علی کریمی

علی کریمی

@alikarimi81
عضویت

دی 1403

8 دنبال شده

3 دنبال کننده

یادداشت‌ها

نمایش همه
علی کریمی

علی کریمی

2 روز پیش

        نقد نمایشنامه "ستون‌های جامعه" – هنریک ایبسن

نمایشنامه‌ی "ستون‌های جامعه" نخستین اثر اجتماعی ایبسن است که در آن پرده از ریاکاری و تناقضات اخلاقی جامعه‌ی بورژوایی برداشته می‌شود. ایبسن در این اثر نشان می‌دهد چگونه آن‌چه «ستون جامعه» خوانده می‌شود – یعنی مردان متشخص و قدرتمند – در حقیقت بر پایه‌ی دروغ، منافع شخصی و حفظ ظاهر استوار است.

ایبسن جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که در ظاهر سنتی، اخلاقی و منظم است، اما در باطن سراسر فساد، ریا و دروغ موج می‌زند. این جامعه در برابر هرگونه تغییر و پیشرفت ایستادگی می‌کند، چون حقیقت، موقعیت صاحبان قدرت را تهدید می‌کند. در چنین بستری، نویسنده تزریق آزاداندیشی، صداقت و جسارت در برابر سنت‌های پوسیده را به‌عنوان راهی برای رهایی و پیشرفت مطرح می‌کند.

در این نمایشنامه، ایبسن نشان می‌دهد که جامعه بدون حقیقت، مرده است؛ و تنها زمانی می‌تواند زنده و پویا باشد که افراد جرئت مقابله با ریاکاری و پذیرش مدرنیته و اصلاحات را پیدا کنند. "ستون‌های جامعه" از این منظر نه‌تنها نقدی بر ساختار قدرت و سنت 
است، بلکه دعوتی به بیداری و آگاهی اجتماعی نیز به‌شمار می‌رود.


دشمن مردم نیز همینطور. اما دو نمایشنامه بعدی خوشمان نیامد 

      

0

علی کریمی

علی کریمی

5 روز پیش

        نقد کتاب آوای کوهستان اثر یاسوناری کاواباتا

خیلی وقت بود که به سراغ ادبیات ژاپن نرفته بودم. ادبیات ژاپن دنیای خاصی دارد، از داستان‌های آرام و درون‌گرایش گرفته تا هایکوهای کوتاه و پرمعنا. عجیب است که تقریباً هر نویسنده‌ی ژاپنی که آثارش را خوانده‌ام، در نهایت خودکشی کرده است؛ گویی مرگ برایشان ادامه‌ی طبیعیِ تفکر و تأمل است، یا شاید شکل دیگری از همان «هاراگیری» مقدسی که به آن باور دارند.

بگذریم... وقتی مشغول خواندن آوای کوهستان هستید، ناگهان خود را در دل طبیعت بکر و آرام ژاپن می‌بینید؛ در میان شکوفه‌های گیلاس و مه صبحگاهی کوه‌ها. در میان این زیبایی، داستان خانواده‌ای روایت می‌شود که بنیانش بر آرامش استوار نیست: پسر و همسرش رابطه‌ای سرد و متزلزل دارند، در حالی که پدرِ پسر ـ پیرمردی مهربان و ساده‌دل ـ بیش از هرکس دیگری هوای عروسش را دارد. میان پیرمرد و عروس علاقه‌ای صادقانه و انسانی شکل می‌گیرد، در حالی که پسر پس از بازگشت از جنگ دیگر به پیمان زناشویی پایبند نیست.

کاواباتا در این رمان، با زبانی ساده و شاعرانه، نگاهی عمیق به تنهایی، فقدان و گذر زندگی دارد. آوای کوهستان نه داستانی پرحادثه، بلکه زمزمه‌ای آرام است از روحی زخمی که در میان طبیعت به دنبال معنا می‌گردد.
      

18

علی کریمی

علی کریمی

6 روز پیش

        نقد کتاب خانم دالاوی اثر ویرجینیا وولف

رمان خانم دالاوی از آثار شاخص ویرجینیا وولف است که با ساختاری متفاوت از رمان‌های کلاسیک نوشته شده. این کتاب خط داستانی مشخص و پرحادثه‌ای ندارد و تقریباً تمام وقایع آن در یک روز می‌گذرد؛ از صبح تا شب. نویسنده در طول این زمان کوتاه، بیشتر از آن‌که بر اتفاقات بیرونی تمرکز کند، به دنیای درونی شخصیت‌ها و جریان افکارشان می‌پردازد.

این شیوه روایت که «سیال ذهن» نام دارد، باعث می‌شود خواننده مستقیماً با افکار و احساسات پراکنده شخصیت‌ها روبه‌رو شود؛ بدون آنکه ترتیب زمانی یا منطق داستانی مشخصی وجود داشته باشد. سبک وولف برای بسیاری از خوانندگان دشوار یا حتی خسته‌کننده است، چون پر از توصیف جزئیات، تغییر مداوم زاویه دید و درهم‌تنیدگی ذهنی است.

درعین‌حال، همین ویژگی‌ها باعث می‌شود خانم دالاوی اثری خاص و تأمل‌برانگیز باشد؛ کتابی که بیش از هر چیز درباره گذر زمان، هویت، و تنهایی انسان مدرن سخن می‌گوید.

پ. ن: رابطه خوبی با ادبیات انگلستان ندارم 
      

11

علی کریمی

علی کریمی

1404/7/1 - 19:50

        نقد رمان شرق بهشت اثر جان اشتاین‌بک

رمان شرق بهشت بی‌تردید یکی از درخشان‌ترین و عمیق‌ترین آثار جان اشتاین‌بک است؛ اثری که فراتر از روایت یک داستان ساده می‌رود و به گونه‌ای آیینه‌ای از انسان، جامعه و کشمکش‌های درونی او می‌شود. اگرچه اشتاین‌بک پیش‌تر با شاهکارهایی چون خوشه‌های خشم و موش‌ها و آدم‌هایش جایگاه خود را در ادبیات تثبیت کرده بود، اما شرق بهشت اثری متفاوت و کامل‌تر است؛ گویی حاصل پختگی قلم او و تجربه‌های زیسته‌اش.

این رمان با روایت سرگذشت دو نسل از خانواده‌ها، تنش‌ها، عشق‌ها، نفرت‌ها و انتخاب‌های انسانی را به تصویر می‌کشد. قدرت آن بیش از هر چیز در شخصیت‌پردازی و جزئی‌نگری نویسنده نهفته است؛ اشتاین‌بک چنان قدم‌به‌قدم با شخصیت‌ها حرکت می‌کند که خواننده حضور خود را در کنار آنان احساس می‌کند و در تلخی و شیرینی سرنوشتشان شریک می‌شود.

از نظر حال‌و‌هوا، شرق بهشت را می‌توان در کنار آثار بزرگ ادبیات جهان همچون برادران کارامازوف قرار داد. البته شکوه فلسفی و روان‌شناختی قلم داستایوفسکی دست‌نیافتنی است، اما رمان اشتاین‌بک را می‌توان برادر کوچک‌تر آن دانست؛ اثری که همچنان در ترکیب فلسفه، مذهب، اخلاق و روان آدمی موفق است.

زیبایی این رمان در آن است که همزمان ساده و پیچیده است: ساده در روایت و زبان، اما پیچیده در لایه‌های فکری و احساسی. اشتاین‌بک توانسته جهانی بسازد که هم پر از زشتی‌ها و رذالت‌های انسانی است و هم سرشار از عشق، امید و امکان رستگاری. همین تضاد است که شرق بهشت را به یکی از بهترین و تأثیرگذارترین رمان‌های قرن بیستم بدل می‌سازد.

      

15

علی کریمی

علی کریمی

1404/5/20 - 04:28

        خوانده بودم که در دوران تزار، نهیلیست‌ها اغلب مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. تورگنیف هم در پدران و پسران این رویکرد را به اوج رسانده؛ شخصیت اصلی نهیلیست داستانش آن‌قدر ضعیف و بی‌پناه است که انگار عمداً کوچک و بی‌اعتبار نشان داده شده. حتی گفته می‌شود به توصیه دوستی چنین کرده تا محبوبیت بیشتری نزد خوانندگان و دولت وقت پیدا کند.
در داستان، هر شخصیت اشرافی، مذهبی یا حتی نیمه‌نهیلیست، تا پایان خوش و خرم به کار خود می‌رسد، در حالی که نهیلیست بیچاره در بحث‌های بی‌پایان و عقاید ضدونقیض غرق است.
عقاید او هم به‌غایت تلخ و پوچ‌اند: «طبیعت، موسیقی و هنر هدر دادن‌اند. عشق نمایش مضحکی است. بندگی را مسخره کنید. ثروتمندان متکبرند و دهقانان احمق. احساسات برای ضعیفان و بی‌مغزان است.»
با اینکه برخی شخصیت‌ها رشد می‌کنند و از پوچ‌گرایی فاصله می‌گیرند، فضای کلی کتاب دلگیر و سرد است. من نتوانستم از آن لذت ببرم. به نظر می‌رسد هدف اصلی، جلب رضایت مردم و حاکمیت آن زمان بوده، نه خلق اثری عمیق و بی‌طرف.

      

0

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نشده است.

چالش‌ها

این کاربر هنوز به چالشی نپیوسته است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.