یادداشتهای سیده هدی پورمانی (84) سیده هدی پورمانی 2 روز پیش مانون لسکو آنتوان فرانسوا پرو 3.8 7 مانون لسکو اثری است که در بطن خود پرسشهای بنیادین فلسفی درباره عشق، اخلاق، اختیار و سرنوشت را مطرح میکند. داستان عشق میان د گرینو و مانون، تضادی عمیق میان ایدهآلهای انسانی و وسوسههای زمینی را بازتاب میدهد. د گرینو، نماینده عشقی خالص و فداکارانه است که حاضر است تمام قواعد اجتماعی و اخلاقی زمان خود را برای معشوقش زیر پا بگذارد. او در مسیر عشقش، هویت، مقام، و حتی وجدان خود را قربانی میکند. اما این عشق، همانقدر که عمیق و خالص است، کور و خودویرانگر نیز هست. او در مواجهه با مانون، که نماد جذابیت، آزادی و لذتطلبی است، اختیار خود را از دست میدهد و به بازیچهی امیال خود و مانون تبدیل میشود. از سوی دیگر، مانون را میتوان شخصیتی دید که اسیر وسوسههای زندگی مادی است. او با وجود عشقی که به د گرینو دارد، نمیتواند از جاذبههای رفاه، قدرت و امنیت مالی چشمپوشی کند. مانون، تصویری از آزادی انسانی است که بدون تعهد به اصول اخلاقی و اجتماعی عمل میکند، اما در نهایت این آزادی او را به فنا میکشاند. 2 11 سیده هدی پورمانی 3 روز پیش برداشت دوم عدنیه شبلی 3.5 2 رمانی کوتاه و عمیق است که در آن نویسنده با زبانی شاعرانه و توصیفاتی دقیق، داستانی تلخ و تأثیرگذار را روایت میکند. این کتاب با ظرافتی خاص به موضوع اشغال فلسطین و تأثیرات عمیق آن بر زندگی افراد عادی میپردازد و همزمان پرسشهایی بنیادین درباره هویت، حافظه، و درد جمعی را مطرح میکند. رمان در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول داستان قتل یک دختر فلسطینی 13 ساله در سال 1949 را بازگو میکند که توسط یک سرباز اسرائیلی کشته شده است. این بخش از نگاه شاهدان و از طریق جزئیات محیطی و احساسی روایت میشود که به جای توصیف مستقیم حادثه، به تأثیرات و بازتابهای آن در اطرافیان و فضای اجتماعی منطقه میپردازد. نویسنده با استفاده از نثری دقیق و موشکافانه، بیعدالتی و خشونت را بهگونهای روایت میکند که خواننده را به تفکر وادارد. بخش دوم روایت زندگی زنی فلسطینی است که سالها بعد به دنبال کشف حقایق مربوط به آن قتل برمیآید. او که خود در میان درد و رنج ناشی از اشغال زندگی کرده، سفری به محل وقوع حادثه ترتیب میدهد تا ردی از گذشته پیدا کند. این سفر، نه تنها یک جستجوی شخصی برای درک حقیقت است، بلکه بازتابی از مبارزه جمعی مردم فلسطین برای بازپسگیری تاریخ و هویت خود است. در این بخش، شبلی با ترکیب خاطرات، تأملات فلسفی و توصیفات زنده از مکانها و افراد، خواننده را به درون جهانی میبرد که مرزهای بین گذشته و حال، واقعیت و خیال، و فرد و جمع در آن محو شدهاند. یکی از ویژگیهای برجسته کتاب، استفاده از جزئیات دقیق و نمادپردازی برای ایجاد تأثیر احساسی عمیق است. شبلی بدون استفاده از شعارهای سیاسی یا توصیفات صریح خشونت، تأثیر اشغال و سرکوب را به شکلی ملموس و انسانی به تصویر میکشد. زبان او ساده اما پر از لایههای معنایی است که خواننده را به تفکر درباره عمق تراژدی انسانی در فلسطین دعوت میکند. رمان «برداشت دوم» با تأکید بر تجربه زنان و نقش آنها در حفظ و بازسازی حافظه جمعی، به جنبهای کمتر دیدهشده از مقاومت فلسطینیان میپردازد. نویسنده نشان میدهد که چگونه زنان، با وجود رنجهای شخصی و اجتماعی، میتوانند حاملان و حافظان تاریخ باشند. این کتاب نه تنها روایتی از یک حادثه تاریخی است، بلکه تلاشی برای ایجاد ارتباط بین گذشته و حال و پرسشی درباره مسئولیت فردی و جمعی در برابر بیعدالتیها است. برداشت دوم اثری است که با ظرافت و عمق، داستانی ساده اما تأثیرگذار را روایت میکند. عدنیه شبلی از طریق این کتاب موفق شده است تصویری از زندگی و مرگ، امید و ناامیدی، و مقاومت در برابر فراموشی را ارائه دهد. این رمان با وجود کوتاهی، اثری غنی و پرمفهوم است که تأثیری ماندگار بر ذهن خواننده میگذارد و او را به بازاندیشی درباره مفاهیم عدالت، تاریخ و انسانیت دعوت میکند. 0 16 سیده هدی پورمانی 1403/8/15 بازرس نیکلای واسیلیویچ گوگول 4.2 21 یک کمدی انتقادی است که فساد و ریاکاری مقامات را به تصویر میکشد. داستان در شهری کوچک رخ میدهد که مقامات فاسد آن از شنیدن خبر آمدن یک بازرس مخفی از پایتخت وحشتزده میشوند. بازرس قرار است وضعیت شهر و عملکرد مسئولان را بررسی کند. مقامات هر یک تلاش میکنند مشکلات شهر و فسادهای خود را پنهان کنند و دیگری را متهم جلوه دهند. این موقعیتها موجب خلق صحنههای طنزآمیز و انتقادی میشود که رفتارهای سطحی و فساد گسترده را به تمسخر میگیرد. 0 18 سیده هدی پورمانی 1403/8/12 اتود در قرمز لاکی آرتور کانن دویل 4.2 7 اتود در قرمز لاکی نخستین داستان از مجموعه ماجراهای شرلوک هولمز است. داستان با دکتر واتسون آغاز میشود که پس از بازگشت از جنگ افغانستان به دنبال محلی برای زندگی در لندن است. او از طریق یک آشنا با شرلوک هولمز، آشنا میشود و با او همخانه میشود. هولمز توانایی های خارقالعادهای دارد و بهعنوان یک کارآگاه خصوصی کار میکند. پلیس لندن از هولمز میخواهد تا پرونده قتلی مرموز را حل کند. جسد مردی در خانهای متروکه پیدا شده است. او بدون جراحت مرده، اما کلمه "RACHE" (انتقام به آلمانی) با خون روی دیوار نوشته شده است. هیچ سرنخ مشخصی وجود ندارد، اما هولمز با بررسی دقیق صحنه جرم، شواهد پنهان را پیدا میکند و شروع به حل معما میکند. در ادامه داستان، خواننده با گذشته قاتل آشنا میشود. قاتل مردی به نام جفرسون هوپ است که سالها پیش عاشق دختری به نام لوسی بود. اما لوسی به اجبار با انوخ دربر، یکی از رهبران جامعه مورمونها، ازدواج کرد. پس از مرگ لوسی، جفرسون هوپ تصمیم گرفت از دربر و همدستش، استنجرسون، انتقام بگیرد. او آنها را تعقیب کرد و در نهایت موفق شد دربر را مسموم کند و استنجرسون را نیز به قتل برساند. 0 11 سیده هدی پورمانی 1403/8/12 تاراس بولبا نیکلای واسیلیویچ گوگول 3.1 15 رمان ترکیبی از حماسه، درام و تراژدی است. گوگول در این داستان به موضوعاتی چون وفاداری به وطن، عشق به آزادی، و تاثیرات درونی جنگ پرداخته است. همچنین، تضاد میان عشق خانوادگی و آرمانهای ملی، یکی از محورهای اصلی داستان است. 0 9 سیده هدی پورمانی 1403/7/29 بار دیگر شهری که دوست می داشتم نادر ابراهیمی 3.7 82 در بخش اول، نویسنده از زبان مردی به نام "کیا" داستان عشق ناکامش به "هیوا" را بیان میکند. این عشق در شهری کوچک و آرام، که حال و هوایی سنتی دارد، شکوفا میشود. اما مخالفت خانوادهها، بهویژه خانواده هیوا، و تفاوت در دیدگاهها باعث میشود این رابطه به سرانجام نرسد. این بخش، سرشار از حسرت و نوستالژی نسبت به گذشته است. بخش دوم، نامههایی است که هیوا پس از سالها برای کیا مینویسد. او درباره زندگی مشترک و سختیهایی که تحمل کرده سخن میگوید و از عشق جاودانی خود به کیا پرده برمیدارد. هیوا اگرچه در ظاهر با زندگی کنار آمده، اما در درون همچنان به عشق قدیمیاش وفادار است. بخش سوم، پایانی فلسفی و شاعرانه بر کتاب است. نویسنده در این بخش به تحلیل عشق، مفهوم زمان و زندگی انسان میپردازد و از دلبستگیهای انسان به گذشته سخن میگوید. این کتاب با زبان زیبا و شاعرانهاش، به واکاوی عمیقترین احساسات انسانی میپردازد و تصویری از عشقهای عمیق، اما نافرجام را به نمایش میگذارد. "بار دیگر شهری که دوست میداشتم" تلفیقی از داستان و فلسفه است که توانسته تأثیری ماندگار بر خوانندگان داشته باشد. 0 3 سیده هدی پورمانی 1403/7/28 یک مرد معمولی ایو سیمون 4.5 1 ساده و کوتاه واگویه های نویسنده با پدرش و مرور خاطرات نویسنده این زمزمه ها غم و شادی و ... در بر داره 0 9 سیده هدی پورمانی 1403/7/17 سفرهای گالیور جاناتان سویفت 3.9 12 در رابطه با سفرهای دریایی یک پزشک است. رفتن به سرزمین های عجیب و غریب است. زمانی که کشتی او غرق میشه وارد سرزمینی عجیب و غریبی میشه, سرزمین لیلیپوت ها, سرزمینی که همه چی در اون خیلی کوچیک آدم ها , خانه ها و.... ماجراجویی های جالب و هیجان انگیز 1 22 سیده هدی پورمانی 1403/6/28 کجا می روی؟ هنریک سینکیویچ 4.2 11 فکر می کنم این پاراگراف از صفحه 49 برای معرفی کتاب خوب باشه البته به جز نرون یکی دیگر از شخصیت های جذاب داستان پطرونیوس مشاور نرون است. "رم در دوران امپراتوری نرون در وحشت و هراس عجیبی بهسر میبرد. روزی نبود که بوم بدبختی سایهی مرگبار خود را بر سر خانوادهای نگسترد و جمع کثیری را پریشان و داغدار نکند. حضور سربازان نرون در هر خانه حکم پیک مرگ را داشت. در اینگونه موارد تردیدی نبود که مصیبت عظیمی دامنگیر افراد آن خانواده شده و دیگر راه هیچگونه گریز و پرهیزی برای آنان باقی نمانده است. " 3 30 سیده هدی پورمانی 1403/6/18 برف های آبی پیوتر بدنارسکی 3.5 1 برگرفته از خاطرات کودکی نویسنده هستش. و راوی داستان از زبان بچه هستش که از استالین و زندگی در تبعید خاطراتش رو میگه. فضای داستان سرده و روند داستان کمی کند پیش میره. 0 5 سیده هدی پورمانی 1403/6/17 مرگ وزیر مختار یوری نیکایویچ تینیانوف 3.9 3 یه رمان تاریخی بی نظیر آلکساندر سرگیویچ گریبایدوف شاعری و یکی از چهرههای برجستهٔ ادبیات روسیه در اوایل قرن نوزدهم بود. او همچنین نقش مذاکرهکنندهٔ اصلی عهدنامهٔ ترکمانچای را به عهده داشت و سفیر یک قدرت بزرگ امپریالیستی قرن نوزدهمی در ایران بود. بخش «ایرانی» کتاب بسیار تندتر، دقیقتر و زندهتر از بخش اول نوشته شده است. شخصیت شاهزاده ایرانی عباس میرزا به قشنگی در این کتاب توصیف شده است. به زودی یک معرفی خیلی خوب براش مینویسم. 0 13 سیده هدی پورمانی 1403/6/16 تانگوی شیطان لاسلو کراسناهورکایی 3.2 10 فضای کریه داستان رو از همون شروع کتاب میشه احساس کرد. گناه همه جا رو گرفته و دختری در کلیسا خودکشی کرده. پیشنهاد می کنم حتما فیلمش رو هم بعد از خواندن کتاب ببینید 0 9 سیده هدی پورمانی 1403/6/11 دستنوشتههای اسپرن هنری جیمز 4.0 1 برگرفته از یک داستان واقعی. داستانی روانشناسی است که به مسائلی چون اخلاق، جاهطلبی، عشق و تعهد می پردازد. 0 13 سیده هدی پورمانی 1403/6/8 یادداشت های یک دیوانه و هفت قصه دیگر نیکلای واسیلیویچ گوگول 4.1 21 جذاب و خواندنی طنز داستان اول رو خیلی دوست داشتم. البته به طور کلی همه داستانهاش جذاب بود. 0 12 سیده هدی پورمانی 1403/6/5 کورالاین نیل گیمن 3.9 15 دنیای موازی ترسناک ولی بسیار جذاب و خواندنی 3 13 سیده هدی پورمانی 1403/6/2 نقشه هایی برای گم شدن ربکا سولنیت 3.7 26 آبی دوردست آرامش بخش. گم شدن در بین کلمات این کتاب واقعا عالی بود. یکی از قشنگ ترین بخش ها کتاب برای من آبی دوردست بود. در بین جستارهایی که خوندم این از همه قشنگتر بود. 0 5 سیده هدی پورمانی 1403/5/31 کارمیلا جوزف شریدن لی فانو 3.0 18 یک فانتزی کلاسیک هیجان انگیز و جذاب. اولین ورود خونآشام به ادبیات و همین طور اولین خونآشام زن. روند داستان خیلی سریع پیش میره با این که حجم کمی داره ولی توصیفات و فضاسازی جذاب گوتیک خوبی داره . 0 8 سیده هدی پورمانی 1403/5/30 فاخته ها لانه ندارند جلد 6 مهدی میرکیایی 4.7 18 سیر اقتصاد در غرب را بیان میکنه , چگونگی نظام سرمایه داری و رابطه آن با استعمار اینکه بانکها چگونه به وجود آمدند استعمار و اقتصاد و بانک و بورس و... 0 8 سیده هدی پورمانی 1403/5/29 در جبهه غرب خبری نیست اریش ماریا رمارک 3.9 51 روایت گرسنگی و کمبود مواد غذایی در پشت جبهه و خط مقدم ،روایت کثیفی و عدم بهداشت جبهه ها، روایت آسیب های شدید روحی و جسمی، روایت عبور از نوجوانی به بزرگسالی با بدترین تجربیات ... شخصیت اصلی داستان دانش آموز دبیرستانی که با تبلیغات در مدرسه به همراه دوستان خود عازم جنگ می شوند. این اثر درباره علت های شکل گیری جنگ نیستش، بلکه به ماجراها و حکایت شخصیت در جنگ می پردازد. اینکه جنگ چگونه ویرانی روانی و انسانی به بار می آورد. جنگ باعث می شود عده ای محدود از آن سود ببرند و صاحب ثروت زیادی بشوند. چرا اصلا باید جنگی راه بیفته؟ 0 11 سیده هدی پورمانی 1403/5/27 رابینسون کروزو دانیل دفو 4.1 11 رابینسون کروزو یک ماجراجویی معنویست رابینسون در جزیرهای که فقط خودش گیر افتاده با هوش خودش و کمترین امکانات قلمروی خودش رو بنا میکنه که نزدیک به سی سال از عمر خودش رو تنها در جزیره زندگی میکنه. این تنهایی و آزادی باعث میشه که اون روح گناه کار خودش رو تطهیر کنه. این داستان خودپروری و شکرگزاری و امید رو به ما نشون میده. 2 22