دسته‌بندی کتاب‌ها

categoryعمومی
categoryکودک
categoryنوجوان
categoryمطبوعات

یادداشت‌های پیشنهادی

نمایش همه
فاطیما

فاطیما

دیروز

        نمینویسد ، نمی گوید ... نشانت میدهد !
به نظرم بهترین روشیه که میتونی قلم همینگوی رو باهاش توصیف کنی. آدمکش ها واقعا جالب ترین داستان کوتاهی بود که خوندم ! نشون دهنده ی جامعه ای نا امید ، با افرادی که بی حرکت منتظر مرگشون میمونن ، و در این بین تنها عده ای کم می‌خوان جامعه رو از این وضع نجات بدن...

- سلام راوی
+ سلام
- امروز چه داستانی رو قراره باهم ببینیم ؟
+ آدمکش ها از همینگوی 
- ای ول 
( پرده تئاتر بالا کشیده شده و رستوران هنری نمایان می‌شود )
- خب ... اینی که الان وارد شد کیه ؟
+ ...
-راوی ؟
+ نمیدونم
- ... اها ، باشه . اینی که کلاه سرشه و کت سیاه داره چی ؟ اسمش چیه ؟
+ نمیدونم...
- راوی ، حالت خوبه ؟ چرا نمیخوای برام داستان تعریف کنی ؟
+ .. میخوام ولی... منم چیزی از داستان ارنست نمیدونم.
- پس کی میدونه الان چه اتفاقی قراره بیفته ؟
+ ( مکثی میکند ) .. فقط خودش !

این حالت که راوی هم مثل شما سررشته ای از داستان آدمکش ها نداره ، توصیف دقیقیه از حس من و صدها نفر دیگه موقع خوندن کتاب. پس اگه چیزی متوجه نشدید ، حتی بعد چندبار خوندن ، ناامید نشید. برید چندین نقد بخونید و حتی ببینید و اونموقع ، به زیبایی در سادگی و تعلیق پی می‌برید !
به امید دیدار دوباره بین صفحات کتاب ♡
      

18

        قلعه مالویل 
روبر مرل
ترجمه محمد قاضی
انتشارات نیلوفر
۵۸۲ صفحه

📌«قلعه مالویل» نوشته‌ی روبر مرل، در منطقه روستایی در فرانسه اتفاق می افتاد. «امانوئل» شخصیت اصلی داستان در قلعه مالویل که از عمویش به ارث برده زندگی می کند که ناگهان بر اثر یک انفجار دنیا نابود می شود اما امانوئل همراه چند دوست نزدیک و خدمتکارانش چون در پناه قلعه مالویل بودند از انفجار جان سالم به در می برند.
به مرور زمان اهالی مالویل متوجه می شوند که تنها بازماندگان انفجار نیستند و در نزدیکی آنها جمعیت های کوچکی زنده مانده اند، از جمله «فلوبر»، فرد کلاهبرداری که با سوءاستفاده از دین قصد ایجاد دیکتاتوری و رهبری افراد بازمانده را دارد.
فلوبر به کمک یه گروه شبه نظامی به فرماندهی « ویلمن» قصد تسخیر قلعه مالویل را می کند و با دفاع اهالی مالویل مواجه می شود. 
حفظ امنیت مالویل، تأمین منابع غذایی، نگهداری از دام های زنده و تداوم نسل بشر در حالی که جمعیت زن ها خیلی کم تر از مردهاست، چالش ها و دغدغه هایی است که بازماندگان انفجار با آن روبرو هستند.
👈کتاب یه قصه آخرالزمانی الهام بخش داره که عجیب جاندار و جذابهِ و شما رو درگیر خودش می کنه.👌سوال های جدی در مورد بقا نسل بشر، امنیت و سوء استفاده از دین برای ایجاد ترس و دیکتاتوری ایجاد می‌کنه.
👌کتاب ترجمه روانی داشت و به لیست کتاب های محبوب من اضافه شد و پیشنهاد می کنم خودتون رو از لذت خوندن یه کتاب خوب محروم نکنید.

      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

14

        
ماجرا در یک شب تاریک در شهر لیسبون آغاز می‌شود، جایی که راویِ بی‌نام با مردی غریبه به نام جوزف شوارتز روبه‌رو می‌شود. شوارتز تصمیم می‌گیرد در ازای همراهی یک شبه‌ی این مرد، به او کمک کند. او می‌خواهد روایت عشق و زندگی خود با همسرش هلن را بازگو کند. این روایت، سفری پرخطر از آلمان نازی تا لیسبون است که این زوج عاشق تلاش می‌کنند تا از چنگال ظلم و ترس فرار کنند و راهی برای زنده ماندن بیابند. 
این داستان، تصویری از عشق، فداکاری، تنهایی و امید را در دل بحران‌ به تصویر می‌کشد. 

نویسنده آلمانی این کتاب، یکی‌ از نویسنده‌هایی است که بر محور جنگ جهانی و پیامهای انسانی آن متمرکز شده‌است. او خود تجربه‌ی حضور در جنگ جهانی اول را داشته و با نگاهی عمیق و انسانی، آثارش را به بستری برای بازتاب تأثیر جنگ بر افراد عادی تبدیل می‌کند. سبک نویسندگی. مارک، به سادگی، روانی و توصیف‌های دقیق احساسی شناخته می‌شود. 

شخصیت‌های داستان، هریک با پیچیدگی‌ها و احساسات انسانی خاص خود، نماینده بخشی از جامعه پناهندگان جنگ جهانی دوم هستند:
جوزف شوارتز نماد انسانی است که در برابر نابودی می‌ایستد. مخاطب، شخصیت شوارتز را در میان روایتی که بیان می‌کند میشناسد و با تمام دردها، آرزوها و عشق.های تو آشنا می‌شود. وی تصویر مردی است که در عین ناامیدی، برای عشق و نجات همسرش مبارزه می‌کند.
هلن، زنی وفادار و فداکار است که علی‌رغم سختی‌ها در کنار همسرش می‌ماند. ولی نماد امید و عشق در دل تاریکی‌ است و نقشش را می‌توان نشانی از تأثیر جنگ بر زنان دانست که علاوه بر تحمل فقدان‌ها، باید از نزدیک شاهد تخریب زندگی‌شان نیز باشند. 
راوی داستان که حتی نام او را هم نمی‌دانیم، نمادی از سرگشتگی انسان در دنیای بی‌ثبات جنگ است.

در این رمان، به وضوح تأثیر جنگ بر دگرگونی زندگی انسان‌ها و محرومیت آن‌ها از هویت، خانه و امنیت مشاهده می‌کنیم. نویسنده تصویری تلخ اما واقعی از بی‌خانمانی و بی‌پناهی را ارائه می‌کند، شخصیت‌های داستان همواره در حال فرار هستند و هیچ‌گاه به امنیتی تضمین‌شده نمی‌رسند.
به طور کلی می‌توان گفت که جنگ نه‌تنها، هویت‌های ملی، بلکه هویت‌های انسان‌ها را نیز نابود می‌کند. راوی و شوارتز، هردو نماد افرادی هستند که در جست‌وجوی معنا و هویت خود هستند.

نکته‌ی جالب توجه در این داستان این است که روایت جنگ نه به عنوان میدان نبرد، بلکه به عنوان پس‌زمینه‌ای برای بررسی روابط انسانی و پیامدهای ویرانگر آن تصویر می‌شود. 
این کتاب برای مخاطبین بزرگسالی که به داستان‌های احساسی، فلسفی و عمیق علاقه‌مند هستند، می‌تواند تجربه‌ی مطالعه‌ی جالبی باشد!

      

10

        یک عاشقانه ( نا ) آرام ...

هر باری که سراغ ادبیات روسیه میرم ، بیشتر شگفت زده میشم. با خودم میگم ، روس ها یه جایی خلاقیت شون تموم شده دیگه . باز هم قراره با یه سری آدمی که توی ییلاق زندگی میکنن و منفعل میشینن و درباره " مسائل مبرم جهانی " حرف میزنن ، طرف باشم دیگه... 
اما وقتی شروع میکنم میبینم که نه ، این ییلاق و آدم هاش باز هم جذابن...باز هم میشناسم شون ، باز هم خیلی " خودی " ان... انگار همین دیروز دیدم شون... 
آدم هایی که انگار دوز و کلک بلد نیستن،  خودشونن و خودشون... چه سر میز شام باشن ، چه روی یه قایق تفریحی ، چه در مبارزه و چه پای بساط قمار ...

این روس های لعنتی ، در قرن رمان ، یعنی قرن نوزدهم،  با ادبیات کاری کردند ، که کمتر کشوری قدرت رقابت باهاشون رو داشته باشه...

غول هایی که روح و شور و خودی بودن روس ها رو به همه جهان نشون دادن و گفتند " این ماییم ، این ادبیات ماست و این جهان اسلاوه " 

یکی از همین غول ها ، تورگنیفِ خارج نشینه که روسیه رو مثل کف دستش میشناسه.  باهاشون زندگی کرده و تجربه شون کرده. به یاد بیارید " یادداشت های یک شکارچی " رو...

رودین معرکه رو که یادتون نرفته؟ پدران و پسران رو چطور؟

تورگنیف ، در " در آستانه فردا " دوباره مارو به همون ییلاق میبره . به همون جمع خونوادگی معروف روس ها ... همون افرادی که بارها در داستان های داستایفسکی ، چخوف ، تالستوی ، لسکوف و... دیدیم . همون افراد ، از همون جنس ، از همون نژاد و خون...

اما قرار نیست تکراری باشه. قراره روایت عاشقانه ای رو برامون تعریف کنه ... از عشق یک دختر به یک مرد بلغار که حب وطن ، آرزوی نجات وطنش ، از هر عشقی براش عزیزتره...

وطن ، عجب واژه غریب و دردناکی...

تورگنیف ، به ما نشون میده وقتی یک دختر عاشق میشه ، تا کجا میتونه پیش بره ... در جای جای این رمان ، در هر لحظه ای از این روایت ، ما به این عشق و این شور " یلنا " درود می‌فرستیم.

عجب داستانی و عجب سرگذشتی و عجب 

پایانی............

ترجمه بسیار خوب و روان و خوش خوان و زیباست... راحت خونده میشه و راحت هضم میشه و راحت بر جان و دل میشینه ...

ممنونیم آقای تورگنیف ... ممنونیم که ما رو با یلنا و عشق نا آرامش آشنا کردید...

ممنونیم از اینکه ادبیات رو بارور تر کردید...❤
      

35

عرفان صادقی

عرفان صادقی

2 روز پیش

        بعد از کتاب "اتود در قرمز لاکی" و "نشانه چهار" به مطالعه‌ی این کتاب که جزو اولین داستان های کوتاه کانن دویل هست(اگه اشتباه نکنم) پرداختم و حسابی لذت بردم. از شش تا داستانی که در کتاب هست بعضی هاش جذاب تر بود، البته که داستان‌ها متفاوته و هرکدوم جذابیت‌های خودش رو داره.
 چیزی که خیلی واسم جالبه منطقی بودن و واقع بینانه بودن داستان‌های کانن دویل در عین معماهای پیچیدش هست. شاید وقتی نتیجه گیری های شرلوک هلمز رو میخونید بگید چه مبالغه آمیزه و از کجا میتونه به این نتیجه برسه... اما وقتی شرلوک استدلال و توضیحات منطقی‌ای واسه نتیجه گیریش ارائه میده از هوش و ذکاوت شرلوک لذت میبرید و با خودتون میگید معجزه نکرده و فقط خوب نگاه کرده و استنتاج کرده! و همچنین در طول خوندن کتاب، ماجرای فریب خوردن شرلوک به خواننده یاد آوری می‌کنه که شرلوک هلمز هم یک انسانه و نه موجودی فرازمینی!
 در کل از شخصیت شرلوک میشه خیلی چیزا رو یاد گرفت یکی از مهم ترینش قضاوت نکردن دیگران از روی حدس و گمانه؛ در طی چندتا داستانی که از شرلوک هلمز خوندم هنوز ندیدم با این هوش و ذکاوتش بدون شواهد و دلایل منطقی و از روی احتمالات به قضاوت کسی بپردازه. ولی ما هر روز داریم درمورد بقیه و حتی درمورد خودمون حدس و گمان های بی پایه و اساس میزنیم و قضاوت‌های اشتباه می‌کنیم. تازه هوش و استعداد شرلوکم نداریم!
به قول شرلوک: ((یک اشتباه بسیار بزرگ این است که آدم قبل از داشتن اطلاعات کافی از حقایق، شروع کند به فرضیه بافی...))
      

23

فاطمه

فاطمه

2 روز پیش

        توی باغ کتاب بودم و دنبال یه کتابی می گشتم که واقعا بخوامش، از این ژانر داشتم کتاب ها رو نگاه می کردم. انتخابم کتابی دیگر بود، اما وقتی فهمیدم آوازی برای یک نهنگ درباره همان نهنگ ۵۲ هرتزی است، گرفتمش. وال ۵۲ که اون تازگی خیلی نظرم رو به خودش جلب کرده بود
والی که کسی نمیدانست از نوع خودش، باز هم والی وجود دارد یا نه، نمیتوانست با بقیه نهنگ ها ارتباط برقرار کند و همیشه تنها بود.
دوست داشتم بیشتر راجع بهش بدونم و بشنوم
و کتاب رو بیشتر با این دید خریدم و این که یه داستانی هم ازش خونده باشم.

داستان درباره دختری ناشنوا بود به اسم آیریس. که به طور کلی کتاب احساسات این دختر رو به احساسات وال ۵۲ تشبیه کرده بود و در نهایت از دیدارشون باهم در آلاسکا نوشته بود.
بحث اگر بحث وال ۵۲ باشه، کتاب قطعا موضوع قشنگی داشت، ولی خب اون طور که باید نوشته نشده بود (متاسفانه) و نویسنده اگر با یک دید دیگری این کتاب رو می نوشت کتاب قشنگتر می شد.
روند کتاب چندان کند نبود اما خوندنش برایم سخت بود
پیشنهاد نمی کنم
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

19

        شرجیِ دریای جنوب

مجموعه داستانی آمیخته به بوی ادویه‌ها از مریم منوچهری است. او اصالتا جنوبی است و اتمسفر آنجا را خوب بلد است.
۸ داستان با پیرنگ عشق و علاقه ،بدون اینکه گرفتار کلیشه‌ شوند. آدم‌هایی که خواسته و ناخواسته درگیر فراق شده‌اند:

زنی که شوهر و فرزند را رها می‌کند،
مردی که خودکشی می‌کند، 
زنی که آرزوی پدرش سبب می‌شود عشق را انکار کند،
مرگ فرزندی که یگانه امید مادر است
 و دختری که رویای پدربزرگ را عملی‌ می‌کند ...

از بین این داستان‌ها، آمیخته به بوی ادویه ها پیچیده است، ابهام دارد و به راحتی نمی‌شود دل به کار داد و ماجرا را فهمید. تکه‌های سیاسی به بهار عربی مصر و وقایع سال ۸۸ ایران در داستان گنجانده شده است. راوی داستان دونفر‌ اند و در پایان داستان سوالاتی در ذهن خواننده بدون جواب می‌ماند.

 ولی خط اصلی بقیه آثار قابل فهم است و سوژه‌های جذابی دارد.نویسنده چند واقعه را در اقلیم خاص جنوب با لحنی دلپذیر، بومی و آهنگین روایت کرده است.

 داستان لنج ابوفواد نمونه بسیار خوبی از داستان شخصیت است و از آن دست داستان‌هاست که فراموش نمی‌کنم.

دیالوگها و فضاسازی‌ها قوی هستند. تعابیر ادبی بکری در داستان‌ها به کار رفته است. جنسیت در دو داستان نقش کلیدی دارد. (تک دختری بین تعداد زیادی پسر و یا  سرنوشت ششمین دختر یک پدر از آن جمله است)
دیالوگها بومی هستند ولی در یک داستان علاوه بر دیالوگها ،راوی هم لهجه دارد که این ویژگی کار را دلچسب کرده است.(تا جایی که یادم مانده در یک داستان راوی تمام و کمال لهجه دارد . ولی ممکن است رگه‌هایی از لهجه در روایت سایر داستان‌ها باشد)

کتاب ارزش ادبی خوبی دارد ولی از نظر محتوایی چندان مورد پسند نبود.
 مخاطب؛ هنرجویان بزرگسال نویسندگی و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی ایرانی

#آمیخته_به_بوی_ادویه‌ها
#مریم_منوچهری
#نشر_ثالث

https://eitaa.com/vazhband
      

33

میثم غضنفری

میثم غضنفری

2 روز پیش

        آدمیت در این کتاب به بررسی تحولات فکری و نقد رویکردهای سنتی تاریخ‌نگاری می‌پردازد که تمدن یونان و روم را به عنوان «منشأ معجزه آسای تمدن غربی» معرفی می‌کنند. (ص 6) آدمیت با استناد به شواهد تاریخی، نشان می‌دهد که بسیاری از مفاهیم فلسفی، سیاسی و فرهنگیِ منتسب به یونان، ریشه در تمدن‌های پیشین مانند سومر، کرت، فنیقی‌ها داشته‌اند. ادعاهای اصلی عبارتند از:

۱. نقد اروپامحوری در تاریخ‌نگاری:  
   - سنت غربی تاریخ‌نگاری، با تکیه بر مفاهیمی مانند «معجزۀ یونانی»، نقش تمدن‌های مشرق زمین (به ویژه سومر، کرت و فنیقی‌ها) در شکل‌گیری اندیشه‌های سیاسی و فلسفی را نادیده گرفته است.  
   - آدمیت تأکید می‌کند که مفاهیمی مانند دموکراسی، قانون اساسی و فلسفۀ طبیعی پیش از یونان در جوامع شهری سومر و کرت وجود داشته‌اند.

۲. تأثیر تمدن‌های پیشین بر یونان:  
   - نظام سیاسی شهرهای مستقل سومر الگویی برای دموکراسی‌های اولیه در کرت و سپس یونان بود. این نظام شامل «مجمع عمومی شهر» (ص ۲۲) و «شورای معمرین» بود که قدرت حکمران را محدود می‌کرد (ص ۲۳).
آدمیت از منظومه سومری گیلگمش (ص ۱۷) و قوانین مدون اوروکاگینا (ص ۳۲–۳۳) به عنوان شواهدی برای وجود عدالت و مشارکت جمعی پیش از یونان نام میبرد.

   - قوانین کرت و کارتاژ، از جمله نظام انتخابی، تقسیم قدرت و تأکید بر عدالت اجتماعی، بر اندیشه‌های سیاسی اسپارت و آتن تأثیر گذاشتند. نظام سیاسی کرت مبتنی بر «کزموی» (هیأت مدیره) و «بولِه» (شورای معمرین) بود (ص ۶۷–۶۸). قوانین کرت مانند «خوراک مشترک عمومی» (ص ۶۹–۷۰) و تعادل اجتماعی، الهام‌بخش اسپارت شد (ص ۶۴–۶۵). قانون اساسی کارتاژ با ترکیب آریستوکراسی و دموکراسی، هزینه‌های عمومی را از خزانه شهر تأمین می‌کرد (ص ۷۶).  ارسطو در سیاست (ص ۷۵) این نظام را تحسین کرده است.

   - فلسفه طبیعی ایونی (مانند نظریه اتم‌گرایی) تحت تأثیر اندیشه‌های فنیقی‌ها و کرتیها شکل گرفت (ص ۴۴–۴۵). دانشمندانی مانند موکوس و سانکوباتون (فنیقی) پیشگامان نظریه ذرات بودند (ص ۷۵). الفبای فنیقی (ص ۵۵) پایه خط یونانی شد و دانش را منتشر کرد.

۳. نقد مفهوم «عقل یونانی»:  
   - آدمیت استدلال می‌کند که عقلانیت یونانی نه یک پدیدۀ منحصربه فرد، بلکه نتیجۀ تبادلات فرهنگی با تمدن‌های شرقی بود.  
   - او به نمونه‌هایی مانند تأثیر اساطیر سومری بر حماسه‌های هومر، یا نقش فنیقی‌ها در اختراع الفبا و گسترش دانش دریانوردی اشاره می‌کند.

۴. تحلیل علل افول تمدن‌های پیشین:  
   - تمرکز قدرت، نابرابری اقتصادی و تهاجم اقوام مهاجم (مانند «مردم دریا») از عوامل اصلی فروپاشی تمدن‌هایی مانند کرت ذکر شده‌اند.  
   - نویسنده بر این باور است که یونان با جذب و اصلاح دستاوردهای تمدن‌های پیشین، به جایگاه برتر دست یافت.


 استدلالهای کلیدی آدمیت

- شواهد باستانشناسی و متون کهن:  
  آدمیت از کشفیات باستان‌شناسی (مانند لوح‌های سومری، قوانین مدون کرت و کارتاژ) و متون تاریخی (مانند گزارش‌های هرودوت و ارسطو) برای اثبات پیوندهای فرهنگی بین تمدن‌ها استفاده می‌کند.  
  - مثال: قانون اساسی کرت با ویژگی‌هایی مانند شورای معمرین (Boule) و مجمع عمومی، الهام‌بخش نظام سیاسی اسپارت بود.

- مقایسۀ تطبیقی نهادهای سیاسی:  
  - نظام «دمکراسی بدوی» سومر (با مجمع شهر و محدودیت قدرت حکمران) با دمکراسی آتن مقایسه شده و نشان داده می‌شود که مفهوم مشارکت جمعی پیش از یونان وجود داشته است.  
  - قوانین کارتاژ در زمینۀ عدالت اجتماعی (مانند تأمین هزینه‌های عمومی از خزانۀ شهر) به عنوان الگویی برای کاهش نابرابری در یونان تحلیل شده است.

- تأکید بر نقش تجارت و مهاجرت:  
  - گسترش تجارت دریایی فنیقی‌ها و کرتی‌ها نه تنها موجب انتقال کالا، بلکه باعث انتشار اندیشه‌ها و فنون (مانند خط، معماری و فلزکاری) شد.  
  - مهاجران سومری و فنیقی در آسیای صغیر و جزایر اژه، هسته‌های اولیۀ شهرهای یونانی را شکل دادند.

 نقد عقل تاریخی
آدمیت رویکرد سنتی تاریخ‌نگاری را که بر «استثناگرایی یونان» تأکید دارد، به چالش می‌کشد. از نظر او، این رویکرد سه خطای اصلی دارد:  

۱. نادیده گرفتن سهم تمدنهای غیراروپایی:  
   - تمدن‌های سومر، کرت و فنیقی‌ها به عنوان پایه‌های فکری یونان معرفی می‌شوند، اما در روایت‌های غربی حذف شده‌اند.  

 ۲. تفسیر یکسویه از پیشرفت:  
   - پیشرفت‌های یونان نه از «خلأ»، بلکه از اصلاح و تلفیق دستاوردهای پیشین حاصل شد.  

  ۳. غفلت از تعاملات فرهنگی:  
   - تاریخ‌نگاری سنتی، تعاملات پیچیده بین تمدن‌ها را نادیده می‌گیرد و یونان را جزیره‌ای منفک از جریان جهانی معرفی می‌کند.

به نظر می‌رسد استدلال‌های آدمیت مبتنی بر شواهد تاریخیِ قوی (مانند قوانین مدون کرت و کارتاژ) و تحلیل تطبیقیِ دقیق است. نقد او بر اروپامحوری در تاریخ‌نگاری به جا و روشنگرانه است، به ویژه در دورانی که بازنگری در روایت‌های تاریخی ضرورت دارد. با این حال، می‌توان پرسید:  
- آیا تأثیرپذیری یونان از تمدن‌های شرقی به معنای نفی خلاقیت‌های منحصربه فرد یونانی‌هاست؟  
- آیا تمرکز بیش از حد بر نقش تمدن‌های پیشین، خطر کم اهمیت‌سازی نوآوری‌های یونانی (مانند فلسفه سقراط یا نمایشنامه‌نویسی) را در پی ندارد؟
      

18

سارا

سارا

2 روز پیش

        جستارها، هر کدام آدم را پرتاب می‌کند به مختصاتی ناآشنا، بدون اینکه درگیر جزئیات گردشگرانه‌ی رایج در سفرنامه‌ها شوی. البته که مخاطب باید در اصل با این نوع روایت همراه باشد و بتواند خود را در دریچه دید نویسنده قرار دهد، و البته تواضع نویسنده  این کار را دلپذیرتر می‌کند. 
شخصاً دوست داشتم بعضی جستارها طولانی‌تر می‌بودند؛ مثلاً روایت بامیان در ذهنم ناقص نقش بست و بعداً که متن کامل‌تر را در وبسایت شخصی نویسنده خواندم، فکر کردم شاید نیازی به این حد از ویرایش و بریدن متن در کتاب نبوده است.
بعضی نظرات را که در اینجا خواندم از رویکرد قیم‌مآبانه‌ی بعضی مخاطبان کتاب شگفت‌زده شدم. نشر اطراف طیف وسیعی از خوانندگان را با خود همراه کرده، از این بین اما فقط «انقلابی‌ها» به خود اجازه می‌دهند که اطراف را منحرف‌شده از مسیر(!) بدانند، سبک مورد پسند خود را شبیه هزار عرصه‌ی دیگر تحمیل کنند و شاکی باشند که این کتاب چرا ممیزی نشده! اگر اطراف در جایی ایستاده که تن به سلیقه‌ی انحصارطلب و ناسیونالیسم دینيِ موجود در این نظرات نداده، مایه‌ی افتخار است؛ و امیدوارم کسانی که از جستارها، «خودتحقیری ملی» برداشت می‌کنند و دلخورند که چرا درباره «مقدسات دینی» با آب و تاب بیشتری نوشته نشده، روزی از جهان کوچک و بسته‌ی خود بیرون بیایند.
      

41

        کتاب شبح خانم ویل داستان کوتاهی از دنیل دفو، نویسنده مشهور انگلیسی قرن هجدهم، است که برای اولین بار در سال 1706 منتشر شد. این اثر که از مشهورترین داستان‌های ارواح در ادبیات انگلیسی محسوب می‌شود، ترکیبی از واقع‌گرایی و عناصر ماورایی است و به عنوان نمونه‌ای اولیه از ژانر داستان‌های ارواح و گوتیک شناخته می‌شود.
دفو از نثر ساده، اما دقیق و مستندگونه استفاده می‌کند. او با ارائه جزئیات ریز و اشاره به شاهدان و موقعیت‌های واقعی، سعی دارد فضایی واقع‌گرایانه ایجاد کند که موجب القای حس ترس و حیرت در مخاطب می‌شود.
«شبح خانم ویل» از نخستین نمونه‌های ادبیات گوتیک به‌شمار می‌رود و بر نویسندگان بعدی مانند ادوارد بولوِر-لایتون و هنری جیمز تأثیر گذاشته است. همچنین این داستان به‌عنوان نمونه‌ای از علاقه مردم آن دوره به داستان‌های ارواح و روایات ماورایی قابل بررسی است.

یکی از نکات برجسته در داستان، تأکید بر موضوعات دینی و زندگی پس از مرگ است. خانم ویل در گفت‌وگوهای خود بر اهمیت آمادگی روحی برای مرگ تأکید می‌کند، که بازتابی از باورهای مذهبی قرن هجدهم در انگلستان است، و همچنین حضور شخصیت‌های زنانه با ذهنیت مستقل و کنش‌مند در این داستان قابل توجه است. خانم ویل نه‌تنها به عنوان یک شبح، بلکه به عنوان یک آموزگار معنوی ظاهر می‌شود.

و در آخر کتاب «شبح خانم ویل» را به علاقه‌مندان ادبیات کلاسیک انگلیسی، به‌ویژه کسانی که به آثار دنیل دفو و سبک واقع‌گرایانه او علاقه دارند، توصیه می‌کنم. همچنین این اثر برای دوستداران داستان‌های ماورایی و گوتیک، که به روایت‌های مرموز و تأمل‌برانگیز درباره زندگی پس از مرگ علاقه‌مندند، گزینه مناسبی است. افرادی که به دنبال مطالعه متون ادبی کوتاه با درون‌مایه‌های مذهبی و فلسفی هستند نیز می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.
      

34

davoud

davoud

3 روز پیش

        صفحه اصلی

ادبیات

سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰



تلفیق زیبای خیال و واقعیت در «در کمال خونسردی»

کتاب «درکمال خونسردی» نوشته ترومن کاپوتی، در ابتدا به شیوه یک روزنامه‌نگاری فرم گرفته به طوری که اطلاعات اولیه به طور دقیق گردآوری شده‌اند و در مرحله بعد با هنرمندی یک نویسنده رمان روایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «در کمال خونسردی» ترومن کاپوتی را به ستاره‌ای در ادبیات تبدیل کرد و به عنوان شناخته‌شده‌ترین و بهترین اثر وی باقی ماند.

کاپوتی این کتاب را به عنوان اولین رمان غیرداستانی که تا آن زمان نوشته شده بود به خوانندگان معرفی کرد. در این اثر شخصیت‌ها و طرز زندگانی آنها و نیز مکان‌هایی که داستان در آن جریان دارد به طور باور نکردنی قابل لمس هستند و خواننده به راحتی با آنها احساس همدردی و یکی‌ شدن می‌کند. کتاب در ابتدا به شیوه یک روزنامه‌نگاری فرم گرفته به طوری که اطلاعات اولیه به طور دقیق گردآوری شده‌اند و در مرحله بعد با هنرمندی یک نویسنده رمان روایت می‌شود.

کتاب «در کمال خونسردی» به روایت یک حادثه قتل واقعی که در شهرستان فینی در غرب کانزاس و بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۵ اتفاق افتاده بود، می‌پردازد. در شب ۱۴ نوامبر ۱۹۵۹، دو مرد وارد خانه‌ای در هلکمب کانزاس شده و چهار تن از اعضای خانواده کالتر را که خانواده‌ای ثروتمند و مورد احترام در فینی بودند، به قتل می‌رسانند. غیرمترقبه بودن آشکار و خشونت بی‌اساس این حادثه، چیزی که به ندرت در این منطقه از کانزاس رخ می‌داد، جامعه اطراف را شوکه و آشفته کرد. به طوری که ساکنان آن منطقه مشاهده کردند زندگی آرام و صلح‌آمیز آنها ناگهان توسط خبرنگاران، رسانه‌ها و چشمان بیدار مردم سراسر ایالت متحده مورد هجوم قرار گرفته است.

اطلاع کاپوتی از این‌ماجرا باعث شد مثل یک کارآگاه قدیمی و کلاسیک قدم به قدم در پی سرنخ‌ها برود. پس از دستگیری قاتلان پرونده هم طی ماه‌های زیادی با آنها به مصاحبه پرداخت.
دو قاتل پرونده‌ی کلاترها -که پری ادوارد اسمیت و ریچارد یوجین هیکاک نام داشتند- صرف کرد. حاصل، شاهکاری شد که اکنون مقابل شما قرار دارد: کتاب در کمال خونسردی، دومین کتاب پرفروش جنایی تاریخ..
ترومن کاپوتی پیش از آن که پلیس بتواند قاتل‌ها را دستگیر کند، خود را به محل حادثه رساند، و نوشتن رمانش را بعد از دستگیری آن‌ها و همچنین تا زمانی که حکم اعدام‌شان به اجرا درآمد‌ پی گرفت. به گواه برخی از شاهدان، کاپوتی رابطه‌ی نسبتاً عمیق و نزدیکی با یکی از زندانی‌ها، پری ادوارد اسمیت، برقرار کرده بود. ترومن کاپوتی بارها به زندان سر می‌زد و با او مصاحبه می‌کرد.
ـ

      

25

امیررضا

امیررضا

3 روز پیش

کوری

4.0

14

        همه چیز از پشت چراغ قرمز شروع میشود .مرد درحالی که انتظار سبز شدن چراغ را میکشید با فریاد های ترس آلود، دیگران را از کوری ناگهانی اش مطلع میکند. این کوری با دیگر کوری های معمول فرق اساسی دارد، همه چیز سفید است.
به مرور زمان این کوری «سفید»شیوع پیدا میکند و فراگیر میشود…

در این داستان اشخاص و مکان ها اسم ندارند.

ژوزه ساراماگو در لایه زیرین داستان پاد آرمان شهری خود به مسائل سیاسی و اجتماعی میپردازد و به کرّات با جمله های طعنه آمیز، مذهب و روحانیون دینی را مورد خطاب قرار میدهد.داستان سراسر هیجان و پر اتفاق دنبال میشود. شخصیت های داستان بجا و مناسب بودند. هر کدام از آن ها به واسطه داشتن جهان فکری خاص خود خواننده را شیفته خود میکنند. ساراماگو با پرداختن به جزئیات و توصیفات دقیق، به داستان جذابیت بیشتری بخشیده است. 

 نوع نگارش ساراماگو بسیار جالب است. فقط از نقطه و ویرگول استفاده کرده و جملات بلند به کار برده .گفت و گو ها مشخص نیست از جانب چه کسانی رد و بدل میشود ولی پیچیدگی ندارد و خواننده میتواند متوجه شود (هر چند بعضی مواقع تشخیص دشوار است) 

کتاب «بینایی»هم در ادامه همین کتاب نوشته شده  

در نهایت کتابی پر محتوا و جذابی بود…
      

37

         

این داستان، اثری انتقادی است که به ساختارهای سنتی و نقش انسان در تغییرات اجتماعی می‌پردازد. این کتاب نه تنها یک داستان احساسی و خانوادگی است، بلکه بازتابی از تضادهای اجتماعی، طبقاتی و فرهنگی در دوره‌ای است که سنت‌ها و مدرنیته، به چالش کشیده می‌شوند. 

رمان درباره‌ی خانواده‌ای اشرافی است که در منطقه‌ی پتروداوا زندگی می‌کنند. شخصیت اصلی، روکسانا، دختر جوان این خامواده‌، عاشق معلمی از طبقه‌ی متوسط می‌شود. اما این عشق به دلیل مخالف خانواده و پایبندی بسیار به جایگاه اجتماعی خود، با مشکلات جدی روبرو می‌شود. 
از سوی دیگر، ماجرای زندگی و ازدواج استلا، دخترِ روکسانا را هم در داستان میخوانیم. زندگی استلا با ازدواج‌های ناپایدار و تلاش برای یافتن معنا در میان آشفتگی‌های اجتماعی و خانوادگی پیچیده‌تر می‌شود. 

یکی از موضوعات کلیدی کتاب، تقابل میان طبقات اجتماعی است. خانواده‌ی روکسانا نماینده‌ی اشرافیت سنتی است و هویت اجتماعی خود را در معرض خطر می‌بیند. در سمت مقابل، معلم، نمادی از طبقه‌ی متوسط است که به پیشرفت و مدرنیته اعتقاد دارد. نویسنده به خوبی نشان داده که این تضاد طبقاتی چگونه شخصیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و انتخاب‌های آن‌ها را محدود می‌کند. 

شخصیت‌های اصلی داستان، زنان هستند. شخصیت‌های اصلی داستان یعنی روکسانا و استلا، هموار درگیر تصمیم‌گیری‌عایی هستند که به شدت تحت تأثیر ساختارهای اجتماعی و انتظارات خانوادگی است.
مادر استلا، نماد یک زن تماماً سنتی است که صرفاً فکر گناه‌آلوده‌شدن دامادش او را از پای درآورده، چرا که این موضوع کاملا در تضاد و مغایرت با سنت‌های خانوادگی آن‌هاست.
روکسانا نماد زنی است که میان عشق و خانواده سردرگم است. 
استلا، شخصیتی پیچیده‌تر دارد که عشق نافرجامش به کشیش و ازدواجش با ستوان، به خوبی نمایانگر تضاد میان احساسات و واقعیت‌های اجتماعی است. 

همچنین در طول داستان، به طور غیرمستقیم جامعه‌ای نقد می‌شود که پایبندی به سنت‌ها را بر خوشبختی فردی و انسانی ترجیح می‌دهد. خانواده‌ی روکسانا نماد این تعهدات و این سخت‌گیری هستند. از سوی دیگر، داستان در دوره‌ای رخ می‌دهد که جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته است و نویسنده این امر را به عنوان منبعی از بحران‌های هویتی و اجتماعی برای افراد و خانواده‌ها نشان می‌دهد. 

داستان‌پردازی چندلایه و قوی، ترکیب داستان‌های شخصیت‌های مختلف، روایت درگیر کننده و پیچیده، خواندن این رمان را برای مخاطب لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین نویسنده به خوبی روابط انسانی و کشمکش‌های درونی شخصیت‌ها را به تصویر کشیده است. اما از سوی دیگر، شخصیت‌پردازی در مورد بعضی شخصیت‌ها مانند ستوان یا معلم بسیار سطحی بوده و عمق کافی ندارد و گاه توصیف‌های طولانی، ریتم داستان را کند کرده‌است. 

در نهایت این داستان، اثری ارزشمند و عمیق است که خواننده را به تأمل در مسائل اجتماعی و انسانی دعوت می‌کند و با وجود نقطه‌ضعف‌هایی، اثری برجسته است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به ادبیات اجتماعی و روان‌شناختی، جذابیت داشته باشد. 



      

27

        یک کتابِ جمع و جور و سرگرم کننده و زیبا! داستان ساده است و ۳ شخصیت مهم دارد. افسر آلمانی  ورنر و پیرمرد فرانسوی و برادرزاده‌اش! سکوت! سکوت  ویرانگر دو فرانسوی  ستمدیده! کتاب نه اهل شعار دادن است و نه آمده که انقلابی به‌پا کند. فرانسه بی‌رمق و شکست خورده و حجوم نازی ها کار را برای نویسندگان و اهل فرهنگ بسیار دشوار و ناممکن کرده! ولی نویسنده عزیزِ این کتاب ژان بروله با نام مستعار ورکور(که این اسم را از وقتی به نهضت مقاومت پیوست  بر خود گذاشت) به کمک دوستان نویسنده خود انتشارات زیرزمینی نیمه‌شب را بنیان میکنند و هدف این انتشارات نشر آثاری بود که می‌توانست موجب بالا رفتن روحیه فرانسویان در آن دوران سخت شود.
کتاب را بخوانید و حتی از یک کلمه آن سر‌سری رد نشوید.
در توضیحات ناشر این کتاب آمده:
«سکوت دریا شرح رویارویی پیرمردی فرانسوی و دختر برادرش با افسری آلمانی است که خانه و مزرعه‌ی وی را اشغال کرده است. این دو تصمیم می‌گیرند برای مبارزه با افسر اشغالگر آلمانی سکوت اختیار کرده و هیچ صحبتی با او نکنند. سکوت دریا را نخستین بار انتشارات زیرزمینی نیمه‌شب در فرانسه‌ی اشغالی (سال ۱۹۴۲) منتشر کرد و این کتاب، که ماندگارترین و مشهورترین اثر ورکور نیز به شمار می‌آید، بلافاصله بدل به نماد مقاومت فرانسویان در برابر اشغالگران نازی شد. این رمان سرشار از احساس و وقار و درد و امید است؛ ویژگی‌هایی که مردم فرانسه در دوران اشغال به دست حکومت آلمان نازی به آن‌ها متصف بودند. ژان پیر ملویل نیز در سال ۱۹۴۸ بر اساس سکوت دریا فیلمی ساخت که بر شهرت این کتاب افزود.»
      

25

فاطیما

فاطیما

3 روز پیش

        لندن قرن نوزدهمی با سیستم جادویی که با وجود ساده بودن ، توانسته با ایده های جذاب ، جایی خاص بین فانتزیهای کلاسیک طور کتابخونه‌ام پیدا کند...
جایی که میتوان به عنوان جادوگر ، با چهار ماده ی فلز ، شیشه ، کاغذ و لاستیک پیوند برقرار کرد و تا آخر ، عمر خود را وقف استفاده از آن کرد.
شاید اسم این مجموعه رو نشنیده باشید ، که نصفش به خاطر ناشناخته بودن نشرشه ، ولی باور کنین ارزش خوندن داره..‌.
بگذارید اول معرفیش کنم و بعد ، برای اولین بار ، نکات خوب و بدش رو بگم :
وارد مدرسه ی جادوگری پرف که میشید ، دست چپ دفتر مدیره ، میرید ثبت نام میکنید و سه الی چهار سال به عنوان کارآموز اولیه مباحث تئوری رو درمورد انواع شاخه های تخصصی جادو یاد میگیرید. بعد از اتمام مدرسه ، شما به کارآموزی زیر نظر یه جادوگر اهل فن ارتقا پیدا میکنید. اما اما اما....
آیا این جادو ، همونی میشه که رویاش رو داشتین ؟
سیونی تویل ، با اینکه برای فلزکار شدن درخواست داده بود ، منتها به کارآموزی جادوی کاغذ منصوب شد. جادویی بدرد نخور و قدیمی ، و تقریبا فراموش شده. درست نقطه عکس فلز ، که جادویی پرکاربرد در همه ی عرصه هاست. و یا حتی لاستیک ، که صنعتی نو ظهوره.
طی جلد اول ، سیونی با وجود ناامید بودن سعی میکنه زیر نظر معلمش ، جادوگر تاه زن ، امری ثین ، با کاغذ ارتباط بگیره ، تا اینکه مجبور میشه برای نجات جون اِمِری ، تنها ، و فقط با یاری کاغذ ، به ماجراجویی طویل بره و به رمز و راز جادوگری دست پیدا کنه که به عنوان سلاخ شناخته میشه...
چون اون با خون پیوند برقرار کرده.
طی جلد دوم ، ماجرا جوری پیش رفت که سختی های جلد اول دربرابرش بچه بازی بود ! تعقیب و گریز ها ، تهدید ها و صدالبته ، عشق بی قید و شرط سیونی ، تو این جلد پررنگ تر نشون داده شد. غمی که داخل این جلد بود ، انکار ناپذیره... حتی برای کسی که خیلی وقته تمومش کرده...
( داستانش یه جورایی مربوطه به اخرای جلد یک ، پس اسپویل نمیکنم که مزه اش نپره :))

میریم سر نقاط منفی :
◇ عدم وجود ویراستار.... تو جلد دوم کمتر اذیت کرد ، ولی جلد اول... امان امان ! واقعا تاثیر ویراستار تو لذت بردن از کتاب حتی از مترجم هم بیشتره ! 
به غیر این نکته منفی نداره

نقاط مثبت :
◇ شخصیت ها ی عمیق ، سیر داستانی قابل قبول ، منطقی بودن جادوها... دیگه چی میخواید ؟

پیشنهادش میکنم ؟ واقعا بستگی به صبر و حوصلتون داره !

      

23

        عالی بود عالی...یادم نمی آید در چندماه گذشته یا یک سال گذشته، کتابی چنین با من سمپاتی برقرار کند که برای شخصیت اش و اتفاقاتش هر روزه دل تنگ شوم.شما را نمی دانم من که چند سال تجربه کتاب فروشی داشتم در این کتاب ده روز زندگی کردم.من کارل بودم و اما کارلی بدون شاشا....من در کتابفروشی ای که کار می کردم مشتری های ثابت هفتگی از شهر های مختلف مثل تهران و اراک و محلات و ...داشتم که میخواستند بیایند با من صحبت کنند و من به آنها کتاب معرفی کنم و راجع به کتاب های گذشته خود صحبت می کردند اینکه آن کتاب قبلی چقدر برایشان جذاب بود، چقدر دوستش داشتند ...من زابینه گروبر را زیست کردم ...اینکه برایش هیچ ارزشی نداشته باشد نیرویی که با عشق کتاب می فروشد و این کار را نه از روی اجبار بلکه با علاقه به سمتش آمده و در آن تبحر پیدا کرده با لئونی که کارآموز است و هیچ از کتاب سردرنمی آورد، این برایش هیچ تفاوتی ندارند...من زابینه گروبرهایی با چشم دیدم که محصول کار کارمندی هستند...اما شاشا ندیدم، آنتاگونیستی که به خوبی به کار اضافه شود.......این کتاب قصه یک کتابفروش است که مامور است به درب خانه مشتری های ثابت اش برود و هر روز برای آنها کتاب ببرد....کار او این است.او در مسیر با یک بیگانه همراه می شود به اسم شا....اگر کتابفروشی نکردید یا حوصله هم ندارید راجع به کتاب هایی که خوانده اید با کسی صحبت کنید.این کتاب را بخوانید، این کتاب پر است از ارجاعات به رمان ها و داستان های معروف(بیشتر آلمانی و بعد فرانسوی)....اولین کاری است که از کارستن هن آلمانی می خوانم.قلم اش فوق العاده است و شخصیت پردازی های و فصا سازی و اتمسفر و دیالوگ های به یادماندنی ای دارد. خلاصه اگر خواستید به یک کرم کتاب که دائم رمان می خواند کتابی هدیه بدهید کتاب خوبی است.در ضمن به دلیل وجود یک نوجوان که با پیرمرد کتابفروش همراه می شود....و هردو را به زیبایی تصویر کرده....این کتاب به نظرم برای هرد سن مناسب است. البته ممکن است کسی آن را به نوجوان ندهد که بخواند.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

30

El

El

3 روز پیش

        یادداشتی بر کتاب "مزرعه حیوانات" نوشته جورج اورول

"مزرعه حیوانات" داستانی است که با ظاهری ساده و کودکانه آغاز می‌شود، اما عمق و سنگینی آن در طول روایت، ذهن خواننده را به چالش می‌کشد. این کتاب با بهره‌گیری از نمادپردازی، به بررسی چرخه قدرت، فساد و خیانت به آرمان‌های جمعی می‌پردازد؛ موضوعی که در هر برهه‌ای از تاریخ بشر تکرار شده است.  

شورش حیوانات علیه انسان‌ها، در ابتدا نمادی از امید و آرزوی آزادی است، اما به مرور، این رویا جای خود را به واقعیتی تلخ می‌دهد. رفتار حیوانات، از سادگی و اعتمادشان تا بی‌تفاوتی الاغی مانند بنجامین، که حقیقت را می‌داند اما سکوت را انتخاب می‌کند، هر کدام جنبه‌ای از شخصیت‌های جامعه انسانی را بازتاب می‌دهد.  
نقش اسکولیِر، خوک سخنران، در تحریف حقایق و تطبیق آن با منافع قدرت، و ناپلئون، رهبر بی‌رحم، یادآور نظام‌هایی است که آزادی را فدای سلطه می‌کنند.  

اورول با بیانی ساده و روان، اما به‌شدت تأثیرگذار، داستانی را می‌سازد که استعاره‌ای از تمام جوامع تحت سلطه است. جمله معروف کتاب: *"همه حیوانات برابرند، اما بعضی برابرترند"*، نه فقط یک شعار بلکه چکیده‌ای از تمام مفهوم قدرت و فساد است.  

"مزرعه حیوانات" کتابی است که به ما یادآوری می‌کند آرمان‌های بزرگ، اگر به درستی مراقبت نشوند، می‌توانند به ابزار سرکوب تبدیل شوند. 
      

38

نوید نظری

نوید نظری

3 روز پیش

        ترس و لرز بر اساس همان سبک و سیاق خاص گوهرمراد خلق شده است. داستان‌هایی به هم متصل و از هم جدا در پهنه یک روستای بی‌نام و نشان در خلال روابط مردان و زنان تنگدست و بی‌چیز و حرمان‌‌کشیده.
بن‌مایه اصلی این ۶ داستان ترس است و وحشت که در پی آن عزلت می‌آید و تنهایی و غربت.
ترس و لرز اهالی روستا که بنظر می‌رسد جایی در حاشیه خلیج فارس باشد و مردمان آن سرگرم ماهی‌کشی و قدری هم نخل‌پروری، در مسیر کتاب از حالتی ارادی به منشی غیر‌ارادی بدل گشته؛ طوری‌که عامل ترس و وحشت از ماروای طبیعت به ساده‌ترین اتفاقات و حتی خوشایندترین‌شان هم سرایت می‌کند. تا جایی که دسته‌جمعی و در پناه هم نیز از کسی یا چیزی می‌ترسند!
ساعدی در این چند داستان هر بار چیزی را در جایگاه عامل وحشت و گرفتاری و ترس مردمان نشانده تا خواسته باشد و نشان دهد که طبیعت و ماورای آن، زندگی و زنان، تولد و سیمای کودکان، بیماری و شفای آنان، اجنه و از ما بهتران، حتی دریای مهربان سر قهر و غضب با مردمان این سرزمین دارند.
گوهرمراد در این کتاب به هنرمندی از عوالم و باورهای مردمان روستایی و آداب‌شان شروع کرده و  از تاریکه‌راه خرافه تا بیغوله‌های سحر  و جادو پیش‌ رفته است. هرچیزی که در هر جای جهان می‌تواند عامل خوشی و مسرت و حیات در قصر نیک‌بختی شود اهالی روستا و آبادی را به خاک محنت و برهوتی وحشت می‌کشاند؛ خواه زن باشد خواه بچه، خواه مهمان باشد و کرامت و یا چلنگری باشد و صناعت!
اوج کتاب داستان آخر است که در آن رویداد و افرادی که می‌توانند عامل خوشی و فراخی بخت باشند هم موجب وحشتی عمیق بین اهالی روستا می‌شود
این بار نه اما وحشتی از دیگران یا غربیه‌ها بلکه وحشتی میان خودشان و از خودشان...
      

34

لیست‌های پیشنهادی

نمایش همه

باشگاه‌های پیشنهادی

نَقْلِ رِوایَت

جهان در روایت و روایتگری غرق است و ما نیز غرق در هر دو. در باشگاه نقل روایت قرار است در کنار هم در یک بازهٔ حداقل 6ماهه به صورت قاعده‌مند و منظم با روایت آشنا شویم. غرق در نظریهٔ نخواهیم شد و در این مسیر تعدادی قابل توجه از آثار ادبی و سینمایی را نیز خواهیم خواند/دید و تلاش خواهیم کرد این آثار را تحلیل روایی کنیم. در این دوره قرار است آثار زیر خوانده و بحث شوند: فصل اول آشنایی با نظریه: 1- روایت؛ روش‌های تحلیل و مفاهیم بنیادین از براتون تامس ترجمهٔ پاینده 2- روایت‌شناسی؛ مبانیِ نظریهٔ روایت از مانفرد یان ترجمهٔ راغب فصل دوم متون اساسیِ روایت‌شناسی: 3- بوطیقای ارسطو ترجمهٔ شیرمرز 4- ریخت‌شناسی قصه‌های پریان از ولادیمیر پراپ فصل سوم روایت‌شناسی در متن ادبیات: 5- عصیان از یوزف روت 6- خانم دلوی از ویرجینیا وولف فصل چهارم روایت‌شناسی در علوم انسانی و اجتماعی: 7- روایت و کنش جمعی از فردریک ومپر برای هماهنگی‌های بیشتر عضو کانال و گروه باشگاه در تلگرام شوید: @‌‌NaghleNarrative403 در کانال نَقلِ رِوایَت می‌توانید دوره‌نامهٔ این باشگاه دسترسی داشته باشید.

149 عضو

📚 فرزند سرنوشت 📚

باشگاهی برای رمان تاریخی خوانان و عاشقان تاریخ ایران و جهان در این باشگاه ، رمان های تاریخی ایران و جهان را مرور می کنیم و تلاش خواهیم کرد که این گونه ادبی در حال افول را زنده نگه داریم. رمان تاریخی به گونه ای اثر ادبی اطلاق می شود که در آن رمان نویس ، داستان خودش را در بستری تاریخی بیان می کند. این گونه ادبی ، راهی آسان برای خوانش تاریخ است. رمان تاریخی دشمنان و منتقدان زیادی دارد و بعضی از تاریخ دانان معتقدند که آسیبی جدی به تاریخ وارد می آورد اما رومن رولان نویسنده رمان های تاریخی ای مانند " ژان کريستف " در جواب این انتقادات گفته است که (( این نقدی منصفانه نیست ، مثل آن می ماند که بگوییم نقاشی از طبیعت به علم گیاه شناسی آسیب وارد می کند. )) این گونه ادبی در ایران و جهان رو به افول است. به محفل ما بپیوندید تا تاریخ را در قالب داستان مرور کنیم. نسخه الکترونیکی کتابها در صورت وجود یا لینک خرید کتاب از فیدیبو و طاقچه و سایت های کتاب با تخفیف در گروه قرار داده می شود. تمام رمان های تاریخی ایرانی و خارجی هدف همخوانی ماست. گروه تلگرامی فرزند سرنوشت : https://t.me/Hisrorica_Novels

238 عضو

🎭 هامارتیا 🎭

باشگاهی برای نمایشنامه خوانان و عاشقان ادبیات دراماتیک و تئاتر هامارتیا به معنای خطای تراژیک است. در تراژدی ، شخصیت اول دچار خطایی می شود که سرنوشت تلخ و خونین و دردناکی را برای او در پی دارد . به این خطا ، هامارتیا گفته می شود. در 🎭 هامارتیا 🎭 نمایشنامه های مطرح ایران و جهان رو میخونیم و درباره اون و ادبیات دراماتیک صحبت می کنیم. 🔥🔥🔥 همخوانی های بعدی: باغ آلبالو - چخوف چلاق آینیشمان - مک دونا آخر بازی - بکت ستوان آینیشمور - مک دونا باغ وحش شیشه ای - تنسی ویلیامز یرما از لورکا مراسم قطع دست در اسپوکن - مک دونا تمثیلات - فتحعلی آخوندزاده مامورهای اعدام -مک دونا سه خواهر - چخوف یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه - مک دونا گوریل پشمالو - اونیل توپ لاستیکی -چوبک دایی وانیا - چخوف پنج نمایشنامه- میرزا آقا تبریزی پسر - فلوریان زلر آماندا - ژان آنوی شاه میمیرد_ اوژن یونسکو من و خاله جانم - پنیچ هتل عروس - چیستا یثربی یادگار زریران بازیهای کشتار همگانی شام خداحافظی- دولا 🔥🔥🔥 دریافت Pdf ، لینک های فیدیبو و طاقچه کتاب ها و گفتگو در گروه تلگرامی هامارتیا : https://t.me/Hamartia_Behkhan

244 عضو

بریده‌های پیشنهادی

نمایش همه

پست‌های پیشنهادی

نمایش همه