بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

🎭 🎬 محمد رضا خطیب 🎭📚

@Mrkh

82 دنبال شده

569 دنبال کننده

                      کارگردان و بازیگر
سرپرست گروه هنری دلآرته 🎭🎨🎥🎬
به اردشیرنامه سر بزنید : telegram.me/moarefik
ار فروشگاه کتاب ما در ایسام دیدن کنید :
https://esam.ir/store/storeFirst?Num=60014

کارشناسی ارشد کارگردانی - هنر و معماری تهران
کارشناسی تغذیه دام - دانشگاه فردوسی مشهد 
۱۱ تیر ۱۳۷۲ الی ؟؟

کارگردان نمایش های :

مهمانخانه چی - به اجرا نرسید .
خواب - بهمن ۱۳۹۸ پردیس تئاتر شهرزاد
تراژدین اجباری - آبان و آذر ۱۴۰۰ خانه نمایش مهرگان
تله تئاتر توپ لاستیکی - تماشاخانه شانو
 
بازیگر نمایش های :

روز و زمین - دی ۱۳۹۲ تالار رودکی مشهد 
شایعات - بهمن ۱۳۹۴ تالار رودکی مشهد 
کسی نیست مرا به خاک بسپارد - اسفند ۹۴ تالار رودکی مشهد 
زندانی خیابان دوم - فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ - پردیس تئاتر مستقل مشهد 
خواب - بهمن ۱۳۹۸ - پردیس تئاتر شهرزاد تهران
تراژدین اجباری - آبان و آذر ۱۴۰۰ خانه نمایش مهرگان تهران 
توپ لاستیکی - به زودی در تماشاخانه شانو

                    
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

نمایش همه
                خب این هم از آخرین کتاب سال ۱۴۰۲

رمان ۱۱۴۱ صفحه ای دلشاد خاتون نوشته ثریا جبارزاده هم تموم شد و بریم مختصر نگاهی بندازیم به این اثر زیبا
این سومین رمانی بود که از این نویسنده میخوندم و قاطعانه بگم یکی از بهترین رمان های تاریخی ای بود که خوندم و لذت بردم. فرقی که این رمان با بقیه رمان های تاریخی داشت این بود که مشخصا نویسنده دغدغه تاریخ و ادبیات ایران رو داشت که در ادامه میگم به چه شکل این دغدغه باعث شد که رمان رو با ارزش تر و خوندنی تر بکنه.
رمان در دوره ایلخانانان میگذره. آخرین پادشاه ایلخانان یعنی ابوسعید و عشق عجیبی که به بغداد خاتون پیدا میکنه و با استفاده از یاسای چنگیزی مجبور میکنه که از شوهرش طلاق بگیره و زن خان مغول بشه...
دوره ایلخانان از دوره های عجیب تاریخ ایرانه... مغولانی که با چنگیز و هلاکو به ایران حمله کرده بودند و تقریبا بویی از انسانیت نبرده بودند و اینقدر خون ریختن که توی تاریخ نظیر نداره ، یک مرتبه مسلمون شدند و سعی کردن در فرهنگ و هنر نام نیکی از خودشون به جا بذارن... البته زیر سایه بزرگانی مثل خواجه نصیرالدین طوسی...
دوره ایلخانان مغول از دوره های پربار در تاریخ ایرانه... این دوره به خوبی در این رمان به تصویر کشده شده.
رمان با مرگ ایلخان اولجایتو پدر ایلخان ابوسعید شروع میشه و تا وقایع بعد از مرگ ابوسعید که سلسله ایلخانان برچیده میشه و حکومت های ملوک الطوایفی جاشونو میگیرن ادامه داره...

نکات مثبت و منفی زیر در این رمان قابل ذکره :

۱ - رمان به شدت قصه گوئه ... قسمت های اضافی کم داره و قصه رو پیگیری میکنه و خسته کننده نیست.
۲- نام رمان با اینکه دلشاد خاتونه اما کاراکتر دلشاد خاتون جز یک چهارم آخر کتاب نقش خاصی در داستان نداره و عجیبه که چرا این اسم برای کتاب انتخاب شده.
۳ - گفتم نویسنده دغدغه تاریخ و فرهنگ ایران رو داره. تقریبا از تمام کتاب هایی که اون دوره نوشته شده مثل جامع التواریخ ، تاریخ جهانگشای جوینی و... و نویسنده ها و شاعران اون دوره مثل سلمان ساوجی ، سعدی ، خواجوی کرمانی و... و از عرفای اون دوره و صوفی ها و مجالس سماع و ابنیه اون دوره اسم برده و اطلاعات خیلی خوبی به خواننده منتقل میکنه... هرچند در نیمه دوم کتاب کمی کمتر این روند حفظ میشه اما باز هم اواخر کتاب ما با کلی شخصیت و کاراکتر فرهنگی و هنری واقعی تاریخ ایران و آثارشون آشنا میشیم که نشان از مطالعه دقیق نویسنده از اون دوره تاریخی داره. فی المثل اگر با آثار فواد فاروقی مقایسه ای داشته باشیم ، مثلا در کتاب فنا خسرو که به زندگی عضدالدوله دیلمی میپردازه ما تقریبا ۱ درصد از زندگی واقعی این کاراکتر تاریخی باخبر میشیم و ۹۹ درصدش افسانه و ساخته ذهن خود نویسنده ست و هیچ ربطی به اون شخصیت تاریخی نداره ، درحالی‌که شما در این رمان گاهی از وسعت اطلاعات نویسنده تعجب می کنید.
۴ - وقایع بعد از مرگ ابوسعید خیلی با ریتم تند میگذره و بهتر بود که از تشکیل حکومت هایی مثل جلایریان و چوپانیان و آل مظفر هم نویسنده صحبت می‌کرد اما جز از چند درگیری از مدعیان حکومت ایلخانی حرفی زده نشد که ای کاش میشد .

در هر صورت ، رمان دلشاد خاتون از آثار خوب تاریخی ایرانه که میشه خوند و لذت برد و در کنار یک رمان ، تاریخ و تاریخ ادبیات یاد گرفت.

سال نو مبارک 🌺❤
        
                قبل از هرچیز باید درباره واژه های تراژدی و درام تراژیک یک توضیحی بدم بد نیست...
خیلی ها به آثار شکسپیر و راسین و ایبسن هم میگم تراژدی و در تعریف تراژدی میگن " داستانی که به سمت حوادث خونبار حرکت میکنه و در نهایت با کشته شدن شخصیت اصلی داستان و غمبار به پایان میرسه ".
دوستان ، این تعریف تراژدی نیست ... این تعریف درام تراژیک و درام غمباره که آثار شکسپیر و بقیه به اصطلاح تراژدی نویسان از این نمونه هستند.‌‌
اما تراژدی به همین آثار یونانیان باستان اطلاق میشه و فقط همین آثار ‌، یعنی آثار اشیل،  سوفوکلس و اوریپید گفته میشه.
تراژدی در واقع یک مراسم در تبلیغ دولت شهر یونانه و صرفا هم با حوادث خونبار تموم نمیشه‌‌‌...
از آثار سنکا به بعد ما با درام تراژیک سر و کار داریم...
برای اطلاعات بیشتر میتونید به کتاب های " انتقام دیونوسوس " از محمد رضایی راد مراجعه کنید...
اما تراژدی حاضر ، تنها سه گانه یا به اصطلاح تریلوژی باقی مونده از دوران باستانه
تراژدی آگاممنون ، نیازآوران و در آخر الهگان انتقام یا سه گانه اورستیا
انتقام پشت انتقام و در آخر به محکمه کشوندن خدایان...
بخونید و لذت ببرید از این گنجینه باقی مانده در ادبیات نمایشی جهان...
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

لیست‌های کتاب

نمایش همه
ندبه [نمایشنامه]تصویر دوریان گریداستان فلسفه

کتابهای مطالعه شده در سال ۱۴۰۱

63 کتاب

خب به رسم هر سال ، پایان سال لیستی از کتاب هایی که در این سال خوندم رو میذارم تا اگر کسی خواست بتونه استفاده کنه... سال قبل هم اینکار رو کردم و خیلی مورد استقبال قرار گرفت... امسال بیشتر به بازخوانی آثاری گذشت که در گذشته و دوران نوجوونی خونده بودم و چیزی ازشون به یاد نداشتم و یا احتیاج بود که دوباره بخونم و با دید امروز بهشون نگاه کنم...فکر می‌کنم در سال جدید هم همین رویه رو ادامه بدم... این هم لیست آثار مطالعه شده توسط من در سال ۱۴۰۱ ۱- کمدی الهی - برزخ - دانته ۲- ابرها - آریستوفان- نمایشنامه ۳- کمدی الهی - بهشت - دانته ۴- فرزندان هراکلس- اوریپید - نمایشنامه ۵- رویا - الکساندر دوما - رمان ۶- پاییز سرد - ایوان بونین - داستان کوتاه ۷- پرستار - ایوان بونین - داستان کوتاه ۸- شوالیه دارمانتال- الکساندر دوما - رمان ۹- نفوس مرده - بولگاکوف- نمایشنامه ۱۰ - قفقاز - ایوان بونین - داستان کوتاه ۱۱- دختر نائب السلطنه- الکساندر دوما - رمان ۱۲- سه خواهر - آنتون چخوف - نمایشنامه ۱۳- رودین - تورگنیف - رمان - بازخوانی ۱۴- ایوانف - چخوف - نمایشنامه - بازخوانی ۱۵- جادوگر - توماس میدلتون - نمایشنامه - بازخوانی ۱۶- تراژدیهای کوچک - پوشکین - نمایشنامه - بازخوانی ۱۷ - دایی وانیا - چخوف - نمایشنامه - بازخوانی ۱۸ - دادگاه ویژه - واینوویچ - نمایشنامه- بازخوانی ۱۹ - کالیگولا - آلبرکامو - نمایشنامه ۲۰ - باغ آلبالو - چخوف - نمایشنامه - بازخوانی ۲۱ - شاه اوبو - آلفرد ژاری- نمایشنامه - بازخوانی ۲۲ - یک ماه در دهکده - تورگنیف - نمایشنامه - بازخوانی ۲۳ - روسیه - ایوان بونین - داستان کوتاه ۲۴ - دربند - ایوان بونین - داستان کوتاه ۲۵ - ازدواج اجباری - مولیر - نمایشنامه ۲۶ - دوئل - چخوف - داستان کوتاه ۲۷- هفته مقدس - چخوف - داستان کوتاه ۲۸ - دانشجو - چخوف - داستان کوتاه ۲۹ - خواننده اپرا - چخوف - داستان کوتاه ۳۰ - ضربه - چخوف - داستان کوتاه ۳۱ - ویلون روتشیلد - چخوف - د. کوتاه ۳۲ - پلیس - مروژک - نمایشنامه ۳۳ - محاکمه ژان دارک در روان - برشت - نمایشنامه ۳۴ - پی یر و ژان - گی دو موپاسان- رمان ۳۵ - فیلوکتتس- سوفوکل- نمایشنامه ۳۶ - زنان تراخیس- سوفوکل- نمایشنامه ۳۷ - الکترا - سوفوکل - نمایشنامه ۳۸ - آژاکس - سوفوکل - نمایشنامه ۳۹ - گابریل لامبر- الکساندر دوما - رمان ۴۰ - آداب کتاب خواری - احسان رضایی ۴۱ - بازرس - گوگول - نمایشنامه ۴۲ - ته خیار و ۲۸ داستان کوتاه دیگر - هوشنگ مرادی کرمانی ۴۳ - کوری عصاکش کوری دیگر - هوفمان- نمایشنامه ۴۴- هیپولیت- اوریپید - نمایشنامه ۴۵ - هلن - اوریپید - نمایشنامه ۴۶- آلسست - اوریپید - نمایشنامه ۴۷ - ایون - اوریپید - نمایشنامه ۴۸ - یک زندگی - گی دوموپاسان - رمان ۴۹ - انتقام دیونوسوس - سوفوکل پیامبر - محمدرضایی راد - تئوری ۵۰ - آلیورتویست- چارلز دیکنز- رمان ۵۱- نگهبان مقبره- کافکا - د. کوتاه ۵۲ - جستاری در تراژدی یونان - کیوان میر محمدی ۵۳- زورو - جانستن مک کالی - رمان ۵۴- کاهنه های باکوس یا باکخانت ها - اوریپید - نمایشنامه ۵۵- زندگی در لندن - چارلز دیکنز - دست نوشته ۵۶ - چمدان - بزرگ علوی - مجموعه داستان کوتاه ۵۷- مهاجران - مروژک - مجموعه ۴ نمایشنامه کوتاه ۵۸ - سفرهای گالیور - جاناتان سوئیفت- رمان ۵۹ - وحشی - چخوف - نمایشنامه ۶۰ - جزیره گنج - استیونسن- رمان ۶۱ - آشنایی با داستایفسکی - پل استرن - بیوگرافی ۶۲- معمای عنکبوت نقره ای - رابرت آرتور ۶۳- مسافرخانه سرخ - بالزاک - د. کوتاه ۶۴- ادبیات و سنت های کلاسیک روم و یونان - ۲ جلدی - گیلبرت ۶۵ - مجموعه داستان های کوتاه پوشکین ۶۶- حکایت بانوی آزرده - جاناتان سوئیفت - مجموعه داستان کوتاه ۶۷- مانفرد - لرد بایرون - منظومه ۶۸ - الهه انتقام - آگاتا کریستی - رمان ۶۹ - دکتر جکیل و مستر هاید - استیونسن- رمان ۷۰ - دیزی میلر - هنری جیمز - رمان ۷۱ - بوطیقای ارسطو - بازخوانی ۷۲ - جعبه مقوایی - مجموعه داستان های شرلوک هلمز - آرتور کانن دویل ۷۳ - استاد سن پترزبورگ - کوتسی- رمان ۷۴- زائر افسون شده - لسکوف - رمان - بازخوانی ۷۵ - طاعون سرخ - جک لندن - رمان ۷۶ -تربیت اصولی - کورت ونه گات - داستان کوتاه ۷۷- چیستی هنر - هنفلینگ- تئوری ۷۸- نمایشنامه های یونان - آیرا مارک میلن - تئوری ۷۹ - گوژپشت نتردام - ویکتور هوگو - رمان - بازخوانی ۸۰ -کورها - موریس مترلینگ- نمایشنامه ۸۱ - گفتگو با نجف دریابندری ۸۲ - قهوه خانه - کارلو گولدونی - نمایشنامه - بازخوانی ۸۳ - دلاوران زابل ، رستم و اسفندیار - بهرام داهیم - رمان - بازخوانی ۸۴ - باغ وحش شیشه ای - تنسی ویلیامز - نمایشنامه - بازخوانی ۸۵ - تئاتر- میرزا ملکم خان ناظم الدوله - نمایشنامه ۸۶ - زندگینامه تحلیلی فردوسی - شهبازی- بیوگرافی ۸۷ - خونبهای اسفندیار - فواد فاروقی - رمان - بازخوانی ۸۸ - شطرنج باز - اشتفن زوایگ - د. کوتاه ۸۹ - مزرعه ی حیوانات- جورج اورل - رمان ۹۰ - دو خویشاوند شریف - شکسپیر - نمایشنامه - بازخوانی ۹۱- شاهنامه ی ابومنصوری - محمد دهقانی ۹۲ - امپراتور جونز - اونیل - نمایشنامه - بازخوانی ۹۳ - دریای عشق - الکساندر دوما- رمان ۹۴ - دون کارلوس -شیلر- نمایشنامه - بازخوانی ۹۵ - سیاوش - عباس قاسمی - رمان - بازخوانی ۹۶ - ملکه آن - میشل زواگو - رمان - بازخوانی ۹۷ - ابلوموف - مارسل کوولیه- نمایشنامه - بازخوانی ۹۸ - رازی در میان نیست - پیتر بروک - تئوری ۹۹ - حماسه های ایرانی از اوستا تا شاهنامه - مهرداد بهار ۱۰۰- بیابان - چخوف - داستان کوتاه ۱۰۱- هراس - پیر کورنی- نمایشنامه - بازخوانی ۱۰۲- پانته آ - فواد فاروقی - رمان ۱۰۳- مرد کوچک - گالزوورثی- ۴ نمایشنامه - بازخوانی ۱۰۴- تائیس- منوچهر مطیعی - مجموعه د. کوتاه ۱۰۵- در برابر استبداد - تیموتی اسنایدر

حسین کرد شبستری داستان های خاطره انگیز حسین کرد شبستریامیر ارسلان نامدارملک بهمن

داستان های عامیانه فارسی

30 کتاب

در فرهنگ ایرانی ، یک سری داستان داریم که نسل به نسل و سینه به سینه نقل شدن که حاوی فرهنگ ایرانی و اجدادی ما هستند. خیلی از این داستان ها اینقد شیرین و جذابند که کمتر کسی پیدا میشه که اگر پای این قصه ها بشینه ، بتونه راحت از خیرشون بگذره و نیمه کاره رها کنه. خیلی از این قصه ها که اکثرا هم طولانی هستند ، توی ضرب المثل های عامیانه ما هم وارد شدند. مثلا قصه حسین کرد شبستری که از شدت طولانی بودن تبدیل به یه ضرب المثل شده و به کسی که یک مبحثی رو با طول و تفصیل مطرح میکنه میگن " در حال گفتن قصه حسین کرد شبستری یه ". یا مثلا داستان امیر ارسلان نامدار که اینقد شیرین بوده که میگفتن نباید تا ته خوند چون سردرگمی میاره. و وقتی ریشه یابی کنی متوجه میشی که چون در قدیم زیر کرسی در شبهای طولانی زمستان دور هم جمع میشدن و قصه امیر ارسلان رو میخوندن ، موقع پایانش سردرگم میشدن و از شب‌های بعدی نمیدونستن که چیکار کنن. این قصه ها پر از هیجان و جوانمردی و پهلوانی و توکل به خدا و ائمه و جنگ با دیوها و عفریت ها و جادوگرانه. قصه هایی که شاید اگر صنعت فیلم و سریال درستی داشتیم شاید پا به پای آثار فیکشن خارجی مثل بازی تاج و تخت و ارباب حلقه ها میومد. این لیست حاوی چند تا از این داستان های زیبای ایرانی یه که پیشنهاد میکنم حتما به سراغشون برید تا متوجه بشید که چه گنجینه عظیمی داریم که کمتر بهشون توجه شده.

بریده‌های کتاب

نمایش همه
بریدۀ کتاب

صفحۀ 216

خداوندا ، اگر زنده بودم و در پیشگاهت حاضر نبودم تورا منکر میشدم . می‌خواهم کاری کنم بس شرورانه تر از انکار تو : باید که دشنامت دهم. میلیون ها نفر چون مرا پوچ و به عبث آفریده. آنها مومن و مطیع بزرگ می شوند ، به نام تو رنج می کشند ، با نام تو به قیصرها،  پادشاهان و حکومت ها درود می فرستند . زیر یوغ روزهای طاقت فرسایت کمر خم می کنند ، گرسنگی می کشند و دم بر نمی آورند. کودکانشان پژمرده می شوند ، زنانشان از ریخت می افتند و به بیراهه می روند، قوانین بر سر راهشان می رویند ، پاهایشان در بیشه انبوه فرمان هایت گیر می کند ، آنها زمین می افتند و از تو دست یاری می طلبند ولی تو بلندشان نمی کنی. دیگرانی که تو دوستشان داری و رزقشان می دهی مجازند مارا تأدیب کنند و نیازی نیست که هیچگاه پرستشت کنند. بار سنگین ثروت آنها ، بدن هایشان ، گناهان و مجازاتشان را ما بر دوش می کشیم. کافی است لب تر کنند تا خودمان خودمان را بکشیم ، اگر ما را زمین گیر و افلیج بخواهند ، راهی می‌شویم. اگر ما را کور بخواهند کور می‌شویم،  اگر بخواهند غذا بخورند ، آردشان را آسیاب می کنیم. تو اما حی و حاضری و با این حال خم بر ابرو نمی آوری؟ علیه توست که من سر بر عصیان بر می دارم ، نه علیه آنها. تو مقصری نه مزدورانت. تو میلیون ها دنیا داری ولی نمیدانی چه باید بکنی . قدرت مطلقه ت چه بی اثر است. آیا کوهی از وظایف به گردنت هست و نمی‌توانی آنها را از هم تفکیک بکنی؟ عجب خدایی هستی . آیا قساوت حکمتی است که ما از آن سردر نمی آوریم ، پس چه ناقص خلقمان کرده ای. اگر محکوم به رنج بردنیم چگونه است که همه یکسان رنج نمی بریم؟ اگر رحمتت برای همه کافی نیست لا اقل عادلانه تقسیمش کن. ای کاش هنوز می توانستم انکارت کنم. اما تو اینجایی . تنها ، بی رحم ، ابدی ، توانا بر همه چیز ، هیچ امیدی نیست که مجازات شامل حال خودت شود. که مرگ تو را فرابخواند،  که دلت به رحم بیاید. من لطفت را نمی‌خواهم. مرا به جهنم بفرست.

فعالیت‌ها

برای مردی که دوستش دارم

وقتی به قاب عکسش را که زده‌ام جلوی رویم خیره می‌شوم با نفس عمیق به زبان می‌آورم: خدا رحمتت کند که الگویی دوست‌داشتنی و دست‌نیافتنی‌ای هستی برایم.

            داستان از جایی شروع میشه که قتلی رخ داده ، پسرخوانده مقتول دستگیر شده و به عنوان مجرم مجازات شده و بعد از فوتش شاهدی پیدا میشه که صحت گفته های مجرم رو تایید میکنه و میگه مجرم در حقیقت بی گناه بوده چون  ساعت قتل در محل حضور نداشته ، شاهد که فردی به نام دکتر کالگری هست با واکنشی متفاوت با چیزی که انتظار داشت مواجه میشه، چون سایز اعضای خانواده تحت فشاری که به عنوان مصیبت بی گناهی خونده میشه قرار می گیرن، به نقلی اگر برادرشون جورج بی گناه هست، پس گناهکار چه کسی هست، آیا پرونده حل نمیشه و اون ها مجبورن تا آخر عمر با این سوال مواجه باشند؟ کتاب از نظر روانشناختی مهم هست، اینکه قاتل چه کسی هست شاید مرتبه دوم اهمیت باشه و مرتبه اول اهمیت احساساتی هست که افراد درگیر ماجرا بعد از این خبر پیدا می کنند، خیلی وقت بود دوست داشتم آثار آگاتاکریستی رو شروع کنم و مصیبت بی گناهی خیلی وقت بود توی لیستم بود فکر میکنم با اثر درستی شروع کردم و لذت بردم.
          
            وقتی که کتاب رو هنوز شروع نکرده بودم، علی‌رغم این که می‌دونستم بازخوردهای مثبت و امتیازهای بالایی داشته، تصور می‌کردم صرفا یه سری کلیات و راهنمایی‌هایی درخصوص چطور مطالعه کردن رو مطرح می‌کنه و خوندنش خوش می‌گذره. اما وقتی که شروع به خوندنش کردم، دیدم که حرف‌های تازه و عمیقی داره. اعتقاد مهم نویسنده اینه که خوندن باید از روی اون چیزی که بهش می‌گه «هوس» باشه. کتاب رو با توضیح این مطلب شروع می‌کنه و در ادامه توضیح می‌ده که چرا لیست‌هایی مثل لیست کتاب‌های برتر یا لیست کتاب‌هایی که پیش از مرگ باید خواند و ...، لیست‌های به‌دردبخوری نیستن و اون کمکی که باید رو به ما نمی‌کنن. اعتقاد داره که باید کتاب رو آهسته خوند، اگه لازم به تفکر باشه باید توقف کرد و به‌طورکلی نباید یه رابطه‌ی یه‌طرفه و سطحی با کتاب داشت؛ باید باهاش کنش داشت و حاشیه‌نویسی و خط‌خطیش کرد. به این بحث می‌پردازه که آیا بهتره کتاب‌هایی که قبلا خونده‌یم و دوستشون داشتم رو دوباره بخونیم یا کتاب‌های جدید رو بخونیم که ممکنه اون‌قدرها هم به دلمون نشینن. کلا حرف‌های جالب‌توجه و به‌فکرفروبرنده‌ی زیادی تو کتاب می‌زنه و در عین این که مباحث عمیقی رو مطرح می‌کنه خیلی ساده و ملموسه. شاید یکی از دلایلش هم این باشه که خیلی خوب از تجربه‌ی خودش و دیگران می‌گه. از اون کتاب‌هاییه که ممکنه بعدا یه بار دیگه با دقت و فکر بیشتری بخونمش. ضمنا متاسفانه تا جایی که می‌دونم از نویسنده کتاب دیگه‌ای به فارسی ترجمه نشده وگرنه واقعا دوست داشتم کتاب دیگه‌ای هم ازش بخونم.
          

با گروهی از کتابفروشهای کودک و نوجوان داریم این کتاب رو میخونیم، گفتگوهای جالبی شکل میگیره توی جلساتمون و البته کتاب کودک های مرتبط با هر فصل که آقای شکوری عزیز بهمون معرفی میکنن

            بعد از چهار رمان بلند و 50 و چند داستان کوتاهی که سرآرتور کانن دویل خالق شرلوک هلمز نوشت، طرفداران شرلوک هلمز در این سالها تلش های زیادی کرده اند تا ماجراهای جدیدی از خود شرلوک، یا با محوریت اعضای خانواده او یا به تقلید از سبک او بنویسند. برخی از آنها موفق و قابل توجه از آب در آمده و برخی بسیار فاجعه آمیز. 
دکتر جکیل و آقای هلمز را میتوان در زمره نسبتا خوب ها جای داد. 
البته که من آگر نویسنده یا طرفدار داستان «دکتر جکیل و آقای هاید» بودم حتما از اینکه تخیل و قلم فوق العاده نویسنده آن داستان پرطرفدار اینگونه به یک ماجرای مستند تقلیل داده شده ناراحت میشدم . مخصوصا که با ادعای واقعی بودن این نسخه و بعدا داستانی کردن این ماجرا توسط نویسنده اصلی بسیاری از ماجراهای فرعی و مهم و پیچیده دکتر جکیل از این کتاب حذف شده و از طرفی چون اصل ماجرا و رمزگشایی اش در کتاب اصلی دکتر جکیل آمده، نقش شرلوک هلمز و نبوغ و استعدادش نیز نسبت به سایر داستان های او کمتر است.
آخرین نکته ای که می تواند به حد زیادی توی ذوق ما بزند هم این است که به سبب شهرت جهانی دکترجکیل ، معمای کتاب اصلا ذهن خواننده را آنچنان که شایسته است درگیر نمی کند و لذت کشف معما که یکی از مهم ترین المان های داستان های معمایی و کارآگاهی است از مخاطب گرفته شده است. 
پس چرا 4 امتیاز؟ چون برای کسی که ماجرای دکتر جکیل را نخوانده باشد، کتاب سیر روایی و داستانی آبرومند و جذابی دارد. 
20 صفحه اول کتاب که پر از توضیح و بدیهیات و مقدمات است نباید مخاطب را دلسرد کند. از آنجا به بعد تا پایان کتاب روان و گیراست