زهرا عالی حسینی

زهرا عالی حسینی

بلاگر
@zahra_alihosseini
عضویت

دی 1400

68 دنبال شده

224 دنبال کننده

                چه تأسف بار است که در پایان عمرت بگویی "همه چیز می‌دانم، هیچ چیز به درد بخوری نمی‌دانم. ابداً نمی‌دانم در این دنیا برای چه زندگی کرده‌ام!"
جوان خام، فئودور داستایفسکی
              

یادداشت‌ها

نمایش همه
        کتاب را مدت ها پیش خوانده‌ام. دوست داشتم دوباره بخوانمش تا بتوانم یادداشت مفصل‌تری بنویسم اما مدتی است، علی‌رغم میل خودم از خواندن فاصله گرفته‌ام و شاید وقتش است کمال‌گرایی را کنار بگذارم.
همه یادداشت ها به نکات خوبی اشاره کرده‌اند، و برای اینکه من همه همان ها را تکرار نکرده باشم، می‌خواهم به نقطه قوت دیگری بپردازم.
توی یکی از جلسات داستان‌خوانی‌مان، یک‌بار کسی گفت: «وقتی داستانی می‌نویسیم باید بدانیم داریم برای چه مخاطبی می‌نویسیم، که این داستان را پدر پنجاه ساله من هم می‌فهمد و مقصودش را درک می‌کند یا فقط برای اشخاص خاصی نوشته شده.»
به‌نظر من نقطه قوت این کتاب همین است. کتاب، کتابِ مردم است و به زبانِ مردم است. طوری که اگر دست یک نوجوان بدهید یا یک پیرمرد تفاوتی نمی‌کند.
قلم ساده و روان است، مقاصد پنهان و در لفافه نیست، تعلیق خوبی دارد و مخاطب را تا آخر می‌کشاند و گره‌گشایی هم آن‌قدر طول نمی‌کشد که کسی را خسته کند. برای همین احتمالاً می‌تواند نظر اغلب مردم را جلب کند، نه فقط عده‌ای خاص.
هرچند که می‌شد انتظار بیشتری هم از داستان داشت. نه اینکه این داستان خوب نباشد، ولی اگر بخواهم نسبت اثر با نویسنده‌اش را هم در نظر بگیرم، من داستان کوتاه های خیلی بهتری هم از این نویسنده خوانده‌ام که بعضی‌هایشان واقعاً ظرفیت بیشتری داشته‌اند.

و در آخر، تا زمانی که این خاک دشمن داره، مرد نباید بی‌قلم باشه:)
خسته نباشید آقای نویسنده. منتظر کار های بعدیتون هستیم.
      

8

        اگر به هر دلیلی مجبور هستید کودکتون رو، برای مدتی طولانی ترک کنید، این کتاب قصه برای آماده کردن بچه خیلی کمک کننده است. چون بچه ها درک درستی از زمان ندارند. و نمی‌دونن ممکنه واقعاً چقدر طول بکشه، اونا دامنه خیلی محدودی رو می‌بینن و تو دنیای کوچیکشون همه زمان هاشون حول محدوده روز قبل تا فردا می‌چرخه:)
و یا اینکه با این مواجهه ناگهانی ممکنه فکر کنن شما برای همیشه تنهاشون گذاشتید و آسیب خیلی زیادی ببینن.
این کتاب قصه به خوبی مفهوم گذشت زمان طولانی، دلتنگی، انتظار، و عشق والد رو منتقل می‌کنه.
هرچند علی‌رغم محتوای خیلی خوبش تصویرپردازی خیلی غم‌انگیزی داره.
می‌تونید قبل از رفتن یک جلد از اینا به کودک دلبندتون هدیه بدید و وقتی می‌خواید براش بخونید اسم کیپلینگ و مادرش رو با اسم بچه و خودتون جا به جا کنید تا درک و هم‌ذات پنداری بهتری داشته باشه.

پ.ن: برای زینب عزیزم، که می‌ترسم مجبور شم به زودی ترکش کنم و خیلی می‌ترسم از اینکه حالا که اینقدر به خودم وابسته‌ش کردم بهش آسیب بزنم:)
"روباه گفت: آدم ها این نکته را فراموش کرده‌اند ولی تو از یاد نبر. تو هر چیزی را که اهلی کنی، مسئول آن خواهی بود. تو مسئول گل خود هستی..."
      

21

7

        با اینکه اصلاً انتظارش رو نداشتم، این کتاب برای ویِ چهارساله خیلی جذاب بود. در تمام طول کتاب با دقت به تصاویر و توضیحات من توجه می‌کرد و مدام هم سوال می‌پرسید که مثلاً "ماشین بنزینی درختا رو خراب می‌کنه؟ میشه برام ماشین مسابقه بخری؟ ماشین حمل زباله آشغالا رو کجا می‌ریزه؟ رو صندلیا؟ بعد که جمعشون کرد کجا می‌بره؟ ما میتونیم سوار تریلی شیم؟ چرا تریلی وسایلا رو می‌بره برای مغازه ها؟ چرا نمیاره در خونه خودمون؟" و کلی سوال دیگه درباره ماشین ها! حقیقتاً من از سوال پرسیدنش و علاقه نشون دادنش و این تعاملی که با کتاب ایجاد شد خیلی خوشحال شدم؛)
از اول تابستون داریم باهم یک سری کتاب های آموزشی می‌خونیم، ولی اون کتاب ها نتونسته بودن اینقدر نظرش رو جلب کنن یا اینکه علی‌رغم انتظار کشیدن من اونقدرا هم سوالی در ذهنش ایجاد نمی‌شد.

پ.ن: ولی معرفی ماشین ها کامل نیست و خیلی ها از قلم افتادن و ضمناً تعدادیشون هم خیلی برای بچه های ایران کاربردی نداره.
      

6

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

نمایش همه

بریده‌های کتاب

نمایش همه
بریدۀ کتاب

صفحۀ 38

کودکان فقط مفهومی کلی از آنچه می خواهند انجام دهند در ذهن دارند و برایشان مشکل است منظور خود را منظم کرده و آن را بیان نمایند. بسیاری از والدین نیز بدون توجه به این نکته فقط به تعبیر و تفسیر خود از گفتار و رفتار فرزندشان بسنده میکنند و به آن قانع می شوند. در صورتی که اگر حرکات و گفتار و اندیشه های کودکان برای والدین فهم پذیر نبود لازم است از آنها توضیح بیشتری بخواهند. با این روش، افزون بر اینکه والدین به کودکان فرصت می دهند مقاصد خویش را بیان نمایند، در آنان انگیزه ایجاد میکنند و علاقه خودشان را نیز بیش از پیش بر او آشکار می سازند. چنانچه کودکان به این روش عادت کنند تمام اعمال خود را منطقی ترو عقلانی تر انجام خواهند داد و در موقع ارتباط با اطرافیان ، مخصوصاً کودکان از سویی بهتر میتوانند خواسته ها و ذهنیات خود را به آنان منتقل کنند و از سوی دیگر سعی میکنند به انتظارات فرد مقابل دقیق تر بنگرند و مطالب او را بهتر بفهمند. در این صورت کودکان از هر نزاع و کشمکشی جلوگیری خواهند کرد.

1

بریدۀ کتاب

صفحۀ 25

وقتی والدین کاری را به‌جای فرزندشان انجام می‌دهند، ناخودآگاه طبق میل درونی خودشان رفتار کرده‌اند و با زبان بی‌زبانی می‌گویند انتظار داشته‌اند فرزندشان زودتر بجنبد یا کار را بهتر انجام دهد یا اینکه نحوه کار او والدین را قانع نکرده است. اگر این رفتار والدین ادامه یابد، در کودکان نوعی بی‌علاقگی به تمام فعالیت‌های روزانه‌شان به وجود خواهد آمد. کودکان در مقابل این رفتار والدین دو نوع واکنش از خود بروز می‌دهند: ۱.به تمام فعالیت‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند؛ ۲.رفتاری تهاجمی به خود می‌گیرند. هر دوی این رفتار ها مخرب بوده و باعث ناسازگاری کودکان در مدرسه و جامعه می‌شوند؛ زیرا کودکان نیز باید مثل سایر اعضا عمل کنند و در مدت کوتاهی مطالب و فعالیت‌های زیادی را که در کودکی نیاموخته‌اند، فرابگیرند و سازگاری‌های اجتماعی بسیاری از خود نشان دهند؛ اما چون تحمل این وضعیت برای آنان سخت و ناخوشایند است و ممکن است موفق به این کار نشوند، خیلی زود از مدرسه خسته و بیزار می‌شوند.

0

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.