بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

سعید حاجی آبادی

@saeed72

16 دنبال شده

8 دنبال کننده

                      
                    
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

نمایش همه
                بخشی از متن کتاب صفحه 302 ( جریان مربوط به قبل از انقلاب و در زمان تبعید آیت الله خامنه ای) : اتومبیلی که در تهران زیر پایم بود یک سواری پژو چهارصد و چهار بود که یکی از اتومبیل های حاجی قدیریان بود چون ایشان تاجر بازاری بود و چند اتومبیل داشت ایشان یکی از بسیار آدم هایی است که پس از پیروزی انقلاب کسب درآمد دنیوی را رها کردند تا در خدمت به انقلاب اسلامی با خدا معامله  کنند البته کسانی هم بودند که از انقلاب به عنوان دکان کاسبی برای زندگی خود استفاده کردند

کتاب عالی، با متنی روان و خاطراتی جذاب بود البته  این کتاب در اصل بزبان عربی نگاشته شده و مخاطبش هم عرب زبان ها بوده و بعد ترجمه شده.  
کتاب درباره خاطرات رهبر از زندان ها و تبعید ها است بهمین دلیل از قضایای معروف انقلاب و مواردی که به موضوع کتاب خیلی ربط نداره یا اشاره نکرده یا گذرا رد شده و اگر در مورد روند و تاریخ انقلاب می خواین اطلاعات بدست بیارین اصلا توصیه نمیشه، البته اینم بگم که قسمت پی‌نوشت ها، عکس ها و اسناد اطلاعات جذاب و خوبی داره 
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

فعالیت‌ها

            فضای کتاب زیاد از حد احساسی و عاشقانه هست. در زندگی واقعی ، مرد تا این حد عاشق و شیدا کمتر پیدا می‌شود . می توانست شبهات شیعه و سنی را بهتر حل کند. شاید هم می‌خواسته یکی از اشکال نفوذ داعش و وهابی ها را به خانه های عراق و موصل و سوریه نشان بدهد که به نظرم در این کار موفق بوده .اگر از میزان  عاشقانه های غیرضروری کمتر می‌کرد سبب موجز شدن سخن و  راحتی خوانندگان می‌شد.این کتاب را به همراه دو کتاب صوتی دیگر، از همین نویسنده ، به نام "دمشق شهر عشق " و " آمرلی" گوش دادم. باعث شد تا کمی در مورد شکل گیری داعش در سوریه مطالبی در اینترنت بخوانم که خلاصه آن به شرح زیر است:
خیییلی سال قبل ، سال ۷۲ ، سوریه رفتیم . هنوز حافظ اسد سرکار بود ولی حجاب زنان سوری شل شده بود. قانون حجاب در مراکز بازار و پاساژ برقرار نبود و فقط در حرم حصرت زینب و رقیه ، اجازه ورود بی چادر را نمی‌دادند. مسئول کاروان که حداقل ده سال بود ، زائر می‌برد سوریه گفت، اولش زنان غیر مسلمان معترض به حجاب بودند و برایشان آزاد شد ولی بعد از آن زنان مسلمان هم شل شدند . البته همان موقع هم در لوکس ترین پاساژهای دمشق،  ما برهنگی در حد شمال تهران کنونی نمی دیدیم. گذشت و گذشت و من دیگر سوریه نرفتم. اما می‌شنیدم از دوستان که وضعیت پوشش به برهنگی رسیده و مشروب هم علنا صرف می‌شود. طبعا این شل دینی و شل قانونی به تدریج تمام اقشار از جمله نظامیان را نیز فراخواهد گرفت. طوری که شهید همدانی در خاطرات خودشان می‌گویند سال ۹۲ با بشار اسد دیدار کردم و وقوع جنگ داخلی و نفوذ داعش را به وی گوشزد کردم .او مرا به دیدار تیمسارهای بزرگ ارتش فرستاد. وقتی در جمع آنها حاضر شدم و صحبت کردم ، خیلی جدی نگرفتند و در عوض به من مشروب تعارف کردند! برایم جای تعجب بود که این فرماندهان که در محل کار باید لباس نطامی بپوشند ،با زیرپیراهنی و شلوارک می‌چرخند و بساط خنده و مستی شان به راه است. اینها چطور می خواهند زیردستان خود را در موقع لازم به نبرد فرابخوانند؟ 
همان موقع فهمیدم از ارتش سوریه در مقابل داعش کاری برنمی آید و باید نیروهای معتقد مردمی را سازماندهی کنیم.  
اگرچه در شکل گیری داعش و موفقیت نسبی آن در  سال‌های ۹۳ تا ۹۵  عوامل زیادی وجود دارد ولی انجام زیربنایی پروژه آندلس در سوریه ، در ایجاد مشکلات این کشور و موفقیت داعش سهم زیادی دارد. جایی که به واسطه سهل الوصول بودن دختران و برخورداری از زیبایی ها و طنازی هایشان ، مردان دیگر دلیلی برای قبول مسئولیت ازدواج نمی بینند و متاسفانه دختران جهت جذب پسران ، ولنگارتر می‌شوند ولی دست آخر ازدواجی صورت نمی‌گیرد.‌‌ 
مردی که تعهدی به خانواده و همسر و بچه و دین و کشورش  ندارد و عملا جزو همان دسته " من بی ناموسم" می باشد چرا باید جلوی داعش بایستد و جانش را به خطر بیندازد؟  دیگر برایش ناموس خواهر و ... هم معنا ندارد که پیشتر آنها را در حلقه هرزگان دیده‌است. 
از آن طرف شما فیلم تبلیغاتی داعش را ببینید. باور کنید من هم اگر سواد و همسر و بچه نداشتم و در ایران ساکن نبودم ، جذب می‌شدم. فیلمی زیبا از آفتابی عصرگاهی که بر درختان پارک می تابد و خانواده های مسلمان ( زنان محجبه خوش رو  همراه مردان زیباچهره)در پارک نشسته و در حال گفتگو و خورد و خوراک هستند و کودکانشان در حال دویدن و خندیدن. 
در فیلم خطاب به تمام مسلمانان جهان می‌گوید،  بیایید به مرکز خلافت  اسلامی که در ان هیچ جوانی مجرد نمی ماند و هیچ کودکی گرسنه نخواهد بود. زنان و مردان با هم برابرند و در خدمت الله ، با آسایش و آرامش زندگی می‌کنند. 
با این پیام‌ها و تبلیغات ، بسیاری از جوان‌های سوری و غیر سوری و حتی دختران مجرد که در کشورهای خودشان شرایط ازدواج سخت شده بود،  از تونس و لندن و اتریش و ... به داعش پیوستند.‌ اگرچه بعد فهمیدند اینها فریب بوده ولی چه فایده که یا به زور و با به تزویر مجبور به ماندن شدند. 
به نظر شما شرایط اجتماعی سوریه با ایران مشابهت پیدا نکرده؟ چند کلیپ از پروژه سوریه سازی ایران تابحال دیده اید؟ حجاب سنگر  مهمی  هست که باید از آن  دفاع شود.
وقتی در سال ۸۹ و ۹۰ سلسله خیزش های انقلابی در کشورهای عربی که از ات به عنوان بهار عربی یاد میشود،  آغاز شد، کشورهای استعمارگر متوجه قدرت خوابیده در پشت امت اسلام شد. اینکه علی رغم دوستی عروسک‌های خیمه شب بازی حاکم بر کشورهای اسلامی ، شهروندان این کشورها طرفدار حکومت اسلامی واقعی ( اسلام سیاسی) هستند. در اینجا دو هدف اصلی طراحی شد. 
۱- نباید ایران به عنوان کشور الگو مطرح شود. پس شورش‌های ۸۸ ایران را پررنگ کرد و احمدی نزاد را هم با واسطه مشایی منحرف کرد تا با رهبر زاویه بگیرد و بعدها رودر رو بایستد. این هدف هنوز هم با استفاده از ابزارهای متعدد دنبال می‌شود.
۲- ایجاد یک حکومت دروغین اسلامی در سوریه و عراق که این کار چند هدف کوچکتر را دنبال می‌کرد:
🧣کاهش جمعیت مسلمانان از طریق کشتن ، قحطی، فقر
🧣توقف پیشرفت کشورهای شیعی و مسلمان از طریق جنگ و استهلاک نیرو و سرمایه
🧣تفرقه افکنی بین شیعه و سنی و اقلیت‌های مذهبی ملی ایزدی و آشوری و کرد و ... ساکن در این کشورها
🧣ناامیدسازی مسلمانان از ایجاد یک حکومت اسلامی واقعی 
🧣کریه سازی چهره جهانی اسلام 
🧣قدرتمند کردن مافیای تجارت و قاجاق اسلحه و انسان و اعضای بدن و برده جنسی
🧣از بین بردن محور مقاومت عراق سوریه لبنان غزه و امن کردن مرزهای اسرائیل 
🧣 کاهش‌ اعتماد به نفس امت مسلمان و مطرح کردن کشورهای لائیک به عنوان کشورهای طرفدار امنیت و صلح و در نتیجه‌ مهاجرت نیروی کار به این کشورها

          
            چقدر به همسران شهدا بدهکاریم. طعنه های اطرافیان را تحمل کردند، با نجابت برخورد کردند، بچه هایشان را قهرمانانه بزرگ کردند.
دو فراز  فراموش نشدنی کتاب برای من:
۱-  ایام‌ تعطیلات نوروز در خانه های سازمانی دزفول ، شهید به همسرش می‌گوید فردا دوسه تا مهمان داریم. خانم هم یک قابلمه ماکارونی بار می‌گذارد که کفاف ۱۰ نفر را می‌داده. اما وقتی صدای یاالله شهید بلند میشود ، خانم سر بیرون می‌کند ، می بیند صفی در درحال ورود به منزل است که انتها ندارد.😳 
کل خانه او و خانه همرزم دیگر شهید که چسبیده به هم بوده پر می‌شود از مهمان.  خانم شهید و خانم آن همرزم شهید به فکر چاره می افتند که ناهار با یک قابلمه ماکارونی و این همه مهمان را چه کنند؟ آخرسر می‌روند هرچه سیب زمینی و تخم مرغ و آرد و پیاز داشته اند، آورده و کوکو سیب زمینی درست می‌کنند. بعد از پايان مهمانی ، شهید به خانمش میگوید الحمدلله خدا جور کرد و مهمانی خوبی شد و رزمندگانی که در ایام نوروز پیش خانواده هایشان نبودند را خوشحال کردیم☺️
همسرش می‌گوید آخر مرد تو به ما گفتی دو سه تا. نمی‌دانی چه استرسی کشیدم که این صف را دیدم.😐 شهید جواب می‌دهد وقتی به چند نفر تعارف کردم، کل لشگر خبر دار شدند و من هم دیگر رویم نشد چیزی بگویم، سوار وانت شدند و ...  😂
۲-همه می‌دانیم شهر مسکونی که بیشترین موشک و بمب و گلوله برآن فرود آمد دزفول است. اصلا به آن بلدالصواریخ ( شهر موشکها)  می‌گویند. ۱۷۶ موشک، ۲۵۰۰ بمب و گلوله به آن اصابت کرده است و همچنان مردمش تا آخر در شهر ماندند.😱
در این شرایط جنگی زهرا خانم همراه خانم همسایه ، بازار می‌رود و پارچه زمینه صورتی با آلبالوهای قرمز😍 می‌خرند و درون خانه موقتی سازمانی بتونی بمباران شده را با آن زیبا می‌کنند.🥰 پرده برای پنجره های شکسته، دامن برای گاز و سینک بدون کابینت ، پوشش برای دیوارهای زخمی می‌دوزند. این کار سبب افزایش روحیه همسایگان و همسرانشان می‌شود.💪 
          
🔻 «الغارات» به سال‌هایی از زندگی امیر مومنان (ع) می‌پردازد که کمتر برای ما بازگو شده است؛ سال‌هایی که کوفیان در جنگ سستی می‌کنند و معاویه به پشتوانهٔ همین سستی بارها مناطق تحت امر امام (ع) را غارت کرده و دوست‌داران امام را به شهادت می‌رساند. خواندن کتاب الغارات را از چند جهت ضروری می‌دانم:

🔻 اول اینکه حاوی نکات فراوانی درباب شیوهٔ حکمرانی و سبک زندگی حاکم در جامعهٔ اسلامی است. برای ما که فتواهای ضدونقیض و مصلحت‌سنجی‌های کاذب و توجیه شرعی ظلم و تبعیض و مدل‌های من‌درآوردیِ حکومت‌داری سردرگم‌مان کرده، تنها سرچشمهٔ پاکی که می‌تواند اصولِ رفتارِ حاکم با مردم و حقوقِ هرکدام بر یکدیگر را به ما آموزش دهد، سیرهٔ امیرالمومنین و سخنان ایشان است.

🔻 دوم اینکه الغارات میزان و معیار خوبی برای سنجش عملکرد مسئولان در عصر حاضر است و نشان می‌دهد تا چه حد پای‌بند به طریقهٔ علی بن‌ ابی‌طالب هستند و دولت‌شان رنگ و بوی علی را می‌دهد. برخلاف تبلیغات و مقدمهٔ سیاسی کتاب که مطالعهٔ آن را صرفاً در جهت تقویت گفتمان ولایت‌پذیری و اطاعت بی‌چون‌وچرا می‌داند، در جای‌جای کتاب نکات درخشانی‌ست که به شما نشان می‌دهد امروزه چقدر از مسیر عدل علوی دور افتاده‌ایم. برای مثال رجوع کنید به سخنان ابن ابی‌بکر دربارهٔ بیعت با حاکم که مشروط است بر رعایت حدود شرعی و عمل به سنت پیامبر؛ یا نحوهٔ برخورد امام با افشاگران فساد و سخت‌گیری به منصب‌داران متخلف. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا امام (ع) علی‌رغم گلایه‌های فراوان از مردم کوفه و تشویق آنان به جهاد، کسی را با زور یا محروم کردن از حقوقِ اولیه‌اش، به سربازی نفرستاد؟ چرا امام هیچکس را به بهانهٔ امنیت و اقتدار حکومت اسلامی، با اجبار راهی مرزها نکرد؟ و یا برای مثال به این فکر کرده‌اید که چرا امام این همه بر منبر خانهٔ خدا، از امت گلایه می‌کند و اندوهش را اظهار می‌دارد؟ چرا امام به بهانهٔ «افزایش امید و نشاط در جامعه» چشم بر حقایقِ تلخ و مشکلات نمی‌بندد و از این طریق منتقدان را ساکت نمی‌کند؟ بد نیست به این‌ها هم فکر کنیم...

🔻 سوم اینکه با خواندن این کتاب رنج‌های امیر مومنان بیشتر بر ما آشکار می‌شود. اغلب ما دربارهٔ خیانت طلحه و زبیر، مکر عمروعاص در صفین و افراط خوارج نهروان شنیده‌ایم، اما اگر با سال‌های پایانی خلافت حضرت آشنا نباشیم، تبیین دلیل مظلومیت ایشان و بی‌وفایی کوفیان کار سختی‌ست. پس اگر اهمیت دوران غارات بیشتر از جنگ‌های سه‌گانهٔ حضرت نباشد، کمتر نیست.

🔻 با وجود همهٔ آنچه در ضرورت مطالعهٔ کتاب گفته شد، چیزی که خیلی روی اعصاب خواننده‌ای مثل من راه می‌رود، ترجمهٔ بد و دم‌دستی کتاب است. کاملاً مشخص است که مترجم بر زبان عربی مسلط بوده اما در نگارش به زبان مادری‌اش مهارت چندانی نداشته است. این ویژگی منفی کتاب خیلی مرا آزار داد. علی بن ابی‌طالب بلندترین قله‌های فصاحت و بلاغت را فتح کرده و به اعتراف دوست و دشمن پس از قرآن کریم، فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین کلام متعلق به نهج‌البلاغه است. وقتی می‌خواهیم زندگی و سخنان حضرت امیر را ترجمه کنیم، این ترجمه باید حتی‌المقدور درخور بزرگی و زیبایی سخن آن حضرت باشد. حال آنکه مترجم محترم حتی بلد نیست جهت زیباتر شدن متن، افعال را به قرینه حذف و معادل‌های مناسب را در ترجمه انتخاب کند؛ لذا متن کتاب تبدیل شده به ترجمهٔ تحت‌اللفظی نسخهٔ عربی. ممکن است گفته شود که بنای مترجم بر روان بودن متن و آسانی مطالعه برای مخاطب عام است؛ اما نمی‌توانم این توجیه را بپذیرم. رعایت نکات ساده‌ای مثل همین حذف به قرینه و پرهیز از تتابع اضافات نه‌تنها متن را از حالت کودکانه درمی‌آورد، خواندنش را هم آسان‌تر می‌کند. 

🔻 درنهایت باید گفت که خواندن ترجمهٔ الغارات بر دوست‌داران و پیروان حضرت امیر واجب است؛ اما افسوس که ترجمهٔ بیش از حد ساده و سطحی کتاب، شیرینی و گوارایی کلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
            🔻 «الغارات» به سال‌هایی از زندگی امیر مومنان (ع) می‌پردازد که کمتر برای ما بازگو شده است؛ سال‌هایی که کوفیان در جنگ سستی می‌کنند و معاویه به پشتوانهٔ همین سستی بارها مناطق تحت امر امام (ع) را غارت کرده و دوست‌داران امام را به شهادت می‌رساند. خواندن کتاب الغارات را از چند جهت ضروری می‌دانم:

🔻 اول اینکه حاوی نکات فراوانی درباب شیوهٔ حکمرانی و سبک زندگی حاکم در جامعهٔ اسلامی است. برای ما که فتواهای ضدونقیض و مصلحت‌سنجی‌های کاذب و توجیه شرعی ظلم و تبعیض و مدل‌های من‌درآوردیِ حکومت‌داری سردرگم‌مان کرده، تنها سرچشمهٔ پاکی که می‌تواند اصولِ رفتارِ حاکم با مردم و حقوقِ هرکدام بر یکدیگر را به ما آموزش دهد، سیرهٔ امیرالمومنین و سخنان ایشان است.

🔻 دوم اینکه الغارات میزان و معیار خوبی برای سنجش عملکرد مسئولان در عصر حاضر است و نشان می‌دهد تا چه حد پای‌بند به طریقهٔ علی بن‌ ابی‌طالب هستند و دولت‌شان رنگ و بوی علی را می‌دهد. برخلاف تبلیغات و مقدمهٔ سیاسی کتاب که مطالعهٔ آن را صرفاً در جهت تقویت گفتمان ولایت‌پذیری و اطاعت بی‌چون‌وچرا می‌داند، در جای‌جای کتاب نکات درخشانی‌ست که به شما نشان می‌دهد امروزه چقدر از مسیر عدل علوی دور افتاده‌ایم. برای مثال رجوع کنید به سخنان ابن ابی‌بکر دربارهٔ بیعت با حاکم که مشروط است بر رعایت حدود شرعی و عمل به سنت پیامبر؛ یا نحوهٔ برخورد امام با افشاگران فساد و سخت‌گیری به منصب‌داران متخلف. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا امام (ع) علی‌رغم گلایه‌های فراوان از مردم کوفه و تشویق آنان به جهاد، کسی را با زور یا محروم کردن از حقوقِ اولیه‌اش، به سربازی نفرستاد؟ چرا امام هیچکس را به بهانهٔ امنیت و اقتدار حکومت اسلامی، با اجبار راهی مرزها نکرد؟ و یا برای مثال به این فکر کرده‌اید که چرا امام این همه بر منبر خانهٔ خدا، از امت گلایه می‌کند و اندوهش را اظهار می‌دارد؟ چرا امام به بهانهٔ «افزایش امید و نشاط در جامعه» چشم بر حقایقِ تلخ و مشکلات نمی‌بندد و از این طریق منتقدان را ساکت نمی‌کند؟ بد نیست به این‌ها هم فکر کنیم...

🔻 سوم اینکه با خواندن این کتاب رنج‌های امیر مومنان بیشتر بر ما آشکار می‌شود. اغلب ما دربارهٔ خیانت طلحه و زبیر، مکر عمروعاص در صفین و افراط خوارج نهروان شنیده‌ایم، اما اگر با سال‌های پایانی خلافت حضرت آشنا نباشیم، تبیین دلیل مظلومیت ایشان و بی‌وفایی کوفیان کار سختی‌ست. پس اگر اهمیت دوران غارات بیشتر از جنگ‌های سه‌گانهٔ حضرت نباشد، کمتر نیست.

🔻 با وجود همهٔ آنچه در ضرورت مطالعهٔ کتاب گفته شد، چیزی که خیلی روی اعصاب خواننده‌ای مثل من راه می‌رود، ترجمهٔ بد و دم‌دستی کتاب است. کاملاً مشخص است که مترجم بر زبان عربی مسلط بوده اما در نگارش به زبان مادری‌اش مهارت چندانی نداشته است. این ویژگی منفی کتاب خیلی مرا آزار داد. علی بن ابی‌طالب بلندترین قله‌های فصاحت و بلاغت را فتح کرده و به اعتراف دوست و دشمن پس از قرآن کریم، فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین کلام متعلق به نهج‌البلاغه است. وقتی می‌خواهیم زندگی و سخنان حضرت امیر را ترجمه کنیم، این ترجمه باید حتی‌المقدور درخور بزرگی و زیبایی سخن آن حضرت باشد. حال آنکه مترجم محترم حتی بلد نیست جهت زیباتر شدن متن، افعال را به قرینه حذف و معادل‌های مناسب را در ترجمه انتخاب کند؛ لذا متن کتاب تبدیل شده به ترجمهٔ تحت‌اللفظی نسخهٔ عربی. ممکن است گفته شود که بنای مترجم بر روان بودن متن و آسانی مطالعه برای مخاطب عام است؛ اما نمی‌توانم این توجیه را بپذیرم. رعایت نکات ساده‌ای مثل همین حذف به قرینه و پرهیز از تتابع اضافات نه‌تنها متن را از حالت کودکانه درمی‌آورد، خواندنش را هم آسان‌تر می‌کند. 

🔻 درنهایت باید گفت که خواندن ترجمهٔ الغارات بر دوست‌داران و پیروان حضرت امیر واجب است؛ اما افسوس که ترجمهٔ بیش از حد ساده و سطحی کتاب، شیرینی و گوارایی کلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
          
ایرانی پس از بیست سال (رمان تاریخی در مورد حکومت و منش معاویه و عمر و عاص) آزادی معنوی (شهید مطهری) حماسه حسینی (شهید مطهری) طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ( رهبر انقلاب) انسان 250 ساله ( در خصوص زندگی سیاسی ائمه از رهبر انقلاب) ترجمه الغارات ( بخش روایت نشده)حکومت امام علی (ع)) حکایت زمستان ( داستان اسرای زمان جنگ ایران و عراق) وقتی مهتاب گم شد ( داستان یکی از رزمندگان زمان جنگ) خارجی : مجموعه کتاب‌های هری پاتر کتاب های ژول ورن رمان سینوهه ملت عشق فعلاً همینا یادمه 😉😊
                این کتاب داستانی جذاب و  پرکشش داشت فقط آخر کتاب داستان ناتمام موند و دقیقا مشخصه جلد دوم این کتاب در آینده منتشر میشه ( شاید هم شده ولی من ندیدم)

نحوه دستگیری علیزاده با اونهمه تعریفاتی که ازش قبلا شده بود و با اینکه با هماهنگی سپاه قدس وارد ایران شد بنظرم ساده بود 

در کل این کتاب، یک رمان خوب، جذاب و خواندنی با مخلوطی از هیجان، معما گونه، جنایی و خشونت +18 هست و توصیه می کنم بخونیدش 
        

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.