یادداشت‌های راضیه بابایی (322)

          جهان درخشان درون

"این متن‌ها تلاشی برای گزارشِ تناقضِ ذاتی حی و حاضر در بسیاری از حس‌ها، موقعیت‌ها و تصمیماتی است که در زندگی تجربه‌شان می‌کنیم. به سراغشان می‌رویم و در تنشی می‌افتیم که برایمان می‌سازند."
این جملات را حبیبه جعفریان در پیش‌گفتار کتاب نجات از مرگ مصنوعی آورده است و بهترین عباراتی است که می‌توان به مدد آن کتاب را تعریف کرد. کتابی که روی جلد آن چاپ شده است؛ در ستایش تنش‌های درونی.
کتاب شامل سیزده جستار است که قبل‌تر در مجلات به چاپ رسیده و نشر کاربن در سال ۱۴۰۰ آن را گردآورده و در۱۵۲ صفحه به صورت کتاب روانه‌ی بازار کرده است.

آنچه این اثر را خواندنی می‌کند حضور نویسنده به عنوان یک انسان منحصر به فرد است او خود را پنهان نمی‌کند، از بیان ترس‌ها و تناقض‌هایش نمی‌هراسد و کانالی به درون خود می‌زند که برای مخاطب جذاب‌ است. زیرا در این مکاشفه‌ی درونی خود را می‌یابد و همانطور که جعفریان تصویری یکتا از خود ساخته است، خواننده نیز به فکر فرو می‌رود تا تصویر منحصر به فردی از خود در برابر تنش‌ها و موقعیت‌های بحران زا بسازد.

در این سفر به عالم درون نباید عجولانه و سرسری جملات را خواند. باید تامل کرد و اثر را چون شربتی جرعه‌جرعه پایین داد و فرصت اندیشه را از خود دریغ نکرد.‌حتی اگر خواننده از پیش تکلیف خود را با مفاهیم متن معین کرده باشد، باید صبر پیشه‌ کند و خود را به نویسنده بسپارد تا موضوع را برای مخاطب شرحه ‌شرحه کند. لازم نیست زود دست به کار شود و حقیقتی بر خلاف آنچه نویسنده می‌گوید ذکر شود، در این صورت است که پایان هر جستار دریچه‌ای تازه برای نگاه به جهان خواهد بود.

درک و دریافت جستار و اندیشه‌های جعفریان ساده نیست و تا حدی پیچیدگی دارد. این پیچش، لذت کشف و فهم را به مخاطب هدیه می‌کند.

نجات از مرگ مصنوعی را به علاقه‌مندانِ عمیق اندیشیدن و کسانی که به دنبال توجه به خود، احساس‌‌و افکارشان هستند و نسبت میان انسان و جهان برایشان مهم است، توصیه می‌کنم.
        

25

          در ستایش اردوگاه کار اجباری!

حکومت هر کشور زندگی اتباع آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علی الخصوص حکومت‌هایی که کمال‌گرایانه به چهارچوب اصلی عادات و ذات انسانی دست می‌برند و تصور می‌کنند دارایی مردم از زندگی قرون پیشین و اعتقادات اجدادشان، به کل غلط است. ارتباط آنها، اقتصادشان، فرهنگ مردم و هرچیز دیگر که فکرش را بکنید...  
می خواهند بکوبند و از نو بنا کنند. ولی بد آنجاست که ابتدا به هم می ریزد و با القای یک تفکر ، که چکیده آرمان‌هایش است می خواهند از بیرون انسانها را تک تک عوض کند تا دنیا ‌و جامعه‌ای نو  بسازند.

تصور می کنند با نظریاتی که هنوز در شناخت انسان لنگ می‌زند، می توانند او را راهبری کنند. غافل از اینکه به هم زدن نظم و باوری که مردم سالها به آن خو گرفته‌‌اند و جایگزینی با یک نظریه‌ی نیم بندی که ساخته‌اند، سعادتی به ارمغان نمی‌آورد بلکه آنچه دارند را هم به غارت می‌برد.

یک روز زندگی ایوان دنیسوویچ روایتی از زندگی روزمره زندانیان  در یکی از اردوگاه‌های کار اجباری شوروی است. ایوان به جرم جاسوسی چند سال است پشت دیوارهای این اردوگاه در بند است.
او یک روز خوب که همه چیز آرام و دنیا به کام است برای مخاطب تعریف می‌کند.

نویسنده هوشمند به هیچ عنوان کلمه‌ای بر ضد حکومت شوروی  یا ظلمی که به او دیگران رفته است، نمی‌گوید. نقد مستقیم ندارد. او زندان را به عنوان نمادی از کشور کمونیستی روسیه تصویر می‌کند. روابط معلول و معیوب، رفتارهای اشتباه و ارزش های وارون شده جامعه‌اش را در همین زندان نشان می‌دهد.
حکومت کمونیستی وعده خوشبختی می‌دهد و ایوان این تعریف از خوشبختی را برای خواننده بازتعریف می‌کند.

 زندگی در دمای منفی سی درجه سانتیگراد خواننده را چنان دگرگون می‌کند که برای دانستن و اشراف به پایان این روز خوب در اردوگاه کتاب را زمین نمی‌گذارد.
کتاب بسیار خوش‌خوان است و ترجمه روانی دارد. خواننده را تا صفحه آخر متعجب و حیران نگاه می‌دارد.

#شاه‌انگبین
#یک_روز_زندگی_ایوان_دنیسوویچ
#الکساندر_سولژنیتسین
#ترجمه_رضا_فرخ‌فال
#نشر_نو

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

8

          قلعه‌ی پر دردسر

قلعه متحرک هاول یک رمان تمام قد فانتزی است. شروع داستان نظم ساختاری بیشتری نسبت به میانه‌ی کار دارد.نویسنده از بین دو ابزار تلخیص یا روایت و بازسازی صحنه، اولی را انتخاب کرده و شخصیتها و روابط بین آنها را برای مخاطب تعریف کرده است.
در ۱۰ الی ۱۵ درصد ابتدایی با ریتمی مناسب با خانواده سوفی، خواهرهایش، آرزوهایشان و جهان فانتزی اثر آشنا می‌شویم.وجود یک قلعه متحرک مسحور کننده و خیال ‌انگیز است.  
اما در ادامه‌ی داستان وقتی توقع داریم شیب اتفاقات به تدریج ما را وارد پیرنگ اصلی کند،با آشفتگی و گسترش داستان مواجه هستیم(تقریبا از زمانی که سوفی توسط یک خانم و آقا گرفتار نفرین می‌شود)

توضیح اضافه:
گستردگی به این معناست که گره، اشخاص، قوانین دنیای فانتزی، روابط علت و معلولی، تعلیق داستان، شناخت افراد و نقش آنها،همچنان باز می‌شود و نویسنده هنوز شروع به گره گشایی و حل چالش‌ها نکرده تا داستان را جمع کند.

این آشفتگی در ورود اشخاص و حوادث به صحنه رخ می‌دهد. تعلیق داستان از چند جهت زیاد می‌شود. چون نویسنده از تلخیص کمتر استفاده می‌کند و فقط به  تصویر دادن و ارائه دیالوگ می‌پردازد، ما از نیات و چرایی و علت‌های وقایع چیزی دستگیرمان نمی‌شود و سردرگم می‌شویم(خصوصا که زاویه‌ی دید انتخابی این امکان را فراهم نمی‌کند )راوی فقط صحنه بازسازی می‌کند و استفاده از تلخیص را تقریبا به صفر می‌رساند.
کنش ها، رفت و برگشت افراد و احوال آنها پیرنگ را فاش نمی‌کند. داستان روی اتفاقات خرق‌عادت فانتزی پیش می‌رود و مخاطب مشغول تصاویر و اطلاعاتی است که به او ارائه می‌شود و هرآن چشمه‌ی تازه‌ای از فانتزی را می بیند. 

به عنوان نمونه قراری که سوفی و کلیسفر دارند، ابهام دارد و برای فهمش کدی به خواننده داده نشده است. همچنین حضور شاه، روابط هاول با او، زنان جادوگری که استاد لتی و هاول بودند،ماجرای مترسک، ترس سوفی، علاقه مایکل و هاول به لتی و مارتا و... خواننده را در خرده پیرنگ‌ها نگه می‌دارد و نشانی از گشایش نیست.

دیالوگها لحن دارد و طنزی خفیف در آن نهفته است. از میانه‌ی داستان به بعد باز نام‌های تازه‌ای وارد داستان می‌شود که به آشفتگی دامن می‌زند.
 کنش‌های متعدد و ارتباط افراد و اشیا مختلف باهم، ما را در داستان جلو نمی‌برد. فقط مشغول و درگیر تصاویر و گفتگوها و وقایع هستیم. اما خبری از تکیه‌گاهی که لااقل چند واقعیت قابل اتکا که در ادامه مسیر به کارمان بیاید، نیست.
 جزییات روابط زیاد هستند. انگار نویسنده کنترل فضای خیال‌انگیز را از دست داده است یا برای جمع کردن داستان عجله‌ای ندارد که همچنان از ابزارصحنه و دیالوگ استفاده می‌کند.

اما در واقع رمان ظرفی است که محتوایی را به مدد تکنیک‌ها بیان می‌کند. این رمان و داستان ظرفیت این حجم از تکنیک‌های فرمی را ندارد. محتوا تا حدود ۸۰ درصد کار پنهان مانده و به راحتی معلوم نیست. 

تکنیکهای فانتزی مثل دگردیسی آدم‌ها و حیوانات، جان‌بخشی به اشیا، اغراق، سفر در زمان و مکان در آن به کار رفته است. (علاوه بر لایه های روانشناسانه و نمادین داستان! ) ظرف رمان گنجایش این همه تخیل با این پیرنگ و فرم را ندارد.زیرا به دریافت تمام و کمال مخاطب از محتوا آسیب زده است .
 مخاطب با اینکه از نظر ذهنی آماده است تا قواعدی خلاف دنیای واقعی ببیند ناگهان در اتفاقاتی پرتاب می‌شود که  انتهای داستان تازه می‌فهمد چه شده است.
داستان نظام نماد و نشانه‌‌های پر رنگی دارد. استفاده از رنگها در لباس هاول، دستگیره‌ی در قلعه، قلعه، شعله آتشین ، جادوگران و کلیسفر، مترسک، سگ انسان نماو... از آن جمله هستند.

از لحظه ورود سوفی به قلعه تا تقریبا ۸۵ درصد، کتاب به همین منوال پیش می‌رود و از آنجا به بعد نویسنده با شتاب زدگی مشغول جمع کردن چراها وچگونگی‌ها ست.
مبارزه بین خیر و شر، فهم اینکه چه کسی به چه کسی تبدیل شده است، هویدا شدن علاقه‌ی سوفی به هاول، باطل شدن قرارداد شعله‌ی ناطق و تبدیل به ستاره شدن، ظهور دوباره‌ی خواهرها و مادر ناتنی سوفی،  اتمام ماجرای جادوگر ویست،سلیمان و ...از آن جمله است.

در نهایت داستان تمام می‌شود و خواننده   بالاخره در فشردگی ۱۵ درصد پایانی همه‌چیز را فهمیده است( امیدوارم این‌دریافت درست باشد☺️).

چون ۷۰ درصد کتاب در شرایط به هم ریختگی و آشفتگی، ابهام بیش از حد (دور نگه داشتن تعمدی خواننده از یافتن علل وعوامل و درک مسیر داستان ) و پایان بندی شتابزده‌ قرار دارد و درک و دریافت این اثر را دشوار می‌کند، امتیاز کتاب را ۲.۵ از ۵ منظور کنم. 
مناسب ۱۲ سال به بالا

پ.ن:با احترام به طرفداران پر و پاقرص کتاب قلعه متحرک هاول☺️
پ.ن:تعریف انیمه‌اش را شنیده‌ام، تصمیم دارم ببینمش.

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

39

          لژ بیداری

دیلماج اثر حمیدرضا شاه‌آبادی، مجالی برای شناخت میرزا یوسف مستوفی فراهم می‌کند.
کتابی که به شرح زندگی او در خلال چند حادثه می‌پردازد تا خواننده را با افکارش آشنا سازد.
فرم این اثر به نسبت محتوا برایم چالش بیشتری داشت.
در ابتدای کتاب قابی بسته می‌شود که شامل نامه نگاری نویسنده‌ و ناشر فرضی اثر است. آنها در مورد اینکه زندگی میرزا یوسف داستان‌گونه باشد یا به متن پژوهشی تاریخی نزدیک باشد، بحث می‌کنند و اختلاف نظر دارند.

حاصل کار متنی گزارش‌گونه است که روح ندارد و به صورت رسمی از کودکی شخصیت تا زمان مرگش را شرح می‌دهد. بعضی از قسمت‌ها راوی، نویسنده و گاهی خود میرزا یوسف یا محمدعلی فروغی است.
 نویسنده تا حد ممکن از حقایق تاریخی در مورد افراد استفاده کرده است و در بخش‌هایی از اثر هم از تخیل کمک گرفته  و داستان گفته است.

 تعداد کلمات اثر به داستان بلند نزدیک‌تر است تا رمان و کم هستند.خرده پیرنگ و رفتارها و شخصیت‌های کتاب پیچیدگی های رمان را ندارند و جا داشت کامل‌تر به آن پرداخته شود. این نقص ها در پایان بندی شتاب‌زده ی کتاب خود را بیشتر نشان می‌دهد. در انتهای داستان نیز با نامه‌نگاری بین ناشر و نویسنده طرف هستیم و نامه‌ای از یکی از بازماندگان میرزا یوسف که خواننده را دچار ابهام می‌کندو برای او در مورد چیستی شخصیت میرزا یوسف سوال ایجاد می‌کند.

زبان داستان بسیار آراسته و متناسب با زمانه‌ی حیات میرزا یوسف است. در بخش‌های انتهایی، شرح افکار میرزا و تحولاتش به صورت مستقیم (باورها و عقاید او) بیان می‌شود.

فرم انتخابی نویسنده شاید کشش و جذابیت داستانی را کم کرده باشد ولی اطلاعات مورد نظر او را در مورد تولد فراماسونری در ایران بیان کرده  است(منابع آن هم در متن آمده است) طوری که نقش فراماسونرها در روزگار مشروطه در این اثر نیمه داستانی_پژوهشی،به یاد مخاطب می‌ماند.

در مجموع محتوا تازگی دارد. مخاطب اثر بزرگسال و نوجوانان کتابخوان علاقه‌مند به تاریخ است. امتیاز مناسب برای کتاب را ۳.۵ می‌دانم.

#بره‌موم
#دیلماج
#حمیدرضا_شاه‌آبادی
#نشر_افق

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

6

          داستان از طرف آبری با عشق درامی روان است.موضوعی ساده ولی درگیر‌کننده دارد. از پیچیدگی  پیرنگ و صحنه‌هایی ماجراجویانه خبری نیست و همانطور که از اسمش پیداست پر از لطافت و عشق است.کتابی با تم اصلی  سوگ و فقدان که 
شروع و پایانی استوار دارد و خواننده را با خود همراه می‌کند.

داستانی برای نوجوانان و مواجهه‌ی درونی و بیرونی آنها با غمی بزرگ و  زخم‌های روحی که ترمیم آن زمان می‌برد.
از طرف آبری با عشق یک داستان تمام قد روانشناسانه است.  نویسنده بدون گزارش دادن، توضیحات اضافی و تعریف کردن زندگی دردناک یک دختر یازده ساله را تصویر می‌کند.
جز کتاب‌هایی است که همزاد پنداری خواننده با شخصیت عمیق می‌شود و وقتی به خود می‌آید متوجه می‌شود که برای چالش آبری اشک می‌ریزد!
نمی‌شود مختصری از داستان را بیان کرد. باید با ذهنی خالی کتاب را شروع کنید و خود را در موقعیت آن دختر قرار دهید. درست و دقیق جای آبری بودن ،همان کاری است که نویسنده از پس آن به خوبی برآمده است. 
پشت کتاب عنوان شده مخاطب بالای ده سال. ولی به دلیل چند نکته کوچک بهتر دیدم مخاطب کتاب را ۱۲ سال به بالا تعریف کنم.
یکی دیگر از نکات مثبت اثر  نداشتن ناهنجاری ‌های رفتاری و کلامی در داستان است. سوژه به گونه‌ای انتخاب شده است که برای جذابیت نیاز ندارد به خشونت یا فحاشی و دعوا بین بچه ها  چنگ بیاندازد و از این نظر مناسب معرفی و ترویج است.
ترجمه کتاب به عهده مرضیه ورشوساز بوده است  که مترجم کاربلدی در حوزه نوجوان است. پاورقی‌های به جا و مناسب او نشان می‌دهد  گروه سنی مخاطبش را خوب می‌شناسد .
تنها ایرادی که به نظرم می‌رسد ریتم  داستان است که جا داشت تندتر شود  و داستان کمی کوتاه‌تر گردد.

 
        

18

          من گرسنه‌ام، من تشنه، داستانی در اقلیم آمریکای جنوبی است.
داستانی ساده و روان و بدون زیاده‌گویی که خواننده را همراه خود به پایانی می‌برد که  قابل حدس است ولی چگونگی رسیدن به آن موضوعیت دارد.

کتاب  دو جایزه بین المللی دارد و  در کتابنامه‌رشد ایران انتخاب شده است.
خانواده‌ای روستایی و بی سواد که اعضای آن یک مادر و شش فرزند هستند به شهر مهاجرت می‌کنند . مهاجرتی که زندگی  آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ماجراهایی در  این خانواده رقم می‌زند...

با وجود آنکه از کتاب خوشم آمد به دلیلی تلخی محتوا شک داشتم مناسب نوجوان باشد. حتی امتیاز پایین آن در بهخوان موید این نکته بود که مخاطب از فضای داستان خودش نیامده است(امتیاز کتاب ۲.۵ بود)
اما تاثیر کتاب در نشان دادن  تبعات مهاجرت  روستاییان به شهرها  موفق عمل کرده است و آن را لایق امتیاز  بالاتر از ۲.۵ می دانم. فقط با توجه به مضمون و روحیه حساس نوجوانان در مواجهه با روی نازیبایی زندگی، به جای گروه سنی ۱۲ سال، گروه مخاطب کتاب را بالای پانزده سال مناسب می‌دانم.
امتیاز مناسب برای این کتاب  ۴ می باشد. 

        

4

          کوه‌های سفید اولین کتاب از یک مجموعه چهار جلدی است .  فقط آن را خوانده‌ام و سه جلد بعدی  را در برنامه دارم..قبل از آن هم دو مجموعه سه جلدی دیگر توسط نویسنده به نگارش درآمده است که به مجموعه حاضر ربط موضوعی دارد.

 کتاب من چاپ دوازدهم است. جهان فانتزی داستان،  زیبا و حرفه‌ای  است. چاپ اول آن قبل از انقلاب بوده با این وجود  موضوع اثر،  متناسب با جامعه‌ی امروزی ماست. دنیای ما در خطر تسخیر توسط هوش مصنوعی است. ساخته‌‌ی انسان که ممکن است بر علیه انسان طغیان کند.
در این کتاب هم انسانها تحت سلطه هستند. بی آنکه بدانند سه پایه ها کنترل  فکر و ذهن آنها را در اختیار گرفته ‌اند. نوجوانی ۱۳ ساله به نام ویل به دنبال راهی است که آزادی فکر و استقلال خود را باز یابد. با این مقدمه او سفری جذاب را آغاز می‌کند برای رسیدن به سرزمینی که با وجود کمبودها، مردانی آزاد دارد.

حجم داستان مناسب مخاطب ۱۲ سال به بالاست. زبان اثر و ترجمه کیفیت خوبی دارد و ریتم داستان به همراه وقایع ماجراجویانه‌ی کتاب ، اثری مناسب و جذاب ساخته است.

طرح جلد کانون خیلی نازیباست. حتی روی جلد عنوان نشده است که این کتاب ، اولین کتاب از یک مجموعه است  که نقطه ضعف بزرگی به حساب می‌آید .مخاطب باید بداند چه می‌خرد و قبل و بعد آن داستان سه پایه ها چه بوده است.
همین کتاب را انتشارات قدیانی چاپ کرده است که نقاط ضعف بالا را ندارد.

        

22

          در هوای حاج شیخ محمودرضا امانی، حاج آخوند 

حاج آخوند یک نام است روی جلد کتاب. شاید سوال برانگیز  و جذاب نباشد و به قدر کافی  خواننده را به خرید ترغیب نکند.
طرح جلد هم به یاد ماندنی و خاص نیست. مخاطب را صدا نمی‌زد که کتاب را   بردارد و در سبد بگذارد.
 گزاره‌ی مشوق این کتاب، نام نویسنده است که قلاب می‌اندازد.
عطالله مهاجرانی در دولت اصلاحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. بیش از بیست و پنج سال پیش. در سال‌های اخیر وزرای دولت‌های مختلف آنقدر از فرهنگ و هنر فاصله داشتند و یا آمدند و رفتند ولی اوضاع فرهنگی و هنری ایران تکان نخورد که نام‌شان از یاد رفته است.

مهاجرانی در حوزه ادب و هنر کنش‌گر بود رفتارهای او در مدت زمان تصدی این منصب از روی مبانی اعتقادی‌اش و زاویه نگاه او به فرهنگ و هنر نشات می‌گرفت و در عمل نشانه‌های آن به چشم مردم می‌آمد.

کارنامه‌ی فعالیت‌های او ممکن است  مطلوب ما نباشد ولی بر پایه‌ی باور و دانشش استوار بود. بنابراین اگر از نظر سیاسی  با آرا و نظرات او همسو نباشیم؛ دانش ادبی او را نمی توانیم نادیده بگیریم . دانشی که از او شخصیتی به یادماندنی در کسوت وزیر فرهنگ ساخت.

در کتاب حاج آخوند نویسنده به سال‌هایی بر‌می‌گردد که ارتباطی به یاد ماندنی با آخوند ده مهاجران داشت.(مهاجران روستایی از توابع شازند اراک)مردی روحانی و عارف مسلک که درس زندگی را خوب می‌دانست و جذبه‌ای داشت که در دنیای کودکی تا جوانی عطالله تاثیر ماندگاری بر روح او گذاشت.
مردی که نفس را مهار کرده بود و پرده‌های از حقیقت جهان پیش چشمش گشوده شده بود.

در مجموع حدود چهل خاطره  از حاج آخوند که هریک به بخشی از زندگی نویسنده،باور‌ها و عملکرد او مربوط می‌شد در کتاب آمده است. یعنی مهاجرانی وقتی به بازخوانی خود در خاطراتش می‌پردازد،  حاج آخوند را در گوشه و کنار آن می بیند.

فرم کار تا حدودی خاطره نگاری و در بخش‌هایی روایت نویسی است. از نظر ادبی و واژگان و تصویر سازی ها قوی عمل کرده است. طول کلام در معدودی از بخش‌ها آزار دهنده  است اما در مجموع به خاطر انعکاس اسم رحمانیت خداوند به دل می نشیند و اثر می‌گذارد.
با این وجود نوع نگاه نویسنده در تعریف اسلام با ارائه گلچینی از رفتارهای حاج آخوند نمی‌تواند نماینده تام و تمام یک مرجع دینی باشد. وجوهی از رفتارهای دینی برجسته شده‌اند و به بخش‌هایی به قدر کافی پرداخته نشده است که این امر به دلیل انتخاب و نحوه نگاه نویسنده رخ داده است.

در مجموع کتاب حاج آخوند در روزگار ما شفا است. از زمانه و زمین جدایمان می‌کند و به آسمان می‌رساند. طبیعتی که تصویر می‌شود رنگ خدا دارد و ما را به خالق نزدیک‌ می‌سازد. خواندن آن را به بزرگسالان توصیه می‌کنم و با توجه به جمیع شرایط امتیاز ۴ را برای آن مناسب می‌دانم.

#عسل_گلچین
#حاج_آخوند 
#عطاء_الله_مهاجرانی 
#انتشارات_امید_ایرانیان

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

3

          مارتینای عزیز من

برای شرح لطافت، مهر و محبت، باید کلمات را ردیف کنیم و مصداق بچینیم. ولی عالم داستان محل ترجمه کلمات نیست جایی است که می‌توان تمام این واژه‌ها را نشان داد.
سنت اگزوپری در شازده کوچولو ارتباط عاطفی را برابر اهلی کردن می‌داند.
وقتی به کسی عشق می‌ورزیم، وقتی دوستش می‌داریم او را اهلی می‌کنیم. 
مهرطلبی در دنیای ساده و بی آلایش کودکی و نوجوانی اهمیتی ناگفتنی دارد.

 داستان توبیاس و فرشته در مورد عشق است. داستانی که زخم روی قلب می‌اندازد و مارتینا قهرمان کتاب را مثل زه‌زه در درخت زیبای من فراموش‌نشدنی می‌کند.
دردی که یک کودک احساس می‌کند، جان مخاطب را بیشتر می‌آزارد. در دنیای پاک کودکانه خبری از گله‌گزاری نیست. کودک نه خبری از حق و حقوقش دارد و نه زبانی برای شکایت.
یک دختر هشت ساله با روایتی کودکانه به معنای زندگی می پردازد او فکر می‌کند چرا به دنیا آمده است. داستانی لطیف و فلسفی از نگاه یک کودک که در دنیای محدود و خلوت پیرامونش به دنبال ارتباط و دریچه‌ای رو به جهان بیرون است. او توانایی خاصی دارد. می تواند صدای تمام اشیا و حیوانات جهان را بشنود...

این رمان ارزشمند بازآفرینی داستان دخترک کبریت فروش نوشته هانس کریستین آندرسن است. از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

توبیاس و فرشته سوغات ادبیات کودک و نوجوان ایتالیاست. کتابی که می توان به گروه سنی ۱۲ سال به بالا توصیه کرد. از آن دست کتاب‌هاست که بریده‌های دلپذیری دارد، کم حجم و کوتاه و بسیار خوش‌خوان است. نکته منفی در فرم و محتوا نیافتم. امتیاز کامل ۵ را به این کتاب خواهم داد.

#شاه_انگبین
#توبیاس_و_فرشته
#محراب_قلم

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

7

          ادبیات نامانوس

کی مجسمه‌های شهر را می‌دزدد یک اثر از ادبیات کودک و نوجوان آلمان  است. یک کتاب کوتاهِ حدودا ۱۳۰ صفحه‌ای که طرح جلد جذابی دارد و به عنوان رمان کودک معرفی شده است.
ذهنم به سمت کتاب ۷‌تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال رفت. با توجه به دایره لغات داستان و اسامی  دشوار شخصیتها و موضوع از ابتدای کنار بنا را بر این گذاشتم که کتاب برای ۹ سال به بالاست.
داستانی در مورد پسری است که کسی او را باهوش نمی‌داند و جدی گرفته نمی‌شود. حتی به او لقب کند ذهن می‌دهند. آنها در شهر کوچک‌شان سه مجسمه دارند که با ورود مرد مسافری که یک سگ نامرئی دارد مجسمه ها مفقود می‌شوند و به صورت انسان زنده در می‌آیند...
این مقدمه برای یک رمان کودک جذاب است ولی در ادامه، کتاب و شرح روابط و وقایع و گفتگوها برای مخاطب کودک و بزرگسال حتی! ناامید کننده است. نظام علت و معلولی وقایع معلوم نیست. ارتباط دادن بین صحبت‌ها و اعمال اشخاص آسان نیست. همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.کد ها و نشانه‌هایی که احتمالا برای کودک و نوجوان آلمانی فهم می‌شود و برای ما بی معنا است. در این بین گریزی هم به ماجرای کشتی نوح زده می‌شود!
نمی دانم مترجمان  چه کتاب‌هایی را برای ترجمه قبول می‌کنند؟ آیا  قبل از دست به قلم شدن یک بار اثر را می‌خوانند؟ اصلا  به این موضوع حساسیت دارند که جامعه مقصد محتوای کار را دریافت می‌کند یا خیر؟
انتظار می‌رود برای ارتقای سطح کیفی کارهای ترجمه ناشر و مترجم  لا‌اقل از یک مخاطب نوجوان بخواهند حالش را بعد از خواندن کتاب توصیف کند. وقتی داستان تمام شد منِ بزرگسال نمی‌توانستم در دو جمله بگویم داستان چگونه بود و چه می‌خواست بگوید.
وقتی کتاب را به مخاطب ۹ تا ۱۲ ساله دادم تا بخواند او هم گیج بود. به قدری که کتاب برایش ارزش سرگرمی هم نداشت.
فقط برای زبان روان و ویراستاری کتاب ۱.۵ امتیاز قائل می‌شوم و به هیچ گروهی توصیه‌اش نخواهم کرد.
        

6

          دو سوراخ روی گردن

از پنج کتاب تصویر بالا جلد دوم به دستم رسید. از همان صفحات اول می‌شد حدس زد عقبه‌ای در کار است و من از وسط راه به داستان رسیده‌ام.
نتیجه اینکه از سایت نشر افق متوجه شدم یک پنجم داستان را خوانده‌ام و پایان داستان این وعده را به مخاطب می‌دهد که این رشته ادامه دارد.
کتاب در ژانر وحشت به نگارش در آمده است و راوی آن نویسنده‌ای است که با خون آشامی ملاقات داشته و قصه او را به چاپ رسانده است. حالا در این جلد گرفتار خبرنگار کنجکاوی شده است که منزل خون آشام را از رهگیری طعمه‌های او یافته است....

 در این اثر مولفه‌های وحشت مثل تنهایی و تاریکی به خوبی پیاده شده و ترس را به مخاطب منتقل کرده است. فضای داستان به سبک کارهای این ژانر خلوت است و تعلیق‌های آمیخته به وهم کاری می‌کند در یک وعده کتاب ۱۲۰‌صفحه‌ای خوانده شود.
از نظر بار معنایی و محتوایی آورده‌ی خاصی ندارد و برای سرگرمی علاقه‌مندان به این سبک کتاب خوبی است.
قبل از آقای گلشیری ، کتابهای آقای شاه آبادی را که وهم‌آلود و کمی ترسناک هستند، خوانده‌بودم. آقای شاه آبادی به عمد و به جهت اینکه آسیبی به روان مخاطب نوجوان نرسد میزان وحشت کمی را وارد کار می‌کنند ولی آقای گلشیری با دست بازتری عمل کرده است و با استفاده از تکنیک‌های این سبک داستان، در صحنه‌هایی نفس مخاطب را حبس نموده و او را می‌ترساند.
داستان به گونه‌ای است که می‌شود آن را به مخاطب ۱۵ سال به بالا معرفی کرد و به صورت خاص به خوانندگان ۱۲ تا ۱۵ سال که به این ژانر علاقه دارند.
دوست دارم فرصتی شود تا بقیه جلدها را بخوانم و  از عاقبت خون آشام با خبر شوم.
اما کتاب از نظر ساخت جهان داستانی ضعیف عمل کرده است و بهتر بود شهر شلوغی مثل تهران محل این وقایع نباشد. اگر منزل نویسنده در شهرک یا شهر کوچکی واقع بود و مخاطب حس می‌کرد در صورت گرفتاری به راحتی برای کمک گرفتن به کسی دسترسی ندارد،  فضای رعب و وحشت بهتر منتقل می‌شد. شروع داستان هم قوی نیست و صرفا دیالوگ و گفتگوی نویسنده و خبرنگار  برای قلاب ابتدای کار جذابیت زیادی ندارد. 

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

4

          عمیق‌ترین گودال ذهن

یک دوست کتابخوان،از آن رفقایی که نمی‌شود حرفشان را نشنیده گرفت، توصیه کرد کتابی را با هم بخوانیم. کتابهای ریز و درشت نخوانده و نصفه را کنار گذاشتم و عید امسال را با چلنجر دیپ شروع کردم. 

نیل شوسترمن برای نوجوان خوان‌ها نامی آشناست یک نویسنده محبوب آمریکایی که هم فانتزی را خوب پیاده می‌کند و هم اهل رئال است. کتاب‌های چندگانه دارد و موتور تخیلش پر توان کار می‌کند.
من که حسرت نخوانده‌هایم هیچ وقت تمامی ندارد، این عید را فرصتی مناسب برای آشنایی با او یافتم.

چلنجر دیپ به شهادت شوسترمن‌شناسان به قدری با آثار دیگر او متفاوت است که توصیه می‌کنند به عنوان اثر اول او خوانده نشود. کتاب فضای داستانی تازه و غریبی دارد. با وجود اینکه از نظر داستانی بی‌نقص است به راحتی روی خوش به خوانندگان نشان نمی‌دهد.
از همان ابتدا فکر مخاطب را به کار می‌گیرد. خیلی صاف و صادق نمی‌شود فهمید داستان چیست.

امید واهی نمی‌دهم که اگر مثلا از ۲۰ درصد به ۳۰ یا ۴۰ درصد رسیدید، اوضاع عوض می‌شود و داستان اصلی مثل هلوی پوست کنده می‌زند بیرون...نه.
 از ابتدا تا انتهای داستان خواننده باید فسفر بسوزاند تا قصه را بفهمد چرا که راوی بی‌نظیر داستان یک بیمار دوقطبیِ اسکیزوفرنیِ است که کمی افسردگی و  وسواس فکری هم دارد.
فرم داستان بی نظیر است. شما لحظه به لحظه در حال کشف و شهود این نکته هستید که یک بیمار روانی دنیای پیرامونش را چگونه می‌بیند، درک می‌کند یا می‌فهمد.
کتاب نفس‌گیر، سخت، تلخ ولی گیرا  پیش می‌رود و رفته رفته می بینید نویسنده چه قدر کارش را خوب بلد است. از دستم در رفته است که چند بریده از کتاب را علامت زده‌ام!
 ولی فضای خاص داستان طوری است که نمی‌شود به یک کتابخوان مبتدی یا تازه‌کار معرفی شود. شک دارم که مناسب تمام بازه‌های سنی نوجوان باشد.(به کوچکتر از ۱۵ ساله‌های کتابخوان، معرفی‌اش نمی‌کنم) 
همه چیز این اثر از جمله ترجمه، درجه کیفی بالایی دارد. نویسنده کاری کرده است که خواننده عادی حال یک بیمار روانی را درک کند.
توصیفات، تلخیص و بازسازی صحنه‌ها به بهترین وجه پیاده شده است و شوسترمن نشان می‌دهد نبوغ غیر قابل انکار در داستان سرایی دارد.

در انتهای کتاب به این نکته اشاره می‌کند که به علت درگیری فرزندش با اسکیزوفرنی داستان ننوشته است بلکه تا جای ممکن به واقعیات پایبند بوده است.

کتاب قابل توصیه به بزرگسالان و نوجوانان با شرایطی که ذکر شد می‌باشد.
به علت اینکه مخاطب کتاب عام نیست و ممکن است شماری از خوانندگان توان تمام کردن کتاب را نداشته باشند(به علت فشار روحی به خواننده) و خوانش کتاب صبوری ویژه‌ای بطلبد، لذا از دادن امتیاز کامل ۵ به این کتاب خودداری می کنم.

هرچند لیاقت امتیاز کامل را دارد ولی ۴.۵ را برای آن مناسب می‌دانم.

🌎https://eitaa.com/vazhband
        

42

          اسم کتاب ترغیب کننده است. وقتی محتوا مهم باشد و نیاز مخاطب دریافت معنای کلمات باشد، کتاب‌هایی که زبان سنگینی دارند به درد مخاطب عام نمی‌خورد.  دلم نمی‌خواست لفاظی و کلمات قلنبه ذهنم را درگیر کند. یک اثر صاف و ساده می‌خواستم برای یادآوری اخلاق به خودم، مرور درست و غلط رفتارهایم، برای یاد گرفتن نکات‌کنکوری چگونه آدم بودن.
انتخاب خوبی بود. هرچند ابتدای کتاب ناامیدم کرد. مقدمه طولانی بود و بیان روانی نداشت. اما  زود ورق برگشت و زبان کتاب ساده شد و مطالب با دسته  بندی خوبی ارائه شد.
کتاب ده فصل  دارد. ۳ فصل اول به ارتباط انسان با خودش و خدا می پردازد. در فصل ۴ دارایی های انسان یادآوری می‌شود بقیه فصول درمورد ارتباط انسان و دیگران است.
طراحی هنری کتاب درجه یک است.  مرتب و منظم و ساختارمند.
هرفصل نام خلاقانه‌ای دارد و با جمله‌ای ناب آغاز می‌شود. مقدمه‌ی کوتاه و جذابی دارد و سپس بخش‌هایی به عنوان( درنگ) وجود دارد که در کادر جداگانه‌ای خواننده را به تفکر نسبت به موضوع فرامی‌خواند. اشعار زیبا، احادیث و آیات قرآن در خلال متن آمده است. هر فصل بسته به موضوع داستانی دارد که خواننده را با مصادیق رفتاری اخلاق آشنا می‌کند.
داستان‌ها کوتاه هستند و قلم خوبی دارند. موضوعات اخلاقی بررسی شده به روز هستند و بسیار قابل درک.
تمرین و بخش (یک قدم بالاتر)نیز مناسب کسی است که می‌خواهد محتوای آن فصل را بهتر و عمیق‌تر درک کند. در انتهای هر فصل منبع و مآخذ  گفتار‌ها و نقل قول‌ها آمده است.
کتاب حدودا بیست، سی صفحه تصویر دو رنگ دارد.
در مقدمه ذکر شده است کتاب مختص بزرگسالان است ولی کاملا مناسب نوجوان ۱۵ به بالا نوشته شده است و جان می‌دهد که در مدارس و حلقه‌های نوجوانان خوانده شود، کنفرانس در کلاس و فعالیت‌های جانبی دیگر برای آن تعریف شود.
کتاب پرحجم است اما بخش زیادی از آن صرف معرفی منابع و صفحات مربوط به تمرین و تصویر است. از تعداد صفحات وحشت نکنید.دلم می خواهد معلم متوسطه باشم و چنین کتاب را با شاگردانم بخوانم.
طرح جلد آینه‌ای است که به روی خودمان می‌گیریم ولی اصلا خوب نشده و شبیه موبایل از کار درآمده است.
کتاب راهکارهایی برای کشف و اصلاح اخلاق‌های درونی خواننده دارد و خواندن آن به مخاطبان بسیار توصیه می‌شود.

        

4

           کتاب  در مورد یکی از ابعاد مهم جهان خلقت یعنی زمان صحبت می کند . از زمانی شروع می کند که جهان پدید امد .15 میلیارد سال قبل انفجاری بزرگ  خلقت را پدید اورد . انسان در بستر کره خاکی با زمان به طرق مختلفی مواجه داشته است و وقتی عامل تکرار را در طبیعت دریافته است، سعی کرده است زمان را به گونه ای مهار کند و شروع به قطعه بندی آن کرده است. سال و فصل  و ساعت و.. همین قطعات هستند.

دیدگاه انسان باستان نسبت به زمان، همچنین پدیده های طبیعی که در اثر تغییر در کوتاهی و بلندی روز پدید می آید ، ساعت های اولیه، تقویم های اولیه ، مبدا زمان در دنیای مدرن، سفر در زمان، نظریه نسبیت انیشتین و سیاه چاله ها که زمان در آن متوقف می‌گردند جز مواردی است که در این کتاب بررسی می‌گردد.

نقدی که به این کتاب دارم دوری نویسنده از مفاهیم مذهبی و بیان صرفا علمی آن است. جای آیات مربوط به سوره اعراف  آیه 54 و امثالهم  در مورد خلقت خالیست. جای احادیثی که در مورد زمان و وجود عوالم مختلف در مراتب گوناگون است، خالیست. در عوض از خدایگان زمان و اعتقاد مردم به انها صحبت شده است. نویسنده اگر جهان بینی مذهبی داشت لااقل این نکته را بیان می کرد که درک فعلی ما از زمان به خاطر حصار ماده است که در دنیا گرفتار ان هستیم و اگر به دنیای بعدی  سفر می‌کنیم این شرایط حاکم نخواهد بود زیرا خط زمان در عالم ماده با سرعت خاصی در گذر است و برگشت پذیر نیست و سفر در آن ممکن نیست . (جای شکر دارد که با کمک نظریه نسبیت انیشین از اینکه درک ما از زمان به مکان بستگی دارد و سفر در زمان ممکن است، صحبت شده است)

از نقاط قوت اثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•	تصویرگری زیبا و جذاب
•	کیفیت عالی صحافی و ورق
•	ساده سازی مفاهیم پیچیده‌ی علمی ( البته درک مفهوم نسبیت زمان برای همه سخت است و نیاز به تفکر عمیق دارد .برای نوجوانان درک مطلب به خاطر دانش علمی پایین انها دشوارتر است) 
•	خلاصه‌ی محتوای کتاب در انتهای آن
•	جملات جالبی که در انتهای کتاب از بزرگان در مورد موضوع کتاب آمده است.
•	حجم مناسب کتاب و متناسب با حوصله مخاطب

 


        

3

          این کتاب علمی در مورد تاریخچه‌ی به وجود آمدن ربات های هوشمند امروزی است. در ابتدا ربات ها و کارکردهای انها معرفی می‌شود.اجداد قدیمی رباتها و کامپیوترهای امروزی به کمک تصویر به نوجوان معرفی شده است. متن علمی زیاد سنگین و سخت نبوده و فهم آن برای نوجوان ساده است.دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی که اولین رباتها را ساخته اند معرفی گردیده است. 
از نقاط قوت اثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•	تصویرگری زیبا و جذاب
•	کیفیت عالی صحافی و ورق
•	ساده سازی مفاهیم پیچیده‌ی علمی
•	خلاصه‌ی محتوای کتاب در انتهای آن
•	جملات جالبی که در انتهای کتاب از بزرگان در مورد موضوع کتاب آمده است.
•	حجم مناسب کتاب و متناسب با حوصله مخاطب

در انتهای کتاب جریان هوش مصنوعی و رسیدن رباتها به آگاهی بیان می‌شود. چالشی که این روزها بشر با آن درگیر است. ولی چون نویسنده در زمان انتشار کتاب از برخورد انسان با هوش مصنوعی مطلع نبوده است  در پایان بندی کتاب رباتهای هوشمند را به فضا و سیاره ای دیگر تبعید کرده است و به نوعی حضور این موجودات را خطری برای نوع بشر دیده است در حالی که نوجوان و مخاطب امروز گریزی از این اتفاق ندارد و باید این پدیده را بشناسد و طرز برخورد و زندگی در کنار آنها را یاد بگیرد چون عملا ربات هایی با هوش مصنوعی هیچ وقت از زمین تبعید نمی‌شوند آنها چالش های امروز زندگی ما انسانها هستند و باید تعامل و زندگی با آنها را یاد بگیریم
 


        

25

          این کتاب درباره چگونگی خلق زمین است. در ابتدای کتاب نموداری کشیده شده است که مدت زمان زیست انسان را بر روی زمین نشان داده است. اگر این نمودار چهار و نیم میلیارد ساله را در 24 ساعت فشرده کنیم انسان در یک ثانیه آخر پدید آمده است. سپس در کتاب به چگونگی سرد شدن زمین و تغییرات طبیعی شدیدی که گرفتار آن بود سخن گفته است.سپس پدید امدن اولین واحدهای سلولی موجودات زنده و گیاهان بررسی شده است. در ادامه برخورد شهاب سنگ با زمین، یخ بندان های چندگانه در زمین، انقراض دایناسورها و پدید امدن اولین گونه های حیوانی از موجودی شبیه موش و انسان هایی از میمون ها نقل شده است.

از نقاط قوت اثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•	تصویرگری زیبا و جذاب
•	کیفیت عالی صحافی و ورق
•	ساده سازی مفاهیم پیچیده‌ی علمی (  درک مفهوم موجودات تک سلولی و چگونگی ایجاد دی ان ای موجودات اولیه برای همه سخت است و نیاز به تفکر عمیق دارد. در مورد نوجوانان این تفکر به خاطر دانش علمی پایین انها دشوارتر است) 
•	خلاصه‌ی محتوای کتاب در انتهای آن
•	جملات جالبی که در انتهای کتاب از بزرگان در مورد موضوع کتاب آمده است.
•	حجم مناسب کتاب و متناسب با حوصله مخاطب

نقدی که به این کتاب دارم دوری نویسنده از باورهای مذهبی و بیان صرفا علمی آن است. جای آیات مربوط به سوره انبیا  آیه 30 و امثالهم خالیست. هرچه این کتاب تلاش کرده  از علم بگوید خداوند در یک آیه فرموده است ( حیات را ازآب پدید اورده ایم) در این کتاب وقتی خلقت  لحظه به لحظه شرح داده می‌شود برای انسان شرقی معنویت شناس جای جمله فتبارک الله احسن الخالقین خالی است.
مورد بعدی که باید به آن اشاره شود نظریه داروین بر تکامل انسان از گونه‌ی میمون است. دانشمندان بنا را بر این گذاشته اند که نظریات علمی را جای واقعیت مطلق معرفی کنند. داروین با توجه به یافته‌هایش که حاصل مشاهدات و بررسی هایش بود تفسیر کرد که انسان چگونه پدید امده است در حالی که طبق آموزه های مذهبی، انسان امروزی از دنباله‌ی نسل حضرت آدم و حوا است. ممکن است در روی زمین قبل از هبوط آدم نمونه‌های دیگری از انسانها هم بوده باشند( به نقل از فرشتگان در برابر خداوند، همواره مشغول جنگ و خونریزی بوده اند) ولی انسان امروزی دنباله‌ی نسل انها نیست.
بهتر بود مترجم محترم همانطور که نویسنده نظریه غیر قطعی علمی را با در متن اصلی و عین حقیقت آورده است، آنچه ما به ان معتقدیم لااقل در پانویس کتاب وارد می شد تا مخاطب همانطور که آن نظر را می خواند، از نظر و اعتقاد دیگری هم مطلع شود. در هر حال ما نیز به تکامل گرایی موجودات روی زمین معتقد هستیم ولی در جزییات نمی‌شود با اطمینان از آنچه داروین گفته، صحبت کرد.

مخاطب کتاب مثبت ۹ و ۱۰ ساله‌ها هستند.



        

3

          این هم از آخرین مانگاهای امسال. یک کتاب سه جلدی به نام خانواده*جاسوس.(البته به خاطر نصفه ماندن پایان کتاب حدس زدم جلدهای دیگری هم باید در کار باشد و متوجه شدم این مانگا ۱۲ جلدی! است و من فقط یک چهارم مسیر را رفته‌ام.)
این مانگا هم نقاط قوت بقیه  مانگاها را  داشت. تصاویر که حرف اول را مانگا می‌زنند و بعد هم سوژه جذاب و داستانی که وجه سرگرمی  پر رنگی دارد و هرکسی دلش می‌خواهد آخر و عاقبت این خانواده عجیب و غریب را بداند.
این ۲.۵ نمره که کتاب گرفته برای همین است تصویر گری و  محتوای  جالب... ولی دو و نیم نمره‌ی بعدی برای این کم شده که کتاب محتوای نوجوانانه ندارد و بین مانگاهایی که خواندم این مجموعه بزرگسال است. 
یعنی اینطور نیست که بگویم ۲.۵ امتیاز کتاب نوجوان است، بلکه این امتیاز کتاب سرگرمی بزرگسال است.چون ارزش ادبی پایینی دارد.
مثل کتابهای مانگای دیگر که خواندم در شناسنامه سن مخاطب معلوم نیست و بدتر اینکه شماره صفحه نداریم. یک کپی از مجلات که به اسم کتاب وارد بازار شده است.
خشونت  در کتاب زیاد است. درگیری و زخمی شدن و.. منظورم نیست. بلکه تصاویر قتل با یک میله‌ی تیز آهنی که در چشم یا سر ادم‌ها فرو می‌شود. افراد یا زندگی پنهان‌کارانه دارند یا به هم دروغ می‌گویند. 
تصاویر زنان کتاب اروتیک است. دامن‌ها بسیار کوتاه و خصوصا در مورد شخصیت یور لباس‌هایی که می‌پوشد یا یقه باز دارد یا دامن کوتاه یا پشت باز یا... ممیز سانسورچی سعی خودش را کرده است که همه را سیاه کند! ولی در همین سه جلد چند جا را فراموش کرده است. روی جلد سوم ، همین کتاب، لباس شخصیت خیلی باز است و سانسور شده است.
محتوای جنسی البته به کنایه در این کتاب کم نیست. جدا خوابیدن یا در اتاق مشترک بودن مسئله است. یور یک برادری دارد که نمی‌دانم که چرا  بیشتر شبیه رقیب عشقی  شوهر یور است. متن حرف خاصی ندارد ولی تصاویر چیز دیگری می‌گوید.
 همین محتوای جنسی و خشن و ضد ارزش‌هایی که به جای ارزش قالب شده‌اند، کتاب را از دایره تناسب برای نوجوان خارح می‌کند . ولی تا جایی که می دانم نوجوان‌ها مشتریان اصلی این کتاب هستند و از قضا امتیاز خوبی هم به آن داده‌اند🙄😶‍🌫️
من که مشتاق هستم بدانم آخر این داستان به کجا می‌کشد، آن هم یک داستان سطحی ولی کاملا سرگرم کننده.
        

5