بریده‌های کتاب مارک و پلو: مجموعه ای از سفرنامه ها و عکس ها

بریدۀ کتاب

صفحۀ 8

همه‌ی آدم‌ها، صرف‌نظر از سن و جنسیت و ملیت و حرفه، یک دنیای درونی دارند که "من"شان هسته‌ی اصلی این دنیاست. "منِ" آنها در طول مسیر زندگی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود تا جایی که تمام آن دنیای درونی را می‌گیرد. در چنین شرایطی است که آدم حضور هیچ دیدگاه و تفکر دیگری را برنمی‌تابد و تمام دنیایش مماس بر موجودیت خودش می‌شود. و درست در چنین موقعیتی است که آدم ها به بدگویی از هم می‌پردازند، انتقادناپذیر می‌شوند، غیبت می‌کنند، تهمت می‌زنند، دنیایشان سطحی می‌شود و ... این اتفاق قابل پیشگیری‌ست. بدیهی است که نمی‌شود از رشد آن "من" جلوگیری کرد. پس تنها راه باقی‌مانده این است که آن دنیای درونی چنان رشد کند که نسبت اختلاف حجم "دنیای درونی" و "منِ" آن‌ها همواره ثابت بماند. در این فضای خالی اطراف "من" است که دیدگاه آدم‌های دیگر جا می‌گیرد. در چنین فضای قابل تنفسی است که آدم احساس می‌کند همه‌ی حقیقت نزد او نیست و تنها او نیست که در این جهان حق هستی دارد. تمام این‌ها را گفتم تا به این نقطه برسم که یکی از مهم‌ترین راه‌های گسترش حجم این "دنیای درونی" ، و حفظ نسبت اختلاف آن با "من" ، سفر است.

4

بریدۀ کتاب

صفحۀ 137

... کره‌ای‌ها تصمیم گرفته‌اند حساب خودشان را از ژاپنی‌ها و چینی‌ها و بقیه‌ی مردم آسیای جنوب‌شرقی جدا کنند. آنها با صنعت‌شان همه جای دنیا را گرفته‌اند و حالا نوبت فرهنگ است. سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای دارد مثل یك جریان آرام در رگ‌های فرهنگی مردم دنیا جاری می‌شود، بی‌آن‌که خود بدانند. پنهانی‌ترین اتفاقات تاریخی‌شان را با منقاش از دل کتاب‌ها بیرون می‌کشند و برای شخصیت‌هایی که تنها یك خط در تاریخ مدون‌شان سابقه دارند، مجموعه‌های تلویزیونی صد قسمتی می‌سازند. کره‌ای‌ها جریانی فرهنگی به اسم «هالیو» راه انداخته‌اند که حالا بعد از شش سال دارند میوه‌اش را می‌چینند. کاری که ما نکرده‌ایم و نمی‌کنیم. صدای فیلم‌هایمان ضعیف است. دورتر از مرزها نمی‌رود یا اگر برود، همه‌گیر نمی‌شود. تازه اگر خوشبین باشیم و بگوییم که تصویری ناقص یا غلط از ایران ارائه نمی‌دهند. در ذهن اغلب کره‌ای‌ها، ایران سرزمینی است که آن را از طریق فیلم «بچه‌های آسمان» دیده‌اند. مدام خودم را جای آنها می‌گذارم که با دیدن «تنها» این فیلم، چه تصویری از ایران در ذهن‌شان نقش بسته و مدام توضیح می‌دهم که فیلم فقط راوی بخش کوچکی از زندگی ایرانی است و سرزمین ما مدرن‌تر از آن چیزی است که در فیلم از کوچه پس‌کوچه‌های جنوب تهران دیده‌اند. برای کره‌ای‌ها مهم است که مردم دنیا بدانند آنها فرهنگی عمیق‌تر و کهن‌تر از چین و ژاپن دارند.

0