بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

مریم مهدی زاده

@mm16246

47 دنبال شده

67 دنبال کننده

                      یک مامانِ کارشناس ارشد مهندسی عمرانِ مشغولِ نگارش پایان نامه در رشته تاریخ اسلام! به علاوه دوستدار مطالعه کتابهای کودک و نوجوان، کتابهای تربیتی به خصوص از نوع دینی، رمان، دفاع مقدس، زندگی نامه، طنز و ...
ماجراهای من و "بعضی" از کتابام اینجا رقم می خوره...
تعریف من از کتاب های "در حال خواندن" کمی متفاوته. 
پس، از اینکه کتابی ماه ها در این گروه بمونه تعجب نکنید😊از تعدادشون هم تعجب نکنید😁
                    
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

نمایش همه
                کتاب را اصلا دوست نداشتم. یکی از بدترین کتابهایی بود که خواندم. مجبور بودم کتاب را بخوانم و البته تمام خوانی کنم  وگرنه بعد از ۱۰۰ صفحه اول قطعا روانه ی زباله دان تاریخ می شد... الان هم این اتفاق برایش افتاد ولی متاسفانه کمی دیرتر.
متن کتاب جذاب و روان است. تصویرسازی ها بسیار زنده است. فضای داستان با قلم نویسنده طوری به تصویر کشیده شده که خودت را آن وسط و کنار شخصیت ها تصور می کنی با آنها زیر آلاچیق نسترن مینشی با پسر عاشق پیشه داستان ترقه در حیاط دایی جان سرهنگ می اندازی، منتظر دیدار لیلی می مانی، در به در به دنبال اسدالله میرزا می دوی و برای توهمات دایی جان ناپلئون حرص می خوری و دل می سوزانی ...
زمان وقوع ماجراهای داستان سالهای حوالی ۱۳۲۰ هجری شمسی است و می گویند نویسنده با این اثر گوشه ای از تاریخ اجتماعی ایران در آن سالها را به تصویر کشیده است. 
و اما محتوا، در این کتاب دو محور اصلی داشت و همین دو محور حالم را به شدت خراب کرد:
۱. محتوای واقعا مستهجن(صفت در خور دیگری پیدا نکردم که بتوانم در یک محیط عمومی به این مطالب نسبت بدهم!) مانند اشاره های متعدد به روابط غیر اخلاقی خارج از چارچوب خانواده، روابط زنان شوهر دار با مردان متاهل، توصیف های متعدد از ویژگی های جسمی زنان از نگاه مردان و ...
۲. انتقام گیری، زیر آب زنی، فخر فروشی های بی پایه و اساس یا با پایه و اساس، بدگویی، بددهنی، اذیت و آزار، دامن زدن به توهمات یک آدم بیمار، از آب گل آلود زندگی کسی ماهی گرفتن، بی احترامی، بی ادبی و ... از جمله محورهای اصلی این داستان است که در هنگام مطالعه روح آنسان را خراش می دهد...
در آخر می خواهم بگویم حیف وقت و عمر آدم که پای سطرهای این کتاب هدر برود حتی اگر به لحاظ ادبی و تکنیک های داستان نویسی اثر ارزشمندی باشد. حیف روح انسان که خوراکش بشود این محتواهای بیهوده و کثیف.
اگر واقعا به دانستن تاریخ اجتماعی ایران علاقه مند باشید کتاب های دیگری بخوانید شاید روحتان اینقدر آزار نبیند.
        
                کتابی کوتاه و جمع و جور در مورد اولین فرمانده توپخانه سپاه وقتی توپ های مقر فرماندهیش به قول خودش در عراق بود!و پدر موشکی ایران
برای نوجوان و بزرگسال بد نیست. احتمالا میل به دانستن بیشتر در مورد ابعاد مختلف شخصیتی شهید طهرانی مقدم ایجاد می کند. 
در بعضی روایت ها احساس می کردم نویسنده علاوه بر بیان آنچه که بوده، می خواهد در انتها نتیجه گیری هم داشته باشد و نظر خودش را هم بگوید(با توصیف موافقم ولی نتیجه گیری نه)، در مورد کتابهای زندگینامه و معرفی شخصیت های بزرگ خیلی این روش را نمی پسندم، ترجیح میدهم ذهنم آزادانه برداشت خودش را داشته باشد.
پیام و تم تعدادی روایت ها شبیه هم بود طوری که با خواندن چند خط اول می فهمیدی نویسنده چه هدفی از نوشتن این روایت دنبال می کند. از این تکرار ها این حس را پیدا کردم که انگار نویسنده رو به رویم نشسته و این مکالمه بینمان شکل گرفته است: 
 نویسنده: شهید طهرانی مقدم خیلی خوب بودن.
من: آره فهمیدم
نویسنده: نه، نشد! نفهمیدی. شهید طهرانی مقدم خیلی خیلی خوب بودن.
من: فهمیدما، با اینکه اولین کتابی بود که در مورد ایشون می خوندم ولی همون اوایل کتاب با همون یکی دو تا روایت اول، سخت کوشی و پشتکار و اخلاصشون رو فهمیدم. خیلی نمایان بود در شخصیتشون.
نویسنده: ولی شهید طهرانی مقدم خیلی خیلی خیلی خوب بودن.

طرح جلد کتاب جالب بود و دوست داشتنی. اگر از تکرارها و بعضی قضاوت ها و نتیجه گیری های نویسنده در مورد شهید طهرانی مقدم بگذریم، شاید گزینه ی مناسبی برای هدیه دادن به نوجوانان باشد.
        
                مجموعه ی آبنبات های آقای صدقی هم تمام شد.
اولین جلد این مجموعه را که خواندم و برایش یادداشت نوشتم با خودم گفتم شاید نظر دادن در مورد قلم نویسنده بدون خواندن هر ۴ جلد بی‌انصافی باشد، این شد که مجبور شدم هر ۴ جلد را بخوانم و البته دعاگوی آقای میرطاهر مظلومی هم شدم که جلد آخر را هم صوتی کردند تا مجبور نباشم وقت جداگانه‌ای برایش بگذارم و هنگام انجام کارهای خانه به آن گوش دادم.
بعد از خواندن هر چهار جلد متاسفانه باز هم نظرم همان است که در مورد اولین جلد نوشتم.
نکات مثبتی که در خواندن این مجموعه به نظرم آمد و دوست داشتم:
۱. روان بودن داستان
۲. روایت داستان در بستر سنت ها و آداب و رسوم شهر بجنورد
۳. پیش بردن داستان در بستر اتفاقات و شرایط سیاسی اجتماعی فرهنگی در سالهای بعد از انقلاب و معدود تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی نویسنده
۴. کنایه‌هایی که به رفتار تیپ‌های مختلف شخصیتی در کتاب مشهود بود.
۵. استفاده از گویش و لهجه بجنوردی برای شخصیت های داستان به جای زبان فارسی معیار
ولی شوخی‌های جنسی، بی‌ادبی ها، مسخره‌کردن‌ها و سر کار گذاشتن‌ها که متاسفانه زیاد در طول داستان به چشم می‌خورد را دوست نداشتم و نپسندیدم و به کسی هم خواندن این مجموعه را توصیه نمی‌کنم؛ چون فکر می کنم بار اصلی خنده گرفتن نویسنده از مخاطب در این مجموعه همین شوخی‌های جنسی، مسخره‌کردن‌ها، سر کار گذاشتن‌ها و بی‌ادبی‌هاست و معتقدم نباید سطح خندیدنمان این‌قدر پایین باشد...
پ.ن ۱: بعضی به شوخی های این کتاب +18 می گویند، بعضی وقت‌ها با خودم فکر می کنم ۹۹+ هم حیف است خوراک ذهنش این نوشته‌ها باشد.
پ.ن۲: امتیازم به کتاب بابت همان نکات مثبتی است که ذکر کردم.
پ.ن ۳: هنوز به این جمع بندی نرسیدم که نکات مثبتی که در این مجموعه به نظرم آمد بر نکات منفی اش غلبه دارد یا نه...هنوز به این سوالم نتوانستم جواب بدهم که چرا نویسنده محور شوخی و خنده های داستانش را این مسائل قرار داده؟ واقعا سطح خنداندن مخاطب ایرانی همین سطح است یا قرار است به این سطح تنزل پیدا کند؟
        
                کتاب "ناقوس ها به صدا در می آیند" ماجرای آشنایی یک کشیش مسیحی با شخصیت امیرالمومنین (ع) از طریق یک کتاب قدیمیست. نویسنده تلاش کرده است تا گوشه ای از شخصیت امیرالمومنین (ع) را از بین گفتگوهای دو فرد مسیحی به مخاطب بشناساند.

کتاب در چاپ هفتاد و هفتم متاسفانه هنوز ایراد ویرایشی دارد. ویراستار محترم  گویا علاقه ی زیادی به "،" دارد و گهگاهی بی دلیل از آن استفاده کرده است.

خیلی با محتواهای اینچنینی ارتباط برقرار نمی کنم. محتواهایی که می گویند در زمان حاضر می توانی یک مسیحی معتقد باشی و علی (ع) را صدای عدالت و انسان کامل بدانی ولی از او در همه شئون تبعیت نکنی و به عبارتی او را قولی و عملی امام خود ندانی... نمی فهمم چطور می شود علی (ع) را انسان کاملی بدانی ولی به مکتبی که در آن تربیت شده و رشد یافته توجهی نکنی! به نظرم این طی مسیر، ناقص است. شناختی ارزشمند است که به عمل منتهی شود یعنی همان سنت الهی که می فرماید: وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ.
        
                می گویند آثار هوشنگ مردای کرمانی برای گروه سنی ج و د است. شاید همین هم باشد، البته به نظر من هم نثر روان و شخصیت پردازی و خط سیر ساده داستان مناسب گروه سنی ج و د است ولی نمی توانم بگویم معنا و تلنگرهای عمیق پشت این نثرهای ساده هم برای گروه سنی ج و د است. چه قدر این عمیق بودن در عین سادگی را دوست دارم... خلق این کشمش ها  در یک داستان ساده  که آدم را اینقدر به فکر فرو می برد، واقعا ستودنیست. داستان آخر مجموعه یعنی داستان "سنگ روی سنگ" چه قدر شبیه مقاومت مردم عصر بعثت برای حفظ سنت هایشان در برابر پیامبر (ص) است.
این کتاب مجموعه ای از چند داستان است. داستانهایی از جنس همان داستانهای خمره و قصه های مجید و ... ولی کوتاهتر
شاید زیاده گویی نباشد اگر بگویم کتابهای آقای مرادی کرمانی را با بچه ها بخوانید تا فکر کردن را تمرین کنند.
مقاله ای در مورد داستان آخر این  مجموعه خواندم که برایم جالب بود.
بررسی و تحلیل داستان "سنگ روی سنگ" هوشنگ مرادی کرمانی در پرتو نظریه "فلسفه برای کودکان" متیو لیپمن
https://fabak.ihcs.ac.ir/?_action=article&au=99850&_au=%D8%A8%DB%8C%DA%AF%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%8C%20%D8%AE%D9%84%DB%8C%D9%84
        
                محتوایی که نویسنده در پی انتقال آن است، محتوای نسبتا خوبیست(بدیهیست که در این مدل کتابها هم مثل سایر کتاب ها، نظرات نویسنده قابل نقد، بحث و بررسی است) ولی متاسفانه مترجم با ترجمه ای نامناسب انتقال این پیام را سخت کرده است😞
نویسنده تلاش کرده  تا به مخاطبانش نشان بدهد در زندگی امروز چه قدر از روح و روانمان و مسائل و مشکلات پیرامونش غافلیم و چه قدر پرداختن به این مسائل می تواند زندگی را برای انسان لذت بخش کند.
رشد و پرورش هوش هیجانی، خودباوری و خودیاوری، شناختن خود، توجه به آسیب‌های روحی گذشته، تلاش برای درمان آنها، تعامل مثبت و مفید با دیگران، نیاز به آرامش، اهمیت اصلاح روابط بین زوجین، تعامل مثبت با همسر، دست و پنجه نرم کردن درست با مشکلات و ... از موضوعاتی است که به عقیده نویسنده پرداختن به آنها ضروری است ولی متاسفانه در مدارس به فرزندانمان آموزش داده نمی شود (درد مشترک همه ی نظام های آموزشی!)...

ظاهرا این کتاب توسط ناشران دیگر با عناوینی مشابه چاپ شده است ولی هنوز ترجمه آنها را ندیده ام. امیدوارم آنها ترجمه‌ی بهتری داشته باشند.
ترجمه ‌ی نامناسب این کتاب دو مشکل را ایجاد کرده است:
۱. ناتوانی مخاطب در فهم موضوع و طرح و سیر بحث و به نتیجه رسیدن آن؛ در واقع مخاطب، به سختی در پایان بحث پیام نویسنده را درک می کند.
۲. در بعضی موارد مثل ص۲۳۶ تا ۲۳۸ ترجمه نامناسب موجب کج‌فهمی برای مخاطب می شود.
پی نوشت: بعضی قسمت ها که ظاهرا متن اصلی پیچیدگی خاصی ندارد، ترجمه هم قابل فهم است.
        
                خواستم برای معرفی کتاب بنویسم داستان زندگی خانواده ی شهید لشگری، بعد با خودم گفتم کلمه ی داستان انگار از سخت و سنگین بودن این زندگی می کاهد...
شاید بهتر باشد بگویم زندگی فشرده ی همسر و فرزند شهید حسین لشگری را در این کتاب بخوانید. اما توقع نداشته باشید دردها و رنج ها هم فشرده شده باشند، شاید در کلام کوتاه بیان شده اند ولی هر جمله اش قلب آدم را می سوزاند.
در این کتاب زندگی را از نگاه منیژه لشگری می بینید از خوشی های دوران کودکی اش می گوید از خواستگاری و ازدواجش از روزهای با هم بودنشان در دزفول از آغازین روزهای مادریش از مهربانی های همسرش از شوک عظیم مفقود شدن او از زندگی در اوج بی خبری از بزرگ شدن پسرش از اضطراب ها و غم هایش از بیماری ها و رنج هایش از زمزمه های بازگشت همسرش از ترس رو به رو شدن با او از تغییرات روحی که در این سالها اتفاق افتاده از اختلاف ها از ناراحتی ها از صبوری هایش برای ساختن دوباره زندگی و در آخر از سفر بی بازگشت همسرش به منزل ابدی می گوید.
خانم منیژه لشگری در این کتاب بدون روتوش بود خودش بود و از این که خودش باشد ابایی نداشت نقش بازی نکرد بر آن چیزهای که قبول داشت پایبند بود...به نظرم می آید برای تحسین دیگران خاطراتش را نگفت، برای ثبت در تاریخ گفت تا همه سختی های این مسیر را بدانند.
در مصاحبه ای از ایشان پرسیده شد؛ اگر به گذشته برگردید باز هم همین مسیر را انتخاب می کنید، گفتند: نه! دوباره با حسین ازدواج می کنم ولی نمی گذارم به جنگ برود (نقل به مضمون)... این صداقت در کلام ستودنیست.
پیشنهاد میکنم به همراه این کتاب، کتاب ۶۴۱۰ را بخوانید، خاطرات شهید حسین لشگری از روزهای طولانی نبودنش
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

            بسم الله 

نادر کیانی به مدت هفت سال نفوذی جمهوری اسلامی در میان کومله بوده است. او که ابتدا با برق‌کشی برای سازمان و تعمیر کولر و... کار خود را شروع کرده بود. پس از مدتی ارتقا درجه گرفته و تبدیل به محافظ شخصیت‌های اصلی کومله می‌شود، سپس به دلیل کمبود نیرو برای شغل مسئولیت پذیرش او را به عنوان مسئول پذیرش سازمان کومله به کار می‌گیرند و او با خوش خدمتی تمام، اعتماد بیش از اندازه مسئولان اصلی کومله را به خود جلب می‌کند. او باز هم به نفوذ خود ادامه داده و به عنوان مجری در برنامه های اصلی کومله حاضر می‌شود. او که در سر سودای ریاست بر کومله را می‌پرورانده است، در زمانی مناسب شرایط را مهیای شرکت خود در انتخابات اصلی حزب و رسیدن به جایگاه ریاست اصلی می‌کند، اما به ناگاه لو رفته و دستگیر می‌شود‌...
در این میان او نه تنها اطلاعات بسیار زیاد در مورد کومله و تشکیلات آن به ایران مخابره می‌کرده است، بلکه وظیفه قراردادن وسایل جاسوسی در سازمان، خراب‌کاری در رادیو کومله، حذف نیروهای افراطی کومله و خارج کردن آن‌ها از مقر و همچنین وظیفه فراری دادن و منصرف کردن افراد جدید جذب شده در حزب را نیز به عهده داشته است.

اگر احساس می‌کنید که با مطالعه این حجم از اطلاعات درباره کتاب کل کتاب اطلاعاتش لو رفته و دیگر ارزش خواندن را برایتان از دست داده است باید بدانید که سخت در اشتباهید. اطلاعات پیرامون کومله و نادر کیانی آن‌قدر در کتاب زیاد است که مطالب بیان شده تنها ذره‌ای از آنچه در کتاب، پیش‌رو دارید را شامل می‌شود. پس با خیال راحت کتاب را نوش جان کنید.

کیانوش گلزار راغب که پیش از این سه کتاب درباره جریان سازمان‌های موسوم به خلق نوشته است (و حقاً هرکدام از کتاب‌ها بهتر از دیگری است) در کتاب جدید خود گل کاشته و روایتی بسیار بکر و جذاب و بی‌نظیر از یکی از مخفی ترین و لاابالی ترین گروهک‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
با مطالعه کتاب تازه متوجه می‌شویم که در پس دیدگاه‌های به ظاهر خلق گرایانه کومله و تشکیلات مشابه آن، چه فجایع و جنایاتی اتفاق می‌افتاده است. از تجاوزها و زورگویی‌ها و چپاول‌های نسبت به زنان با ویترینی جذاب برای جذب دختران جوان تا قاچاق انسان و حذف و قتل‌های تشکیلاتی افراد آگاه و درس خوانده، همه‌گی با روکش خلق دوستی وجود داشته است. بهتر است بگوییم که جنبش خلق هرکار ضد خلقی که توانسته در حق این مردم انجام داده است و از انجام بیش از آن نیز ابایی نداشته است.

تمامی اطلاعات موجود در کتاب را به قضایای پیش آمده در سال ۱۴۰۰، به بهانه کشته شدن دختری به نام مهسا امینی اضافه کنید و ببینید که آن‌ها از این حجم مخابره اخبار دروغ، شانتاژهای رسانه‌ای و پشتیبانی تسلیحاتی، به دنبال چه‌ها که نبوده‌اند!!!!
فقط کافی است که رد عبدالله مهتدی در کتاب را پی بگیرید و با خباثت این ضدانسان مابین سطور کتاب آشنا شوید تا بفهمید که او و امثال او از جریانات قائله شهریور ۱۴۰۰ در پی چه بوده‌اند...

مجدداً و هزاران بار باید آفرین و تبریک گفت به کیانوش گلزار راغب به واسطه انتخاب این چنین موضوعاتی و پرداخت دقیق و عمیق او به آن‌ها.
قلم او الحق والانصاف  چیزی کم ندارد و هرچه از او چاپ می‌شود را باید ذره ذره بویید و چشید و غرق در لذت شد.
          
            کتاب را اصلا دوست نداشتم. یکی از بدترین کتابهایی بود که خواندم. مجبور بودم کتاب را بخوانم و البته تمام خوانی کنم  وگرنه بعد از ۱۰۰ صفحه اول قطعا روانه ی زباله دان تاریخ می شد... الان هم این اتفاق برایش افتاد ولی متاسفانه کمی دیرتر.
متن کتاب جذاب و روان است. تصویرسازی ها بسیار زنده است. فضای داستان با قلم نویسنده طوری به تصویر کشیده شده که خودت را آن وسط و کنار شخصیت ها تصور می کنی با آنها زیر آلاچیق نسترن مینشی با پسر عاشق پیشه داستان ترقه در حیاط دایی جان سرهنگ می اندازی، منتظر دیدار لیلی می مانی، در به در به دنبال اسدالله میرزا می دوی و برای توهمات دایی جان ناپلئون حرص می خوری و دل می سوزانی ...
زمان وقوع ماجراهای داستان سالهای حوالی ۱۳۲۰ هجری شمسی است و می گویند نویسنده با این اثر گوشه ای از تاریخ اجتماعی ایران در آن سالها را به تصویر کشیده است. 
و اما محتوا، در این کتاب دو محور اصلی داشت و همین دو محور حالم را به شدت خراب کرد:
۱. محتوای واقعا مستهجن(صفت در خور دیگری پیدا نکردم که بتوانم در یک محیط عمومی به این مطالب نسبت بدهم!) مانند اشاره های متعدد به روابط غیر اخلاقی خارج از چارچوب خانواده، روابط زنان شوهر دار با مردان متاهل، توصیف های متعدد از ویژگی های جسمی زنان از نگاه مردان و ...
۲. انتقام گیری، زیر آب زنی، فخر فروشی های بی پایه و اساس یا با پایه و اساس، بدگویی، بددهنی، اذیت و آزار، دامن زدن به توهمات یک آدم بیمار، از آب گل آلود زندگی کسی ماهی گرفتن، بی احترامی، بی ادبی و ... از جمله محورهای اصلی این داستان است که در هنگام مطالعه روح آنسان را خراش می دهد...
در آخر می خواهم بگویم حیف وقت و عمر آدم که پای سطرهای این کتاب هدر برود حتی اگر به لحاظ ادبی و تکنیک های داستان نویسی اثر ارزشمندی باشد. حیف روح انسان که خوراکش بشود این محتواهای بیهوده و کثیف.
اگر واقعا به دانستن تاریخ اجتماعی ایران علاقه مند باشید کتاب های دیگری بخوانید شاید روحتان اینقدر آزار نبیند.