یادداشت‌های زهرا عباد (322)

          #یادداشت_کتاب 
#مایکل_وِی۱
مجموعه مایکل وی که تا به حال ۹ جلد از آن چاپ شده است یک مجموعه جذاب و پرطرفدار غیر فانتزی است. امروزه کم پیش می‌آید یک مجموعه فانتزی نباشد و بتواند اینقدر مخاطب جذب کند، مثل مجموعه اسکارلت و آیووی. 
البته مایکل وی یک مجموعه علمی-تخیلی به حساب می‌آید. این کتاب‌ها داستان تعدادی نوجوان است که ۱۵ سال پیش در اثر آزمایش یک دستگاه جدید در بیمارستان یکی از شهرهای آمریکا، شبیه دستگاه ام آر آی اما مبتنی بر ارسال جریان الکتریسیته، دچار جهش‌هایی در بدنشان شده‌اند. تست آن دستگاه به شکست می‌انجامد ولی نتیجه‌ای که از روشن بودن آن طی ۱۱ روز در بیمارستان حاصل می‌شود، مرگ ۴۲ نوزاد و تولید ۱۷ نوزاد جهش‌یافته در آن ۱۱ روز است. 

حال بعد از ۱۵ سال، شرکت اِلجِن که مخفف یک نام طولانی است، به دنبال آن ۱۷ بچه می‌گردد تا با بررسی آن‌ها بفهمد چه خصوصیت ویژه‌ای داشته‌اند که مثل بقیه ۴۲ کودک نمرده‌اند. در ضمن هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی پیدا کرده‌اند که با دیگری متفاوت است، یکی تولید رعد و برق می‌کند، دیگری تولید شوک الکتریکی، یکی دیگر روی پالس‌های الکتریکی مغز اثر می‌گذارد و خلاصه هرکدام در اثر آن دستگاه دچار خصوصیتی خاص شده‌اند که همه‌گی به الکتریسیته ربط دارد.

در جلد اول داستان به دزدیده شدن مادر مایکل، یکی از بچه‌های الکتریکی، می‌پردازد و تلاش او برای آزادی مادرش که در نهایت به تخریب یکی از پایگاه‌های الجن منتج می‌شود. اما مایکل نمی‌تواند مادرش را پیدا کند. به جای آن تعدادی از بچه‌های مشابه خودش را از دست الجن آزاد می‌کند.


مایکل وی ۱ با توجه به حضور نوجوانان ۱۵ ساله و بیان برخی روابط احساسی بین آن و بحث‌های همیشگی آمریکایی مثل خوشگل‌ترین دختر مدرسه و تیم تشویق‌کننده و ... برای بالای ۱۳ سال یعنی متوسطه اول توصیه می‌شود. 

        

4

          #یادداشت_کتاب 
#مایکل_وِی۱
#مایکل_وِی۲
مجموعه مایکل وی که تا به حال ۹ جلد از آن چاپ شده است یک مجموعه جذاب و پرطرفدار غیر فانتزی است. امروزه کم پیش می‌آید یک مجموعه فانتزی نباشد و بتواند اینقدر مخاطب جذب کند، مثل مجموعه اسکارلت و آیووی. 
البته مایکل وی یک مجموعه علمی-تخیلی به حساب می‌آید. این کتاب‌ها داستان تعدادی نوجوان است که ۱۵ سال پیش در اثر آزمایش یک دستگاه جدید در بیمارستان یکی از شهرهای آمریکا، شبیه دستگاه ام آر آی اما مبتنی بر ارسال جریان الکتریسیته، دچار جهش‌هایی در بدنشان شده‌اند. تست آن دستگاه به شکست می‌انجامد ولی نتیجه‌ای که از روشن بودن آن طی ۱۱ روز در بیمارستان حاصل می‌شود، مرگ ۴۲ نوزاد و تولید ۱۷ نوزاد جهش‌یافته در آن ۱۱ روز است. 

حال بعد از ۱۵ سال، شرکت اِلجِن که مخفف یک نام طولانی است، به دنبال آن ۱۷ بچه می‌گردد تا با بررسی آن‌ها بفهمد چه خصوصیت ویژه‌ای داشته‌اند که مثل بقیه ۴۲ کودک نمرده‌اند. در ضمن هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی پیدا کرده‌اند که با دیگری متفاوت است، یکی تولید رعد و برق می‌کند، دیگری تولید شوک الکتریکی، یکی دیگر روی پالس‌های الکتریکی مغز اثر می‌گذارد و خلاصه هرکدام در اثر آن دستگاه دچار خصوصیتی خاص شده‌اند که همه‌گی به الکتریسیته ربط دارد.

در جلد اول داستان به دزدیده شدن مادر مایکل، یکی از بچه‌های الکتریکی، می‌پردازد و تلاش او برای آزادی مادرش که در نهایت به تخریب یکی از پایگاه‌های الجن منتج می‌شود. اما مایکل نمی‌تواند مادرش را پیدا کند. به جای آن تعدادی از بچه‌های مشابه خودش را از دست الجن آزاد می‌کند.

در جلد دوم او به همراه تیم جدیدش به پرو می‌رود، تا مادرش را از یکی از بزرگترین پایگاه‌های الجن نجات دهد. در این جلد متوجه می‌شویم که الجن با استفاده از دستگاه مذکور، موش‌ها را دچار همان خاصیت الکتریکی کرده که بچه‌ها به آن دچارند و توانسته از الکتریسیته آزاد شده از بدن آن‌ها در جای جای جهان نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر تولید کند. در انتهای این جلد باز هم ماجرا به سرانجام خاصی نمی‌رسد و داستان وسط جنگل‌های آمازون نیمه‌تمام می‌ماند تا در جلد ۳ دنبال شود.

مایکل وی ۱ با توجه به حضور نوجوانان ۱۵ ساله و بیان برخی روابط احساسی بین آن و بحث‌های همیشگی آمریکایی مثل خوشگل‌ترین دختر مدرسه و تیم تشویق‌کننده و ... برای بالای ۱۳ سال یعنی متوسطه اول توصیه می‌شود. 
اما در مایکل وی ۲ دوز این مسائل بیشتر می‌شود، خصوصا حسادت‌ها پسرها بر سر یک دختر و نزدیک شدن برخی شخصیت‌ها به یکدیگر که احتمالا در جلدهای بعدی بیشتر هم خواهد شد. 
علاوه بر این در جلد دوم بیان شکنجه‌های روی برخی افراد، چه شکنجه‌های جسمی و چه روحی، بسیار با جزئیات و دقیق است که با توجه به روحیات مخاطب، باید درباره توصیه آن به خواندن تصمیم‌گیری شود. به نظر من جلد دوم را باید در دسته +۱۵ سال طبقه‌بندی کرد.

        

4

زهرا عباد

زهرا عباد

7 روز پیش

          #یادداشت_کتاب 
#ابن‌مشغله
ابن مشغله جلد اول از مجموعه دوجلدی روایت‌ها و خاطرات نادر ابراهیمی درباره‌ی شغل‌هایش است. در این جلد که آن را سال ۱۳۵۲ نوشته است، به کارهایی می‌پردازد که از بعد از گرفتن دیپلم وارد آن‌ها شده است‌. البته از یک جایی به بعد، نوشتن هم جزء جدایی ناپذیر زندگی‌اش بوده و کتاب‌هایی هم چاپ کرده ولی به ریز جزئیات آن‌ها در این کتاب پرداخته نمی‌شود.

دو خصوصیت نادر در این کتاب و ماجراهایی که تعریف می‌کند برجسته است. اولا تنوع‌طلبی او که باعث می‌شود در هیچ شغلی بیش از دو سال باقی نماند. یعنی زمانی که حس می‌کند دیگر آن شغل برایش آورده یا تجربه زیسته بیشتری ندارد. و دوم پایبندی نادر به یکسری اخلاقیات، که حالا و در این دوره زمانه شاید ما بیشتر با عنوان دین و مذهب بشناسیمشان. این پایبندی باعث می‌شود که هرجا به او پیشنهاد رشوه، باج و هر نوع خلاف دیگری می‌شده یا در آن شغل خلاف می‌دیده، سریع از آن استعفا دهد. شاید همین دو خصوصیت در کنار تجربه‌های زیاد او از زندگی (مشاغل متنوع و بی‌کاری‌های پی‌در‌پی) باعث شده که نادر ابراهیمی، بشود چیزی که الان هست و چنین داستان‌های پرمغزی بنویسد. و اضافه کنم که مثل همیشه ردپای فرزانه‌ خانم همسر او، در جای جای کتاب بسیار پررنگ است.

روحش شاد و قرین رحمت الهی

        

13

          #یادداشت_کتاب 
#من_اطلاعاتی_بودم_۱

کتاب من اطلاعاتی بودم یک مجموعه دو جلدی است. این کتاب در دسته خاطرات شفاهی قرار می‌گیرد. درواقع متن کتاب پیاده شده‌ی مصاحبه‌های یک مامور اطلاعاتی است که بدون چاپ سوال‌ها، و با روان کردن متن، انجام شده است. از نوشته روی جلد مشخص است که جلد اول مربوط به شیوه ورود فرد مذکور به واحد اطلاعات، ابتدا اطلاعات سپاه و پس از آن وزارت اطلاعات است. حین صحبت‌ها، راوی به پرونده‌های مختلفی که روی آن‌ها کار کرده اشاره می‌کند و از شیوه زیست یک مامور اطلاعاتی در اوایل انقلاب می‌گوید. هرچه ماجراها جلوتر می‌رود صحبت درباره خود مامورین کمتر می‌شود و بیشتر به پرونده‌ها و اشخاص مرتبط با آن‌ها پرداخته می‌شود. نکته خاص کتاب موضوعی کردن پرونده‌هاست. مثلا جلد دوم، به بحث انجمن حجتیه از ابتدای انقلاب تا زمان حاضر می‌پردازد در حالی که جلد اول موضوعات دیگری را از حدود اوایل انقلاب تا اواسط دهه ۷۰ پیش می‌برد.

در نظرات راجع به کتاب برخی گفته‌اند مشخص نیست چقدر از کتاب واقعیت دارد و هیچ سندی برای راستی آزمایی وجود ندارد. باید در جواب این نظر گفت، اصولا خاصیت تاریخ شفاهی همین است. اینکه خاطرات فلان مسئول مملکتی چاپ می‌شود به این معنی نیست که هرچه گفته راست است یا راستی‌آزمایی شده، بلکه منبعی کتبی تولید شده برای کسانی که قصد خواندن مسائل را از نگاه آن شخص دارند. در مراحل بعدی ممکنه است محققی خودش با مقایسه کتب مختلف، راست و دروغ حرف‌ها را پیدا کنید.
اما ظاهرا این کتاب، تا جایی که من از جاهای دیگری که خوانده‌ام اطلاع دارم، مستند است و راوی حتی درباره بحث شکنجه در بازجویی‌ها، به سفیدشویی واحد اطلاعات نپرداخته و حقیقت را گفته است.

خواندن این کتاب را در روزهای فعلی که مامورین اطلاعات درگیر جنگی همه جانبه در کشور هستند، به همه توصیه می‌کنم.


        

14

          #یادداشت_کتاب 
#الیور_تویست
الیور تویست پسر یتیمی است که هزار بلا سرش می‌آید و آخرش می‌فهمند ثروتمند است. این یک خطی داستانی است که تقریبا ماجرای بیشتر کتاب‌های نوشته شده چارلز دیکنز است، حالا در یکی، شخصیت می‌داند پولدار بوده در یکی نمی‌داند. در کل نمی‌دانم چرا با این مدل داستان‌ها زیاد کیف نمی‌کنم ولی چارلز دیکنز انگار جز پولدار شدن شخصیت، راه دیگری برای خوشبختی او نمی‌شناسد. حالا یا مثل آرزوهای بزرگ یک خیر به شخصیت کمک می‌کند پولدار شود، یا مثل داستان دو شهر شغلش آنقدر پردرآمد است که پولدار می‌شود یا مثل الیور تویست از اول بچه مایه‌دار بوده! شاید هم چون من کتاب کوتاه شده را خوانده‌ام به نظرم اینقدر ماجرا لوث شده بود. حتی این کتاب را برای توصیه به نوجوان یا کودک هم مناسب نمی‌بینم. اولا خشونتش برای کودک بالاست و این فانتزی را در ذهنش ایجاد می‌کند که آدم برای خوشبخت شدن باید پولدار باشد یا یک ارثی بهش برسد. برای نوجوان هم احتمالا اتفاقات خیلی مسخره و پیش پا افتاده است. شاید خواندن کتاب کامل، حس بهتری از داستان به مخاطب بدهد ولی با توجه به اینکه خودم نخوانده‌ام، نمی‌دانم چه مقدار مطالب خارج از چارچوب فرهنگی ما دارد و آیا کتاب کامل، برای نوجوان مناسب است یا نه.


        

16

          #یادداشت_کتاب 
#مجموعه_خاطرات_خاندان_کین
#هرم_سرخ
اولین بار که به صورت جدی درباره اسطوره‌ها مطالعه کردم، دوست داشتم بیشتر از چند اسم درهم برهم در ذهنم باقی بماند. اما همه چیز آنقدر زیاد و شبیه هم بود که با خواندن کتاب‌های تئوری، چیزی عایدم نشد. تا اینکه با ریک ریوردان آشنا شدم؛ نویسنده‌ای که اسطوره‌های نقاط مختلف جهان را با داستان‌های فانتزی امروزی ترکیب می‌کند و در بستری جذاب، آن اسامی و روابط پیچیده و درهم بین اسطوره‌ها را در ذهن مخاطب تثبیت می‌کند.

مجموعه اولی که از ریوردان شروع کردم، خاطرات خاندان کین است. این مجموعه درباره اساطیر مصر نوشته شده است. 
کارتر و سادی خواهر و برادری هستند که مادر خود را در ۶ سالگی در یک حادثه مشکوک از دست داده‌اند و از آن به بعد کارتر پیش پدر باستان‌شناسشان زندگی کرده و سادی در خانه پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش بزرگ شده است. در طول داستان آن‌ها متوجه می‌شوند که پدر و مادرشان و حتی خودشان جادوگر هستند و پدرشان همان ابتدای داستان، ایزدان مصری را از جهان زیرین آزاد کرده است و حالا آن‌ها باید با ایزد شرور، سِت، مبارزه کنند.

در این کتاب اساطیر برای حضور در دنیای مادی، باید یک میزبان داشته باشند که بدنش را با آن‌ها شریک شود. توضیحاتی که در کتاب درباره ایزدان داده می‌شود به شدت مشابه توضیحاتی است که در کلاس‌ها درباره اسطوره‌ها شنیده‌ام. فقط به جای کلمه ایزد باید کلمه جن را بگذاریم!

در هر حال کتاب بسیار جذاب است و به جز چند مورد اشارات کوتاه درباره ارتباط دختر و پسرها، نکته موردداری ندارد.


        

20

          #یادداشت_کتاب 
#اسکارلت‌و‌آیوی۲
جلد دوم از جایی آغاز می‌شود که آیوی اسکارلت را پیدا کرده و بالاخره نجات می‌دهد، اما پدرشان به خواست نامادری‌شان، دوباره آن‌ها را مجبور می‌کند به مدرسه رووک‌وود برگردند. حالا آقای مدیر برگشته و بچه‌ها فکر می‌کنند احتمالا مشکلات کمتر خواهد شد. 

در طول داستان مشخص می‌شود آقای مدیر از خانم فاکس (جانشین مدیر در جلد قبلی) هم بدتر است و حالا دوقلوها باید تلاش کنند رازهای مخوف او را برملا کنند. 
در همین حین آ‌نها به یک اتاق مخفی راه پیدا می‌کنند و آن‌جا می‌فهمند مادرشان هم قبلا در این مدرسه درس می‌خوانده و عضو یک انجمن مخفی بوده که هدفشان با هدف فعلی دوقلوها یکی بوده، برملا کردن کارهای خلاف مدیر مدرسه.

این جلد هم مثل جلد قبلی ماجراجویانه و معمایی و دلهره‌آور است. هرچند هنوز هم نمی‌توانم کلمه ترسناک را برای آن به کار ببرم. هرچند حضور در مدرسه‌ای که مدیر آن آدم خطرناکی است و ناتوانی از ابراز آن به هیچ بزرگتری که بتواند بچه‌ها را نجات دهد، یا استفاده از واژه روح در اوایل داستان که دزدی‌ها را به او نسبت می‌دهند، ممکن است برای برخی کودکان سنین ۱۰،۱۱ سال ترسناک باشد. اما سریع رسیدن کمک و سادگی حل شدن معماها هم به این معنی است که نویسنده قصد نداشته پیچیدگی زیادی برای مخاطب ایجاد کند. در نتیجه هنوز هم معتقدم کتاب برای بالای ۱۱ سال قابل استفاده است و اگر می‌دانید فرزندتان به این راحتی‌ها نمی‌ترسد، بالای ۱۰ سال هم می‌تواند مخاطب کتاب باشد.

        

10

          #یادداشت_کتاب 
#فرار_از_کتابخانه_آقای_لمونچلو
مجموعه کتابخانه آقای لمونچلو که تا الان ۴ جلد از آن چاپ شده است درباره‌ی کتابخانه خاص و عجیبی است که یک آدم عجیب‌تر به نام آقای لمونچلو سرمایه‌گذار آن است.

آقای لمونچلو فردی است با کودکی خاص و عجیب که از دوران نوجوانی بازی طراحی می‌کرده و الان بزرگترین طراح و سازنده بازی‌های فکری و ویدئویی است. اما از آنجا که به کتاب هم بسیار علاقه دارد و از آن بیشتر به کتابخانه، هزینه کرده تا شهرشان که ۱۲ سال است کتابخانه عمومی‌اش تخریب شده، دوباره کتابخانه بسازد. 

طراحان جدید، کتابخانه را به شیوه‌های خاص و منحصر به فرد طراحی کرده‌اند. چیزی که آدم را حین خواندن داستان به یاد دو کتاب دیگر می‌اندازد. یکی چارلی و کارخانه شکلات‌سازی و دیگری دختر کتابفروش که البته شخصیت شوخ و سرزنده آقای لمونچلو بسیار شبیه ویلی وانکا در داستان اول است.

کل ماجرای این جلد مربوط به افتتاحیه این کتابخانه است و مسابقه‌ای که بین چند نوجوان ۱۲ ساله برگزار می‌شود. مسابقه‌ی اتاق فرار. یعنی این بچه‌ها باید با حل یکسری معما تلاش کنند ظرف ۲۴ ساعت از یک در پنهان از کتابخانه خارج شوند. معماها بیشتر حول کتاب‌ها و نویسنده‌ها دور می‌زند و البته بازی‌ها کلامی و زبانی که در این قسمت مترجم مجبور شده از کلمات اصلی متن استفاده کند زیرا جوابها و حروف قابلیت ترجمه ندارند. در نتیجه کتاب مناسب مخاطبی است که یک سطح حداقلی از زبان انگلیسی را متوجه می‌شود. 

از نظر بحث اخلاقی به جز چند اشاره به خوشگل‌ترین دختر مدرسه و ... چیز نامتناسب با فرهنگ ما ندارد و قابل توصیه به کودک دبستان ۲ نیز هست بخصوص که متن روان و جذابی دارد و قابلیت خوانده شدن در یک نشست را دارد.
        

25

          #یادداشت_کتاب 
#قصه‌های_همیشگی 
#اکسیر_جادویی

جلد چهارم از مجموعه قصه‌های همیشگی درباره اکسیر جادویی است که پری مهربان خیلی قبل برای پسر دومش ساخته است. اکسیری که می‌تواند افراد را به درون کتاب‌های قصه ببرد.

پسر دوم پری مهربان یا عموی الکس و کانر، همان مرد نقاب‌دار است که در جلد قبلی به کمک ارتش فرانسه آمد. او بر خلاف برادرش قصد دارد دنیای قصه‌ها را نابود کند و بر آن فرمان براند. 

این جلد از مجموعه قصه‌های همیشگی بسیار پر هیجان‌تر از جلدهای قبلی است. البته قسمتی از وسط داستان که بچه‌ها مشغول سفر به قصه‌های دیگر مثل جادوگر شهر از یا پیتر پن و ... هستند،کمی یکنواخت می‌شود ولی دوباره که داستان به دنیای واقعی و دنیای قصه‌ها برمی‌گردد، هیجان داستان هم اوج می‌گیرد.

در نهایت، انتهای داستان ماجرا به سرانجام نمی‌رسد و درواقع باید ادامه‌ی داستان این جلد را در جلد بعدی خواند. 

این جلد هم کمی درباره رابطه دختر و پسر مطلب دارد ولی بسیار کمتر از جلد قبل و خیلی شسته رفته و تمیز سانسور شده، بیشتر بحث عشق و عاشقی‌های قدیم و جدید است و بحثی از دِیت و اینجور مسائل نمی‌شود.

        

2

          #یادداشت_کتاب 
#سلول_شماره‌۱۷

سلول شماره ۱۷ درباره دختر نوجوانی است که به همراه ۳ نوزاد دیگر، سال‌ها قبل توسط مردی از پیروان شیطان دزدیده شده‌اند و تمام این سال‌ها را در سفینه‌ای نزدیک یکی از سیارک‌های دور از خورشید زندگی می‌کنند.

این دختر حالا که به نوجوانی رسیده پر از سوال شده و وقتی به دنبال جواب سوالاتش رفته به این نتیجه رسیده که باید به زمین برگردد. داستان کلا درباره تلاش او برای بازگشت به زمین است.

کتاب مفهوم منجی را به شکلی ملموس و محسوس درآورده که مخاطب آن را در انتهای داستان متوجه خواهد شد.

داستان در قسمت‌های زیادی به بحث‌های نجومی پرداخته و از این نظر احتمالا برای نوجوانان علاقه‌مند به این مباحث، جذابیت بیشتری ایجاد می‌‌کند.

اما کتاب از نظر من نقاط ضعفی هم داشت. اولا کاغذ کتاب نمی‌دانم بالکی است یا کاهی ولی بوی آن به شدت برایم عذاب‌آور بود و باعث شد واقعا در طول خواندنش حس بدی پیدا کنم که شاید در مقدار لذت بردن یا نبردنم از داستان اثرگذار بود.
دوم تصاویر اول کتاب بود که به شکل مسخره‌ای دخترهای داستان را با شال و روسری به تصویر کشیده بود.کلا به نظرم وجود تصاویر اول کتاب زیادی بود و توصیفات داستان برای تصویرسازی ذهنی مخاطب کفایت می‌کرد و آوردن تصویر و برخی توصیفات در صفحات اول، فقط باعث تکرار زیاد برخی توضیحات شده بود که حوصله مخاطب را سر می‌برد.
نکته سوم وجود توضیحات زیاد درباره ستاره‌ها و نجوم وسط همه قسمت‌های داستان بود، حتی در قسمت‌هایی ‌که شاید باید به ماجراها یا احساسات شخصیت بیشتر پرداخته می‌شد و این حجم از توضیحات شبه‌علمی، مخاطب را از فضای داستان و غرق شدن در آن دور می‌کرد. به همه این دلایل تا اواسط کتاب شاید داستان برایم پیش نمی‌رفت و فقط می‌خواندم که آن را تمام کرده باشم ولی بعد از اتمام کتاب به نظرم باگ‌هایی که فکر می‌کردم دارد، برطرف شده بود.
اما در کل خیلی از قسمت‌ها جای پرداخت بیشتری داشت و برخی توصیفات و تکرارها جا داشت کمتر شود.
نثر کتاب با وجود نداشتن ویراستار، خیلی شسته رفته و تمیز بود اما بهتر است ناشر قبل از چاپ مجدد، ۷،۸ مورد اشکال ویرایشی آن را هم برطرف کند.

        

32

          کتاب جلد اول از مجموعه ی کودک و مبانی اندیشه اسلامی است. همون طرح ولایت رو سعی کردن برای کودکان تولید کنند.
من طرح ولایت رو هنوز نتونستم شرکت کنم ولی براساس کتاب‌های شهید مطهری، حدس می‌زنم که پله اول باید شناخت شناسی و معرفت باشه.
این کتاب داستان خرگوشیه که قراره براش مهمون بیاد. اول نمیدونه مهمون کیه و میره تا براش هویج بیاره و غذا بپزد ولی بعد با خودش میگه اگه مهمونش کسی باشه که هویج دوست نداره چی؟ مثلا خرس، یا پرنده...
خلاصه وقتی میفهمه که باید اول بفهمه مهمونش کیه، میره سراغ نامه ای که خبر از اومدن مهمون داده بود و با دیدن عسل روی نامه میفهمه مهمونش خرسه. پس میره سراغ تدارک دیدن عسل برای اون.

در دو قسمت از کتاب، متن شروع به پرسش از کودک میکنه تا اون رو بیشتر درگیر داستان و مفهوم پنهان پشت اون بکنه. اولی سوالاتش درباره داستانه و وسط داستانه،دومی آخر کتابه و همون سوالات رو به صورت کلی و فارغ از داستان میپرسه.

جالبه که برای دختر من این مساله پیش نیومد که خب چرا خرس تو همون نامه خودشو معرفی نکرد که خرگوش اینقدر به زحمت نیفته! ظاهرا معرفی کردن خود در نامه، خیلی مساله ای نیست که ذهن کودک رو درگیر خودش بکنه!
        

6