بریده‌های کتاب زهرا اکبری🦋

بریدۀ کتاب

صفحۀ 25

در نقد اخلاقی عرفان از منظر اجتماعی ؛ دست کم سه پیش فرض مسلم انگاشته شده است . ✓نخست اینکه عرفان مستلزم عزلت و انزواست . ✓دوم اینکه عزلت و انزوا مستلزم بی توجهی به دیگران است .و ✓ سوم اینکه اخلاق مستلزم توجه به دیگرانسان هاست . از نظر نگارنده کتاب هیچ کدام از این پیش فرض ها قابل دفاع نیست چون *نخست ، اگر چه شمار زیادی از عارفان در سنت های مختلف عرفانی خلوت گزیده اند ،اما شمار زیادی از عارفان برای مثال اهل فتوت در عرفان اسلامی با زندگی و مسیولیت اجتماعی پیوند خورده . *دوم ،عزلت گرفتن هم می تواند با «توجه به دیگران» همسو باشد در یک تلقی عرفانی «عزلت گرفتن » به منظور کسب آمادگی برای دست گیری معنوی از دیگران توصیه می شود ،نه ازروی بی توجهی به دیگران . و فراموش نکنیم که در یک نظام ارزشیِ عرفانی توجه به «نیازهای معنویِ» دیگران می تواند مهم تر از «نیاز های مادیِِ» آنان باشد . *سوم اینکه ،از نظر برخی متفکران علاوه بر وظایف اخلاقی در برابر دیگر انسانها از وظایف اخلاقی در برابر خود،خدا و طبیعت سخن به میان می آورند .بر این مبنا نمی توان مدعی شد که عرفان اخلاق را زائل می کند .

4

بریدۀ کتاب

صفحۀ 69

خدا وند می فرماید و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض انچه برای مردم منفعت دارد در زمین خواهد ماند و آنچه منغعنی برای مردم ندارد تمام شدنی است و رفتنی است . ان الباطل کان ذهوقا این گذاره از عالم حقایق فی النفسه هست آیت الله خامنه ای در تفسیر «شجره ی طیبه» و «شجره ی خبیثه» که در قران امده است می گوید: معلوم است خداوند در ان چند آیه، درباره ی مفاهیم پایه ای تمدنی سخن گفته است آن تمدن و فرهنگی که ریشه در خوبی های فی النفسه دارد پایدار است و در هر عصری بار می دهد و ما از این بار بهره مند می شویم و شجره ی خبیثه هرگز پایدار نخواهد بود. ایشان محکم بر این گزاره تاکید می کنند و این از روی پیش گویی و دل خوشی و امیدواری نیست، بلکه کاملا مبتنی بر قواعدی است که گزاره های وحیانی به ما می آموزد. تفاسیر ایشان از ایات قران در سخنرانی هایشان پراکنده است. کتاب دغدغه های فرهنگی را بخوانید ایشان قاعده ای جدید گفته است، بر اساس قران، اگر مسلمانان به جایی حمله کنند یعنی جبهه ی حق به جبهه باطل حمله کند خداوند تضمین نمی کند که پیروز شوند؛ امااگر جبهه ی حق مظلوم واقع شوند و در مقابل حمله ی جبهه ی باطل، از خودشان دفاع کنند، خداوند پیروزی شان را تضمین می کند. این گزاره ی وحیانی و قاعده ی تاریخی است تاریخ باطن دارد و این قواعد تاریخی در باطن تاریخ تکرار می شوند مثلا این قاعده در جنگ بدر و احد و خندق محقق شده است، چنانچه که درجنگ تحمیلی و مسئله ی هسته ای هرگاه مسلمان در مقابل تجاوز دشمن، از حق خود دفاع کند، پیروز می شود و کان حقا علینا نصرا المومنین این ها قواعدی است که در باطن تاریخ ثابت است. 🌷

6