یادداشت‌های Masoud T (30)

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          An easy to read book on how to change our wrong view of the world, improve our rational thinking and reform our stereotypical idea of global problems, particularly in developing or third world countries. 
 I recently read Steven Pinker's masterpiece, The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined. Therefore, I have a positive viewpoint about the declining trend of violence, genocide, etc. in the world. So my answer to the thirteen question quiz at the beginning of the book was correct with 80 percent accuracy. The questions seem simple, and they are as follows: 
 In all low-income countries across the world today, how many girls finish primary
school? 

Where does the majority of the world population live? 
 What is the life expectancy of the world today? 
 How did the number of deaths per year from natural disasters change over the last 
hundred years? 
How many of the world’s 1-year-old children today have been vaccinated against 
some disease? 
 How many people in the world have access to electricity? 

After presenting a variety of charts, graphs, and diagrams in the following chapters, the author has achieved his goal of dispelling our misconceptions about aforementioned problems. He presents in each  chapter ten essential tools to be rational, including: 

 

THE GAP INSTINCT - check for the majority 

THE NEGATIVITY INSTINCT - expect bad news 

THE STRAIGHT LINE INSTINCT - not all lines are straight 

THE FEAR INSTINCT - evaluate risks 

THE SIZE INSTINCT - put things in the right perspective 

THE GENERALIZATION INSTINCT - question your categories 

THE DESTINY INSTINCT - observe slow changes 

THE SINGLE PERSPECTIVE INSTINCT - get more tools 

THE BLAME INSTINCT - avoid pointing fingers 

THE URGENCY INSTINCT - take small steps 

In addition to the book, I watched ten videos of TED Talks by the late Hans Rosling, which could be an alternative for readers and would give them a better understanding of the graphs.  

https://www.ted.com/speakers/hans_rosling?language=en
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          در این کتاب به تحلیل و بررسی اسطوره‌های قهرمانی ملل مختلف از قبیل بین النهرین، یونان، ایران، روم از قبیل سارگون، گیلگمش، کوروش، موسی، عیسی، ادیپ، هرکولوس، پاریس، رومولوس پرداخته شده است. به طور کلی این اساطیر با اندکی اختلاف، دارای  مجموعه ویژگی های مشترک، بنیان و شالوده یکسانی می‌باشند. این تشابه بنیادی رو می‌توان مبنای ساخت اسطوره استانداردی قرار داد و به صورت زیر طرح بندی نمود: 

ممتاز بودن والدین قهرمان؛ معمولا پسر پادشاه 

آمیخته بودن اصل و نصبش به سختی‌ها ؛ پاکدامنی، نازایی دراز مدت یا آمیزش پنهانی پدر و مادر به دلیل ممانعت‌های خارجی  

هشدار در حین بارداری توسط پیشگو یا بر اساس رویا و ایجاد خطر برای پدر یا نماینده او  

سپردن او با جعبه‌ای به آب  

نجات یافتن بوسیه حیوانات یا چوپانان 

شیر خوردن توسط حیوان ماده یا زنی پاک‌دامن 

پیدا کردن پدر و مادر واقعی بعد از بزرگ شدن با نمود ویژگی های خارق العاده در او  

انتقام از پدر یا پدر بزرگ و رسیدن به جاه و جلال  

نکته مهم مورد اشاره معیوب بودن رابطه قهرمان با پدر و مادر غیر واقعی به دلیل وجود آشفتگی ذاتی موجود در فکر و ذهن است که می‌تواند به دلیل حسادت و افترایی باشد که افراد هم سن به او می‌زنند و به دلیل نداشتن بن مایه و ریشه خانوادگی اصلی خود باعث سرافکندگی او می گردد.  

ترجمه کتاب نیز بسیار روان بود و پانویس‌هایی متعدد و توضیحات جانبی مترجم در حین مطالعه کتاب کمک شایانی به  فهم و آشنایی با برخی نمود.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          مجموعه مقالات مجزایی که خواندن آن برای شناخت بهتر و نقد  صحیح تر قدرت، به ویژه از نوع نامشروعش کمک می‌کند و به خواننده روند و مسیر شکل‌گیری و بقا چنین ساختارهایی را یاد آور می‌گردد.  به عبارتی دیگر، نویسنده که خود روانشناس است با دیدی میان رشته ای و با به کار بردن اسطوره و فلسفه به بررسی فرایند تسلط این ساختارهای توتالیتر می پردازد.   

 عناوین برخی از مقالات برای شناخت بیشتر محتوای کتاب: 

بازخوانی داستان ضحاک: واژه های فریبکار 

فاشیسم و سینما 

یونگ و فاشیسم 

هانا آرنت، کارل یاسپرس و مسئولیت سیاسی 

صداقت، دروغ، سیاست 

آنتونیو گرامشی و هژمونی فرهنگی 

جورج اورول، فروید و توتالیتاریسم  

میلان کوندرا و توتالیتاریسم 

پیشگویی داستایوفسکی  

فوکو، مارکس، فرهنگ و اقتصاد 

ریچارد نیکسون، اولویس پریسلی و عکس یادگاری 

مدیریت به سبک آپارتاید 

به سوی اتوپیا 

ماشین بخار و پایان برده داری 

آیا فمنیسم بدون سوسیالیسم ممکن است؟ 

نقص های فردی و مسئولیت اجتماعی  

اگر فرصت خوانندن کتاب را نیز ندارید برخی از مقالات در قالب فایل صوتی و یا متن به همراه سخرانی های متنوعی از نویسنده در زمینه ای مخلف روانشناسی در کانال تلگرامی نویسنده قابل دسترسی است.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          در مورد این کتاب و نثر بسیار زیبای آن نیاز به توضیحی نیست و بسیاری از کاربران مطالب کاملی نوشته اند. برای من ریشه اسطوره‌ ای این مراسم بسیار جالب بود. برای همین به طور خلاصه به نظریات دکتر مهرداد بهار در مورد این مراسم از کتاب پژوهشی در اساطیر ایران  اشاره می کنم: 

سیاوش را دارنده اسب سیاه می نامند و آئین سیاوش از آئین های ستایش ایزد نباتی سرچشمه می گیرد؛ از قبیل تموز و ایشتر در بابل  و حتی به آئین های قدیمی‌ تر سومری بر می‌گردد. از این رو می توان گفت که این واژه اوستایی که به معنای مرد سیاه یا سیه چرده می باشد اشاره به مالیدن رنگ سیاه  یا پوشیدن صورتک سیاه در آن مراسم می باشد.  

یکی از مهترین رسوم در گستره فرهنگی غرب آسیا،  مرگ خدای بارور کننده است که همسر الهه مادر ( ایشتر در بین النهرین، آناهیتا در ایران، سَرَسوَتی در هند ) می باشد و هرسال آئین مرگ و بازگشت او برگزار میشود. این روایت به انواع مخلف از در سند تا یونان و مصر دیده می شود.  

رستاخیز مردگان در جوامع عصر کشاورزی تمثیلی از سپردن دانه به خاک و رویش مجدد آن در بهار بود. داستان تموزی یا دموزی و اینین و اینانا( بعدا تموز و ایشتر و سپس مردوخ و ایشتر) در بین‌النهرین، ایزیس و ازیریس در مصر، ادونیس و افرودیت در فینیقیه، سیاوش و سودابه در ایران و راماین در دره سند و حتی داستان یوسف و زلیخا در تورات اشاره ای به این برداشت آئینی از زمان های شروع عصر کشاورزی می باشد.  

در این داستان‌ها مرگ، شهادت و به آتش رفتن، تبعید شدن یا به زندان تاریک افتادن همه نمادی از  

 پنهان شدن و از هستی رهیدن دانه و بازگشت از جهان مرگ، از آتش برون آمدن و یا رها شدن از زندان و تبعید  و به فرمانروایی و قدرت رسیدن نیز جانشین باز روئیدن و باروری مجدد گردیده است. 

به خاطر وجود چنین اسطوره هایی برای بقا، تجدید حیات گیاهی از طریق برانگیختن مهر ایزدبانوی بزرگ و ایزد باروکننده و با حضور بانوان در کشتزارها و انجام آئین عزاداری در مرگ خدای میرنده و گریستن زیاد  میسر می گشت. 

در عزاداری برای این خدا در بین النهرین، فنیقیه و مصر، دسته های عزاداری بزرگی به سوی بیابان ها و  کشتزارهای اطراف شهرها راه می افتاد تا شاید خدای شهید شونده را با اندامهای از هم پاره شده پیدا کنند. در واقع گریستن نوعی جادو بود که باعث گریستن خدایان و آبیاری زمین و باروی آن میشد.  

سوگ سیاوش و آئین های سیاوشی در آسیای میانه عمیقا شبیه به آئین های ایزد شهید شونده در آسیای غربی و مدیترانه شرقی بود که هرساله در آغاز سال اجرا می گشت. 

 در فرهنگ کنونی ما نیز هنوز هم می‌توان آثار این نوع عزاداری ها و راه افتادن دسته ها  را باز بیابیم و بببینم که عقیده مردم بر این است که گریستن برای شهید مقدس می تواند باعث بهبودی و رونق کارها شود.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          یکی از بهترین تجربه های زندگی نامه خوانی برای من بود. جدا از شیرینی و جذابیت جزییات زندگی دوران بچگی دکتر اسلامی ندوشن و آشنایی با رسوم و فرهنگ مردم کویر نشین ایران، نثر زیبای ایشان که از بهترین نمونه های پالوده نویسی در دوران معاصر است لذت خواندن آن را چند برابر کرد و باعث شد که جلدهای بعد را در ادامه شروع کنم.  

      یکی از بهترین تجربه های زندگی نامه خوانی برای من بود. جدا از شیرینی و جذابیت جزییات زندگی دوران بچگی دکتر اسلامی ندوشن و آشنایی با رسوم و فرهنگ مردم کویر نشین ایران، نثر زیبای ایشان که از بهترین نمونه های پالوده نویسی در دوران معاصر است لذت خواندن آن را چند برابر کرد. برای من جذابیت جلد دوم بسیار بیشتر بود؛ چرا که شروع آشنایی ایشان بود با مهدی آذر یزدی بعد از رفتن به یزد برای ادامه تحصیلات ابتدایی ( نویسنده کتاب های محبوب دوران بچگی بسیاری از ما و در آ زمان فروشنده کتاب فروشی کوچکی در یزد) و آغاز داستان کتاب خوانی استاد و شرح کتاب بازی های ایشان.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          خواندن مجموعه ای از اخبار،  نظرات و تفسیرهای شخصی نویسنده از زندگی در یک ساختار کمونسیتی و تجربه مواجه با دنیای غرب و زندگی در آن در حین مسافرت های او در دهه 1980 و 1990. 

  گزارش نویسنده از  تلاش مردم برای رسیدن به دموکراسی در کشورهای بلوک شرق، بویژه یوگوسلاوی، پس از فروپاشی شوروی، سقوط دیوار برلین و انقلاب های 1989 شرق اروپا و  جنگ های رخ داده در شبه جزیره بالکان در حین به رسمیت شاختن کشورهای کرواسی، بوسنی، اسلونی بسیار تامل برانگیز و حتی نارحت کننده است.   

در کل کتاب، نویسنده به دموکراسی عجیب و غریب و آزادی نسبی برقرار شده در بالکان و شرق اروپا  در دهه اول دوران پسا کمونیستی اشاره می کند. همچنین  بیان  تجربه ها و عادات خرید نویسنده و مقایسه آن در دو ساختار پیش و پسا کمونیستی نشان دهنده تاثیر عمیق زندگی در دوران کمونیستی بر زندگی آتی افراد در این کشورها است. ترس از آینده، حرص در خرید و ذخیره مواد غذایی و کالای مدرن و حتی مصرفی باعث می شود که پیچیدگی تطابق  زندگی مردم این کشورها با شریط جدید زندگی جدید، که اخیرا از زیر یوق شوروی خلاص شده اند، جذابیت روایت ها را دو چندان کند.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          با توجه به زمان انتشار جلد هفتم تاریخ ایران کمبریج که در سال 1991میلادی است، با منتشر شدن اسناد جدید وزارت امور خارجه آمریکا و انگلیس در مورد کودتای 28 مرداد و  اسفند 1299، کنفرانس گوادالوپ، مصاحبه مدیران  و ژنرال های دوران پهلوی دوم با تاریخ شفاهی هاروارد و غیره، برخی از مطالب مطرح شده در کتاب دیگر اعتبار لازم برای قبول به عنوان یک فکت تاریخی را ندارد؛ از جمله در فصل های مربوطه، نقش آیت الله کاشانی و بهبهانی در حمایت از افراد ذی نفوذ در کودتای 28 مرداد و دریافت مبالغ زیادی از تیم کودتا نادیده گرفته شده است( در کتاب کودتا، یرواند آبراهامیان اسناد دریافت مبالغ توسط بیوت این علما وجود دارد) و دولت انگلیس را به عنوان پشت پرده  کودتای سوم اسفند نشان داده است که در اسناد جدید ( کتاب  ایران برآمدن رضا خان و نقش انگلیسیها، سیروس غنی با ترجمه حسن کامشاد) این مورد کاملا رد شده است. همچنین در مطلبی تا حدی خنده دار  در فصل سوم کتاب عنوان می شود که «به نظر می رسید مرگ آیت الله طالقانی در سال 58  را به دلیل شکنجه های دوران زندان در  زمان شاه باشد.» این در حالی است که مرگ مشکوک چند روز قبل از جلسه مجلس خبرگان و عدم اجازه برای کالبد شکافی( اظهار نظر فرزندان ایشان) را بسیاری به دلیل مخالفت ایشان با گنجاندن اصل ولایت فقیه در پیش نویس قانون اساسی تهیه شده در پاریس می دانند. چرا که با  توجه به کاریزما و نفوذ معنوی ایشان در بسیاری از چهرههای انقلابی، ملی و چپ و مردم عادی، مخالفت ایشان می توانست مشکلات عمده ای در شکل گیری قانون اساسی جدید ایجاد نماید و با حذف فیزیکی ایشان راه برای تصویب راحت تر  این بند در مفاد قانون اساسی ایجاد شد. نکته مثبت کتاب ترجمه روان و سلیس آن می باشد.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          در ابتدا شروع به مطالعه آثار کلاسیک منظوم کاری سخت و شاید نشدنی برایم بود؛ شاید به خاطر ترس از لغات و عبارات مشکل و شاید طولانی بودن متن کتاب ها. اما بعد از به اتمام رساندن شاهنامه( البته بخش اساطیری و حماسی) با پادکست فردوسی خوانی دکتر امیر خادم، و البته مطابقت همزمان متن و صدا،  تصمیم به خواندن آثار نظامی گرفتم.  بعد از آشنایی با پادکست بسیار خوب «نظامی» با خوانش محمدرضا طاهری، کتاب هفت پیکر را شروع کردم. نکته مثبت این پادکست توضیحات به موقع و دقیق عبارات و کلمات سخت و یادآوری و بیان خلاصه داستان در حین، ابتدا و انتهای هر قسمت می باشد. شاید اگر چنین پادکستی نبود هیچ گاه جرات یا حوصله شروع این آثار را پیدا نمی کردم و درنهایت به خلاصه داستان اکتفا می نمودم. در ادامه این مجموعه به شنیدن خسرو و شیرین و لیلی مجنون هم خواهم پرداخت.  

الان افسوس  می خورم که چرا زودتر سراغ این گنجینه ادبی نرفتم تا از این همه آرایه ادبی ( تضاد، ایهام و استعاره) و توصیفات موجز و بسیار زیبای اشعار لذت ببرم. جدا از حظ ادبی، گوش دادن به این آثار در زمانهای بینابین کارهای روزانه می تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد.   

می توانید در آدرس زیر این پادکست بی نظیر را دنبال کنید:  
 
https://castbox.fm/channel/id3124088?utm_campaign=a_share_ch&utm_medium=dlink&utm_source=a_share&country=us
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          عنوان انگلیسی کتاب عبارت است از : 
Judaism: A Beginner's Guide  
برای آشنایی مختصر با دین یهود نیاز به کتابی داشتم تا تشابه نسبی برخی آیین ها و قوانین و میزان وام گرفتن دو دین دیگر سامی از دین یهود، میزان تاثیر پذیری دین یهود از اساطیر بین النهرینی و مصری ( از آب گرفته شدن موسی و تشابه آن با اسطوره سارگون اکدی و یا تشابه ده فرمان موسی با قوانین حمورابی و غیره) برایم مشخص شود.  

این کتاب در ابتدا و به طور متخصر به معرفی اصول، روایات، مناسک، آیین ها و طبقه بندی رهبران مذهبی قوم یهود می پردازد. در ادامه شکل گیری جوامع یهودی در دل سایر ملل و بر همکنش آنها نشان داده می شود. مهترین نقطه ضعف کتاب، مختصر بودن بیش از حد تمام مطالب آن است  که اجازه درک کامل موضوعات متعدد مطرح شده را نمی دهد و خواننده مجبور است به منبع دیگری مراجعه نماید. اگر نیاز به بررسی دقیق تر از این آیین ها و مناسک و برهمکنش ادیان سامی و سایر مذاهب هستید، کانال یوتیوب ReligionForBreakfast   با ویدیوهای بسیار جذاب و توضیحات خوب پیشنهاد می شود.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          مهم ترین میراث ادبی بین النهرین باستان اسطوره های آن است. بر خلاف افسانه ها که موجودات تاریخی یا نیمه تاریخی هستند، اسطوره ها موجودات الهی یا نیمه الهی می باشند. اگر چه گیلگمش و اَتَنَه پادشاهان معروفی بودند که نامشان در بین پادشاهان سومری قرار دارد، اِآ نیز مانند اَتَره خَسیس نیمه الهی هستند. سایر اسطوره های بازگو شده در این کتاب صرفا به خدایان، خواه در جهان زیرین باشند و خواه در آسمان، و فراز و نشیب کاسمولوژیگ آنها می پردازد. این خدایان به طور خلاصه عبارتند از: 

-آنو، خدای آسمان –(خدای بزرگ دوران سومری و پدر ایشتر است و همسرش اَنتوم و پرستشگاهش در اوروک) 

- ایشتر( اینانای سومری) الهه عشق، جذابیت جنسی و جنگ (با نام های مشابه مهترین الهه در آسیای غربی بوده است)، حیوان مقدسش شیر و پرستشگاهش در اریل، کیش ، اوروک و اگده بوده است.  

ال لیل، لوح تقدیر سرنوشت انسان ها به او تعلق دارد، پسر انو ، همسرش نین لیل) و پرستشگاهش در شهر نیپور بود.  

اِآ ( اِنکی سومری)  فرمانروای قلمرو آب شیرین زیرزمین بود و راهنمایی کندده انسان ها در عرصه های هنر و پیشه 

مردوک فرزند اِآ بود و در دوره ای به ریاست خدایان بابل ارتقاء یافت و مرکز پرستشش بابل بود. 

سین (خدای ماه) پدر ایشتر نیز به شمار می آید، نماد او هلال ماه بود و در اور پرستش می شد. 

شمش (اُتوی سومری) خدای خورشید بود و در زمین و آسمان داوری می کرد. نماد او قرص خورشید و مرکز پرستش سیپ پَر بود. 

اََد خدای هوا، نه فقط توفان، بلکه باران نیز بود نماد او آذرخش و حیوان او گاو بود که مانند تندر ماغ می کشید. 

دوموزی( بعدا تموز) معشوق ایشتر و یک خدای شبانی بود و از باروری فصلی حفاظت می کرد. 

اِرِشکیگَل ملکه جهان زیرین بود 

اِررا یا نَرگَل خدای طاعون و جنگ بود.  

       در طولانی ترین اسطوره بین النهرینی، ححماسه گیلگمش، قرهمان حماسه که گیلگمش نام دارد، پادشاه نیمه آسمانی اوروک استکه پس از مرگ دوستش اِنکیدو به جستجوی زندگی جاودانی بر می آید؛ جستجویی که او را به دیدار اوتنَپیشتیم که بازمانده یک طوفان بزرگ است رهنمون می کند. این طوفان برای مجازات انسانها نازل شده بوده است مضمون اسطوره اَترَه خَسیس را نیز تشکیل می دهد. حماسه  آفرینش،  حکایت آغاز جهان و احداث شهر بابل با حمایت خدای مَردوک است. اسطورهای کوچک تر یکی فرود ایشتر (اینانای سومری) به جهان  زیرین است تا با خواهر خود ملکه جهان زیرین ، ارشکیگل، دیدار کند. اسطوره مشابه دیگر با فرود ایشتر، اسطوره نَرگَل و اِرِشکیگل است که در آن نرگل رهسپار سرزیمن بی بازگشت می شود و ملکه خود را اغوا می کند. حماسه اِزرا، داستان زوال بابل دز غیبت خدای حامی آن است. اَتَنَه پادشاه بدون فرزندی است که برای داشتن وارثی توانا به دنبال گیاه جادویی می گردد. اَدَپَه یک از کاهنان معبد اِآ (انکی سومری) تعمدا بال باد جنوب را می شکند و به آسمان احضار می شود.  
 همه اینها روایت خدایان و مردم بین النهرین است و هیجان انگیز ترین و غیر منتظره ترین آنها در مکان هایی اتفاق می افتند که می توانسته غیر عادی باشد، در جنگل ها، کوه ها و دریاها، اما آنقدر واقعی است که توجه را به خود جلب می کند.  چون این داستان غالبا با یک رویا یا هشدار توسط کسی پیش بینی می شود از تعلیق آن کاسته می شود.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          کتاب نسبتا خوبی از مجموعه مختصر مفید انتشارت دانشگاه اکسفورد که به طور خلاصه و با دیدی جدید به  تعریف بازه های مختلف این دوره از تاریخ بشر می پردازد. سرفصل های کتاب به طور کلی در مورد مهاجرتهای بزرگ انجام شده در قاره ها، تکامل و توسعه هنر، رقص، موسیقی است که به صورت فرهنگ های شفاهی در طول زمان تکامل یافته است. نکته جالبی که نویسنده به آن اشاره کرده است این است که برخلاف باور عموم که فکر می کنند دوره پیش از تاریخ هزاران سال قبل و با ظهور کشاورزی و شهرنشینی و پیدایش خط به اتمام رسیده است، برای قبایل بومیان گینه نو و برخی بومیان آمازون و غیره این دوره در اویل دهه پنجاه میلادی که اولین تماس آنها با بیرون انجام شد به پایان رسید.  

یکی از نقاط ضعف ترجمه که در حین مطالعه کتاب برخوردم این بود که در جدولی که محصولات کشاورزی بومی شده در قاره های مختلف را نشان می داد، ذرت و لوبیا را بومی شده بین النهرین نوشته بود که با مراجعه به متن اصلی متوجه شدم که مترجم کلمه Mesoamerica را به خاطر شباهت به Mesopotamia بین النهرین ترجمه کرده است. با مقایسه موردی  دیگر اشتباه خاصی پیدا نکردم و با صرف نظر کردن از مورد ذکر شده، ترجمه روان و خوبی داشت. برای افراد علاقمند به این موضوع به شدت توصیه می شود.
        

0

Masoud T

Masoud T

14 ساعت پیش

          با توجه به اینکه قبلا  جلد اول تاریخ تمدن ویل دورانت ( مشرق زمین گهواره تمدن) را خوانده بودم مطالب این کتاب تا حد زیادی تکراری بود. مهترین ضعف کتاب مستند نبودن مطالب ذکر شده است که ساختار یک کتاب استاندارد تاریخ را ندارد؛ به طور مثال برای پاراگرافهای فصول آن هیچ ارجاعی نه در انتهای کتاب و به به صورت پانویس هر صفحه وجود ندارد و بیشتر شبیه جزوه های دست نویس دانشگاهی است که به صورت کتاب چاپ شده است (از انتشارات دانشگاه تهران بعید است، البته من نسخه دهه 50 آن را داشتم و شاید در نسخه های  جدید تر این موضوع اصلاح شده باشد). همچنین کیفیت چاپ نقشه ها و عکسهای آن بسیار پایین است، به طوری که نقشه ها به جای چاپ آفست از نقشه اصلی و لیبل گذاری فارسی، به طور دستی و بی کیفیت مجددا ترسیم و نام گذاری شده اند). البته نثر کتاب بسیار روان و سلیس می باشد و برای شروع و آشنایی کلی با تاریخ این منطقه از جهان گزینه نسبتا خوبی است.  

به طور خلاصه در این کتاب آمده است که: 

تاریخ منطقه شریق نزدیک،  مللی که بنیان گذار تمدن کنونی جهان بوده اند تا قرن 19 پیچیده و مبتنی بر مطالب کتب عهد عتیق و برخی متون یونانی بود. این مطالب بیشتر رنگ و بوی افسانه، اسطوره و مذهبی داشت. حفاری های انجام شده برای پیدا کردن مصادیق ذکر شده در کتب عهد عتیق  باعث شد که پرده ابهام بر افتد و حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه مشخص شود . این تمدن که بوسیله سومریان پایه ریزی شده بود توسط آکدی ها و بابلی ها گسترش یافت و تاثیرات همه جانبه خود را بر فرهنگ، خط، و اساطیر  ملل مجاور تا اوایل ظهور مسیح نیز ادامه داد؛ وام گیری ادیان سامی  از اساطیر بین النهرینی  و کهن الگوهای قانون گذاری  حمورابی  به وضوع در کتب این ادیان به چشم می خورد. در ادامه معرفی دولت شهرهای مختلف ایجاد شده در این منطقه از هزاره سوم پیش از میلاد تا ظهور مسیح، ابداعات و نقش آنها در پیدایش روش های نوین آبیاری و کشاورزی، سکه زنی، نوشتار و خط، اصول شهرسازی،نجوم  و تاثر متعاقب آن بر تمدن های یونانی و رومی به طور خلاصه ذکر شده است.
        

0