آتنا ثنائی فرد

آتنا ثنائی فرد

کتابدار
@Atena_snf

230 دنبال شده

222 دنبال کننده

            دانشجوی روان‌شناسی تربیتی،
علاقه‌مند به ادبیات داستانی جهان.

          
atena.snf
nightly_note

یادداشت‌ها

نمایش همه
        توی این روزهای سرد و برفی، خوندن غرور و تعصب خیلی چسبید.
‌
حس می‌کنم برای چند روز، ساعاتی رو توی انگلستانِ دو قرن پیش زندگی کردم و واقعاً خوشایند بود. این رمان علی‌رغم قدیمی بودن، همچنان جذاب و خوش‌ساخت و ارزشمنده و نه تنها فقط سرگرم‌کننده، بلکه پندآموز هم هست.
‌
‌شخصیت‌پردازی خیلی قوی‌ای داشت و تک‌تک شخصیت‌ها از نظر من ویژگی‌های خاص خودشون رو داشتن. فضاسازی کاملاً ملموس بود. و ماجرای داستان از همون ابتدا من رو دنبال خودش کشوند. من واقعاً نگران شخصیت‌ها می‌شدم و سرنوشت‌شون برام مهم بود.

‌البته ممکنه به دلایل مختلف، برای همه جذاب نباشه. بنابراین، فکر می‌کنم اگه شک دارید این کتاب رو دوست خواهید داشت یا نه، کافیه فصل اولش رو بخونید (مثلاً به کمک «نمونه‌هایی» که توی طاقچه هست) و بعدش تصمیم بگیرید که براتون جذاب هست یا نه.
‌
‌در کنارِ جذابیت داستان، همچنان این نکته رو در نظر داشته باشید که این کتاب خیلی قدیمی‌ئه و توسط یه دخترِ ۲۱ ساله نوشته شده. با این وجود، واقعاً پخته و حرفه‌ایه! :)
      

32

        این کتابِ شگفت‌انگیز تموم شد!
‌
‌باید بگم که احتمالاً مدت‌ها بود که دنبال همچنین کتابی می‌گشتم و خبر نداشتم. 
‌
شاید هیچ‌چیز به اندازه‌ی خوندن راجع‌به داستان پشت‌پرده‌ی شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی، نتونه نگرش‌مون رو نسبت بهشون تغییر بده...
‌‌
‌یه چیزی که اغلب موقع سوار شدن به اتوبوس یا مترو بهش توجه می‌کنم، اینه که اکثر مردم سرشون پایینه و به موبایل‌هاشون خیره شده‌ن؛ و حرکت عمودی انگشت‌شون نشون می‌ده که دارن مدام‌ومدام پست‌های بیشتری رو می‌بینن که من رو فقط یادِ یک‌چیز می‌اندازه: اینستا‌گرام.

ممکنه در طول روز ساعت‌ها از اینستاگرام استفاده کنیم اما واقعاً ندونیم که چه ماجراهای عجیب‌وغریبی رو طی کرده تا به این‌جا رسیده. 
‌
‌نویسنده‌ی این کتاب، سارا فرایر، خبرنگاری‌ئه که به‌طور اختصاصی توی حوزه‌ی فناوری کار می‌کنه و جوایز متعددی هم دریافت کرده. اون برای نوشتن این کتاب، با صدها نفر مصاحبه کرده تا بتونه داستان شکل‌گیری اینستاگرام رو به شکلی منسجم، برامون تعریف کنه. محتوای این کتاب از اعتبار بالایی برخورداره.
‌
‌کتاب علاوه بر اینستاگرام، به شکل‌گیری و توسعه‌ی فیسبوک، توییتر، اسنپ‌چت و خیلی از شبکه‌های اجتماعی دیگه هم می‌پردازه. این کتاب قدم‌به‌قدم شما رو با خودش همراه می‌کنه تا نشون بده که چطور اینستاگرام از یه سرگرمی معمولی به شبکه‌ی اجتماعی پیچیده‌ای تبدیل شد که دیگه قابلِ کنترل نبود...
‌
‌توی این کتاب می‌فهمیم که چطور اینستاگرام فقط طی چندسال، روی تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری جهان اثر می‌ذاره. 
‌
‌این یه داستانِ خشک‌وبی‌روح نیست؛ کاملاً احساسات‌تون رو درگیر می‌کنه. موقع خوندنش هیجان‌زده‌تون می‌کنه. دوست دارید همه‌ش ببینید «بعدش چی‌شد؟». با ماجراهای کوین سیستروم بیست و چندساله و بلندپرواز همراه می‌شید و ایده‌های مختلفی که به سرش می‌زنه و چالش‌های زیادی که باهاشون مواجه می‌شه...
‌
‌و در نهایت می‌تونم بگم‌:
‌تک‌تک دقایقی که توی هر شبکه‌ی اجتماعی‌ای، از جمله اینستاگرام می‌گذرونیم، برای صاحبانِ اون‌ها بسیار مهم و حیاتی‌ئه. 
‌
تک‌تکِ حرکات شما ردیابی و رهگیری می‌شه: این‌که چند ثانیه روی هر پست مکث کردید، کدوم ریلزها رو تا آخرش دیدید، کامنت‌ها و پیام‌هایی که نوشتید ولی قبل از ارسال، پاک‌شون کردید.
‌
‌از تمامِ این اطلاعات استفاده می‌شه تا الگوریتمی‌ رو بسازن که مخصوصِ شماست؛ الگوریتمی که جذاب‌ترین پست‌ها رو بهتون نشون می‌ده و به احتمال زیاد، بیشتر از قبل شما رو توی اون شبکه‌ی اجتماعی نگه می‌داره.‌
‌
‌پی‌نوشت: من نسخه‌ی الکترونیک رو از توی طاقچه‌ بی‌نهایت خوندم. اما اونقدر خوشم اومد که در یه حرکت عجیب، نسخه‌ی چاپی رو هم بعدش خریدم. ترجمه‌ی نشر مون هم خیلی خوب بود‌.
      

16

        ‌‌برگرفته از بخشی از کتاب:

یه چیز خیلی ترسناک و شگفت‌انگیز، که زودگذر بودن زندگی رو خیلی خوب بهمون یادآوری کنه... :)
 
می‌دونیم که تمدن بشری حدود ۶ هزار سال قدمت داره. ما تصور می‌کنیم خیلی مقدار زیادیه. توی این مدت، امپراطوری‌های زیادی ظهور و سقوط کرده‌ن و حتی «عصر باستان» و «قرون وسطی» و غیره داریم...
‌
‌حالا بیاید این‌طوری بهش فکر کنیم که، حتی توی همان زمان خیلی قدیم که امید به زندگی کم بود، همیشه چند نفری بوده‌ن که ۱۰۰ سال عمر کنن؛ و موقع تولد هرکدوم از این افراد هم بازم افرادی بودن که قبل‌شون به ۱۰۰ سالگی رسیده باشن.
‌
‌یعنی می‌تونیم زنجیره‌ای از زندگی‌های صدساله رو تصور کنیم که تمام طول تاریخ رو پوشش می‌دن.
‌
‌و این‌طوری، مثلاً تولد عیسی مسیح می‌شه حدودِ ۲۰ زندگیِ قبل. و صدر اسلام می‌شه ۱۴ زندگی‌ قبل. و حتی دوران فراعنه‌ی مصر فقط ۳۵ زندگی باهامون فاصله داره... :)
‌
‌و تمام زندگی‌هایی که برای پوشش دادن کل تاریخ بشریت نیاز داریم، ۶۰ تاست. مثل ۶۰ نفری که به مهمونی دعوت‌شون کنیم!
‌
‌و جالبه بدونید، هر ۱۰۰ سال فقط ۵۲۰۰ هفته‌ست. و بنابراین، ۶ هزارسال می‌شه فقط ۳۱۲ هزار هفته.
‌
‌کلِ تاریخِ بشریت چیزی نیست چیز ۳۱۲ هزارتا از این هفته‌هایی که خیلی‌ راحت شروع و تموم می‌شن... و فقط حدود ۲ میلیون روز! :)
 
و ۵۲ میلیون ساعت... کل تاریخِ تمدن بشر!
‌‌
‌همین ساعت‌هایی که چشم‌به‌هم‌زدنی تموم می‌شن و حتی متوجه گذرشون نمی‌شیم...
‌
‌و ما؟
چیزی نیستیم جز یک ذره‌ی ناچیز؛ «سوسویی کوچک و تقریباً هیچ»، توی دریای بی‌کران زمان.
‌
و گاهی‌ باید به خودمون یادآوری کنیم که واقعاً تک‌تک این لحظاتِ ناچیز مهم هستن... برای تجربه کردن، برای در لحظه زندگی کردن؛ تمام این ثانیه‌ها، دقایق، ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها... 
      

3

        این کتاب تموم شد و من واقعاً شگفت‌زده‌ام.
خیلی‌ درس‌ها می‌شه ازش گرفت!
و مهم‌ترینش هم تاب‌آوری‌ئه :)
‌
ادامه دادن توی هر شرایطی؛
و امیدوار بودن توی هر شرایطی،
هر چقدر هم که اوضاع بد به نظر برسه!
‌
‌بخونید؛ داستانِ دخترکی که از هر چیزی جون سالم به در بُرد و ادامه داد و پیش رفت و لحظه‌ای دست از جنگیدن و تلاش کردن بر نداشت...
‌
‌لحظه‌ای امیدش رو از دست نداد.
‌
‌با وجود این‌که این همه کتاب تابه‌حال خونده‌م که خیلی‌هاشون واقعاً تاریک و تلخ بودن، به جرئت می‌تونم بگم که هیچ‌کدوم‌شون به پایِ «هزاران فرسنگ تا آزادی، فرار من از کره‌ی شمالی» نمی‌رسه! 
‌
‌این کتاب که در واقع یه «زندگی‌نامه‌ی خودنوشت» یا اتوبیوگرافی‌ئه، به قدری وحشتناکه که حتی اگه همه‌ی تاریک‌نویس‌های دنیا دور هم جمع می‌شدن نمی‌تونستن همچنین چیزی بنویسن... یا اگه می‌نوشتن باورپذیر نبود.
‌
‌واقعیت می‌تونه به‌طرز باورنکردنی‌ای، بدتر از وحشتناک‌ترین خیالات ما باشه...🥀
‌‌
‌‌پی‌نوشت: ‌کتابِ صوتی‌ش رو گوش دادم و گویندگی‌ش خیلی خوب بود. شنیدنش (یا خوندنش) رو پیشنهاد می‌کنم.
      

3

        این کتاب مجموعه‌ای پراکنده از ایده‌های جالب راجع‌به «کارِ عمیق»ئه. کار عمیق و کارِ کم‌عمق، دو مفهوم محوری در این کتاب هستن. 
‌
«‌کارِ عمیق: انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی، که توانایی‌های شناختی شما را به حد اعلای خود می‌رساند. فعالیت‌هایی که ارزش‌آفرین هستند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرار آن‌ها دشوار است.»
 
‌مزیت کتاب‌های کال نیوپورت اینه که یک نسخه‌ی واحد برای همه در نظر نمی‌گیره و با معرفی ایده‌های مختلف و تعریف کردن داستان افرادی که تونستن به کار عمیق دست پیدا کنن، بهمون اجازه می‌ده تا خودمون ایده‌های جالب‌تر رو گزینش کنیم و توی زندگی‌مون به شیوه‌ای شخصی‌سازی‌شده به کار ببریم.
‌
‌هرچند این موضوع می‌تونه یک نقطه‌ی ضعف هم باشه؛ چون باعث می‌شه کتاب تا حدی پراکنده به نظر بیاد و منسجم نباشه.
 
 نکته‌ی دیگه اینه که انگار این کتاب جامعه‌ی هدف به‌خصوصی داره و شاید تعمیم مطالبش برای همه‌ی افراد و در شرایط مختلف دشوار باشه. و فکر می‌کنم کتابِ «مینیمالیسم دیجیتال» از همین نویسنده، از این لحاظ کتابِ بهتری بود.
‌
‌در کل می‌تونم بگم که این کتاب رو کم‌وبیش دوست داشتم چون ایده‌های جدیدی بهم داد. با این حال، نیمه‌ی اول کتاب‌ رو به سختی پیش بردم، طوری که احتمال می‌دادم کتاب رو نصفه رها کنم.
‌
‌فکر می‌کنم ارزش یه بار خوندن داشته باشه و مکمل خوبی در کنار مطالبِ کتاب «مینمیالیسم دیجیتال» باشه.
      

14

9

        «تصویر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی»
‌
‌خیلی خیلی سخته برام که برای کتابی که این‌قدر دوستش داشتم یادداشت بنویسم :'')
‌
‌اما می‌تونم بگم که شاید یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌هایی بود که تابه‌حال خوندم!✨
‌
‌این کتاب، داستانِ واقعی یه دختر و پسر نوجوون رو شرح می‌ده که به خاطر تکلیف مدرسه، شروع به نامه‌نگاری می‌کنن: یه دختر ۱۲ ساله‌ی آمریکایی با زندگی مرفه؛ و یه پسر ۱۴ ساله‌ی زیمبابوه‌ای به‌شدت فقیر...! (زیمبابوه‌ یه کشور توی آفریقاست.)
‌
و ‌نامه‌نگاری اون‌ها زندگی هردوشون رو عوض می‌کنه!
‌
‌و مسئله‌ی جالب دیگه اینه که این کتاب توسط خودشون نوشته شده و می‌تونیم مستقیماً با احساسات شخصیت‌های این داستانِ واقعی در ارتباط باشیم.
‌
‌می‌تونم بگم که موضوع اصلی این کتاب فقره. این‌که تا چه حد یک خانواده و کشور می‌تونه فقیر باشه و چقدر ممکنه زندگی دو تا نوجوون توی دوتا کشور مختلف، زمین تا آسمون با هم فرق داشته باشه. و همچنین این داستان در مورد امیده، و سرسختی، و قدردان بودن. و خیلی چیزهای دیگه!
‌‌
‌من واقـعاً دوستش داشتم و تقریباً توی یک روز تمومش کردم و از معدود کتاب‌هاییه که خوندنش رو به همه پیشنهاد می‌کنم. :)
از دستش ندید. 
‌
‌پی‌نوشت اول: امتیاز این کتاب توی گودریدز ۴.۳۹ از ۵ ئه که امتیاز واقعاً بالاییه.
‌
‌پی‌نوشت دوم: چاپ جدید این کتاب  با اسم «همیشه برایت می‌نویسم» ترجمه شده. من نسخه‌ی نشر اطراف رو خوندم و از ترجمه‌ هم خیلی راضی بودم.
      

29

        ‌خب... کتابِ جذابی بود که با دقت هم نوشته شده بود. هدفش صرفاً سرگرم کردن مخاطب نبود. و تمِ روان‌شناختی داستان می‌تونست مطالب ارزشمندی در مورد روابط خانوادگی و به‌خصوص روابط پدر-پسری ارائه بده‌. 
‌‌
برای من که زیاد سمتِ داستان‌های معمایی نرفته بودم، جالب بود. و هر چی داستان می‌گذره، تا حدی هیجان‌انگیزتر می‌شه و کنار گذاشتنش سخت‌تر.
‌
‌شخصیت‌پردازی رو هم خیلی‌ دوست داشتم. نویسنده تونسته بود با ظرافتِ تمام داستان رو از زاویه‌دید تک‌تک شخصیت‌های اصلی بهمون نشون بده و در نهایت می‌تونستیم اون شخصیت‌ها رو تا حد خوبی‌ درک کنیم. 
‌
از بچه‌ی شش ساله گرفته تا مرد میانسال، همه‌شون به خوبی به تصویر کشیده شده بودن‌. و این موضوع باعث می‌شد تا من به عنوان خواننده، با شخصیت‌ها احساس نزدیکی کنم و اتفاقاتی که براشون طی داستان می‌افتاد، برام مهم باشه.
‌
‌اگه در مورد خلاصه‌ی داستان کنجکاوید، من خلاصه‌ی پشت جلد نشر نون رو پیشنهاد می‌کنم که اصلاً اسپویل نداره و می‌تونید با خیال راحت بخونیدش.
‌
در کل از خوندنش‌ لذت بردم و اگه به داستان‌های معمایی-جنایی با تم روان‌شناختی علاقه دارید، پیشنهادش می‌کنم.
      

3

33

باشگاه‌ها

باشگاه کتابخوانی "هزارتو"

635 عضو

آرزوهای بزرگ

دورۀ فعال

لیست‌ها

ماهی جنگجوتمام آنچه که هرگز به تو نگفتممن قاتل زنجیره ای نیستم

کتاب‌هایی با شخصیت محوری نوجوان

6 کتاب

خوندن در مورد مسائل نوجوون‌ها همیشه برام جالب و جذاب بوده؛ به‌خصوص نوجوون‌هایی که صرفاً توی داستان‌های فانتزی حضور ندارن و با مشکلات زندگی واقعی دست‌وپنجه نرم می‌کنن. ‌‌ نوجوون‌‌هایی که با افسردگی، اضطراب، مشکلات شخصیتی، خانواده‌های نابه‌سامان و مشکلات اجتماعی روبه‌رو هستن و درعین‌حال سعی می‌کنن راه خودشون رو توی زندگی پیدا کنن‌. :) ‌‌ شخصیت محوری هر کدوم از کتاب‌ها: ‌۱. ماهی جنگجو: یک پسر ۱۴ ساله به اسم راستی-جیمز که یک پدر دائم‌الخمر داره و مدام درگیر دعواهای خیابونی آسیب‌زاست و سعی می‌کنه بزرگ‌تر از سنش رفتار کنه. ‌‌ ۲. تمام آن‌چه که هرگز به تو نگفتم: یک دختر ۱۶ ساله به اسم لیدیا که درس‌خون و آرومه و والدینش چیز زیادی در موردش نمی‌دونن و کم‌کم «تمام اون چیزهای ناراحت‌کننده‌ای که هرگز بهشون نگفته بود» رو کشف می‌کنن. ‌‌ ۳. من قاتل زنجیره‌ای نیستم: یک پسر ۱۴ ساله (اگه درست یادم باشه!)، به اسم جان که اختلال شخصیت ضداجتماعی داره (هرچند که طبق تقسیم‌بندی جدید اختلالات، افراد زیر ۱۸ سال نباید تشخیص این اختلال رو بگیرن) و مادر و خاله‌ش یک مرده‌شورخونه رو اداره می‌کنن. جان علاقه‌ی شدیدی به دونستن در مورد قاتل‌های زنحیره‌ای داره. کم‌کم اتفاقات اسرارآمیزی توی شهر می‌افته و... ‌‌ ۴. پروژه‌ی خونین او: یک پسر ۱۷ ساله به اسم رودریک که توی یک روستا زندگی می‌کنه، مادرش به تازگی فوت شده و با خواهر و پدرش زندگی مشقت‌باری رو می‌گذرونه. رودریک شخصیت عجیبی داره و همه یک‌جورهایی ازش می‌ترسن... داستان کتاب، ماجرای اینه که چطور رودریک در نهایت مرتکب سه قتل وحشتناک می‌شه. ‌‌ ۵. ناطور دشت: یک پسر ۱۷ ساله به اسم هولدن کالفیلد که از مدرسه اخراج می‌شه، سیگاریه، بددهنه و حس می‌کنه هیچ هدفی توی زندگی نداره. اون فقط چند روز فرصت داره تا به خونه برگرده و طی این چند روز، ما بیشتر و بیشتر با دنیای هولدن آشنا می‌شیم... ‌‌ ۶. داستان‌های اوهایو: داستان‌های اوهایو رمان نیست، مجموعه داستانه. اما شخصیت محوری خیلی از داستان‌هاش نوجوون هستن. همه‌ی داستان‌ها توی محله‌های پایین یک ناحیه‌ی خاص از آمریکا اتفاق می‌افتن و همه‌شون فضای به‌شدت تیره و تاریکی دارن.

100

فعالیت‌ها

جین ایر
          جین ایر..
نمیدانم در وصف جین ایر چه بگویم .زبانم قاصر است .روزهاست که با خود فکر میکنم چه باید در باب این کتاب دلچسب بگویم...
از کجا شروع کنم و کجا یادداشت را به اتمام برسانم..؟
از منزل خانم رید شروع کنم یا از مدرسه ی لوود..یا شاید باید از زمانی که به عمارت آقای راچستر وارد شد شروع کنم؟ شاید بهترین شروع همان نقطه باشد..کسی چه می‌دانست که ارباب سختگیر و جدی که به دنبال گرفتن ایرادی در جین بود بعد از مدتی در طلب رفاقت با او شد و او را صمیمی ترین دوست و همدم خود قرار داد..ساعتها درکنار یکدیگر می‌نشستند و ادوارد از سرگذشت خود و چیزهایی که دیده بود و شنیده بود سخن می‌گفت . از پاریس و زنان آن و از جای جای مکانهایی که به آنها سفر کرده بود. تباهی هایش ، اشتباهاتش و شکستن قلبش.
حتی در آن لحظه هم هیچکس فکر نمی‌کرد که ادوارد و جین اینگونه در دام عشق یکدیگر بیفتند. عشق آتشین و خواستنی و عجب دلداده و معشوقی بودند برای یکدیگر . میتوانی ساعتها بنشینی و توصیفاتی که ادوارد از جین میکند را بخوانی و بغض کنی و قطره های اشکت همچون رودی خروشان بر گونه هایت جاری شوند.اما دنیا جای بی وفاییست و چرخ زندگی جوری میچرخد که در ذهن نمی‌گنجد...
جین ایر سراسر عشق، غم، از دست دادن و به دست آوردن است و توصیفات شارلوت بسیار بسیار زیبا از همه چیز و همه کس بود و در قلب من مکانی بسیار عمیق را کسب کرده است . شارلوت عزیز ممنونم بابت نوشتن چنین شاهکاری.
        

31

بله، به صورت دفتر خاطرات هست. در واقع نویسنده از ۱۴ سالگی تا آخر عمر، به‌طور منظم خاطره می‌نوشته و بعد از مرگش این خاطرات توی چند جلد منتشر شده. توی این نوشته‌ها هم یه‌جورایی متوجه زندگی خصوصی نویسنده می‌شیم و هم این‌که چطور به نویسندگی و نوشتن روی آورد و آن‌شرلی رو خلق کرد. این جلد شامل یادداشت‌های نویسنده از ۱۴ تا ۳۵ سالگی می‌شه.

47

کاندید

12

آنا کارنینا

46

آفریقایی
          به بچگیم که فکر می‌کنم، فقط یک سری تصاویر یادم میاد. به غیر از یکی دو تا خاطره‌ی مشخص با بابا و شاید چند تا تنبیهی که برام گرون تموم شده چیزی یادم نیست. 
می‌دونم حوض خونه آبی بود، می‌دونم خونه‌ی ما اسمش «پایین» بود و خونه‌ی عمو و زن‌عمو اسمش «بالا». 
تصویر شلنگ آب رو یادمه که تو تابستون‌ها وقتی نور خورشید بهش می‌خورد باعث می‌شد من از دیدن «رنگین‌کمون» ذوق کنم.
صدای خش‌خش برگ‌ها و بوی مزین به خاک‌شون رو یادمه که هر سال پاییز حیاط رو پر می‌کرد. 
ولی فقط همین. اگر بخوام از بچگیم بنویسم شاید یکی دو صفحه از بازگو کردن همین تصاویر و همین صداها باشه. از احساسات و وقایع چیز پررنگی به خاطر ندارم. از اینکه مامان و بابا چه اخلاقیاتی داشتن یا من حس‌م بهشون چی بود نمی‌تونم خیلی حرف بزنم. از همه مهم‌تر اینکه خودم از خودم هیچ تصویری ندارم. روژان بچگی رو نمی‌تونم تصور کنم و فکر می‌کنم همیشه در این کالبد و با همین افکار بودم. که مسلما فکر درستی نیست و فقط حافظه یاری نمی‌کنه. 

نویسنده‌ی این کتاب اما فرق می‌کنه. اون کتابش رو با تصاویر مشخص و جزئی آفریقای کودکیش شروع می‌کنه. از تصویر زن‌ها و بدن‌هایی که جسورانه و آزادانه رفت‌وآمد می‌کردن. از پدر مستبد حرف می‌زنه و از نظم و روتینی که به هر روز زندگیشون شکل می‌داده.
بازی‌هاش رو یادشه، بازیگوشی‌هاش رو به خاطر داره و حتی ری‌اکشنی که هر آدمی به این رفتارها و حرکت‌ها داشته. به احساسات خود کودکش دسترسی داره و می‌دونه اگر مامان اون رفتار رو نشون می‌داده یا بابا اون حرف رو می‌زده چه حسی داشته. و همه‌ی این‌ها رو نوشته، با جزئیات، با نثر مثال‌زدنی و با نوع روایتی که دقیقا مثل به خاطر آوردن کودکی، محوه و پر از تصویر. فکر می‌کنم حتی اگر مثل‌ من هم دسترسی‌ش به خاطرات و احساسات و حافظه‌ش کم بوده، اما یک روزی تصمیم گرفته پشت میز بشینه، به کاغذ سفید طولانی‌مدت نگاه کنه و هر اونچه یادش بوده رو بنویسه. تا همون‌طور که خودش در ابتدا و پایان کتاب می‌گه، خودش رو بیشتر بشناسه. غبطه می‌خورم به نویسنده‌هایی که از صفحه‌ی سفید و حافظه‌ی لاجون نترسیدن. پشت میز نشستن و برای من خواننده نوشته‌اند.
        

23

مردن

25

زندگی خصوصی درختان
          این دومین کتابیه که از سامبرا می‌خونم. کتاب اول، «راه‌های برگشتن به خانه» بود. این دو رمان کوتاه، چند تا ویژگی مشترک دارن که احتمال می‌دم در آثار دیگه‌ی سامبرا هم بشه مشاهده‌شون کرد. در هر دو داستان،


- روی پیچیده بودن روابط انسانی، تاکید شده و سعی شده خیلی ملموس این پیچیدگی نشون داده بشه؛ چه روابط بین دو نفر، چه روابط کسی با اعضای خانواده‌ش و چه رابطه‌های دیگه بین آدم‌های مختلف. واضحه که پیچیدگی روابط انسانی رو بدون شخصیت‌پردازی دقیق و ظریف نمی‌شه به‌خوبی نشون داد.


- شخصیت‌ها حتی با این که از یه فرهنگ کاملا متفاوت با فرهنگ ما هستن، خودشون و ماجراهاشون خیلی باورپذیرن و به‌خوبی می‌تونید خودتون رو جای شخصیت‌های داستان قرار بدید. البته به شخصیت‌ها فقط در زمان حال داستان، پرداخته نمی‌شه.


- نقش کودکی و خاطراتش، خیلی پررنگه و مرتب بهش رجوع شده. برای همین هم داستان، رنگ‌وبوی نوستالژیک داره. در طول داستان در کنار نوستالژی، احساسات دیگه‌ای هم مخاطب رو دربرمی‌گیرن.


- غم، اضطراب و ترس از فقدان که تقریبا سرتاسر داستان امتداد پیدا کرده ولی در عین حال، لطافت داره و آرومه. البته سامبرا خوب تونسته رنگ‌وبوی چیزهای مختلف رو به داستانش بده بدون این که زیاده‌روی کرده باشه.


- صحنه‌هایی از دوران تاریک حکمرانی پینوشه و خفقان موجود در فضای سیاسی اون دوران، توصیف شده که تم خاصی به داستان داده؛ از طرفی هم بیش از اندازه بهش پرداخته نشده که اصل داستان تحت شعاعش قرار بگیره و یه داستان کاملا تاریخی و سیاسی تلقی بشه.


درکل شاید بشه گفت هر دو این کتاب‌ها ترکیب متفاوتی از انواع این ویژگی‌هان و خوندن هر کدومشون، نه‌تنها مخاطب رو از خوندن کتاب دیگه بی‌نیاز نمی‌کنه، بلکه حتی باعث می‌شه که ابعاد بیشتری رو دریافت کنه.


این رو هم باید بگم که بعد از تموم شدن کتاب‌، اولا به‌خاطر حجم اندکش و این که به خیلی از چیزها اشاره نکرده و گذاشته که مخاطب خوش به اون‌ها فکر کنه و ثانیا حجم بالای تخیلات و توهمات شخص اصلی داستان، ممکنه مدتی ذهنتون درگیرش باشه؛ به‌طوری که حتی زمان خوندن کتاب، این طور درگیرش نشده باشه.
        

18

قربونت :) آره! ترجمه‌ی خانم عسکری واقعاً روون و خوبه و لحن رو به‌خصوص خیلی خوب منتقل کرده. در واقع ایشون بقیه‌ی کارهای ری پولاک رو هم ترجمه کردن. تنها ایرادش اینه که یه جاهایی‌ یه کوچولو ویراستاری نیاز داره. نمی‌تونم بگم که کاملاً حرفه‌ایه، اما به‌نظرم قابل قبوله واقعاً. ‌ ‌و یه نکته‌ی دیگه هم این‌که اگه الان می‌بینی توی سایت‌ها قیمتش رو زده ۳۷۵ هزارتومن، چاپ قبل از این ۵۵ هزارتومن بوده و شاید بعضی از کتابفروشی‌ها هنوز داشته باشنش. (من خودم ۵۵هزارتومنی‌شو خریدم همین چند وقت پیش D: ) ‌ ‌حتی داستان‌های اوهایو که الان ۱۹۵هزارتومنه، قیمت قبلیش ۱۹ هزار و پونصد تومن بوده :)) @Oceanofunreads

12

خلاصه، این کتاب یه رمان‌ طولانیه (۴۰۰ و خرده‌ای صفحه) و به صورت چند داستان موازی پیش می‌ره. ‌ داستانِ اول و اصلی راجع به یک خانواده‌ست: یک پدر و سه پسرش (۲۳ ساله، ۱۹ ساله و ۱۷ ساله) که به جز گوشت یک خوک مریض و آرد حشره‌زده، چیز دیگه‌ای برای خوردن ندارن و سختی فراوان سعی می‌کنن تا زنده بمونن. با این حال، علت وضعیت این خانواده تا حدی به خاطر پدرشونه، چون پدر عقاید عجیب‌وغریبی داره و معتقده که افرادی که توی زندگی دنیایی‌شون سختی زیادی می‌کشن، در عوض توی بهشت زندگی خیلی خوبی خواهند داشت و از «سفره‌ی آسمانی» غذا می‌خورن... پس تلاش می‌کنه که تا حد امکان، واقعاً هم زندگی سختی داشته باشن! ‌ ‌به جز این داستان، چندین داستان دیگه هم هست که کم‌کم به‌هم پیوند می‌خورن و ارتباط‌شون با هم مشخص می‌شه. خلاصه، یه جورایی خیلی تاریکه و در عین حال کمی طنز و یه جاهایی حتی سوررئال و گوتیک. ‌ یه ‌نکته‌ی جالب دیگه: با این‌که شاید به نظر بیاد که کتاب قدیمی‌ایه، ولی سال ۲۰۱۶ برای اولین بار به چاپ رسیده و نویسنده‌ش هم متولد ۱۹۵۴ئه.

12

حتماً! من قبل از این کتاب، یه مجموعه داستان از دونالد ری پولاک خونده بودم که خیلی جذبم کرده بود، به نام «داستان‌های اوهایو». کلاً سبک ری پولاک این‌طوریه که زندگی محله‌های خیلی پایین آمریکایی رو توی اوایل قرن بیستم به تصویر می‌کشه (توی این رمان، زمان جنگ جهانی اول و سال ۱۹۱۷) . مردمی که آه در بساط ندارن، توی شرایط کثیف و خشن و بی‌رحم زندگی می‌کنن و هیچ امیدی به آینده ندارن. با این حال، سعی می‌کنه که همچنین فضایی رو به کمک طنز تلخ، برای خواننده‌هاش قابل تحمل‌تر کنه. [ادامه در کامنت بعدی]

12