بریدههای کتاب مهدی سرکانی مهدی سرکانی 17 ساعت پیش تو می آیی علی صفایی حائری 4.0 6 صفحۀ 42 بگذر... که سبز زندگی زرد است و روزش سیاه است و آبیاش، خونرنگ و آسمانش، تیره و زمینش سرشار از جنازههای عفونت و خاکش، سیراب از شکمهای برآمده و استخوانهای درهم تکیده... بگذر... که راستش هم دروغ و نیرنگ است. 0 2 مهدی سرکانی 17 ساعت پیش قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 79 انسانها فقط آنگاه فهمیدند معنی غذا، تغذیه بدن است که از منظورْ داشتن لذت به عنوان هدف این فعالیت، دست برداشتند. این موضوع در مورد هنر نیز صادق است. مردم فقط وقتی معنی هنر را خواهند فهمید که به زیبایی، یعنی :به لذت به عنوان هدف این فعالیت ننگرند. 0 8 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 78 تمام زیبایی شناسیهای موجود به موجب این نقشه ساخته شده است. به جای آنکه از هنر حقیقی تعریفی به دست دهند و سپس بر اساس این تعریف قضاوت کنند که کدام اثر موافق با این تعریف است و کدام یک مطابق آن نیست؛ و یا داوری کنند که هنر چه چیز است و چه چیز هنر نیست، سلسلهای از آثار معین را که به دلایلی خوشایند افراد گروهی مشخص است «هنر» شناختهاند و زیبایی شناسان برای هنر تعریفی اختراع میکنند که تمامی این آثار را در برگیرد. 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 78 همین که جنونی در میان طبقات عالیه جامعه ما مورد قبول قرار گرفت، بیدرنگ فرضیهای درست میشود و این دیوانگی را تحویل و تفسیر میکنند و قانونی و مشروع میشمارد. گوییا در تاریخ بشر هیچ عصری وجود نداشته است که در محافل انحصاری معینی، هنری دروغین و بیتناسب و بیمعنا مورد پسند و تایید و قبول قرار گیرد و از خود آثاری به جا نگذارد و بعدها نیز کاملاً فراموش شود. 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/22 لذتی که حرفش بود: شش تک نگاری درباره ی دیدن و زیستن پیمان هوشمندزاده 3.4 34 صفحۀ 90 ما از چیزهایی که نمیفهمیم لذت نمیبریم. ممکن است شگفت زده شویم. ولی این شگفتی باید که قابل درک باشد تا به لذت برسد. باید که در محدوده آگاهی ما باشد و یا حداقل مماس با آن. فهمیدن، بخش مهمی از لذت است. عکس اگر مسئله ای طرح میکند، باید که محسوس باشد. بیننده باید که آن را بفهمد حتی اگر نتواند آن را به کلام بیاورد. 0 4 مهدی سرکانی 1404/5/19 فتح خون سید مرتضی آوینی 4.7 110 صفحۀ 36 خون حسین و اصحابش کهکشانی است که بر آسمانِ دنیا راه قبله را می نمایاند. بگذار اصحاب دنیا ندانند. کرم لجنزار چگونه بداند که بیرون از دنیایی که او تن می پرورد چیست؟ زمین و آسمان او همان است و اگر او را از آن لجنزار بیرون کشند می میرد... 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/19 فتح خون سید مرتضی آوینی 4.7 110 صفحۀ 35 ...هیچ دیده ای که نخل ها بگریند؟ هرگز غروبهنگام در نخلستان های کوفه بودهای؟ گویی هنوز صدای بغض آلود امام علی علیه السلام از فاصله قرن ها تاریخ به گوش می رسد... 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/18 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 165 علم بزرگترین نعمتی است که خداوند پس از ایمان به بشر ارزانی میدارد 0 0 مهدی سرکانی 1404/5/18 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 170 مزد من از مردم عراق مانند مزد مسلم بن عقیل از اهل کوفه است. اگر داستانهای پلیسی یا چیزهای احمقانه مینوشتم به من بیشتر احترام میگذاشتند و تقدیسم میکردند. 0 0 مهدی سرکانی 1404/5/17 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 129 عزیزم، در این مدت همیشه مرگ در نظرم مسئله آرامبخش و تا حدی دوست داشتنی آمده. چون مرگ انسان را راحت میکند، همانطور که دانش آموز وقتی امتحاناتش را تمام میکند و میرود تا نمرههایش را بگیرد، خیالش راحت میشود. ولی در عین حال مقداری ناراحتی و احساس ناکامی هم ایجاد میکند همانطور که وقتی یک دانش آموز نمیتواند بیشتر درس بخواند و به مراحل تحصیلی بالاتر برود، احساس ناراحتی و ناکامی میکند.... 0 26 مهدی سرکانی 1404/5/9 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 102 و اینطوریها است که همان چیزی که شما را به تحسین وامیدارد احتمالا یا یقینا جایی و به شکلی آزارتان خواهد داد. 0 5 مهدی سرکانی 1404/5/1 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 48 کتابها جرئتِ قضاوت را از تو میگیرند، ولی لذتِ سرکشی را به تو میبخشند. نمیدانم کدامش درستتر است، ولی میدانم کدامش سختتر است. 0 2 مهدی سرکانی 1404/4/28 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 14 در هر نقطه از زمان که امکان به اشتراکگذاری ترقی کردهاست و این امکان به وجود آمده که همه بتوانند هم را ببینند، آدمها بیشتر رو آوردهاند به از خودشان گفتن، به رو کردن و افشاگری. انگار گویندگان میخواستهاند با گفتن سبک شوند، درمان شوند، رها شوند و شنوندگان خواستهاند با شنیدن، با خواندن و سهیمشدن در چگونه بودن و چگونه زیستن دیگران خواستهاند خودشان را از تنها ماندن با خود و تردیدها و ضعفها و گناهانشان محافظت کنند. «برای من این اتفاق این گونه افتاد. میتوانست برای تو بیفتد. میتوانست برای خیلیها بیفتد. پس من تنها نیستم. پس تو تنها نیستی.» 0 3 مهدی سرکانی 1404/4/20 روابط متکامل زن و مرد علی صفایی حائری 4.2 35 صفحۀ 22 گذشت از خوشیها، تو را به خوبیها میرساند. 0 1 مهدی سرکانی 1404/4/5 اندیشه من علی صفایی حائری 4.4 9 صفحۀ 33 هر حقیقت متحرکی هنگامی که از سنجش و انتخاب نباشد و به عادت و تقلید رسید، در واقع به قبرستان خود رسیده و با دست خویش گور خود را کنده است. 0 1 مهدی سرکانی 1404/3/30 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 19 یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. بقره/۱۲۰ 0 2 مهدی سرکانی 1404/3/30 نامه های بلوغ علی صفایی حائری 4.5 32 صفحۀ 59 نکته اول در سلوک، همین است که بفهمی تو شروع نکردهای؛ او تو را صدا زده و تو را میخواهد 0 7 مهدی سرکانی 1404/3/27 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 محمّد، فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود می بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می طلبند؛ نشانه آنان در چهره شان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتی است که جوانه های خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طوری که دهقانان را [از رشد و انبوهی خود] به تعجب می آورد تا خدا به وسیله [انبوهی و نیرومندی] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. [و] خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است. فتح/۲۹ 0 1 مهدی سرکانی 1404/3/27 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا فتح/۷ 0 2
بریدههای کتاب مهدی سرکانی مهدی سرکانی 17 ساعت پیش تو می آیی علی صفایی حائری 4.0 6 صفحۀ 42 بگذر... که سبز زندگی زرد است و روزش سیاه است و آبیاش، خونرنگ و آسمانش، تیره و زمینش سرشار از جنازههای عفونت و خاکش، سیراب از شکمهای برآمده و استخوانهای درهم تکیده... بگذر... که راستش هم دروغ و نیرنگ است. 0 2 مهدی سرکانی 17 ساعت پیش قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 79 انسانها فقط آنگاه فهمیدند معنی غذا، تغذیه بدن است که از منظورْ داشتن لذت به عنوان هدف این فعالیت، دست برداشتند. این موضوع در مورد هنر نیز صادق است. مردم فقط وقتی معنی هنر را خواهند فهمید که به زیبایی، یعنی :به لذت به عنوان هدف این فعالیت ننگرند. 0 8 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 78 تمام زیبایی شناسیهای موجود به موجب این نقشه ساخته شده است. به جای آنکه از هنر حقیقی تعریفی به دست دهند و سپس بر اساس این تعریف قضاوت کنند که کدام اثر موافق با این تعریف است و کدام یک مطابق آن نیست؛ و یا داوری کنند که هنر چه چیز است و چه چیز هنر نیست، سلسلهای از آثار معین را که به دلایلی خوشایند افراد گروهی مشخص است «هنر» شناختهاند و زیبایی شناسان برای هنر تعریفی اختراع میکنند که تمامی این آثار را در برگیرد. 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/31 هنر چیست؟ بضمیمه حواشی و توضیحات لازم لی یف نیکالایویچ تولستوی 3.3 0 صفحۀ 78 همین که جنونی در میان طبقات عالیه جامعه ما مورد قبول قرار گرفت، بیدرنگ فرضیهای درست میشود و این دیوانگی را تحویل و تفسیر میکنند و قانونی و مشروع میشمارد. گوییا در تاریخ بشر هیچ عصری وجود نداشته است که در محافل انحصاری معینی، هنری دروغین و بیتناسب و بیمعنا مورد پسند و تایید و قبول قرار گیرد و از خود آثاری به جا نگذارد و بعدها نیز کاملاً فراموش شود. 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/22 لذتی که حرفش بود: شش تک نگاری درباره ی دیدن و زیستن پیمان هوشمندزاده 3.4 34 صفحۀ 90 ما از چیزهایی که نمیفهمیم لذت نمیبریم. ممکن است شگفت زده شویم. ولی این شگفتی باید که قابل درک باشد تا به لذت برسد. باید که در محدوده آگاهی ما باشد و یا حداقل مماس با آن. فهمیدن، بخش مهمی از لذت است. عکس اگر مسئله ای طرح میکند، باید که محسوس باشد. بیننده باید که آن را بفهمد حتی اگر نتواند آن را به کلام بیاورد. 0 4 مهدی سرکانی 1404/5/19 فتح خون سید مرتضی آوینی 4.7 110 صفحۀ 36 خون حسین و اصحابش کهکشانی است که بر آسمانِ دنیا راه قبله را می نمایاند. بگذار اصحاب دنیا ندانند. کرم لجنزار چگونه بداند که بیرون از دنیایی که او تن می پرورد چیست؟ زمین و آسمان او همان است و اگر او را از آن لجنزار بیرون کشند می میرد... 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/19 فتح خون سید مرتضی آوینی 4.7 110 صفحۀ 35 ...هیچ دیده ای که نخل ها بگریند؟ هرگز غروبهنگام در نخلستان های کوفه بودهای؟ گویی هنوز صدای بغض آلود امام علی علیه السلام از فاصله قرن ها تاریخ به گوش می رسد... 0 1 مهدی سرکانی 1404/5/18 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 165 علم بزرگترین نعمتی است که خداوند پس از ایمان به بشر ارزانی میدارد 0 0 مهدی سرکانی 1404/5/18 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 170 مزد من از مردم عراق مانند مزد مسلم بن عقیل از اهل کوفه است. اگر داستانهای پلیسی یا چیزهای احمقانه مینوشتم به من بیشتر احترام میگذاشتند و تقدیسم میکردند. 0 0 مهدی سرکانی 1404/5/17 نا مریم برادران حقیر 4.2 88 صفحۀ 129 عزیزم، در این مدت همیشه مرگ در نظرم مسئله آرامبخش و تا حدی دوست داشتنی آمده. چون مرگ انسان را راحت میکند، همانطور که دانش آموز وقتی امتحاناتش را تمام میکند و میرود تا نمرههایش را بگیرد، خیالش راحت میشود. ولی در عین حال مقداری ناراحتی و احساس ناکامی هم ایجاد میکند همانطور که وقتی یک دانش آموز نمیتواند بیشتر درس بخواند و به مراحل تحصیلی بالاتر برود، احساس ناراحتی و ناکامی میکند.... 0 26 مهدی سرکانی 1404/5/9 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 102 و اینطوریها است که همان چیزی که شما را به تحسین وامیدارد احتمالا یا یقینا جایی و به شکلی آزارتان خواهد داد. 0 5 مهدی سرکانی 1404/5/1 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 48 کتابها جرئتِ قضاوت را از تو میگیرند، ولی لذتِ سرکشی را به تو میبخشند. نمیدانم کدامش درستتر است، ولی میدانم کدامش سختتر است. 0 2 مهدی سرکانی 1404/4/28 نجات از مرگ مصنوعی حبیبه جعفریان 4.3 45 صفحۀ 14 در هر نقطه از زمان که امکان به اشتراکگذاری ترقی کردهاست و این امکان به وجود آمده که همه بتوانند هم را ببینند، آدمها بیشتر رو آوردهاند به از خودشان گفتن، به رو کردن و افشاگری. انگار گویندگان میخواستهاند با گفتن سبک شوند، درمان شوند، رها شوند و شنوندگان خواستهاند با شنیدن، با خواندن و سهیمشدن در چگونه بودن و چگونه زیستن دیگران خواستهاند خودشان را از تنها ماندن با خود و تردیدها و ضعفها و گناهانشان محافظت کنند. «برای من این اتفاق این گونه افتاد. میتوانست برای تو بیفتد. میتوانست برای خیلیها بیفتد. پس من تنها نیستم. پس تو تنها نیستی.» 0 3 مهدی سرکانی 1404/4/20 روابط متکامل زن و مرد علی صفایی حائری 4.2 35 صفحۀ 22 گذشت از خوشیها، تو را به خوبیها میرساند. 0 1 مهدی سرکانی 1404/4/5 اندیشه من علی صفایی حائری 4.4 9 صفحۀ 33 هر حقیقت متحرکی هنگامی که از سنجش و انتخاب نباشد و به عادت و تقلید رسید، در واقع به قبرستان خود رسیده و با دست خویش گور خود را کنده است. 0 1 مهدی سرکانی 1404/3/30 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 19 یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. بقره/۱۲۰ 0 2 مهدی سرکانی 1404/3/30 نامه های بلوغ علی صفایی حائری 4.5 32 صفحۀ 59 نکته اول در سلوک، همین است که بفهمی تو شروع نکردهای؛ او تو را صدا زده و تو را میخواهد 0 7 مهدی سرکانی 1404/3/27 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 محمّد، فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود می بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می طلبند؛ نشانه آنان در چهره شان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتی است که جوانه های خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طوری که دهقانان را [از رشد و انبوهی خود] به تعجب می آورد تا خدا به وسیله [انبوهی و نیرومندی] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. [و] خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است. فتح/۲۹ 0 1 مهدی سرکانی 1404/3/27 قرآن کریم هو 4.9 41 صفحۀ 1 وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا فتح/۷ 0 2