یادداشتهای نادیا جوینده (28) نادیا جوینده 1404/2/19 ابن مشغله نادر ابراهیمی 4.2 109 بهترین نمونه روایت که تا الآن خوندم 0 1 نادیا جوینده 1404/2/15 7 روایت خصوصی از زندگی سیدموسی صدر حبیبه جعفریان 4.1 83 یک سید خوشگلِ خوشهیکل. در جستجوهای اینترنتی دربارهی امام موسی صدر، حتما با این توصیف از ایشان مواجه میشوید. همین خصوصیت، باعث آشناییِ زودهنگامم با ایشان شد. در دورهی راهنمایی، کتابهایی که پدرم از کتابخانهی شرکت نفت به امانت میگرفت، میخواندم. ازآنجاییکه میدانستم کتابها، دو هفتهای بیشتر موجود نیست؛ مترصّد فرصتِ خواندن بودم. بارها وقتی لای کتاب درسی، کتاب باز کرده و محو داستان بودم؛ دستم رو شد. سبک مورد علاقهی پدرم، کتابهای تاریخی به خصوص تاریخ ایران باستان بود. در این کتابها مردانِ تنومند و خوشقدوبالا و عاشقپیشه، قهرمانهای اصلی بودند. به تاثیر از آنها، مردِ باجنم و باجربزه در ذهنم مردان قدوقامتدار و هیکلی تصویر شدند و در فانتزیهایم از همسر آینده، این مورد نقش پررنگی پیدا کرد. با ورود به دبیرستان، قدرت انتخاب کتابم بیشتر شد. کتابدارمان خانم رشتیِ شوخی بود. به من میگفت: دختر! تو اینجا رو چول کردی. چول به گویش گیلکی میشود گِل. کنایه از رفت و آمد زیاد . عنوان کتابی که راجع به امام موسی صدر انتخاب کردم را یادم نیست. حتی موضوعش را. ولی عکس روی جلد یا توی کتاب، سیدی روحانی بود که یک سر و گردن بلندتر از اطرافیانش بود. همان، باعث انتخاب کتاب شد و مقدمهی آشناییام با داستان زندگی پررمز و راز امام موسی صدر. منابع شناخت ایشان محدود بود ولی همان اندک دسترسی به دیدگاهها و سبک زندگیش، آنقدر جاذبه داشت که دختری از نسل بعد را همراه کند. دیدگاههای استکبارستیزانهاش و آن جملهی معروف که "اسرائیل شرّ مطلق است. اگر باشیطان بجنگد ما کنار شیطان خواهیم بود." طنینی پر قدرت و سرشار از اعتماد به نفس داشت که بیتردید میپذیرفتی که این است. همین، حقیقت محض است. کتاب "هفت روایت خصوصی از زندگی سیّد موسی صدر" نوشتهی حبیبه جعفریان همانطور که از اسمش پیداست بیشتر به جنبهی شخصیت خصوصی ایشان میپردازد. روایتهایی از همسر، دخترها و پسرها، خواهرها و برادر امام موسی صدر در کتاب آورده شده است . مطالعهی این کتاب میتواند مکملی برای شناخت ایشان باشد. گرچه انسانهای بزرگ و بخصوص امام موسی صدر با این سرانجامِ مرموز، هیچوقت شناخته نمیشوند. در بین این روایتها، تکّهای از روایتِ پسرِ بزرگ امام موسی صدر، من را به فکر فرو برد. جایی در روایت، صدری صدر خطاب به پدرش میگوید:" اصلا الان چه شکلی شدهای؟ قدّت چقدر آب رفته؟ الان تبدیل به یک پیرمرد با صورت عجیب شدهای." فکر میکنم حتّی این تصویر که هنگام خواندنش درد یک سیلی سنگین را به همراه داشت؛ تصویر امام موسی صدرِ پرصلابتی که شخصیت احترامبرانگیزش، مردم را از هر مرام و مسلکی جذب میکرد؛ خدشهدار نمیکند. و این، جوهرهی مردیست. آنچه که همیشه میماند. 0 3 نادیا جوینده 1404/1/1 کمی دیرتر سیدمهدی شجاعی 4.1 104 کتاب به سبک رئالیسم جادویی ست. یک نمونهی کمیاب بی نقص از روایت ایرانی. نویسنده دانههای باورپذیری را در داستان میکارد و به موقع میدرود. 0 0 نادیا جوینده 1403/11/18 مرثیهای بر یک رهایی آزاده جهان احمدی 3.1 24 با لاوید از دوران راهنمایی دوست هستم. صمیمی نیستیم ولی از این مدلهاست که به داشتن هم دلگرمیم. سال دوم لیسانس بودم که کارت عروسیاش دستم رسید. نه بخاطر دوستیمان. چون همسایه بودیم از طرف خانوادهاش، خانوادگی دعوت شدیم. مراسم خوبی بود و همه چیز سر جایش بود. آقای داماد خوشتیپ به نظر میرسید و به قول معروف عروس و داماد به هم میآمدند. پنج شش ماه بعد شنیدیم از هم جدا شدند. میدانستم که شرایط سختی دارد. بهش نزدیک شدم. از این مدلها که در کتاب "خرگوش گوش داد" سالها بعد برای پسرم خواندم. آقا مبتلا به یک بیماری بود که بلافاصله بعد از مطرح کردن در دادگاه حکم به نفع خانم جاری شده و پروسهی طولانی طلاق در یک جلسه به سرانجام رسیده بود. اگر روزی بنا به نوشتنش داشته باشم؛ حتما با خوانندهام روراست خواهم بود و قصهی دوستم را با من راوی روایت نمیکنم. کاری که در چند روایت از مجموعهی " مرثیهای بر یک رهایی" که مجموعه روایتهای طلاق است، خواندیم. این فرم نوشتار نه داستان کوتاه است و نه در قالب روایت تعریف میشود. اگر از این نقطه ضعف کتاب به انضمام ایرادهای متعدد فرمی و ویراستاری روایتها بگذریم؛ نفس پرداختن به مسئلهای که روزبهروز برای جامعه جدّیتر مطرح میشود آن هم در فرم جذاب روایت که مخاطب عام دارد؛ بسیار ارزشمند است. 0 5 نادیا جوینده 1403/10/14 زخم داوود سوزان ابوالهواء 4.3 74 این کتاب در زمینه ادبیات تروما و بخش جنگ و زخم قرار دارد. اگر جنایاتی که این اواخر توسط صهیونیست ها در پیش چشم ما اتفاق افتاده را نمیدیدیم، باور بخشهایی از کتاب؛ که یک رمان مستند است، سخت میشد. در این کتاب با یک خانواده فلسطینی از همان ابتدای اشغالگری اسرائیل همراه میشویم و سرنوشتشان را حتی در سازشپذیرترین انتخابهایشان در مقابل اسرائیل پی میگیریم. . نویسنده کتاب، خانم سوزان ابوالهواء یک عرب فلسطینیست که در اردوگاه آوارگان به دنیا آمده و اکنون ساکن آمریکاست. نویسنده در این کتاب، علاوه بر ارائهی اطلاعاتی همه جانبه، از یک خانواده عرب فلسطینی؛ احساسات خواننده را هم برمیانگیزد. باشد که به زودی، پایانِ باشکوه این ماجرا را به تماشا بنشینیم. 0 4 نادیا جوینده 1403/10/14 پس از بیست سال سلمان کدیور 4.6 175 بهترین کتابیست که در ژانر آئینی و در برههی زمانی پس از رحلت حضرت رسول خواندهام. با این کتاب، خودتان را به خواندن یک کار حرفهای تاریخی با نثری تمیز و تاثیرگذار، مهمان کنید. 0 0 نادیا جوینده 1403/10/14 راهی 4.2 8 کتاب "راهی" نوشتهی رضوان کفایتی، داستانیست که به وقایع زمان پس از رحلت رسول اکرم و شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) میپردازد. شخصیت اصلی این کتاب که فرستادهی خلیفهی اول است؛ با دو نفر دیگر از ماموران خلیفه برای گرفتن بیعت، از مدینه به یمن میروند. آنجا درگیر عشقی میشود که سرنوشتش را تغییر میدهد. از امتیازات این کتاب خوشخوان، استفاده از منابعیست که وقایع تاریخی آن را مستند میکند و خواننده را با فضای حاکم بر آن دورهی حساس تاریخِ اسلام آشنا میسازد. مصاحبهام را با نویسندهی کتاب میتوانید در این لینک بخوانید https://www.banooyefarhang.com/مصاحبه-خانم-نادیا-جوینده-با-نویسنده-کتاب-راهی 0 1 نادیا جوینده 1403/10/14 رویای نیمه شب مظفر سالاری 4.1 262 با معرفی خیلی از دوستان کتابخوان و با ذهنیتی بسیار مثبت سراغ کتاب رفتم. ولی با سر به دیوار توصیفات اغراقآمیز غیر قابل باور و تحول شخصیتهای آبکی برخورد کردم. چه کسی باور میکند وزیری که باعث آنهمه جنایت و کشتار شیعیان شده در پایان کتاب به آن طرز کودکانه دچار تحول شود. فضای کلی دربار، اصلا سفاکیّت حاکم را انتقال نمیداد و شکنجهها و سیاهچال، بیشتر از بازیگوشیهای بچگانه و سرگرمی جوانان بیکار آب میخورد. از لحاظ فرم کلی، دیالوگهای محاوره با سبک کتاب نمیخواند. تنها امتیاز کتاب، که شاید همین باعث اقبالش شده؛ سوژهی جالب عشق دو نفر از مذهبهای متفاوت است و همینطور مهجوریت حضرت ولیعصر که انقدر اثر در این زمینه محدود است که این کار در بین ارادتمندانش مورد استقبال قرار میگیرد. 0 0 نادیا جوینده 1403/10/11 برادران کارامازوف فیودور داستایفسکی 4.4 91 داستایفسکی، به سان یک روانشناس فوق حرفه ای که به حالات و روحیات انسان احاطه کامل دارد؛ در این رمان شخصیتهایی خلق میکند که ابعاد گوناگونی از انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. آرزو میکردم ای کاش از شاهکارهای ادبی جهان، فیلمی ساخته نمیشد. 0 1 نادیا جوینده 1403/10/11 جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی 4.5 161 راسکولنیکوف یکی از آدم های طبقه روشنفکر دانشگاهیست که به سنتها باور ندارد. ولی برخلاف دانشجویان سطحی که مادیگرا هستند؛ دنبال تجدد است. معتقد است ریشهی فساد در مسائل اقتصادی مبتنی بر رباست و بیشتر بار مشکلات اجتماعی شهر را زیر سر پیرزن رباخوار میداند. ولی بعد میبینیم که ما ۱۰۰ صفحه جنایت داریم و ۵۰۰ صفحه مکافات. داستایفسکی نشان میدهد که گناه، ذاتی دارد که حتی اگر از همه مخفی بماند؛ مکافاتش از سمت تکوین وارد زندگی فرد میشود. این چیزی نیست که در جهان مدرن معنی داشته باشد. 0 1 نادیا جوینده 1403/10/11 مادر ماکسیم گورکی 3.8 28 ماکسیم گورکی همراه با لنین یکی از افراد اصلی انقلاب اکتبر روسیه بوده است. کتاب مادر ماکسیم گورکی در قرن نوزدهم تا سالها پس از انقلاب، به عنوان یکی از دو سه رمان اصلی جریان های مارکسیستی و مبارزاتی تلقی میشد.گرچه در قرن بیستم و پس از ارائهی کارهایی مثل دن آرام شولوخوف درخشش سابق را از دست میدهد ولی همواره به عنوان یکی از مهمترین کتابهای الهام بخش برای مبارزه و تشویق جوانان که میخواهند وارد گروه های مبارزاتی شوند باقی میماند. داستان، مربوط به جماعتیست که ساکن شهرکی در جوار یک کارخانه بزرگ هستند. کم کم گروه های مبارزاتی شکل میگیرد که جزء طبقه کارگر هستند و علیه طبقه حاکم از جمله استثمارگری و بهرهکشی کارخانه قیام میکنند. سیر تحول مادر از یک زن تحت ظلم همسر تا آشنایی با مکتب مبارزاتی پسر و ایفای نقش مادرانگی و حمایت گری برای افراد حزب، بسیار درخشان به نمایش گذاشته شده بطوریکه خانهاش محل امن افراد مبارز میشود. کتاب، یک روایت مادیگرایانه از جهان هستی مطابق با عقاید مارکسیستی ارائه میدهد. 1 26 نادیا جوینده 1403/9/1 سارا کورو فرانسس هاجسن برنت 4.4 31 هنگام خواندن کتاب به دست گرگ زیر پوست بره عنایت داشته باشید. کتاب نمونه ی کامل سیاست روباه پیر است . در ظاهر رئوف و در باطن به دنبال چپاول . پدر سارا کورو در هند به دنبال معدن الماس چه میکرده که با مهربانی و سخاوت داراییاش را به دختر عزیزش تقدیم کند. 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 الی بیت المقدس محمد مهدی پوریزدان پرست 3.2 10 محتوای کتاب قابل تامل است اما ویرایش اساسی نیاز دارد. 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 اتاق اما دانهو 3.8 31 کتاب منبعث از واقعیت است و بر اساس یک واقعه ی بسیار دردناک از زاویه دید یک کودک نوشته شده. چیزی که برای من جالب توجه بود انتقال روحیه ی پاک و مذهبی توسط مادر به کودک بود. در دل جهنمی که در آن میزیستند 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن 4.1 50 داستانی پر حادثه و همینطور پر از سطرهای سفید از استعمارگری بریتانیای کبیر. بیرون کشیدن و شرح و تفسیر استعمارگری های دولت فخیمه از لابلای سطرهای کتاب، از خواندن متن اصلی جذاب تر است. 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 پنجره های تشنه: روزنوشت های انتقال ضریح امام حسین (ع) از قم به کربلا مهدی قزلی 4.1 63 کتاب میتوانست خلاصه تر باشد. بعضی صحنه ها آن های خوبی داشت. با اینکه سرانجام کتاب مشخص بود همراه ماجراهای کتاب میشدیم. پایان کتاب حس و حال خوبی داشت. 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 قصر آبی لوسی مود مونتگمری 4.4 193 چیزی که دیدم توصیفات اغراق آمیز از شخصیت های سیاه و سفید و فرجام نیک بر محوریت پول که البته این آخری جزء جدایی ناپذیر داستان های انگلیسی ست. شکستن کلیشه ی زیبایی شخصیت اصلی دلنشین بود 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 شکوفه های عناب رضا جولایی 4.1 23 یک قصه پر آب چشم از تاریخ این سرزمین عزیز . سرتاسر داستان مقهور قلم نویسنده بودم. داستان پرکشش و مستند. شخصیت پردازی ها عالی. و لذت کشف برای خواننده محفوظ است. این کتاب را باید چند بار خواند 0 0 نادیا جوینده 1403/9/1 قمارباز فیودور داستایفسکی 3.9 163 اگر در فصل های ابتدایی کتاب، بر میلتان به برگشتن و مرور شخصیتها غلبه کنید؛ در فصل های بعدی و با ورود مادربزرگ داستان، اتفاقات و صحنه های نابی در انتظارتان خواهد بود. 0 0 نادیا جوینده 1402/11/7 گیله بانو منیژه آرمین 3.5 2 با توجه به عنوان کتاب، فکر میکردم با یک داستان اقلیمی مواجه خواهم بود. انتظارم در حد گیله مرد نبود ولی فضای کتاب را چیزی مثل سریال پس از باران تصور میکردم. پر از اصطلاحات گیلکی و اتمسفر سبز و پر بارانِ خطه ی شمال و آداب و رسوم آن منطقه. ولی عنوان کتاب صرفا با توجه به اسم یکی از شخصیت ها نامگذاری شده و چند تصویر محدود از روستای شمالی در ابتدای کتاب ارائه شده و ماجرای کتاب، در موقعیت شهر اتفاق میافتد. ابتدای کتاب، پرداخت و شخصیت پردازی ها، خواننده را همراه میکند. بخصوص تناقضات شخصیت آقاجون و نظام مردسالارانه ی حاکم، خوب به تصویر کشیده شده ولی در ادامه، تحول خاصی را در شخصیت ها شاهد نیستیم و بخصوص خطای زاویه ی دید و تعدد راوی ها، و پرداخت کاریکاتوری به شخصیت ها و سیاه و سفید نشان دادنشان، باعث سرگردانی و دلزدگی خواننده میشود. همچنین تصویر درستی از وقایع تاریخی کودتای سال ۳۲ و وقایع زمان پیروزی انقلاب که ماجراهای کتاب، در بازه ی زمانی آن تاریخ رخ میدهند، نداریم. 0 1