یادداشت‌های ariy (42)

ariy

دیروز

زندگی خود را دوباره بیافرینید
          کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید از نشر ارجمند:
این کتاب با ۱۷ فصل نگارش شده به نویسندگی جفری یانگ که طرحواره درمانی رو بنیانگذاری کرده و این کتاب معروف‌ترین کتاب در زمینه نظریه شناختی_رفتاری و طرحواره درمانی هست.
در این ۱۷ فصل ذکر شده تله زندگی چیه، از فلسفه تغییر صحبت شده، راه‌های تشخص  تله‌ها و ۱۱ تله زندگی یا(الگوی شخصیتی مزمن و خود آسیب رسان) رو موشکافی کرده.
این ۱۱ تا چطور در زندگی تاثیر می‌ذارن، از کجا شکل می‌گیرن و چطور تغییر می‌کنن و...
****
کتابی نیست که از سر کنجکاوی خونده بشه، چون یک کتاب تخصصی در زمینه سلامت روان هست،گاهی حتی تنها خوندنش هم توصیه نمی‌شه، چون انگار شما یک درمانگر همراه برای خودتون دارید که می‌تونه  وضع فعلی رو بدتر یا بهتر کنه، که این به نظر من بستگی به داشتن درمانگر حقیقی(جلسات حضوری یا غیر حضوری درمانی) داره. 
جدای از اینکه این کتاب توی هر کتاب خونه‌ای لازم باشه، کتابی  شخصیه و کسی بهتون قرض نمی‌ده.
        

3

ariy

1403/7/29

زخم زدن و آسیب زدن به خود
          کتاب اختلالات روانی، زخم زدن و آسیب به خود از انتشارات نگاه:
چاپ اول اسفند۴۰۲، شمارگان ۵۰۰ نسخه،
این کتاب همان طور که از اسمش پیدا است در مورد آسیب زدن به خود صحبت می‌کنه.
در شش فصل توضیح می‌ده که به چه رفتاری آسیب زدن به خود گفته می‌شه، چه کسی این کارو انجام می‌ده، تاثیر بیماری‌های روانی به چه صورت هست، عواملی که منجر به رفتار آسیب زننده می‌شن چی هستن، چطور شناسایی و درمان بشه، چطوری از آسیب زدن به خود جلوگیری بشه.
در جریان نیستم که این کتاب به چاپ بالاتر رسیده یا خیر ولی امیدوارم که بازم چاپ بشه. 
نویسنده استادیار دانشگاه واندربیلت هست و کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای و کوتاهی هستش. در سراسر کتاب برای فهم بهتر نمونه‌های واقعی از مطالعات موردی آورده شده. 
ارزش مطالعه داره اگر دوست داشته باشید بدونید که چی می‌شه که عده‌ای به خودشون آسیب می‌زنن. 
اما در کتاب اشاره شده که مطالعات هنوز ابتدایی و ناقض هستن و آسیب زدن به خود، به خودی خود اختلال نیست (؟) بلکه نشانه‌ای هست که همراه دیگر اختلال‌ها ظاهر می‌شه، درمان قطعی (مثل دارویی که دقیقا روی آسیب زدن به خود تاثیر بذاره) وجود نداره. 
با این حال کتاب پاسخگوی سوالاتی هست و تمام منابع؛  کتاب‌ها، مقاله‌ها، وب سایت‌ها و یادداشت‌ها در پایان کتاب لیست شده ان.
        

7

ariy

1403/6/22

راهنمای سفر درونی
          کتاب راهنمای سفر درونی از جیمز هالیس در واقع ۱۸ کتاب در یک کتابه.
اقای جیمز هالیس در زمینه مسائل روانشناسانه ۱۸ کتاب داشته،بعد فردی به اسم هری نوشته‌هاشو خونده. بعد خوندن کتاب‌ها به این فکر افتاده که چه خوب می‌شه اگه جملات طلایی در مورد مسائل مختلفِ این آدم پیرو یونگ رو توی یه کتاب گرد هم بیاره، این طوری کتاب راهنمای سفر درونی به وجود اومده.
این کتاب ۲۹۲ صفحه‌ای می‌تونم بگم هم قابل فهم هست هم نیست.
برخی فصل‌ها و نوشته‌های کتاب اونقدری خوب و گیرا هستند که از نداشتن کتاب اصلی برای خوندن کل مطالب اون احساس ناراحتی می‌کنم. اما برخی فصل‌ها و نوشته‌ها این طور به نظر اومد که حداقل من نتونستم ارتباطی بگیرم و منظور دقیق نويسنده رو متوجه بشم‌‌.
هر بندی که نوشته شده گفته شده که چه صفحه‌ای از چه  کتابیه.
ولی برخی نوشته‌ها چون انگار از وسط متن کشیده شدن بیرون و معلوم نیست قبلش چی بوده، به نظر میاد ناملموس هستن.
با همه این تفاسیر خوندن این کتاب خیلی از لطف نیست و ظرفیت علامت گذاری جمله هم داره.
خوندنش رو توصیه می‌کنم. 
        

8

ariy

1403/6/22

ترس: خرد لازم برای عبور از طوفان
          کتاب ترس از تیک نات هان:
فکر می‌کنم از اسم کتاب واضح است که چه تصوری از مطالبش موقع خرید داشتم. در طول مطالعه اندکی توی ذوقم خورد چون کتاب متفاوت از چیزی بود که فکر می‌کردم.
نکته مهم اینکه از اونجایی که نویسنده خودش پیرو مکتب بودا هست در سراسر کتاب  در مورد مسائل از دید بودا صحبت می‌شه. 
این باعث می‌شه  در بخش‌هایی دید خواننده به عنوان پیرو اسلام (و بقیه ادیان)  با نویسنده متفاوت باشه.
ولی در کل مطالب به زبان خیلی ساده، قابل درک و ملموس بیان شدن و مطالعه کتاب رو توصیه می‌کنم. 
در کتاب به مسائلی از قبیل ۹ ماه جنینی، ترس‌های اولیه، تاثیر گذشتگان و نیاکان، ۵ مورد ترس از اتفاقات آینده، جاودانگی، بی باکی، ذهن آگاهی، یادگیری توقف افکار، حفظ آرامش در موقعیت‌ها و .... و.... صحبت شده.
نکته یک: می‌تونه از اون کتابایی بشه که علامت گذاری می‌شن برخی جملاتش.(خودم موقع خوندن علامت گذاری نکردم ولی تا اخر سال یک بار دیگه می‌خونم تا جاهایی رو علامت گذاری کنم.)
نکته دو: کتاب در مورد زندگی معنوی، بودیسم، مراقبه، ذهن‌ آگاهی و... است. پس رد پایی از تمرین‌های تمرکز و تنفس و بیان جمله در ذهن داره.(نه از اون جمله تاکیدی زردا، از این جمله‌ها که ذهنتون حضور در لحظه داشته باشه و فکر کنید و...)
        

7

ariy

1403/5/26

انگار گفته بودی لیلی
          کتاب انگار گفته بودی لیلی از نشر مرکز نوشته‌ی سپیده شاملو، سال ۱۳۷۸:
کتاب در ۸ فصل هست که به غیر از فصل ۴ بقیه فصل‌ها از زبان یک شخصیت ثابت (شراره) هست که شخصیت شراره در کل داستان داره خطاب به همسر از دست داده‌ی خودش صحبت می‌کنه و می‌گه که ۱۳ سال زندگی بدون اون چطور گذشته.(البته در داستان به آشنایی شراره و علی هم اشاره شده).
کتاب نثر زنانه‌ای داره و این در کل داستان احساس می‌شه. 
در واقع کتاب رو در سه روز و پشت سرهم خوندم، چون اگر مطالب با فاصله خونده شه خط سیری داستان برای خواننده گم می‌شه، البته شاید بخاطر گیرایی نوشته و جذابیتش نتونستم زمین بگذارم.
شراره همسر علی هست و فرزندی به اسم سیاوش دارن.
مستانه خواهر علی هست که در داستان با محمود ازدواج می‌کنه(که فصل ۴ از زبان مستانه است و داره در مورد زندگی با محمود می‌گه).
محمود هم بند علی در یک سالی که زندان بود (که همزمان بود با بارداری شراره و تولد سیاوش) هست. جدای از این محمود رئیس یک فرقه هم بوده که در داستان بهش اشاره شده.
شخصیت مامان اشاره داره به مادر شراره،
شخصیت مادر و پدر اشاره داره به والدین علی،
شخصیت خانم جان اشاره داره به مادر محمود.
رویا و شوهرش هم زیردست‌های محمود و عضوی از فرقه بودند.
داستان در بازه‌ی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۰ اتفاق می‌افته چون در داستان ذکر شده که مستانه ۴۰ به دنیا می‌یاد و ۷۶ از دنیا می‌ره.
***
موقع خوندن کتاب ممکنه یاد شبی که ماه کامل شد یا ملی و راه‌های نرفته‌اش بیفتید.
قلم نویسنده خیلی خوب بود چون درماندگی مستانه رو بخاطر انتخاب غلط و بلاهایی که سرش می‌آد رو با ظرافت به نوشته در آورده بود و همینطور درماندگی مادر و پدر علی رو بعد ازدست دادن پسرشون. 
از طرفی شخصیت بی‌ثبات و مریض محمود رو که آزار جسمی و روانی زیادی رو به مستانه تحمیل کرد و باعث بیماری اون شد. 
تنها شخصیت‌های داستان که احساس تنفر رو به خواننده القا می‌کنن و به نظر می‌یاد که کارهاشون توجیه پذیر نیست محمود و خانم جان هستند.
خوندن کتاب رو توصیه می‌کنم.
و نکته‌ای که در پایان کتاب بهش فکر می‌کردم این بود که این کتاب نه از تخیل نویسنده بلکه یک داستان واقعی از اتفاقاتی بود که کمابیش در جامعه ما در جریان بوده و هست.

        

15