مهدی اسماعیلی

مهدی اسماعیلی

@mahdiesmaiili

14 دنبال شده

181 دنبال کننده

            معلم | کارشناسی ارشد حقوق عمومی
          
mahdiesmaiili
mahdiesmaiili
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

        پس از سال‌ها که موفق به مطالعه این کتاب نمی‌شدم، بالاخره در چند روز مانده به عاشورای ۱۴۴۵ هجری قمری، توفیق شد در لابلای امواج این صفحات، غرق شوم، به امید آنکه ناجی، حسین علیه‌السلام باشد. 

راجع‌به نکته کلی به‌دست‌آمده از مطالعه‌ی حماسه حسینی، درحد اختصار می‌توان گفت که: 

در بخش اصلی، کتاب به این می‌پردازد که نهضت امام حسین علیه‌السلام، یک نهضت چندماهیتی است، چون عوامل مختلف در آن اثر داشته است.
عوامل موثر عبارتند از:
۱. عامل بیعت ۲. عامل دعوت ۳. عامل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر
امام علیه‌السلام، نسبت به هر عامل، وظیفه‌ی خاصی دارد. در عامل اول، یک مدافع است؛ در برابر بیعت. در عامل دوم، متعاون است. در عامل سوم، یک مرد انقلابی است.
نکته‌ی دیگر اینکه ارزش این سه عامل در یک درجه نیست. به موجب عامل سوم است که این نهضت شایستگی پیدا کرده است که برای همیشه زنده بماند و تا ابد آموزنده باشد؛ زیرا این عامل نه متکی به دعوت است و نه متکی به تقاضای بیعت. 

حرف مهم دیگر کتاب، این است که روح حسین بن علی دارای حماسه است و او یک قهرمان است و استاد مطهری در بخشی می‌گوید: من مخالف رثاء و مرثیه نیستم، ولی می‌گویم این مرثیه باید به شکلی باشد که در عین حال آن حس قهرمانی حسینی را در وجود ما تحریک و احیا کند. 

چه خوب است این اثر را همه آنان که عشق حسین علیه‌السلام را در دل دارند، بخوانند تا او را بفهمند.
در درجه‌ی بعد همه کسانی که خود را پرچمدار عرصه‌ی تبلیغ می‌دانند و می‌خواهند حضرت حسین علیه‌السلام را به همه‌ی جهان معرفی کنند، حتما یکی از مقدمات ضروری، مطالعه‌ی عمیق و دقیق این کتاب است.


      

33

        در رسانه‌های سنتی و مدرن و از تریبون‌های مختلف، دائما معایب و مضرات دیکتاتور بودن و نظام توتالیتر را خوانده و شنیده‌ایم؛ اما در مکتب دیکتاتورها، اینیاتسیو سیلونه علاوه بر جنبه‌های منفی، از کارکرد غیر منفی دیکتاتوری هم می‌گوید و از دوزاویه نسبت به جناب دیکتاتور شناخت پیدا می‌کنیم.
دنیا تمام نسخه‌های حکمرانی را تجربه کرده و حالا باید آن‌ها را سنجید و به‌گزین کرد. دموکراسی ماسک زیبایی است برای جلب اعتماد ملت‌ها و بعد از آن سوء‌استفاده از آن جایگاه که تصاحب شده است. در قسمتی از کتاب آمده: روشن‌ است که دوران دموکراسی به سر رسیده ... حکومت، حکومت است و نمی‌تواند حکومت نباشد.
البته این کتاب، کاملا سکولار به بحث حکمرانی پرداخته و طبیعتا با دیدگاه توحیدی به این مقوله نپرداخته است اما برای حاکمیت ما که دچار چالش‌هایی هم هست، حرف‌هایی دارد. هرکس که انحطاط عالم سیاست را در دنیا احساس می‌کند، به این کتاب نگاهی عمیق بیندازد.
      

46

23

        کتابی برای آنان که هر روز با دروغی تازه از سیاستمداران مواجه می‌شوند و این سوال همواره در ذهنشان وجود دارد چرا سیاستمداران دروغ می‌گویند.
تقریبا زندگی همه‌ی ما در دنیای به اصطلاح مدرن، تحت تاثیر سخنانی است که اهالی سیاست می‌گویند. گاهی دروغی که یک سیاستمدار در آن سر دنیا می‌گوید، جان هزاران نفر را در این سر دنیا می‌گیرد.
مِرشایمِر در این کتاب، با دسته‌بندی فریب در قالب ۳ عنوان (دروغگویی، سیاهکاری و کتمان)، با اشاره‌ای به دو مورد دیگر، در اصل، به سراغ بررسی انواع دروغ پردازی و جنبه‌های مثبت و منفی آن در سیاست بین‌الملل می‌رود. 
نویسنده معتقد است، "رهبرانی که به دروغ‌پردازی بین‌المللی مبادرت می‌ورزند نهایتا مردم خود را نیز فریب می‌دهند، هرچند آن‌ها هدف مورد نظر نیستند.
رهبران نه تنها به دیگر کشورها که به ملت خود نیز دروغ می‌گویند چرا که باور دارند به سود مصالح کشورشان است. و البته گاهی حق با آن‌هاست. در مقابله با دشمنی خطرناک، چنانچه استفاده از فریب حامل مزیت‌های استراتژیک باشد، گفتگو ندارد که سیاستمداران و دیپلمات‌ها در به‌کارگیری دروغ لحظه‌ای نباید از خود تردیدی نشان دهند."
نکته قابل توجه این کتاب این است که در کل، مزیت‌های دروغ‌پردازی در سیاست بین‌الملل را بیش‌تر از معایب آن می‌داند.
      

28

        همزمان شدن مطالعه این کتاب با اتفاقات و حوادثی که در جامعه ایران این روزها رخ داده، برایم جالب بود.
کتاب، کلان مسئله‌ای را مطرح می‌کند که در حکومت جمهوری اسلامی ایران ظاهرا  برای قوه‌ی حکمران بی‌اهمیت جلوه می‌کند؛ در حالی که بیش از پیش عمق فاجعه بی‌اعتمادی عمومی را با چشم غیر مسلح هم می‌توان رویت کرد.
اگر شعارهایی که هر لحظه از بلندگوهای رسانه‌های مختلف حاکمیت پخش می‌شود، اگر آرمان‌های انقلاب اسلامی هنوز برایتان زنده‌است و اگر می‌خواهید جمهوری اسلامی، تمدن نوین اسلامی را رقم بزند و استوار و پابرجا تا ظهور منجی، باقی بماند و... باید حاکمیت مردم را در کنار خود داشته باشد و این مهم به‌دست نمی‌آید مگر با حفظ اعتماد بین مردم و حاکمیت.
می‌خواستم از کتاب بنویسم، اما دردها و دغدغه‌ها لحظه‌ای مسیر قلم را به سمت دیگری کشاند.
به اصل ماجرا برگردیم.

دونالد اف. کتل در "حکومت و اعتماد عمومی" یک نسخه مختصر و مفید برای کسب و مدیریت اعتماد عمومی، پیچیده است. ابتدا معمای پیچیده اعتماد را مطرح می‌کند و بعد راه‌های کسب اعتماد و سپس علل سلب اعتماد را بیان می‌کند. 
جمله‌ای در کتاب گفته شده که: 《بی‌اعتمادی در تمام واکنش‌های متقابل انسان‌ها، مخصوصا در حکومت‌ها ریشه دارد. همه‌ی حکومت‌ها باید همیشه به مشکلات بی‌اعتمادی  بپردازند و هیچ حکومتی نتوانسته به طور دائمی، کسب اعتماد را مدیریت کند. بعضی شهروندان به رهبران خود بیش از دیگران اعتماد می‌کنند. اما در اثر وجود شکاف‌های اجتماعی زیر، اعتماد به حکومت آسیب می‌بیند: جهانی شدن ، نابرابری درآمد، سن، تحصیلات، و مخصوصا ایدئولوژی.》
      

32

باشگاه‌ها

محاکات

275 عضو

همه، پسران من

دورۀ فعال

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

زیارت آغاز عشق و بندگی

8

انسان شناسی، جهان شناسی
ـ یا نور ـ

با شروع این کتاب سفری شگفت‌انگیز پر از حقایق عالم هستی را آغاز خواهید کرد. در ابتدا به عالم غیب سفر می‌کنید و مراتب عالم خلقت را کنکاش می‌کنید؛ سپس به پاسخِ پرسشِ «من کیستم؟» می‌پردازیم و سِیری در عالم خواب می‌کنید و در ایستگاه سوم به موجودات عالم هستی می‌رسید و کمی با آنها آشنا می‌شوید؛ ایستگاه چهارم و پنجم به «من و تن» و «نسبت من و تن» می‌پردازد و در توقف‌گاه هششم «کمال من» را می‌یابیم و در ایستگاه هفتم نیز «معرفت نفس و معرفت رَبّ» را می‌خوانیم و در ایستگاه پایانی به شناخت «مراتب عالم هستی» می‌رسیم...
این شرح حرکت قطار « انسان شناسی، جهان‌شناسی» بود؛ سفری عمیق به عالم خلقت.
قطار می‌خواهد جهان را -به صورت ساده- به ما معرفی کند، متن ساده کتاب نسبت به کتب دیگر خواندن را برای ما نوجوانان قطعا آسانتر می‌کند و صد البته اگر مشکلی بود رمزینه‌ها (QR code) به کمک ما می‌آیند و ما را به پای صحبت های استاد عزیز «شیخ محمدعلی تولایی» می‌نشانند.
          ـ یا نور ـ

با شروع این کتاب سفری شگفت‌انگیز پر از حقایق عالم هستی را آغاز خواهید کرد. در ابتدا به عالم غیب سفر می‌کنید و مراتب عالم خلقت را کنکاش می‌کنید؛ سپس به پاسخِ پرسشِ «من کیستم؟» می‌پردازیم و سِیری در عالم خواب می‌کنید و در ایستگاه سوم به موجودات عالم هستی می‌رسید و کمی با آنها آشنا می‌شوید؛ ایستگاه چهارم و پنجم به «من و تن» و «نسبت من و تن» می‌پردازد و در توقف‌گاه هششم «کمال من» را می‌یابیم و در ایستگاه هفتم نیز «معرفت نفس و معرفت رَبّ» را می‌خوانیم و در ایستگاه پایانی به شناخت «مراتب عالم هستی» می‌رسیم...
این شرح حرکت قطار « انسان شناسی، جهان‌شناسی» بود؛ سفری عمیق به عالم خلقت.
قطار می‌خواهد جهان را -به صورت ساده- به ما معرفی کند، متن ساده کتاب نسبت به کتب دیگر خواندن را برای ما نوجوانان قطعا آسانتر می‌کند و صد البته اگر مشکلی بود رمزینه‌ها (QR code) به کمک ما می‌آیند و ما را به پای صحبت های استاد عزیز «شیخ محمدعلی تولایی» می‌نشانند.
        

11

خاطر نازک گل؛  نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت زهرا (ع)
          - بسم الله -
بدون اضافه گویی سراغ اصل مطلب می‌روم...
از شیوه نگارش کتاب خوشم نیامد!
با اینکه نویسنده محترم حدود ۵۰۰ منبع برای این کتاب مطالعه کرده‌اند و انصافاً زحمت زیادی برای کتاب کشیده‌اند اما چند موضوع ذهن من را مشغول کرد و باعث شد تا از ادامه مطالعه کتاب ناتوان باشم و آن را به زمان دیگری حواله کنم...
  نخستین مسئله بنده با کتاب استفاده از یک روایت ضعیف و شاید غلط در کتاب است.
داستان این است که قبل از شروع کتاب دوستی پیام داد و روایتی از کتاب را شبهه کرد؛ بنده واقعا سواد زیادی در علوم حدیث ندارم و به همین دلیل با چند دوست طلبه‌ روایت را درمیان گذاشتم و آنها نیز ضعیف السند بودن روایت (و حتی احتمال بر غلط بودن روایت) را پاسخ اصلی قرار دادند.
  دومین مسئله‌ای که من با کتاب داشتم نگارش کتاب بود که کمی خارج از حوصله نوشته شده بود؛ به طور کلی کتاب سعی دارد شما را با یک متن ادبی (خیلی ادبی) روبرو کند که بنده چون انتظار چنین ادبیاتی نداشتم به ناچار خواندن کتاب را به زمان دیگری موکول کردم.

نکته مثبت کتاب این است که زندگی حضرت را به دقت مورد بررسی قرار داده و بعضی اوقات ریز ترین جزئیات نیز از قلم نویسنده نیفتاده است.
        

4

43

زیر سقف دنیا: جستارهایی درباره ی شهرها و آدم ها
          بعضی روایت‌ها هستند که وقتی تمامش می‌کنی، دوست داری یک صفحه وُرد باز کنی و شروع کنی به نوشتن. روایت‌های طلوعی هم همین بود. الآنی که ساعت دهِ شبی پائیزی است، به فکر نوشتن از شهرم افتاده‌ام. اینکه چقدر کم از شهرم روایت دارم. از بدِ حادثه، عکسِ آنچه طلوعی هست، میانه‌ی خوبی با سفر ندارم. پس انبار تجربه زیسته‌ام خالی از مواد خام است. پس حداقل می‌توانم از شهر خودم بنویسم. 

و اما این کتاب:
اولین اثری بود که از طلوعی می‌خواندم. توقع همچون روایت‌های جان‌داری را داشتم. و حالا که تمام شده، به دنبال اثرهای رواییِ دیگرش هم هستم.

نثر طلوعی به نثر همینگوی خیلی نزدیک بود. شاید من این برداشت را داشتم. دیالوگ‌های کوبنده، جملات کوتاه. انگاری نثر، ایرانی نبود؛ اینکه انگاری یک ترجمه درجه یکی مثل پیمام خاکسار می‌خوانی. البته شاید اینکه اکثر روایت‌ها در شهرهای غیرایران رخ می‌داد هم بی‌تاثیر نباشد.

وقتی روایت دمشق را می‌خواندم، ضربان قلبم را می‌شنیدم. خیلی فوق‌العاده بود.

و آخرین حرف: بعضی وقت‌ها فکر می‌کردم طلوعی عمدا خودش را در شرایط خاص قرار داده که روایت ازش دربیاورد.
        

17

 شازده کوچولو

23