 مـَسـیـح

 مـَسـیـح

@Masih_qasemiy

362 دنبال شده

124 دنبال کننده

            مَن همانم ؛ دلداده‌یِ هُنَر ، دلباخته‌یِ رنگ‌ها ' ♡
          
Masih_qasemiy
پیشنهاد کاربر برای شما
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

این کاربر هنوز یادداشتی ننوشته است.

باشگاه‌ها

باشگاه کارآگاهان

740 عضو

نشانه چهار

دورۀ فعال

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

بریده‌های کتاب

نمایش همه
 مـَسـیـح

 مـَسـیـح

2 روز پیش

توپ های ماه اوت

5

فعالیت‌ها

دختر پرتقال

14

متون عرفانی به زبان فارسی: از ابتدا تا قرن ششم

10

مرغ دریایی
آقای چخوف ! کت تن شماست...!

مرغ دریایی ، یکی از برترین آثار ماندگار در تاریخ ادبیات نمایشی جهانه . اثری که پر از ناگفته هاست... شاید بشه گفت تنها اثر درام جهانه که کاراکتر ها بیشتر در سکوت حرف می‌زنند تا اینکه خواسته هاشون رو بیان کنند.

مرغ دریایی و ترپلف و اون پایان عجیب و دردناکش،  تا مدت ها ذهن ها رو مشغول خودش نگه میداره . تا مدت ها فکر می‌کنید به این که ، چرا اینطوری شد؟ چرا آدم ها نمی تونند مستقیم حرف دلشون رو به هم بزنند... چرا نمی تونند اون چیزی رو که میخوان بیان کنن؟ چرا سرنوشت عشق های این داستان اینطوری میشه؟ 
صحبت درباره این اثر خیلی زیاده . اینقد که باید سکوت کرد فقط... چون هرچیزی بگیم ، ابعاد جدیدی برامون رو میشه ...
پس درباره مرغ دریایی باید سکوت کرد ... باید به افق خیره شد و سکوت کرد ... باید بذاریم احساس مون حرف بزنه...

چخوف ، به زیر متن در نمایشنامه هاش و لایه های عمیق متن هاش معروفه. در این نمایشنامه ما به خوبی با این موضوع برخورد می‌کنیم. اکثر کاراکترها اون چیزی که منظورشون هست رو نمیگن یا کاملا منظوری برعکس چیزی که در حال بیانش هستند ، دارند...
کاراکترهای منفعلی که حتی از بیان ساده ترین خواسته ها و امیال و آرزوهاشون ناتوانند...
و چخوفی که این ناتوانی رو چقد خوب به ما منتقل میکنه. کاراکترها زنده هستند ، در اطراف ما زندگی می‌کنند،  شاید خود ما باشیم حتی...

شخصیت پردازی و درام در بالاترین سطح خودش قرار داره. قصه از همون لحظات اول میخ خودش رو محکم میکوبه و شما رو تا انتها به دنبال خودش میکشه ...

من نمیخوام یادداشت طولانی بنویسم... نمیخوام بیش از این درباره این شاهکار صحبت کنم. فقط توصیه میکنم نمایشنامه " دفترچه یادداشت تریگورین " از تنسی ویلیامز رو هم مطالعه کنید...

🔥 در نهایت ، جناب چخوف... به احترام شما کلاه از سر برمیداریم و اعتراف میکنیم که این کت  برازنده تن و به قامت شما زیباست...
          آقای چخوف ! کت تن شماست...!

مرغ دریایی ، یکی از برترین آثار ماندگار در تاریخ ادبیات نمایشی جهانه . اثری که پر از ناگفته هاست... شاید بشه گفت تنها اثر درام جهانه که کاراکتر ها بیشتر در سکوت حرف می‌زنند تا اینکه خواسته هاشون رو بیان کنند.

مرغ دریایی و ترپلف و اون پایان عجیب و دردناکش،  تا مدت ها ذهن ها رو مشغول خودش نگه میداره . تا مدت ها فکر می‌کنید به این که ، چرا اینطوری شد؟ چرا آدم ها نمی تونند مستقیم حرف دلشون رو به هم بزنند... چرا نمی تونند اون چیزی رو که میخوان بیان کنن؟ چرا سرنوشت عشق های این داستان اینطوری میشه؟ 
صحبت درباره این اثر خیلی زیاده . اینقد که باید سکوت کرد فقط... چون هرچیزی بگیم ، ابعاد جدیدی برامون رو میشه ...
پس درباره مرغ دریایی باید سکوت کرد ... باید به افق خیره شد و سکوت کرد ... باید بذاریم احساس مون حرف بزنه...

چخوف ، به زیر متن در نمایشنامه هاش و لایه های عمیق متن هاش معروفه. در این نمایشنامه ما به خوبی با این موضوع برخورد می‌کنیم. اکثر کاراکترها اون چیزی که منظورشون هست رو نمیگن یا کاملا منظوری برعکس چیزی که در حال بیانش هستند ، دارند...
کاراکترهای منفعلی که حتی از بیان ساده ترین خواسته ها و امیال و آرزوهاشون ناتوانند...
و چخوفی که این ناتوانی رو چقد خوب به ما منتقل میکنه. کاراکترها زنده هستند ، در اطراف ما زندگی می‌کنند،  شاید خود ما باشیم حتی...

شخصیت پردازی و درام در بالاترین سطح خودش قرار داره. قصه از همون لحظات اول میخ خودش رو محکم میکوبه و شما رو تا انتها به دنبال خودش میکشه ...

من نمیخوام یادداشت طولانی بنویسم... نمیخوام بیش از این درباره این شاهکار صحبت کنم. فقط توصیه میکنم نمایشنامه " دفترچه یادداشت تریگورین " از تنسی ویلیامز رو هم مطالعه کنید...

🔥 در نهایت ، جناب چخوف... به احترام شما کلاه از سر برمیداریم و اعتراف میکنیم که این کت  برازنده تن و به قامت شما زیباست...
        

30

توپ های ماه اوت

5

معمای هویدا
          «چند خطی در مورد معمای هویدا»
کتاب "معمای هویدا" عباس میلانی یکی از بهترین کتاب های تاریخی بود که تا به امروز مطالعه کردم.عباس میلانی شش سال صرف آماده سازی این کتاب کرد تا با مصاحبه با افراد گوناگون و بررسی اسناد معتبر یک اثر استخوان دار مستدل تهیه کنه و نتیجه کار الحق و النصاف، خواندنی و جذاب از آب در آمده.
امیر عباس هویدا رو میشه یکی از خاکستری ترین شخصیتهای تاریخ قلمداد کرد.خواندن این کتاب هم مهر تاییدی بر همین قضیه است.میلانی سعی کرده نکات مختلف زندگی هویدا رو بررسی کنه و هر جا مدرکی بوده با مدرک در موردش توضیح بده و جایی هم که نتوانسته به مدرک معتبر دست پیدا کنه هم به مخاطب گفته.مثلا تلاش او برای مصاحبه با فرح که علی رغم پیگیری های زیاد میلانی متاسفانه در نهایت با جواب منفی او مواجه شد .هویدا مثل اکثریت مطلق مسئولان رژیم پهلوی شخصیتی بله قربان گو در برابر محمدرضا پهلوی بود.فساد مالی در کارنامه اش نداشت.حتی در کیفرخواست دادگاه انقلاب به ریاست خلخالی هم بحثی در مورد فساد مالی نشد.اینکه سیزده سال در مسند نخست وزیری باشه و از نظر مالی کارنامه تمیزی داشته باشی مساله ایست ارزشمند و البته بسیار نادر.او رابطه ی خوبی با هنرمندان و روشنفکران داشت.هدایت و به ویژه صادق چوبک از دوستان نزدیک هویدا بودند.بخشی از کتاب به رابطه پر فراز و نشیب هویدا با ابراهیم گلستان میپردازه که نکات جالب و خواندنی داره.کتاب و فیلم "اسرار گنج دره جنی" ابراهیم گلستان(معرفی این کتاب رو قبلا نوشته ام) و چالش هایی که این فیلم ایجاد میکنه در این کتاب به تفصیل در موردش پرداخته میشه.عباس میلانی از ابتدا تا انتهای زندگی هویدا رو چنان دقیق بررسی کرده که هر حرفی در مورد کتاب،شاید ابتر به نظر برسه و حق مطلب رو ادا نکنه.از خانواده هویدا صحبت میشه،از زندگی در بیروت و پاریس تا نحوه ورود او به عالم سیاست و دوره طولانی و پر فراز و نشیب نخست وزیری اش.دوره ای که به گفته میلانی میشه به دو بخش تقسیمش کرد.بخش اولی که واقعا اهداف خوب و مترقی داشت ولی بخش دوم دوره صدارت او با تغییرات احوال هویدا همراه میشه .از زندگی خصوصی هویدا هم در کتاب میخوانیم.از ازدواج و طلاق او با لیلا امامی.مباحثی در مورد انحرافات جنسی هویدا مطرح بوده که میلانی سعی کرده این مساله رو هم از قلم نندازه و صحت و سقم اون رو بررسی کنه.
طبیعی است وقتی زندگی نخست وزیر 13 ساله شاه را میخوانیم،با کم و کیف حکمرانی نظام پهلوی هم آشنا میشیم..نحوه تصمیم گیری ها،دخالت های نا به جا،اختلافات نخست وزیر و سایر کارگزاران حکومت از سایر نکات مهمی است که در کتاب مورد بررسی قرار میگیره.انتهای کتب عکسهایی از زندگی هویدا از دوران کودکی تا واپسین روزهای سپری شده در زندان و دادگاه میبینیم که حسن ختامی است بر این کتاب خواندنی و ارزشمند.
کتاب با این پاراگراف به پایان میرسه:
هویدا بیشتر عمرش گرفتار چنبری گریزناپذیر بود. در یک سو مخالفان رژیم بودند و اغلب جزم اندیش و انعطاف ناپذیر بودند. در سوی دیگر شاهی بود که در پاییز پدرسالاری اش بیش از پیش خودرأی و خودکامه شده بود. انگار هویدا با آن خنده ی آرامی که بر چهره اش نقش بسته بود میگفت: «بر هر دو تبارتان لعنت باد»
        

1

این سه زن

25