زینب لطفعلی‌خانی

زینب لطفعلی‌خانی

@wittywee

11 دنبال شده

21 دنبال کننده

یادداشت‌ها

نمایش همه
        این یک یادداشت نیست، یک نکته برداری است!

📝 نکات مهم بخش اول: نهضت‌های قرن اخیر به رهبری روحانیت مثل جنبش تنباکو به رهبری میرزای شیرازی بزرگ که ضد استعماری اقتصادی بود، نهضت استقلال عراق بعد از جنگ جهانی اول و متلاشی شدن عثمانی، انگلیس عراق را اشغال کرد و شیعه به رهبری میرزای شیرازی کوچک قیام کرد که ضد استعمار سیاسی بود. جنبش مشروطه با مشارکت روحانی و غیرروحانی ماهیت سیاسی و ضد استبدادی داشت. ملی شدن نفت بین سال های ۲۹ تا ۳۲ که جنبشی ضد استعمار اقتصادی بود و روحانیت شریک و موید بود. 

هدف نهضت ها از ماهیت نهضت ها جدا نیست. این اشتباه است مه نیخواهند برای تمام نهضت ها ماهیت مادی قائل شوند و جنبه‌های معنوی را و انسانی را یک امر غیر اصیل و فرعی عنوان کنند. 

در اسلام حساست بیشتری نسبت به حقوق جامعه  از حقوق فرد وجود دارد.

اصلاح در اسلام نقطه‌ی مقابل افساد است. اما در زبان رایج امروزی اصلاح را به معنای سامان دادن ارام و تدریجی غیربنیادی می گیرند و تغییر بنیادی را انقلاب میگویند.

کلیات اهداف اسلام در بیان امام علی: بازگشت به اسلام راستین، اصلاح چشمگیر شهرها، نجات مظلومان (تامین مننده امنیت و نگهدار جان ونه عامل ترس)، بپا داشتن قوانین الهی.

(چوپان بهایی سنگسری به نام هژبر یزدانی، در مدت ده سال به ثروتی میرسد و در مصاحبه‌ای میگوید به کوری چشم مردم هر یک از انگشترهای من چهل میلیون تومان ارزش دارد).


📝 نکات مهم بخش دوم:  ازادی حیوانی( قوه غضبیه و شهویه) ازادی انسانی ( استعدادی بالاتر از حیوان، استعدادها از مقوله عواطف و گرایش‌ها و تمایلات عالی انسانی است یا از مقوله ی ادراک‌ها و دریافت‌ها و اندیشه‌ها.) در ازادی تعقل و ابراز احساسات هیچ بحثی نیست. 
فرق هست میان آزادی عقیده و ازادی تفکر. تفکر ازاد است اما عقیده لزوما ناشی از تفکر نیست. میتواند ناشی از عادت، تقلید و تعصب باشد. لین نوع عقیده نوعی  انعقاد است. یعنی به جای اینکه عقیده باز شده باشد، بسته و منعقد شده. کسی که بتی را می‌پرستد، عقل و فکر این شخص اسیر شده. قرآن می‌گوید: فرجعو الی انفسهم. به خود بازگردید. در فلسفه هگل و به خصوص کارل مارکس اصطلاح «ازخود بیگانگی» مطرح می‌شود و معتقدند انسان باید به خود واقعی‌اش برگردد. خود واقعی انسان عقل و فکر و منطق است.
نمیشه مثل غربی‌ها گفت هر عقیده‌ای محترمه، اسلام این کار رو کمک به جهل میدونه و نه خدمت به آزادی.
اینکه ملکه انگلستان کفشش رو جلوتر از خود بودیی‌ها در میاره، نیرنگ استعماره، همین بتخانه هند رو به زنجیر کشید و رام استعمار کرد. این احترام نبود، این خیانت بود و نه خدمت.

شرط آزادی تفکر صراحت در بیان و دوری از نفاق است. تو آنچه فکر میکنی را را به دور از لفافه و نفاق و حقه‌بازی و توطئه و اغفال بگو. 

واژه مبارزه میان چپی و مسلمان یکی است اما یکی قصدش مبارزه با رژیم و مبارزه با مذهب بوده و یکی دیگر مبارزه با امپریالیسم و کمونیسم.
از آزادی شعار واحد نمیتوان ساخت. ازادی برای یکی ازادی از مذهب است و برای یکی دیگر ازادی از هر نوع اختناق. 
از نظر اسلام تفکر ازاد است، بیام عقیده نیز آزاد است  به این شرط که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی‌. خیانت ازاد نیست. اینکه جهان بینی ماتریالیستی را بگویی حرف قران لست، خیانت است. این اغفال و توطئه و فریب است. فریب یعنی خیانت به دیگران، یعنی سلب و وسیله قرار دادنِ ازادی، سلامت و حیثیت دیگران و چنین چیزی آزاد نیست.
هدفت را بگو، راهت را هم بگو، تا من ببینم هدفم و راهم با تو یکی است یا نه. 

امام خمینی چهار آمن داشت: بهدفه، بسبیله، بقوله، بربه.
      

1

        از هر طرف که رفتم، جز وحشتم نیفزود...

خوندن این کتاب به حیرت من از شدت خونخواری و روان‌پریشی  اسرائیل و اسرائیلیان افزود. حتی فکر اینکه یک نویسنده بیاد و با افتخار درباره‌ی ماهیت تروریستی کشور جعلی خودش بنویسه، مغز آدم رو متلاشی می‌کنه.
در گذشته زمانی که کشورگشایی‌هایی صورت می‌گرفت، مردم تحت سلطه قرار گرفته، به عنوان بخشی از نیروها و رعیت پادشاه یاحاکم جدید در نظر گرفته می‌شدند . یعنی روند طبیعی در طول هزاران سال این بوده. اما اسرائیل اینطور نیست، یک ماهیت غیرطبیعی سرطانی داره. تمام تلاشش کشتن، نابودی و اخراج فلسطینی‌ها بوده که از نظر قوانین بین‌المللی هم محکومه.
یک مشت اراذل، دزد، حقه‌باز از مناطق مختلف دنیا ریختن توی خاک یک کشور دیگه و به هیچ اصولی پایبند نیستن. میزان حقه‌بازی و دقت برنامه‌ریزی در انجام این حقه‌بازی شگفت انگیزه.
نویسنده این کتاب رو به عنوان سندی از افتخارات اسرائیل نوشته که تبدیل شده به سندی از جنایات شر‌م‌آور.

قتل به راحتی آب خوردنه برای این قماش. فرقی نمی‌کنه طرف کی باشه. و نه فقط قتل فلسطینی‌ها، هرکسی از هر ملیتی. همین دیروز ۶ نفر دیگه از کارکنان سازمان ملل رو توی غزه کشت و همه‌ی نهادهای بین‌المللی لال شدن. اسرائیل شهروند خیلی از کشورها رو به راحتی کشته و پاسخگو هم نبوده. این پاورقی کتاب رو فقط به عنوان نمونه میذارم که در مورد دو هیچ‌هایکر انگلیسی هست که برای خودشون میرفتن و سوار ماشین یکی از جاسوسان اسرائیلی میشن و طرف همینطوری الکی میزنه می‌کشدشون!

پاورقی ص ۳۵۷
برگمن: در دوازدهم آگوست ۱۹۹۷ [۲۱ مرداد ۱۳۷۶] دانیل اكو [ Daniel Okev] که سابقا یکی از نیروهای رزمی داگان بود وقتی با ماشین خود از مسیر [ صحرای] نقب به سمت کازینویی در طابا درست در آن سوی مرز با مصر در سینا میرفت به دو هیچ‌هایکر جوان انگلیسی  برخورد و آنها را سوار کرد. یکی از آن دو جفری مکس‌هانتر و دیگری شارلوت گیب نام داشت. در بین راه، اکو تفنگ ۹ میلی متری اش را درآورد و به سمت آن دو شلیک کرد. هانتر درجا کشته شد و گیب هم که زخمی شده بود خود را به مردن زد. در جریان دادگاه اکو در توضیح چرایی شلیک ناگهانی به سمت آن دو مدعی شد «صدای حرف زدن خارجی [ غیر عبری] شنیدم و یه هو انگار حس کردم توی غزه با سر و شکل عربا توی مرسدس [ماشینی که رنجرهای نارنجک به دست استفاده میکردند] نشستم.» دادگاه او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. دادگاه حاضر نشد درخواست دادستان در کیفرخواستش برای حبس ابد را بپذیرد و تأیید کرد که اکو در زمان قتل در حالت اختلال روانی عمیق قرار داشته است. اکو پس از گذراندن ۱۳ سال از دوره محکومیتش با عفو مشروط آزاد شد.  😐
      

4

        این روزها متاسفانه به واسطه‌ی تبلیغات وسیع رسانه‌ای، کودکان و حتی والدینشان دچار بحران هویتی شده‌اند و یکی از بحران‌های قابل تأمل که نسل جدید با آن روبروست بحران هویت جنسی است. روانشناسی و روانپزشکی مدرن با اتکا بر پژوهش‌هایی که توسط کنزی و مانی انجام شده بود، (و اکنون اثبات شده که هر دو پژوهش مبنای علمی نداشته و جعلی بوده‌اند.) اقدام به تجویز داروها و تغییر جنسیت کودکان معصوم که درکی از عواقب تخیلات خود ندارند، از سنین پایین می‌نمایند.
کتاب حاضر واکنش مت والش به این بحرانِ ساختگی است. والش داستان جانی را تعریف می‌کند که هر روز دوست دارد یک موجود جدیدی باشد و ازین بازی لذت می‌برد. یک روز دایناسور است، یک روز شوالیه است و یک روز شیر دریایی، مادر جانی به این تخیلات او علاقه دارد و یک روز عکسی از او در اینترنت منتشر می‌کند. مردم به این عکس واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند اگر جانی فکر می‌کند که یک شیر دریایی است پس باید به این تمایل او احترام گذاشت و او واقعاً یک شیر دریایی است. خلاصه‌ی داستان اینکه مادر جانی که این را نمی‌پذیرد، به «شیر دریایی-هراسی» متهم می‌شود، او مجبور می‌شود فرزندش را به کلینیک ببرد و به او کمک کند تا مراحل گذار از انسانیت به حیوانیت را طی کند و ادامه‌ی ماجرا...
کتاب خیلی ساده نوشته شده است اما به خوبی دامی که برای کودکان معصوم پهن شده است را به تصویر می‌کشد. اگرچه که تصویرسازی کتاب هم چندان قوی نیست اما در دنیایی که تفکر حقیقی سرکوب می‌شود، تلاش نویسنده برای بیان آن، قابل تقدیر است.
مت والش همچنین روایتگر فیلمی به نام What is a woman?  است که در این فیلم به واکاوی عوامل بحران جنسیتی در جامعه‌ی آمریکایی می‌پردازد. دیدن این فیلم و خواندن این کتاب را به تمام والدین نسل جدید که مورد هجمه‌ی انیمه‌ها و برنامه‌های متنوع قرار دارند، توصیه می‌کنم.
      

1

        «نامه‌ای از غزه» یکی از داستان‌های «غسان کنفانی» در کتاب «مردانی در آفتاب» هست. داستان در قالب یک نامه نوشته شده. نامه‌ای به مصطفی از طرف دوستش. ماجرا، ماجرای ماندن یکی و رفتن دیگری است. داستانِ دو دوست صمیمی که با هم عهد بسته بودند، همیشه با هم باشند و غزه را در جستجوی زندگیِ بهتر ترک کنند. اما وقتی نوبت به رفتن می‌شود، یکی می‌رود و دیگری می‌ماند. مصطفی نام کسی است که رفته... و نام دیگری را نمی‌دانیم... گویی نامِ او، نامِ تمام افراد و خاطراتی است که در غزه باقی مانده‌اند. او در نامه‌ای به مصطفی دلیل تصمیم یکباره‌اش را توضیح می‌دهد... می‌ماند تا از مادرش و بیوه‌ی برادر و چهار یتیمشان حمایت کند. اما دلخراش‌تر از همه، ماجرای نادیا، دختر 13 ساله برادرش است. نادیا زیر بمباران، خواهر و برادرهایش را نجات داده اما خودش گیر می‌کند... عمو نمی‌داند که نادیا پایش قطع شده، به بیمارستان آمده و رویارویی دردناکی در مواجهه با کودک دارد... حالا غزه را از منظر دیگری می‌بیند. "همه چیز در غزه غم و اندوهی بود که به گریستن محدود نمی‌شد. یک چالش بود، بیشتر از آن، چیزی شبیه احیای پای قطع شده!"
و داستان اینگونه به پایان می‌رسد: "من پیش تو نمی‌آیم. اما تو برگرد پیش ما! برگرد تا از پای قطع‌شده از بالای رانِ نادیا یاد بگیری که زندگی چیست و هستی چه ارزشی دارد. بیا. برگرد دوست من! ما همه منتظرت هستیم."
      

0

        آیا می‌توانید عکس جسد یک سفیدپوست اروپایی یا آمریکایی را تصور کنید که به فجیع‌ترین شکل کشته شده، روی زمین افتاده و عکاسی  بدون در نظر گرفتن حرمت وی، در حال عکس گرفتن از فلاکت اوست؟ تصور چنین چیزی بسیار دشوار و دور از انسانیت است. بدن و به واسطه‌ی آن جسد هر انسانی دارای حرمت و احترام است. اما چند قرنی است که از بدن‌هایی خاص حرمت‌زدایی شده است. حرمت‌زدایی‌ای که سالیان سال دوربین‌های عکاسان جنگی غربی، از بدن و اجساد آسیایی و آفریقایی و بومیان آمریکایی و... ایجاد کردند. برای این عکاسان تصویربرداری از اجساد «خودی» و نمایش این تصاویر ممنوع بود در حالیکه پخش تصاویر کشتار فجیع مردمان «دیگری» با هدف تضعیف روحیه‌ی آنان، در برنامه‌ی کار قرار داشت. 
سانتاگ در «تماشای رنج دیگران» میگوید «مردم اغلب از تحمل دیدن رنج نزدیکانشان ناتوانند.» (ص ۷۸)  و من به این می‌اندیشم که در فلسطین فاجعه به حدی عمیق است که نه تنها مردم باید این رنج را زندگی کنند، بلکه باید این رنج را برای عموم دنیا به نمایش بگذارند و درباره‌اش توضیح بدهند. این وحشتناک‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تجربه‌ی عصر پسامدرن است. تماشاچی رنج خویشتن بودن و فراخوانی دیگران به تماشاچی شدن... به امید تبدیل تماشاگری به کنشگری.
      

1

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

آینده انقلاب اسلامی ایران
          این یک یادداشت نیست، یک نکته برداری است!

📝 نکات مهم بخش اول: نهضت‌های قرن اخیر به رهبری روحانیت مثل جنبش تنباکو به رهبری میرزای شیرازی بزرگ که ضد استعماری اقتصادی بود، نهضت استقلال عراق بعد از جنگ جهانی اول و متلاشی شدن عثمانی، انگلیس عراق را اشغال کرد و شیعه به رهبری میرزای شیرازی کوچک قیام کرد که ضد استعمار سیاسی بود. جنبش مشروطه با مشارکت روحانی و غیرروحانی ماهیت سیاسی و ضد استبدادی داشت. ملی شدن نفت بین سال های ۲۹ تا ۳۲ که جنبشی ضد استعمار اقتصادی بود و روحانیت شریک و موید بود. 

هدف نهضت ها از ماهیت نهضت ها جدا نیست. این اشتباه است مه نیخواهند برای تمام نهضت ها ماهیت مادی قائل شوند و جنبه‌های معنوی را و انسانی را یک امر غیر اصیل و فرعی عنوان کنند. 

در اسلام حساست بیشتری نسبت به حقوق جامعه  از حقوق فرد وجود دارد.

اصلاح در اسلام نقطه‌ی مقابل افساد است. اما در زبان رایج امروزی اصلاح را به معنای سامان دادن ارام و تدریجی غیربنیادی می گیرند و تغییر بنیادی را انقلاب میگویند.

کلیات اهداف اسلام در بیان امام علی: بازگشت به اسلام راستین، اصلاح چشمگیر شهرها، نجات مظلومان (تامین مننده امنیت و نگهدار جان ونه عامل ترس)، بپا داشتن قوانین الهی.

(چوپان بهایی سنگسری به نام هژبر یزدانی، در مدت ده سال به ثروتی میرسد و در مصاحبه‌ای میگوید به کوری چشم مردم هر یک از انگشترهای من چهل میلیون تومان ارزش دارد).


📝 نکات مهم بخش دوم:  ازادی حیوانی( قوه غضبیه و شهویه) ازادی انسانی ( استعدادی بالاتر از حیوان، استعدادها از مقوله عواطف و گرایش‌ها و تمایلات عالی انسانی است یا از مقوله ی ادراک‌ها و دریافت‌ها و اندیشه‌ها.) در ازادی تعقل و ابراز احساسات هیچ بحثی نیست. 
فرق هست میان آزادی عقیده و ازادی تفکر. تفکر ازاد است اما عقیده لزوما ناشی از تفکر نیست. میتواند ناشی از عادت، تقلید و تعصب باشد. لین نوع عقیده نوعی  انعقاد است. یعنی به جای اینکه عقیده باز شده باشد، بسته و منعقد شده. کسی که بتی را می‌پرستد، عقل و فکر این شخص اسیر شده. قرآن می‌گوید: فرجعو الی انفسهم. به خود بازگردید. در فلسفه هگل و به خصوص کارل مارکس اصطلاح «ازخود بیگانگی» مطرح می‌شود و معتقدند انسان باید به خود واقعی‌اش برگردد. خود واقعی انسان عقل و فکر و منطق است.
نمیشه مثل غربی‌ها گفت هر عقیده‌ای محترمه، اسلام این کار رو کمک به جهل میدونه و نه خدمت به آزادی.
اینکه ملکه انگلستان کفشش رو جلوتر از خود بودیی‌ها در میاره، نیرنگ استعماره، همین بتخانه هند رو به زنجیر کشید و رام استعمار کرد. این احترام نبود، این خیانت بود و نه خدمت.

شرط آزادی تفکر صراحت در بیان و دوری از نفاق است. تو آنچه فکر میکنی را را به دور از لفافه و نفاق و حقه‌بازی و توطئه و اغفال بگو. 

واژه مبارزه میان چپی و مسلمان یکی است اما یکی قصدش مبارزه با رژیم و مبارزه با مذهب بوده و یکی دیگر مبارزه با امپریالیسم و کمونیسم.
از آزادی شعار واحد نمیتوان ساخت. ازادی برای یکی ازادی از مذهب است و برای یکی دیگر ازادی از هر نوع اختناق. 
از نظر اسلام تفکر ازاد است، بیام عقیده نیز آزاد است  به این شرط که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی‌. خیانت ازاد نیست. اینکه جهان بینی ماتریالیستی را بگویی حرف قران لست، خیانت است. این اغفال و توطئه و فریب است. فریب یعنی خیانت به دیگران، یعنی سلب و وسیله قرار دادنِ ازادی، سلامت و حیثیت دیگران و چنین چیزی آزاد نیست.
هدفت را بگو، راهت را هم بگو، تا من ببینم هدفم و راهم با تو یکی است یا نه. 

امام خمینی چهار آمن داشت: بهدفه، بسبیله، بقوله، بربه.
        

1

          طبقه بندی نقشه‌ها از نظر:
۱- مقیاس  ( بر اساس طبقه‌بندی انجمن بین‌المللی کارتوگرافی ICO) نقشه های بزرگ (یک روی ۲۵ هزار، جزئیات عوارض زمین رو نشون میده و در طرح‌های عمرانی مورد استفاده است)، متوسط (بین یک روی ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار که برای مطالعه طرح عمرانی) و کوچک (کوچکتر از یک روی ۲۰۰ هزار که دقیق نیست جزئیات و شمای کلی یک منطقه رو داره). و خیلی کوچک ( یک روی ۵۰۰ هزار، منطقه وسیع)

هرچه عدد مخرج کسر کوچکتر، نقشه بزرگتر با دقت بیشتر
هرچه مخرج کسر بزرگتر، نقشه کوچکتر و دقت آن کمتر.

۲- دقت نظر:  الف) نقشه‌های دقیق ( با کامپیوتر و بدون اشتباه) ب) نیمه دقیق (در ارسغیم فاقد اشکال اما موقع اندازه‌گیری دقت مافی نداشته) و ج) کروکی (اندازه کیری دقیق نیست و نکات گرافیکی رعایت نشده)

۳- روش تهیه
الف) نقشه‌های پایه و مبنا ( بعضا می‌تونن برای نقشه‌های موضوعی مورد استفاده باشن، نقشه‌های توپوگرافی خودشون نقشه پایه هستن و دو روش تهیه میشن: ۱- فتوگرامتری که اسناد و مدارک لازم برای تهیه‌ی عکس‌های هوایی است ۲- مستقیماً از روی زمین و با کمک نقشه برداری)
ب) نقشه‌های مشتقه ( از  کوچک کردن نقشه‌های پایه و یا موجود)
ج) نقشه‌های تألیفی در تهیه نقشه کوچک و متوسط از نقشه های مختلف و در دسترس و یا اسناد و مدارک آماری استفاده میشود.)
 
۴-کاربرد : عمومی و نظامی
عمومی :کوچکتر از یک به میلیون است معمولا جهان نماست
نظامی: ۱- استراتژیکی مرز و سواحل  و راه‌ها و رودخانه‌ها دقت بیشتری دارد ۲- استراتژیکی تاکتیکی که ارتفاعات به خطوط منحنی میزان با رنگ قهوه‌ای مشخص شده و دقت بیشتری دارند و معروف به نقشه‌های عملیات مشترک اند ۳- نقشه‌های تاکتیکی به منظور عملیات و با دقت تهیه میشن 

۵-گونه و شکل و نوع و محتوا:
الف) مسطحاتی planimetric maps
فقط موقعیت مسطحاتی عوارض زمین (طول و عرض)
ب) توپوگرافی (نشان دهندن پستی و بلندی) یعنی طول و عرض و ارتفاع بر مبنای سطح آبهای آزاد 
ج) موزائیک عکس هوایی photo mosaic
کنار هم چیدن تعدادی عکس هوایی و فاقد توضیحات است و فن خواندن عکس هوایی نیاز است
د) نقشه عکسی photo map
نقشه هوایی بعلاوه اطلاعات حاشیه  و متن و شبکه‌بندی و نام عوارض
ه) نقشه موضوعی، ویژه، تماتیک 
با هدف خاص تهیه میشه و تنوع بالایی داره، و اصولاً توپوگرافیک هستند
۱- نقشه هواشناسی . اقلیم شناسی، ۲- ناوبری هوایی ۳- ناوبری دریایی ۴- زمین شناسی ۵- بهره‌برداری از زمین (جنگل، مرتع، مزروعی و...) ۶- خاک شناسی ۷- گیاهشناسی (بوتانیکال) ۸- آب شناسی (هیدروژئولوژی)  کمیت و کیفیت ابهای زیرزمینی، حرکت و حتی ارتفاعشون. ۹- ابیاری  (هیدرولوژی) برای مزارع و کشاورزان ۱۰- کاداستر (ثبت املاکی) به زبان یونانی یعنی دفتر یادداشت و ثبت متاطق مختلف استان های یونان برای اخذ مالیات ۱۱- شهری و شهرسازی برای شهرداری و اب و برق و کاز و برنامه ریزی شهری ۱۲- جمعیتی (ترکیب جنسیتی، ساختمان سنی، پراکندگی و توزیع  و تراکم جمعیت ، ترکیب نژادی و مذهبی، باروری و میزان رشد جمعیت، میزان مرگ و میر، میفیت سواد، الگوهای مهاجرتی، ساختار جمعیت شهری و روستایی....) ۱۳- نقشه راه های ارتباطی و پل ها ۱۴- نقشه های توریستی ۱۵- تاریخی ۱۶- باستانشناسی ۱۷- مردمشناسی ۱۸- جغرافیایی ۱۹- نمایشی (برجسته پلاستیکی) ۲۰- نیرپی برق و منابع سوخت ۲۱- اطلس ها ۲۲- نقشه عملیات مشترک نظامی
        
نقشه خوانی و GPS در گردشگری

0

          اوج تهیه نقشه در دوران کلاسیک رو‌ کتاب به بطلمیوس مربوط دونسته که در هشت جلد تهیه میشه. 
(ص ۴۹۲ از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران: خواجه نصرالدین محمد بن الحسن الطوسی، از کسانی است مه در اساس هیئت بطلمیوس تشکیک کرده و زمینه را برای هیئت جدید فراهم کرده است. تقی زاده در مقالات ‌ بررسی‌ها (نشریه دانشکده الهیات، دفتر هفتم و هشتم، ص۱۶۲) ادعا کرده که ایرادات خواجه در کتاب تذکره بر هیئت بطلمیوس، به پیشنهاد کپرنیک لهستانی طرح نوینی را برای هیئت عالم کمک کرده است.)
بطلمیوس نقشه‌هایی هم از سرزمین پارس و خلیج فارس تهیه کرده که الان به عنوان سند در مورد خلیج فارس در موزه نقشه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح موجود است.

در قرون وسطی مسلمانان هم سعی کردند نقشه تهیه کنند. ادریسی مهمترین اطلس دانشگاهی رو تهیه مرد. خوارزمی و ابوزید بلخی و ابوریحان بیرونی، مقدسی، ابن حوقل و قزوینی نقشه‌های منطقه‌ای...

تا اپاسط قرون وسطی تهیه نقشه با دست، قرن ۱۵ صنعت چاپ تخول عظیم در تهیه نقشه جغرافیایی بوجود آورد.

کارتو گرافی (علم تهیه نقشه) پیشرفت در رنسانس  

ایران سال ۱۳۳۴ اولین نقشه توپوگرافی مقاچیای ۱:۵۰،۰۰۰
سال ۱۳۳۵ با نقیاس ۱:۲۵۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰
        
نقشه خوانی و GPS در گردشگری

0

نقشه خوانی و GPS در گردشگری

0

نقشه خوانی و GPS در گردشگری

0

          نحوه اثبات کروی بودن زمین در گذشته: ۱- سایه‌ی قوسی شکل زمین بر روی ماه در هنگام ماه گرفتگی مه زمین بین ماه و خورشید قرارمی کرفت. ۲- مشاهدن حرکت کشتی ها که هنگام دور شدن انگار در دریا فرو می روند و هنگام برگشت انگار از آب بیرون می ایند. اجزای کشتی در فاصله ی دور و نزدیک شدن یکسان قابل مشاهده نیست. ۳- تغییر زاویه ارتفاعی ستارگان به موازات حرکت ناظر از شمال به جنوب و برعکس. یعنی مثلا زاویه ارتفاعی ستاره قطبی در قطب شمال ۹۰ درجه و در ایتوا به صفر می رسد. ۴- مسافرت‌های دریایی، که اسپانیایی‌ها موفق شدند به غرب حرکت کنند و به نقطه‌ی اولیه برسند.

زمین سکل هندسی منظم ندارد، و برای محاسبات آن را به شکل یک بیضی ellipsoid  در نظر می‌گیرند. بیضوی شکل‌های مختلفی پیشنهاد شده که بیضی بین‌المللی Hayford نام دارد و در کنگره زمین سنجی Geodesy  در ۱۹۲۴ این بیضی انتخاب شده.  بر این اساس طول شعاع بزرگ زمین: ۶۳۷۸ و طول شعاع کوچک ۶۳۵۷ است.

ژئوئید: علل ارتفاع در نقشه
برای بیان موقعیت کامل یک نقطه:  طول (نصف‌النهار مبدأ گرینویچ) + عرض (استوا به عنوان مدار مبدأ) + ارتفاع (سطح محلی برای مقیاس کوچک و سطح متوسط اقیانوس برای مقیاس وسیع)
ارتفاع از سطح ژئوئید را ارتفاع مطلق می گویند 
ارتفاع از یک سطح و نقطه دیگر را ارتفاع نسبی....
        
نقشه خوانی و GPS در گردشگری

0

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

          نویسنده باید رابطه داستان با زندگی را درک کند. داستان، استعاره‌ای بری زندگی است. داستانگو شاعر زندگی است که قافیه ی این شعر را نه کلمات بلکه حوادث می‌سازند.

داستان باید از زندگی فاصله بگیرد. داستان باید شبیه زندگی باشد انا نه به طور پیش افتادن و بدون معنا و عمق. بدترین دلیل گنجاندن چیزی در داستان این است که بگوییم: «اما واقعاً اتفاق افتاده» داستان زندگی واقعی نیسن. صرف حادث شدن ربطی به حقیقت ندارد. آنچه اتفاق می افتد امر واقع است نه مقیقت. حقیقت تلقی و برداشت ما از اتفاقات است.

واقعیت زندگی ژاندارک یکی است، نویسندگان مختلف هر کدام او را یگانه و بی‌شباهت به هم تصویر می‌کنند و این نویسنده است که حقیقت زندگی او زا معنا میکند:
ژاندارک روحانی آنوی
ژاندارک شوخ و بذله گوی شاو
ژاندارک سیاسی برشت
ژاندارک رنج کشیده درایر
 جنگجوی رمانتیک هالیوود
ژاندارک دیوانه شکسپیر
در همه ی ذاستان ها با الهامی اسمانی ارتشی تشکیل میدهد  و انگلستان را شکست می‌دهد و بر صلیب به اتش کشیده می شود.
        
داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

1

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

          داستان های عالی سینمایی: سرگیجه، هشت و یک دوم، پریونا، راشومون، کازابلانکا، حرص، عصر حدید، رزمناو پوتمکین، مهاجمین صندوقچه گم شده، هانا و خواهرانش، نابودگر، سگدانی 

منظور از فرم، فرمول نیست.دستورپهت کیک تضمین نمیکند که خوب از اب در بیاد. داستان رازامیزتر و پیچی ه تر و انعطاف پذیرتر از اونه که به فرمول دربیاد. چیزی که نیازه فرمه.
داستان خوب ارزش تعریف مددن دارد و نویسنده استعداد نوشتن وقایع را به نحوی که تا کنون مسی به ذهنش خطور نکرده دارد. نگاه ویژه او به سرشت بشر و جامعه و دانش ژرف از شخصیت ها و دنیای اثرش لازم به مقدار زیادی عشق دارد:
عشق به داستان:  یعنی اینکه فقط از طریق داستان میشه حرف زد. اینکه شخصیت‌های داستان میتونن واقعی تر از مردم عادی باشن. یعنی دنیای داستان می‌تونه عمیق‌تر از دنیای واقعی باشه.
عشق به درام: یعنی علاقه به حوادث و مکاشفاتی که باعث تغییر عظیمی توی زندگی میشن.
عشق به حقیقت: یعنی اعتقاد به اینکه درپغ هنرمند رو فلج میکنه. یعنی باید تمام انگیزه های خودش و حقایق زندگی رو مورد پرسش قرار بده.
عشق به بشر: یعنی همدردی با کسانی که رنج می‌کشند.، رخنه به درون اونها و دیدن دنیا از چشم اونها.
عشق به احساس: یعنی نیاز به درگیر شدن با احساسات جسمی و درونی.
عشق به رویا: یعنی پرواز و سپردن خود به بال‌های تخیل.
عشق به طنز: یعنی لذت بردن از عامل متعادل کننده ی زندگی.
عشق به زبان: علاقه به اصوات و نحو و صرف و معانی.
عشق به دوگانگی: استعداد شناخت تضادهای پنهان زندگی و تردید در طواهر امور.
عشق به کمال: شور نوشتن و بازنویسی.
عشق به یگانه بودن: تحمل ریشخندها و جسارت 
عشق به زیبایی: خوب نوشتن و بیزاری از بد نوشتن
عشق به خود: اطمینان به اینکه نویسنده هستید و قدرت عدم نیاز به یاداوری این مطلب

باید عاشق نوشتن باشید و تنهایی را تحمل کنید
        
داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

          «یک داستان فوق العاده از همان صفحۀ اول مرا گرفت و یک لحظه رهایم نکرد پردۀ اول ناگهان به نقطه اوج میرسد نقطه اوجی که در بافت فوق العاده ای از طرح اصلی و فرعی بسط می یابد. نقب زدنهای خیره کننده به ژرفای سرشت شخصیتها نگاهی اعجاب انگیز به جامعه معاصر لحظه ای خنده لحظه ای گریه و آنگاه نقطه اوج پردۀ دوم از راه میرسد آن چنان تکان دهنده که فکر کردم پایان داستان است اما نویسنده از خاکستر نقطه اوج پرده دوم پرده تازه ای را گشود پردۀ سوم با چنان قدرت زیبایی و شکوهی که مرا بکلی از خود بیخود کرد.»

«از مجموع زحمتی که نویسنده جهت خلق یک
 اثر كامل
 متحمل میشود ۷۵ درصد یا بیشتر آن به دلیل تلاشی است که
صرف طراحی داستان می.کند شخصیتهای فیلم کیستند؟ چه میخواهند؟ چرا آن را میخواهند؟ میخواهند چگونه آن را به دست آورند؟ چه مانعی بر سر راه آنهاست؟ این برخورد چه عواقبی در بر دارد؟ یافتن پاسخ برای این پرسشهای بزرگ و ریختن آنها در قالب یک داستان اصلی ترین وظیفه ای است که در مقام یک آفریننده داریم.
طراحی داستان باعث بلوغ و ژرف شدن نگاه نویسنده و افزایش دانش او دربارۀ جامعه طبیعت و سرشت بشر می.شود داستانگویی هم تخیل قوی میخواهد و هم ذهن تحلیلی قوی. بیان مكنونات قلبی اصلاً مطرح نیست زیرا خواسته یا ناخواسته همۀ داستانها صادقانه یا به دروغ هوشمندانه یا ،احمقانه آینه تمام نمای مؤلف خویش‌اند و شخصیت انسانی او را . منعکس می.کنند .
»
        
داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

0