یادداشت آگاتا هولمز

        هری‌پاتر، قریب به دو ماه من رو به خودش مشغول کرد.
تقریبا از همون اولی که شروع کردم به کتاب خوندن تا وقتی که پامو گذاشتم توی فضای مجازی خصوصا ایتا، با حجم زیادی از پاترهدها یا علاقه مندان به هری پاتر رو به رو شدم که منو تشویق می کردن به خوندن یا دیدنش
اما راستش هیچ وقت علاقه‌مو جلب نکرد.
تا اینکه چندوقت پیش یه روز دیدم یکی از دوستان داره زبان اصلیش رو می‌خونه
منم گفتم بذار چند صفحه شو بخونم و علاقه مو جلب کرد =)...
تقریبا هم میشه گفت اولین کتاب زبان اصلی ایه که تموم کردم.
عاملی که باعث شد ازش لذت ببرم همین زبان اصلی بودنش بود
داستان جالبی داشت اما فانتزیش اصلا خوب نبود، آخرش هم واقعا اعصابم خورد شد
حقیقتا من از خوندن این کتاب لذت بردم اما رفت توی فهرست کتابهایی که یه نظرم درخور این حجم از معروف شدن نبودن، حداقل نه به عنوان یه کتاب فانتزی
من عاشق جزئیات این کتاب شدم، فضاسازیش فوق العاده بود
ولی خیلی جاها دیگه داشت حوصله م سر می‌رفت
یه جاهایی رو خیلی کش داده بودن، آخراش فقط خدا خدا می‌کردم تموم بشه
و چون بگی نگی داستان رو برام لو دادن خیلی ترغیب نشدم به جلدهای بعدی
خلاصه اینکه همین =)


      
670

39

(0/1000)

نظرات

شوالیه.

شوالیه.

1404/3/27

سلام. منم تابستون پارسال در دو ماه این مجموعه رو به پایان رسوندم. خودم هم زیاد اینشکلی نبودم که "واو"
خلا های زیادی تو داستان بود و جلد اخر به معنای واقعی  زاااار زدم.
اما بزار یه چیزی رو بگم ، شاید زیاد نظرتو جلب نکرده باشه ولی اگر چند تایی فانتزی دیگه بخونی میفهمی هری پاتر واقعا "واو" بود‌. همینکه فانتزیش زیاد از حد نبود و اتفاقا معقول بود و قابل تصور، خودش یه پوئن مثبته
قبول دارم این حجم از معروف شدن حقش نبود چون فانتزیش عملا اصلا و ابدا خلاقانه نبود. ولی ماجرا ها و اتفاقایی که میوفتادن داستانو جذاب میکرد
یه جاهایی واقعا حوصله ادم سر میرفت و بعضی جاها واقعا خسته کننده میشد.
در اخر رولینگ خیلی خیلی بد تمومش کرد و کلی سوال بی جواب باقی موند.
7

4

در پاسخ شما و وایولت، اتفاقا اگر با دقت مجموعه رو بخونید، دربارش تحقیق کنید، داستان های متفرقه ای که خانم رولینگ درباره دنیای جادوگری نوشته رو بخونید، و یا چمیدونم، پادکست لوموس رو گوش بدید،(چون تو این   پادکست، کتاب هری پاتر تحلیل میشه)متوجه میشید که هیچ خلا ای وجود نداره و جواب بسیاری از سوال هاتون رو میگیرید، و باید بگم یکی از شگرد های نویسنده ها، ندادن اطلاعات بیش از حد، و باقی گذاشتن یه سری سوالات هست. 
( داستان ها و پادکست در سایت مرکز دنیای جادوگری هست)
در ضمن غمگین تموم شدن کتاب دلیل بر بد بودن اون نمیشه. ما خیلی از کتاب ها رو فقط به خاطر این می گیریم که باهاشون گریه کنیم. مثل به امید دل بستم که جدیدا خیلی معروف شده و یا پنج قدم فاصله(بگم که جفتشون رو نخوندم ولی فیلم پنج قدم فاصله رو دیدم)  

1

ببینید من چی گفتم؟ گفتم اصلا منکر این نیستم که هری پاتر کتاب خیلی خوبیه. اتفاقا من جز همون دسته افرادیم که اول فیلم رو دید و کل مدت اینجوری بودم: چرا انقدر گنگه؟؟؟؟ بعد که کتاب رو خوندم تازه فهمیدم هری پاتر چه دنیای خفنی داره و چطور رولینگ زندگی بچه های هاگوارتز رو به زندگی خواننده ها برای همذات‌پنداری بیشتر نزدیک کرده.
ولی خب نمیشه هم انکار کرد که برخی افراد سبک های دیگه‌ای از فانتزی رو می‌پسندن.
@Queen.of.books 

2

خیر اصلا اینطور نیست. من به عتوان یک خواننده کتاب که سال های بسیاریه دارم کتاب میخونم باید اول از اون کتاب  لذت ببرم ! حقیقتا پایان واقعا چرتی داشت. کاملا حق با اگاتاست..‌‌ و اینکه یه نکته دیگه ؛ هیچ کتابی صد از صد نیست. چه هری پاتر چه هیچ چیز دیکه ای. همونطور که توی پیام قبل اشاره کردم خیلی خلا داشت داستان و به خیلی از سوالا پاسخ ندادن ایشون. 
@Queen.of.books 

2

وایولت

وایولت

1404/4/29

من خودم اصلا منکر قلم خوب خانم رولینگ نیستم...ولی یک حقیقته که این حجم از معروفیت هری پاتر...۱- به علت اونه که موقع چاپ اولیه این اثر، کتاب های نوجوان کمیاب بود. ۲- فیلم هاش با فاصله‌ی بسیار کمی از کتاب هاش ساخته شدن و این خودش به معروف تر شدنش کمک کرد. خیلیا کتابای هری پاتر رو نخوندن فقط فیلم رو دیدن....
6

2

ای بابا، شما کلا نظر ندید راجب قلم رولینگ بهتره.  

1

نه خواهر من اتفاقا من خودم یکی از کتاب های محبوبم هری پاتر و زندانی آزکابانه....
مسئله اینجاست که با وجود اینکه هری پاتر یک اثر ماندگار و قویه، قرار نیست لزوما صدر جدول مورد علاقه های هر فانتزی خونی باشه...
@nia8 

0

بله لازم نیست چون خب در همین ژانر فانتزی، من یک سبک رو می پسندم شما یک سبک رو. 
@msr86 

2

بنظرم شما ژانر فانتزی نخونین خیلی سنگین ترین. برای هرکتاب فانتزی یادداشتتون پر از نقد و ایراده. 
از اینجا مشخص نمیشه به این ژانر علاقه ندارید؟ پس فقط بیخیالش و به همون سبک خودتون بپردازید. 
10

8

من تقریبا توی همه ی یادداشت های اخیرم ایرادات رو می‌گم فکرنکنم لزوما ربطی به ژانر داشته باشه
فانتزی خون نیستم اما اینطوری نیتس که فانتزی دوست نداشته باشم
من از همه ژانری میخونم 

2

چون که ژانر فانتزی یک ژانریه که قاعدتا نوشتنش خیلی خیلی سخت تره !   و من خواننده توی کتاب فانتزی سخت پسند ترم. و در ضمن ، ایتکه ما به صورت منطقی یه کتاب رو نقد میکنیم دلیل نیست که به اون ژانر علاقه نداریم!  موفق باشید. 

0

هرکتاب نقاط مثبت هم داره، چطور با قاطعیت ابراز میکنید فلان کتاب ارزش خوندن نداره؟ اون هم کتابایی که شناخته شده و پرطرفدار هستن. 
@Agatha.Holmes 

1

وقتی فقط یه جلدشو بخونی همین میشه عزیزم. تمام معروفیتی که هری پاتر داره حقشه و حتی کمش هم هست.
تازه نسبت به اون هایی که فیلمشو دیدن تعداد کسایی که کتابشو خوندن خیلی کمتره وگرنه الان هری پاتر خیلی بیشتر معروف میشد.
4

3

توی کامنت اخر این یادداشت پاسختون رو دادم. 

0

برای من هم خیلی جاهای داستان رو لو داده بودن
@Agatha.Holmes 

0

خیر من کل کتاب ها رو خوندم ... و اطرافیانم که کتابخون های خیلی حرفه ای تری نسبت به من بودند هم همین نظر رو داشتن. من یه سری خلا (تا جایی که حافظم یاری کنه ) بگم ، شما میتونی توجیهش کنی؟   

0

ببینید، شما نمی تونید کتاب های فانتزی رو با کتاب های جنایی( که حدس می زنم ژانر مورد علاقه تون هست) مقایسه کنید. و اگر مجموعه رو کامل‌ بخونید،  دلیل پرداختن به جزئیات ریز و درشت رو متوجه میشید. در واقع اینطوریه که شما تا جلد آخر می خونید و دوباره بعد از یه مدتی می خواید دوباره کتاب رو بخونید، متوجه معنا و مفهوم اون جمله به ظاهر بی اهمیت و یا زیادی رو میشید. 
در ضمن تمام ادیت هایی که می بینید،خیلی سطحی به ماجرا پرداخته و خیلییی به ظاهر امر، اهمیت داده. شما نمی تونید یک کتاب رو به خاطر ادیت هایی که از اون دیدید قضاوت کنید، یا با خوندن فقط یک جلد از ۷ جلد،(اگر فرزند نفرین شده رو در نظر نگیریم، و اگر با نشر تندیس نگیم ۱۳ جلد) کل مجموعه، و قلم نویسنده رو قضاوت کنید. 
احساس می کنم شما از مجموعه کورمون استرایک خانوم رولینگ بیشتر  لذت می برید. اسم جلد اولش آوای فاخته هست اگر خواستید یه موقع بخونید. 
در ضمن کاملا طبیعیه که افرادی از ژانر فانتزی  لذت نبرن، و خب لازم نیست خودشون رو مجبور به خوندن اون ژانر کنن. 
1

1

پاسختون رو توی نظر آخر این یادداشت دادم
گفتم که بله فانتزی اولویت و علاقه ی من نیست
اما من هیجوقت خودم رو وادار به خوندن کتاب یا ژانری نمیکنم
و طبیعتا گاهی دوست دارم فانتزی بخونم و لذت هم میبرم 

2

من خودم قبول دارم که بعضی ها میگن فیلم هری پاتر  بهتر از کتاب بوده، امااا اگه شما واقعا بخای منطقی باشی کتاب هم مشکلات خودشو داشت، یسری جاها باید بیشتر روش کار میشد اما چیزی از عالی بودن قلم رولینگ و هری پاتر کم نمیکنه

2

امیدوارم همه تون که کامنت دادید این رو ببینید:
من نظرات همه رو خوندم
و قابل احترامه
و خب، من مطلقا هیچ توهینی به این کتاب نکردم
اینکه از نظر بعضیا شاهکاره یا نه سلیق ایه
و بله
ژانر فانتزی مورد علاقه ی من نیست
اما اینطوری نیست که خوشم نیاد فانتزی بخونم
من از هری پاتر خوشم اومد
اما اونقدر ترغیب نشدم که جلدهای بعدی رو بخونم
اینکه گفتم به نظرم درخور این حجم از معروفیت به عنوان یه کتاب «فانتزی» رو نداشت به این دیل بود که ایده ی کلیش چیز جدیدی نیست.
ایده ی کلی این کتاب ، جادوئه که از خیلی وقت ها پیش بوده و خانم رولینک بهش بها داده و پر و بالش داده
و منم فقط جلد اول رو قضاوت کردم نه بقیه ی مجموعه
فکر میکنم هم که برمیگرده به سلیق ی ادما
قرار نیست همه خوششون بیاد از یه کتاب یا سریال یا آهنگ یا هرچیزی...
3

7

اره دیگه نظرات متفاوته 

0

من یه مدت میخواستم بشینم کل مجموعه هری پاتر رو بخونم. اما به این نتیجه رسیدم که درسته که قلم زیبایی داره اما واقعا اون کشش لازم رو نداره و نسبتا کتاب قدیمی ای هست. فکر کنم دلیل این همه معروفیتش این بوده که تا چندسال پیش این همه اثر فانتزی نداشتیم . البته نظر طرفداران این کتاب هم قابل احترامه و نمی دونم چرا یه سری به خودشون می گیرن 

2

منطقی ترین جوابی که میشد در پایان گفتگو اعلام کرد:
با وجود اینکه با عقیده‌شون راجب کتاب‌های فانتزی موافق نیستم، اما این کامنت تمام ماجرا رو توضیح داد.  

0

ستاره

ستاره

1404/5/7

باورت میشه من باهات  کاملا موافقم:)))) 

2

ستاره

ستاره

1404/5/7

دنیای فانتزیش واقعا چیز خیلی معرکه ای نبود که مثلش تو دنیا نباشه
و یذره زیادی معروف شده... 

2

راستش منم از کسایی هستم که طرفدار هری پاتر نیستم و خب مواردی که اشاره کردین، جز مشکلات کتاب هستن.
یه جاهایی خوب بود، یه جاهایی بد، در کل یک‌کتاب  کاملا معمولی‌.‌مثل خیلی کتاب های دیگه.اما خب زمانی که منتشر شد واقعا نو و جدید بود.
متاسفانه یه سری طرفدار افراطی داره که هیچ جوره حاضر نیستن بپذیرن کتاب ضعف هایی هم دارن.
2

4

متاسفانه عده‌ای از جمله خود شما متوجه نمیشن راجب ژانر فانتزی و نه فقط قلم رولینگ و هری پاتر صحبت میکنیم. من اصلا طرفدار دوآتیشه هری پاتر نیستم.  

0

اتفاقا من دارم درباره‌ی خود کتاب هری پاتر صحبت میکنم نه ژانر فانتزی.
نگفتم شما طرفدارش هستی یا نیستی ، من اصلا به شما اشاره کردم ،نه.
@angrybookworm 

0

این موضوع کلا انگار جزو بحث‌هاییه که بین کتاب خون‌ها تفرقه می‌ندازه🤣
حالا من خودم خیلی نظره خاصی ندارم درموردش چون یه مجموعه کتاب عادیه که نه خیلی خوشم میاد نه بدم میاد (و همین موضوع فعلا دستمو برای خریدن ۳ جلد اخر بسته) 😂😂

3

-اخگر

-اخگر

1404/5/8

جی کی رولینگ احیاکننده ژانر فانتزی بوده. دنیای خاصی رو برای کتابش طراحی نکرده و روند داستان در دنیای انسان‌ها پیش میره. نباید زیاد توقع دنیای فانتزی خاصی ازش داشته باشیم. بنظرم اگر هری پاتر رو کامل بخونین خیلی خوب میشه. خیلی مجموعه هری پاتر مفهوم داره. از عشق مادر به فرزند و فداکاری گرفته تا دوستی و ... در کل فیلم بنظرم نسبت به کتابش خیلی خیلی ضعیف‌تره چون خیلی از صحنه ها نیست و فرق میکنه یا شخصیت‌ها رو حذف کردن. از جلد اول نمیشه قضاوت کرد چون تازه داستان شروع شده و همه چی خوبه وقتی پیش برید همه چی هیجانی‌تر و قشنگ‌تر میشه. معروف شدنش مردمی بود. الان کتابای فانتزی خیلی سطح پایین و ساده در حال ترند شدن هستن که هری پاتر واقعا شاهکار میشه در برابرشون. سبک هری پاتر فانتزی والا نیست و دنیا در دنیاست. در کل سلیقه‌ایه و صرفا نظرم رو گفتم.🎀 

4

من واقعا فکرشو نمیکردم یادداشتی که یک ماه پیش گذاشتم بحثش به اینجا برسه😂
منطق بعضی هاروهم درک نمیکنم که میگن من نباید ژانر فانتزی بخونم
درسته ژانر مورد علاقه ی من نیست و اولویت من نیست اما از بعضی از کتاب هاش لذت می برم
حالا مشکل قلم خانم رولینگه یا کتاب هری پاتر نمیدونم این کتاب رو دوست داشتم ولی نه اونقدرا، که فکر میکنم کاملا سلیقه ایه.
ضمن اینکه من هبچ.توهینی نکردم پس یقه ی منو نگیرید که وااای چرا این کتاب از نظرت فلانه
حق خودم میدونم که نظرمو بدم در صورتی که هیچ بی احترامی ای نکرده باشم
قرار نیست همه از یه کتاب خوششون بیاد حالا هرچقدر هم که معروف و فلان و فلان باشه.
1

1

-اخگر

-اخگر

1404/5/8

اون دیگه منطق نیست به کسی ربطی نداره شما چی میخونی که آخه. خودت و ناراحت نکن در کل میشه خیلی منطقی بحث کرد در موردش کتاب واقعا سلیقه‌ایه یکی خوشش میاد یکی نه.⭐ 

1

نظرتو پسندیدم. خودم واقعا هری پاتر و دوست دارم ولی دلیل نمیشه منکر ضعفاش باشم.
ژانر فانتزی یکی از سخت ترین ژانراییا که معمولا یه نویسنده باهاش روبه‌رو میشه چون بقیه ژانرا رو میتونی تبدیل به زیرژانر فانتزی کنی و تو فانتزی واقعا باید بکوبی و از نو بسازی. از جغرافیا و فرهنگ و اینا بگیر تا غیره البته که هری پاتر موضوعش فرق میکنه.
تو یه دنیای مدرن اتفاق میفته و فقط مکان‌هایی که جادو در اونجا وجود داره مخفیه.
( احساس میکنم مطالبو قاطی کردم) بگذریم به نظر من یه کتاب خوب بود که شاکله‌ش برای خیلیا جذاب به نظر میرسه. در حالی که معتقدم و کتابایی خوندم که نسبت به هری پاتر چند قدم جلوترن.
قبلا یه مستندی دیدم راجب یه دخترخانومی بود میگفت هری پاتر حرفای ناگفته نوجووناس.
و برای من جذابیتش فقط به اون جادو جنبلش نیست. بلکه اینه که خودمو در شخصیتا میبینم. گاهی درک نشدناشون . تلاشاشونو اینا و...
ولی خدایی چندتا از کتابای ترند رو هری پاتر ۱۰ هیچ میزنه :)
1

2

من با نظر شما تا حدی زیاد موافقم
و بله صد در صد هری پاتر خیلی خیلی از کتابهای به اصلاطح ترند الان جلوتره... 

2

الان یه سری یقه ی منو گرفتن که چرا فانتزی میخونی
خب اخه یعنی چی
الان یکی از مجموعه های مورد علاقه ی من نبرد با شیاطین دارن شانه که کاملا فانتزیه
و با کمال احترام فکر میکنم همون حلد اولش صد هیچ هری پاتر رو میزنه.
1

3

میدونم عزیزم:) منم دوست دارم این کتابو مطالعه کنم ولی امکانش نیست🎀 

0

به نظرم هری پاتر به خاطر فانتزیش معروف نشده چون خیلی خیلی کتاب های دیگه ای هستن که به قول بعضی از نظرات همین جا ده هیچ از هری پاتر جلوترن. و اصولا از اونجایی که دنیای هری پاتر خیلی خیلی به دنیای ماگل ها نزدیکتره_و اصلا همین باعث میشه خیلیا به رسیدن به هاگوارتز امیدوار باشن_ نباید فانتزیش اونقدر پیشرفته باشه که غیر واقعی به نظر بیاد. و فانتزیش واقعا عادی و معمولیه. ولی اون چیزی که باغث جذب طرفدار شده(من خودم پاترهد دو آتیشه‌م)  اون قلم نویسنده‌ست، فضاپردازی قوی محیطه، اون جا دادن حس عشق توی جادوعه، اینکه پایان داستان این نکته به وضوح قابل مشاهده‌ست که جادو توی خیلی از چیزهای زندگیت تاثیر نداره بلکه انسان بودنه که موثره. شخصیت پردازی داستان بسیار بسیار متنوع و قویه. و یکی از مهمترین چیزی که خیلی از طرفدار ها از جمله خودم رو جذب کرده اینه که به  وضوح "خانه بودن هاگوارتز" برای هری  دیده میشه و میگم از  

0

(ادامه‌ی حرفم) اونجایی که قلم نویسنده‌، فضا پردازی و شخصیت پردازی قویه، این حس خونه بودن هاگوارتز، خانواده بودن ویزلیا و هرماینی به خواننده هم منتقل میشه و باعث میشه که احساس کنه اون هم جایی توی هاگوارتز داره. و میگم شخصیت پردازی متنوعه و باعث میشه دستت برای رویا پردازی راجع به خودت توی اون دنیا باز باشه. همه‌ی اینا دست به دست هم میدن و باعث میشه کتاب مشهور بشه. وگرنه به فانتزی بود که فکر نکنم در این حد بخواد پرطرفدار بشه

0

آقا چون همه دارن نظر میدن منم بگم؟😂
 هری پاتر در حد یه خاطره و  یه نوستالژی برای همه ما ارزش داره همین و تمام!

3

اصلاً به نظر من انقدر طولش ندین
یکی کتاب رو دوست داره یکی نداره دیگه!

1