یادداشت‌های خاتون (39)

خاتون

خاتون

2 روز پیش

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

          نوشته ی دیوید مناشری و ترجمه آقایان مصلحی و بادامچی از انتشارات حکمت سینا است.نمیدانم بخاطر اینکه نویسنده ی  کتاب موسس مرکز ایرانشناسی در اسرائیل است ،کتاب نایاب بود  یا اینکه من نتوانستم خوب جستجو کنم ؛ اما به هر حال کتاب سخت پیدا میشد.به همین خاطر نسخه الکترونیکی کتاب را از فیدیبو خواندم.
 در این کتاب حدودا چهارصدو خورده ای صفحه ای، نظام آموزشی ایران در چند دوره تاریخی(قاجار،پهلوی اول،پهلوی دوم،انقلاب اسلامی)بررسی شده است.
 کتاب، ترجمه خوبی دارد.روان و گویاست.
در کتاب ،نظام آموزشی در بستر تاریخی مورد توجه قرار گرفته ؛ مثلا اینکه اولین مدارس چگونه شکل گرفتند؟ریشه های اعزام دانشجویان به خارج از کشور و ریشه های تاسیس دانشگاههای مطرح کشور چیست و...
به نظر میرسد نویسنده برای نوشتن کتاب بدون تعصب نبوده.مثلا نوع نگاه نویسنده به علمای دوران قاجار حاکی از این مطلب است؛اما با وجود چنین تعصباتی که در متن مشهود است، بعضی از نکاتی که مطرح کرده،جای تامل دارد. مثلا اعزام دانشجویان به خارج از کشور و چالشهایی که آنان بعد از برگشت به کشور برای حکومت داشتند.چه بسا الان هم با چنین مشکلاتی در نظام آموزش عالی روبرو باشیم.
کتاب محتوای خوبی برای  تبیین گری دارد.
انتظار می‌رفت نویسندگان وطنی زودتر چنین کتابهایی را منتشر کنند. صد البته جای خالی چنین کتابهایی در صنعت نشر ما خصوصا  شناساندن نظامهای آموزشی دیگر کشورها محسوس است.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

          کتاب #من برمی‌گردم  را طاقچه با تخفیف 50درصدی برای فروش گذاشته بود.از آن طریق خواندم.
داستانش مبتنی بر روایت امام صادق (ع ) و در مورد زندگی زنانی است که از طریق رجعت به دنیا برمیگردند و در سپاه امام زمان (عج)به پرستاری از مجروحان میپردازند.
داستان پردازی  شیرین و قابل تأملی داشت؛چون روی صحبتش بیشتر مربوط به خانمها است ،راحت  با شخصیتها ارتباط گرفتم. توصیفات نویسنده از موقعیتها ساده و مناسب بود. از نظر داستانی جذابیت داشت.اما دو تا مطلب درباره این کتاب دارم .اول:
برای من که تاریخ اسلام، رشته تخصصی ام نیست؛ روایتی که کتاب بر مبنای آن نوشته شده  جای سوال بود. متوجه نمیشدم چقدر از فضای داستان و  توصیفات نویسنده از جزئیات زندگی شخصیتهای داستان، واقعی و مبتنی بر روایات است.فضای داستان فقط برای شخصیت سمیه-آن هم چون مکرراً شنیدیم- مانوس تر بود تا دیگر شخصیتها مثل صیانه .
 دوم: چگونگی تمام شدن داستان بود.خیلی یکباره و استعاری و مبهم به پایان رسید.  همه اش دنبال ادامه داستان بودم که بالاخره زبیده در آخر داستان چه کاری انجام میدهد؟ و..از این لحاظ برخلاف انتظارم  تمام شد.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

          با اینکه کتاب کم حجمی بود و خیلی راحت میشد در عرض یکی دو ساعت خواند ولی هر از چندگاه خواندنش هم تجربه دیگری است.
 از نظر ظاهری قطع و اندازه کتاب طوری هست که در کیف جا میشه و خیلی راحت میشه با یک دست کتاب رو گرفت و حتی ایستاده کتاب رو خوند.
از نظر محتوا کتاب خوبی بود و زندگی شهید طهرانی مقدم رو بیان می‌کرد.ابتدای یکی از  داستانها کهبرگشتن شهید طهرانی مقدم از غرب بخاطر شهادت برادرش رو روایت میکرد ،جمله بندی نویسنده برام نامفهوم بود ابهام ایجاد میکرد که بالاخره منظورش چیه!

در کل با اینکه کتاب خوبی هست و در بطنش سبک زندگی شهید رو داره، به دلم ننشست.چون روایتش از شهید خیلی مردانه وار بود‌.اولش تصور کردم نویسنده اش آقاست که از این زاویه به شهید نگاه کرده بعدا که دیدم نویسنده اش خانمه تعجبم بیشتر شد.
شاید چون مخاطب نوجوان بود وموضوع اصلی کتاب بحث کاری ایشون بوده و یا اینکه حجم کم کتاب باعث شده که خیلی نگاه مختصری به زندگی ایشون داشته باشه و نقاط عطف رو بیاره باعث روایت اینچنینی شده .
در کل من نقش خانواده و زن و فرزندشون رو در این کتاب کمرنگ دیدم.شاید با خوندن کتابهای کاملتری مثل مرد ابدی این مسئله برطرف بشه.از آنجایی که این کتاب برای مخاطب نوجوان خوب نوشته شده، امتیاز کامل دادم اما برای مخاطب با سن بیشتر ،قبل یا بعد  از مرد ابدی خوانده شود بهتر است.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

           محتوای این کتاب دو وجه دارد.
وجه اول: فلسفه ای است که میگوید ما از زندگی ناامید نشویم و حسرت گذشته یا آینده را نخوریم.این بخش از محتوای کتاب خوب است و نگاه آدم را به زندگی تغییر میدهد. این بخش، فلسفی و روانشناسانه است و از طریق پلاتهای داستانی مختلف به نورا ( یا مخاطب  )میفهماند ؛حسرت  داشتن حسرت و آرزو کردن تا وقتی که آن آرزوها یا حسرت‌ها را زندگی نکرده خیلی راحت و آسان به نظر میرسد؛ اما وقتی در آن جایگاه -یعنی تحقق حسرت یا آرزو- قرار میگیرد ،به یقین درک خواهد زندگیش به آن راحتی ها که تصور میکرده نیست.در واقع یک رویکرد فلسفی از دنیاهای موازی به ما میدهد که برای زمان حال، زندگی بهتری داشته باشیم.

اما وجه دوم کتاب: متناسب با فرهنگ ما نیست که شامل بستر و پس زمینه داستانهایی ای  است که نویسنده در قالب آنها محتوای فلسفی روانشناسی را منتقل کرده است؛مثلاً روابطی که نورا در زندگی های مختلف دارد.
به نظرم با توجه به اینکه نویسنده ،غربی بوده (انگلستان)این موارد هم کم و بیش قابل توجیه است.قبل از خواندن کتاب ،از دوستانم  که این کتاب را خوانده بودند بخاطر همین وجه دوم کتاب پیامهای نارضایتی دریافت کردم. الان که کتاب را خوانده و تمام کرده ام متوجه شدم چرا آنان به محتوا شکایت داشتند.در واقع تقریبا در آخر کتاب متوجه میشویم برادر نورا همجنسگرا است و با مردی به نام ایوان ازدواج می‌کندو نورا هم مشوقش بوده است.درواقع بیشترین نقد را میتوان به همین بخش وارد کرد.حقیقتا نمیدانم چرا در ترجمه این مورد اصلاح نشده است.شاید مترجم اصلا متوجه مذکر یا مؤنث بودن اسامی ترجمه ای نشده است. به هر حال میشد در ترجمه کمی اصلاح محتوایی متناسب با فرهنگ ما انجام شود. و پیشنهاد میشود در کنار خوانش جمعی هر کتاب ترجمه شده ،نقد و بررسی عمیق تر آن هم ضمیمه شود.

در کل:  نویسنده با توجه به بستر و پس زمینه های فرهنگی خودش ،نگاه فلسفی خودش را نسبت به جهان توضیح داده است.وجه روان شناسی کتاب مفید و سازنده است؛ اما بستر داستانی با فرهنگ اسلامی ما متناسب نیست.در عین حال این عدم تناسب باعث نمیشود مفید بودن بخش اول را نادیده گرفته و از آن چشم پوشی کنیم. با تمام آنچه ذکر شد این کتاب را به مخاطب نوجوان پیشنهاد نمیکنم.ترجیحا به سنین بالغ تری معرفی کنید.و جلسات نقد و بررسی عمیق هم ضمیمه معرفی این کتاب باشد.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

ویدئو در بهخوان
          آیا شریفتر آنست که ضربات و لطمات روزگار نامساعد را متحمل شویم و یا آن‌که سلاح نبرد به دست گرفته با انبوه مشکلات بجنگیم تا آن ناگواری‌ها را از میان برداریم؟

مردن… خفتن… همین و بس؟
اگر خوابِ مرگ، درد‌های قلب ما و هزاران آلام دیگر را که طبیعت بر جسم ما مستولی می‌کند پایان بخشد، غایتی است که بایستی البته آرزومند آن بود.
مردن… خفتن… خفتن، و شاید خواب دیدن.
آه، مانع همین‌جاست.

در آن زمان که این کالبد خاکی را به دور انداخته باشیم، در آن خوابِ مرگ، شاید رویاهای ناگواری ببینیم!
ترس از همین رویاهاست که ما را به تأمل وامیدارد و همین گونه ملاحظات است که عمرِ مصیبت و سختی را این‌قدر طولانی می‌کند.
زیرا اگر شخص یقین داشته باشد که با یک خنجر برهنه می‌تواند خود را آسوده کند، کیست که در برابر لطمه‌ها و خفت‌های زمانه، ظلم ظالم، تَفَرعُن مرد متکبر، آلام عشق مردود، درنگ‌های دیوانی، وقاحت منصب‌داران، و تحقیر‌هایی که لایقان صبور از دست نالایقان می‌بینند، تن به تحمل در دهد؟

کیست که حاضر به بردن این بارها باشد، و بخواهد که در زیر فشار زندگانی پر ملال، پیوسته ناله و شکایت کند و عرق بریزد؟
همانا بیم از ماورای مرگ، آن سرزمین نامکشوفی که از سرحدش هیچ مسافری برنمی‌گردد، شخص را حیران و اراده‌ی او را سست می‌کند، و ما را وامیدارد تا همه‌ی رنج‌هایی را که در حال کنونی داریم، تحمل نمائیم و خود را به میان مشقاتی که از حد و نوع آن بی‌خبر هستیم، پرتاب نکنیم!

آری! تفکر و تعقل همه‌ی ما را ترسو و جَبان می‌کند، و عزم و اراده، هر زمان که با افکارِ احتیاط آمیز توأم گردد، رنگ باخته و صلابت خود را از دست می‌دهد.
خیالات بسیار بلند، به ملاحظه‌ی همین مراتب، از سیر و جریان طبیعی خود باز می‌مانند و به مرحله‌ی عمل نمی‌رسند و از میان می‌روند.

پ.ن: کتاب رقعی با ترجمه روان و خوب از نشر دات.
 تامل برانگیز خصوصا بخشهایی که هملت ،جمجمه ای را در گورستان بر دست گرفته و با آن سخن میگوید.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

          یکی از مزیت‌های این کتاب نسبت به کتابهای دکتر بازرگان ،معرفی تکنیکهای جدیدتری از گراندد تئوری است.
تحلیل‌های کارکرد محور  که برای تئوریزه کردن بخشی از فرضیات ذهنی نویسنده به کار میرود را می توانیم تقریبا معادل با گراندد تئوری یا GT بدانیم.گراندد تئوری؛یعنی تئوری هایی که برخاسته از داده ها هستند.
گلیزر یکی از مبدعان این روش بر نقش محقق در چگونگی  تحلیل داده و نظریه پردازی از داده های استقرایی تایید میکند.
جالب است بدانیم که یکی از راههای اعتبار سنجی تئوری های برآمده از داده ها که ماحصل کار پژوهشگر می باشد ؛سنجش شایستگی دانشی و هنجارهای حرفه ای خود پژوهشگر هست.این امر بدا معنی است که پذیرفتن هر تحلیل و فرضیه پردازی از طرف افرادی که ظرافت‌ها و بزنگاهها را درک نکردند قابل قبول نیست. از این رو مخاطب و شنونده باید خودش عاقل باشد و اعتبارسنجی کند.
نظریه پردازی کردن در زمان حال و براساس کارکرد، اشکالی ندارد و ضروری نیست که حتما به آینده پژوهی تبدیل شود. همینکه بتوان به این نظریه پردازی، کارکردی عمق بخشید و از یک دیدگاه کلاسیک به سمت سازنده گرایی جهتش داد هم مشکل حل میشود؛.مثلا میشود بجای تحلیل کارکردی- که بیشتر تکثر را در پی دارد-،تحلیل ابعادی ارایه داد و بافت و شرایط و پیامدها و...را برای هدف عبرت گرفتن و برای تبیین و شفاف سازی  توضیح داد.
        

0

خاتون

خاتون

2 روز پیش

          از خواندن این کتاب مبهوت خواهید شد....
 اینقدر مبهوت و حیرت زده این شخصیت بودم که چند باری  نوشتن یادداشت را رها کردم.
با اینکه ام علا را ندیدم اما فکر میکنم بدانم چه شخصیتی داشته اند.
صبور و آرام و عمیق .
تقریبا مثل شخصیت کتاب راز درخت کاج،؛درد کشیده ولی مقاوم.

اسم این کتاب حول محور داستان زندگی ام علاء انتخاب شده است؛ اما در اصل روایت‌هایی از زنان صبور و محب اهل بیت می باشد.
برای من که با تاریخ و اعمال حزب بعث  آشنا نبودم ،فضای ظلم و ستم حکومت عراق در زمان حزب بعث شوکه کننده بود.
وقتی حزب بعث مردان مبارز را نمی‌توانست دستگیر کند ،زن و بچه هایشان یا مردان دیگر اقوامشان را به زندان می‌برد تا آنها را وادار به تسلیم کنند. فکر نکنم حتی خانمهای شهدای دفاع مقدس یا مدافع حرم چنین مصائبی تحمل کرده باشند.
 داستانهای مربوط شهید سید عزالدین و شهید سید صادق  در این کتاب از آن قسم داستان‌هایی است که متوجه نخواهی شد کی گریه کرده ای. فقط تا به خودت می آیی میبینی از پس پرده اشک  داستانش را میخوانی ...غمی که بغض میشود در گلو و راه نفس را می‌بندد؛ مثل موقعی که در کتاب اینک شوکران شهید مدق لحظات تنهایی همسر مدق در پشت بام بعد از شهادت شهید را می‌خوانی.
 در کل این کتاب از آن دسته کتابهایی است که خیلی وقت به دنبالش بودم .تقریبا همتراز با کتاب من برمی‌گردم .
 داستانی قوی تر از کتاب دختر شینا داشت و مناسب مخاطب بانوان.
از آن کتابهایی  که بعد از خواندنش روی چهارچوب‌هایت تجدید نظر می‌کنی و من هنوز متحیر این شخصیتم.
        

0