یادداشت‌های مهدی باقری (40)

مهدی باقری

مهدی باقری

6 روز پیش

          بیست و پنجمین کتاب صفر چهار 

این کتاب با تکیه بر پژوهش، بخش هایی از زندگی امام دوازدهم شیعیان را به شیوه ای روایت گونه توصیف کرده و در واقع به شیوه داستان گویی مستند به روایت بخش هایی از زندگی امام مهدی (عج) پرداخته است.
نویسنده با استفاده از منابع کهن شیعه و سنی از قرن اول تا هشتم هجری، به نگارش این کتاب پرداخته و نکات پژوهشی و تاریخی را در قالب داستانی ساده روایت کرده است. نویسنده در این کتاب روایت هایی پر رمز و راز از زندگی کمتر شناخته شده حضرت مهدی (ع) را انتخاب و براساس تخیل خود آن ها را به هم مرتبط کرده و خط داستانی برای آن ها برگزیده است. او با این شیوه از بازگو کردن دینی و آموزشی روایات دوری کرده و به داستان گویی نزدیک شده است.
نویسنده در داستانی که روایت می کند از یک سو به مستندات تاریخی وفادار مانده، و از سوی دیگر با استفاده با استفاده از تکنیک های داستان گویی سعی در سرگرم کننده بودن روایت خود کرده است.
«داستان موعود» روایت سفری است در جست و جوی حقیقت، جایی که انسان با چالش‌های سرنوشت و سختی‌های زندگی روبه‌رو می‌شود و در نهایت، از پناه ایمان و عشق به خدا، به سوی روشنایی قدم برمی‌دارد.
«داستان موعود» به عنوان راهنمایی برای جست و جوی معنای واقعی زندگی، امید و نگاه به آینده و اثری در ارتباط با مهدویت به شمار می‌آید.
        

5

          بیست و یکمین کتاب صفر چهار 

 این کتاب با نگاهی تازه به روایت‌های پیشین نویسنده، داستان زنی را به تصویر می‌کشد که پس از سال‌ها زندگی در ایران و درگیر بودن با روابط پیچیده خانوادگی و اجتماعی، تصمیم به مهاجرت می‌گیرد و در جستجوی هویت و آزادی، به آلمان می‌رود.
مضامین اصلی این رمان، که در دل داستان سارا و سفرش به برلین شکل می‌گیرد، به جستجوی هویت و تعاملات انسانی پرداخته و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد:
1. **جستجوی هویت**: سارا در میان فرآیند مهاجرت و دوری از وطن، در تلاش است تا هویت جدیدی بیابد که با گذشته‌اش هم‌خوانی داشته باشد. او در حالی که با چالش‌های سازگاری با فرهنگ جدید روبه‌رو است، می‌کوشد تا مفهومی از خود بسازد که بازتابی از ریشه‌ها و تجربیات پیشین باشد.
2. **آزادی و انزوا**: در غرب، سارا ظاهرا به آزادی دست یافته است، اما در درون خود همچنان با احساس انزوا و تنهایی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این تضاد میان آزادی ظاهری و احساسات درونی، به یک موضوع اصلی در داستان تبدیل می‌شود، جایی که او در میان بی‌هویتی و احساس غربت در جامعه جدید خود به دنبال تعادل است.
3. **یادآوری گذشته**: سفر سارا به برلین فرصتی است تا او به یاد افرادی از گذشته‌اش بیفتد و در تلاش برای بازسازی ارتباطات از دست رفته، سعی کند بخش‌هایی از گذشته‌اش را که دیگر در دسترس نیستند، دوباره به دست آورد.
4. **روابط انسانی**: روابط پیچیده انسانی، از جمله دوستی‌ها، عشق‌ها و خیانت‌ها، محور دیگر این رمان است. سارا از طریق این روابط درمی‌یابد که چگونه این پیوندها می‌توانند بر هویت فردی‌اش تأثیرگذار باشند و چه بسا که به او کمک کنند یا او را در جستجوی هویت و معنی زندگی دچار چالش کنند.
این مضامین در کنار هم یک تصویر غنی از کشمکش‌های درونی و بیرونی فرد در مواجهه با تغییرات زندگی و بازسازی هویت به نمایش می‌گذارند.
        

5

        در این داستان، پوآرو که برای گذراندن تعطیلات به مصر سفر کرده، با زوجی آشنا می شود که ماه عسل خود را در آن جا می گذرانند و معماهای داستان ها از همین جا در ذهن شکل می گیرند. هر دو مرد با دهانی نیمه باز، چشمان ندید بدید خود را به دختری دوخته بودند که داشت جلو پست خانه از یک رولزرویس قرمز رنگ پیاده می شد. دختر، نرم و چابک، از اتومبیل بیرون آمد. کلاه بر سر نداشت و موهای طلایی اش به او جلوه خاصی می داد. پیراهنی بلند اندام ظریف و زیبایش را پوشانده بود. از حرکاتش معلوم بود دختر متکی به نفسی است. حضور چنین دختری، با آن سر و وضع ظاهرا بسیار ساده، در شهر کوچک مالتون آندرود پدیده ای بسیار نادر به شمار می آمد
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

11

5