علی جاویدعلی جاویددنبال کردن@alijavid34 دنبال شده49 دنبال کنندهسرکتابدوست(117 کتاب)740امتیازدنبال کردن یک رأس کتابخوار 38یادداشت92امتیاز0لیستکتابخانهنمایش کتابخانهخواندهام117 کتابدر حال خواندن2 کتابخواهم خواند16 کتابیادداشتهانمایش همهعلی جاویدنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.17 خواندن این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه خواندن ۲۲ رمان میارزد؛ از بس که سوژههایش بدیع و بی مشابه هستند. بررسی فرم این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه ۲۲ کلاس آموزش نویسندگی میارزد؛ از بس که شخصیتها و اتفاقات و ساختار و نگو و نشان بده و ... قوی و به جا به کار رفتهاند. خلاصه که علی جلایی همانی است که دنبالش میگشتم. 01علی جاویدو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.532 سفرنامه و خواندن سفر نوشتها، بیش از دیگر متون خواننده را جای نویسنده میگذارد. کأنه که تو خود نویسندهای و داری در کوچه پس کوچهها راه میروی و میبینی و میشنوی و حس میکنی. با این اوصاف، فارغ از تجربههای بدیع و ارزشمند نویسنده و قلم خوب، بودن در کالبد ذهن او برایم آزار دهنده بود. من به اندازه ۱۵۰ صفحه، از بودن با او زجر کشیدم. نویسنده احتمالا با روی کاغذ آوردن این کلمات عصبانیت و ناخوش احوالی خود را خالی کرده اما آن حال بدش را با همان کلمات به من سرایت داده. البته که این کار بدون قوت قلم امکانپذیر نبود. 00علی جاویدکلیدر جلد 1محمود دولت آبادی4.542 همیشه این موضوع در ذهنم بود که اگر در جمعی از افراد از ملتهای مختلف بودم و حرف از ادبیات شد، هر کدامشان چه نویسندهای از کشورشان را معرفی میکنند و با آن فخر فروشی میکنند و در قبالشان من باید نام کدام یک از نویسندگان ایرانی را علم کنم. مثلا ما در مقابل داستایفسکی، موراکامی، یوسا، کامو، آلبرتو منگوئل و... باید چه کسی را از ملت خودمان معرفی کنیم که نوشتههایش همه چیز تمام باشند و قابلیت جهانی شدن را داشته باشند؟ تا قبل از خواندن کلیدر واقعا جواب و نمونه قاطعی برای معرفی نداشتم. بله نادر ابراهیمی، رضا امیرخانی، احمد محمود و ... قدر قدرتان ادبیات معاصر ما هستند اما نثرشان آنچنان که باید قابلیت جهانی شدن و فخر فروشی در مقابل دیگر نویسندگان شهیر جهان ندارند. اما محمود دولت آبادی، از این پس با افتخار و بدون تردید نام او را به عنوان بهترین نویسنده ایرانی میشناسم و عنوان میکنم. داستان کلیدر، فقط یک داستان با فضای سنتی و دوره قدیم ایران نیست، ریشههای ما را نشان میدهد. جملههایش دقیقترین و عمیقترین حس و حالات بشر را در قالب کلمه جاری میکنند و این اصلا کار سادهای نیست. مگر دیگر نویسندگان به غیر از این کار، طور دیگری قدرت نمایی کردند؟ کلیدر را حتما همرا با صوت بینظیری که فیدیبو ارائه کرده بخوانید و بشنوید تا به جانتان بنشیند و با ریشههایتان مواجه بشوید. 02علی جاویدمرگ یزدگرد [مجلس شاه کشی]بهرام بیضایی4.513 از این شاهکار چی بگم آخه؟ غوغاست غوغا... 02علی جاویدآئوراکارلوس فوئنتس3.529 کتاب را فقط به خاطر نوع راویش که دوم شخص است خواندم. واقعا جریان داستان بهتزدهام کرد. به نظر من از خصوصیات راوی دوم شخص خیلی خوب استفاده شده بود و تاثیر این نوع راوی با مفهموم داستان تطابق داشت. 011علی جاویدمغازهی خودکشیژان تولی3.3284 تنها نقطه مثبت کتاب ایده جذابش بود. این امتیاز هم فقط و فقط به خود نویسنده است نه ترجمه آن. انیمیشنش هم که از خود کتاب ضعیفتر بود. 00علی جاویداستخوان خوک و دست های جذامیمصطفی مستور3.632 داستانی بی نقص و عالی! به شدت خوشم آمد. کتاب خود دنیا و خود زندگی ماست. چقدر شعارها و شعرها در جای خودشان قشنگ و درست نشسته بودند. از هر نظر عالی بود. نمیدانم چه بگویم 01علی جاویدحانیهحامد عسکری3.915 حیف و صد حیف که قد و اندازه فرم و نوع نگارش این کتاب از محتوای گرانش پایین تر بود. با تمام ارادتی که به جناب عسکری دارم اما این سیاههشان ابدا در حد کتاب نبود، شاید اگر در ستون یک مجله یا روزنامه و یا کپشن اینستاگرام و یا در کانالی به صورت بخشهای مجزا منتشر میشد مقبولیت و تاثیر بیشتری داشت. اما اصلا قابلیت کتاب شدن نداشت. مخصوصا با آن سیر داستانی خرابی که داشت. درست است که توصیفات کتاب با روح آدم بازی میکنند و گاهی اشک به چشمانت میآورند و بعضی از جملات طلایی هستند و توی چشم میآیند اما اگر بخواهی در ساحت داستان به آن نگاهش کنی، سراسر ضعف است. شخصیتهای کم عمق و بی تاثیر و بی سر و ته بودن داستان به شدت توی ذوق میزند. حتی شخصیت یحیی که کاراکتر اصلی است با خود حامدعسکری در «خال سیاه عربی» هیچ تفاوتی ندارد. همان است. حتی بعضی از عبارات را هم بدون هیچ تغییری از آن کتاب آورده. واقعا حیف از آن جملات توصیفی زیبا و شاعرانه در مدح اهل بیت که در چنین قالب بدی جای گرفتند. انگار که نویسنده ابتدا با یک ایده شروع به نوشتن داستان کند و وسط کار پشیمان شود و ایده دیگری را دنبال کند و در آخرش هم همه چیز را سمبل کند و بدون اینکه حتی زحمت بازبینی یا بازنویسی را بکشد آن را بدهد به ناشر. ناشر محترم هم که بدش نمیآید از شهرت نام یک نویسنده و شاعر به نفع خودش استفاده کند، بدون هیچ ایرادی آن را چاپ میکند. و حیف از حامد عسکری که چنین اثر ضعیفی را منتشر کرده. 01علی جاویدفصل فیروزهمحبوبه زارع3.311 کتابی به غایت لوس و زنانه و گل درشت! انگار که نویسنده، مخاطبین کتابش را به خانمهای خیلی مذهبی محصور کرده باشد. جهان داستانی کتاب به شدت صورتی و لوس است و نویسنده آنقدر بحث عشق را بد و گلدرشت کار کرده که توی ذوق میزند. درون مایه مذهبی کتاب چیزی در حد فاجعه است. درباره فرم و پیرنگ داستان هم که هیچ نگوییم بهتر است. تا جایی که هیچ چیز مثبتی در این کتاب نمیبینم که بتوانم در کنار نکات منفی بیان کنم. تقدیم این کتاب به ساحت مقدس حضرت معصومه(س) و علی بن موسی الرضا(ع) بیشتر شبیه به اهانت و جسارت است. واقعا حیف... 00علی جاویدهر صبح می میریمسیداحمد بطحایی2.912 واقعا مُردم تا کتاب را تمام کردم! صحنههای ملموس و لحن جذاب راوی یک طرف، کش دادن بیش از حد یک صحنه و شخصیت پردازیهای ضعیف طرف دیگر. آن یکی نمیگذاشت کتاب را ببندم، این یکی کلافهام کرده بود. یک جاهایی باید ماشین مطالعهات را روی دنده یک میگذاشتی و پایت را تا ته روی گاز فشار میدادی تا بتوانی چند صفحه را رد کنی. داستان قصد دارد شما را چند روز در اتاقی در بند سه زندان بیندازد تا با چند اعدامی که جرمشان قتل است روزگار بگذرانید. سوژه و نوع بیان داستان به شدت جذاب است اما یکسری عوامل به کتاب گند زده. مثلا در اتاق دو شخصیت به نام دانیال و داود وجود دارند که حضورشان مطلقا هیچ تأثیری در داستان ندارد. از طرفی به دیگر شخصیتهای اصلی هم آنچنان قوی پرداخته نشده. البته شاید بتوان گفت کش دادن صحنهها و خسته کردن مخاطب عامدانه بوده تا آن خستگی و کلافگی شخصیت اصلی داستان را به خواننده القاء کند. اما اگر این قصد هم باشد باز ضعیف عمل شده. نکته منفی دیگر اینکه در کنار داستان اصلی، یک داستان موازی دیگر هم روایت میشود. داستانی از حضرت ابراهیم و اسماعیل که هر چه گشتم جایی پیدا نکردم و بعید میدانم مرتبط باشد. این داستان هم مثل کلیدی میماند که برای قفل دیگری است و نویسنده اصرار دارد که آن را به قفل خودش فرو کند و مدام زور میزند. حتی پایان بندی داستان را هم با این تمام میکند که نقص پایان بندی داستان اصلی خودش را با آن بپوشاند. کتاب را به خاطر نویسندهاش خواندم که ای کاش نمیخواندم. تمام تصورات مثبتم از او خراب شد. با اینکه تا به حال شاگردی او را نکردم اما زیاد شنیدم که در نقد کردن جدی و بیرحم است. به نظر اگر نویسنده یک مقداری از آن بیرحمی نقدش را در داستانش به کار میبرد،حداقل با یک خروجی دیگری مواجه بودیم و یا اصلا مواجهه ای دیگر در کار نبود. 124علی جاویدمردی در تبعید ابدی: بر اساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی صدرالمتالهیننادر ابراهیمی4.6136 دوستی میگفت این کتاب معادل دنیای سوفی در ادبیات ایران است. یعنی مباحث فلسفه صدرایی را به زبان ساده بیان میکند. اما الحق که این کتاب به مراتب سر تر است. عمق مباحث به کنار، شخصیتپردازی و دیالوگهای این کتاب نکتههای نابی رو به زندگیتون تزریق میکنه. لذتشو ببرید... 01علی جاویدقمارباز (از یادداشت های یک جوان)فیودور داستایفسکی3.985 آدمی عاشق تجربه کردن است، طوری که میخواهد در فرصت کوتاه زندگانیش همه حقایق و اتفاقات عالم را تجربه کند. اما این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که امکان تجربه همه چیز وجود ندارد. حال آنکه بعضی از تجربهها هم آنقدر خطرناک هستند که انسان را در خود میبلعند و هضم میکنند. قمار یکی از این تجربههاست. از بزرگی شنیده بودم که تفریح آدمی است که او را میسازد و به او شخصیت میبخشد. قمار دقیقا عکس این است، سطح ارزشها و اهداف والای انسان را تا پستترین نقطه ممکن پایین میآورد. حقیقتا در این شاهکار روسی، شما با ذات قمار رو به رو میشوید. داستایفسکی به خوبی نشان داده که در قمار همه می بازند، حتی آنها که برنده باشند و این باخت هم بسیار سنگین و حتی جبران ناپذیر است. 013علی جاویدبخارای من ایل منمحمد بهمن بیگی4.113 احتمالا اگر از خوانندهای که قصد خواندن این کتاب را دارد بپرسند چه انتظاری از این کتاب داری، پاسخ دهد انتظار دارم مرا در فضای ایلاتی و داستانهایش ببرد، جایی که احتمالا نتوانم تجربهاش کنم. الحق که این کتاب خواسته چنین خواننده ای را برآورده میکند و به او تجربه یک زیست ایلاتی و عشایری را میدهد؛ آن هم در باشکوهترین دوره عشایر. آنچنان جزئیات زیبا پرداخت شدهاند و حس آمیزی دارند که در نقاط غم و شادی روایتها، خواننده هم غمگین و شاد میشود. از طرفی نویسنده، که خودش یک مرد ایلاتی است، منصفانه قلم زده و هم از تعصبات احمقانه و هم از ارزشهای والای ایل و هم رسم و رسوماتشان حرف به میان آورده. قدرت قلم را هم نباید نادیده گرفت. به جد این کتاب دایره لغاتتان را بیشتر و شیرینتر خواهد کرد. 02علی جاویدپاریس، پاریس!سعید تشکری3.46 پاریس پاریس، کتابی با سوژه و پیرنگ فوق العاده و روایتی افتضاح! البته که نویسنده در قلم زدن آدم قدری است و دایره واژگانی بسیار گستردهای دارد اما پرداخت ضعیف دیالوگها و بیان اتفاقات به طور سریع و شخصیتپردازی ناقص و ناکامل توی ذوق میزد. در یکسری از صحنههای فوق العاده، نویسنده با دوجمله کل اتفاقات را میگفت و رد میشد از طرفی در یکسری از صحنههای نه چندان مهم آنقدر به جزئیات میپرداخت که من مخاطب را خسته میکرد. راوی کتاب دانای کل بود اما کاملا طرفدارانه روایت میکرد و از شخصیتهای منفی بد میگفت و از کاراکترهای مثبت خوب. و این یک ضعف جدی در روایت حساب میشود. از طرفی یکسری از پاراگرافها کاملا نامفهوم بود. اما سوژه و افشاگریهای بسیارخوبی در کتاب بود که تا به حال در جایی نخوانده بودم. 00علی جاویدمجوسجان فاولز3.15 همیشه دیدن اسم پیمان خاکسار در عنوان مترجم کتاب، برایم حجت را تمام میکرد که کتاب ارزش مطالعه و وقت گذاشتن را دارد. اما در این کتاب آنقدر شخصیت اصلی داستان لجن و حال بهم زن بود که ترجیح دادم بیش از این وارد دنیایش نشوم و کتاب را در همان یکسوم ابتدایی رها کنم. 01باشگاههادورۀ چهارم حرفهای31 عضوپرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیدورۀ فعالچالشهاچالش روزی 50 صفحه به مدت 30 روزاز کتابهای انتخابی% 100چالش روزی 50 صفحه به مدت 20 روزاز کتابهای انتخابی% 100فعالیتهاعلی جاوید امتیاز داد.4 روز پیشسرشار زندگیجان فانته3.413 00علی جاوید کتاب را تمام کرد.4 روز پیشسرشار زندگیجان فانته3.41300علی جاوید پسندید.فاطمه نظری تا صفحۀ 170 خواند.4 روز پیشروایت و ذهن نویساکورش علیانی170 / 268 % 6309علی جاوید میخواهد بخواند.4 روز پیشراه داستان: فن و روح نویسندگیکاترین آن جونز4.6501علی جاوید امتیاز داد.5 روز پیشمجلس قربانی سنمار [نمایشنامه]بهرام بیضایی3.84 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.5 روز پیشمجلس قربانی سنمار [نمایشنامه]بهرام بیضایی3.8400علی جاوید پسندید.رضا هاشمی پست منتشر کرد.1403/01/30 فقر و جهل میرزاشفیعا فقط گفته بود با من بیا و من میرفتم. در آن کوچههای پیچ در پیچ و ناآشنا و نمیدانستم به کجا...کتابهای مرتبط 1دیلماجحمیدرضا شاه آبادی3.8331468علی جاوید یادداشت نوشت.6 روز پیشنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.17 خواندن این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه خواندن ۲۲ رمان میارزد؛ از بس که سوژههایش بدیع و بی مشابه هستند. بررسی فرم این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه ۲۲ کلاس آموزش نویسندگی میارزد؛ از بس که شخصیتها و اتفاقات و ساختار و نگو و نشان بده و ... قوی و به جا به کار رفتهاند. خلاصه که علی جلایی همانی است که دنبالش میگشتم. 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.6 روز پیشنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.1703علی جاوید یادداشت نوشت.7 روز پیشو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.532 سفرنامه و خواندن سفر نوشتها، بیش از دیگر متون خواننده را جای نویسنده میگذارد. کأنه که تو خود نویسندهای و داری در کوچه پس کوچهها راه میروی و میبینی و میشنوی و حس میکنی. با این اوصاف، فارغ از تجربههای بدیع و ارزشمند نویسنده و قلم خوب، بودن در کالبد ذهن او برایم آزار دهنده بود. من به اندازه ۱۵۰ صفحه، از بودن با او زجر کشیدم. نویسنده احتمالا با روی کاغذ آوردن این کلمات عصبانیت و ناخوش احوالی خود را خالی کرده اما آن حال بدش را با همان کلمات به من سرایت داده. البته که این کار بدون قوت قلم امکانپذیر نبود. 00علی جاوید کتاب را تمام کرد.7 روز پیشو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.53200علی جاوید پسندید.یاس فاطمی یادداشت نوشت.1403/01/28ابلهفیودور داستایفسکی4.251 ادبیات روس با وجود شاهکار بودن، سخت خوان ترینند برای من. نتوانستم ادامه اش دهم 2512علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3603علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600علی جاوید امتیاز داد.1403/01/27بهترین شکل ممکنمصطفی مستور3.517 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.1403/01/27بهترین شکل ممکنمصطفی مستور3.51700علی جاوید امتیاز داد.1403/01/18کلیدر جلد 5محمود دولت آبادی4.610 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.1403/01/18کلیدر جلد 5محمود دولت آبادی4.61000علی جاوید میخواهد بخواند.1403/01/14نون نوشتنمحمود دولت آبادی3.3801
علی جاویدعلی جاویددنبال کردن@alijavid34 دنبال شده49 دنبال کنندهسرکتابدوست(117 کتاب)740امتیازدنبال کردن یک رأس کتابخوار 38یادداشت92امتیاز0لیستکتابخانهنمایش کتابخانهخواندهام117 کتابدر حال خواندن2 کتابخواهم خواند16 کتابیادداشتهانمایش همهعلی جاویدنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.17 خواندن این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه خواندن ۲۲ رمان میارزد؛ از بس که سوژههایش بدیع و بی مشابه هستند. بررسی فرم این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه ۲۲ کلاس آموزش نویسندگی میارزد؛ از بس که شخصیتها و اتفاقات و ساختار و نگو و نشان بده و ... قوی و به جا به کار رفتهاند. خلاصه که علی جلایی همانی است که دنبالش میگشتم. 01علی جاویدو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.532 سفرنامه و خواندن سفر نوشتها، بیش از دیگر متون خواننده را جای نویسنده میگذارد. کأنه که تو خود نویسندهای و داری در کوچه پس کوچهها راه میروی و میبینی و میشنوی و حس میکنی. با این اوصاف، فارغ از تجربههای بدیع و ارزشمند نویسنده و قلم خوب، بودن در کالبد ذهن او برایم آزار دهنده بود. من به اندازه ۱۵۰ صفحه، از بودن با او زجر کشیدم. نویسنده احتمالا با روی کاغذ آوردن این کلمات عصبانیت و ناخوش احوالی خود را خالی کرده اما آن حال بدش را با همان کلمات به من سرایت داده. البته که این کار بدون قوت قلم امکانپذیر نبود. 00علی جاویدکلیدر جلد 1محمود دولت آبادی4.542 همیشه این موضوع در ذهنم بود که اگر در جمعی از افراد از ملتهای مختلف بودم و حرف از ادبیات شد، هر کدامشان چه نویسندهای از کشورشان را معرفی میکنند و با آن فخر فروشی میکنند و در قبالشان من باید نام کدام یک از نویسندگان ایرانی را علم کنم. مثلا ما در مقابل داستایفسکی، موراکامی، یوسا، کامو، آلبرتو منگوئل و... باید چه کسی را از ملت خودمان معرفی کنیم که نوشتههایش همه چیز تمام باشند و قابلیت جهانی شدن را داشته باشند؟ تا قبل از خواندن کلیدر واقعا جواب و نمونه قاطعی برای معرفی نداشتم. بله نادر ابراهیمی، رضا امیرخانی، احمد محمود و ... قدر قدرتان ادبیات معاصر ما هستند اما نثرشان آنچنان که باید قابلیت جهانی شدن و فخر فروشی در مقابل دیگر نویسندگان شهیر جهان ندارند. اما محمود دولت آبادی، از این پس با افتخار و بدون تردید نام او را به عنوان بهترین نویسنده ایرانی میشناسم و عنوان میکنم. داستان کلیدر، فقط یک داستان با فضای سنتی و دوره قدیم ایران نیست، ریشههای ما را نشان میدهد. جملههایش دقیقترین و عمیقترین حس و حالات بشر را در قالب کلمه جاری میکنند و این اصلا کار سادهای نیست. مگر دیگر نویسندگان به غیر از این کار، طور دیگری قدرت نمایی کردند؟ کلیدر را حتما همرا با صوت بینظیری که فیدیبو ارائه کرده بخوانید و بشنوید تا به جانتان بنشیند و با ریشههایتان مواجه بشوید. 02علی جاویدمرگ یزدگرد [مجلس شاه کشی]بهرام بیضایی4.513 از این شاهکار چی بگم آخه؟ غوغاست غوغا... 02علی جاویدآئوراکارلوس فوئنتس3.529 کتاب را فقط به خاطر نوع راویش که دوم شخص است خواندم. واقعا جریان داستان بهتزدهام کرد. به نظر من از خصوصیات راوی دوم شخص خیلی خوب استفاده شده بود و تاثیر این نوع راوی با مفهموم داستان تطابق داشت. 011علی جاویدمغازهی خودکشیژان تولی3.3284 تنها نقطه مثبت کتاب ایده جذابش بود. این امتیاز هم فقط و فقط به خود نویسنده است نه ترجمه آن. انیمیشنش هم که از خود کتاب ضعیفتر بود. 00علی جاویداستخوان خوک و دست های جذامیمصطفی مستور3.632 داستانی بی نقص و عالی! به شدت خوشم آمد. کتاب خود دنیا و خود زندگی ماست. چقدر شعارها و شعرها در جای خودشان قشنگ و درست نشسته بودند. از هر نظر عالی بود. نمیدانم چه بگویم 01علی جاویدحانیهحامد عسکری3.915 حیف و صد حیف که قد و اندازه فرم و نوع نگارش این کتاب از محتوای گرانش پایین تر بود. با تمام ارادتی که به جناب عسکری دارم اما این سیاههشان ابدا در حد کتاب نبود، شاید اگر در ستون یک مجله یا روزنامه و یا کپشن اینستاگرام و یا در کانالی به صورت بخشهای مجزا منتشر میشد مقبولیت و تاثیر بیشتری داشت. اما اصلا قابلیت کتاب شدن نداشت. مخصوصا با آن سیر داستانی خرابی که داشت. درست است که توصیفات کتاب با روح آدم بازی میکنند و گاهی اشک به چشمانت میآورند و بعضی از جملات طلایی هستند و توی چشم میآیند اما اگر بخواهی در ساحت داستان به آن نگاهش کنی، سراسر ضعف است. شخصیتهای کم عمق و بی تاثیر و بی سر و ته بودن داستان به شدت توی ذوق میزند. حتی شخصیت یحیی که کاراکتر اصلی است با خود حامدعسکری در «خال سیاه عربی» هیچ تفاوتی ندارد. همان است. حتی بعضی از عبارات را هم بدون هیچ تغییری از آن کتاب آورده. واقعا حیف از آن جملات توصیفی زیبا و شاعرانه در مدح اهل بیت که در چنین قالب بدی جای گرفتند. انگار که نویسنده ابتدا با یک ایده شروع به نوشتن داستان کند و وسط کار پشیمان شود و ایده دیگری را دنبال کند و در آخرش هم همه چیز را سمبل کند و بدون اینکه حتی زحمت بازبینی یا بازنویسی را بکشد آن را بدهد به ناشر. ناشر محترم هم که بدش نمیآید از شهرت نام یک نویسنده و شاعر به نفع خودش استفاده کند، بدون هیچ ایرادی آن را چاپ میکند. و حیف از حامد عسکری که چنین اثر ضعیفی را منتشر کرده. 01علی جاویدفصل فیروزهمحبوبه زارع3.311 کتابی به غایت لوس و زنانه و گل درشت! انگار که نویسنده، مخاطبین کتابش را به خانمهای خیلی مذهبی محصور کرده باشد. جهان داستانی کتاب به شدت صورتی و لوس است و نویسنده آنقدر بحث عشق را بد و گلدرشت کار کرده که توی ذوق میزند. درون مایه مذهبی کتاب چیزی در حد فاجعه است. درباره فرم و پیرنگ داستان هم که هیچ نگوییم بهتر است. تا جایی که هیچ چیز مثبتی در این کتاب نمیبینم که بتوانم در کنار نکات منفی بیان کنم. تقدیم این کتاب به ساحت مقدس حضرت معصومه(س) و علی بن موسی الرضا(ع) بیشتر شبیه به اهانت و جسارت است. واقعا حیف... 00علی جاویدهر صبح می میریمسیداحمد بطحایی2.912 واقعا مُردم تا کتاب را تمام کردم! صحنههای ملموس و لحن جذاب راوی یک طرف، کش دادن بیش از حد یک صحنه و شخصیت پردازیهای ضعیف طرف دیگر. آن یکی نمیگذاشت کتاب را ببندم، این یکی کلافهام کرده بود. یک جاهایی باید ماشین مطالعهات را روی دنده یک میگذاشتی و پایت را تا ته روی گاز فشار میدادی تا بتوانی چند صفحه را رد کنی. داستان قصد دارد شما را چند روز در اتاقی در بند سه زندان بیندازد تا با چند اعدامی که جرمشان قتل است روزگار بگذرانید. سوژه و نوع بیان داستان به شدت جذاب است اما یکسری عوامل به کتاب گند زده. مثلا در اتاق دو شخصیت به نام دانیال و داود وجود دارند که حضورشان مطلقا هیچ تأثیری در داستان ندارد. از طرفی به دیگر شخصیتهای اصلی هم آنچنان قوی پرداخته نشده. البته شاید بتوان گفت کش دادن صحنهها و خسته کردن مخاطب عامدانه بوده تا آن خستگی و کلافگی شخصیت اصلی داستان را به خواننده القاء کند. اما اگر این قصد هم باشد باز ضعیف عمل شده. نکته منفی دیگر اینکه در کنار داستان اصلی، یک داستان موازی دیگر هم روایت میشود. داستانی از حضرت ابراهیم و اسماعیل که هر چه گشتم جایی پیدا نکردم و بعید میدانم مرتبط باشد. این داستان هم مثل کلیدی میماند که برای قفل دیگری است و نویسنده اصرار دارد که آن را به قفل خودش فرو کند و مدام زور میزند. حتی پایان بندی داستان را هم با این تمام میکند که نقص پایان بندی داستان اصلی خودش را با آن بپوشاند. کتاب را به خاطر نویسندهاش خواندم که ای کاش نمیخواندم. تمام تصورات مثبتم از او خراب شد. با اینکه تا به حال شاگردی او را نکردم اما زیاد شنیدم که در نقد کردن جدی و بیرحم است. به نظر اگر نویسنده یک مقداری از آن بیرحمی نقدش را در داستانش به کار میبرد،حداقل با یک خروجی دیگری مواجه بودیم و یا اصلا مواجهه ای دیگر در کار نبود. 124علی جاویدمردی در تبعید ابدی: بر اساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی صدرالمتالهیننادر ابراهیمی4.6136 دوستی میگفت این کتاب معادل دنیای سوفی در ادبیات ایران است. یعنی مباحث فلسفه صدرایی را به زبان ساده بیان میکند. اما الحق که این کتاب به مراتب سر تر است. عمق مباحث به کنار، شخصیتپردازی و دیالوگهای این کتاب نکتههای نابی رو به زندگیتون تزریق میکنه. لذتشو ببرید... 01علی جاویدقمارباز (از یادداشت های یک جوان)فیودور داستایفسکی3.985 آدمی عاشق تجربه کردن است، طوری که میخواهد در فرصت کوتاه زندگانیش همه حقایق و اتفاقات عالم را تجربه کند. اما این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که امکان تجربه همه چیز وجود ندارد. حال آنکه بعضی از تجربهها هم آنقدر خطرناک هستند که انسان را در خود میبلعند و هضم میکنند. قمار یکی از این تجربههاست. از بزرگی شنیده بودم که تفریح آدمی است که او را میسازد و به او شخصیت میبخشد. قمار دقیقا عکس این است، سطح ارزشها و اهداف والای انسان را تا پستترین نقطه ممکن پایین میآورد. حقیقتا در این شاهکار روسی، شما با ذات قمار رو به رو میشوید. داستایفسکی به خوبی نشان داده که در قمار همه می بازند، حتی آنها که برنده باشند و این باخت هم بسیار سنگین و حتی جبران ناپذیر است. 013علی جاویدبخارای من ایل منمحمد بهمن بیگی4.113 احتمالا اگر از خوانندهای که قصد خواندن این کتاب را دارد بپرسند چه انتظاری از این کتاب داری، پاسخ دهد انتظار دارم مرا در فضای ایلاتی و داستانهایش ببرد، جایی که احتمالا نتوانم تجربهاش کنم. الحق که این کتاب خواسته چنین خواننده ای را برآورده میکند و به او تجربه یک زیست ایلاتی و عشایری را میدهد؛ آن هم در باشکوهترین دوره عشایر. آنچنان جزئیات زیبا پرداخت شدهاند و حس آمیزی دارند که در نقاط غم و شادی روایتها، خواننده هم غمگین و شاد میشود. از طرفی نویسنده، که خودش یک مرد ایلاتی است، منصفانه قلم زده و هم از تعصبات احمقانه و هم از ارزشهای والای ایل و هم رسم و رسوماتشان حرف به میان آورده. قدرت قلم را هم نباید نادیده گرفت. به جد این کتاب دایره لغاتتان را بیشتر و شیرینتر خواهد کرد. 02علی جاویدپاریس، پاریس!سعید تشکری3.46 پاریس پاریس، کتابی با سوژه و پیرنگ فوق العاده و روایتی افتضاح! البته که نویسنده در قلم زدن آدم قدری است و دایره واژگانی بسیار گستردهای دارد اما پرداخت ضعیف دیالوگها و بیان اتفاقات به طور سریع و شخصیتپردازی ناقص و ناکامل توی ذوق میزد. در یکسری از صحنههای فوق العاده، نویسنده با دوجمله کل اتفاقات را میگفت و رد میشد از طرفی در یکسری از صحنههای نه چندان مهم آنقدر به جزئیات میپرداخت که من مخاطب را خسته میکرد. راوی کتاب دانای کل بود اما کاملا طرفدارانه روایت میکرد و از شخصیتهای منفی بد میگفت و از کاراکترهای مثبت خوب. و این یک ضعف جدی در روایت حساب میشود. از طرفی یکسری از پاراگرافها کاملا نامفهوم بود. اما سوژه و افشاگریهای بسیارخوبی در کتاب بود که تا به حال در جایی نخوانده بودم. 00علی جاویدمجوسجان فاولز3.15 همیشه دیدن اسم پیمان خاکسار در عنوان مترجم کتاب، برایم حجت را تمام میکرد که کتاب ارزش مطالعه و وقت گذاشتن را دارد. اما در این کتاب آنقدر شخصیت اصلی داستان لجن و حال بهم زن بود که ترجیح دادم بیش از این وارد دنیایش نشوم و کتاب را در همان یکسوم ابتدایی رها کنم. 01باشگاههادورۀ چهارم حرفهای31 عضوپرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیدورۀ فعالچالشهاچالش روزی 50 صفحه به مدت 30 روزاز کتابهای انتخابی% 100چالش روزی 50 صفحه به مدت 20 روزاز کتابهای انتخابی% 100فعالیتهاعلی جاوید امتیاز داد.4 روز پیشسرشار زندگیجان فانته3.413 00علی جاوید کتاب را تمام کرد.4 روز پیشسرشار زندگیجان فانته3.41300علی جاوید پسندید.فاطمه نظری تا صفحۀ 170 خواند.4 روز پیشروایت و ذهن نویساکورش علیانی170 / 268 % 6309علی جاوید میخواهد بخواند.4 روز پیشراه داستان: فن و روح نویسندگیکاترین آن جونز4.6501علی جاوید امتیاز داد.5 روز پیشمجلس قربانی سنمار [نمایشنامه]بهرام بیضایی3.84 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.5 روز پیشمجلس قربانی سنمار [نمایشنامه]بهرام بیضایی3.8400علی جاوید پسندید.رضا هاشمی پست منتشر کرد.1403/01/30 فقر و جهل میرزاشفیعا فقط گفته بود با من بیا و من میرفتم. در آن کوچههای پیچ در پیچ و ناآشنا و نمیدانستم به کجا...کتابهای مرتبط 1دیلماجحمیدرضا شاه آبادی3.8331468علی جاوید یادداشت نوشت.6 روز پیشنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.17 خواندن این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه خواندن ۲۲ رمان میارزد؛ از بس که سوژههایش بدیع و بی مشابه هستند. بررسی فرم این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه ۲۲ کلاس آموزش نویسندگی میارزد؛ از بس که شخصیتها و اتفاقات و ساختار و نگو و نشان بده و ... قوی و به جا به کار رفتهاند. خلاصه که علی جلایی همانی است که دنبالش میگشتم. 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.6 روز پیشنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.1703علی جاوید یادداشت نوشت.7 روز پیشو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.532 سفرنامه و خواندن سفر نوشتها، بیش از دیگر متون خواننده را جای نویسنده میگذارد. کأنه که تو خود نویسندهای و داری در کوچه پس کوچهها راه میروی و میبینی و میشنوی و حس میکنی. با این اوصاف، فارغ از تجربههای بدیع و ارزشمند نویسنده و قلم خوب، بودن در کالبد ذهن او برایم آزار دهنده بود. من به اندازه ۱۵۰ صفحه، از بودن با او زجر کشیدم. نویسنده احتمالا با روی کاغذ آوردن این کلمات عصبانیت و ناخوش احوالی خود را خالی کرده اما آن حال بدش را با همان کلمات به من سرایت داده. البته که این کار بدون قوت قلم امکانپذیر نبود. 00علی جاوید کتاب را تمام کرد.7 روز پیشو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.53200علی جاوید پسندید.یاس فاطمی یادداشت نوشت.1403/01/28ابلهفیودور داستایفسکی4.251 ادبیات روس با وجود شاهکار بودن، سخت خوان ترینند برای من. نتوانستم ادامه اش دهم 2512علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3603علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600علی جاوید امتیاز داد.1403/01/27بهترین شکل ممکنمصطفی مستور3.517 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.1403/01/27بهترین شکل ممکنمصطفی مستور3.51700علی جاوید امتیاز داد.1403/01/18کلیدر جلد 5محمود دولت آبادی4.610 01علی جاوید کتاب را تمام کرد.1403/01/18کلیدر جلد 5محمود دولت آبادی4.61000علی جاوید میخواهد بخواند.1403/01/14نون نوشتنمحمود دولت آبادی3.3801
علی جاوید پسندید.رضا هاشمی پست منتشر کرد.1403/01/30 فقر و جهل میرزاشفیعا فقط گفته بود با من بیا و من میرفتم. در آن کوچههای پیچ در پیچ و ناآشنا و نمیدانستم به کجا...کتابهای مرتبط 1دیلماجحمیدرضا شاه آبادی3.8331468
علی جاوید یادداشت نوشت.6 روز پیشنان و پنیر موزارلا (مجموعه داستان)علی جلائی4.17 خواندن این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه خواندن ۲۲ رمان میارزد؛ از بس که سوژههایش بدیع و بی مشابه هستند. بررسی فرم این ۲۲ داستان، حداقل به اندازه ۲۲ کلاس آموزش نویسندگی میارزد؛ از بس که شخصیتها و اتفاقات و ساختار و نگو و نشان بده و ... قوی و به جا به کار رفتهاند. خلاصه که علی جلایی همانی است که دنبالش میگشتم. 01
علی جاوید یادداشت نوشت.7 روز پیشو کسی نمیداند در کدام زمین میمیردمهزاد الیاسی بختیاری3.532 سفرنامه و خواندن سفر نوشتها، بیش از دیگر متون خواننده را جای نویسنده میگذارد. کأنه که تو خود نویسندهای و داری در کوچه پس کوچهها راه میروی و میبینی و میشنوی و حس میکنی. با این اوصاف، فارغ از تجربههای بدیع و ارزشمند نویسنده و قلم خوب، بودن در کالبد ذهن او برایم آزار دهنده بود. من به اندازه ۱۵۰ صفحه، از بودن با او زجر کشیدم. نویسنده احتمالا با روی کاغذ آوردن این کلمات عصبانیت و ناخوش احوالی خود را خالی کرده اما آن حال بدش را با همان کلمات به من سرایت داده. البته که این کار بدون قوت قلم امکانپذیر نبود. 00
علی جاوید پسندید.یاس فاطمی یادداشت نوشت.1403/01/28ابلهفیودور داستایفسکی4.251 ادبیات روس با وجود شاهکار بودن، سخت خوان ترینند برای من. نتوانستم ادامه اش دهم 2512
علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3603
علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600
علی جاوید شروع به مطالعه کرد.1403/01/29پرنده به پرنده: درس هایی چند درباره نوشتن و زندگیآن لامات4.3600