یادداشتهای نگین جعفری (26) نگین جعفری 4 روز پیش قصه های خوب برای بچه های خوب مهدی آذریزدی 4.6 27 "من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد میدانم. ایشان یک خلأئی را در یک برههی از زمان برای زنجیرهی طولانی فرهنگی این کشور پر کردند." اینها صحبت آقای خامنهای در جلسهای در سال ۱۳۸۶،که متوجه شدند آقای آذریزدی هم حضور دارند. اینکه داستانهای اصیل ایرانی و دینی(کلیله و دمنه،مرزبان نامه،قابوس نامه،قصههای مثنوی،قصههای قرآن و ائمه،گلستان،و قصه هایی از عطار)به زبان کودکانه آورده شده،آنها را به یک اثر کامل و مطمئن برای تربیت تبدیل کرده است. کتابها جذابیت بصری و تصویری ندارند(درواقع اصلا تصویری ندارند) وداستانها کوتاه و مختصر هستند. به نظرم این کتابها تعریف کردنی هستند نه خواندنی! یعنی شما به عنوان والد،معلم ،مربی،خاله،عمه و...این کتابها را بخوانید تا بتوانید برای عزیزان خود قصههای خوب تعریف کنید. 0 1 نگین جعفری 5 روز پیش ساده لوح کردن ما: برنامه ی درسی پنهان تحصیلات اجباری جان تیلور گاتو 4.3 7 صاحبدلی ز مدرسه آمد به خانقاه با خاطری ملول ز ارکان مدرسه بگریخت از فریب و ریا، از دروغ و جهل نابود باد - گوید - بنیان مدرسه خواندن این کتاب پیشنهاد میشود به: -منتقدان مدرسه فعلی که جز نقد کاری بلد نیستند. -منتقدان مدرسه فعلی که ادعای راهحل دارند(از جمله جماعت تحولی و دیگران). -برای معلمانی که میخواهند در کلاس و مدرسه خود نکاتی که یادگرفتهاند را تا جایی که میشود و میتوانند به کار ببرند. ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ 0 2 نگین جعفری 1404/5/25 خار و میخک یحیی سنوار 4.3 58 گُمان مَبَر که به پایان رسید کارِ مُغان هزار بادهی ناخورده در رَگِ تاک است! سکانس محبوب:بعد از بمباران همزمان محل کار و منزل شهید،بر خرابیها روی مبلی بنشیند تا همه ببینند او زنده است بعد به نشست خبری برود و دیالوگ خود را بگوید:حالا این جلسه ما ده دقیقه دیگه تموم میشه،و ما الان داریم به صورت زنده صحبت میکنیم،و اونا(صهیونیستها)الان صدای ما رو میشنون،و ده دقیقه یا بیشتر طول میکشه تا آماده بشم،و بعدش بیست یا نیم ساعت پیاده خواهم رفت، یعنی ما درمورد پنجاه،شصت دقیقه صحبت میکنیم یعنی ۳۶۰۰ ثانیه(در این مدت)آنها توانایی تصمیمگیری را دارند و توانایی آماده کردن جنگنده و فرستادن اون رو دارند، و من عین خیالم هم نیست. مَردان، نَفَس به یادِ دَمِ تیغ میزنند... سکانس آخر:شهید با چفیه بر گردن و صورت،حمایل خشابهای پر بر دوش،تفنگی که با چسب برق بسته و محکم شده،کتاب دعا،تسبیح،بسته دستمال کاغذی،عطر،پول،چراغقوه،چسب برق در جیب،بر روی مبلی در وسط میدان نبرد آخرین مبارزه خود را انجام میدهد... این کتاب را بخشی از مبارزهی شهید باید دانست،آنجایی که گفتند:ما تصمیم گرفتهایم که از ملت خودمان با تمام قدرتی که در اختیار داریم دفاع کنیم.قدرت او در زندان کلمات بودند. شوک و القرنفل یا همان خار و میخک شوک به معنای خار، که به سرنیزه سربازان و اسلحه الشوکه گفته میشود.پس خار را میتوان نماد نیروهای صهیونیستی دانست. القرنفل به معنای میخک که نماد عشق و محبت است و مادر و سرزمین است،معادل یونانی آن دیانتوس است که به معنی گل خدایان یا گل الهی،که قداست آن سرزمین را نشان میدهد. شهید در انتخاب اسم رندی کرده،محتوا را هم خودتان بخوانید تا آنچه درباره فلسطین تا کنون شنیده/نشنیده یا دیده/ندیدهاید را حس کنید(جزئیاتی که هیچ کس جز یک مبارز نمیتوانست به این خوبی بگوید). نقدها را هم بقیه وارد کنند. ۲۴ مرداد،اربعین به وقت کربلا،۱۴۰۴ 0 6 نگین جعفری 1404/5/23 پدر، عشق و پسر سیدمهدی شجاعی 4.5 161 السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ صَلَّى اللّهُ عَلَیکَ وعَلى أبیکَ إذ قالَ فیکَ: قَتَلَ اللّهُ قَوما قَتَلوکَ، یا بُنَیَّ ما أجرَأَهُم عَلَى الرَّحمنِ وعَلَى انتِهاکِ حُرمَةِ الرَّسولِ! عَلَى الدُّنیا بَعدَکَ العَفا. سلام بر تو، اى نخستین کُشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل؛ درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در بارهات فرمود: «خدا بکُشد آن گروهى را که تو را کُشت. پسرم چه جرأتى بر خداى مهربان کردند و چه جسارتى در هتکِ حرمت پیامبر؛ پس از تو، خاک بر سرِ دنیا». ۲۳مرداد،اربعین ۱۴۰۴ 0 4 نگین جعفری 1404/5/17 اصول و فلسفه تعلیم و تربیت علی شریعتمداری 3.3 1 ۱:.... ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ 0 2 نگین جعفری 1404/4/16 سقای آب و ادب سیدمهدی شجاعی 4.4 106 السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ سلام بر ابوالفضل عبّاس فرزند امیرمؤمنان از خود در گذرنده با جان برای برادر برگیرنده از دیروزش برای فردایش فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد ... ۱۵ تیر،عاشورای ۱۴۰۴ 0 6 نگین جعفری 1404/4/10 روش نقد: نقد مکتب ها - آرمان ها: آگاهی و عرفان جلد 3 علی صفایی حائری 3.8 1 خم سپهر تهی شد ز می پرستی ما کفاف کِی دهد این بادهها به مستی ما هر کدام، گرچه حرفهایی دارند و زاویههایی را روشن میکنند،ولی آنجا که مدعی و میاندار تمام میدان هستند،کار را به آشفتهگویی میکشند و خود را با تنگ چشمی و سطحی نگری ،گره میزنند.آنگاه کارشان تمام است. بیا و کشتی ما در شط شراب انداز،بیا... ۱۰ تیر ۱۴۰۴ 0 4 نگین جعفری 1404/3/16 فارسی شکر است سیدمحمدعلی جمالزاده 4.0 18 آقایشاهرخ مسکوب میگن: ایرانی بودن با همهی مصیبتها به زبان فارسیاش میارزد. جمالزاده در دوازده سالگی از ایران رفت و از عمر شصت و هفت ساله خود تنها سیزده سال را در ایران گذراند. این حجم از وفاداری به زبان مادری ستودنیاست در روزگارانی که غرب و شرق زدگی مد بود. داستانی کوتاه در فضای آن دوران (که تا حدی در این زمان هم وجود داره) درمورد مهجور ماندن زبان فارسی. ۱۶ خرداد۱۴۰۴ 1 14 نگین جعفری 1404/3/15 خسی در میقات جلال آل احمد 3.9 61 محتوای کتاب مانند اسم کتاب فلسفی نیست و شاید همین باعث بشه تو ذوق شما بخوره. جلال آل احمد در آخر کتاب میگه که چرا این کتاب رو به این صورت نوشته پس اگر هدف نوشتنش رو درنظر بگیرم شاید موفق بوده. "اینجور که میبینم، این سفر را به قصد کنجکاوی آمدهام.عین سری که به هر سوراخی میزنم.به دیدی،و نه امیدی و این دفتر، نتیجهاش. روشنفکر جماعت در این ماجرا دماغش را بالا میگیرد و دامنش را جمع میکند.که:سفر حج؟مگر جا قحط است؟غافل از اینکه این یک سنت است و سالی یک میلیون نفر را اینجا میخواند و به یک ادب وامیدارد و آخر باید رفت و بود و دید داد که از عهد ناصرخسرو چهها فرق کرده یا نکرده..." و اینکه حرفهای جالبی هم داشت در بین آن گزارشهای روزانهی توریستی. شاید اگر نویسنده آن جلالآلاحمد نبود،نمیتوانستم تمامش کنم. روز عرفه،۱۵ خرداد ۱۴۰۴ 0 3 نگین جعفری 1404/3/14 افسانه باران نادر ابراهیمی 3.5 5 جایی نوشته بود: "دوستی با بعضی آدمها مثل نوشیدن چای کیسهایست. هول هولکی و دم دستی برای رفع تکلیف .اما خستگیات را رفع نمیکند.دل آدم را باز نمیکند. خاطره نمیشود. دوستی با بعضی آدمها مثل خوردن چای خارجی است. پر از رنگ و بو. این دوستیها جان میدهند برای خاطرههای دمِ دستی.. این چای خارجی را میریزی در فنجان،مینشینی با شکلات فندقی میخوری و فکر میکنی خوشحالترین آدم روی زمینی. فقط نمیدانی چرا باقی چای که مانده در فنجان بعد از یکی دو ساعت میشود رنگ قیر... سیاه ... دوستی با بعضی آدمها مثل نوشیدن چای سرگل لاهیجان است. باید نرم دم بکشد. باید انتظارش را بکشی. باید برای عطر و رنگش منتظر بمانی. باید صبر کنی. آرام آرام مقدماتش را فراهم کنی. باید آن را بریزی در یک استکان کوچک کمر باریک. خوب نگاهش کنی. عطر ملایمش را احساس کنی و آهسته، جرعه جرعه بنوشیاش و زندگی کنی..." کتابهای آقای نادر ابراهیمی برای من چاییست که اگرچه دوست دارم همه را لاجرعه و تا انتها سربکشم،اما اکنون لذت آهسته،جرعه جرعه نوشیدنشان و زندگی کردن برایم بیشتر است. پ.ن:از بین همهی کتابهای آقای نادر ابراهیمی(حتی آنهایی که خیلی بیشتر از این کتاب دوستشان دارم)،یادداشت را لای این کتاب میگذارم که میدانم افراد کمتری آن را خواهند خواند. ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ 2 8 نگین جعفری 1404/3/13 قصه های مجید هوشنگ مرادی کرمانی 4.5 43 یهو مینشستم کل قصههای مجید رو میخوندم. کلش رو... ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ 0 1 نگین جعفری 1404/3/11 هستی فرهاد حسن زاده 4.2 140 برای رفیق کودکیهای گمشده برای کودکیهای رفیق گمشده برای رفیق گمشدهی کودکیها برای تو... ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ 0 3 نگین جعفری 1404/3/10 گاه ناچیزی مرگ: رمان درباره زندگانی محیی الدین ابن عربی محمدحسن علوان 3.9 45 این جانِ عاریت که به حافظ سپرد دوست روزی رُخش ببینم و تسلیمِ وی کنم سیر و سلوک محییالدین ابن عربی با تمام فراز و نشیبهای زندگی(البته گاهی با تناقضاتی که درک آن برای من سخت بود). تفاوت این کتاب با کتابهای دیگری که زندگینامه علما را نوشتهاند همچون مردی در تبعید ابدی،کهکشان نیستی،نخل و نارنج و حتی سهدیدار،در این است که سایر کتابها بیشتر به افکار و عقاید عالِم پرداختهاند که در این کتاب کمتر دیده میشود(شاید چون ذهن نویسنده ایرانی با ذهن نویسنده عربستانی متفاوت است). اما حوادثی که محیی الدین را محییالدین کرده خیلیخوب روایت شده است.و با اینکه کتاب ترجمه است بسیار روان و زیباست. ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ 0 0 نگین جعفری 1404/3/4 ده بچه زنگی آگاتا کریستی 4.4 119 یک کتاب معمایی و جذاب با داستان و بیان در ظاهر ساده،که تا لحظه آخر نمیتوانید آن را پیشبینی کنید. 0 0 نگین جعفری 1404/3/4 دوست بازیافته فرد اولمن 4.1 66 جهانیان همه گر تشنگان خون منند، چه باک ،زان همه دشمن که دوست دار تویی... در مورد نویسنده به این بسنده میکنم که ، آرتور کوستلر درباره نویسنده که نقاش هم هست(شاید هم برعکس) میگوید"فرد اولمن در نوشتن چنین رمان کوچکی بسیار موفق بوده است؛شاید از این رو که مانند همهی نقاشان خوب میداند چگونه جزییات تصویری را میخواهد بکشد در چارچوب محدود بوم جا دهد،حال آنکه نویسندگان،متاسفانه،برای نوشتن تا بخواهند کاغذ در اختیار دارند." این کتاب را برای بار دوم خواندم. روایت دو همکلاسی با دوستی ساده و پاک دوران نوجوانی،که جهان به یکی لقب خاندان اشرافی میدهد به دیگری لقب یهودی فراری،آنها را از هم جدا میکند... نویسنده نوشته"در نوشتن عبارت((دوستی که حاضر باشم جانم را فدایش کنم.))دو دل بودم.اما پس از گذشت سی سال هنوز معتقدم که گزافه نمیگفتم و به راستی حاضر بودم،حتی با خوشحالی،که به خاطر یک دوست بمیرم." عجب از کشته نباشد به در خیمه دوست عجب از زنده که چون جان به در آورد سلیم 0 2 نگین جعفری 1404/1/13 کمی دیرتر سیدمهدی شجاعی 4.2 111 سفید از حسرت این انتظار است استخوان من که یارب ناوکت در کوچهی دل کی نهد پا را داستانی ساده که مفهوم عمیقی را منتقل میکنه و میتونه تلنگر خوبی باشه. قشنگترین قسمت کتاب برای من: "علامه حلی یک اقدام فرهنگی رو تا نزدیکی حصول نتیجه پیش میبره و وقتی برای برداشتن گام نهایی درمیمونه،امام-چه بسا بدون هیچ دعوت و التماس و سینهزنی و شعار و ضجه و مویهای-پا پیش میگذارن و تشریف میآرن و باقی کتاب رو برای علامه رونویسی میکنن...ای خواجه درد نیست،وگرنه طبیب هست." 0 3 نگین جعفری 1404/1/12 مفتون و فیروزه سعید تشکری 3.6 1 ...به زهرِ مرگبارِ بوسه، اِلتیام دِه. مَرا، مَرا، بِکش، بُکش، نِجات دِه تو ای فریبِ راستین! . 0 1 نگین جعفری 1404/1/7 شبی برتر از یک عمر علی صفایی حائری 4.0 11 مثل بقیه کتابهای علیصفایی پر از نکته. ای کاش طولانیتر و مفصلتر بود... 0 4 نگین جعفری 1403/9/15 کشتی پهلو گرفته سیدمهدی شجاعی 4.6 127 زندگی حضرت زهرا(س) در قالب داستانهای کوتاه از زبان افراد مختلف. با اینکه حوادث تاریخی مربوط به آن زمان در متن داستان آورده شده اما با قلم آقای شجاعی جذاب نوشته شده ...و پر احساس. علت اینکه امتیاز کامل ندادم:دوست داشتم بیشتر میبود. فاطمیه ۱۴۰۳ 0 1 نگین جعفری 1403/6/5 مبانی و اصول تعلیم و تربیت: با نگاهی به تحولات دوران معاصر رحمت اله مرزوقی 3.0 1 کتاب تا فصل چهارم بسیار روان و خوب بود،و با بیانی ساده و قابل فهم مطالب را به خوبی مطرح کرده بود. اما از فصل پنج ،گویا هدف بیان نظریات ت.ت بود که فقط چند نظریه و آن هم به صورت خلاصه و تا حدی مبهم گفته شد که به نظرم نویسنده نتوانست حق مطلب را ادا کند. کتاب به تأثیر فاوا در ت.ت اشاره کرده بود که بایستی با این تحول مفاهیم تعلیم و تربیت مورد بازنگری قرار بگیرند. اگر کتاب فصل یک تا چهار و هشت و نه بود ،شایسته پنج ستاره بود. 0 1