زینب بهرامی

تاریخ عضویت:

آذر 1402

زینب بهرامی

@bahar_e_mosafer

52 دنبال شده

56 دنبال کننده

                همسر
مامانِ معصومه خانوم
کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی
و
علاقه‌مند به کتاب‌خواندن

«من سایه ی پنهان شده در پشت غبارم...»
              

یادداشت‌ها

نمایش همه
        به نام او...

ناتسومه سوسه کی: « ما بابت وام‌گیریِ فرهنگیِ ماتریالیستیِ غربی هزینه‌ی گزافی پرداخته‌ایم. همه چیز حتی آدابمان، رفتارمان... تغییر کرده است... نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها آن شده که ما خود را هماورد غرب نمی‌بینیم و گمان می‌کنیم در همه چیز باید از آن‌ها بیاموزیم و تقلید کنیم.»

سفرنامه‌هایی که آقای یامین‌پور می‌نویسد از آن حیث که زاویه‌ی دیدی عمیقاً نزدیک به خودم دارند، باعث می‌شود خودم را درست وسط آن نقطه‌ای احساس کنم که ایشان هستند.
و چشمشان درست چشم‌های من است که به آن نقطه و آن آدم‌ها می‌نگرد.
با این حساب الان من یک سفر به ژاپن رفته‌ام و به اندازه‌ای برای این جهان کوچک نگرانم که ایشان در نهایت به آن نگرانی اشاره کردند. 

« گویی آماتراسو -الهه‌ی آفتاب تابان ـ واپسین کیمونوی ابریشمی را از تن سیمینش بیرون آورده و آن را بر آسمان خراشی در میانه‌ی توکیو آویخته، با دشنه‌ای آخته می‌آید تا سر سنت و شرافت بی‌وفای ژاپن را گوش تا گوش ببرد و بر گوشه‌ی عرش در انتهای اقیانوسی که دیگر آرام نیست، بیاویزد.»
      

4

        به نام او...

در باب مدیریت اسلامی حرف برای گفتن زیاد است. در اینجا هم با هفده فصل مواجه هستیم که هر کدام از فصل‌ها یا یک مصاحبه با بزرگان رشته‌ی مدیریت است یا یک مقاله از صاحب نظران این عرصه.
مطالب بسیار است اما برخی از آن‌ها که در نگاه من جا خوش کرد این موارد بود:
بخش اول) علوم اسلامی در دیدگاه اندیشمندان مفاهیم گوناگونی را دارد، گروهی علومی را اسلامی می‌دانند که از متن اسلام استخراج شود، و گروهی آن دسته از علوم را اسلامی می‌دانند که همسو با اسلام باشد، اما آن دیدگاهی که به نظرم از همه جذاب‌تر آمد نگاه آیت‌الله جوادی آملی بود که اشاره داشت به این موضوع؛ و هر علمی را که هدف آن الهی باشد و در راستای الله باشد، علوم اسلامی می‌دانند. با این تعریف می‌توانیم علوم تجربی را هم در سیطره‌ی علوم اسلامی وارد کنیم. مثلاً فیزیک اسلامی. 

بخش دوم) در بخش دوم پیشینه‌ی مدیریت اسلامی در گستره‌ی تمدن اسلامی مورد توجه قرار گرفته است که، تاریخچه‌ی آکادمیک طولانی مدتی ندارد اما از دیدگاه عملیاتی اگر به مدیریت نگاه کنیم می‌توان سیره‌ی پیامبر اکرم و دوران حکومت امام علی ع را نمونه‌های مدیریت اسلامی دانست و از آن‌ها دریافت‌های عمیقی داشت.
بخش سوم) مدیریت اسلامی پس از انقلاب و فراز و فرودهای آن مورد توجه قرار گرفته است.
بخش چهارم) روش شناسی پژوهش در مدیریت اسلامی را بررسی و مورد بحث قرار داده است.
بخش پنجم) این بخش نیز آسیب شناسانه به موضوع مدیریت اسلامی نگریسته و آسیب‌هایی که تا امروز در مسیر مدیریت اسلامی وجود داشته را بررسی می‌کند که یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها فاصله‌ی بین حوزه و دانشگاه بوده، و شکل مطلوب ارتباط بین حوزه و دانشگاه نیز در این فصل به خوبی ترسیم شده بود.
دیگر آسیب مورد توجه نیز وجود التقاط در پژوهش‌های مدیریت اسلامی می‌باشد که پژوهشگران این عرصه صرفاً در صدد آن بوده‌اند که علوم غربی مدیریتی را به زور با علوم قرآنی تطبیق دهند و لباسی اسلامی به قواره‌ی مدیریت غربی بدوزند.
بخش ششم) این قسمت از کتاب اشاره به فاصله‌ی نظریه تا عمل مدیریت اسلامی می‌پردازد که متأسفانه این فاصله بسیار بسیار زیاد است و صرفاً مباحث مدیریت اسلامی در شکل نظریه‌ی صرف باقی مانده‌اند و پا به عرصه‌ی عمل نگذاشته‌اند.
بخش هفتم) بخش پایانی نیز نگاهی آینده پژوهانه به موضوع مدیریت اسلامی دارد.

مجموعاً برای ایجاد یک نگاه جامع و بررسی کلی مدیریت اسلامی توصیه می‌کنم مورد مطالعه قرار بگیرد.
      

5

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.