سینا معروف

سینا معروف

کتابدار بلاگر
@sinam200

226 دنبال شده

149 دنبال کننده

            می‌خوام این‌قدر کتاب بخونم که بالاخره یه روزی خودم بتونم بنویسم. اون روز هیچ‌وقت نمی‌رسه. 
          
sina_maroof
پیشنهاد کاربر برای شما

یادداشت‌ها

نمایش همه
        یادم هست که فقط یک شعر از نزار قبانی در پستی خواندم و هوادارش شدم. بعدها از طریق سایت وزین گنجور، به منبعی از کتاب‌ رسیدم که یکی‌اش همین داستان من و شعر، خود‌زندگی‌نامه قبانی انتشار سال ۱۳۵۶ بود و از همین نقطه، با خال‌جوشی به شعر عرب متصل شدم. 
کتاب الکرونیکی آن هم در طاقچه موجود است و با مقایسه‌ای اجمالی، تفاوتی در دو نسخه ندیدم. 
نزار قبانی فضای دمشق و محله قدیمی کودکی خود را طوری توصیف می‌کند که هر کسی می‌تواند بخشی از بچگی‌اش را در آن تصور کند. 
تحول شعری و کلامی قبانی ابتدا با سنت‌شکنی آشکاری در سرودن اشعار عاشقانه با محوریت زن شروع و به گفته خودش بعد از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اعراب با اسرائیل، بوی وطن آن قوی‌تر و مذمت جامعه عرب در آن مشهودتر می‌شود. 
در این استحاله‌های دوره‌ای، قبانی بسیار در معرض آزار و اذیت و ممنوعیت (حتی در مصر) هم قرار می‌گیرد و حتی در زمانی برای رفع ممنوعیت اولین اشعارش در مصر به جمال عبدالناصر نامه می‌نویسد و از او می‌خواهد بی‌طرفانه اشعارش را بخواند و به او کمک کند. عبدالناصر هم بعد از خواندن نامه و مجموعه شعر او، دستور رفع ممنوعیت ایحاد شده را می‌دهد. 
قبانی، لطیف‌گوی پر احساسی است که به نقل از خودش، همه اوصاف طبیعت را در خدمت موضوعات انسانی درآورده است و شعری مستقل برای اجزای طبیعت نسروده است. او می‌گوید:«من درباره ماه به سبب آن که ماه است، شهر نگفته‌ام، بلکه از آن به عنوان قسمتی زیبا از دکوری در حضور عشق، یاد کرده‌ام.»
حالا نوبت انتخاب کتاب شعری برای خواندن از جناب قبانی است که این دنیای خیال‌انگیز موصوفش را به گوش جان بشنوم و امیدوار باشم که خاطرِ ذوقم مکدّر نشود. 
پیشنهادی دارید؟

      

37

        به نظر من آگاهی از زندگی شخصی «گراهام گرین» و شناخت ویژگی‎های شخصیتی او برای من، مکمل لازم برای درک داستان «پایان رابطه» یا شاید هم بقیه کتاب‌های اوست. 
گرین در داستان «پایان رابطه» روابطی را روایت می‌کند که در ذهنم نگاه جانبدارانه و تعمدی نویسنده به نفی وجود خدا به نظر می‌رسید . به تدریج که با خواندن کتاب پیش رفتم و مروری هم بر زند‌گی‌نامه گرین داشتم، فهمیدم که او اتفاقاً در دوران جوانی از گرایشی دیگر به کلیسای کاتولیک پیوسته و در این مسیر، باورهای همسرش هم در این تصمیم مؤثر بوده است. گرین، در نهایت مذهبی متعصبی نبوده ولی در داستان‌هایش و به خصوص این کتاب، از رابطه عاشقانه پر رنج و آمیخته به نفرت و حسادت، به دیدگاه‌های متعالی‌تری می‌رسد که در طول داستان این استحاله شخصیتی پررنگ‌تر می‌شود و شخصیت موریس (نویسنده، عاشق سارا و بی‌ایمان) و هنری (کارمند دولت، همسر سارا و کم‌وبیش معتقد) در نبودِ سارا، پخته‌تر و نزدیک‌تر به خدا می‌شوند.
بر خلاف تصور که از ابتدای کتاب، تصور رمانی عاشقانه می‌شود، به تدریج متوجه می‌شویم که مباحث اعتقادی در جریان روابط شخصیت‌ها عمیق‌تر است و به تدریج در شکل‌گیری هویت آن‌ها نقش مهمی دارد. 
پیشنهاد شخصی برای خودم، مرور دوباره کتاب هست تا دلنشینیِ تغییراتِ شخصیتی کاراکترهای داستان، بیشتر زیر زبانم مزه کند.
      

10

        عنوان کتاب و تصویر روی جلد کتاب این تصور را به وجود می‌آورد که کتابی با مایه طنز و نوجوانانه روبروی شماست اما با شروع کتاب با مردی مواجه می‌شوید که دارد تمام اتفاقات ناگوار زندگی‌اش را از همین اول کتاب روایت می‌کند. 
نگاه آندری نیکولایدیس در سراسر کتاب، سیاه، تلخ و پر از ناامیدی و یک‌جور نفرت از آدم‌هاست. 
هر چه که برخمان در کتاب «آدمی، یک تاریخ نویدبخش» به زور در مغزمان فرو کرده بود که ذات بشر نیک است، نیکولایدیس در کتاب پسر، اصرار داشت که چکیده نهاد آدمی، شرور و خبیث است و این زندگی بی‌ارزش. 
دلیلِ آوردن این همه تاریکی و تنفر از آدم‌ها در داستانِ این نویسنده بوسنیایی، برای من مشخص نشد و اینکه چرا به یک‌باره در اواخر داستان، جرقه‌های امید در ذهنش روشن شد؛ و چرا هر ماجرایی که به شرارت انسان برمی‌گشت در یک گشت شبانه‌ی او در شهر برایش اتفاق افتاد. 
ناگفته‌ نماند نکات فنی نویسندگی قوی‌ای در داستان وجود داشت که با ترجمه خوب محمد‌رضا فرزاد برجسته‌تر شدند. 
      

43

        کتاب بندها را ۳ راوی از یک خانواده یعنی مادر، پدر و دختر خانواده روایت می‌کنند. 
در فصل اول، مادر (واندا) از رنجِ تنهایی و رها کردن خانواده توسط پدر، سخت عصبانی و گاهی هم سرگردان و متعجب است. او با نوشتن نامه‌هایی که در دوران جدایی ۴ ساله به او فرستاده ما را دچار سوگیری خشمناکی نسبت به پدر (آلدو) می‌کند (لحن نامه‌ها خواندنی است و از آشفتگی ذهنی زن خانواده، خیلی خوب تصویر می‌سازد). 
در فصل (کتاب) دوم، آلدو در زمان حال، ماجراهای گذشته را تعریف می‌کند و در حالی که به مرور با واقعیت‌های گذشته آشنا می‌شویم و از خشم ما کاسته می‌شود، در عین حال هم از اشتباهات او به راحتی نمی‌توانیم بگذریم و توجیهشان کنیم (نحوه تعریف پدر متناسب با حرفه او کاملاً نشان‌دهنده شخصیت اوست). 
فصل (کتاب ) سوم را آنا، دختر خانواده و بچه دوم که اکنون ۴۵ ساله و ۴ سال کوچک‌تر از برادرش ساندرو است، شرح می‌دهد. از همین جا بار دیگر تأثیر دوری پدر و اخلاق‌های غیرقابل‌تحمل مادر از نگاه بچه‌های خانواده باعث می‌شود نگاه عاطفی‌مان را دوباره اصلاح کنیم و صاحب این بخش ماجرا را هم تا حدی محق بدانیم. 
پس از شنیدن هر سه ماجرا و تقسیم منصفانه کوتاهی‌ها، کم‌توجهی‌ها و نگاه به شرایط زمانی هر نفر، باور هر کدام از شخصیت‌ها و همدلی با آن‌ها راحت‌تر می‌شود و در آخر از کسی بدتان نمی‌آید. (نظر شخصی)
      

35

        کتاب خانواده مصنوعی شامل ۱۰ داستان کوتاه هست که خانم مژده دقیقی از مجموعه داستان‌ها و نشریات مختلف گردآوری کرده است.
داستان‌ها مضامین مشترکی ندارند و در طیف‌های مختلفی از جریان زندگی هستند. 
امتیاز شخصی من به داستان‌ها به طور جداگانه: 
قوانین بازی (ایمی تَن): ⭐⭐⭐
راوی دختر کوچک چینی مهاجری در آمریکا هست که با شطرنجی که هدیه می‌گیرد، به سرعت در این رشته پیشرفت می‌کند. داستان بیشتر متمرکز بر چالش‌های ذهنی این دختر و مادرش هست که پز او را می‌دهد. 
هنر آشپزی و پذیرایی (مارگرت اتوود): ⭐⭐⭐
راوی دختر ۱۱ ساله‌ای است که قبل از به دنیا آمدن خواهر کوچکش برای او سیسمونی‌اش را می‌بافد و بعد از به دنیا آمدنش هم یک‌سره کمک حال مادر هست تا حسابی کلافه می‌شود. 
خانواده مصنوعی (اَن تایلر): ⭐⭐⭐⭐
توبی، مردی است که با مری و سامانتا، دختر مری تشکیل خانواده می‌دهد اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود. 
آدم‌های مشهور (اورحان پاموک): ⭐⭐
خاطرات کودکی مردی میانسال از استانبول که مثل مردم مشرق زمین با خانواده پدری زندگی می‌کنند. 
سخنرانی (آیزاک باشویس سینگر): ⭐⭐⭐⭐
سخنران مشهوری برای یک کنفرانس، سفر با قطار را انتخاب می‌کند ولی برف سنگین باعث می‌شود به موقع نرسد و با اتفاق عجیبی روبرو می‌شود. 
جدایی‌ها (جان لورو): ⭐⭐
داستان کشیشی با درگیری‌های ذهنی و رفت و برگشت‌ها در زمان. 
من ارتباط نگرفتم. 
بتمن و رابین دعوا می‌کنند (استیون کینگ): ⭐⭐⭐⭐⭐
برشی از زندگی مرد میانسالی که پدرش را با بیماری آلزایمر از خانه سالمندان برای گردش بیرون می‌برد. اتفاقات و روابط تأثیرگذار هستند. 
دفتر کار (آلیس مونرو): ⭐⭐⭐⭐⭐
خانم نویسنده‌ای که می‌خواهد دفتر کار مجزایی غیر از خانه و درگیری با مسائل روزمره خانه‌داری، برای خود داشته باشد.‌ 
پنجره جومری (آنیتا راو بادامی): ⭐⭐⭐
دختر کوچکی شاهد تلاش خدمتکار خانه برای پس‌انداز و خریدن پنجره‌ای برای خانه در حال ساختش هست اما ماجرا به مسیر دیگری می‌رود. 
بیست سالگی (هاروکی موراکامی): ⭐⭐⭐
پیشخدمت رستورانی در روز تولد بیست سالگی‌اش مجبور می‌شود به جای همکارش خدمت کند و روز متفاوتی را می‌گذراند. 
پ.ن: ترجمه خانم دقیقی مثل همیشه روان و تسهیل‌کننده در خواندن کتاب بود. 

      

18

        راوی کتاب، مرگ است. مرگی که در خلال جنگ جهانی دوم پرمشغله است و از روسیه تا آلمان، روح جمع‌آوری می‌کند و در همین حین، برشی از زندگی دختر بچه‌ای را از ۹ تا ۱۴ سالگی تعریف می‌کند.
این مرگِ راوی از همان ابتدای هر بخش، بود و نبودِ هر شخصیتی را اسپویل می‌کند و بنابراین با یک نگرانی مستمر، داستان را دنبال می‌کنید تا به سرنوشت لو رفته برسید و خدا خدا می‌کنید دروغ گفته باشد. 
کتاب، مخلوطی از احساسِ عشق و سوگ است که بار تلخیِ سوگ آن سنگینی می‌کند. 
خواندن، قدرت کلمات، جادوی رویاپردازی و پرواز خیال درون‌مایه بیشتر کتاب هست. 
مرگِ قصه‌گو، طنازانه ماجراها را روایت می‌کند گویا که می‌خواهد از تلخی ماجراها کم کند ولی اثرگذاری اتفافات طوری بود که تا چند روز بعد از تمام شدن کتاب غم نامحسوسی در دلم نشست. 
آرزویِ کلیشه‌ایِ دست‌نیافتنیِ همیشگی: کاش وحشت کودکان، فقط به تونل‌های وحشت، اتاق‌های فرار و نهایتاً کابوس‌های شبانه محدود می‌شد و هیچ بچه‌ای، واقعیتِ نیستی، نبودِ عزیزان و مرگ‌ِ همبازی‌هایش را تجربه نمی‌کرد. 
      

13

        «خریدن لنین» مجموعه‌ای است از ۱۱ داستان کوتاه که با ترجمه بسیار خوب آقای امیر مهدی حقیقت چاپ شده. 
همان طور که در پشت جلد کتاب، توضیح داده شده، درباره عشق‌های بر زبان نیامده، مادران دل نگران، پدرانی در حسرت مانده با کارهای نکرده و فرزندانی پا در هواست. 
من داستان «کشاورز آمیش» از این مجموعه را خیلی دوست داشتم که هم داستانی را در یک کلاس داستان‌نویسی روایت و هم  نکته‌هایی ظریف در مورد زاویه دید شخصیت‌های داستان بیان می‌کند. 
داستان اول یعنی «خریدن لنین» بیشتر طنزآلود هست. 
بقیه داستان‌ها هم کشمکش درونی افراد و پیچیدگی رابطه آن‌ها با اطرافیانشان را نشان می‌دهد. 
به سبک جالب یکی از دوستان، امتیازدهی را از پنج ستاره به تک‌تک داستان‌ها دادم. 
خریدن لنین ⭐⭐⭐⭐
بین زمین و آسمان ⭐⭐⭐
دروغگو ⭐⭐⭐⭐
تمرین‌های ساده برای نوآموزان ⭐⭐⭐⭐
رستگاری ⭐⭐⭐
شایلو ⭐⭐⭐⭐
کشاورز آمیش ⭐⭐⭐⭐⭐
ریچارد براتیگان ⭐⭐⭐
چاقو ⭐⭐⭐
تکامل الیور ⭐⭐⭐
آیا جادوگر باید مامان را بزند ⭐⭐⭐⭐
      

41

باشگاه‌ها

نمایش همه

📚باشگاه فیلتاب📽

70 عضو

بنجامین باتن موردی استثنائی

دورۀ فعال

باشگاه کتابخوانی "هزارتو"

644 عضو

آرزوهای بزرگ

دورۀ فعال

مدرسه هنر آوینیون

386 عضو

درس هایی درباره داستان نویسی به ضمیمه مصاحبه با ایزاک سینگر و جوزف هلر

دورۀ فعال

لیست‌ها

فوتبال و فلسفه: ذهن زیبا، بازی زیباروزی روزگاری فوتبال: جامعه شناسی و فوتبالفوتبال علیه دشمن

چرا فوتبال را دوست داریم؛ نود دقیقه جنگ و زندگی

15 کتاب

این فهرست شامل کتاب‌هایی است که به نحوی از فلسفه فوتبال و پیوندهای آن با مسائل اجتماعی، فرهنگی و تاریخی می‌گویند. ❗این فهرست شامل کتاب‌های زندگی‌نامه، داستان‌های مربوط به فوتبال (حوزه بزرگسال و نوجوان)، فوتبال و اقتصاد، آموزش‌های فوتبالی و دائره‌المعارف‌های فوتبالی نمی‌شود. توضیحات مختصر راجع به هر کتاب از سایت‌های ایران کتاب، طاقچه و فیدیبو برداشته شده است. 📚 1- فوتبال و فلسفه: در «فوتبال و فلسفه» از «تد ریچاردز» می آموزیم که طرفدار بودن به چه معناست و چرا ارسطو، یک طرفدار تمام عیار به حساب می‌آید. یا در بخشی دیگر نویسنده مطرح می‌کند که چرا بازیکنان برجسته‌ای همچون کریستیانو رونالدو در کنار هنرمندان بزرگی حتی در ابعاد د واندازه‌های پیکاسو، قرار می‌گیرند. 📚 2-روزی روزگاری فوتبال: فوتبال و جامعه شناسی: این کتاب اثراتی را که این ورزش محبوب در سراسر جهان بر زندگی و اجتماع می‌گذارد، بررسی می‌کند. این کتاب تأثیر فوتبال در مختصات جغرافیایی مختلف را پوشش می‌دهد. این کتاب زنجیره‌ای از فرهنگ‌های مختلف است که بازی نفس‌گیر و جنجالی فوتبال آن‌ها را به یکدیگر وصل کرده است. 📚 3- فوتبال چگونه جهان را توصیف می کند: فرانکلین فوئر ، یک دوستدار مادام العمر فوتبال است که نقش فوتبال را در فرهنگ های مختلف به عنوان ابزاری برای بررسی دامنه جهانی شدن بررسی می کند. 📚 4- فوتبال علیه دشمن: کوپر در کتاب فوتبال علیه دشمن با دیدی اجتماعی، جامعه شناختی و سیاسی به این بازی محبوب در سراسر دنیا نگاه می کند و خواندنش برای هر دو طیف علاقه مندان به فوتبال و نیز علاقه مندان به مسائل سیاسی و جامعه شناسی می‌تواند جذاب باشد. 📚 5- امبرتو اکو و فوتبال: در این اثر تلاش می شود از خلال آرای اکو پدیده هایی چون ورزشگاه، هواداری، هولیگانیسم و وراجی ورزشی به مثابه نشانه های ارجاعی فوتبال بررسی شود. کتاب حاضر نحوه کاربست نشانه ها در تعاملات اجتماعی و فرهنگی را بررسی می‌کند و ابتذال فرهنگی عصر جدید را از دریچه ورزش پرطرفدار فوتبال به بحث می‌گذارد. 📚 6- زندگی در 90 دقیقه: فلسفه فوتبال: ونتر گبائر، نویسنده و فیلسوف آلمانی در کتاب «زندگی در 90 دقیقه: فلسفه‌ی فوتبال» مسئله‌اش را با این ورزش جهان‌شمول از همین ضدیّتی که با فرهنگ متّکی به دست انسان در آن نمود دارد، آغاز کرده و به درون عمیق‌ترین و درعین‌حال قابل فهم‌ترین ماجراهای پیرامون فوتبال می‌رود. 📚 7-وقتی به فوتبال فکر می کنیم به چه فکر می کنیم: کریچلی در توضیح این کتاب می‌گوید که هدف او این نیست که یک فلسفه‌ی فوتبال بنویسد؛ به‌عبارتی نه اینکه فلسفه می‌تواند به فوتبال بینشی بدهد، بلکه فوتبال می‌تواند به ما بینشی نسبت به فلسفه و معنای انسان بودن در جهان بدهد. 📚 8- گل: تاریخ فرهنگی و اجتماعی فوتبال نوین: بحث‌های مربوط به فوتبال در خلأ صورت نمی‌گیرند، بلکه پیوندی ژرف با بستر و مسائل اجتماعی دارند. این کتاب درباره پیوندهای فوتبال با بسترهای اجتماعی و فرهنگی است. 📚 9-یک سو فوتبال یک سو دنیا: در این کتاب تلاش شده به ابعاد مختلف فوتبال با رویکرد فرهنگی پرداخته شود تا ضمن توجه مدیران و برنامه ریزان به این مقوله مهم فرهنگی و اجتماعی، بستر مناسبی برای رشد و توسعه کشور از طریق فرصت طلائی فوتبال فراهم شود. 📚 10-کتاب یک بازی دونیمه‌ای: روایتی از روند تحول فوتبال و تلویزیون در طول تاریخ که با نگرشی روانشناسانه، جامعه شناختی و مدیریتی و با بهره گیری از مجاورت و تعامل با هواداران شکل گرفته و تصویری از گذشته و حال فوتبال برای غربی ها و آینده آن برای ایرانیان که تا کنون لیگ و فوتبال حرفه ای را به معنای واقعی کلمه تجربه نکرده اند، ارائه کرده است. 📚 11- فوتبال سنجی: کتاب «فوتبال سنجی » با استفاده از بینش ها و قیاس های اقتصاد، آمار، روانشناسی و تجارت برای نشان دادن یک نور جدید و سرگرم کننده در مورد نحوه عملکرد بازی، حقایق غالبا شگفت آور ضد شهودی در مورد فوتبال را آشکار می کند. کتاب فوتبال سنجی یک راه جدید برای نگاه کردن به محبوب ترین بازی جهان است. 📚 12- فوتبال: فلسفه پشت بازی: «فوتبال فلسفه پشت بازی» کتابی جذاب از استفن مامفورد فیلسوف معاصر انگلیسی است که به قلب بازی می‌رود و سعی می‌کند از ساده‌ترین اِلمان‌های فوتبال تا پیچیده‌ترین بخش‌های آن را با نگاهی فلسفی مورد بررسی قرار دهد. 📚 13- دیوانه‌های فوتبال: کار ما درست مثل یک گردباد واقعی بود.طی نود روز از نه کشور گذشتیم، با تشکیلات هواداری فوتبال در آن کشورها آشنا شدیم و شنیدیم چگونه از جوانانی که دستورات رهبران آن تشکیلات را بی چون و چرا اجرا می‌کنند، بهره‌کشی می‌شود.در هلند از ترس جانمان گریختیم، در ترکیه از برابر دوربین‌های پلیس متواری شدیم، در صربستان با سران تشکیلاتی از هولیگان ها که به جنایت جنگی متهم شده بودند ملاقات کردیم و زمانی که در برزیل همراه با یکی از تشکیلات هواداری، به سفری برای دیدن مسابقه تیم آن‌ها می‌رفتیم، از سوی هواداران دیوانه رقیب به ما تیراندازی شد. 📚 14- کتاب آژاکس، هلندی‌ها و جنگ جهانی دوم: کتاب آژاکس، هلندی‌ها و جنگ جهانی دوم بیش از هر چیز ثابت می‌کند که می‌توان با نگاه به تاریخ از فوتبال هم درس زندگی گرفت. تحقیقات سایمون کوپر، نکته‌بینی و دیدگاه‌های او این کتاب را بسیار خواندنی کرده و به فهم تاریخ و دوران سیاه و تاریک جنگ جهانی دوم آن هم از منظر فوتبال کمک کرده است. او سعی کرده تا انفعالی را که در دوران جنگ جهانی دوم در هلند به وجود آمده بود از زاویه‌ای جدید و از دریچه فوتبال بیان کند و جانبداری‌هایشان را در شکل‌گیری تاریخ آن دوران و تأثیر گذشته بر آینده مردم هلند، چه از بُعد تاریخی، چه از بُعد فرهنگی و چه تأثیرات سیاسی به طور واضح به خواننده‌ها و علاقه‌مندان تاریخ و فوتبال بشناساند. 15- این کتاب صرفاً زنگی‌نامه پازولینی نیست، کتاب از نبرد و زیبایی توآمان فوتبال می‌گوید. از رویاسازی کودکان ایتالیا با فوتبال.

107

فعالیت‌ها

سینا معروف پسندید.
دایی وانیا

19

سینا معروف پسندید.
تونل

22

سینا معروف پسندید.
مرغ دریایی
        یک نمایش‌نامه از چخوف بزرگ در چهار پرده که خواندنی است و لذت‌بخش!
ترِپلِف جوان عاشق، از نظر هنری با مادر و ناپدریش اختلاف نظر آشکار دارد و همین نکته و نیز تعریف و تمجید بیش از حد مادرش از ناپدری نویسنده‌اش، در ترپلف کینه‌ای را نسبت به ناپدری ایجاد می‌کند و عامل بسیاری از مسائل و مشکلات بعدی می‌شود.

تمام شخصیت‌های داستان به نوعی گرفتار و سردرگم اند و جایگاه خویش را در زندگی نمی‌یابند.
مادرِ ترپلف، ناپدری‌اش را نگاه داشته تا در کنار او بهتر و بیشتر دیده شود. ناپدری به مادر نیاز دارد تا تکیه‌گاهی داشته باشد که ضمن همراهی، دائم از او تعریف و تمجید کند.

ماشا گمگشته است و از ناچاری و فقط برای تغییر وضعیت، با آموزگار ازدواج می‌کند و هنوز در پی ترپلف است تا دلش را به دست بیاورد.

مادر ماشا به دکتر علاقه‌مند است و از او عشق را گدایی می‌کند و هر چه دکتر امتناع می‌کند، او مشتاق‌تر می‌شود. معمولا عشق پاک را ـ حتی با زمینۀ فرهنگی خودشان ـ در بین این مردم کمتر می‌بینیم.

در این جمع؛ تنها دایی ترپلف و دکتر قدری منطقی‌ترند و گرنه هیچ کدام از افراد حاضر رفتار و برخوردی درست و منطقی با هم ندارند و همه زندگی بهتر را در جایی دیگر جستجو می‌کنند و تصور می‌کنند که در کنار فردی دیگر، احساس بهتری خواهند داشت و به آرامش خواهند رسید.

در واقع همه درونِ زندگیِ خویش را با بیرونِ زندگیِ دیگران مقایسه می‌کنند و تصور می‌کنند که همگان خوشبخت و راضی‌اند و تنها اینان‌اند که گرفتارند و زندگی خوب و خوشی ندارند و دائم در جستجوی خوشی و خوشبختی‌اند.

یعنی به جای جستجوی خوشبختی در درون خود و ارتقای بینش و دیدگاه خویش و شکر برای داشته‌های‌شان، به نداشته‌ها می‌اندیشند و همواره ناراضی و سرخورده‌اند.

این بیماری هنوز هم از سر بسیاری از ما دست برنداشته و افراد زیادی امروز هم گرفتار این مصیبت و دیدگاه نادرست هستند و با رفتارهای نادرست؛ برای خود، اطرافیان و دیگران دردسر می‌سازند.

چخوف شخصیت آدم‌ها و ذهنیات آنان را به خوبی در قالب نمایشنامه به تصویر کشیده و این توصیف‌های زیبا تا مدت‌ها در یاد خواننده خواهد ماند و چه بسا اگر رفتار مشابه را در فردی مشاهده کرد، او را با شخصیت متناظر در این نمایش مقایسه کرده و با دیدن او به یاد این شخصیت بیفتد.

من وقتی مقدمه را خواندم، چیز یادی دستگیرم نشد؛ اما پس از پایان مطالعۀ نمایش، کم‌کم متوجه موضوع شدم. آنگونه که در مقدمه آمده، گویا خودِ چخوف هم در چنین گردابی گیر افتاده و برخی مسائل و مشکلات و احساسات این شخصیت‌های نمایشنامه را تجربه کرده است.

البته بسیاری از ما شبیه این تجربه‌ها را داریم، اما حتی یک مورد از تجربیات‌مان را که منحصر به فرد هم بوده، به شکل داستان و نمایش در نیاورده‌ایم و این تفاوت یک نویسندۀ توانمند با دیگران است. سپاس آنتوان چخوف بزرگ!
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

29

سینا معروف پسندید.
سفره آسمانی
          ‌📌‌ قبل از هر چیز، یک نکته‌ی مهم: اگه دنبال یک داستانِ حال‌خوب‌کن هستید، این کتاب اصلاً گزینه‌ی خوبی نیست. اما اگه دنبال داستانی هستید که تاریکی‌های زندگی انسان رو کاوش کنه، یکی از بهترین‌هاست. به علاوه، این کتاب سرشار از صحنه‌های خشونت‌آمیز و آزاردهنده‌ست.
‌
«سفره‌ی آسمانی» ‌از اون کتاب‌هاییه که با خوندنش حس می‌کنم یک داستان نخوندم، بلکه چند داستان خوندم. 
‌
🥀 دونالد ری پولاک داستان‌هاش رو با الهام از زندگی خودش و چیزهایی که تجربه کرده می‌نویسه. اون‌قدر داستان‌هاش رو تلخ می‌نویسه که برای قابل تحمل‌ کردن‌شون ناچاره تا از مقدار زیادی چاشنی طنز استفاده کنه؛ برای همین هم در نهایت با ترکیبی عجیب از طنزِ تلخِ آزاردهنده مواجه هستید.
 
🔅 ‌این کتاب دست‌کم داستانِ یک جین شخصیت یا شاید هم بیشتر رو همزمان دنبال می‌کنه. حجم فصل‌ها از ۵-۶ صفحه بیشتر تجاوز نمی‌کنه و توی هر فصل داستان یکی از شخصیت‌ها رو می‌خونید؛ آدم‌هایی که ظاهراً کاملاً نامرتبط به‌هم هستن و حتی توی جاهای مختلفی زندگی می‌کنن. اما صبر داشته باشید، کم‌کم داستان زندگی‌شون به‌هم پیوند می‌خوره.
‌‌
🏚️ ‌با وجود تعداد زیاد شخصیت‌ها، سه تا از شخصیت‌ها از همه مهم‌ترن؛ «برادران جوت». کِین ۲۳ ساله، کاب ۱۹ ساله و چیمنی ۱۷ ساله. این برادرها و پدرشون، با هم توی یه کلبه‌ی فکسنی زندگی می‌کنن و تنها غذاشون گوشت یک خوکِ مریض و یک کیسه آرد حشره‌زده‌ست. پدرشون عقاید مذهبی خاصی داره، از جمله این‌که آدم‌ها هر چقدر سختی بیشتری توی زندگی‌شون بکشن، در نهایت در بهشت از «سفره‌ی آسمانی» بهره‌مند خواهند شد. بنابراین، تمام تلاشش رو می‌کنه تا برای خودش و پسرهاش زندگی سخت‌تری فراهم کنه! با این حال، پسرها اصلاً از این وضع خوشحال نیستن...
‌
‌داستان‌ در حوالی سال ۱۹۱۷ و در نواحی جنوبی آمریکا اتفاق می‌افته، در جاهای دورافتاده‌ی ایالت اوهایو. مردمی که زندگی‌شون به فقر، خشونت، جنایت و بی‌رحمی گره خورده و هیچ امیدی به فردای خودشون ندارن. آدم‌هایی که در جاهای تاریک و فراموش‌شده زندگی می‌کنن...
‌
🌟 ‌کلیدواژه‌هایی که این کتاب رو توصیف می‌کنن: فقر، اعتیاد، تنهایی، گم شدن، طمع، خشونت، خشم سرکوب‌شده، غم، جرم و جنایت، ناامیدی،  انسانیت فراموش‌شده، تبعیض، انتظار، دیوانگی، طغیان‌گری.
‌
✨ ‌و در آخر می‌تونم بگم که چیزی که این داستان رو خیلی زیبا می‌کنه، شخصیت‌پردازی بسیار قدرتمندش و لحظات انسانی‌ایه که بین اون همه تاریکی و تلخی شکل می‌گیرن... :)
‌
‌تنها چیزی که می‌تونست یکمی بهتر باشه، نحوه‌ی روایت گیج‌کننده‌ی داستان بود، اما باز هم طوری نیست که اذیت‌تون کنه یا نذاره که از خوندنش لذت ببرید. و ضمناً ترجمه‌ی نشر نگاه (خانم معصومه عسکری) هم خوب بود، شاید فقط یکمی نیاز به ویراستاری داشت؛ اما واقعاً فکر می‌کنم لحن و فضای داستان خیلی خوب دراومده بود. 
‌
پی‌نوشت: ‌فکر می‌کنم دلم برای شخصیت‌های این کتاب تنگ می‌شه... شخصیت‌هایی که هیچ‌کدوم‌شون قهرمان نبودن، اما انسانی بودن؛ و می‌تونستیم با تمام وجود درک‌شون کنیم.🥲
        

34

سینا معروف پسندید.
ما دروغگو بودیم
          این کتاب رو یکی از مراجعین نوجوونم بهم معرفی کرد. جوری با آب و تاب ازش حرف می‌زد که انگار دارم می‌رم یکی از بهترین کتابای زندگیمو بخونم! ولی خب راستش وقتی شروع کردم، توقعم خیلی بیشتر بود. هر صفحه‌ای که می‌خوندم، تو دلم می‌گفتم: «خب که چی؟» 😕
متنش یه عالمه تکرار داشت و نثرش طوری بود که اصلاً نتونستم باهاش ارتباط بگیرم. شاید مشکل از ترجمه بود یا سانسوری که توی نسخه فارسیش اعمال شده بود، ولی هرچی بود، اون حس عمیقی که انتظار داشتم، بهم نداد.

با این حال، نمی‌تونم از پایانش بگذرم! وقتی رسیدم به آخر داستان، واقعاً شگفت‌زده شدم. یعنی فقط به‌خاطر همین پایان غیرمنتظره و جذابش، ۲/۵ امتیاز دادم بهش. شاید برای تینجرها این سبک داستان‌گویی جذاب‌تر باشه؛ بالاخره اون هیجان و حس تعلیقش براشون سرگرم‌کننده‌ست.

در کل، به نظرم اونقدری که ازش تعریف می‌کنن، فوق‌العاده نیست، ولی اگه دنبال یه کتاب با پایان غافلگیرکننده‌ هستین یا می‌خواین هدیه‌ای برای یه نوجوون بخرین، شاید ما دروغگو بودیم انتخاب بدی نباشه.
        

37

سینا معروف پسندید.
          جستار دوم: ویژگی‌های زیبایی‌شناسی
یکی از مهم‌ترین مسائل هنر، در جهان غرب، مسئله زیبایی‌شناسی است، طرح این مسئله که زیبایی جزء ذات هنر است یا نه؟ یکی از مباحث جنجال‌برانگیز مباحث هنر در دوران مدرن بوده است. برخی بر این باورند که اساساً هنر، تجربه زیباشناختی بشر از هستی است. برخی نیز چون مارسل دوشان می‌گویند: هنر تجربه‌ای است اعم از زیبایی و زشتی، از هستی.
نویسنده کتاب چیستی هنر، زیبایی را از ویژگی‌های هنر می‌داند، او در این جستار به تحلیل و بررسی این مقوله در هنر می‌پردازد. عناوین مباحثی که طرح می‌کند بدین قرار است.
1. زیبایی و تناسب؛ 2. زیبایی و احساس؛ 3. زیبایی و نظریه‌های لبپیت؛ 4. نیروی دستوری داوری‌های زیبایی؛ 5. افول نقش زیبایی؛ 6. برآمدن فرم‌گرایی؛ 7. ویژگی‌های زیبایی شناختی و غیر زیبایی شناختی؛ 8. ویژگی‌های «فرانمودی»
جستار دوم:ویژگی های زیبا شناختی
1ـزیبایی وتناسب:وقتی از ما می پرسند کدام ویژگی خاص هنر هستند اولین ویژگی که به ذهن ما میرسد قطعاً زیبایی است وبعد پرسیده شود زیبایی چیست؟میشود پاسخ داد همگیدر عنصر یا عناصری مشترکند،که از برکت وجود آنها زیبا هستند،آگوسکین قدیس در قرن ۵ زیبایی رابراثر تناسب اشیا‌ء می دانسته
درواقع اینجا بحث ویژگیهای عینی هنر مانند اندازه،تناسب،لطافت،سبکی و.......
2-زیبایی واحساس:هیوم فیلسوف قرن18 برای ادراک زیبایی باید عملی بیش از  اپراک ویژگی های عینی جزئی صورت پذیرد،اقلیدس با توضیح کامل تمام ویژگی های دایره اما هیچ گاه اسم زیبایی را نمی آورد،برداشت هیوم اززیبایی را می توان ذهن باورانه توصیف کرد،یعنی زیبایی وابسته به رخدادی ذهنی است یعنی حس،احساس
هیوم معتقد است که قواعد هنر را باید مانند قوانین طبیعت،از طریق مشاهده علمی کشف کرد.
به نظر کانت وجه ممتاز ویژگی های زیبایی،نیروی دستوری آن است که متضمن ادعاهایی است درباره اینکه مردم باید چه احساس کنند،نه آنکه چه احساس خواهند کرد یا احساس نکرده اند
3-زیبایی ونظریه سببیت(نظریه های علّی زیبایی)
شاید بتوان گفت زیبایی یکی از ویژگیهای اشیاست وخودش یک احساس نیست هیوم درعباراتی از نوشته هایش این موضوع را بیان کرده است
وینتگنشتاین درکتاب خطابه های درباره زیبا شناسی که درسال ۱۹۳۸ انتشار داد رویکرد سبیت انگار را رد میکند،وینگنشتاین اهمیت احساسها را به هنگام دیدن یا شنیدن آثار هنری انکار نمی کند
دربارهذنگرشی که هیوم ،برک رید اختیار کرده اند باید گفت ذتوصیف یک چیز به عنوان زشت یا زیبا همچون بیانِ مضاعف یک حالت متقابل است.بدین معنا که وقتی چیزی را زیبا توصیف می کنیم،هم می گوییم که حالتی لذت بخش احساس می کنیم.هم اینکه احساس ما براثر برخی ویژگیهای موجود در شی‌ٔ ایجاد میشود
4-آنچه به ذائقه شخصی شیرین می آید ممکن است برای دیگری تلخ باشد، یا هرآنچه باعث سرور شخصی می شود برای شخص دیگر تاثیر دیگری داشته باشد.هیوم بعداز آنکه زیبایی را یک احساس توصیف میکند،می گوید «همه احساسها درستند،زیرا احساس به هیچ چیز جز به خود باز نمی گردد(مبدأ مراجعه احساس خودِ احساس است)هیوم سپس گفته ای را بدین مضمون نقل می کند:«بیهوده است که در مورد امور ذوقی بحث ومناقشه کنیم»می توانیم بگوییم معنا ندارد احساسی را درست یا نادرست توصیف کنیم.هنگامی که ازپلکان بلندی بالا می رویم،اگر احساس خاصی به من دست دهد که به شما ندهد،نمی توانیم بگوییم که کدامیک درست وکدام یک نادرست است
5-افول نقش زیبایی:زیبایی درمفهوم،کاربرد ویا درک هنر چقدر اهمیت دارد؟اینکه زیبایی شرط کافی برای هنر نیست همواره از شناخت طبیعی است زیبایی آشکار بوده است،در طبیعت با چیزهای زیبا روبه رو می شویم،ولی آنها را هنر توصیف نمیکنیم،همچنین آثار مصنوع بسیار زیادی وجود دارند،مانند پلها وآسیابهای بادی،
درزبان انگلیسی واژه beautiful کاربرد بسیار گسترده ای پارد به طوری که تقریبا هرمورد یا موضوعی را که میخواهیم تحسبن کنیم آن رغدزیبا می نامیم.
عبارت «روز زیبا»صرفا می تواند به معنی روزی باشد که هوت برای منظوریخاص مناسب باشد».اگر به زبان یونانی رجوع کنیم خواهیم دید که دران اصلا رابطه ای بین زیبایی وهنر وجود ندارد!!!!!!وزیبا خطاب کردن صرفا برای تحسبن یا مطلوب بودن است
مثالها نشان می دهند که زیبایی را نمی توان شرط کافی هنر انگاشت ولی آیا می تواند شرط لازم باشد
ادامه دارد
        
چیستی هنر

26

خیلی عالی. کتاب «پسری که دنبال باد رفت» هم از کتاب‌هایی است که به اختلال حسی و متفاوت بودن می‌پردازد.

155

سینا معروف پسندید.

155