یادداشت‌های علی نخعی (15)

42

          آیا تعريف هنر ممکن است؟ آیا می‌توان شرایط لازم و کافی را برای اینکه یک چیز، اثری هنری باشد معین کرد؟ آیا این کار ضرورت دارد؟ 

نویسنده در جستار اول به بررسی مسئله‌ی "تعریف هنر" می‌پردازد و گذری می‌کند بر نظریات مختلف در تاریخ هنر. همچنین به امکان و ضرورت این تعریف نیز توجه می‌کند. این مسئله که "آیا می‌توان نقاشی‌های عجیب جدید یا هر اثری که در گالری قرار می‌گیرد را جزئی از آثار هنری دانست یا نه؟" در این جستار باز می‌شود. 

در جستار دوم به بحث درباره‌ی ویژگی‌های هنر می‌پردازد. مخصوصا درباره‌ی زیبایی و مباحث فلسفی حول آن توضیح می‌دهد؛ اینکه آیا زیبایی در یک اثر، عینی است یا در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، این مسئله که نسبت زیبایی و فرم چیست و مسائلی از این دست. 

جستار سوم هم بحث جذابی دارد در مسئله‌ی هستی‌شناسی هنر یا اثر هنری. برای مثال یک غزل از سعدی به چه نحوی وجود دارد؟ آیا یک رمان همان متن مکتوبی است که در دست مخاطبان قرار می‌گیرد؟ آیا اجراهای متفاوت یک سمفونی می‌توانند نسبت به یک‌دیگر برتری داشته باشند؟ از دریچه‌ی بحث درباره‌ی هستی یک اثر هنری، بحثی هم حول اصالت اثر شکل می‌گیرد. آیا باید در اجرای یک قطعه به اصالت آن توجه کرد یا می‌توان قضاوت‌های زیبایی‌شناسانه را هم دخیل کرد؟ آیا یک اثر نقاشی اگر با دقت بالایی کپی شود می‌توان ارزش یکسانی برای اصل اثر و کپی آن قائل بود؟ مسائلی از این دست هم در جستار سوم کتاب بررسی شده‌اند. 

در مجموع کتاب اثری است فشرده و مختصر و مقدماتی در فلسفه‌ی هنر. متن هنفلینگ مثل دیگر کتب فلسفی او دقیق و روان است. ترجمه هم بسیار خوب انجام شده و دنبال کردن متن هیچ صعوبتی ندارد.


        

29

          آیا قانون مدنی همان حکم شرعی است؟
آیا قانون‌گذاری برای جامعه‌ی مسلمان می‌تواند توسط یک شورا از نمایندگان مردم انجام شود؟ آیا حکم این شورا لازم‌الاجراست؟ آیا این حکم مشروعیت دارد؟ 

آشنایی ایرانیان در دوره‌ی قاجار با مفاهیم مدرنی چون قانون، ملت، قرارداد اجتماعی و... همراه است با چالشی که هنوز در عرصه‌ی سیاست و حکمرانی با آن مواجه هستیم. و آن اینکه نسبت قانون (در مفهوم مدرن آن) با احکام (که توسط شرع یا حاکم تعیین می‌شده) چیست؟ آیا می‌توان قانون‌گذاری را (که پیش از این شرع عهده‌دار آن بود) از فقها به نمایندگان مردم منتقل کرد؟ آیا می‌توان احکام شرعی را تبدیل به قانون کرد؟ 

این مسئله و چالش (نسبت قانون و شریعت)، نقطه‌ی مرکزی بحث مرحوم فیرحی در این کتاب (و البته دیگر کتب او) است. او با نگاهی متوجه به "فقه" و "حقوق" ، سیری تاریخی در نظرات حول آن دارد و نشان می‌دهد چگونه این مسئله‌ی هنوز پابرجا، در ابتدا شکل گرفته است. از دریچه‌ی این مسئله، فیرحی به مسئله‌ی کلان‌تر نسبت فقه و سیاست می‌پردازد. کتاب فرای بحث‌های تاریخی‌اش، از لحاظ نظری هم پربار است.


        

28

          آیا فلسفه صرفا تلاشی برای نشاندن غبار زبان است و شفاف شدن فضای معمایی؟ آیا فعالیتی است برای زدودن معماهایی که زبان منشا آن‌ها بوده؟ یا فلسفه در نهایت با آموزه‌ها و نظریات همراه است؟ 

این پرسش‌ها از چیستی فلسفه چنان در چند دقیقه بین دو فیلسوف گداخته می‌شود که در نهایت کار به استفاده از سیخ بخاری می‌کشد. این شاید خشن‌ترین مجادله‌ی فلسفی معاصر باشد. 

کتاب به مناسبت بررسی چند دقیقه جدال فلسفی، گذری می‌کند بر حال و هوای حلقه‌ی وین، احوالات راسل، ظهور نازی‌ها و تاثیرشان بر فضای آکادمیک، رفت‌وآمدهای جریانات فکری آن روزگار و از همه بیشتر، زمانه و زندگی پوپر و ویتگنشتاین. 

متن کتاب روان و جذاب نوشته شده و نویسندگان هرجا که توانسته‌اند نمکی هم بر ماجرا پاشیده‌اند و طنز قضیه را فراموش نکرده‌اند. 

ترجمه هم خوب و روان بود. هرچند در انتخاب بعضی معادل‌های فلسفی چندان به معادل‌های رایج پایبند نبود. اما با توجه به محتوای کتاب این مسئله آسیبی به فهم آن نمی‌زند. 

در مجموع کتابی خوش‌خوان است و اگر برای فهم فضای حاکم بر فلسفه‌ی زمانه‌ی ویتگنشتاین و پوپر و حلقه‌ی وین مطالعه شود قطعا مفید خواهد بود. 


        

20

          کتابی که تمامی سرفصل‌های اندیشه‌ی یک فیلسوف بزرگ را در ۲۰۰ صفحه جمع می‌کند و عنوانش "راهنمایی برای سرگشتگان" است طبیعتا باید کتابی باشد که برای مبتدیان آشنایی با آن فیلسوف نوشته شده باشد؛ اما این کتاب این‌گونه نیست. در واقع نویسنده تمام مفاهیم اصلی اندیشه‌ی ویتگنشتاین را جمع کرده و بدون توضیح پشت سر هم ردیف کرده و حتی به نقدهای موجود در تفاسیر مختلف از ویتگنشتاین هم پرداخته و همه‌ی این‌ها را در ۲۰۰ صفحه جمع کرده. کتاب می‌توانست با تمرکز بر روی چند مفهوم اصلی مفیدتر باشد. 

باری کتاب چندان هم بی‌استفاده نیست. اگر با مفاهیم فلسفه‌ی ویتگنشتاین آشنا باشیم این کتاب می‌تواند کشکولی باشد که همه‌ی آن‌ها را در یک‌جا به‌صورت خلاصه گنجانده و چه‌بسا به درد مرور شب امتحان هم بخورد...

ترجمه‌ی کتاب چنان سایر آثار این مترجم خوب و دقیق بود. هرچند می‌توانست با پانوشت‌های بیشتر، به فهم بهتر کمک کند. در نسخه‌ی epub کتاب که من از طاقچه خواندم در چند مورد اشکال ویراستاری داشت.

پ.ن: صوت درس‌گفتارهای دکتر سروش دباغ درباره‌ی فلسفه‌ی ویتگنشتاین هرچند (در ویتگنشتاین متاخر) خاطره‌گویی زیاد دارد اما می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به‌عنوان محتوای صوتی در کنار کتاب‌های مربوط. 
        

15

          آیا به‌جای پرداختن به اینکه باورهایمان چگونه "باید" شکل بگیرند، بهتر است به این بپردازیم که باورهایمان عملا چگونه شکل می‌گیرند؟

معرفت‌شناسی طبیعی‌شده یک رویکرد انتقادی به معرفت‌شناسی سنتی است که سعی در کنار گذاشتن وجه هنجاری آن دارد. شکست پروژه‌های موجه‌سازی علوم طبیعی و ریاضیات در معرفت‌شناسی سنتی، عده‌ای از فلاسفه را به این فکر انداخت که شاید به‌جای چنین کاری باید به سراغ خود علوم طبیعی رفت و با مطالعه‌ی روند شکل‌گیری باورها یا نظریات، به سوالات معرفت‌شناسی سنتی پاسخ داد. 

هرچند رویکرد افراطی این نگاه اقبال چندانی نیافت اما اثرات نسخه‌های تعدیل‌شده‌ی آن در معرفت‌شناسان معاصر دیده می‌شود. 

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات در این موضوع است. چینش مقالات و ترجمه‌ی آن‌ها بسیار خوب، و پانوشت‌های مترجم در درک منظور نویسندگان کمک‌کننده است. این دومین کتابی است که از مجموعه‌ی معرفت‌شناسی معاصر نشر کرگدن خوانده‌ام و از ترجمه‌ی هردو راضی هستم. 
        

21

          "آه، دیگر ما
فاتحانِ گوژپشت و پیر را مانیم
بربه‌کشتی‌های موجِ بادبان از کف
دل به‌یادِ بره‌های فرّهی، در دشت ایامِ تهی، بسته
تیغهامان زنگخورد و کهنه و خسته
کوسهامان جاودان خاموش
تیرهامان بال بشکسته

ما
فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
با صدایی ناتوان‌تر زآنکه بیرون آید از سینه
راویان قصه‌های رفته از یادیم
کس به چیزی یا پشیزی برنگیرد سکه هامان را
گویی از شاهی‌ست بیگانه
یا ز میری دودمانش منقرض گشته
گاهگه بیدار می‌خواهیم شد زین خواب جادویی
همچو خواب همگنان غار،
چشم می‌مالیم و می‌گوییم: آنَک، طرفه قصرِ زرنگارِ
صبحِ شیرینکار
لیک بی مرگ است دقیانوس
وای، وای، افسوس"

بی‌تعارف من با شعر نو هیچ‌وقت ارتباط نگرفته بودم. و حسی هم نسبت به آن نداشتم. اما بعد از اینکه -تازه یک ماه پیش- با اخوان آشنا شدم نظرم عوض شد. برای فهم و لذت بیشتر از شعر اخوان پیشنهاد میکنم حتما شعرخوانی و توضیحات گرم و گیرای دکتر کاکاوند را در فصل پنجم کتاب‌باز ببینید. صلابت زبان اخوان و طنز تلخ و نگاه ناامید او واقعا برای من جذاب بود. 


        

24