بریده‌های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

بریدۀ کتاب

صفحۀ 212

همین جور که در جامعه اسلامی این جوری بود. در جامعه اسلامی مردم بند گان خدا بودند نه بند گان قدرت‌ها. حتی در آن‌وقتی که مسیر جامعة اسلامی انحراف بیدا کرده بود و صددرصد اسلام نبود هم این جور بود. حتی در همان سال‌هایی که فتح ایران انجام می‌ گرفت، اثر تربیت‌های نبوی و قرآنی در مردم بود. يك نفر حاکم سیاسی سر منبر می‌ گوید، اگر من کج شدم مرا راست کنید، يك عرب بیابانی از بای منبر بلند می‌شود می‌گوید اگر راست نشدی و کج شدی، با این شمشیر تو را راست خواهیم کرد. آیا سربازها و شرطه‌ها به سرش ریختند؟ او را به‌عنوان اخلال در وضع به زندان انداختند، از بین بردند، نابود کردند؟ ابدا. حرف درستی زده بود، حرف منطقی‌ای زده بود. آزادی به‌معنای مطلق‌العنانی نه، آزادی به‌معنای تبعیت از يك قانون صحیح انسانی، که در روح انسان، در آن نظم و در آن اجتماع، انسان بار هیچ کس را بر دوش نبرد، حتی بار حاکم را. اگر حاکم از طرف خدا حرف زد. به الهام خدا حرف زد؛ حاکم اسلامی‌ست، حرفش مورد قبول قرار می‌گیرد. اگر به الهام الهی سخن نگفت، حرف او هم مردود می‌شود.

6

بریدۀ کتاب

صفحۀ 33

از صفحه 33 تا 46 رهبانیت کار اشتباهی است که برخی عالمان یهود و نصاری در پیش گرفتند مسلمان از رهبانیت به دور است، باید غریق و وبازده را نجات دهد، باید به زره تقوا به دنیای گناهکاران برود و از آنان دستگیری کند رحمت خدا با نشستن و دعا کردن برای پوشش خطاها حاصل نمیشود بلکه طیق آیه واطیعوالله و الرسول لعلکم ترحمون باید رحمت خدا را با عمل و اطاعت از خدا و رسول به سوی خود جذب کنیم اسلام با حرک ت کردن و سبقت گرفتن از دیگران اصلا مخالف نیست اما سبقتی که مد نظر اسلام است سبقتی است که به سوی مغفرت و بهشت باشد مغفرت خدا هم زمانی شامل حال ما میشود که زخم هایی که بر اثز گناهانمان بر روح ما نقش میبندد به واسطه اعمال جبرانی ما التیام پیدا کند، پس اگر یک گناه ما باعث زخمی شدن روح ما و کند شدن حرکت روح به سوی کمال شد باید بیشتر تلاش کرد و تا خلأ به وجود آمده در روح ما جبران شود از نشانه های متقین: انفاق، کظم غیظ، عفو کننده لغزش ها، یاد خدا انفاق یعنی پر کردن خلأ ها و نیاز های دیگران و جامعه، انفاق با صدقه فرق دارد و انفاق از ویژگی های متقین است الکاظمین الغیظ یعنی فرو بردن خشم و در حاات خشم تصمیم نکرفتن و کاری نکردن است نه فزاموش کردن خشم و العافین عن الناس هم به معنی درگذشتن از لغزش های دیگران است نه خطاهای تعمدی دیگران زمانی که وسوسه های شیطانی یا افراد ناباب ما ذا احاطه مردند باید به یاد خدا باشیم

0