار سریع است، شاید *دیلماج* نتواند بهطور کامل پاسخگوی انتظاراتش باشد. این کتاب، توسط نشر افق چاپ شده است. 1 2 زهرا دشتی 1404/1/2 طراحی ارزش پیشنهادی الکساندر استروالدر 3.9 1 معرفی کتاب طراحی ارزش پیشنهادی: چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری خواهان آن باشد. کتاب طراحی ارزش پیشنهادی: چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری خواهان آن باشد که توسط الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور، گرگ برناردا، آلن اسمیت نوشته شده، راهنمایی جامع برای طراحی پیشنهادات ارزشی است که برای مشتریان جذاب و مفید باشد. این کتاب برای کارآفرینان، مدیران محصول، و تیمهای توسعه کسبوکار ابزارهای عملی و مفیدی برای شناسایی و ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان فراهم میکند. در این اثر، نویسندگان با استفاده از چارچوبی ساده و بصری به نام "تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی" (Value Proposition Canvas)، مراحل مختلفی را برای توسعه محصولات و خدمات بر اساس نیازها و خواستههای مشتریان توضیح میدهند. این چارچوب شامل دو بخش اصلی است: یکی مربوط به نیازها و مشکلات مشتریان ( پروفایل مشتری - Customer Profile) و دیگری مربوط به ویژگیها و مزایای محصول یا خدمت (نقشه ارزش - Value Map). این دو بخش به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباط دقیقتری بین آنچه که مشتریان میخواهند و آنچه که ارائه میدهند برقرار کنند. از ویژگیهای برجسته کتاب، تمرکز آن بر روی تجربیات واقعی و کاربردی است. نویسندگان نهتنها تئوریهای پیچیده را توضیح دادهاند، بلکه ابزارهایی عملی و نمونههای واقعی از کسبوکارها برای نشان دادن نحوه استفاده از این ابزارها در دنیای واقعی ارائه دادهاند. این کتاب بهویژه برای افرادی که در مراحل ابتدایی راهاندازی یک #کسبوکار هستند یا قصد دارند محصولات و خدمات موجود خود را بهبود بخشند، بسیار مفید است. همچنین این کتاب با طراحی گرافیکی ساده و قابل فهم، باعث میشود که مفاهیم پیچیده به راحتی درک شوند و خواننده بتواند سریعاً این مفاهیم را در فرآیندهای طراحی محصول خود به کار گیرد. به طور کلی، * طراحی ارزش پیشنهادی * یک منبع ارزشمند برای هر کسی است که میخواهد محصولی یا خدمتی خلق کند که نه تنها به نیازهای مشتریان پاسخ دهد، بلکه آنها را شگفتزده و راضی کند. این کتاب برای کارآفرینان و استارتاپها، مدیران محصول، تیمهای بازاریابی و فروش، مشاوران و مربیان کسبوکار، مدیران نوآوری و توسعه، افراد علاقهمند به طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی خدمات و به طور کلی، برای هر کسی که در فرایند خلق و توسعه محصول و خدمت مشغول به کار است، چه در مرحله ایدهپردازی و چه در مرحله بهبود محصولات و خدمات موجود، میتواند مفید باشد. 0 1 زهرا دشتی 1404/1/2 شش کلاه تفکر ادوارد دوبونو 3.5 1 کتاب شش کلاه تفکر نوشتهی ادوارد دوبونو یکی از آثار برجسته در زمینه تفکر خلاق و مدیریت ذهن است که به طور گسترده در محیطهای کاری، آموزشی و تصمیمگیری مورد استفاده قرار میگیرد. دوبونو در این کتاب با زبانی ساده و قابل درک، روشی نوآورانه برای ساختاردهی به فرایند تفکر ارائه میدهد که میتواند برای حل مسائل پیچیده، تصمیمگیریهای مؤثر و همکاری تیمی بسیار کاربردی باشد. دوبونو در این کتاب مفهوم "شش کلاه" را به عنوان شش سبک یا شیوه تفکر معرفی میکند که افراد میتوانند در موقعیتهای مختلف از آنها استفاده کنند. هر کلاه نماد یک حالت خاص از تفکر است و پوشیدن آن کلاه به شما کمک میکند تا از زاویهای مشخص به مسئله نگاه کنید. این روش به افراد و تیمها امکان میدهد تا از تعصبات ذهنی دور شوند و تمامی جنبههای یک مسئله را به طور ساختارمند بررسی کنند. کلاههای ششگانه: کلاه سفید (تفکر بیطرفانه و اطلاعاتی): تمرکز بر دادهها، حقایق و اطلاعات. سوالهایی نظیر «چه اطلاعاتی داریم؟» و «چه چیزهایی باید بدانیم؟» مطرح میشود. کلاه قرمز (تفکر احساسی): بازتاب احساسات، عواطف و شهود. این کلاه به شما اجازه میدهد تا به طور آزادانه احساسات خود را بیان کنید. کلاه سیاه (تفکر انتقادی و منفی): نگاه به خطرات، مشکلات و نقاط ضعف ایدهها. هدف از این کلاه جلوگیری از تصمیمات غیرعملی یا ریسکهای ناخواسته است. کلاه زرد (تفکر مثبت): تمرکز بر مزایا، فرصتها و نقاط قوت. با این کلاه به دنبال جنبههای امیدوارکننده و خوشبینانه هستیم. کلاه سبز (تفکر خلاقانه): ایجاد ایدههای جدید، تفکر خلاق و ارائه راهحلهای نوآورانه. کلاه آبی (تفکر مدیریتی و فرآیندی): مدیریت فرایند تفکر، برنامهریزی و سازماندهی به شیوه تفکر برای دستیابی به نتایج. یکی از نکات برجستهی این کتاب، قابلیت کاربردی بودن آن در موقعیتهای مختلف است. دوبونو به خوانندگان ابزارهایی ارائه میدهد که بتوانند: در جلسات گروهی به طور مؤثر بحث و گفتگو کنند. تصمیمگیریهای بهتر و آگاهانهتری داشته باشند. خلاقیت و همکاری را در محیطهای کاری تقویت کنند. روش شش کلاه به طور ویژه برای افرادی که درگیر حل مسائل پیچیده، مدیریت تیمها یا هدایت پروژههای بزرگ هستند، مفید است. نقاط قوت ساختاردهی روشن: ایدهها به شکلی ساده و قابل فهم ارائه شدهاند. کاربرد گسترده: از محیط کسبوکار گرفته تا زندگی شخصی و آموزشی، این روش قابل استفاده است. تمرینهای عملی: کتاب شامل مثالها و تمرینهایی است که خواننده میتواند به طور مستقیم از آنها استفاده کند. با وجود این، کتاب و روش آمدخالی از ضعف نیست، شاید برجستهترین مورد این است که هرچند کتاب اصول و چارچوب کلی را توضیح میدهد، اما ممکن است در برخی موارد فاقد جزئیات لازم برای اجرای این روش در موقعیتهای پیچیده باشد. خوانندگان ممکن است به راهنماییهای بیشتری برای کاربرد در زندگی واقعی نیاز داشته باشند. در نهایت باید گفت "شش کلاه تفکر" یک ابزار ساده اما قدرتمند برای بهبود مهارتهای تفکر است. این کتاب به شما یاد میدهد که چگونه دیدگاههای مختلف را در نظر بگیرید و به شکلی منظمتر و متعادلتر به مسائل نزدیک شوید. اگر به دنبال بهبود تصمیمگیریهای خود یا ارتقاء سطح تفکر خلاق و گروهی هستید، این کتاب میتواند راهنمای ارزشمندی باشد. این کتاب در ایران چند ترجمه دارد که من ترجمه آقای حمیدرضا بلوچ که توسط شبگیر چاپ شده را مطالعه کردم که ترجمهی قابل قبولی بود. 1 42 زهرا دشتی 1403/12/19 قتل در قطار سریع السیر شرق آگاتا کریستی 4.2 29 کتاب «قتل در قطار سریعالسیر شرق» اثر آگاتا کریستی، یکی از مشهورترین آثار این نویسنده است که در سال 1934 منتشر شد. این رمان، داستان یک قتل مرموز را در قطار معروف اورینت اکسپرس روایت میکند. داستان در شرایطی پیچیده و در حالی که سرنخهای مختلف در هم تنیدهاند، به تدریج توجه خواننده را جلب میکند. طرح کلی داستان در مورد کارآگاه بلژیکی هرکول پوآرو است که به طور تصادفی در قطار اورینت اکسپرس، که از استانبول به پاریس میرود، سوار میشود. در میانه سفر، یکی از مسافران قطار به نام راچت به طرز مشکوکی به قتل میرسد. پوآرو به عنوان کارآگاه ماهر و دقیق، شروع به بررسی ماجرا میکند و در روند تحقیقات خود با شخصیتهای مختلفی روبهرو میشود که هر کدام ممکن است در این قتل دخیل باشند. شخصیتها در این کتاب به دقت طراحی شدهاند و هر کدام با ویژگیها و انگیزههای خاص خود به داستان اضافه میشوند. پوآرو با استفاده از هوش و تحلیل دقیق خود، مسائلی را که ممکن است برای دیگران پنهان بماند، کشف میکند. از سوی دیگر، نویسنده با پیچیدگی و دقت زیاد، هر کدام از شخصیتها را به نوعی در داستان گنجانده است تا از لحاظ روانشناسی و انگیزشی برای خواننده جذاب باشند. از نظر نقاط قوت، یکی از ویژگیهای برجسته کتاب، ساختار داستانی آن است. آگاتا کریستی با مهارت در کنار هم قرار دادن نشانهها و سرنخهای مختلف، داستانی جذاب و گیرا میسازد. همچنین، تعلیق بالا و پیچیدگیهای روانشناختی شخصیتها به شدت به جذابیت کتاب افزوده است. اما شاید یکی از نقاط ضعف کتاب این باشد که برخی از خوانندگان ممکن است در طول داستان با توضیحات دقیق و جزئیات زیاد درباره شخصیتها و حرکات آنها دچار کندی شوند. این بخشها ممکن است برای افرادی که به دنبال سرعت بیشتر در داستان هستند، کمی آزاردهنده باشد. آگاتا کریستی، نویسنده این اثر، یکی از برجستهترین نویسندگان جنایی و معمایی تاریخ است. با بیش از 80 رمان در این ژانر، او به عنوان «ملکه جنایت» شناخته میشود. سبک نوشتاری او به دقت در توصیف محیطها، شخصیتها و ویژگیهای ذهنی آنها شناخته میشود. کریستی همچنین توانسته با خلق شخصیتهای ماندگار مانند هرکول پوآرو و خانم مارپل، دنیای ادبیات جنایی را غنیتر کند. کتاب «قتل در قطار سریعالسیر شرق» برای علاقهمندان به داستانهای معمایی و جنایی بسیار مناسب است. کسانی که از حل پازلها و معماهای پیچیده لذت میبرند، این کتاب میتواند تجربهای رضایتبخش باشد. همچنین، علاقهمندان به شخصیتهای پیچیده و تحلیلهای روانشناختی در داستانهای جنایی نیز از این اثر بهرهمند خواهند شد. اگر به دنبال داستانی هستید که به تدریج ذهن شما را درگیر کند و تا آخرین صفحه شما را شگفتزده کند، این کتاب را توصیه میکنم. من ترجمه خوب محمد گذرآبادی که توسط نشر هرمس چاپ شده را خواندم. 0 34 زهرا دشتی 1403/12/19 مجلۀ مدام شمارۀ 3 (جنگ) 4.6 7 مدام خوانی سوم، یعنی جنگ مدام هم تموم شد. مجله مدام در شماره سوم سراغ موضوع جنگ رفت. موضوعی که از ابتدای تاریخ، بشر همیشه درگیرش بوده. من ایدهای ندارم که مسئولین مجله، از چه زاویهای به جنگ نگاه کردند، اما برای من، به عنوان خواننده، این مجله نه ضد جنگ بود نه خلافش. برای من روایتها و داستانها چیزی از جنس نظاره کردن جنگ و آثار و ... بود، چنان که هست: بیتقبیح، بیستایش. برای من چنین رویکردی تجربهای جذاب و کمتر تجربه شده بود که بسیار تامل برانگیز بود. مدام یک ماجرای دنبالهدار هست که امیدوارم مثل بعضی سریالها اونقدر دنبالهاش طول بکشه که کسی نتونه به راحتی از اول تا شماره روزش رو به سرعت بخونه 2 16 زهرا دشتی 1403/12/19 مجلۀ مدام شمارۀ 2 (سفر) 4.1 9 جلد دوم مجله مدام به موضوع سفر پرداخته است. موضوعی نسبتا نامانوس برای من. شرایط خانوادگی و روحیهی شخصیام (شاید تحت تاثیر تربیت خانوادگی) باعث شده تجربههای سفر محدودی به مقصدهایی مشخص و غیرتوریستی داشته باشم. سفرهایی منظم، پیش بینی شده، ایمن و عموما خانوادگی. در نتیجه این نسخه از #مدام برای من سفر به دنیایی ناشناخته بود. این مواجههی ضد و نقیض با سفر برای من عجیب و جالب بود. به خاطر نداشتن تجارب مشابه از بعضی دیدگاهها شگفتزده میشدم. مدام یک ماجرای دنبالهدار هست که امیدوارم مثل بعضی سریالها اونقدر دنبالهاش طول بکشه که کسی نتونه به راحتی از اول تا شماره روزش رو به سرعت بخونه. 0 9 زهرا دشتی 1403/12/19 مدام (کتاب) جلد 1 3.8 16 مدام خوانی هم تمام شد. اولین مجلهای بود که همه صفحاتش رو خوندم. 😅 این مجله ماحصل شور و شوق آدمهایی هست که افتخار آشنایی نزدیک با بعضی از اونها رو داشتم، آدمهایی که عاشق ادبیات هستن و به قدرت ادبیات واقف و دلسوز اون. جلد اول با موضوع کتاب بود. نقطه شروع مشترک همهی عشاق ادبیات. پس به قول سردبیر مدام باید عرض ارادتی به محضر عالیجناب کتاب میکرد. مدام یک ماجرای دنبالهدار هست که امیدوارم مثل بعضی سریالها اونقدر دنبالهاش طول بکشه که کسی نتونه به راحتی از اول تا شماره روزش رو به سرعت بخونه. 0 12 زهرا دشتی 1403/12/11 کنترل دوپامین؛ چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم آنا لمبکی 4.4 6 کتاب کنترل دوپامین (چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم) نوشتهی دکتر آنا لمبکی، روانپزشک و متخصص در حوزه اعتیاد، به بررسی تأثیرات دوپامین بر رفتار انسان و اعتیادهای مدرن و جستجوی لذت آنی در زندگی معاصر میپردازد. این کتاب به طور خاص بر روی نقش دوپامین تمرکز میکند: ماده شیمیایی مغز که به عنوان «ماده لذتبخش» شناخته میشود و در ایجاد اعتیاد به لذتهای فوری و اثرات منفی آن بر روان انسان اثر دارد. کتاب از دیدگاه علمی، تجربی و پزشکی بررسی میکند که چگونه فرهنگ مصرفگرای امروز باعث شده تا افراد به دنبال پاداشهای آنی و بیپایان بروند و این موضوع میتواند به ایجاد اختلالات روانی مختلفی مانند اضطراب، افسردگی و حتی اعتیاد منجر شود. کنترل دوپامین سعی میکند تا با استفاده از مثالهای واقعی و مطالعات علمی، درک بهتری از عملکرد دوپامین و ایجاد تعادل در مصرف لذتها برای حفظ سلامت روانی ارائه دهد. دکتر لمبکی همچنین به روشهایی برای مقابله با اعتیاد به لذتهای آنی و بازیابی تعادل در زندگی اشاره میکند، از جمله تمریناتی برای بازسازی لذتهای پایدار و عمیقتر. نقاط قوت این کتاب شامل ارائه توضیحات علمی روشن و قابل فهم در مورد دوپامین و فرآیندهای مغزی است. استفاده از مثالهای واقعی و داستانهای شخصی کمک میکند که خواننده به راحتی با مفاهیم پیچیده ارتباط برقرار کند. همچنین، نویسنده توانسته است توازنی میان علم و روانشناسی ایجاد کند که نه تنها برای خوانندگان علاقهمند به علوم پزشکی مفید است، بلکه برای عموم افراد نیز قابل استفاده است. اما نقاط ضعف کتاب نیز وجود دارد. برخی از قسمتهای آن ممکن است برای خوانندگانی که در زمینههای علمی و روانشناسی تجربه کمی دارند، پیچیده یا بیش از حد تخصصی به نظر برسد. علاوه بر این، در برخی بخشها ممکن است راهحلهای ارائه شده برای مشکلات پیچیده بهنظر کمی سطحی برسند و نیاز به توضیحات بیشتر و عمیقتری دارند. این کتاب به افرادی که با مسائل اعتیاد، مصرف بیرویه رسانهها، اینترنت یا دیگر لذتهای آنی درگیر هستند، توصیه میشود. همچنین، افرادی که به دنبال یافتن راههایی برای ایجاد تعادل در زندگی و بهبود سلامت روان خود هستند، میتوانند از مفاهیم و تکنیکهای مطرحشده در این کتاب بهرهمند شوند. کنترل دوپامین یک کتاب کاربردی و در عین حال علمی است که میتواند به هر فردی در مسیر بهبود کیفیت زندگی و مدیریت بهتر لذتها کمک کند. ترجمههای متعددی در ایران از کتاب وجود دارد. من ترجمه فاطمه ضیاءتوحیدی از نشر یوشیتا را مطالعه کردم که اگر ترجمه خوانایی بود، اما به لحاظ ویرایش، جای کار داشت. ضعفی که گاهی باعث عدم درک راحت بعضی جملات و پاراگرافها داشت. 0 29 زهرا دشتی 1403/11/25 مرثیهای بر یک رهایی آزاده جهان احمدی 3.1 25 مرثیهای بر یک رهایی مرثیهای بر یک رهایی، مجموعهای از ... روایت، پیرامون طلاق و جدایی است. بعضی روایتها توسط خود تجربهگر نوشته شده است و بعضی توسط نویسنده و از زبان تجربهگر و سه یا چهار روایتی نیز از زبان شاهدی نزدیک به تجربهگر. از نگاه من، روایتها از نظر قدرت و پرداخت در یک سطح نبودند. بعضی از روایتها، شاید به خاطر رنج به خاطر آوردن خیلی سرسری با وقایع برخورد کرده بود. بعضی روایتها که توسط ناظر بیرونی بود نتوانسته بود فضای حاکم بر شرایط زوج را نشان دهد و بیشتر صدای ذهنی نویسنده بود، اما بعضی روایتها، علیرغم رنجی که نویسنده، موقع نگارش تجربهاش داشت، تا حد معقولی توانسته بود در انتقال آنچه که گذشته بود موفق باشد. یا این همه بیشتر آنها درگیر نوعی پردهپوشی و خودسانسوری بود، یا حداقل منِ خواننده چنین برداشتی داشتم. کتاب، موضوعی شیرین و خوشایند نداشت و برای خواننده عادی، گزینهی دلچسبی نباشد. از طرفی دید دقیق و موشکافانه نیز در روایتها، به آنچه گذشت یا دلایل و ... وجود نداشت. شاید از این لحاظ برای کارهای پژوهشی کمک کننده نباشد. از نظر تکنیکی هم روایتها به صورت میانگین، سطح متوسطی داشت و قدرتمند نبود. در واقع برای خود من نیز گزینهای نبود که به صرف موضوع سمتش بروم و به دلیل همراهی با حلقه کتاب مبنا، مطالعه آن را شروع کردم. 0 6 زهرا دشتی 1403/9/29 عاشقی به سبک ون گوگ محمدرضا شرفی خبوشان 3.7 69 یک عاشقانهی نجیب «اصلاً به من چیزی نگو. تو برایم ملکهای بودی که باید ستایش شوی. من آموخته شدم که دوست داشتنت را کتمان کنم؛ آن قدر که حتی برای خودم بهتر از تو و دیگران کتمانش کردم. آموخته شدم تو را همان طور نگاهت کنم که دوست داری؛ نه آن طور که دوست دارم.» - بخشی از متن کتاب سالها بود عاشقانهی نوشتهی یک نویسندهی مرد اینقدر به دلم ننشسته بود. شاید عبارت عاشقانهی نجیب بهترین توصیف برای بخشهای عاشقانهی «عاشقی به سبک ونگوگ» باشد. هرچند که با وجود چنین نامی، محمدرضا شرفی خبوشان صرفا رمانی عاشقانه ننوشته است، بلکه رمانی با رنگ و بوی مقاومت، در دو برهه زمانی حوالی انقلاب اسلامی و بخشی در دوران رضا خان نوشته است. عمدهی داستان آمیخته با فضای ذهنی عاشقانه البرز، قهرمانِ داستان، میگذرد. داستان علیرغم وجود بخشهایی که به کشتار و شکنجههای مربوط به انتهای دوران پهلوی است، زبانی شیوا، هنرمندانه و پُر لطافت دارد، گویی نه رمان، که یک اثری تماما هنری است. از این جهت رمان را بسیار پسندیدم. هرچند عاقبت عشق البرز برایم کمی قابل درک و پذیرش نبود. بخشی از کتاب که در زمان رضاخان رخ داد، اگر چه خالی از لطف نبود اما نبودش هم خللی به بخش اصلی کتاب وارد نکرد. البته چرخش شدید زبان، از یک زبان روان و معیار به زبان لهجهدار و قدیمی کمی برایم آزاردهنده بود، به ویژه که ناآشنایی با لهجه سرعت خوانشام رو به شدت کم کرد. با این همه در نوع خودش لذتبخش بود. اگر اهل رمان خواندن هستید، به ویژه از تجربه یک نگاه عاشقانه جدید لذت میبرید، خوانش این کتاب را به شما توصیه میکنم. این کتاب توسط نشر شهرستان ادب چاپ شده است. 0 5 زهرا دشتی 1403/9/23 از طرف فرزند کوچک شما؛ این بار فرزندان از پدر و مادر روایت می کنند فاطمه لیالی 4.0 27 کتاب از طرف فرزند کوچک شما مجموعهای از چهارده روایت از نویسندههای مختلف است. یازده روایت به صورت مستقیم به ارتباط نویسنده با یکی از والدین نوشته شده و یک روایت از ارتباط نویسنده با مادربزرگ و دو روایت، روایت تجرد دختران در سن بالاست، یکی بر محور فرزند نداشتن و دیگری بیشتر بر همان چالشهای تجرد است. بیشتر روایتها از خالی از تنشهای جدی والد/فرزندی است و بیشتر بر پایه نظاره کردن عملکرد والدین توسط نویسنده است. روایات خوش خوان بودند و جز دو سه مورد، نثر یکدست بود و در شیوهی بیان اختلاف فاحشی نداشت. برای من این مجموعه علیرغم جالب بودن، چندان همذاتپنداری ایجاد نکرد. شاید به این دلیل که چالشهایی از جنس چالشهای نویسندهها با والدینم نداشتم. بیشترین درک را از دو روایت تجرد در سنین بالا داشتم، به خاطر تجارب شخصیام در گذشته و مشاهده افرادی با شرایط مشابهام در نسل خودم، یعنی دهه شصتیها. این مجموعه، مجموعهای آرام بود، خوانش آن، علیرغم موضوع حساسش، موجب تنش یا آزار روحی برایم نشد و احتمالا برای دیگران هم چنین باشد. کتاب کم حجم است و در یکی دو نشست خوانده میشود. اگر تجربه چالشی با والدین خود داشتهاید یا تجربه خاصی از زیست با/بدون والدین خود داشتهاید یا به ارتباط والدین و فرزند توجه ویژه دارید این کتاب برای شما جذاب خواهد بود. روایات این مجموعه از زهره دلجو، فاطمه سادات موسوی، زینب خزایی، فاطمه لیالی، فاطمه مرادی، محمد امیر هنزایی، حانیه مسلمی، مکرمه شوشتری، مجتبی بنی اسدی، مریم دوست محمدیان، آسیه طاهری، معصومه صفاییراد، فاطمه طبسی و زهرا کاردانی است. دبیر مجموعه خانم مکرمه شوشتری است و توسط نشر مهرستان چاپ شده است. 0 5 زهرا دشتی 1403/8/30 قصه ای که انتخاب میکنیم دیوید دنبورو 3.6 3 قصهگویِ زندگیِ خویش کتاب قصهای که انتخاب میکنیم اثر دیوید دنبورو اثری ارزشمند در زمینهی درمان روایتی است که به خوانندگان کمک میکند روایتهای زندگی خود را بازبینی و بازتعریف کنند. دنبورو که از پیشگامان این رویکرد درمانی است، با الهام گرفتن از تحقیقات و اصول بنیادین مایکل وایت و اپستون، این کتاب را به زبانی ساده و کاربردی برای عموم مردم و متخصصان نوشته است. در این کتاب، دنبورو به ما نشان میدهد که چگونه داستانهایی که درباره زندگی و هویت خود میگوییم، میتوانند قدرت فوقالعادهای در شکلدهی به تجربیات، باورها و احساسات ما داشته باشند. او با استفاده از مفاهیم کلیدی درمان روایتی، مانند "روایتهای جایگزین" و "تمرکز بر نقاط روشن"، خواننده را تشویق میکند تا داستانهایی که موجب محدودیت یا ناراحتی آنها شدهاند را بازنویسی کرده و جایگزین روایتهایی الهامبخشتر و امیدوارکنندهتر کنند. یکی از ویژگیهای برجسته این کتاب، ارائه تمرینات عملی و مثالهای واقعی از زندگی افراد است که به خوانندگان امکان میدهد بهطور ملموستر با مفاهیم مطرح شده ارتباط برقرار کنند. دنبرو به خوانندگان ابزارهایی ارائه میدهد تا بتوانند داستانهای خود را از دیدگاه تازهای ببینند و با تأکید بر نقاط قوت، ارزشها و موفقیتهای خود، روایتی قدرتمندتر از زندگیشان بسازند. از دیگر نقاط قوت این کتاب، ساختار منسجم و فصلبندی روشن آن است که خواننده را مرحلهبهمرحله در فرآیند بازسازی روایتهای زندگی همراهی میکند. همچنین، ارائه مثالهای واقعی و تمرینات عملی در هر فصل، مفاهیم کتاب را برای خواننده ملموستر میسازد. این کتاب نه تنها برای متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره مفید است، بلکه برای هر کسی که به دنبال رشد فردی، خودشناسی و تقویت هویت خویش است نیز جذاب و کاربردی خواهد بود. در مجموع، «قصهای که انتخاب میکنیم» یک راهنمای الهامبخش برای تغییر مثبت در زندگی است. اگر به دنبال روشی عملی و عمیق برای بازتعریف تجربیات گذشته و ترسیم آیندهای بهتر هستید، این کتاب یک انتخاب فوقالعاده است. ترجمه کتاب توسط حسنا مهرمحمدی انجام شده که انصافا ترجمه خوب و روانیاست. نشر اطراف ترجمه این کتاب را در ایران چاپ کرده است. 0 22