یادداشتهای سمانه رحمدل (119) سمانه رحمدل 16 ساعت پیش باغ وحش اساطیر احسان رضایی 3.2 16 عنوان "چنین کنند اساطیر" بیشتر حق مطلب رو درباره این کتاب ادا میکنه. 0 1 سمانه رحمدل 6 روز پیش من و جونور مصطفی ملکی صومعه لو 4.1 2 فرقش با شش جلد قبلی مانولیتو اینه که مجموعه داستان نیست و رمانه. به قول سهراب: روی زیبا دو برابر شده است. 0 1 سمانه رحمدل 1404/1/27 من سندبادم تو مسافر؛ ناسفرنامه ها نغمه ثمینی 4.3 7 شهرزاد قصهگو به سفر رفته و این کتاب رو برامون سوغات آورده. به اندازه عنوانش، خیالانگیز و رویایی. 0 0 سمانه رحمدل 1404/1/26 خیابان یک طرفه والتر بنیامین 3.7 3 خوندن این کتاب، بدون پیشزمینه و شناخت از تفکرات والتر بنیامین، کمی گیجکنندهست. به نظرم بهتره از آخر بخونیدش. یعنی اول مقاله سوزان سانتاگ رو درباره بنیامین بخونید. البته شاید شما هم مثل نویسنده اهل «گم شدن» باشید؛ که دراینصورت این کتاب برای شماست؛ از هرجا که خواستید شروع به خوندن کنید و از گم شدن در خیابانی یکطرفه لذت ببرید. 0 0 سمانه رحمدل 1403/12/14 موبی دیک یا وال سفید هرمن ملویل 3.9 13 با شنیدن اسم وال و نهنگ، معمولا به یاد حضرت یونس می افتیم؛ ولی بعد از خوندن این کتاب، بیشتر یاد حضرت ایوب زنده می شه! 0 8 سمانه رحمدل 1403/11/12 چارلی مرغ می شود سام کوپلند 4.0 1 اسپویل که نمیشه گفت، ولی خب. اگه این ایدهی خلاقانهی خالهریزهای، به جمعبندیِ خانممعلمی نمیرسید، راضیتر بودم. البته قبول دارم که مشکل خودمه و میبایست کتاب متناسب رده سنی خودم انتخاب میکردم. در عوض ضمیمه کتاب خیلی جالب و بامزه بود و مشخصا با [تقریبا] تک تک جملاتِ «نامه انتشارات» بلند بلند خندیدم. 0 2 سمانه رحمدل 1403/9/28 ژولیوس گورخر گری نورتفیلد 3.0 1 اولش که موضوع کتاب رو فهمیدم، ناراحت شدم و فکر کردم گلادیاتوربازی خنده نداره و بازم قراره گنجشک رو رنگ کنن و جای قناری به خوردمون بدن. که در ادامه متوجه شدم گلادیاتوربازی هم خنده داره. البته خندهای از جنس «مرگِ خنده» یا «دردِ خنده» ؛ اصطلاحی که ما گیلکها به کار میبریم برای خنده در شرایط ناگوار. 0 1 سمانه رحمدل 1403/9/25 چنین کنند بزرگان ویل کاپی 4.5 2 ارزش سالها انتظار برای تجدید جاپ رو داشت. سرآمدِ ژانر محبوب «آموزشی-کمدی». چقدر هم که کمدی به تاریخ میاد. 0 7 سمانه رحمدل 1403/9/4 یک گفت و گو ناصر حریری با نجف دریابندری ناصر حریری 3.9 12 اگه با نیت «کسب اطلاعات خاله زنکی از جامعه روشنفکری ایران» سراغ این کتاب برید، حسابی ضایع خواهید شد (برای نیت فوق به کتابِ نوشتن با دوربین مراجعه بفرمایید). در عوض حسابی از بینش عمیق و سواد همه جانبهی مترجم محبوب متحیر میشین. بعضی بخشها، مخصوصا مبحث هنر نائیف، طوریه که آدم دوست داره به جای مصاحبهکننده بشینه و با استاد دربارهش بحث کنه و یاد بگیره (آرزو بر جوانان و میانسالان عیب نیست). و اینکه با خوندن این مصاحبه، یک بار دیگه به خودم ثابت شد که هیچ آدم خیلی باهوشی نیست که از قریحه طنز بیبهره باشه. 0 1 سمانه رحمدل 1403/8/23 رقابت کوهستانی ایرلیس هانتر 3.7 10 چند تا ویژگی داشت که هر یکیشون اگه تو کتابی باشه، بالقوه برام جذابه: ۱-ماجراجویی ۲-کاراکتر نقاش ۳-شغلی که تا قبل از این عمرا حدس میزدم که وجود داشته باشه! ۴-رئالیسم جادویی 0 2 سمانه رحمدل 1403/8/1 خرگوش ها و مارهای بوآ فاضل اسکندر 3.4 4 خب میشه گفت کتاب عجیبی بود. به وضوح با الهام از مزرعه حیوانات بود. اما در عین حال، یک جورایی به سرراستیِ اون کتاب نبود و پیچیدگیِ جالبی داشت. یک جوری پر سوراخ سُمبه بود، به معنای مثبتش. این نویسنده از نظر نژادی نیمه ایرانیه، ولی طنزش کاملا روسی مدرن و بولگاکفواره. طنزی که با ترجمه بینظیر گلکار به کمال رسید. 0 3 سمانه رحمدل 1403/7/24 لی لی در انجمن ماجراجویان سفر به ژاپن جلد 2 جکی نپ 4.7 3 همراهیِ تصویرسازی با متن در عالیترین سطح. عشاق ژاپن بعیده این کتاب رو تایید نکنن و دلشون برای ژاپن بیشتر بال بال نزنه. ادای دین به میازاکی رو اگه نداشت، یه چیزی کم داشت. 0 1 سمانه رحمدل 1403/7/21 درخت انجیر معابد جلد 1 احمد محمود 4.1 5 کتابی که ساااالها پیش خریدم(قیمت پشت جلد ناقابل پنج هزار تومن!). کتابی که فکر نمیکردم هرگز تموم کنم.کتابی که ساااااالها طول کشید تا بتونم به صفحه پنجاهش برسم، اما بیشتر جلد دومش رو در یک روز خوندم. جلد اول کند، پرجزئیات و حوصله سربر. جلد دوم کند، پرجزئیات و رو به رشد. فصل پایانی= برگ برنده. انتظار هر جور پایانبندی رو داشتم الا اینکه یکدفعه سر و کله رئالیسم جادویی پیدا بشه! از لحاظ نگارش، خیلی روان و بیفخرفروشی ادبی. بر خلاف خیلی از نویسندههای ایرانی که فکر میکنن اگه قلمبه سلمبه ننویسن کلاسشون پایین میاد. 0 0 سمانه رحمدل 1403/7/14 آبنبات هل دار مهرداد صدقی 4.3 258 پیشنهاد میکنم یه جزوه ضمیمه از جملات خیلی خندهدار کتاب تهیه بشه و بهطور جداگانه به فروش برسه. یا مثلا در جمعهای دوستانهی فاقد رودروایسی، برای مسابقه «هرکی بخنده... است» استفاده بشه. به هر حال جزوه پربرکتی خواهد بود. 0 0 سمانه رحمدل 1403/6/20 خداحافظ گاری کوپر رومن گاری 3.7 44 همه میگن لنی شبیه گری کوپره، اما شخصیت ضدقهرمانش اون رو بیشتر شکل آلن دلون کرده. رمان به معنای واقعی کلمه فرزند زمانهی خودشه؛ که میشه زمانهی شلوغِ دهه ۱۹۶٠. و نویسنده به تکتک نمادهای سیاسی-اجتماعی دوران هم کار داره. از نقد رویای امریکایی (که تم اصلی کتابه) و جنگ ویتنام بگیر تا آنارشیسم و جنبشهای دانشجویی. یه چند جایی هم جوگیر میشه و بیانیه صادر میکنه، اما در مجموع بین رمانهای سیاسی که خوندم، این یکی از همه بهتر و متعادلتر سیاست رو با درام تلفیق میکنه (۱۹۸۴ هم تلفیق جالبیه، اما وزن سیاسیش سنگینی میکنه). 0 2 سمانه رحمدل 1403/6/14 همه تابستان بدون فیسبوک رومن پوئرتولاس 3.4 2 یه جوریه که هیچی نمیتونم دربارهش بگم؛ وگرنه بد لو میره! و سرِ همین «هیچی»، قاعدتا باید کتاب جالبی به حساب بیاد؛ ولی زیاد چشمم رو نگرفت. به جوری بود انگار التماس میکرد کتاب مهمی به نظر بیاد، ولی تهش خوراک اقتباس یه مینی سریال متوسط هالیوودی بود. نمیدونم چه مرگشه که انقدر نچسبه. جوابی ندارم. شاید بقیه با من همنظر نباشن. 0 1 سمانه رحمدل 1403/6/6 لی لی در انجمن ماجراجویان: سفر به مکزیک جلد 3 جکی نپ 3.7 3 کتابهای جهانگردی کودکان خیلی باحالن. واسهشون قیافه نگیر! با کودکان همسفر میشی؛ چهار تا مطلب جدید هم یاد میگیری که بعید میدونم قبلا میدونستی! 0 3 سمانه رحمدل 1403/5/22 شکار هیولا برای مبتدیان (1) جلد 1 ایان مارک 3.5 1 ظاهرا نوشتن درباره هیولا و جک و جانورهای عجق وجق حسابی رو بورسه (به پای جادوگری نمیرسه البته). این یکی از بامزههاشه. ایرادش اینه که یکم کُنده، چون توضیحاتش مفصل و با جزئیاته. یه امتیازش جذابیت و بامزگی شخصیتهای فرعیه. 0 1 سمانه رحمدل 1403/3/21 اوژنی گرانده اونوره دو بالزاک 3.0 16 مشکل اصلی این کلاسیک، نه پر حرفی (کلاسیک کم حرف مگه داریم) بلکه شخصیت پردازی به شدت تک بعدی و تیپیکاله. حتی تحول شخصیتها هم اغراق آمیز و تصنعیه. شخصیت پردازی در حد مدل کارهای قدیمی والت دیزنی. 0 0 سمانه رحمدل 1403/3/10 در کلمات هم می شود سفر کرد اصغر عبداللهی 3.4 2 بله در کلمات هم میشود سفر کرد، فقط اینکه ممکنه سفر کسالتباری باشه! به نظرم اگه خاطراتمون صرفا توصیفی هستند یا داستانهای بهسرانجامنرسیده و غیردراماتیک دارن، لزومی نداره چاپشون کنیم. از مرحوم عبداللهی با کتاب خاطرهمحور درخشان «قصهها از کجا میآیند» انتظار سفرنامههای هدفمند داشتم. چند روایت آخر به جای سفرنامه، بیشتر در باب پرسهزنی در شهره که شاید تحت تاثیر «شهرهای نامرئی» ایتالو کالوینو بوده؛ اما جز روایت آخر، بقیه در حد جمعآوری اطلاعات باقیمونده و جنبه تحلیلی چندانی نداره. روایت آخر مقالهطورِ جالبیه که شاید بعدا بازم بخونم. با همه غرغرها، همیشه از قلم مرحوم عبداللهی کیف میکنم. 0 23