رضا صادقیان

رضا صادقیان

@Sadeghianrezaaa

46 دنبال شده

42 دنبال کننده

            ویراستار، عضوِ پیوستۀ انجمنِ صنفیِ ویراستاران.
امتیازها را براساسِ هدفِ کتاب و انتظاری که از آن دارم، می‌دهم.
          
kashkool_book
sadeghianrezaaa

یادداشت‌ها

نمایش همه
        «یک نظامِ بهتر خودبه‌خود تضمینی برایِ یک زندگیِ بهتر نیست؛ درواقع برعکس، فقط با ایجادِ یک زندگیِ بهتر است که یک نظامِ بهتر پرورانده می‌شود» (ص۷۷).

به‌گمانم کلِ مقالاتِ کتابِ حاضر شرح و بسطی‌ است بر جملۀ مزبور. 
پرسشِ اساسی این است: چگونه می‌توان دژِ به‌ظاهرمستحکمِ تمامیت‌خواهی را شکست؟ به‌باورِ هاول، یگانه منشأِ تغییر تلاش برایِ «زیستن در دایرۀ حقیقت» است. حالا این یعنی چه؟ یعنی دستِ‌ردزدن به سینۀ دروغ‌ها و دورویی‌ها و خودفریبی‌ها، یعنی به‌پرسش‌کشیدنِ روایت‌هایِ غالب و تن‌ندادن به ابتذال، یعنی شریک‌نشدن در جعلِ واقعیت، یعنی تحقق‌بخشیدن به فردیت و انسانیتِ خویش، یعنی درآغوش‌گرفتنِ اهدافِ اصیلِ زندگی و پذیرفتنِ تمامِ وجوهش، یعنی بیدارکردنِ وجدانِ خفتۀ آدمی و به‌دوش‌کشیدنِ بارِ مسئولیت‌هایِ خطیر، یعنی شهامتِ حیاتِ مستقل داشتن، و گذر از منفعتِ شخصی و عافیت‌طلبی. 
این رادیکال‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین راهِ رهایی از دامِ نظام‌هایِ تمامیت‌خواه است؛ چراکه چنین نظام‌هایی بر زیربنایی بسیار سست بنیان نهاده شده‌اند؛ زیربنایی متشکل از دروغ‌ها، دسیسه‌ها، تزویرها، ترس‌ها. بنابراین، «زیستن در دایرۀ حقیقت»، به‌ذات، بلایِ جانِ چنین نظام‌هایی خواهد بود، پایه‌هایِ متزلزلشان را به لرزه در خواهد آورد و بقایشان را تهدید خواهد کرد. و این یعنی قدرتِ «من»، قدرتِ «ما»، قدرتِ ما بی‌قدرتان!
      

18

13

        حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «زندگی سراسر رنج است»، «سختی‌هایِ زندگی پایان ندارد»، «دنیا سرایِ محنت است» و از این دست سخنان. در قرآن نیز آمده است: «به‌راستی که انسان را در رنج آفریده‌ایم» (۹۰: ۴). همچنین حضرتِ حافظ سروده است که: مجوی عیشِ خوش از دورِ باژگونِ سپهر / که صافِ این سرِ خُم جمله دُردی‌آمیز است.
باری، حقیقت این است که زندگیِ انسان توأم با رنج و مشقت است و او قادر نیست که بر این دردها فائق آید؛ اما حقیقتِ دیگر آنکه انسان می‌تواند دردها و مرارت‌هایش را تقلیل دهد و از شدّت‌وحِدّتشان بکاهد.
راهِ‌حلی که کتابِ حاضر برایِ این منظور پیش می‌نهد روی‌آوردن به سبکِ زندگیِ عقلانی است.
گلاره کارنما این سبکِ زندگی را، بنابر آموزه‌هایِ مصطفی ملکیان، بر ۱۹ اصل استوار ساخته است، که هرکدام از این اصولْ تحت‌عنوانِ دو ساحتِ درونی (ذهن) و بیرونی (رفتار) تعریف می‌شود. ساحتِ درونی و بیرونی نیز هریک انواعی دارند. ساحتِ درونی «باورها و اعتقادات» و «احساسات و عواطف و هیجانات» و «خواسته‌ها» را شامل می‌شود و ساحتِ بیرونی «حرف‌ها» و «کردارها» را.
      

6

        کتاب متشکل از شش فصل است: ۱. اسلام در چشمِ غرب؛ ۲. روی‌کرد به اسلام در قالبِ دین؛ ۳. منابعِ قدسیِ اسلام؛ ۴. اخلاق و حیاتِ دنیوی؛ ۵. معنویت در عمل؛ ۶. خاتمه: بازاندیشی به اسلام در قرنِ بیست‌ویکم.
مؤلفِ کتاب، کارل ارنست، استادتمامِ دانشگاهِ کارولینای شمالی است. تخصصِ او مطالعاتِ ادیان، به‌خصوص مطالعاتِ اسلامی است. او مسلمان نیست اما «در میانِ دانشگاهیانِ آمریکا به‌عنوانِ یکی از سرسخت‌ترین مدافعانِ اسلام و مسلمانان شناخته می‌شود». او در این کتاب، با استناد به منابعِ تاریخی و دینی، می‌کوشد در برابرِ اسلام‌هراسی‌ای که پس از واقعۀ ۱۱سپتامبر در غرب رایج شده بود، از اسلام دفاع کند و به تبلیغاتِ نامنصفانه و غیرواقعی که علیهِ آن می‌شود، پاسخ بگوید. نویسنده در مقدمه آورده است: 
«کتابِ حاضر بدان منظور نگاشته شده است که جای‌گزینِ کاملاًمتفاوتی باشد برایِ کتاب‌هایی که درموردِ اسلام شایع و رایج شده است. آن‌چه اینجا ارائه می‌شود دیدگاهی جانب‌دارانه و درعینِ‌حال مدلل و تحلیلی است درموردِ سنتِ دینی اسلام و مسائلی که اخیراً مسلمانان با آن مواجه شده‌اند. من در این نوشتار از برداشتِ متعارف به‌جد فاصله می‌گیرم تا فهمی غیربنیادگرایانه از اسلام ارائه دهم.»
اقتدا به محمد(ص) را قاسم کاکایی ترجمه کرده است و نشرِ هرمس به طبع رسانده. ترجمه بسیار روان و همه‌فهم است و گیروگرفتی در متن مشاهده نمی‌شود. خواندنش برایِ کسانی که در پیِ کشفِ حقیقت‌اند و نمی‌خواهند تحتِ سلطۀ تبلیغاتِ مغرضانه و بی‌اساس باشند، بسیار مفید است.
      

0

16

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

بریده‌های کتاب

این کاربر هنوز بریده کتابی ننوشته است.

فعالیت‌ها

تالار گرگ
           کتاب حاضر توصیفی از زندگی اجتماعی اعتقادی مردم انگلستان در قرن شانزدهم است. داستان در مورد زندگی هنری هشتم است که بعد از مرگ برادرش با همسر او ازدواج می‌کند. او نمی‌تواند وارثی برای هنری هشتم بیاورد و در نهایت مجبور می‌شود همسر دیگری را داشته باشد تا بتواند تاج و تخت خود را به وارثش بدهد. دامنه و وسعت این رمان بسیار گسترده است. نویسنده تلاش دارد یک دوران پرهرج و مرج را در تاریخ انگلستان پوشش دهد اما نه با قصه ی هنری هشتم و همسرش بلکه با قصه ی انسان‌هایی که پشت پرده با ماجراها و کشمکش هایی روبرو هستند. مانتل با پوشش دادن این اتفاقات جزئی داستان که به نظرش بسیار اهمیت دارد مجبور شده اتفاقات اصلی قرن شانزدهم انگلستان را شرح دهد و در نهایت مجبور به گفتن جزئیات زیادی از شکست ها و پیروزی های هنری هشتم است. تکنیکی که مانتل در داستان خود بکار برده استفاده از نقل قول هاست. نویسنده چنان داستان را بیان داشته که مخاطب احساس می‌کند خود در آنجا حضور داشته و وقایع را از نزدیک دیده. این کتاب برنده ی جایزه ی بوکر ادبیات شده است و آن را به دوستداران تاریخ غرب و انگلستان پیشنهاد میکنم.
        

21

86

کتاب پسر

4

ما ایوب نبودیم

10