محمدحسین معصومی

محمدحسین معصومی

@frederick1420

81 دنبال شده

54 دنبال کننده

            یک آدم معمولی، زیر سایه خدا...
باورکنید منم اولین باره دارم زندگی میکنم! ☹️
          
@taahaa_1420

یادداشت‌ها

نمایش همه

2

        چه چیزی اساسا دینی و جزو بنیاد گرایی نیست!؟
این سوالیه که در مواجهه با کتاب بعد از مطالعه اون برام به وجود اومد، برخلاف تئوری ها و نظریه هایی که در مورد جهان فعلی داده میشه...
بنیادگرایی به نوعی رقیب مستقیم مفهومی مثل سکولار و یا تا حدی فردگرایی میتونه باشه... بستگی به نوع تفسیر و نگاه رهبر و یا جامعه داره.
به صورت خلاصه:بنیادگرایی یعنی یک مفهوم و یا عقیده که شامل صفر تا صد زندگی میشه و تمام زندگی یک فرد رو بهش قالبی خاص و مشخص میده.
این در جهان امروزی غالبا رنگ دینی داره، یعنی بنیادگرایی دینی...
کتاب ارمسترانگ(که سابقا خودش در صومعه کار میکرده و یک کاتولیک بوده) یک کتاب بسیار عجیب و غریب محسوب میشه برای من.
کتابی که مطالب خیلی زیادی درون خودش داره و به نوعی یک کتاب تاریخی_تحلیلی هست که سه خط داستان رو مجزا در سه ادیان داره و شروعش از سقوط اندلس  هست و ماجراهای بنیادگرایی که شروع میشه. حالا چرا از اندلس شروع کرده؟ به نظرم طبیعیه. چون یک فرد مسیحی و غربی هست و عینک و جهان بینی و نکته سنجی به خصوص خودش رو داره وگرنه اگر قرار بود خیلی ریشه ای تر عمل بکنه، ایران و عربستان یا یونان هم میتونست جزو گزینه ها باشن...
کتاب عملا سه محتوی بزرگ درون خودش داره:تاریخ+دین+سیاست، که با پیچیدگی خاص خودشون در طول تاریخ نگارش شده.
کار پژوهشی این کتاب واقعا خارق العادست. کتاب بعد حادثه 11 سپتامبر نوشته شده و به نوعی دغدغه ی  نویسنده شده.
مطالعات و تحقیق ادیان که توسط ارمسترانگ انجام شده واقعا یک کار عظیم و درجه یک هست به خصوص اینکه با یک قلم غیر تخصصی و تا حد زیادی روان چاپ شده.
یکی از مباحث کتاب، مجوز اون هست. نمیدونم چقدر حرفم درسته یا غلط، ولی کتاب چون ممیزی ها و تفسیر خاص خودش رو داره که ناشر هم بهش اشاره کرده، کتابی هست که زیاد گیر نمیاد و  تا جایی که میدونم فقط یک نسخه از اون چاپ شده(1396) که بسیار نکته تاسف باری هست حداقل بابت اینکه الان به سختی گیر میاد با وجود کیفیت چاپ و جلد فوق العاده اون و ترجمه کم نقص.
کتاب "صلحی که همه صلح ها رو به باد" رو هنوز نخوندم ولی از محتوی و حجم اون تا حدی خبر دارم، فکر میکنم مطالعه این دو منبع کنار هم میتونه خیلی خیلی برای خواننده ای که علاقه به تاریخ داره کمک کنه.
همونجور که گفتم این کتاب حجم قابل توجه و مطالب زیادی داره که به شدت مستعد هست یک خلاصه نویسی و چکیده ازش ساخته بشه و آسیب زیادی به مطالب اصلی هم وارد نشه ولی یک نکته که به شدت برای من اذیت کننده بود، چینش و ویراست مطالب بود...
خیلی خیلی محشر میشد اگر همین کتاب تبدیل به یک کتاب سه جلدی میشد در مورد مسیحیت و یهود و اسلام؛ به جای اینکه مطالب، فصل به فصل و سه دین  توام با هم ارائه بشه که دارای مطالب خاص و سنت خودشون هستن . این موضوع هم باعث سردرگمی خواننده میشد و هم نیازمند یک تمرکز فوق العاده بود که بتونه ببینه چیزی که میخونه چی هست و یا چی بود! به خصوص در مورد یهود که اسامی و سنت های بسیار ناآشنا و با تلفظ های خاصی بودن.
با وجود همه سخت بودن مطالب و زیاد بودن اون، شیرینی مطالب بسیار زیادتر بود.
ای کاش مجبور نبودم کتاب رو به کتابخونه برگردونم، چون همین الان که کتاب رو تموم کردم، دوست دارم دوباره از اول شروع به خوندن کنم چون واقعا این کتاب غنی رو نباید یک بار خوند، با وجود تمام نقد ها و مسائلی که در محتوی وجود داره (مثل هر کتاب دیگه ای...). 
این دو نکته هم رو هم اضافه کنم.
1.کتاب پیش گفتار و پس گفتار مهمی داره
2.کتاب اطلاعات خوبی در مورد مفهوم اسطوره و چگونه بودن اون به مخاطب میده به نحوی که نمیدونم کتاب اسطوره گرایی ارمسترانگ الان برای کسی مث من حرف جدیدی داره یا نه... گرچه قطعا خوندن اون کتاب هم خالی از فایده نیست
      

4

        انتظار نداشتم!
با خودم عهد کردم کتاب هایی با عنوان بازاندیشی و برداشت و امثال این ها نرم. چرا؟ بابت سانسور و اختناق در باور ها... 
ولی به هر حال از این کتاب انتظار نداشتم! حتی برام سوال شده واقعا اذیت نشدن که به چنین کتابی مجوز بدن؟ 
به هر حال... 
کتاب متن کاملا روانی داره. با وجود اینکه کتاب کوچیکی نیست ولی میتونم تضمین کنم اگر سرعت بالایی داشته باشید میتونه در یک روز تمومش کنید. 
کتاب مثل اکثر کتاب هایی که نظرات اندیشمندان رو تجمیع میکنن، دارای مطالب نسبتا زیادی از شخص نویسنده هست که گاهی خوب و گاهی بد هست و بستگی به متن و موضوع داره. 
کتاب که در اصل یک پایان نامه هست، کلیت خیلی خوبی از شیوه تفکر و مسیر فکری آیت الله بهشتی به شما میده. 
این شیوه فکر و اندیشه از اونجایی اهمیت داره که به نوعی فرد شماره یک قانون اساسی نظام حاکم هست و سلیقه و دغدغه های ایشون مشخص میشه. 
کتاب نکات تیز شهید بهشتی رو بیان کرده که از نکات خیلی مثبت کتاب هست و چندی از اون ها رو به عنوان بریده گذاشتم. 
در مورد محتوی میشه خیلی صحبت کرد و حیف که اینجا به نظرم خیلی جای مناسبی نیست برای بیان اون ها
فقط در این حد بگم که مثلا در بحث ولایت مطلقه فقیه شهید بهشتی هم جزو افرادیه که به اون معتقد هست ولی تفاوتش با آرای کسانی مثل آیت الله مومن و مصباح یزدی و از سمت دیگه با کسانی مثل آیت الله جعفر سبحانی واقعا تفاوتی داره که میشه گفت اصلا ولایت متفاوتی رو قبول دارند!
میشه گفت اشتراک اون ها صرفا در اطاعت از فقیه هست و قبل از اون تفاوت ها دیده میشه، که با اینکه در حد یک جمله هست ولی تفاوت فوق عمیق ایجاد کرده ...
با اینکه ممکنه نسبت به آرای شهید بهشتی منتقد باشیم، ولی باید آرزوی این رو داشته باشیم که اگر قراره منتقد و دشمن داشته باشیم از جنس بهشتی و مطهری باشه و نه افرادی مثل.... (بماند...) 
      

7

1

        بسم الله
در مباحث فلسفه دین کتب زیادی مد نظر داشتم.ولی احساس کردم از نگاه اسلامی و از قضا یک فرد ایرانی بخونم بهتره دلیلشم دقیق نمیدونم.حسی بود :/
کتاب در واقع حجم بالایی داره.چرا؟ چون مبحث فلسفه دین رو گسترش داده.موضوعات ابتدایی و اصل مسئله، بررسی نظریات غربیان، بحث علم و دین، فقه، سکولاریسم،پلورالیسم دینی و... جزو این کتاب هستد که شاید برای بعضی ها مباحثی خارج موضوع و در قالب کلام اسلامی قرار بگیرن.
به هر حال کتاب روانه.با اینکه شاید در شروعش دست رد به کتاب بابت سنگینی(بابت مباحث اصول منطقی ارسطویی) اون بزنید ولی بعد از اون وارد فاز اصلی و جاده روان خواهید شد.
کتاب توان بالایی برای قوی شدن استدلال و رفع شبهات ذهنی برای فرد داره و هر چه جلوتر میرید سرعت حل مسائلتون خود به خود بیشتر میشه و ابعاد فکریتون هم گسترش پیدا میکنه البته این نکته رو هم حتما بگم! از دید اسلامی!
بخش فقهی کتاب واقعا زیاد و شاید غیر ضروریه ولی جامعه. یعنی واقعا خوب به مباحث پرداخته شده .
از نکات مهم کتاب برای دوستانی که در پی فلسفه سیاسی اسلامی از نوع و جنس پسامشروطه و افرادی مث ایت الله مصباح هستند این کتاب منبع بدی نیست .البته غالب این موارد در بحث فقه هست و با استدلال های منطقی صرفا اون ها رو تحکیم میکنن.
اگر بگیم یکی از منابع و پایه های مباحث حکومت اسلامی در عصر حاضر بابت چنین فقه و استدلال هایی هست اصلا اغراق نکردیم و البته که اینجا تازه شروع اختلاف علما و فیلسوفان اسلامی محسوب میشه!( البته به برکت استقلال و آزادی به خوبی به چنین کتاب هایی هم دسترسی داریم !!!!!!)
به هر حال کتاب در کل خوبی بود و استفاده کردیم گرچه که ما در زمانه متفاوتی زندگی میکنیم و نمیشه با مرغ یک پا زندگی رو گذروند...
      

3

        سلام و عرض ادب
بالاخره یکی از تحلیلی ترین و شاید سخت خوان ترین کتاب های تاریخی رو تموم کردم.(سخت خوان البته برای منِ کم سواد) 
نکته ای که باید در مورد کتاب دونست این هست که نویسنده، دکتری ادبیات  از دانشگاه تهران داره بعلاوه  علاقه زیادی به دوران قاجار و ادبیات اون داره. 
مسئله مهم و اساسی کتاب هم نشات گرفته از همین موضوع ادبیات هست. 
پس لازمه اول کار این قضیه برای خواننده مشخص و دقیق باشه. 
پس شاید بهتره اینجور نتیجه بگیریم که این کتاب رو نباید به عنوان کتابی تاریخی خواند بلکه باید به عنوان کتاب زبان شناسی قاجار خواند!!
وجه اصلی و نکته مهم کتاب هم بُعد تاریخی اون نیست بلکه بعد و نکته ادبی و اجتماعی تازه اون هست.
اغلب انتقادهایی که از کتاب شده و میشه برگرفته از بعد تاریخی و محتوی غیر ادبی اون مثل شریعت و عرفان هست در صورتی که من به شخصه خیلی اهمیتی برام نداره این انتقاد ها!
این کتاب رسالت اصلیش پُر کردن یک خلأ و نگرش جدیدی در مشروطه خوانی  با دغدغه ادبی هست که طبق گفته خود اقای اجودانی هنوز گرفتار اون هستیم.
فارغ از بحث محتوی.
کتاب رو به راحتی میشه در یک ساعت خلاصه کرد! و زیاده گویی و تکرار مکررات زیادی در کتاب وجود داره و البته سازمان و ریل گذاری کتاب هم به نظرم آدم رو اذیت میکنه.
نمیدونم من تنها این حس رو دارم یا نه، ولی از بس با کتاب و روایت و متن دعوا داشتم که نیاز دارم حداقل در آینده یک بار دیگه کتاب رو بخونم!
 در کنار این موضوع از سری نکات مثبت کتاب بخش خوب یادداشت ها هست که منابع خوبی رو معرفی کرده در باب موضوع مشروطه که کمک شایانی به خواننده میکنه. 
به هر حال باقی صحبت ها رو دوستان در گودریدز و همین بهخوان گفتن و حرف زیادی باقی نمیمونه.
امتیاز بزرگ و مثبت این کتاب اینه که تکلیفش در مقابله با تاریخ مشخصه و وسط لُحاف قرار نمیگیره و به موضوعی میپردازه که اصلا دربارش به صورت مفصل و درست صحبت نشده و باب جدیدی رو برای خواننده باز کرده.

      

20

        بسم الله
اول از همه لعنت خدا بر منحرفینِ دینِ موسی و نژادپرستانِ دیندار
این کتاب اولین مطالعه من از کتاب های امام موسی صدر عزیز بود.
در قسمت دوم کتاب نیازمندیم به داشتن آگاهی از کشور و مجلس لبنان 
کتاب هدف خیلی دقیقی و منسجم نداره و از سری سخنرانی های (مرحوم) صدر هست ولی با این وجود به شدت زیبا و دلپذیر هستند مطالبی که در کتاب هست به خصوص در ابعاد اسلامِ سیاسی و مذاهب.
نکته خوشحال کننده برای من این بود که این کتاب (به نوعی) شامل چندین جلد کتاب کوتاه هست. یعنی هر کدوم از موضوعاتش رو میتونید جداگونه هم تهیه کنید مثل عنوان"علی موحد بود و بس" ولی موسسه امام موسی صدر به خوبی این تفاوت رو ایجاد کرده که هر کس با توجه به میل و سلقیه و حتی هزینه بتونه مجموعه آثار تهیه کنه و یا جداگانه بگیره.
رویکرد امام موسی صدر در قبال اسلام و جامعه لبنان اونجا اهمیت داره (از نظر تاریخی) که می بینیم حرف و عمل ایشون تفاوتی با هم نداره! در زمانیکه آشوب های خاورمیانه زیاد هست  افراد زیادی  تقلا در کسب قدرت دارن با شعارهای مختلف. ایشون سعی در اصلاحات داره و بعد از اصلاحات هم دست به کنش های صرفا قدرت طلبانه نمیزنه و صاف و صادق به پیش میره و در نهایت به نوعی ترور میشه.
با توجه به نگاهی که به آثار این بزرگوار کردم، توجه بکنید که مکتوبات و افکار ایشون رو از ناشر و نویسنده های درستی و ترجیحا از خود موسسه و ناشر امام موسی صدر تهیه بکنید تا احیانا مطالب غلط و نادرستی به شما داده نشه.

      

7

        دیروز تجربه ی سخت و بسیار شیرینی برام تموم شد.
خواندن هم زمان دو کتاب در مورد تاریخ فلسفه(غرب). 
کتاب سرگذشت فلسفه نشر نی و بفرمایید فلسفه ٢ نشر کرگدن.
اوایل فکر میکردم شرایط شاید سخت تر باشه و با مشکل یا شکست مواجه بشم در این قضیه ولی به خوبی گاهی مطالب هم پوشانی داشت و گاهی هم در نقش تکمیل همدیگه عمل میکردند.
متاسفانه کتاب سرگذشت فلسفه رو از روی فیدیبو خوندم ولی کتاب بفرمایید فلسفه رو از کتابخوانه قرض گرفتم و این خودش یه چالش بود که پدر چشمم رو در اوورد😶
برم سر اصل مطلب. در مورد محتوی که خیلی ها صحبت کردن و نمیشه چیز اضافه تری گفت و هم چنین تیتر و موضوعات به خودی خود چیز پیچیده ای نیستن(پیچیدگی در محتوی هست که فکر نکنم اینجا جاش باشه در موردش حرف زد و البته که من هم صلاحیتش رو ندارم)
آیا میشه گفت کتاب سرگذشت فلسفه بابت نویسنده و نشر و کیفیت ظاهری که داره بهترینه؟ میشه گفت نه! و آیا میشه اصلا بدون اون یک فلسفه ساده و تاریخی یاد گرفت؟ بله.
ولی نمیشه از اینکه جزو بهترین هاست غافل شد و اساسا مگی کم کتاب بد داره.
اگر بخوام مقایسه ای بین دو کتاب که یکیشون معروف و پرفروش و دیگری کمتر داشته باشم.
از نظر مطالب، سرگذشت فلسفه مطالب و افراد کاملتری رو پوشش میده گرچه هر دو یه تعداد اندیشمند رو دارن که دیگری نداره  و البته که گاهی مثلا کتاب بفرمایید فلسفه، در مورد کیرکگور و یا دریدا خیلی مطالب کاملتری ارائه داد و در مورد هگل تمیز تر تبیین میکرد.
در کل در سادگی، بفرمایید فلسفه بهتر بود و  از دلایلش این بود که اساس کتاب، پادکست و گفت و گو بود.
سرگذشت فلسفه در کنار اینکه میتونست کاملتر باشه، میتونست کم حجم تر هم باشه و گاهی زیادی مطالب اضافی دیده میشه در صورتی که بفرمایید فلسفه خیلی مستقیم تر به موضوع میپرداخت.
در نهایت با خوندن این دو کتاب عملا نیاز دارم دوباره کتب فلسفی که خوندم مث مک اینتایر رو بازخوانی کنم! و حالا خیلی بهتر و دقیق تر درک کنم و البته این اشتباهی بوده که از سمت خودم بوده...
به هر حال توصیه ای که میتونم داشته باشم اینه در این بازار تبلیغات و بازارگرمی های انتشارات ها و فضای مجازی در مورد کتاب، خیلی نباید خودمون رو محدود کنیم به کتاب های خاصی. بازار کتاب فعلی در کل خیلی آزاد و استاندارد نیست و محدودیت خودشو داره، اگر هم بخوایم فقط به منابع خاصی، خودمون رو محدود کنیم کار رو سخت تر میکنیم...

      

36

باشگاه‌ها

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.