علی رستمی شاهراجی

علی رستمی شاهراجی

@ali_rostami_shahraji

21 دنبال شده

13 دنبال کننده

            علاقه‌مند به فلسفه، ادبیات و هنر
          
Antoine_roquentin_1272

یادداشت‌ها

        معرفی کتاب شب های روشن اثر داستایفسکی :
تا به حال درون رویاهایتان زندگی کرده اید؟ نه که رویا بافته باشید، بلکه زندگی کرده اید؟ شده شب و روز در رویایتان سیر کنید و یک زندگی بی نقض و کامل و مستقل از زندگی واقعی درست کرده و در ان زندگی کنید؟ این کار را جوانی تنها و بی کس میکند، جوانی که به گفته خودش تا الان با زنی صحبت نکرده و دست او را نگرفته است. جوانی رویاپرداز و رمانتیک. که روحیه رمانتیک اش در واقعیت فضای نمود پیدا نکرده بود. تا این که یکشب بطور اتفاقی و شانسی با دختری هم کلام شد. و از اینجا داستان عاشقانه اش شروع شد. او با همه وجود عاشق دختر شد و برای اولین بار بجای صحبت کردن با ساختمان ها و خیابان ها توانست همدم دختری شود و داستان زندگی خودش را تعریف کرده و در بخش دوم داستان زندگی دختر را بشنود.
براستی این یک رمان غمگین است اما در حال بازگو کردن لحظات شادی یک جوان است. لحظاتی که مانند روشنایی در شب بودند. و براستی نام کتاب « شب های روشن» برازنده و مرتبط با مفهوم متضاد زندگی این شخص است. همه ما در زندگی تجربیاتی داشتیم که هم تلخ بودند و هم لذت بخش و شادی بخش. این رمان کوتاه شرح همین جنس تجربه ها است.
این رمان کوتاه تلخ اما بسیار دلنشنین که دل هر ادمی رو بدرد میاره را با ترجمه سروش حبیبی خواندم.
زروان ( علی رستمی شاهراجی )
      

12

        معرفی کتاب بار هستی اثر میلان کوندرا :
تاکنون به این اندیشه افتاده‌اید که اتفاقات کوچک چگونه میتوانند بزرگترین تاثیرات را بر روی زندگی شما داشته باشند؟ اتفاقات کوچکی نظیر دیر رسیدن یا زود رسیدن به قرار ملاقاتی! آیا متوجه این بی‌برنامگی و بی‌نظمی جهان هستی شده اید؟ این گوشه ای از مفاهیم و مسایلی است که در کتاب مطرح میشود، در این اثر شما با یک رمان فلسفی روبرو هستید. رمانی پر از مفاهیم گوناگون و بحث برانگیز.
کتاب به شرحی از وضعیت زندگی هنرمندان و روشنفکران چکسلواکی پس از بهار پراگ، یعنی پس از حمله اتحاد شوروی به چکسلواکی می‌‌پردازد.
کتاب بار هستی را یک رساله فلسفی نیز می‌توان در نظر گرفت که در تضاد با ایده‌ «بازگشت جاودان – عود ابدی» نیچه است. ایده ای که میگوید اگر این زندگی کنونی ما هزاران بار دیگر دقیقا به همین شکل تکرار شود، آیا باز هم حاضریم این زندگی کنونی را تکرار کنیم؟ حال اگر قرار باشد هر رویداد زندگی ما بی‌نهایت بار بازگردد و تکرار شود، باید مراقب هر کدام از عقاید و رفتارهای خود در طول زندگی باشیم. این مراقبت گاهی چنان سنگین خواهد شد که کمرمان را خرد خواهد کرد. ما همواره برای مقابله با این «سنگینی»، به مقداری ازادی و «سبکی» نیاز داریم حتی اگر تحمل‌ناپذیر باشد. میلان کوندرا در این رساله از مثال‌های داستانی زیادی استفاده می‌کند تا نشان دهد زندگی عاشقانه سنگین یا سبک، به چه صورت است. 
براستی چگونه با این دوگانگی سبکی و سنگینی زندگی سر میکنیم؟ آیا جهان سبک است و همه چیز در حال تغییر است؟ یا سنگین است و ذات غیرمتغیر دارد؟ ایا هستی و بی نظمی اش باری سنگین بر دوش ما میگذارد؟ ایا خود این بی نظمی سبکی نیست؟ چگونه میتوان بر سطح امواج زندگی شنا کرد؟ در این کتاب شما با شخصیت های گوناگونی اشنا میشوید که به خوبی شخصیت‌پردازی شده اند و هر کدام دغدغه ها و مسایل متفاوتی چون خیانت، عشق، جنسیت، رابطه جنسی، رابطه، زناشویی، مرگ، سیاست، روشنفکری، استبداد و خفقان و ... را وارد داستان میکنند و شما را با یک رمان چند وجهی روبرو میکنند. 
این اثر را با ترجمه دکتر پرویز همایون‌پور خواندم.
زروان ( علی رستمی شاهراجی )
      

1

        کتاب « دل مردگی » یا « عذاب روح » « Iron in the Soul » اثر سارتر، اخرین اثر از مجموعه « سه گانه راه های ازادی » است. این مجموعه نیمه کاره با پایانی باز، در کتاب دل مردگی تمام میشود.
این کتاب درباره شکست است. شکست و اشغال فرانسویان به دست نازی ها. داستان های گوناگون از افرادی که میجنگند، فرار میکنند، منتظر میمانند، میترسند و ... . داستان سرگردانی، رنج ابهام، تهوع، گم گشتگی و تعلیق. این رمان به زیبایی این فضا را برای ما ترسیم و در تعلیق و سرگردانی سربازان و اتباع فرانسوی شریک میکند. براستی شکست چه حسی‌ست؟ چرا شکست خوردند؟ چه باید کرد؟ آیا کسی به سربازان فرانسوی اهمیت میداد؟ آمریکاییان چه طور؟ شهروندان پاریس چه میکردند؟ یهودیان چه میکردند؟ چرا یکسری مردم بدبین و یکسری خوشبین به نازی ها بودند؟ چرا وقتی امید مرده بود همچنان ادامه میدادند؟ ایا المانی ها هم مثل ما انسانند؟ ایا انسان میتواند دست های یک بچه را قطع کند؟ ملیت یعنی چه؟ ایا باید فرانسوی شکست خورده بود یا آلمانی پیروز؟ شکست تقصیر چه کسی بود؟ طرفداران صلح و تسلیم؟ آیا مردم عادی رای دهنده هم گناهکار بودند؟ 
در بخش دوم کتاب، داستان روزهای اسارت است. داستان سیاست و امید، شکست و حقارت، گرسنگی و ناامیدی، هذیان و تعلیق و گم گشتگی. سرنوشتتشان چه میشد؟ این شکنجه کی تمام میشد؟ چه باید میکردند؟ باید میجنگیدند یا تسلیم میشدند؟ در بخش دوم انتقاد های بسیاری به سیاست های جنگی شوروی در قبال نازی ها و حامیان پیمان صلح را شاهد هستیم.
این اثر را با ترجمه حسین سلیمانی نژاد مطالعه کردم و بسیار لذت بردم، این اثر مرا با جهان جنگ جهانی دوم اشنا و شریک کرد. داستان شکست، داستان تراژیک همه ماست. از این اثر غافل نشید.
معرفی کتاب عذاب روح اثر سارتر در سایت ایران کتاب : 
داستان این رمان، روز به روز و ساعت به ساعت ماجرای سقوط فرانسه و افکار، احساسات و اعمال انسان های درگیر در این ماجرا را روایت می کند؛ انسان هایی که برایشان اهمیتی نداشت، انسان هایی که فرار کردند، افرادی که جنگیدند و البته افرادی مثل متیو، کسی که زندگی خود را وقف رسیدن به آزادی های شخصی کرده بود اما اکنون باید با تلخی های جنگ رو به رو می شد و کشتن را یاد می گرفت. رمان عذاب روح، تصویری دلهره آور از جنگ و از معنای شکست است.
      

1

        تحلیل و معرفی رمان بوف کور
یک رمان مدرنیستی در سبک وهمناک. رمانی که در زیر متنش به جنگ با سنت میرود. داستانی مالیخولیایی، وهم الود، غم انگیز و غیر خطی. داستان مردی که شکست میخورد، ناکام میماند از رسیدن به ارزوهایش، سنت ها بر او غلبه میکنند، و در نهایت دلیل نوشتن این داستان هم همین است، یعنی گفتن ارزوهای ناکامش. در این داستان مرز بین واقعیت و خیال از بین رفته است. راوی فردی منزوی و غیر عادی است و فاصله عمیقی با ادم های عادی(رجاله ها) و جامعه دارد. این شکاف به خواست و اراده خود اوست و خود او هست که میخواهد غیر معمولی باشد. البته که او ناکام میماند و میگوید: قصه راه فرار برای ارزوهای ناکام است. راوی یک قاتل است، قاتل ارزوهای خویش که در زن اثیری، لکاته و مادر راوی تبلور یافته، و قاتل، پیرمرد خنزر پنزر، عمو یا پدر، دستفروش، صاحب گاری یا خود راوی است. این داستان جنگ درونی یک فرد است، جنگ پیرمرد و زن، که پیرمرد نماد سنت و زن نماد رستن و فراروی از سنت است. زن نماد غیر معمولی بودن است که ارزوی شخصیت است. کل داستان نزاع این دو نماد و مفهوم است.
این کتاب تاثیر گرفته شده از نویسندگانی مانند ادگار الن پو، کافکا و سارتر است. این رمان غم انگیز و خیال‌الود، بسیار دشوار است. این اثر یک اثر مدرنیستی و پیشرو است که از سبک نوشتاری سنت خودش فاصله گرفته و فردیت دوران مدرن را وارد داستان نویسی ایران کرده است. او متافیزیک سنتی را به سخره میگیرد و پند و اندرز نمیدهد. این داستان مدرنیستی و سورریالیستی ، داستانی غیر خطی دارد و فضای رویاپردازانه و خارج از واقعیت ایجاد میکند. این اعترافات پشت سر هم راوی داستان، شما را به درون لایه های متن و زیر متن یک ادم منزوی، جامعه گریز و معتاد به مواد که مرز بین واقعیت و خیال را گم میکند میبرد.
من از مطالعه این اثر بسیار لذت بردم، فضاسازی بسیار عالی، شخصیت پردازی فوق‌العاده بود، داستان غمناک و گیرا بود و نثری جذاب و ادبی داشت. این اثر اثریست که نیاز به دقت در خوانش دارد تا فهم شود و باید پس از اتمام به تفاسیر و نقد ها رجوع شود.
زروان ( علی رستمی شاهراجی)
      

1

        معرفی کتاب رنج‌های ورتر جوان اثر گوته :
« و تو ای جان نیکی که به سهم خود همان دلبستگی‌های او را داری، از رنج او تسلایی برگیر، و اگر به حک تقدیر یا گناهی شخصی دوست دیگری نمی‌یابی، این کتابچه را همدم خود قرار بده. »
کتاب رنج های ورتر جوان، رمانی کوتاه نوشته ی یوهان ولفگانگ فون گوته است که نخستین بار در سال 1774 وارد بازار نشر شد. گوته این رمان را در سن 25 سالگی خود منتشر کرد.
در این اثر، ما با یک تراژدی روبروییم، یک تراژدی صوفیانه و عاشقانه. این رمان درباره، عشق، تنهایی، معنای زندگی، بازگشت به طبیعت، خودکشی، انزجاز از سنت و مرگ است. ورتر جوانی استثنایی و شورشگر است که با روح زمانه خود هم‌خوانی ندارد و دنیایی فراتر از انسان‌های عادی را می‌جوید. این رمان که در قالب مجموعه‌ای از نامه‌های ورتر به دوستش ویلهلم و درباره عشق او به دختری به اسم لوته و دریافت‌های او از زندگی نوشته شده است. و گوته این داستان را بر اساس دلباختگی خودش به دختری به اسم لوته بوف نوشت و بخش بزرگی از این داستان با واقعیت منطبق است.
این رمان تاثیر ژرفی بر جنبش رمانتیسم گذاشت. از مولفات رمانتیستی بودن این اثر میتوان گفت که: در بیشتر جاهای رمان طبیعت تحسین شده و بنا بر عقیده‌ای روسویی، انسان در طبیعت خوشبخت است و باید به طبیعت بازگردد. و ورتر بجای دنباله‌روی از عقل و خرد و رسومات، به احساسات و هنر روی اورده و از زندگی شهری گریخته است به دامان طبیعت. ورتر سنت ها را به سخره میگیرد و گوته انحطاط و نابودی سنت ها و مذهب در اروپای قبل از انقلاب فرانسه را به تصویر کشیده. ورتر از بی معنایی رنج میبره و در عشق به دنبال معنایی برای زندگی میگردد. در این اثر سرنوشت و شرط خوشبختی شخصیت ها مرگ است، مرگ یکی از دو رقیب. این رمان بدلیل دفاع از خودکشی توسط کلیسا ممنوع اعلام شد، که باعث محبوبیت بیشتر این رمان و ترجمه آن به زبان های مختلف شد. 
در این شاهکار ما ورتری را داریم که دارای روحیه ای لطیف و عاشق، توامان با روحیه‌ای شریر است. و این به حقیقت مانندی و واقعی تر بودن داستان کمک شایانی کرده. این رمان هم دارای داستانی جذاب، و هم شخصیت پردازی شاهکار است. این رمان کوتاه قلب شما رو هدف گرفته و در شروع رمان هم از شما خواسته است که: اگر دارای همان دلبستگی‌های ورتر هستی از رنج او تسلایی بگیر و اگر دوستی نداری، این کتابچه را همدم خود قرار ده. این اثر را با ترجمه محمود حدادی خواندم.
زروان (علی رستمی شاهراجی)
      

32

        معرفی کتاب بیگانه اثر آلبر کامو :
 « شناگری که بر امواج جهان روان است.»
 این کتاب حول یک شخصیت میگردد، یعنی مورسو. شخصیتی که یک شاهکار ادبی است، شخصیتی که قابل درک است و در عین حال هم توجیحی برای رفتارهایش نیست. در پشت رفتارهایش منطقی وجود دارد و در عین حال توضیح پذیر نیست. فردی بی تفاوت، سرد و بدون احساسات. کسی که بدلیل پوچی جهان و ارزش هایش نسبت به همه چیز سرد و بی روح شده، عشق میورزد اما کم، لذت میبرد اما به اندازه، او دلش را به چیزهای کوچکی مثل شنا کردن، افتاب و عشقبازی خشک کرده. او واقعیت و سرنوشتش را میپذیرد، او ناامید است از پیدا کردن معنا برای جهان و اتفاقاتش، به همین دلیل هر اتفاقی را هر چقدرم بی منطق و ناعادلانه میپذیرد، حتی رفتارهای غیر منطقی خودش را. او فقط میپذیرد و ادامه میدهد. او مانند شناگری بر امواج جهان روان است. او در اخر مرگ را هم میپذیرد و باهاش کنار می اید، حسرت میخورد و پشیمان است، ولی معترض نیست. او قبول کرده، قبول کرده که جهان ما جای منطقی و با نظم و برنامه ای نیست، قبول کرده که عدالتی پشت این جهان نیست و همه چیز اتفاقی و بی برنامه است. در نثر و داستان و شخصیت این کتاب اضطراب و عدم قطعیت این جهان مشهود است، اینده نامطمئن، زندگی بی برنامه، جهانی بی عدالت و پوچ. 
 این رمان نمونه کامل یک جهان و شخصیت ابزورد و پوچ گرا است. این اثر برنده نوبل ادبیات در سال 1942 نوشته شده است.
 این رمان را به هرکسی که دغدغه‌ی این جهان و پوچی‌اش را دارد پیشنهاد میشود.
زروان ( علی رستمی شاهراجی)
      

2

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

فعالیت‌ها

شما که غریبه نیستید

27

          💎ایلیاد اثر هومر
💥سرود هشتم:گسستگی نبرد(چکیده)

زئوس در جلسه ای شروع به صحبت برای خدایان میکند که دیگر هیچ کدامتان حق یاری رساندن به دولشکر را ندارید،اتنا لب به سخن میگشاید که ترواییان نابود میشوند،زئوس به او اطمینان میدهد اتفاقی خواهد افتاد که تو دلشاد میشوی،زئوس سوار بر ارابه‌اش به نقطه ای بلند  بنام کوه ایدا‌ میروددر آنجا کل سرزمین تروا و کشتی های آخاییان را میبیند تمام دروازه های شهر گشوده میشوند ودرمیان فریاد وفغان نبردی سخت اتفاق میوفتد که  تا سپیده صبح طول میکشد.زئوس بر لشکر آخاییان آذرخشی میفرستد وترسی در دل آنها می‌افکند،دیومد ،اولیس اژاکس همه وهمه وارد نبرد شده اند رنج های ترواییان فرا میرسد،هرا از پوزئیدون  درخواست کمک میکند برای آخاییان اما او پاسخ می دهد ما نمی توانیم درمقابل زئوس ایستادگی کنیم
آگاممنون از جنگاوری یارانش شاد ومسرور است،توسر برادر آژاکس به دست هکتور کشته میشود،زئوس پیکی به سوی اتنا وهرا می فرستد که دست از حمایت ویاری آرگوسیان بردارید،هرا وآتنا به انجمن خدایان می روند 
هرابه زئوس اطمینان میدهد دست ازحمایت بردارند.هکتور برای سپاه خود خطابه ای طولانی میخواند وبه انها اموزشهای لازم وتاکتیکهای جنگی لازم را گوشزد میکند.انها تمام صحبتهایش را تایبد میکنند وباامیدی تازه آمادهٔ نبردی تازه برای فردا میشوند
        
ایلیاد

16

شب های روشن
          معرفی کتاب شب های روشن اثر داستایفسکی :
تا به حال درون رویاهایتان زندگی کرده اید؟ نه که رویا بافته باشید، بلکه زندگی کرده اید؟ شده شب و روز در رویایتان سیر کنید و یک زندگی بی نقض و کامل و مستقل از زندگی واقعی درست کرده و در ان زندگی کنید؟ این کار را جوانی تنها و بی کس میکند، جوانی که به گفته خودش تا الان با زنی صحبت نکرده و دست او را نگرفته است. جوانی رویاپرداز و رمانتیک. که روحیه رمانتیک اش در واقعیت فضای نمود پیدا نکرده بود. تا این که یکشب بطور اتفاقی و شانسی با دختری هم کلام شد. و از اینجا داستان عاشقانه اش شروع شد. او با همه وجود عاشق دختر شد و برای اولین بار بجای صحبت کردن با ساختمان ها و خیابان ها توانست همدم دختری شود و داستان زندگی خودش را تعریف کرده و در بخش دوم داستان زندگی دختر را بشنود.
براستی این یک رمان غمگین است اما در حال بازگو کردن لحظات شادی یک جوان است. لحظاتی که مانند روشنایی در شب بودند. و براستی نام کتاب « شب های روشن» برازنده و مرتبط با مفهوم متضاد زندگی این شخص است. همه ما در زندگی تجربیاتی داشتیم که هم تلخ بودند و هم لذت بخش و شادی بخش. این رمان کوتاه شرح همین جنس تجربه ها است.
این رمان کوتاه تلخ اما بسیار دلنشنین که دل هر ادمی رو بدرد میاره را با ترجمه سروش حبیبی خواندم.
زروان ( علی رستمی شاهراجی )
        

12

شب های روشن

34

بار هستی
          معرفی کتاب بار هستی اثر میلان کوندرا :
تاکنون به این اندیشه افتاده‌اید که اتفاقات کوچک چگونه میتوانند بزرگترین تاثیرات را بر روی زندگی شما داشته باشند؟ اتفاقات کوچکی نظیر دیر رسیدن یا زود رسیدن به قرار ملاقاتی! آیا متوجه این بی‌برنامگی و بی‌نظمی جهان هستی شده اید؟ این گوشه ای از مفاهیم و مسایلی است که در کتاب مطرح میشود، در این اثر شما با یک رمان فلسفی روبرو هستید. رمانی پر از مفاهیم گوناگون و بحث برانگیز.
کتاب به شرحی از وضعیت زندگی هنرمندان و روشنفکران چکسلواکی پس از بهار پراگ، یعنی پس از حمله اتحاد شوروی به چکسلواکی می‌‌پردازد.
کتاب بار هستی را یک رساله فلسفی نیز می‌توان در نظر گرفت که در تضاد با ایده‌ «بازگشت جاودان – عود ابدی» نیچه است. ایده ای که میگوید اگر این زندگی کنونی ما هزاران بار دیگر دقیقا به همین شکل تکرار شود، آیا باز هم حاضریم این زندگی کنونی را تکرار کنیم؟ حال اگر قرار باشد هر رویداد زندگی ما بی‌نهایت بار بازگردد و تکرار شود، باید مراقب هر کدام از عقاید و رفتارهای خود در طول زندگی باشیم. این مراقبت گاهی چنان سنگین خواهد شد که کمرمان را خرد خواهد کرد. ما همواره برای مقابله با این «سنگینی»، به مقداری ازادی و «سبکی» نیاز داریم حتی اگر تحمل‌ناپذیر باشد. میلان کوندرا در این رساله از مثال‌های داستانی زیادی استفاده می‌کند تا نشان دهد زندگی عاشقانه سنگین یا سبک، به چه صورت است. 
براستی چگونه با این دوگانگی سبکی و سنگینی زندگی سر میکنیم؟ آیا جهان سبک است و همه چیز در حال تغییر است؟ یا سنگین است و ذات غیرمتغیر دارد؟ ایا هستی و بی نظمی اش باری سنگین بر دوش ما میگذارد؟ ایا خود این بی نظمی سبکی نیست؟ چگونه میتوان بر سطح امواج زندگی شنا کرد؟ در این کتاب شما با شخصیت های گوناگونی اشنا میشوید که به خوبی شخصیت‌پردازی شده اند و هر کدام دغدغه ها و مسایل متفاوتی چون خیانت، عشق، جنسیت، رابطه جنسی، رابطه، زناشویی، مرگ، سیاست، روشنفکری، استبداد و خفقان و ... را وارد داستان میکنند و شما را با یک رمان چند وجهی روبرو میکنند. 
این اثر را با ترجمه دکتر پرویز همایون‌پور خواندم.
زروان ( علی رستمی شاهراجی )
        

1

ترس و لرز

9

هتل شبح زده
          یادداشتی بر هتل شبح‌زده:

هتل شبح‌زده، رمانی‌ست که ده سال پس از ماه الماس منتشر شد. پلیسی نیست، اما جنایتی رخ داده است.

از همین ابتدا بگویم که کم‌تر از ماه‌الماس آن را دوست داشتم، اما هیجانش برایم به‌غایت بیش‌تر بود. به هر حال، رمان نسبتاً ترس‌ناکی‌ست و من بسیار کم با چنین داستان‌هایی مواجه شده‌ام. نمی‌توانم بگویم از این ژانرِ گوتیک/وحشت دل‌زده‌ام. بعضی ژانرها، در زمان‌هایی، می‌توانند دلیلی که برایش محبوب شده‌اند را به خوبی نشان بدهند و هتل شبح‌زده کاری کرد بفهمم چرا بسیاری از کتاب‌خوان‌ها، گوتیک‌دوست‌اند و از حس وحشتی که آن‌ها را از اتمسفری که درونش زیست می‌کنند، دور می‌کند، لذت می‌برند. 

در دورانی که نویسندگانی هم‌چون دیکنز و تکری و حتی الیوت، با خواننده ارتباطی نزدیک برقرار می‌کردند و حضورشان به‌وضوح احساس می‌شد، کالینز فاصله‌ای بسیار خوب با خواننده‌ی رمانش ایجاد می‌کند. فاصله‌ای که باعث می‌شود وحشت داستان بیش‌تر شود و خواننده گاهی فراموش کند مشغول خواندن تخیلات ذهن نویسنده است. 
اما ناگفته نماند که شخصیت‌پردازی در این رمان تقریبا به کم‌ترین میزان خود می‌رسد و فقط یک قصه است که می‌خوانیم. حتی نام کاراکترها در ذهنم نمانده است. فراموش هم نمی‌کنم‌ که ویلکی کالینز همانی‌ست که کاراکتری هم‌چون گابریل بترج را خلق کرد!

داستان درباره‌ی کنتسی‌ فرانسوی‌ست که با لردی انگلیسی ازدواج می‌کند و برای سفر به ونیز می‌روند و ساکن کاخی قدیمی می‌شوند. تا نیمه‌های رمان تنها پرسش است که نویسنده برای خواننده ایجاد می‌کند. پرسش‌هایی که به تک‌تک‌شان پاسخی نسبتاً منطقی داده می‌شود و وحشتی را می‌سازد که بر واقعی بودن و ملموس بودن حوادث استوار است، نه بر وهم و خیال.

رمان گوتیک دیگری که از همین دهه -یعنی دهه‌ی هفتاد قرن نوزدهم- خواندم، کارمیلا بود از شریدان لوفانو. هر دو را به علاقه‌مندان این ژانر پیشنهاد می‌کنم.

در شب‌های بارانی پاییز بخوانید و از خواندن‌اش در شب‌های تابستانی پرهیز کنید!
        

6

ساده دل
          یادداشتی بر ساده‌دل:

اگر انسانی در طبیعت بزرگ شود و ذهن‌اش به زلالی آب و قلب‌اش به شفافیِ آینه باشد، چگونه با مسائلی چون مذهب، سیاست، جنگ، ازدواج، و قانون مواجه می‌شود؟ و چگونه می‌تواند از خود در برابر تعصبات کور بشر محافظت کند؟

ساده‌دل، داستان جوانی‌ست با همین نام که آن‌چه می‌اندیشد را بر زبان می‌راند. داستان پسری تحصیل‌کرده در مکتب طبیعت که حالا پا به اروپا گذاشته است. انگلستان را دیده است و به فرانسه می‌آید. آن‌چه ساده‌دل از انگلستان می‌گوید، با آن‌چه از فرانسه می‌بیند بس متفاوت است. او شیفته‌ی آزادی و پیشرفت انگلستان بود و از تعصبات مذهبی و فساد و ریای حاکم بر فرانسه‌ی قرن هجدهم تأسف می‌خورد. 
ساده‌دل تماما ماجرای نقد و محکوم کردن نظام سیاسی و اعتقادی فرانسه است. درخواست آزادی و آزاداندیشی‌ست. داستان عاشقی و ستایش لطیف‌ترین احساس بشر و کارهایی که برای «رسیدن» می‌کند. 

می‌توان در نوشته‌های ولتر دمیده شدن روحِ مبارزه و دادخواهی را میان ملت‌اش احساس کرد. انسان جست‌وجوگری که به‌دنبال حقیقت است و از یافتن آن دست می‌کشد. قوانینی که قانون‌گذار زیرپا می‌گذارد و کشوری که مدافعی ندارد. زنانی که برای خود یک‌تنه قهرمان‌اند و در رنج خود می‌میرند. ولتر همه‌ی این‌ها را نوشت؛ در تبعید، دور از وطن‌اش. اما این فلسفه‌ی ولتر و فیلسوفان بزرگ دیگر بود که انقلاب کبیر فرانسه را رقم زد؛ و گرچه از عواقب خشونت‌آمیز آن هیچ نمی‌دانستند، تا امروز مردم فرانسه انسان‌هایی جنگ‌جو و مبارز بوده‌اند. 

ترجمه‌ی محمد قاضی به ارزش کتاب می‌افزاید.
        

4

Treasure Island
          یادداشتی بر جزیره‌ی گنج:

جزیره‌ی گنج همان کتابی‌ست که وقتی دوازده ساله بودم بارها خواستم بخوانم‌، اما چیزی در آن بود که حس کنجکاوی‌ام را خنثی می‌کرد. شاید نوعی انرژی غیرمثبت، شاید نام‌اش که باعث می‌شد فکر کنم هیچ گنجی در این جزیره‌ی گنج نیست؛ نمی‌دانم. چیزی به من می‌گفت این کتاب برایم کتاب نمی‌شود! نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ای که داشتم را سال پیش فروختم؛ و حالا که به رابرت لویی استیونسون رسیدم گفتم ببین مهسا! الان دیگه وقت در رفتن از خوندن‌اش نیست. حتما چیزی داره که تا الان محبوب مانده.

خواندم‌اش؛ با مشقت. هرچه تلاش می‌کردم پیش نمی‌رفتم. کلمات گویی از یک‌دیگر دور بودند. می‌فهمیدم که چرا آن‌قدر کتاب مهمی‌ست؛ اما این را هم فهمیدم که دوستش ندارم. برایم جالب است که سلیقه‌ی مطالعاتی‌ام در همان نوجوانی شکل گرفت. داستان‌های مناسب سنم می‌خواندم، اما به‌عنوان یک نوجوان یازده ساله کلاسیک‌خوانی قهار بودم!
 
حالا این‌که جزیره‌ی گنج واقعا کتاب جالبی‌ست یا نه، از قضاوت من خارج است. قصه را تا زمانی دوست داشتم که کشتی هیسپانیولا به جزیره‌ی گنج رسید. بعد از آن ارتباطم با داستان که به بند مویی وصل بود، از بیخ دریده شد. یک هفته کتاب را کنار گذاشتم اما نتوانستم کتاب دیگری را شروع کنم. ناچاراً برگشتم تا کاری که شروع کرده‌ام را تمام کنم. این‌بار با کتاب صوتی پیش رفتم؛ و در سه روز تمام‌اش کردم. حالا که تمام شده‌است می‌دانم اصلی‌ترین دلیلم برای جذب نشدن به این کتاب، قهرمان آن، یعنی جیم هاوکینز بوده‌است. جیم را دوست ندارم و بهانه‌ای هم برای این حس شهودی ندارم.

شاید اگر واقعا به دنبال گنج می‌رفتیم و درگیر جنگ دزدان دریایی با گروهِ خوبان نبودیم، داستان برای من دوست‌داشتنی‌تر می‌شد؛ اما تنها یک فصل از کتاب به جست‌وجو برای گنج اختصاص داده شد.
با این‌حال دریا، کشتی، دزد دریایی، نقشه‌ی گنج، اسکلت، سیاه‌نشان، طوطی، و یک صندوق، دلایل خوبی‌اند برای طرف‌داران ماجراجویی‌های دریایی!

حیف! زیباترین کتابی بود که دوست‌اش نداشتم.
        

6