یادداشتهای محمد رئوف سیبویه (79) محمد رئوف سیبویه 1404/5/25 آدم خواران ژان تولی 3.9 254 گاهی تکرار یک دروغ و تهمت میتواند برچسبهایی به آدم بچسباند که حتی افرادی که از کودکی با او بزرگ شدهاند هم به راحتی آن را باور کنند! دروغ و تهمتی که در حالت عادی اگر بشنویم امکان ندارد باورش کنیم و این خاصیت و اهمیت همراه کردن توده مردم است. داستان با ضرباهنگی تند جنایتی تاریخی را روایت میکند که در روستایی در فرانسه اتفاق افتاده و نویسنده در توصیف و نشان دادن اتفاقات دلخراش اصلا رعایت حال مخاطب را نکرده! پ.ن: من بخلاف بقیه خوانندگان کتاب، از اینکه چنین واقعهای رخ داده ، شوکه نشدم شبیه این اتفاق و چنین آدمهایی تو زمونه خودمون کم رخ نداده! 0 6 محمد رئوف سیبویه 1404/5/25 مغازه خودکشی ژان تولی 3.4 613 به نویسنده تبریک میگم واقعا هنر میخواد اینجوری گند بزنی به چنین ایده خلاقانه و جذابی! آخر کار هم دید خیلی خراب کرده گفت مثلا یه حرکت بزنم که خواننده شوکه بشه بگه عجب پایانی و کلی به فکر فرو بره! ایده کتاب، خلاقانه و عالی.شخصیتها ،خوب مخصوصا انتخاب اسامیشون.طنز تلخ بکار رفته در بعضی جملات، جالب و به یادماندنی ولی کلیت داستان افتضاح! مثل این میمونه که بهترین مواد غذایی رو تهیه کنید بعد اونا رو طوری ترکیب کنید که نتیجش یه غذای حال بهم زن بشه! یه ستاره رو هم دادم به نشر چشمه که تونسته چنین افتضاحی رو به چاپ چهلم برسونه! 5 10 محمد رئوف سیبویه 1404/5/23 بازشناختن غریبه ایزابلا حماد 4.0 23 کتاب «بازشناختن غریبه» اثر ایزابلا حمّاد با نگاهی نوین و تأملبرانگیز به موضوع فلسطین میپردازد. این کتاب ضمن بررسی روایتهای رایج، به نقد همدلی سطحی و روایتهای یکطرفه میپردازد و با تاکید بر مفهوم غربت و رنج فلسطینیان، ابعادی انسانی و فلسفی از بحران را بازگو میکند. نگاه کتاب بر پایه ترکیبی از ادبیات، تاریخ و تحلیل است و به همین دلیل برای علاقهمندان به ادبیات داستانی نیز جذابیت خاصی دارد. این اثر کوتاه و دقیق، فرصتی برای بازاندیشی در روایت فلسطین و فهم عمیقتر مسائل مرتبط فراهم میآورد. 0 6 محمد رئوف سیبویه 1404/5/23 بافته لاتیتیا کلمبانی 3.7 46 بافته، نخستین اثر لائتیسیا کولومبانی، داستان سه زن را روایت میکند که در سه قاره و سه فرهنگ متفاوت زندگی میکنند، اما دغدغهها و موانعی شبیه به هم دارند. نویسنده با استفاده از ساختاری موازی، سرگذشت اسمیتا در هند، جولیا در ایتالیا و سارا در کانادا را همچون رشتههایی از یک بافت در کنار هم قرار میدهد تا تصویری کلی از تجربه زنان در جهان بسازد. یکی از نقاط قوت کتاب، ریتم منظم و روایت روان آن است. هر فصل روی یکی از شخصیتها تمرکز میکند و جابهجایی بین این سه خط داستانی، بدون ایجاد سردرگمی، حس پیشروی همزمان را به خواننده منتقل میکند. هرچند از همان ابتدا میتوان حدس زد که مسیر کلی داستان به کجا میرود، اما سادگی بیان و انسجام روایت باعث میشود خواننده با اشتیاق تا پایان همراه بماند. مضمون اصلی کتاب مبارزه زنان برای دستیابی به آزادی، استقلال و پیشرفت است. نویسنده این مسیر را نه فقط با موانع بیرونی مثل فشار جامعه و سنتها، بلکه با سدهای ذهنی و باورهای محدودکنندهای که در خود شخصیتها یا اطرافیانشان وجود دارد، به تصویر میکشد. لحظهای که هر زن تصمیم میگیرد این دیوار ذهنی را بشکند، نقطه اوج داستان اوست. با وجود این، بافته در بعضی بخشها به کلیشه نزدیک میشود و عمق روانی برخی شخصیتها کمتر از حد انتظار است؛ نکتهای که بهویژه در داستان جولیا و سارا بیشتر دیده میشود. با این حال، روایت اسمیتا و رابطه او با دخترش بار احساسی و دراماتیک بیشتری دارد و بهعنوان پررنگترین و ماندگارترین بخش کتاب در ذهن میماند. در مجموع، بافته شاید از نظر ادبی اثری پیچیده نباشد، اما در انتقال پیام و ایجاد همذاتپنداری موفق است. این کتاب با نگاهی ساده اما تاثیرگذار، اشتراکات تجربه زنان در فرهنگهای گوناگون را نشان میدهد و خواننده را به فکر کردن درباره نقش باورها و انتخابهای شخصی در مسیر زندگی و آزادی وامیدارد. 0 10 محمد رئوف سیبویه 1403/2/31 اندوه آنتون چخوف 4.0 21 “غم او بزرگ و بی حد و حصر است.اگر دلش میترکید و غصه اش بیرون می ریخت،شاید همه دنیا را با خود می برد.و با این همه هیچ کس آن را نمیبیند. “ چخوف تو داستانهاش چقدر خوب و ساده حالات درونی انسان و نیازهای روحیش رو نشون میده آدم وقتی غمی توی دلش داره و یا وقتی دچار سوگ شده شدیدا دوست داره بار اون غم رو با مطرح کردنش با دیگری برطرف کنه ولی متاسفانه چنین مواقعی آدمهایی که بشه با اونها حرف زد کم هستن و اساسا آدمها از چنین موقعیتهایی فرارین! و من به عینه آدمهای زیادی رو دیدم که در ازدحام آدمهای اطرافشون به حیوانات رو آوردن! دقیقا کاری که شخصیت داستان انجام میده. 0 6 محمد رئوف سیبویه 1403/2/5 حفره محمد رضایی راد 3.9 18 رمانی جنایی با درونمایه ضد جنگ، با شخصیت پردازی درست و حسابی شخصیت اصلی. بعید میدونم حالا حالاها "فرحان" رو فراموش کنم. فقط بعضی قسمتها اسیر کلیشههای سینمایی شده بود. شروع نه چندان خوب ولی پایانی گیرا داشت و تعلیقها و کشش داستان به اندازه بود. خواندنش را توصیه میکنم. 0 6 محمد رئوف سیبویه 1402/7/22 بندها دومنیکو استارنونه 4.1 138 رمان بند ها یک درام خانوادگی و روانشناختی است که خواننده را به درون پیچ وخم روابط زوجی میبرد که دورهای بحرانی را از سر گذراندهاند. ماجرای خانواده ای که بنیانهای رابطهی میان اعضای آن به سبب انبوه مشکلاتی که در طول سالها روی هم تلنبار شدهاند، در آستانه فروپاشی قرار گرفته. داستان سه راوی دارد. زن وشوهری به نام های 《واندا》 و 《آلدو》 و دخترشان به نام《آنا》. نویسنده با هنرمندی، مسائل و اتفاقات داستان را هربار از نگاه یکی از راویها بیان میکند و در عین کامل کردن پازل داستان و باز شدنگرهها و روشن شدن جنبهای از ماجرا برای مخاطب ، با ظرافت از عواطف و احساسات ضد و نقیض شخصیتها در رابطه با یکدیگر سخن میگوید بندها قصه وابستگیها و عوامل از بین رفتن آنهاست. ، عوامل تبدیل شدن عشق به نفرت و وفاداری به خیانت! همه چیز داستان عالی کار شده. شروع گیرا و پایانی تکاندهنده، شخصیتپردازی بسیار دقیق، واقعی و عمیق، و داستانی پر کشش. بند ها از آن قصههاست که در طول خواندنش بارها به یاد اتفاقات مشابه در زندگی خودتان خواهید افتاد و با شخصیتها همزادپنداری خواهید کرد. یا بعدها در طول زندگی در اثر اتفاقات و چالشهای پیش رویتان صحنههایی از کتاب را به یاد خواهید آورد. کتاب آنقدر برایم جذاب و گیرا بود و من را غرق خودش کرد که با وجود گذشت چند روز از خواندنش، هنوز ذهنم درگیرش است. بندها از آن دسته کتابهاست که حتما دوباره سراغش خواهم رفت و خواندنش را به همه مخصوصا زوجها توصیه خواهم کرد. 0 15 محمد رئوف سیبویه 1402/7/21 مردانی در آفتاب غسان کنفانی 4.0 12 نویسنده حرفهای هیچ گاه مستقیم به موضوع مد نظرش اشاره نمیکند و سعی میکند داستان را در اطراف و حاشیه آن موضوع پیش ببرد. تا ذهن مخاطب بصورت ناخودآگاه متوجه آن شود. دقیقا کاری که غسان کنفانی در این داستان انجام میدهد. مردانی در آفتاب داستان تلاش سه مرد فلسطینی، از سه نسل مختلف، برای مهاجرت غیرقانونی به کویت میباشد. ولی در طول داستان مدام ذهن مخاطب معطوف به یک چیز میشود.ظلم و تجاوز اسرائیل به سرزمین و مردم فلسطین. همان دلیل و موضوع اصلی، که کنفانی با جادوی قلمش لابه لای اتفاقات تلخ و دلهره آور داستان گنجانده است. 《مردانی در آفتاب》 بهترین اثر کنفانی و جزو صد رمان برتر ادبیات عرب میباشد. «غسان کنفانی» ۸ ژوئیهٔ ۱۹۷۲ در یک حادثه تروریستی، توسط موساد، در بیروت، با انفجار بمبی که در ماشینش قرار داده بودند، به همراه خواهرزادهاش ترور شد. 0 9 محمد رئوف سیبویه 1402/7/19 بی بی پیک لودمیلا اولیتسکایا 3.3 20 داستان سه نسل از زنان روس که همگی در یک خانه زیر نظر پیرزنی هوسران، مغرور و دیکتاتور زندگی میکنند. پیرزنی نود ساله به نام《مور》که با وجود بیماری سرطان، گویی نامیر است و فعلا قرار نیست این دنیا را ترک کند . زندگی، موقعیتهای اجتماعی و حتی ازدواج زنهای داستان، که دختر و نوههای او هستند، تحت تأثیر خودخواهیهای او قرار گرفته. شاید بتوان مور را نماد نگاه لذتجو و اغواگرانه به زن دانست که زنهای داستان با رهایی و مقابله با او تازه میتوانند جنبههای دیگر زیست اجتماعی را تجربه کنند. با اینکه حجم کتاب کم است، نویسنده توانسته شخصیتها را به خوبی و عمیق پردازش کند و تفاوت ها و تعاملات سه نسل را برای مخاطب به تصویر بکشد. 0 20 محمد رئوف سیبویه 1402/7/18 حفره : ماجرای واقعی خلافکاری که نویسنده شد جک گانتوس 3.6 18 حفره روایت زندگی جک گانتوس نویسنده آمریکایی خالق بیش از سی کتاب کودک و نوجوان می باشد یک مموآر جذاب و خوشخوان از دوره نوجوانی کسی که از کودکی سودای نویسنده شدن داشته و علاقه شدیدی به خواندن کتاب، علی الخصوص دسته ادبیات داستانی دارد. یکی از جذابیت های کتاب الهام گرفتن شخصیت در اتفاقات، از کتابها و شخصیتها و حتی زندگی نویسندههای معروف ادبیات داستانی جهان میباشد. زبان طنز و لحن جذاب نوجوانانه یکی دیگر از جذابیتهای کتاب است که بخشی از آن را مدیون ترجمه عالی نیما م. اشرفی میباشد. تلفیق ادبیات، شرارتهای نوجوانی و خلاف، روایت قاچاق نهصد کیلو حشیشِ گانتوس را چنان جذاب کرده که بعید میدانم تا انتها کتاب را زمین بگذارید. پ.ن:با اینکه نشر اطراف کتاب را در دسته کتاب نوجوان معرفی کرده ولی کتاب را مناسب نوجوانان نمیدانم! ا 1 29 محمد رئوف سیبویه 1402/7/17 آلیس پای آتش یون فوسه 3.5 11 آلیس پای آتش یک نوولا از آخرین برنده جایزه نوبل ادبیات《 یون فوسه 》نویسنده و نمایشنامه نویس نروژیست. کسی که او را ایبسن زمانه میخوانند. داستانی سورئال بابنمایه فقدان،سوگ و غم که با جریان سیال ذهن پیش میرود. روایت زنی پراحساس که بیست و چند سال پیش شوهرش با قایق ماهیگیری به آب میزند و هرگز برنمیگردد. زبان داستان واقعا معرکه است. تکرار شدن کلمات و جملات بلندی که بدون استفاده از نقطه به هم وصل میشوند، کاملا حس افکار توهمزای شخصیت را به مخاطب منتقل میکند. کتاب با اینکه یک نولا یا همان رمانک است ولی ممکن است همهپسند نباشد مخصوصا افرادی که به روایت خطی در داستان علاقه و عادت دارند، احتمالا نتوانند تا انتها تحملش کنند. 1 22 محمد رئوف سیبویه 1402/7/16 بیست زخم کاری محمود حسینی زاد 2.7 19 یک تریلر ایرانی با ایده و شروع جذاب ولی صحنه پردازی و شخصیت پردازی ضعیف و ناقص.جوری که انگار نویسنده برای تمام کردن کتاب عجله داشته! پ.ن: به نظرم سریالش چند پله از کتابش بالاتره 0 2 محمد رئوف سیبویه 1402/7/14 آتشگاه احمد مدقق یزدی 4.2 39 آتشگاه داستان نوجوانانه ای با کهن الگوی مقاومت مقابل ظلم است. نوجوانی به نام حبیب که در منطقه ای فرضی در افغانستان به نام بلوطک زندگی میکند و ماجرا از آنجا آغاز میشود که پدر حبیب توسط خان در قله روستا زندانی میشود. حبیب به همراه چند نفر از دوستانش درصدد آتش زدن خانه خان بر میآیند ولی در ادامه و در جریان حمله شوروی به افغانستان و روستا، وارد ماجرایی هیجان انگیزتر و خطرناکتر میشود. پیام اصلی کتاب آتشگاه جمله ای است که موتیف وار چند بار در طول داستان تکرار شده: 《دشمن که بیاید، خان و دهقان برایش یکی است.》 0 7 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 آدم خوب، سخت گیر میاد فلانری اوکانر 4.3 2 یک کمدی تراژیک نفس گیر و تکان دهنده داستان یک خانواده ی آمریکایی که برای گذران تعطیلات خود از آتالانتا عازم فلوریدا می شوند.اما به دلیل اتفاقاتی که در بین راه برایشان می افتد هرگز به فلوریدا نمی رسند 0 12 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 روابط معلم و دانش آموز؛ کتابی برای پدران، مادران، آموزگاران هایم جی. گینات 4.5 5 نویسنده موقعیتهای مختلفی رو بیان میکنه که ممکنه از دانش آموز در کلاس انجام بشه و رفتار ناصحیح که غالبا از سوی معلمها انجام میشه رو بیان میکنه و در مقابل نوع رفتار و واکنش صحیح رو توصیف میکنه .یک کتاب روانشناسی کاربردی که خوندنش برای همه معلمین واجبه 1 4 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 پالپ چارلز بوکوفسکی 3.3 68 بنظرم نوشته های بوکفسکی را یا اصلا نباید خواند یا اگر قصد مطالعه آثار این نویسنده خاص را داریم باید ترجمه دقیق(بدون سانسور) و یا متن زبان اصلی را تهیه کنیم! شهرت نوشته های بوکفسکی به استخدام کلمات خاص و بی قیدی نوشته های اوست و قطعا "عامه پسندِ" ترجمه پیمان خاکسار که اتفاقا یدطولایی در دست بردن و تغییر در نوشته های نویسنده بخت برگشته دارد،نمیتواند گزینه مناسبی برای مطالعه آخرین اثر این نویسنده باشد. برای همین هر طور شده ترجمه آرش یگانه را تهیه کردم که اتفاقا در مقدمه اش نقد خیلی خوبی به ترجمه خاکسار زده. "پالپ" داستانی است درباره مرگ و بوکفسکی مرگ را به شکل زنی زیبا و فریبنده توصیف کرده که امکان فرار از او غیر ممکن است و "نیک بلان" شخصیت اصلی داستان میباشد که شباهت های واضح و غیر قابل صرف نظری به نویسنده دارد که میتوان گفت بدل پلیسی خود اوست! "پالپ" کتاب روان و خوشخوانیست و برای زمانی که از خواندن کتابهای پیچیده و فلسفی خسته شده اید گزینه خوبی میتواند باشد. اعتراف میکنم چند جای داستان کتاب را بسته و برای دقایقی بلند بلند خندیدم!و هنوز هم وقتی یاد بعضی اتفاقات داستان می افتم خنده ام میگیرد! بله سوگنامه خودنوشت بوکفسکی با موضوع محوری مرگ که بارها شما را به خنده می اندازد! 3 2 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 لیدی ال رومن گاری 3.7 24 ًیک تراژدی عاشقانه ولی در قالب عشقی سه طرفه! با اینکه از اواسط داستان تقریبا پایانش را حدث زدم ، برایم بهترین قسمت کتاب پاراگراف پایانی آن بود و من دقایقی همراه با لبخندی تلخ به آخرین صفحه کتاب زُل زده بودم! بله دیانای دلباخته پس از نا امیدی از رقابت با رقیب خود(عقاید و آرمانهای آرمان) تصمیم به حذف رقیب میگیرد تا معشوقش را برای همیشه فقط برای خود نگهدارد! و از آنجا که آرمان و آرمانهایش در هم تنیده و ناگسستنی هستند، حذف رقیب برابر میشود با ... مسئله جالب توجه که به نظرم کمتر کسی به آن توجه کرده قدرت عشق مادرانه بود که توانست 8 سال بین دیانا و آرمان فاصله بیاندازد! 0 1 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 باشگاه پنج صبحی ها رابین شارما 3.5 92 یک کتاب ۳۵۰ صفحه ای در راستای توسعه فردی و خودسازی با محوریت سحرخیزی و مدیریت تمرکز بر اهداف و حذف حواشی بدرد نخور زندگی در قالب یک داستان بسیار ضعیف و کلیشه ای در واقع نویسنده تکنیکها و مطالب مفید کتاب را بخاطر داستان ضعیفش ذبح کرده کتابی که میتوانست نهایتا ۱۰۰ صفحه باشد! اگر روزی خلاصه کتاب را پیدا کردید توصیه میکنم بخوانید! 0 3 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 قیدار رضا امیرخانی 4.1 145 نثری قدرتمند در خدمت داستانی ضعیف! نکته مثبت کتاب تلاش نویسنده در جهت زنده کردن اخلاقیات و برجسته کردن آن در عصر ماشین در قالب شخصیتی لوتی مسلک به نام قِیدار می باشد. به نظرم امیرخانی تمام تمرکزش را بر ادبیات خاص داستان و استخدام واژگان و اصطلاحات گذاشته و داستان را رها کرده! 0 0 محمد رئوف سیبویه 1402/7/13 نامیرا صادق کرمیار 4.4 238 جذاب و خواندنی با اینکه ماجرا و داستان را میدانستم ولی انقدر زیبا روایت شده بود که نمیشد کتاب را زمین گذاشت 0 1