زهره دزیانی

زهره دزیانی

@zohreh_deziyani

13 دنبال شده

16 دنبال کننده

                کارشناس ارشد مشاوره شغلی 👩🏻‍🎓 دانشگاه علامه طباطبایی 

یک مشاور علاقه‌مند به کتاب، ادبیات، فلسفه و ما بقی علوم انسانی...

و خب نور همیشه هست حتی شده به اندازه نور یک ستاره کوچک در ظلمات محض شب‌های زمستانی قطب✨️
              
mehraiil
zohreh.deziyani

یادداشت‌ها

این کاربر هنوز یادداشتی ننوشته است.

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

پاریس فرانسهسال های افول‬‏‫: پاریس دهه ی 1930پاریس: جشن بیکران

شکسپیر و شرکا

6 کتاب

بین جهنگ جهانی اول و دوم پاریس به یک کانون ادبی تبدیل شده بود و بسیاری از نویسندگان و شاعران و منتقدان بزرگ ادبی و هنری در پاریس جمع شده بودن. افرادی همچون جیمز جویس، ازرا پاوند، همینگوی، آندره ژید، گرترود استاین، فیتز جرالد، فارگو، لاربو، دوآمل و خیلی‌های دیگه... شکسپیر و شرکا اولین کتابفروشی انگلیسی زبان پاریس بود که سال ۱۹۱۹ به دستان سیلویا بیچ که زنی آمریکایی بود آغاز به کار کرد. و خیلی زود تبدیل شد به یک کانون ادبی که خیلی از افراد این نسل طلایی دهه ۲۰ اونجا جمع میشدن. خیلی‌ها معتقدند که شهرت این کتابفروشی بخاطر آدمایی که اونجا رفت و آمد میکردن اما واقعیت اینه که شهرت این کتابفروشی به خاطر تلاش‌های مالک اون یعنی سیلویا بیچه و خیلی از اون افراد بخشی از رشد و موفقیتشون مدیون سیلویا بیچ و شکسپیر و شرکا بودن. این لیست به کتاب‌هایی میپردازه که مرتبط با دوران طلایی دهه ۱۹۲۰ و ۳۰ پاریس و کتابفروشی شکسپیر و شرکاست. این لیست به روز میشه😇

86

بریده‌های کتاب

بریدۀ کتاب

صفحۀ 158

درست است که آدم‌های آنها (کتاب ها) ، آنگونه که فرانسواز می‌گفت، ((واقعی)) نبودند. اما همه ی احساس‌هایی که خوشی یا بدبختی یک آدم واقعی در ما برمی‌انگیزد فقط به واسطه تصویری از آن خوشی یا بدبختی است؛ نبوغ نخستین رمان‌نویس در درک این نکته بوده‌است که چون در دستگاه عواطف ما تصویر تنها عنصر اساسی است، می‌توان خیلی ساده و آسان شخصیت‌های واقعی را حذف کرد و با این ساده‌سازی به کمالی بسیار مهم رسید. یک موجود واقعی‌را هر اندازه که دوستی‌مان با او ژرف باشد، بیشتر به وسیله احساس‌هایمان درک می‌کنیم، یعنی که برای ما حالتی مات دارد، وزنه بیجانی است که حساسیت ما نمی‌تواند آن را بلند کند. اگر اتفاقی برایش پیش بیاید، تنها در بخش کوچکی از برداشت کلی که از او داریم ممکن است دستخوش اندوه شویم؛ از این هم بیشتر خود او هم تنها در بخشی از برداشت کلی که از خودش دارد می‌تواند احساس غصه کند. ابتکار رمان‌نویس این بوده است که به جای چنین بخش‌هایی که روان ما نمی‌توان آنجا نفوذ کند، به اندازه مساوی بخش‌های غیر عادی بنشاند، یعنی آنچه روان ما می‌تواند دریابد. در این صورت دیگر چه اشکالی دارد که کارها و احساس‌های این انسان‌های نوع تازه در نظر ما واقعی جلوه کند، چون ما آنان را از خودمان کرده‌ایم، چون در درون ماست که پدید می‌آیند و در حالی‌ که بی‌تابانه کتاب را ورق می‌زنیم آهنگ نفس زدن ما و چگونگی نگاه کردنمان را تعیین می‌کنند؟ و همین که رمان نویس ما را در این حالت قرار می‌دهد که مانند همه ی حالت‌های صرفا درونی هر احساسی را ده برابر می‌کند، و کتاب‌هایش همانند یک رویا اما رویایی روشن‌تر از آنهایی که در خواب می‌بینیم ما را بر می‌انگیزد و یادش دیرتر می‌پاید، در طول یک ساعت توفانی از همه خوشی‌ها و بلاهای شدنی در درون ما برپا می‌شود که در زندگی عادی سال‌های سال طول خواهد کشید تا برخی‌شان را ببینیم، و شدیدترین آنها را هیچگاه نخواهیم شناخت زیرا کندی پدید آمدنشان ما را از درک آنها باز می‌دارد ( بدین گونه در زندگی دل ما با زمان دگرگون می‌شود و این بدترین درد است؛ اما این را تنها در کتاب، در تخیل می‌بینیم: در واقعیت تغییر آن مانند گونه‌گون شدن برخی پدیده‌های طبیعی چنان کند است که گرچه حالت‌های پیاپی دگرگون آن را می‌بینیم از دریافت خود حس تغییر معافیم.)

2

1

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.