محمدحسین

محمدحسین

@TheFoolish

4 دنبال شده

21 دنبال کننده

            جانا امید پیشه کن، که می‌آید روشنی، و می‌برد روشنان را.
          
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

        (این یادداشت رو بعد از خوندن هر سه جلد می‌نویسم.)

در این مجموعه هر انسانی در یکی از این پنج مسیر قرار می‌گیره: 
۱- فداکاری ۲- دانش ۳- صلح‌طلبی ۴- شجاعت ۵- صداقت
 هراز گاهی یه سری استثنا هم وجود داره که اتفاقا داستان‌ ما درباره همین یه سری‌هاست. بقیه‌اش رو هم باید خودتون بخونید چون نمی‌خوام تیک افشای داستان رو بزنم :)

تا آخر درگیرکننده می‌مونه. شاید یکم  کم و زیاد بشه اما حوصله‌سربر نمی‌شه.

 جواب‌هایی برای یه سری از سوالات داره. مثلا شجاعت چیه؟ فداکاری چیه؟ با هم یکی‌ان؟ یکی نیستن؟ اینکه بتونیم کلماتی که به دلیل استفاده مکرر بی‌معنی شدن رو دوباره تعریف کنیم خیلی خوبه.
 یه چیزی که خیلی دوست داشتم این بود که در طی داستان کاملا واضح می‌بینید چطور می‌شه از  فضیلت به رذلیت رسید.
در کل، می‌تونه مفید هم باشه.

پایان هم همونه که نویسنده می‌گه. می‌پذیریم :)

پیشنهادش می‌کنم و بهم چسبید. در ضمن جلد چهارم فرعیه و نیازی به خوندن‌اش نیست.
همین.
      

5

        کلیات و اصول رواقیون رو به خوبی توضیح داده. کتاب به طور کلی دو قسمته.
۱- مطالب تئوری ۲- تمرین‌های عملی.
یکی از دلایلی که انتخاب‌اش کردم همین تقسیم‌بندی مفیدش بود.
سه اصل ساده وجود داره.
۱- زندگی کردن با آریستوس: آریستوس (Arete) به معنی ارائه بهترین نسخه خود در لحظه‌ست. استفاده از پتانسیلی که در هر انسانی وجود داره. اینکه خود ایده‌آل‌مون باشیم و درکل، واقعی کردن تصوری که از بهترین خودمون در ذهن داریم.
 
۲-‌ تمرکز روی چیزی که می‌تونیم کنترل‌اش کنیم: اتفاقات و کارها به دو دسته تقسیم می‌شن. یا ما می‌تونیم تغییرشون بدیم یا نمی‌تونیم. مثال‌های روزمره برای این مورد زده می‌شه. فرض کنید می‌خواید برید بیرون و یهو یه بارون شدید شروع می‌شه. اصولاً توی همچین موقعیت‌هایی اگه آگاهی کمی نسبت به خودمون داشته باشیم، شروع می‌کنیم غر زدن. اما مشکل مارو حل نمی‌کنه. پس درکل این اصل از ما می‌خواد که مرز مشخصی برای اتفاقات اطراف‌مون داشته باشیم و درگیر شرایط بیرونی نباشیم.

۳- مسئولیت‌پذیری: این اصل با دو اصل قبلی ممکن می‌شه. چرا؟ چون طبق اصل اول، هرکسی ایده‌آلی از خودش در ذهن داره و طبق اصل دوم، شرایط بیرونی نمی‌تونن روی تو تاثیر بذارن. اینجا فقط ماییم و فرمون. یا فرمون رو می‌گیریم و همه این بار رو به دوش می‌کشیم. اینکه خودآگاه باشیم، برای رسیدن به فضیلت‌های مختلف تلاش کنیم، شکست بخوریم و دوباره بلند بشیم و... یا اینکه بیخیال می‌شیم. به زندگی فعلی ادامه می‌دیم و بعدش زمین و زمان رو برای وضعیتی که داریم مقصر می‌دونیم.

درباره تمرین‌ها. سه نوع تمرین داخل کتابه. که درکل می‌شن ۵۵ تا تمرین.
۱- در هر زمانی می‌شه انجام‌شون داد. ۲- برای موقعیت‌های خاص. ۳- برای روبرو شدن با افراد خاص.
 این تمرین‌هارو بررسی می‌کنیم که آیا برامون مفید واقع می‌شن یا نه. هرکدوم که به‌نظر مفیده، انتخاب می‌کنیم و تلاش می‌کنیم بهش عمل کنیم.
( که بنظرم اکثرشون مفیدن.)

چندتا نکته هست که به خودم کمک کرد. شاید به شما هم کمک کنه.
۱- ما درباره فلسفه‌ها و طرزفکرهای متفاوت می‌خونیم و یاد می‌گیریم. هرچیزی که به‌دردمون بخوره و خوب باشه، جدا می‌کنیم و برمی‌داریم و می‌بریم. قرار نیست از فردا «رواقی» باشیم.
۲- به‌طور کلی، همه حرف‌ها زده شده. راه‌حل جدیدی وجود نداره. ممکنه نزدیکی زیادی بین بعضی از اصول رواقی یا هر فلسفه دیگه با اسلام و ادیان مختلف پیدا کنید. شاید خیلی از جملات اپیکتتوس به امام علی شباهت داشته باشه. قصدم مقایسه بین این دو شخصیت نیست. حرفم چیه؟ کار درست همیشه ثابته و نیازی نیست «فلسفه‌باز» بشیم و خیلی بدونیم. نیازه به چیزایی که می‌دونیم خیلی عمل کنیم :)

 نسبت به اون یکی ترجمه، طراحی قشنگ‌تری داره. اما ویراستاری خیلی خوبی نداره. تنها مشکلش همین بود.
همین.
      

7

        فوق العاده بود. با هر چیز دیگه‌ای که خونده بودم فرق داشت و هیچ‌ چیزی تا الان اینجوری درگیرم نکرده بود. هرچی نباشه یک روزه تموم شده :)

جدای از  خوشمزه، مهیج و  پیچیده بودن داستان، روی بعضی از درگیری‌های همیشگی ما تمرکز می‌کنه.‌ همیشه می‌گن حسرت یا افسوس گذشته رو نخور. این جمله نمی‌تونه اکثر مارو راحت کنه. ولی شاید این بتونه بیشتر کمک‌مون کنه: «درنهایت ممکنه هر اتفاقی باعث حسرت ما باشه.» پس چه بهتره که همیشه درست‌ترین کار رو از نظر خودمون انجام بدیم. چون بیشتر از این از ما بر نمیاد و احتمالا در هر صورت قراره یکم حسرت هم نوش‌جان کنیم.
 اگه قرار باشه تکه‌هایی  از «ماده تاریک» رو یه گوشه خودم داشته باشم اینارو انتخاب می‌کنم:
۱- من فقط روی حال مالکیت دارم (اونم نه همه‌اش) و گذشته دیگه مال من نیست.
۲- همیشه همه‌چیز مطابق همون روزمره‌ای که تو توی ذهنت داری جلو نمی‌ره. پس ازش استفاده کن. نذار چیزی ناگفته یا انجام نشده باقی بمونه.

در پایان اگه به فیزیک (خصوصا کوانتوم)، عاشقانه و علمی-تخیلی علاقه دارید، انتخاب خیلی خوبیه :)

ضمنا، اپل تی‌وی+ قراره سریالی بر اساس کتاب منتشر کنه که واقعا منتظرم ببینم چجوری می‌شه. درسته فیلم‌باز نیستم اما اگه جالب باشه می‌بینمش.
همین :)
      

4

        این هم از جلد سوم؛ پایانی بر کتاب دوم :)

اینجا قهرمانی وجود نداره. البته بعضی اوقات حس می‌کنی وجود داره؛ اما خیلی زود می‌فهمی اشتباه کردی. مخصوصا وقتی به مهمون‌خونه برمی‌گردی.

داستان خیلی بازتر شد و واقعا جذاب‌تر از کتاب اول بود. بالاخره از بدبختی دور شدیم اما هنوز عاشقانه‌مون شبیه به دوری و دوستیه. تنها چیزی که به دلم ننشست، جست‌و‌خیزهای کوئوت بود. (اگه بخونید متوجه می‌شید)
خیلی نمی‌شه درباره داستان صحبت کرد. چون همه‌چیز لو می‌ره و دلیل دیگه اینه که خیلی شلوغ و به‌هم ریخته می‌شه.
فقط می‌تونم بگم ارزش خوندن داره. ارزش دوباره خوندن رو هم داره و واقعا خوشمزه‌ست :)

ترجمه خوب بود، سانسور عجیبی نداشت و در کل من مشکلی ندیدم. اگر هم مشکلی بوده، به‌عنوان یه خواننده معمولی متوجه نشدم.
نشر بهنام رو هم یه مقایسه کوچولو کردم، به‌نظرم همین آذرباد بهتره.

کتاب سوم معلوم نیست چه زمانی تموم بشه. بالاخره راتفوس عزیز سابقه خیلی قشنگی در این مورد ندارن.

در آخر اینکه بخونیدش.
همین.
      

9

        خب، جلد هفتم هم متاسفانه تموم شد :)

چیزی که درباره این سری دوست دارم اینه که کسی دستاشو جلوی چشماش نمی‌زاره. ادا در نمیاره. همه‌چیز همونیه که هست. همونی که باید باشه و خب ما ممکنه دوستش نداشته باشیم.
می‌تونه یاد بده و حتی می‌شه یه جاهایی رو هایلایت کرد و گوشه ذهن داشت.
هرچی جلوتر می‌ریم، جابه‌جایی بین زمان و مکان‌ بیشتر می‌شه.
عاشقانه هم از نمکی گذشته و به‌مرور زمان ادویه‌اش بیشتر هم می‌شه.
ماجراها و اتفاقات خیلی زیادن اما نبرد برنا خیلی به دلم نشست.

افسانه شاه آرتور روی پایان داستان خیلی تاثیر گذاشته. اگه تموم شدن داستان براتون مثل من گنگ بود، حتما یه چرخی توی گوگل انگلیسی بزنید و بیشتر درک‌اش می‌کنید اما در کل فلسفه زندگی خودتون هم روی پایان تاثیر می‌ذاره.
در آینده حتما بازم سراغ‌اش میام و به‌نظرم ارزش چندبار خوندن رو هم داره.
ترجمه هم خوب بود. سانسوری اگه بوده، عجیب نبوده یا من نتونستم بفهمم و این خوشحالم می‌کنه.
درنهایت، خیلی خوشمزه بود و بهم چسبید. خیلی پیشنهاد می‌کنم.

در ضمن از این سری چندتا بازی و سه‌ فصل سریال با همین نام ساخته شده. یادتون باشه که داستان‌شون با کتاب تفاوت داره.
      

22

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

محمدحسین پسندید.
دیدار اتفاقی با دوست خیالی و هشت جستار دیگر

26

محمدحسین پسندید.
تاریخ مختصر اسطوره

17

محمدحسین پسندید.
افسانه قدرت مردانه: چرا مردان جنس دورریختنی هستند
          یک چهارم کتاب رو خوندم و بقیه رو تورق سریع کردم. نتونستم ادامش بدم، خیلی درهم‌برهم نوشته بود و یه مطلبی رو صد بار تکرار می‌کرد.🚶
با این حال نکات خوبی رو گوشزد کرد و شاید یه روزی بقیش رو هم کامل خوندم.

نتیجه‌گیریم از کتاب این بود که قبل از انقلاب صنعتی در جهانی دوجنس‌گرا بودیم که نقش‌های متفاوتی به زن و مرد داده می‌شد. زن به عنوان مدیر خانواده و مرد به عنوان محافظ خانواده.
اما به مرور که جامعه پیش‌رفت کرد، پیش‌رفت‌های اجتماعی زن کم‌تر از مرد شد. تحصیل، رأی دادن و ایفای نقش در جامعه به نفع مردان بود.
بعد از این جنبش زنان به وجود اومد و مردها کمک کردن تا زن‌ها حقوق اجتماعیشون رو به دست بیارن و حتی در جوامعی مثل اروپا و آمریکا بتونن زندگی بهتر و آسوده‌تری از مردها داشته باشن. الان در اون جوامع به نقطه‌ای رسیدیم که مرد داره برای راحتی و زندگی خوب زن تلاش می‌کنه، در عین حال ازش انتقاد میشه و نمی‌تونه به خودش و نقشش در جامعه فکر کنه و احساس جنس دوم بودن بهش دست داده. به علاوه این‌که جنبش زنان واقعاً در جهاتی به ابتذال کشیده شده و تبدیل به جنبش «ضدمرد» شده.
برای همین نویسنده میگه دیگه نیازی به جنبش زنان یا مردان نیست، بلکه زمان جنبش گذار جنسیتی و گفت‌وگوی دو جنسه.
علت اسم کتاب هم در اینه که نویسنده میگه چیزهایی که ما بهشون میگیم قدرت مردانه، در واقع یک نوع دورریختنی بودن مرده و یک نوع تمجید و گول زدنه برای این که مرد خودش رو برای خانواده و جامعش فدا کنه.

با این حال فکر می‌کنم ما نیاز به پژوهش‌هایی در سرزمین و فرهنگ خودمون هم داریم، چون بعضی مثال‌های این کتاب، قوانین و آماری که می‌گفت، در آمریکا صادق بود نه ایران و باید وضعیت جامعه‌ی ایرانی رو به صورت خاص بررسی کرد.
        

18

محمدحسین پسندید.
ولایت فقیه: حکومت اسلامی

8

فیدیبو یه کتاب داره به نام «مغالطه به زبان آدمیزاد» چیز کامل و خوبیه. رایگان هم هست.

17

محمدحسین پسندید.
          فصل اول: آیا قدرت مردانه واقعاً یک افسانه است؟
تونستم از زبان یک مرد مشکلاتشون رو بشنوم. می‌دونید چی برام جالب بود؟ این‌که یه جایی از کتاب از خودم پرسیدم واقعاً مردا انقدر فکر می‌کنن، احساسات دارن و به وقایع اهمیت میدن؟ 🚶🏻😂 چرا این تصور از مردا تو ذهنمه؟دقیق نمی‌دونم...

موضوع این فصل اینه که چیزایی که بهشون می‌گیم ادب یا قدرت مردا، میشه بهشون این نگاه رو داشت که اینا هم بردگی هستن. و واقعاً درست میگه. مثلاً این‌که مردا همیشه از زن‌ها دفاع و حمایت می‌کنن و مثلاً اگه یه نفر با چاقو بخواد حمله کنه، انگار وظیفه‌ی یک مرده که از زن حمایت کنه و حتی جونش رو به خطر بندازه.
نمی‌دونم منظور نویسنده اینه که این چیزا باید از بین بره، یا میخواد بگه مردها هم فداکاری‌هایی برای زنان انجام میدن. فکر کنم میخواد جواب فمینیست‌های افراطی رو بده و درست میگه. 

یه جاهایی به نظرم میومد نویسنده داره رنج زنان مخصوصاً در گذشته رو انکار می‌کنه و عصبانی می‌شدم ولی خودش چند بار گفته که به دنبال دیالوگ بین مرد و زنه و به نظرش هر دو جنس به روش‌های متفاوت خودشون رو برده جنس دیگه کردن و از دستاوردهای خوب فمینیسم مثل حق رای زنان و خیلی چیزهای دیگه حمایت می‌کنه.

یه سری مثال‌هایی هم که میزنه در شرایط ایران صدق نمی‌کنه. مثل حق نگه‌داری فرزند.

دلم میخواد یه تحقیقی انجام بدم که از مردها و زن‌ها در سنین مختلف بپرسم دوست داشتن مرد بودن یا زن و چرا. چون این بیشتر تو ذهنمه که دخترهای زیادی دلشون می‌خواد پسر بودن، ولی پسرهای کمی رو دیدم که دلشون بخواد دختر باشن. آیا این خودش نمی‌تونه نشانه‌ی چیزی باشه؟ نمی‌دونم. ولی میشه بهش فکر کرد.
        
افسانه قدرت مردانه: چرا مردان جنس دورریختنی هستند

17

محمدحسین پسندید.
          خیلی خوبههه!

🍃ویژگی دوم: آوازه فراملی
-آقای کواکبی که کلاً بیشتر بر جهان عرب تأثیرگذار بود و یه کم برام سوال پیش اومد که تا چه حد بر ایران تاثیر داشت؟ فکر کنم بیشتر بر جنبه‌ی مسلمان بودن ایرانیان تاثیر گذاشت. یعنی این که مشکل کشورهای مسلمانی از جمله ایران، استبداده.

- آقای نائینی هم به خاطر مبارزه با استبداد، بر سایر کشورهای مسلمان از جمله عراق و عثمانی تاثیر گذاشت.

- آقای فروغی که هم عضو موثری در هیئت ایرانی سازمان ملل بود و هم سفیر ایران در ترکیه. گویا مدتی هم رئیس سازمان ملل بودن D: از نظر ادبی و ایران‌شناسی هم فروغی چهره‌ی آشنایی برای پژوهشگرانه.

- آقای طباطبایی به عنوان اسلام‌شناس نواندیش در گفت‌و‌گوهایی با هانری کربن و کنت مورگان در محافل علمی مغرب‌زمین شناخته شدند. همین‌طور یک سری از کتاباشون به انگلیسی ترجمه شد.

- آقای بازرگان با کنش‌گری‌های سیاسیشون چه در دوران پهلوی و چه بعد از انقلاب در جهان شناخته شدند. بازرگان با همکاری بعضی چهره‌های ملی و دانشگاهیان، جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر رو در سال ۱۳۵۶ در تهران بنیان‌گذاری کرد و با بیانیه‌هاشون، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به آگاهی افکار عمومی جهان رسوندن. تشکیل دولت موقت بعد از انقلاب هم باز باعث مطرح شدن ایشون در سطح جهانی شد.

- آقای مطهری در دو جنبه فکری و اجتماعی-سیاسی در فراسوی مرزها مورد توجه برخی روشنفکران مبارز در کشورهای همسایه واقع شدن.

- آقای آل‌احمد هم که از نظر ادبیات داستانی چهره‌‌ی شناخته‌شده‌ای برای پژوهشگران ادبیات داستانی و همین‌طور بحث در مورد جریان روشنفکری در ایرانه.

- کارهای آقای شریعتی هم مورد توجه مبارزین آزادی در کشورهای همسایه واقع شد.

🍃ویژگی سوم: نوگرایی
کواکبی ---» کتاب طبایع‌الاستبداد حاکی از نواندیشی در شناخت انسان به عنوان موجودی آزاد، مختار و انتخاب‌گر + کنار گذاشتن مشی انقلابی در گشودن بن‌بست استبداد و اعتقاد به حرکت تدریجی همراه با روشن‌گری و بالا بردن سطح آگاهی مردم از ره‌گذر آموزش و پرورش نوین+ جدا نداستن دین از سیاست و در عین حال اعتقاد به کار مستقل نهادهای دینی از حکومت + مشروع دانستن حکومت بر پایه قانون + دعوت مسلمانان به تاسیس احزاب و نهادهای مدنی برای گذار به حکومت دموکراتیک

نائینی ---» صورت‌بندی کردن حکومت قانون‌مدار در قلمروی فقهی برای گرفتن بهانه از مشروعه‌طلبان (که از آن‌ها با عنوان شعبه استبداد دینی یاد می‌کنه) + نشان دادن ماهیت و کارکردهای استبداد دینی و ارتباط آن با استبداد سیاسی (هرچند به نظر نویسنده این چارچوب حکومت را نمی‌توان با دیدگاه امروز سازگار با دموکراسی خواند، اما در زمان خود بسیار نواندیشانه بود)

فروغی ---» عبور دهنده‌ی ایران از بحران‌ها! + انتخاب بهترین گزینه‌ها در چارچوب ظرفیت‌های نظام پهلوی + + ارائه تصویر واقع‌گرایانه از غرب به ایرانیان، دور از شیفتگی و نفرت + کلاً نقش‌آفرینی موثر در دوران حکومت پهلوی نیازمند ذهنی پیچیده، نقاد و تحلیل‌گر بود "تا ایران و ایرانیان در دوران بحرانی و پرآشوب آن روزگار، تنها نمانند" 🥲 

طباطبایی ---» بررسی و تفسیر متن‌های دینی (قرآن، انجیل، اوپانیشادها، سوتراهای بودایی، تائوته چینگ) + منابع معرفتی متنوع و متکثر از جمله عرفان، دانش و فلسفه غرب و ... + بهره‌گیری از هرمنوتیک با روش دور هرمنوتیکی در تفسیر المیزان + نوآوری‌ در مقالات مختلف

بازرگان ---» درآمیختن ملی‌گرایی، دین‌گرایی و دموکراسی‌خواهی و بنیان گذاشتن ایدئولوژی مبارزه و تغییر بر مدار اصلاح‌گرایی در ایران و بنیان گذاشتن گفتمانی نوین و حفظ پویایی و پایایی فکری و سیاسی در ایران در حال گذار به سوی دموکراسی 

مطهری ---» درک وضعیت فکری و دینی جامعه ایران و دنبال کردن دغدغه‌های خود (که از منظر نگاه نویسنده، دین‌داری ایرانیان اصلی‌ترین آن‌ها است) در سخن‌رانی‌ها و نوشته‌ها + پالایش اسلام از خرافات به خصوص در حماسه حسینی + پاسخ‌گویی به پرسش‌های نسل جوان در حد توان (نویسنده می‌گوید سطوح آگاهی مطهری از فلسفه غرب و فرهنگ و تمدن ایران و باستان با نقدهای جدی مواجه شده است)

آل‌احمد ---» نوگرایی در سبک نثرنویسی فارسی و درآمیختن ادبیات فاخر و کهن ایرانی با سبک سلین، نویسنده‌ی فرانسوی + دیدگاه‌های نو در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی ایران (که به عقیده‌ی نویسنده جای چون و چرا و نقد بسیار داره)

شریعتی ---» بازخوانی رخدادها و شخصیت‌های صدر اسلام در اسلامیات + راهکارهایی نو برای اصلاح و تغییر جامعه استبدادزده‌ی ایران در اجتماعیات (باز هم به بیان نویسنده، وجه ایدئولوژیک انقلابی او و تاثیری که گذاشت، همواره محل بحث و نقد بسیار بوده)

🍃ویژگی چهارم: تاثیرگذاری
کواکبی---» بر جهان مسلمان در مسئله‌ی استبداد
نائینی ---» جانب‌داری دلیرانه و آگاهانه از جنبش مشروطه‌خواهی مردم ایران + جنبش ضداستبدادی مردم عراق
فروغی ---» آثار مکتوب و ترجمه و تصحیح‌ها + تاثیرگذاری در حفظ تمامیت ارضی ایران در کنفرانس صلح ورسای + سیاست اخلاقی او و...
طباطبایی ---» حوزه دینی و دانشگاهی در میان عالمان و روشنفکران 
بازرگان ---» دین‌پژوهان + کوشش‌های سیاسی و تشکیلاتی نخبه‌گرایانه + آموختن اصلاح راهبردها و سیاست‌ها در گذار به سوی دموکراسی، در فرایندی آرام و تدریجی
مطهری ---» قشر تحصیل‌کرده ایران + نواندیشان دینی + استفاده از آثار ایشان برای تدوین ایدئولوژی انقلابی
آل‌احمد ---» تاثیر بر دنیای هنر در نوشته‌های داستانی و تاثیر دو نوشته‌ی غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران از میان نوشته‌های غیرداستانی
شریعتی ---» شکل‌گیری فرهنگ مشترکی میان جوانان که آمیزه‌ای از بازگشت به ارزش‌ها و آموزه‌های صدر اسلام، انقلابی‌گری بر مدار تشیع سرخ علوی و استبدادستیزی و مبارزه با استعمار بود که رفته‌رفته به گفتمانی انقلابی تبدیل شد.
پایان فصل اول.
        
نواندیشان ایرانی: نقد اندیشه های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر

13

عجب متن چاقی. خسته نباشید. ولی خب نمی‌شه کوتاه‌ترش کرد. همین‌طوری خیلی خوبه به نظرم.
          خیلی خوبههه!

🍃ویژگی دوم: آوازه فراملی
-آقای کواکبی که کلاً بیشتر بر جهان عرب تأثیرگذار بود و یه کم برام سوال پیش اومد که تا چه حد بر ایران تاثیر داشت؟ فکر کنم بیشتر بر جنبه‌ی مسلمان بودن ایرانیان تاثیر گذاشت. یعنی این که مشکل کشورهای مسلمانی از جمله ایران، استبداده.

- آقای نائینی هم به خاطر مبارزه با استبداد، بر سایر کشورهای مسلمان از جمله عراق و عثمانی تاثیر گذاشت.

- آقای فروغی که هم عضو موثری در هیئت ایرانی سازمان ملل بود و هم سفیر ایران در ترکیه. گویا مدتی هم رئیس سازمان ملل بودن D: از نظر ادبی و ایران‌شناسی هم فروغی چهره‌ی آشنایی برای پژوهشگرانه.

- آقای طباطبایی به عنوان اسلام‌شناس نواندیش در گفت‌و‌گوهایی با هانری کربن و کنت مورگان در محافل علمی مغرب‌زمین شناخته شدند. همین‌طور یک سری از کتاباشون به انگلیسی ترجمه شد.

- آقای بازرگان با کنش‌گری‌های سیاسیشون چه در دوران پهلوی و چه بعد از انقلاب در جهان شناخته شدند. بازرگان با همکاری بعضی چهره‌های ملی و دانشگاهیان، جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر رو در سال ۱۳۵۶ در تهران بنیان‌گذاری کرد و با بیانیه‌هاشون، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به آگاهی افکار عمومی جهان رسوندن. تشکیل دولت موقت بعد از انقلاب هم باز باعث مطرح شدن ایشون در سطح جهانی شد.

- آقای مطهری در دو جنبه فکری و اجتماعی-سیاسی در فراسوی مرزها مورد توجه برخی روشنفکران مبارز در کشورهای همسایه واقع شدن.

- آقای آل‌احمد هم که از نظر ادبیات داستانی چهره‌‌ی شناخته‌شده‌ای برای پژوهشگران ادبیات داستانی و همین‌طور بحث در مورد جریان روشنفکری در ایرانه.

- کارهای آقای شریعتی هم مورد توجه مبارزین آزادی در کشورهای همسایه واقع شد.

🍃ویژگی سوم: نوگرایی
کواکبی ---» کتاب طبایع‌الاستبداد حاکی از نواندیشی در شناخت انسان به عنوان موجودی آزاد، مختار و انتخاب‌گر + کنار گذاشتن مشی انقلابی در گشودن بن‌بست استبداد و اعتقاد به حرکت تدریجی همراه با روشن‌گری و بالا بردن سطح آگاهی مردم از ره‌گذر آموزش و پرورش نوین+ جدا نداستن دین از سیاست و در عین حال اعتقاد به کار مستقل نهادهای دینی از حکومت + مشروع دانستن حکومت بر پایه قانون + دعوت مسلمانان به تاسیس احزاب و نهادهای مدنی برای گذار به حکومت دموکراتیک

نائینی ---» صورت‌بندی کردن حکومت قانون‌مدار در قلمروی فقهی برای گرفتن بهانه از مشروعه‌طلبان (که از آن‌ها با عنوان شعبه استبداد دینی یاد می‌کنه) + نشان دادن ماهیت و کارکردهای استبداد دینی و ارتباط آن با استبداد سیاسی (هرچند به نظر نویسنده این چارچوب حکومت را نمی‌توان با دیدگاه امروز سازگار با دموکراسی خواند، اما در زمان خود بسیار نواندیشانه بود)

فروغی ---» عبور دهنده‌ی ایران از بحران‌ها! + انتخاب بهترین گزینه‌ها در چارچوب ظرفیت‌های نظام پهلوی + + ارائه تصویر واقع‌گرایانه از غرب به ایرانیان، دور از شیفتگی و نفرت + کلاً نقش‌آفرینی موثر در دوران حکومت پهلوی نیازمند ذهنی پیچیده، نقاد و تحلیل‌گر بود "تا ایران و ایرانیان در دوران بحرانی و پرآشوب آن روزگار، تنها نمانند" 🥲 

طباطبایی ---» بررسی و تفسیر متن‌های دینی (قرآن، انجیل، اوپانیشادها، سوتراهای بودایی، تائوته چینگ) + منابع معرفتی متنوع و متکثر از جمله عرفان، دانش و فلسفه غرب و ... + بهره‌گیری از هرمنوتیک با روش دور هرمنوتیکی در تفسیر المیزان + نوآوری‌ در مقالات مختلف

بازرگان ---» درآمیختن ملی‌گرایی، دین‌گرایی و دموکراسی‌خواهی و بنیان گذاشتن ایدئولوژی مبارزه و تغییر بر مدار اصلاح‌گرایی در ایران و بنیان گذاشتن گفتمانی نوین و حفظ پویایی و پایایی فکری و سیاسی در ایران در حال گذار به سوی دموکراسی 

مطهری ---» درک وضعیت فکری و دینی جامعه ایران و دنبال کردن دغدغه‌های خود (که از منظر نگاه نویسنده، دین‌داری ایرانیان اصلی‌ترین آن‌ها است) در سخن‌رانی‌ها و نوشته‌ها + پالایش اسلام از خرافات به خصوص در حماسه حسینی + پاسخ‌گویی به پرسش‌های نسل جوان در حد توان (نویسنده می‌گوید سطوح آگاهی مطهری از فلسفه غرب و فرهنگ و تمدن ایران و باستان با نقدهای جدی مواجه شده است)

آل‌احمد ---» نوگرایی در سبک نثرنویسی فارسی و درآمیختن ادبیات فاخر و کهن ایرانی با سبک سلین، نویسنده‌ی فرانسوی + دیدگاه‌های نو در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی ایران (که به عقیده‌ی نویسنده جای چون و چرا و نقد بسیار داره)

شریعتی ---» بازخوانی رخدادها و شخصیت‌های صدر اسلام در اسلامیات + راهکارهایی نو برای اصلاح و تغییر جامعه استبدادزده‌ی ایران در اجتماعیات (باز هم به بیان نویسنده، وجه ایدئولوژیک انقلابی او و تاثیری که گذاشت، همواره محل بحث و نقد بسیار بوده)

🍃ویژگی چهارم: تاثیرگذاری
کواکبی---» بر جهان مسلمان در مسئله‌ی استبداد
نائینی ---» جانب‌داری دلیرانه و آگاهانه از جنبش مشروطه‌خواهی مردم ایران + جنبش ضداستبدادی مردم عراق
فروغی ---» آثار مکتوب و ترجمه و تصحیح‌ها + تاثیرگذاری در حفظ تمامیت ارضی ایران در کنفرانس صلح ورسای + سیاست اخلاقی او و...
طباطبایی ---» حوزه دینی و دانشگاهی در میان عالمان و روشنفکران 
بازرگان ---» دین‌پژوهان + کوشش‌های سیاسی و تشکیلاتی نخبه‌گرایانه + آموختن اصلاح راهبردها و سیاست‌ها در گذار به سوی دموکراسی، در فرایندی آرام و تدریجی
مطهری ---» قشر تحصیل‌کرده ایران + نواندیشان دینی + استفاده از آثار ایشان برای تدوین ایدئولوژی انقلابی
آل‌احمد ---» تاثیر بر دنیای هنر در نوشته‌های داستانی و تاثیر دو نوشته‌ی غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران از میان نوشته‌های غیرداستانی
شریعتی ---» شکل‌گیری فرهنگ مشترکی میان جوانان که آمیزه‌ای از بازگشت به ارزش‌ها و آموزه‌های صدر اسلام، انقلابی‌گری بر مدار تشیع سرخ علوی و استبدادستیزی و مبارزه با استعمار بود که رفته‌رفته به گفتمانی انقلابی تبدیل شد.
پایان فصل اول.
        
نواندیشان ایرانی: نقد اندیشه های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر

13

محمدحسین پسندید.
          خیلی کتاب خوبیه، هیجان زده‌ام! ⁦⁦\⁠(⁠๑⁠╹⁠◡⁠╹⁠๑⁠)⁠ノ⁠♬⁩

پیش‌گفتار: روش‌شناسی پژوهش
پژوهش‌های این کتاب با دو روش هرمنوتیک بر پایه متن و زمینه (اگه بدونم هرمنوتیک چیه 😂) و تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادیه‌. نویسنده هر کدوم رو یه مقدار توضیح میده. هدف هرمنوتیک، فهم تفسیری از متنه. و برای این کار زمینه زبانی، زمینه فکری، زمینه فکری اندیشه‌ورانی که بر نویسنده تاثیر گذاشتن، زمینه تاریخی و زمینه شخصی رو بررسی می‌کنه.

فصل ۱: درآمدی بر اندیشه‌ها، کنشگری‌ها و تاثیرگذاری‌های نواندیشان ایرانی
تاریخ معاصر ایران شاهد سه رویداد بزرگ بوده: جنبش مشروطه‌خواهی در سال ۱۲۸۵، نهضت ملی ایران در اسفند ۱۳۲۹ و کودتای ۱۳۳۲، انقلاب بهمن ۱۳۵۷
در مدت حدود هفتاد سال، این همه اتفاق جالب در کشور افتاده! در این دوران‌ها شخصیت‌هایی در ایران اومدن که در دوره تاریخی خودشون موثر بودن چرا که در اون زمان هنوز کشور از نهادها و ساختارهای مدنی برخوردار نشده بود و "بنابر این، قلمرو سیاست، روابط اجتماعی و اقتصاد شخصیت‌محور بود و نه ساختارمحور" این که الان وضعیت تا چه حد تغییر کرده هم جای سوال داره.

کتاب چند شخصیت رو بررسی می‌کنه و اندیشه‌ها و کنشگری‌شون رو بازخوانی می‌کنه: سید عبدالرحمن کواکبی، محمدحسین غروی نائینی، محمدعلی فروغی، سید محمدحسین طباطبایی، مهدی بازرگان، مرتضی مطهری، جلال آل‌احمد، علی شریعتی.

در این فصل این شخصیت‌ها از منظر چهار ویژگی ایران‌دوستی، آوازه فراملی، نوگرایی و تاثیرگذاری که در همه‌ی شخصیت‌های گفته‌شده مشترکه، بررسی میشن.
اولین ویژگی ایران دوستی بود و خیلی قشنگ توضیحشون داد! 🥺
چه آدمایی که برای این ممکلت تلاش کردن و چطور از من انتظار میره انقدر راحت از رفتن صحبت کنم؟...
فروغی، فروغی، فروغی... چقدر این شخصیت برای من جالبه!
اینم جالب بود که مهدی بازرگان می‌گفت اسلام رو برای ایران میخواد و یعنی اول باید میهن رو ساخت و بعد دین‌دارانه درش زندگی کرد. اما مسئله اصلی مرتضی مطهری، چگونگی دین‌ورزی ایرانیان بود که بعد به زندگیشون وصل میشد. کلاً هردو دیدگاه جالب بودن. یکی می‌گفت اول باید ساختارهای جامعه از جمله حکومت و اقتصاد رو درست کرد و بعد مردم رو تربیت کرد (اگر دین رو به همین معنا در نظر بگیریم.) و دیگری می‌گفت اول باید مردم رو تربیت کرد تا اون مردم جامعشون رو درست کنن.
گفتم چقدر کتابو دوست دارم دیگه؟
        
نواندیشان ایرانی: نقد اندیشه های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر

21

محمدحسین پسندید.
          فصل نهم: غریزه‌ی مقصر دانستن
در این مورد که ما سعی می‌کنیم برای مشکلات، یک فرد یا یک نظام رو سرزنش کنیم؛ اما واقعیت پیچیده‌تر از این حرفا است. واقعاً پیشنهاد می‌کنم سخنرانی تدکس دکتر فاضلی درمورد پیچیده اندیشیدن رو گوش بدید. در همین مورده با این تفاوت که ایرانیزه شده و واقعاً فوق‌العاده است.
https://www.instagram.com/reel/C8cigS3iL-G/?igsh=MTRwYXB5bnBpNDFvcA==

به هر حال این فصل هم داشت همینو می‌گفت که با وجود این که ما دوست داریم وقتی می‌شنویم هواپیمایی سقوط کرده، خلبانی که خوابش برده رو مقصر بدونیم؛ باید از خودمون بپرسیم چی شد که خلبان خوابش برد؟ و چی کار میشه کرد که دیگه خلبانی با وجود خواب‌آلودگی سوار هواپیما نشه؟
یه مثالی هم درمورد شرکت‌های داروسازی زد که خیلی بامزه بود 😂 این که اکثراً این طور فکر می‌کنن که شرکت‌های داروسازی خبیثن 😂
همین طور یه مثال خیلی خوب از پیچیده فکر کردن در مورد پناهنده‌ها زد. با وجود معاهده‌ی ژنو که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند به پناهنده‌های سوری پناه بدن، چرا اونا هزاران یورو خرج می‌کنن و از راه دریا و غیرقانونی مهاجرت می‌کنن و در دریا غرق میشن؟
روسلینگ این موضوع رو بررسی می‌کنه و میگه واقعیت پیچیده‌تره و با وجود معاهده‌ی ژنو، بقیه‌ی سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا، از جمله سیاست مهاجرت غیرقانونی باعث ایجاد این سیستم میشه.

تو بعضی از خاطراتش، آدما یه حرفایی می‌زنن که میخوام سرمو بکوبم به دیوار 😐 تو یکی از داستانا، روسلینگ تعریف می‌کنه که یکی از دانشجوها بهش گفته: «اونا» [کشورهای در حال توسعه] نباید مثل ما زندگی کنن. نمی‌تونیم بذاریم این جوری پیشرفت کنن. زاد و ولد آن‌ها کل سیاره رو از بین می‌بره. 😐😐😐
خدا رو شکر خود روسلینگ در ادامه میگه که "تکان‌دهنده است که دائم می‌بینم غربی‌ها طوری صحبت می‌کنند که انگار کنترلی در دست گرفته‌اند و خیال می‌کنند تنها با فشار یک دکمه می‌توانند برای زندگی میلیاردها انسان تصمیم بگیرند."
ولی با این وجود نمی‌خوام بگم اروپایی‌ها و غرب به خاطر این طرز تفکرشون بدن و ما خوبیم. چون به نظرم ما بر اساس جبر روزگار، در این حالیم و به قولی میگن: گدا گر تواضع کند خوی اوست 😅😂 واگرنه دور و بر خودمون هم می‌بینیم که بعضیا درمورد مهاجران افغان یا فلسطینی‌ها چه نظری دارن.
به هر حال کل فصل در مورد پیچیده اندیشیدن بود و واقعاً پیشنهاد می‌کنم سخنرانی دکتر فاضلی رو ببینید.
        
واقع نگری: ده دلیل که ثابت می کند اوضاع دنیا آن قدرها هم که فکر می کنیم بد نیست

23

محمدحسین پسندید.
          یک گزارش پیش‌رفت کامل نوشتم و لحظه‌ی آخر دستم خورد و پرید 😑
فصل ششم: غریزه‌ی تعمیم
در نقد تعمیم نادرست
"وقتی افراد زیادی از تعمیم نادرستی آگاه شوند، به آن کلیشه گفته می‌شود."

فصل هفتم: غریزه‌ی سرنوشت
در نقد این تفکر که همه‌ی مسلمانان/آفریقایی‌ها/ خاورمیانه و ... محکوم به داشتن کشوری بد و سطح زندگی پایین هستند.
نویسنده میگه که پیش‌رفت به فرهنگ یا دین ارتباط خاصی نداره و بیشتر با سطح درآمد جامعه مرتبطه.
یه مثال خیلی جالب درمورد ایران هم داشت. در حالی که دویست سال در آمریکا طول کشید تا سطح فرزندان به ازای هر زن از هفت به دو برسه، ایران با سریع‌ترین کاهش نوزادان در طول تاریخ، ظرف پانزده سال به این عدد رسید. 😄

فصل هشتم: غریزه‌ی دیدگاه یگانه
چگونه تفکر جزمی و متعصب باعث دیدگاه اشتباهی به جهان و واقعیت میشه.
"اگر همیشه طرفدار یا همیشه مخالف ایده‌ی به خصوصی باشید، چشم‌تان را روی اطلاعات ناسازگار با دیدگاه‌تان می‌بندید."
به خاطر یک قسمتش که مقایسه‌ی کوبا و آمریکا در حوزه‌ی سلامت بود و نتیجه‌گیری‌ای که کرد، یکی از بهترین فصل‌های کتاب بود.
دولت کوبا دوست داره به سطح سلامتش این‌طور نگاه کنه: سالم‌ترین فقرا. اما میشه دیدگاه دیگه‌ای هم داشت: فقیرترین سالم‌ها.
و در عین حال آمریکا با وجود این که سه برابر بیشتر از کشورهای سطح چهار  در حوزه سلامت هزینه می‌کنه، سطح سلامت کم‌تری از سایر کشورهای سطح چهار داره.
"نظام کمونیستی کوبا مثالی از خطر وابسته شدن به یک دیدگاه است: این ایده‌ی ظاهراً منطقی اما در واقع بیهوده که یک دولت مرکزی می‌تواند تمام مشکلات مردم کشور را حل کند...
نظام سلامت ایالات متحده نیز از طرز فکری تک‌بعدی رنج می‌برد: این ایده‌ی ظاهراً منطقی اما در واقع بیهوده که اقتصاد می‌تواند تمام مشکلات مردم را حل کند."
و در نهایت این بخش: حتی دموکراسی هم تنها راه‌حل موجود نیست.
مثلاً کره‌ی جنوبی سریع‌ترین پیش‌رفت از سطح یک به سطح سه رو داشته، در حالی که در تمام این مدت دیکتاتوری بوده. یا نه مورد از ده مورد اول در بالاترین پیش‌رفت در سال ۲۰۱۶ مربوط به کشورهایی با سطح دموکراسی پایین بوده.
دموکراسی به عنوان یک هدف خیلی هم خوبه، اما کسی نمی‌تونه ادعا کنه دموکراسی منجر به بهبود سایر شرایط یک کشور میشه.
واقعیت پیچیده‌تر از این‌ها است.
        
واقع نگری: ده دلیل که ثابت می کند اوضاع دنیا آن قدرها هم که فکر می کنیم بد نیست

18