یادداشتهای محمدرضا سمیعی (23) محمدرضا سمیعی 1404/1/8 روان درمانی اگزیستانسیال اروین دی. یالوم 4.4 23 کتاب خوب اما نسبتا تخصصی و سنگینی بود به نظرم برای کسی که خیلی مطالعات زیادی در حوزه روان درمانی نداشته باشه. با این وجود قلم روان د یالوم باعث شد خیلی از بخش های کتاب رو بفهمم و برام جالب بود آشنایی با دلواپسی های غایی اگزیستانسیال. 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/11/28 کافکا در کرانه هاروکی موراکامی 3.9 75 کافکا در کرانه، تخیل و استعاره رو در کرانه ادبیات به تصویر میکشه و تابلویی میشه که باید چندین و چند بار بهش زل بزنیم تا بتونیم زیبایی و عجیب بودن توأمانش رو درک کنیم. تو خوانش اول نباید انتظار داشته باشیم جواب سوال های زیادی که توی ذهنمون ایجاد میشه رو پیدا کنیم. سبک نویسنده مغناطیس عجیبی داره و فضای داستان و شیوه روایت هم عجیبه و در این اعجاب کششی هست جذاب. 0 1 محمدرضا سمیعی 1403/11/13 تهوع ژان پل سارتر 3.7 13 تهوع برای من داستانی بود که توسط ضربات فلسفه نویسنده تکه پاره شده بود و انسجامی به عنوان یک رمان نداشت. روزنوشت هایی که تک گویی های یک ذهن منزوی و پوچ گرا را بازتاب میدادند و با مفهوم وجود داشتن کلنجار می رفتند. ریشه عدم درک یا احساس قرابت با این کتاب برای شخص خودم رو میتونم توی عدم آگاهی از فلسفه سارتر پیدا کنم. اما جدای از مفهوم کتاب و نگرشش، باید بپذیرم که هنر سارتر در نوشتن، توصیف کردن (هر چند توصیف هایی ناامیدانه و تیره از موقعیت ها) ستودنی و قابل تامله. بعد از آشنایی با اگزیستانسیالیسم، بازخوانی این کتاب میتونه لذت بخش و مفیدتر باشه. 0 2 محمدرضا سمیعی 1403/11/4 رستاخیز لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.1 19 تالستوی در رستاخيز نوک تیز قلم توانای خود را به سمت سرمایه داران، ادارات دولتی، دادگاه ها، زندان ها و حتی کلیسا های زمان خود نشانه رفته و در بطن ماجرایی نیمه عاشقانه و در خلال تصویر کردن انواع شخصیت ها به بهترین شکل، نظرات خود را در این خصوص به صراحت بیان می کند. کتاب خوبی بود خیلی بیشتر از آناکارنینا حرف برای گفتن داشت و تفکر خواننده رو در بطن نظریات خودش غرق میکرد. 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/10/12 بهترین داستان های کوتاه گابریل گارسیا مارکز احمد گلشیری 3.9 5 مارکز یکی از بهترین هاست با تک تک کلماتش مجذوب میکنه و با سبک خاصش یه در جدید توی ذهن باز میشه کتاب فوق العاده زیبایی بود. 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/9/10 دوبلینی ها جیمز جویس 3.6 5 این کتاب رو مطابق سلیقه م ندیدم و یا شاید نتونستم بفهممش 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/8/28 سور بز ماریو بارگاس یوسا 4.3 28 سور بز روایت داستان یک دیکتاتوری در پهنه دریای کارائیب در جمهوری دومینیکن در خلال زندگی دختر یکی از سناتورهای این حکومت خودکامه است، که در آن این نوع حکومت را از زبان راویان متفاوت داستان در بخش های مختلف تصویر و موشکافانه نقد میکند. نمونه ای ارزنده از ادبیات اسپانیایی که در آن شیوه روایت، تشبیهات، فرم داستان و تمامی عناصر به غایت غنی بود و عالی. لذت بردم. 0 3 محمدرضا سمیعی 1403/8/25 و من دوستت دارم فردریک بکمن 3.9 59 کتاب جالبی بود حجم کمی داشت با تصویرسازی هایی عمیق مفهومی ژرف در مورد زندگی و مرگ 0 1 محمدرضا سمیعی 1403/7/19 انجمن شاعران مرده ان.اچ. کلاین بام 4.1 105 انجمن شاعران مرده کتابی بود با پیام هایی روشن که از صحبت های یک معلم انگلیسی برای مخاطب نقل میشه و از این رهگذر ما را به ضرب تلنگری به فکر فرو میبرد. اما سیر داستان و بررسی آن از منظر صعود و فرود ها خیلی باب طبع من نبود . 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/6/8 مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد یوناس یوناسون 3.8 45 ماجراجویی جذاب توام با روایت جذاب تر در کنار آلن، پیرمرد صدساله، برام تجربه ای شیرین بود . مخصوصا خوندن این سبک از رمان بعد از مطالعات فلسفی، علمی، روانشناسی یا سبک هایی از ادبیات که خاص هستن (مثل روسی) باعث میشه جون دوباره ای برای ادامه دادن لذت شیرین مطالعه توی رگ هاتون بریزه. انسجام داستان و خطوط ارتباطیش در دل تاریخ و شخصیت های تاریخی لذت خواندن این کتاب رو برام دوچندان کرد. 0 1 محمدرضا سمیعی 1403/5/26 درمان شوپنهاور اروین دی. یالوم 4.1 51 درمان شوپنهاور دومین کتابی بود که از یالوم میخونم (بعد از وقتی نیچه گریست) و بسیار زیاد برام قابل تحسینه این سبک مفید از رمان آموزشی وقتی با نبوغ ادبی و دانش روان درمان گری یالوم توام باشه. این کتاب رو بعد از در باب حکمت زندگی از شوپنهاور برای خوندن انتخاب کردم تا بیشتر با این فیلسوف زبردست آشنا بشم و حقیقتا این مهم با مطالعه این اثر جذاب برام محقق شد. شوپنهاور فیلسوفی که نظرات بسیار زیرکانه و خوب فلسفیش تحت تاثیر شخصیت مردم گریز و انزواجوش ته مایه ای از سیاه نمایی گرفته و باعث میشه اگه بدون قضاوت شخصیتش که ماحصل سبک زندگیش بوده بهش پرداخته بشه اکثر مطالعه کنندگانش رو ناامید میکنه. (مخصوصا جامعه زنان و علی الخصوص قشر فمنیست رو) با این وجود با آگاهی ای که یالوم در این کتاب از شوپنهاور برام ایجاد کرد علاقه م برای مطالعه سایر آثار شوپنهاور برانگیخته شد. البته باید بتونم مثل هر نظر و گفته دیگه ای بین چیزی که گفته میشه و کسیکه گوینده اون مطلبه یک سری تناسبات و تفاوت ها قائل بشم و اون بخش هایی که تحت تاثیر زمانه و سبک زندگی گوینده بوده تحمل کنم تا بخش های مفید و نظرات کاربردیش برام راهگشا بشه. این برای من شروعی در زمینه فلسفه س و خوشحالم که از کسی شروع میکنم که تاثیرگذار ترین فیلسوف بر فلاسفه بزرگ اخیر بوده اذهانی چون نیچه، فروید و ... 0 22 محمدرضا سمیعی 1403/5/18 در باب حکمت زندگی آرتور شوپنهاور 4.1 40 درخور تامل بود بیشتر باید در مورد این فیلسوف بدبین اما خوش بیان بخونم تا بهتر بفهمم چی تو ذهنش میگذشته و آیا توصیه هاش میتونه راهگشا و مفید باشه یا نه. اوایل و اواخر این کتاب رو بیشتر فهمیدم شاید چون اواسطش خیلی از مواردی که درموردش صحبت میشد به تاریخ و گذشته مربوط بود و کلامی زنده و تاثیرگذار برای امروز ما به حساب نمی آمد. 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/4/29 و هر روز صبح راه خانه دورتر و دورتر می شود فردریک بکمن 4.1 73 زیبایی فقط همین 0 2 محمدرضا سمیعی 1403/4/28 من منچستر یونایتد را دوست دارم مهدی یزدانی خرم 3.4 19 خلاقانه ای خون آلود بود که مرگ درش از شخصیتی به شخصیتی دیگه میرفت فارغ از جان دار یا بی جان بودن، روح یا انسان یا حیوان بودن این حجم از تخیل در این میزان از پیچیدگی و شخصیت پردازی واقعا نیاز به حداقل دو بار خوانش و اندیشه کردن عمیق داره. خون خورده و خون آلودی این کتاب چه می کند با ذهن ما 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/3/24 گزارش یک مرگ گابریل گارسیا مارکز 3.6 28 عالی فقط همین 0 1 محمدرضا سمیعی 1403/3/23 اتحادیه ی ابلهان جان کندی تول 3.4 61 صحبت در مورد اتحادیه ابلهان با توجه به سرگذشت غریب نویسنده در هاله ای از ندانم های بلاتکلیف خواهد بود. این کتاب نثری بسیار غریب دارد. جنونی که پیمان خاکسار ترجمه کرده را می شود به راحتی لمس کرد. تقریبا هر عبارتی که کاراکتر اصلی (ایگنیشس ج رایلی) بیان می کند، حال چه در قالب نوشته هایش و چه تعاملاتش با دیگران ، به گونه ای غریب اندیشیده و نگاشته شده اند و از آن غریب تر و عجیب تر فهمیده و درک می شوند. به نظرم شیوه بیان و روایت را باید ستود و بسیار در آن غرق شد و لذت برد. اما در نقطه مقابل، داستانی که نویسنده نقل میکند چنگی به دل دنیای مفاهیم عمیق نمیزند و داستانی سطحی را بازگو میکند که نقص عضو جدی دارد و در پاسخ به سوال خب که چی؟ چه چیز برای گفتن و آموختن داری؟ هیچ جوابی به ذهن حداقل من نمیرساند مگر تجربه زندگی کاراکترهایی عجیب طنز و شیوه بیان داستان و حال و هوای کلی این کتاب طوری بود که واقعا هم میخواستم کنار بگذارمش و هم نمیتوانستم از خواندنش دست بکشم. یک جور اذیت شدن خوشایند که روان خواننده ام را قلقلک می داد. 0 4 محمدرضا سمیعی 1403/3/7 هنر خوب زندگی کردن رولف دوبلی 3.8 33 ۵۲ دستورالعمل گاها سلبی هنر خوب زندگی کردن از ترکیب روانشناسی مدرن، رواقی گری و فلسفه سرمایه گذاری و گزیده گزینی رولف دوبلی حاصل شده و قطعا ارزش مطالعه دارد. شاید فهم بعضی موارد مثل من براتون سخت باشه و بعضی هاش کم اهمیت و حتی کمی نامعقول به نظر بیاد در نگاه اول اما در مجموع نکات بسیار کاربردی و روش های متحول کننده جذاب رو هم شامل میشد. شخصا علاقه به مطالعه بیشتر در زمینه رواقی گری یکی از اثرات مطالعه این کتاب بود برام. 0 0 محمدرضا سمیعی 1403/2/27 خاستگاه دن براون 3.8 9 دن براون نویسنده ایست که الگوی موفق خود را در حجم عظیمی از اطلاعات (علی الخصوص اطلاعات مرتبط با هنر) با شیوه ای سینمایی روایت میکند و این روایت چنان جذاب و نفس گیر انجام می شود که زمین گذاشتن کتاب و مکث کردن حین مطالعه آثارش را به کاری دشوار تبدیل میکند. خاستگاه یکی از جدید ترین آثار دن براون بود که خواندم و مثل همیشه لذت بردم. لذتی چند سویه و لایه لایه ، لذت از آشنایی با تمدن اسپانیا و هنرمندان و آثار هنری و معماری این کشور لذت از درگیری ذهنی ایجاد شده حول محور پرسش فلسفی از کجا آماده ایم و به کجا می رویم ؟ لذت از الگوی تکراری اما جذاب شیوه روایت غیرمنتظره و شوکه کننده داستان و لذت از پاسخ های جالب دن براون به این پرسش های عمیق تاریخ انسان. و لذت از آشنایی با فناوری ها و تکنولوژی های جدید مورد بحث در داستان. و سر آخر لذت آشنایی با هنر و هنرمندان معاصر و موزه گوگنهایم بیلبائو 0 3 محمدرضا سمیعی 1403/2/12 آنا کارنینا جلد 2 لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.4 48 آناکارنینا در پایان جلد دوم در نظرم رمانی است که ضمن داشتن چیره دستی استادانه و لحن بیان و روایت بی نقص تالستوی از عمق چندانی جز بعضی بخش ها برخوردار نیست. خطوط داستانی مختلفی که زندگی شخصیت های کتاب را برای ما به تصویر می کشد گاهی به شدت ملال آور است و در پاره ای مواقع عمیق و به فکر وادارنده. لوین کاراکتری بود که از خط سیر تشریح شخصیت و دغدغه هایش لذت بیشتری بردم تا آناکارنینا که شخصیت به ظاهر محوری داستان است. بیشتر بحث های کتاب که ضمن تشریح و تصویر زندگی شخصیت ها پرداخته می شد از آنجا که در تاریخی دور و فرهنگی ناآشنا بررسی می شدند به نظر تاریخ مصرف گذشته می نمودند و ممکن است این حس ملال هنگام همسفر شدن با شخصیت ها در من خواننده از این رو باشد. در هر صورت از شیوه بیان و به تصویر کشیدن عواطف و احساسات و مسائل ذهنی و انتزاعی کاراکترها و اتفاقات طول داستان لذت بردم و مثل همیشه تالستوی و قلم استادانه اش را می ستایم. 0 4 محمدرضا سمیعی 1403/1/25 آنا کارنینا لی یف نیکالایویچ تولستوی 4.3 50 آناکارنینا تا پایان جلد اول داستانی نه چندان عمیق اما چند وجهی از خانواده هایی در زمانی از تاریخ روسیه است که برای زمانه ما سخت فهم و گاهی با توجه به فرهنگ ما غیرمعقول می نماید. نداشتن عمق و مفهوم زیاد در سیر بازگویی این داستان ها از تالستوی بزرگ شاید اندکی ناامید کننده باشد . در صفحات جلد اول تالستوی ما را با افرادی از خانواده های اشراف آشنا میکند و جنبه های شخصیتی و شرایط زیست آن ها را برای ما به سبک منحصر به فرد خود به تصویر میکشد. خانواده اشچرباتسکی ، آبلونسکی ، آلکساندروویچ و برادران دیمیتریچ و ... در ادامه جلد دوم امیدوارم چیزی متفاوت در انتظارم باشه ... 0 0