مصطفا جواهری

مصطفا جواهری

بلاگر
@mim.javaheri

67 دنبال شده

446 دنبال کننده

            کاری بکن که هیچ‌وقت شرمندهٔ دلت نباشی.
تامام.
          
mim.javaheri
https://eitaa.com/hornou
https://eitaa.com/hornou
https://t.me/hornou
پیشنهاد کاربر برای شما

یادداشت‌ها

نمایش همه
        دومین کتاب از مجموعهٔ «ناقوس‌های سه‌گانه» به زندگی کریمه عبّود می‌پردازد. اولین عکاس زن مطرح فلسطینی. داستان در نیمهٔ اول قرن بیستم پیش می‌رود. کودکی و نوجوانی کریمه همزمان با آغاز استعمار بریتانیایی‌ها بر فلسطین است و بزرگسالی او، مصادف با آغاز اشغال توسط یهودیان.
کریمه یک حماسهٔ بزرگ خلق کرده است. عکاسی از بناها و مناظر شهری اما با یک تفاوت ویژه‌: حضور پررنگ و موثر مردم و پرسوناژهای فلسطینی داخل عکس‌ها. این نگاه باعث مردود کردن اطلاعات دروغین یهودیان از خالی بودن خانه‌ها و شهرها شده است. اما مشخصا نویسنده در این کتاب قوی عمل نکرده است. برخلاف کتاب دیگرش «سایهٔ کلیدها». البته که مطالعهٔ کتاب خالی از لطف نیست.
من چاپ اول از ترجمهٔ نشر امیرکبیر را خواندم. حجم زیاد ایرادهای ویراستاری و نگارشی واقعا آزاردهنده است. نثر ترجمه هم مشخصا نیازمند بازنویسی است. کاش برای چاپ شدن یک اثر تا این حد عجله به کار نمی‌بردند.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

4

        اولین جلد از مجموعهٔ «ناقوس‌های سه‌گانه» که به تازگی توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است. ابراهیم نصرالله از مهم‌ترین و پرکارترین نویسنده‌های معاصر فلسطینی است.
زبان داستان، زبان شاهکاری نیست. به قدری که تا نیمه‌های داستان ممکنی است کمی کلافه‌کننده هم باشد. نمی‌دانم که به دلیل ترجمه شدن است یا از ابتدا همین بوده.
اما، اما، اما؛
در اواخر داستان با صحنه‌ای مواجه هستیم که مخاطب با حماسه‌ای درخشان روبرو می‌شود. شاید بتوانم بگویم یکی از دراماتیک‌ترین صحنه‌های داستانی که تا به امروز خوانده‌ام. البته که نویسنده صبوری می‌کند و آهسته آهسته قهرمانش را برای ما شکل می‌دهد. 
ماجرای روبرویی مریم زنی فلسطینی با ناحوم سرباز صهیونیست ‌در سه دورهٔ مختلف با فاصله زمانی بیست سال. احتمالا موثرترین دلیل خلق آن موقعیت شاهکار، زیست عمیق نویسنده است. همان‌چیزی که این روزها، نایاب است.
کتاب شبیه یک نارنجک چندزمانه عمل می‌کند. از وقتی تمام شده، ضربه‌هایش عمیق‌تر می‌شود. 
ویراستاری کتاب مشکلاتی دارد که حدس می‌زنم به خاطر عجلهٔ ناشر در رساندن کتاب بوده است.
به تغییرات اخیر انتشارات امیرکبیر امیدوارم.
و چه طرح جلد آرام و زیبایی.
      

4

        خانم کاردانی در این کتاب طی چهار بخش حادثهٔ منا را شرح می‌دهد. از زبان شاهدین که روز عید قربان آن حادثه را از نزدیک لمس و تجربه کرده اند؛ از زبان همسفرها که همراه با عزیزشان به این سفر رفته و تنها به خانه‌شان بازگشته‌اند؛ از زبان گروه تفحص شهدا که از اولین لحظات حادثه مشغول امداد رسانی بوده و تا آخرین فرصت به دنبال شهدا مشغول جست وجو بوده‌اند (که این بخش واقعا مخاطب را نابود می‌کند...) و در پایان از زبان خانوادهٔ شهدا که در ایران، حوادث بعد از این فاجعه را روایت می‌کنند.
کتاب از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه می‌شود گفت تنها اثر تولیدشده دربارهٔ این فاجعه است. فاجعه‌ای که به طور عجیبی دارد فراموش می‌شود. دوم اینکه نویسنده برای رسیدن به یک اشراف کامل بر موضوع، به روایت نهادهای رسمی بسنده نکرده است. و سوم اینکه روایت‌ها دست اولند و غیرتکراری.
این کتاب را با رفقای عزیزم در گروه «سه‌کتاب» به همراهی خانم کاردانی خواندیم.
و یک سوال: کتابی که ارزشمند و مفید است، و بیش از سه سال از چاپ آخرش می‌گذرد و دیگر در کتابفروشی‌ها موجود نیست، چرا توسط ناشر تجدید چاپ نمی‌شود؟ چرا سوره‌مهر آثارش را می‌کُشد؟
      

18

12

فعالیت‌ها

آواز نیشکر

5

نشان کرده

13

الف تالیف (درس گفتارهای عناصر در داستان)

4

زنی در حاشیه ی روزنامه (رمان)

12

چشم بیت لحم
        دومین کتاب از مجموعهٔ «ناقوس‌های سه‌گانه» به زندگی کریمه عبّود می‌پردازد. اولین عکاس زن مطرح فلسطینی. داستان در نیمهٔ اول قرن بیستم پیش می‌رود. کودکی و نوجوانی کریمه همزمان با آغاز استعمار بریتانیایی‌ها بر فلسطین است و بزرگسالی او، مصادف با آغاز اشغال توسط یهودیان.
کریمه یک حماسهٔ بزرگ خلق کرده است. عکاسی از بناها و مناظر شهری اما با یک تفاوت ویژه‌: حضور پررنگ و موثر مردم و پرسوناژهای فلسطینی داخل عکس‌ها. این نگاه باعث مردود کردن اطلاعات دروغین یهودیان از خالی بودن خانه‌ها و شهرها شده است. اما مشخصا نویسنده در این کتاب قوی عمل نکرده است. برخلاف کتاب دیگرش «سایهٔ کلیدها». البته که مطالعهٔ کتاب خالی از لطف نیست.
من چاپ اول از ترجمهٔ نشر امیرکبیر را خواندم. حجم زیاد ایرادهای ویراستاری و نگارشی واقعا آزاردهنده است. نثر ترجمه هم مشخصا نیازمند بازنویسی است. کاش برای چاپ شدن یک اثر تا این حد عجله به کار نمی‌بردند.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

4

سایه کلیدها (ناقوس های سه گانه 2)
          اولین جلد از مجموعهٔ «ناقوس‌های سه‌گانه» که به تازگی توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است. ابراهیم نصرالله از مهم‌ترین و پرکارترین نویسنده‌های معاصر فلسطینی است.
زبان داستان، زبان شاهکاری نیست. به قدری که تا نیمه‌های داستان ممکنی است کمی کلافه‌کننده هم باشد. نمی‌دانم که به دلیل ترجمه شدن است یا از ابتدا همین بوده.
اما، اما، اما؛
در اواخر داستان با صحنه‌ای مواجه هستیم که مخاطب با حماسه‌ای درخشان روبرو می‌شود. شاید بتوانم بگویم یکی از دراماتیک‌ترین صحنه‌های داستانی که تا به امروز خوانده‌ام. البته که نویسنده صبوری می‌کند و آهسته آهسته قهرمانش را برای ما شکل می‌دهد. 
ماجرای روبرویی مریم زنی فلسطینی با ناحوم سرباز صهیونیست ‌در سه دورهٔ مختلف با فاصله زمانی بیست سال. احتمالا موثرترین دلیل خلق آن موقعیت شاهکار، زیست عمیق نویسنده است. همان‌چیزی که این روزها، نایاب است.
کتاب شبیه یک نارنجک چندزمانه عمل می‌کند. از وقتی تمام شده، ضربه‌هایش عمیق‌تر می‌شود. 
ویراستاری کتاب مشکلاتی دارد که حدس می‌زنم به خاطر عجلهٔ ناشر در رساندن کتاب بوده است.
به تغییرات اخیر انتشارات امیرکبیر امیدوارم.
و چه طرح جلد آرام و زیبایی.
        

4

خیابان 204
          خانم کاردانی در این کتاب طی چهار بخش حادثهٔ منا را شرح می‌دهد. از زبان شاهدین که روز عید قربان آن حادثه را از نزدیک لمس و تجربه کرده اند؛ از زبان همسفرها که همراه با عزیزشان به این سفر رفته و تنها به خانه‌شان بازگشته‌اند؛ از زبان گروه تفحص شهدا که از اولین لحظات حادثه مشغول امداد رسانی بوده و تا آخرین فرصت به دنبال شهدا مشغول جست وجو بوده‌اند (که این بخش واقعا مخاطب را نابود می‌کند...) و در پایان از زبان خانوادهٔ شهدا که در ایران، حوادث بعد از این فاجعه را روایت می‌کنند.
کتاب از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه می‌شود گفت تنها اثر تولیدشده دربارهٔ این فاجعه است. فاجعه‌ای که به طور عجیبی دارد فراموش می‌شود. دوم اینکه نویسنده برای رسیدن به یک اشراف کامل بر موضوع، به روایت نهادهای رسمی بسنده نکرده است. و سوم اینکه روایت‌ها دست اولند و غیرتکراری.
این کتاب را با رفقای عزیزم در گروه «سه‌کتاب» به همراهی خانم کاردانی خواندیم.
و یک سوال: کتابی که ارزشمند و مفید است، و بیش از سه سال از چاپ آخرش می‌گذرد و دیگر در کتابفروشی‌ها موجود نیست، چرا توسط ناشر تجدید چاپ نمی‌شود؟ چرا سوره‌مهر آثارش را می‌کُشد؟
        

18

جویس در تعطیلات

31