یادداشت علی نخعی

چیستی هنر
        آیا تعريف هنر ممکن است؟ آیا می‌توان شرایط لازم و کافی را برای اینکه یک چیز، اثری هنری باشد معین کرد؟ آیا این کار ضرورت دارد؟ 

نویسنده در جستار اول به بررسی مسئله‌ی "تعریف هنر" می‌پردازد و گذری می‌کند بر نظریات مختلف در تاریخ هنر. همچنین به امکان و ضرورت این تعریف نیز توجه می‌کند. این مسئله که "آیا می‌توان نقاشی‌های عجیب جدید یا هر اثری که در گالری قرار می‌گیرد را جزئی از آثار هنری دانست یا نه؟" در این جستار باز می‌شود. 

در جستار دوم به بحث درباره‌ی ویژگی‌های هنر می‌پردازد. مخصوصا درباره‌ی زیبایی و مباحث فلسفی حول آن توضیح می‌دهد؛ اینکه آیا زیبایی در یک اثر، عینی است یا در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، این مسئله که نسبت زیبایی و فرم چیست و مسائلی از این دست. 

جستار سوم هم بحث جذابی دارد در مسئله‌ی هستی‌شناسی هنر یا اثر هنری. برای مثال یک غزل از سعدی به چه نحوی وجود دارد؟ آیا یک رمان همان متن مکتوبی است که در دست مخاطبان قرار می‌گیرد؟ آیا اجراهای متفاوت یک سمفونی می‌توانند نسبت به یک‌دیگر برتری داشته باشند؟ از دریچه‌ی بحث درباره‌ی هستی یک اثر هنری، بحثی هم حول اصالت اثر شکل می‌گیرد. آیا باید در اجرای یک قطعه به اصالت آن توجه کرد یا می‌توان قضاوت‌های زیبایی‌شناسانه را هم دخیل کرد؟ آیا یک اثر نقاشی اگر با دقت بالایی کپی شود می‌توان ارزش یکسانی برای اصل اثر و کپی آن قائل بود؟ مسائلی از این دست هم در جستار سوم کتاب بررسی شده‌اند. 

در مجموع کتاب اثری است فشرده و مختصر و مقدماتی در فلسفه‌ی هنر. متن هنفلینگ مثل دیگر کتب فلسفی او دقیق و روان است. ترجمه هم بسیار خوب انجام شده و دنبال کردن متن هیچ صعوبتی ندارد.


      
3

29

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.