بریده کتابهای سوده عابدی سوده عابدی 1403/4/20 سمفونی مردگان عباس معروفی 4.2 259 صفحۀ 228 عشق را باید با تمام گستردگیاش پذیرفت، تنها در جسم نمیتوان پیداش کرد، بلکه در جسم و روح و هوا. در آینه، در خواب، در نفس کشیدن ها انگار به ریه میرود، و آدم مدام احساس میکند که دارد بزرگ میشود. 0 18 سوده عابدی 1403/2/4 و کسی نمیداند در کدام زمین میمیرد مهزاد الیاسی بختیاری 3.7 55 صفحۀ 108 نمیدانستم که عشق به گذراندنِ نور خورشید از ذرهبین میماند؛ آن حجم گرما و نور اگر از روزنهای به باریکی روان آدمی بگذرد، حتما چیزی را میسوزاند. 0 9 سوده عابدی 1403/2/1 و کسی نمیداند در کدام زمین میمیرد مهزاد الیاسی بختیاری 3.7 55 صفحۀ 61 بی مادری جدایی دوباره از بطن است. به پاره شدن بند ناف میماند. این بار، نه جدایی از رحم، که جدایی از جهانِ گوشت و پوست و استخوان؛ چیزی نزدیک به هجومِ خالیِ اطراف. 0 7 سوده عابدی 1403/1/14 ترجمه کاوی بهاء الدین خرمشاهی 3.7 1 صفحۀ 162 0 6 سوده عابدی 1402/12/28 براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی نادر ابراهیمی 5.0 2 صفحۀ 327 «تاریخ ادبیات زندهی میهن ما به ما میگوید که آنها که ماندهاند و زندگیشان با زندگی ملی در آمیخته است، آنهایی هستند که زبانِ بهشتیِ فارسی را به درستی میدانستهاند.» 1 11 سوده عابدی 1402/12/14 مواجهه با مرگ برایان مگی 4.2 13 صفحۀ 126 حال غریبی پیدا کرده بود چیزی مثل جنون محشر بود. عالی بود. یادش آمد که روان پزشکی گفته بود عاشقی روان پریشی مردم عادی است. یادش آمد که یک جمله قصار قدیمی میگفت آدم روان پریش خیال می کند دو با دو میشود پنج و با همین خوشحال است. یادش آمد که برنارد شاو گفته بود: «عشق اغراق احمقانه در فرق گذاشتن بین یکی با دیگری است و می دانست که همه اینها درست گفتهاند... 0 3 سوده عابدی 1402/8/29 اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه: خاطرات خبرنگار عرب از سفر سال 1996 به شهرهای صهیونیست نشین و مسلمان نشین فلسطین اشغالی عاطف حزین 4.0 18 صفحۀ 141 مبارزه، اینجا گولبول های قرمز خون و پلاسمای زندگی است. آغازش همان لحظۀ به دنیا آمدن هر نوزاد فلسطینی است. پایانش هم همان لحظه ای است که جسد فرد را در پرچم فلسطین می پیچند تا در آغوش خاک بگذارند. 0 13 سوده عابدی 1402/8/22 الی... فائضه حدادی 4.2 54 صفحۀ 216 فرق است بین دیدن و زیارت کردن، بین گشتن و دورش گشتن، بین توریست و زائر؛ یکی آمده ببیند و آن یکی آمده به چشم بیاید. او می خواهد برگردد و برای دیگران تعریف کند و دیگری می خواهد همان جا حرف بزند و خالی و رها برگردد. یکی به چیزهای جدید توجه می کند و آن یکی به انس می اندیشد. 1 9 سوده عابدی 1402/8/20 الی... فائضه حدادی 4.2 54 صفحۀ 138 قبلاً صنمی با حضرت شیث نداشته ام و می مانم که بعد از سلام، مکالمه ام را با او چگونه ادامه بدهم! بی مقدمه می گویم: «ای فرزند آدم! یک عمر سرکوفت شما را به ما زده اند! گفته اند مثل بچۀ آدم رفتار کن! ما نتوانستیم! خودت یک کاری کن بقیۀ زندگی مان را آدم باشیم و آن دنیا هم بعد از مردن آدم حسابمان کنند!» 0 5 سوده عابدی 1402/8/7 اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه: خاطرات خبرنگار عرب از سفر سال 1996 به شهرهای صهیونیست نشین و مسلمان نشین فلسطین اشغالی عاطف حزین 4.0 18 صفحۀ 76 می خواهند تو را یهودی کنند درحالیکه همۀ گنجشک ها بر روی درخت هایت به عربی آواز می خوانند. 0 16 سوده عابدی 1402/7/30 براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی نادر ابراهیمی 5.0 2 صفحۀ 36 آغاز خوش، پنجرهییست روشن و خورشیدی به جانب معنویت زیبا و نجیبی که میتواند سهمی در نجات انسان از ورطهی واماندگیها داشته باشد. 1 5 سوده عابدی 1402/7/25 لنگرگاهی در شن روان: شش مواجهه با سوگ و مرگ الهام شوشتری زاده 3.7 22 صفحۀ 23 باورم نمیشود که پستچی طبق معمول برایم نامه میآورد و این جا و آن جا برای سخنرانی دعوتم میکنند و سرخطِ خبرها روی صفحهی تلفنم ظاهر میشود. چطور ممکن است وقتی روحم مدام ترک میخورد و تکه تکه میشود،دنیا همینطور ادامه داشته باشد و بی هیچ تغییری نفس بکشد؟ 0 10 سوده عابدی 1402/7/6 بی کتابی محمدرضا شرفی خبوشان 4.0 54 صفحۀ 111 شر اگر بداند خودش شر بوده، تکلیفش روشن است. میداند که اصحاب فساد است و اگر میخواهد ثقل و سنگینی درونش زمینگیرش نکند، چارهای ندارد جز حرف زدن. میماند حقیقت. حقیقت حرف بزند که چه کار کند؟ از چی حرف بزند؟ خورشید بیاید حرف بزند که من نور دارم، گرما دارم، من روشن میکنم؟ نخیر، حقیقت سکوت میکند و بدون اینکه بخواهد، خودش، خودش را نشان میدهد. 0 10 سوده عابدی 1402/7/2 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 11 صفحۀ 249 کولیها مثلی قدیمی دارند که میگوید:«کسی که زودتر اعتراف کند بازنده است.». کسی که زودتر بگوید « دوستت دارم» بازنده است زیرا طرف مقابل با شنیدن این حرف بلافاصله لبخند معنیداری میزند و میفهمد که محبوب است و لذا از آن پس رابطه را کنترل میکند. اگر خوش شانس باشید این دو کلمه در زیر نور شمع همزمان به زبان میآیند و اگر خیلی خوششانس باشید اصلا نیازی به بیان آنها نیست... 0 11 سوده عابدی 1402/6/23 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 11 صفحۀ 108 داستانگویی به معنای ردیف کردن انبوه اطلاعات در یک روایت نیست، بلکه نوعی طراحی حوادث است که ما را به یک نقطهی اوج با معنا میرساند. 0 15 سوده عابدی 1402/5/29 آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا (ع) و دستورات زیارت اربعین محمدتقی فیاض بخش 4.1 7 صفحۀ 119 اصلی ترین مسئله در این سفر، حفظ حریم ادب است؛ زیرا زائر نه فقط هنگامی که به مقصد رسید، بلکه از ابتدای راه در محضر مولا است. اگر به این حقیقت توجه نماییم که در حال عزیمت به محضر کسی هستیم که پیوسته به ما نظر و عنایت دارد و از همهی اعمال و احوال ما آگاه است، آنگاه مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و نیاتمان خواهیم داشت. 2 12 سوده عابدی 1402/5/23 زن، آن گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران) اصغر طاهرزاده 5.0 1 صفحۀ 49 وقتی زن و مرد در منظری متعالی به زندگی و به همدیگر نگریستند زندگی بستر ریزش رحمت الهی خواهد شد، همان نگریستنی که رسول خدا (صلی الله علیه واله) میفرمایند: چون مردی به زنش و زنش به وی از روی مهر بنگرند ، خداوند بزرگ آن دو را با دیده مهر بنگرد. 0 8 سوده عابدی 1402/5/21 کنار آمدن با سوگ عزیزان کارن کاتافیاس 4.5 1 صفحۀ 22 خودت را ببخش. برای خشمگین یا ناامید بودن از دیگران، حتی کسی که فوت کرده یا ترکت کرده هم جزئی از آنهاست. خودت را ببخش برای اینکه نتوانستی جلوی این حوادث را بگیری، برای تمام کارهایی که نکردی اما آرزو میکنی کاش کرده بودی. 2 11 سوده عابدی 1402/5/17 رها و ناهشیار می نویسم: هنر جستارنویسی ادر لارا 4.3 17 صفحۀ 321 نوشتن شکلی نو به گذشته میدهد. مگر ماجراهایی که حالا روی کاغذ میآورید، بامزهتر و هیجان انگیزتر از آنچه واقعا برایتان رخ داده نیستند؟ مگر این نسخههای جدید و جاندار خاطره در ذهنتان جای آن خاطرههای حزنانگیز و بی سامان قدیمی را نگرفتهاند؟ نوشتن به شما قدرت میدهد خاطرههایتان را دگرگون کنید. شاید این خاطرهها یکراست در قعر ذهنتان جا گرفته باشند و جزئی از شما شده باشند، اما حالا میتوانید با حرکتی مهار شده و تدریجی آنها را از ذهنتان برانید. 0 22 سوده عابدی 1402/5/16 زن، آن گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران) اصغر طاهرزاده 5.0 1 صفحۀ 25 بنی آدم را بزرگ داشتیم تا امام خود را انتخاب کند، بزرگش نداشتیم که از بزرگی خود برای بیشتر داشتن در دنیا استفاده کند، پس اگر امام انتخاب نکرد و راستی را در راستان نیافت، کور است. و کسی که در دنیا کور است و امامش را ندید «فَهو فی الآخرة أعمى» در آخرت با کوری شدیدتری مبتلاست و نمیداند به کدام راه باید برود. 0 12
بریده کتابهای سوده عابدی سوده عابدی 1403/4/20 سمفونی مردگان عباس معروفی 4.2 259 صفحۀ 228 عشق را باید با تمام گستردگیاش پذیرفت، تنها در جسم نمیتوان پیداش کرد، بلکه در جسم و روح و هوا. در آینه، در خواب، در نفس کشیدن ها انگار به ریه میرود، و آدم مدام احساس میکند که دارد بزرگ میشود. 0 18 سوده عابدی 1403/2/4 و کسی نمیداند در کدام زمین میمیرد مهزاد الیاسی بختیاری 3.7 55 صفحۀ 108 نمیدانستم که عشق به گذراندنِ نور خورشید از ذرهبین میماند؛ آن حجم گرما و نور اگر از روزنهای به باریکی روان آدمی بگذرد، حتما چیزی را میسوزاند. 0 9 سوده عابدی 1403/2/1 و کسی نمیداند در کدام زمین میمیرد مهزاد الیاسی بختیاری 3.7 55 صفحۀ 61 بی مادری جدایی دوباره از بطن است. به پاره شدن بند ناف میماند. این بار، نه جدایی از رحم، که جدایی از جهانِ گوشت و پوست و استخوان؛ چیزی نزدیک به هجومِ خالیِ اطراف. 0 7 سوده عابدی 1403/1/14 ترجمه کاوی بهاء الدین خرمشاهی 3.7 1 صفحۀ 162 0 6 سوده عابدی 1402/12/28 براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی نادر ابراهیمی 5.0 2 صفحۀ 327 «تاریخ ادبیات زندهی میهن ما به ما میگوید که آنها که ماندهاند و زندگیشان با زندگی ملی در آمیخته است، آنهایی هستند که زبانِ بهشتیِ فارسی را به درستی میدانستهاند.» 1 11 سوده عابدی 1402/12/14 مواجهه با مرگ برایان مگی 4.2 13 صفحۀ 126 حال غریبی پیدا کرده بود چیزی مثل جنون محشر بود. عالی بود. یادش آمد که روان پزشکی گفته بود عاشقی روان پریشی مردم عادی است. یادش آمد که یک جمله قصار قدیمی میگفت آدم روان پریش خیال می کند دو با دو میشود پنج و با همین خوشحال است. یادش آمد که برنارد شاو گفته بود: «عشق اغراق احمقانه در فرق گذاشتن بین یکی با دیگری است و می دانست که همه اینها درست گفتهاند... 0 3 سوده عابدی 1402/8/29 اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه: خاطرات خبرنگار عرب از سفر سال 1996 به شهرهای صهیونیست نشین و مسلمان نشین فلسطین اشغالی عاطف حزین 4.0 18 صفحۀ 141 مبارزه، اینجا گولبول های قرمز خون و پلاسمای زندگی است. آغازش همان لحظۀ به دنیا آمدن هر نوزاد فلسطینی است. پایانش هم همان لحظه ای است که جسد فرد را در پرچم فلسطین می پیچند تا در آغوش خاک بگذارند. 0 13 سوده عابدی 1402/8/22 الی... فائضه حدادی 4.2 54 صفحۀ 216 فرق است بین دیدن و زیارت کردن، بین گشتن و دورش گشتن، بین توریست و زائر؛ یکی آمده ببیند و آن یکی آمده به چشم بیاید. او می خواهد برگردد و برای دیگران تعریف کند و دیگری می خواهد همان جا حرف بزند و خالی و رها برگردد. یکی به چیزهای جدید توجه می کند و آن یکی به انس می اندیشد. 1 9 سوده عابدی 1402/8/20 الی... فائضه حدادی 4.2 54 صفحۀ 138 قبلاً صنمی با حضرت شیث نداشته ام و می مانم که بعد از سلام، مکالمه ام را با او چگونه ادامه بدهم! بی مقدمه می گویم: «ای فرزند آدم! یک عمر سرکوفت شما را به ما زده اند! گفته اند مثل بچۀ آدم رفتار کن! ما نتوانستیم! خودت یک کاری کن بقیۀ زندگی مان را آدم باشیم و آن دنیا هم بعد از مردن آدم حسابمان کنند!» 0 5 سوده عابدی 1402/8/7 اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه: خاطرات خبرنگار عرب از سفر سال 1996 به شهرهای صهیونیست نشین و مسلمان نشین فلسطین اشغالی عاطف حزین 4.0 18 صفحۀ 76 می خواهند تو را یهودی کنند درحالیکه همۀ گنجشک ها بر روی درخت هایت به عربی آواز می خوانند. 0 16 سوده عابدی 1402/7/30 براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی نادر ابراهیمی 5.0 2 صفحۀ 36 آغاز خوش، پنجرهییست روشن و خورشیدی به جانب معنویت زیبا و نجیبی که میتواند سهمی در نجات انسان از ورطهی واماندگیها داشته باشد. 1 5 سوده عابدی 1402/7/25 لنگرگاهی در شن روان: شش مواجهه با سوگ و مرگ الهام شوشتری زاده 3.7 22 صفحۀ 23 باورم نمیشود که پستچی طبق معمول برایم نامه میآورد و این جا و آن جا برای سخنرانی دعوتم میکنند و سرخطِ خبرها روی صفحهی تلفنم ظاهر میشود. چطور ممکن است وقتی روحم مدام ترک میخورد و تکه تکه میشود،دنیا همینطور ادامه داشته باشد و بی هیچ تغییری نفس بکشد؟ 0 10 سوده عابدی 1402/7/6 بی کتابی محمدرضا شرفی خبوشان 4.0 54 صفحۀ 111 شر اگر بداند خودش شر بوده، تکلیفش روشن است. میداند که اصحاب فساد است و اگر میخواهد ثقل و سنگینی درونش زمینگیرش نکند، چارهای ندارد جز حرف زدن. میماند حقیقت. حقیقت حرف بزند که چه کار کند؟ از چی حرف بزند؟ خورشید بیاید حرف بزند که من نور دارم، گرما دارم، من روشن میکنم؟ نخیر، حقیقت سکوت میکند و بدون اینکه بخواهد، خودش، خودش را نشان میدهد. 0 10 سوده عابدی 1402/7/2 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 11 صفحۀ 249 کولیها مثلی قدیمی دارند که میگوید:«کسی که زودتر اعتراف کند بازنده است.». کسی که زودتر بگوید « دوستت دارم» بازنده است زیرا طرف مقابل با شنیدن این حرف بلافاصله لبخند معنیداری میزند و میفهمد که محبوب است و لذا از آن پس رابطه را کنترل میکند. اگر خوش شانس باشید این دو کلمه در زیر نور شمع همزمان به زبان میآیند و اگر خیلی خوششانس باشید اصلا نیازی به بیان آنها نیست... 0 11 سوده عابدی 1402/6/23 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی 4.7 11 صفحۀ 108 داستانگویی به معنای ردیف کردن انبوه اطلاعات در یک روایت نیست، بلکه نوعی طراحی حوادث است که ما را به یک نقطهی اوج با معنا میرساند. 0 15 سوده عابدی 1402/5/29 آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا (ع) و دستورات زیارت اربعین محمدتقی فیاض بخش 4.1 7 صفحۀ 119 اصلی ترین مسئله در این سفر، حفظ حریم ادب است؛ زیرا زائر نه فقط هنگامی که به مقصد رسید، بلکه از ابتدای راه در محضر مولا است. اگر به این حقیقت توجه نماییم که در حال عزیمت به محضر کسی هستیم که پیوسته به ما نظر و عنایت دارد و از همهی اعمال و احوال ما آگاه است، آنگاه مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و نیاتمان خواهیم داشت. 2 12 سوده عابدی 1402/5/23 زن، آن گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران) اصغر طاهرزاده 5.0 1 صفحۀ 49 وقتی زن و مرد در منظری متعالی به زندگی و به همدیگر نگریستند زندگی بستر ریزش رحمت الهی خواهد شد، همان نگریستنی که رسول خدا (صلی الله علیه واله) میفرمایند: چون مردی به زنش و زنش به وی از روی مهر بنگرند ، خداوند بزرگ آن دو را با دیده مهر بنگرد. 0 8 سوده عابدی 1402/5/21 کنار آمدن با سوگ عزیزان کارن کاتافیاس 4.5 1 صفحۀ 22 خودت را ببخش. برای خشمگین یا ناامید بودن از دیگران، حتی کسی که فوت کرده یا ترکت کرده هم جزئی از آنهاست. خودت را ببخش برای اینکه نتوانستی جلوی این حوادث را بگیری، برای تمام کارهایی که نکردی اما آرزو میکنی کاش کرده بودی. 2 11 سوده عابدی 1402/5/17 رها و ناهشیار می نویسم: هنر جستارنویسی ادر لارا 4.3 17 صفحۀ 321 نوشتن شکلی نو به گذشته میدهد. مگر ماجراهایی که حالا روی کاغذ میآورید، بامزهتر و هیجان انگیزتر از آنچه واقعا برایتان رخ داده نیستند؟ مگر این نسخههای جدید و جاندار خاطره در ذهنتان جای آن خاطرههای حزنانگیز و بی سامان قدیمی را نگرفتهاند؟ نوشتن به شما قدرت میدهد خاطرههایتان را دگرگون کنید. شاید این خاطرهها یکراست در قعر ذهنتان جا گرفته باشند و جزئی از شما شده باشند، اما حالا میتوانید با حرکتی مهار شده و تدریجی آنها را از ذهنتان برانید. 0 22 سوده عابدی 1402/5/16 زن، آن گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران) اصغر طاهرزاده 5.0 1 صفحۀ 25 بنی آدم را بزرگ داشتیم تا امام خود را انتخاب کند، بزرگش نداشتیم که از بزرگی خود برای بیشتر داشتن در دنیا استفاده کند، پس اگر امام انتخاب نکرد و راستی را در راستان نیافت، کور است. و کسی که در دنیا کور است و امامش را ندید «فَهو فی الآخرة أعمى» در آخرت با کوری شدیدتری مبتلاست و نمیداند به کدام راه باید برود. 0 12