یادداشتهای امیرحسین (60) امیرحسین 1401/11/3 پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر بیژن عبدالکریمی 3.8 1 عبدالکریمی ذاتا نویسنده و به قول یکی از دوستان معلم خوبی است. این که وام دار ادبیات و اندیشه هیدگر باشی و کماکان به نحوی بنویسی که مخاطب کلافه نشود یک هنر است که البته عبدالکریمی به بهترین شکل این هنر را داراست. این کتاب در واقع مجموعه ای از مقالات و مصاحبه های عبدالکریمی برای برقرار کردن نسبتی است، میان امر دینی و جهان مدرن. طرف بحث او هم اساسا دو جماعتند: اول سنت گرایان به معنای عام کلمه که او عمدتا جماعت حوزوی از این قشر را مورد خطاب قرار میدهد و دوم جماعت مدرن به معنای خاص کلمه یعنی روشنفکران دینی. موضع او موضع انکار سهولت دستیابی به امر دینی در دوران مدرنیته و تکنولوژی است و اتفاقا حوزویان و روشنفکران دینی را در دامن زدن به این وضع مقصر می داند. او معتقد است که حوزویان یا همان اصحاب تئولوژی به تعبیر عبدالکریمی، به دلیل عدم درک دنیای مدرن و مقابله ایدئولوژیک با این مهم، مواجهاتی تراژیک از جنس دن کیشوت رقم زده و همچنین امر دینی را با مبدل ساختن به نظام های تئولوژیک و مفهومی خالی از معنا می کنند و نهایتا نتیجه ای جز سکولاریسم را رقم نخواهند زد. در مقابل او روشنفکران دینی را هم به دلیل زیستن در پارادایم سوبژکتویستیِ (کانتی/ دکارتی) ذاتا قادر به درک امر دینی به منزله ی مواجهه با امر رازآلود نمیداند؛ بنابر این هرچقدر بیشتر دست و پا بزنند بیشتر در مرداب نیهلیسم غرق می شوند. عبدالکریمی با تعریفی اگزیستانسیالیستی و البته فراخ از امر دینی یعنی رابطه انسان با امر قدسی تلاش می کند تا آشتی میان دین و مدرنیته برقرار سازد. هرچند در اخرین مقاله ی این کتاب چنین اتفاقی را بعید و سخت توصیف می کند و فی الواقع علی رغم تلاش هایی ستودنی که لا اقل من را به عنوان مخاطب به فکر فرو برد اما توفیقی واقعی و شدنی در پیوند میان دین و مدرنیته نیافت. او می داند و پذیرفته است که دنیای مدرن سر آشتی با دین و امر قدسی ندارد و با این حال دل بسته آن چیزی است که دست آوردهای مدرنیته می نامد یعنی اصرار دارد که باید راهی برای ارتباط با امر نامتنعین قدسی از درون همین دنیای سکولارِ راززدایی شده یافت! *یک نقطه ضعف اساسی کتاب تکرار بی جای مکررات است در واقع خواننده با تعدادی مقاله و مصاحبه مواجه است که برخی مضامین بارها در آن ها تکرار میشود و حتی در جایی چند صفحه عینا تکرار می شود. 1 22 امیرحسین 1401/3/30 ناتنی مهدی خلجی 1.0 1 انکار نویسنده ذهنش را رها کرده بود تا هر جه از ایران در خودش مانده تداعی شود. همه ی تصوراتی که داشته در قالب رمانی تداعی شده ولی تلاش خلجی برای از بین بردن سیر خطی داستان و پیچیده نشان دادن کتابش بسیار ناشیانه می نماید. هر از چند گاهی در متن آرایه ها کمک میکنند تا جمله ی قصاری ساخته شود ولی محتوا آنقدر سخیف است که جمله های خوب متن بی خاصیت می شود. بدون شک تصویری که دیوید رینتل (نویسنده ی فیلم بدون دخترم هرگز) از ایران ساخته از تصویر سازی کتاب به مراتب به واقعیت نزدیک تر است. معلوم است که به خاطر انحراف اخلاقی (یا شاید بنابه تاکید خود مولف انحراف جنسی) از خدا بی خبری بلایی سر نویسنده ی بخت برگشته آمده که این چنین سطر، سطر کتابش بوی کینه میدهد. نویسنده به حساب و خیالش دین و متدینین را نقد اخلاقی کرده اما آنقدر کینه توزانه و اگزجره، کاراکتر سازی می کند که هیج نوع حسی در خواننده ایجاد نمیشود..... تصمیم جدی داشتم تا کتاب "نظم نوین روحانیت در ایران" را بخوانم ولی به شدت مرددم! 0 4 امیرحسین 1401/3/30 تاریخ فلسفه: از دکارت تا لایب نیتس جلد 4 فردریک چارلز کاپلستون 4.0 2 سیر حکمت غرب در قرن هفدههم داستان عجیبی دارد یک پایش گیر کلام و دین مسیحیت است و پای دیگرش در ریاضیات کاپلستون خیلی خوب و بی طرفانه از پس توضیح اندیشه های دکارت و اسپینوزا و لایب نیتز برآمده ولی مقدمه ی 80 صفحه ای کتاب جذابترین قسمتش بود! 0 5 امیرحسین 1401/3/19 جهالت میلان کوندرا 3.6 3 ظاهرا کوندرا عادت دارد به جای روایت داستان به علل وقوع رویداد ها بپردازد و مخاطب باید اصل داستان را از بین این علل بفهمد و این روش برای من لا اقل، دوست داشتنی است. جدا از سبک خاص نویسنده داستان درباره "رنج ناشی از آرزوی ناکام بازگشت" یا نوستالژی است. نوستالژی معطوف به وطن برای مهاجرینی که ناچار به کوچ اجباری شدند. ظاهرا داستان خیلی شخصی و مخصوص مردم کشور چک است امامی توان یا بیشتر داستان ارتباط برقرار کرد ... - از پایان کتاب خوشم نیومد -مشخصا کتاب یرای ترجمه محدودیت داشته و نمی شده دقیق در موردش قضاوت کرد. -ترجمه فروغ پوریاوری ( با نام بی خبری) بعضا نارسا و ضعیف است و ترجمه دکتر حجازی ( با نام جهالت از نشر کاروان) بهتر است. - نمره واقعی به نظرم از سه کمتر و از دو بیشتره! 0 1 امیرحسین 1401/3/19 دریای ایمان دان کیوپیت 4.7 4 دان کیوپیت طی بررسی تطور تاریخ فلسفه علم و تمدن در این کتاب نشان میدهد که چطور عقل مدرن عرصه را برای دین تنگ کرده و آن را از حیطه استدلال و برهان خارج کرده است. حالا اما تنها گریزگاه دین جایی است خارج از عقل و معرفت مرسوم. برای ایمان داشتن باید از هرگونه یقین عینی عقلانی چشم پوشی کرد و سراغ دین را فقط در حیطه عمل گرفت و توقع هیچگونه واقع نمایی از آن نداشت. به عبارت دیگر حالا دین عرصه ناواقعگرایی است و این یعنی به وجود عینی هیچ یک از مفاهیم دینی من جمله خدا و معاد نمی توان و حتی نباید باور داشت. یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات این کتاب برای من، تفصیل همین امر است که چطور وقتی دین را از عرصه ی عقل نظری کنار می زنیم ناچار به ورطه ناواقعگرایی و عدم قطعیت می افتیم. دریای ایمان به خوبی نشان می دهد که چگونه در دوران مدرن این عدم قطعیت، همیشه انسان را در وضعیتی پیچیده و تراژیک قرار خواهد داد!؟ کیوپیت معتقد است مسیحیت اساسا گرایش به همین دین انسانگرای ناواقعگرا دارد و اگر در طول تاریخ تغییری در این فهم از دیانت بوجود آمده حالا دوباره در حال بازگشت به ریل اصلی است اما با توجه به شباهت شدید ادیان سامی شاید این سوال قابل طرح باشد که آیا مسیحیت اینگونه بوده یا انسان غربی با توجه به صبغه یونانیش ناخوداگاه همه چیز حتی دین و مسیحیت را انسان مدار تفسیر می کند؟یا شاید بتوان اینگونه گفت که برای من به عنوان مخاطبی که فهمی غیر غربی از عالم دارد شاید این تفسیر از دین با تمام جذابیتش نقطه فهم ناشدنی و بی معنی زیاد دارد. و توضیحات و توجیهات نویسننده اصلا کافی نبود! 0 8 امیرحسین 1401/3/19 نخستین مناسبات فکر تشیع: بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان های متقدم امامی سیدمحمدهادی گرامی 5.0 1 بسیار محقاقانه و قابل توصیه! اگر کسی با کتاب مکتب در قرایند تکامل روبه رو شده باشد قطعا به دلیل مواجهه با انبوهی از سوالات درگیر مسائل اساسی در حوزه مباحثات کلامی شده که برای حل آن ها نیاز به تحقیق طولانی دارد که این کتاب بخش عمده ای از این سوالات را حل یا منحل می کند. "نخستین مناسبات فکری تشیع "هر چند مستقیما پاسخی به کتاب "مکتب در قرایند تکامل "نیست اما با ارائه الگوی متفاوت در مطالعات اسلامی و تحلیلی جدید از تاریخ اعتقادات شیعه در قرون متقدم راه کاری دقیق تر از دکتر مدرسی طباطبایی برای حل منازعات اعتقادی شیعه پیش رو قرار می دهد! 0 4 امیرحسین 1401/3/19 نهایه الحکمه سیدمحمدحسین طباطبائی 4.5 4 حکمت متعالیه و به تبع آن کتاب نهایه الحکمه مرحوم علاوه طباطبایی اساسا بر چند اندیشه محوری استوار است: اصالت وجود، وحدت وجود و حرکت جوهری مابقی ماجرا تنها پاسخ اشکالاتی است که دیگران مطرح کرده اند اما به بدترین شکل. اولا به دلیل اینکه در اکثر موارد نه تنها بستر اشکالِ مطرح شده، توضیح داده نمی شود حتی نام مستشکل هم معلوم نیست و ثانیا کتاب در نهایت تفصیل به غایت مجمل است و خواننده ی ناشی مثل من، قطعا بدون یک شرح که حجم کتاب را سه چهار برابر می کند جزئیات آن دستگیرش نمی شود. ( شرح دکتر شیروانی که تقریبا برگردان شرح عربی آقای فیاضی است در اکثر موارد بر طرف کننده ابهامات متن است در بعضی موارد کتاب فروغ حکمت که شرح محسن دهقانی است هم میتواند راه گشا باشد) خلاصه بگم: نهایه نه تنها کتاب آموزشی خوبی نیست که به نظر حقیر اساسا کتاب خوبی هم نیست! 0 2 امیرحسین 1401/3/19 تاریخ حدیث پیامبر (ص) مرتضی عسکری 4.0 1 کتاب رو به توصیه دکتر دزفولی از شاگردان علامه عسکری خوندم به عنوان مدخل ورود به تاریخ اسلام کتاب در واقع کتابچه ایست درباره محدودیت ها و سرگذشت حدیث در دوران ابتدایی اسلام که تلویحا به ماچرای سقیفه نیز میپردازد. 0 4 امیرحسین 1401/3/19 The gambler فیودور داستایفسکی 3.9 160 طرح کلی داستان به خودی خود جذاب هست ولی هنوز نفهمیدم چرا نوع روایت گری داستایوسکی اینقدر ملالت بار است که کلا مخاطب را همراه نمیکند!؟عشق های سرد و بی روح و وقایع ناگهانی و بدون حس تراژیک پشت سر هم بازگو می شوند تا منِ مخاطب بدون هیچ حس تعیلق و تنها به خاطر نام نویسنده کتاب را به سختی تمام کنم... -ترجمه صالح حسینی خیلی بهتر از ترجمه جلال است تقریبا ترجمه جلال غیر قابل خواندن است. -تجربه روانی کاراکتر ها خصوصا پای میز قمار قطعا تنها نقطه قوت کتاب است. 0 2 امیرحسین 1401/3/18 The alchemist Paulo Coelho 3.2 2 سرگرم کننده بود جهان بینی و تصویری که نویسنده از زندگی ارائه میداد را زیاد دوست نداشتم اما ان قدر ها هم که منتقدان خصوصا از [جنس مذهبی و داخلی میگویند بد نبود و آن قدر ها هم که طرفدارانش تعریف و تمجید میکنند عالی نبود ... شاید چیزی بین it was ok و liked it همون دو و نیم ستاره بس بود! 0 0 امیرحسین 1401/3/12 سنجش دیالکتیک روشنگری خسرو ناقد 2.0 1 کتاب دیالکتیک روشنگری رو شروع کرده بودم و هر چی جلوتر می رفتم حس میکردم بخش عمده ای از متن رو دارم از دست میرم. پس دنبال یک شرح یا تمهید برای اون کتاب گشتم تنها چیزی که پیدا کردم این کتاب بود اما متاسفانه تنها نکته ای که دستگیرم شد این بود که تقصیر فهم من نبوده بلکه آدورنو و هورکهایمر در ثقیل نوشتن کتابشون عمد داشتن ضمن اینکه ترجمه ی کتاب هم تعریف خالی از اشکال نیست و خسرو ناقد به این مشکل هم پرداخته بود اما در حقیقت جز بیان کلی اندیشه های فرانکفورتی ها و نقد سرسری اونا این کتاب اساسا کمک چندانی به خوندن اصل دیالکتیک روشنگری نمی کنه خلاصه با خیال راحت فعلا اصل کتاب رو بی خیال شدم. اگر کتاب مکملی برای دیالکتیک روشنگری سراغ دارید ممنون میشم معرفی کنید! ( یا حتی درسگفتار یا مقاله) 0 2 امیرحسین 1401/3/12 دین و نگرش نوین والترترنس استیس 4.7 1 این کتاب توسط والتر ترنس استیس فیلسوف بریتانیایی نوشته شده که در ایران بیشتر با کتابی که در معرفی هگل نوشته، شناخته می شود. دین و نگرش نوین توصیفی است از وضعیت دین در دنیای مدرن و دگرگونی جهانبینی مدرن نسبت به جهان بینی پیش از آن البته با زبانی کاملا ساده و به دور از تکلفات رایج فلسفی. ادعای اصلی نویسنده مبتنی بر عدم رابطه ی منطقی میان پیشرفت علم و پسرفت دین در دنیای مدرن است و بر همین اساس و همچنین مطالعات عرفانیش توضیح می دهد که چطور اساسا جهان طبیعی و جهان حقیقی از هم منفکند و هنوز ایمان، اخلاق و اراده آزاد در دنیای مدرن ممکن است. با وجود تفصیل بیش از حد بخش هایی از کتاب یا ناامیدکننده بودن برخی استدلال ها، تجربه خواندن آن برای من فوق العاده بود و توصیفات عموما ساده ای که از وضعیت دین و جهان مدرن ارائه شد عمیقا مرا به فکر وادار کرد تا جایی که مشتاقانه همراه مولف در برخی از قسمت ها شروع به نوشتن و جرح و تعدیل یا بسط نظریه ها کردم که کمتر چنین فرصتی را از خواندن یک کتاب پیدا کرده ام. 0 2 امیرحسین 1401/3/12 فلسفه قاره ای و معنای زندگی جولیان یانگ 3.8 2 عنوان اصلی کتاب در واقع «مرگ خدا و معنای زندگی» است و یک ایده ی محوری دارد: فیلسوفانی که به دنبال معنایی برای زندگی بودند به دو دسته تقسیم می شوند: یک) آنهایی که به تعبیر من واقعا به مرگ خدا اعتقاد ندارند و سعی می کنند با یک کلان روایت برای زندگی معنا بتراشند. دو) آنهایی که به مرگ خدا ایمان آوردند و کلان روایتهای فراطبیعی و فرافلسفی را به هیچ وجه نمی پذیرند. * در این تقسیم بندی فیلسوفی مثل مارکس هم به دلیل اعتقاد به کلان روایتی از تاریخ و آینده در واقع در دسته اول جا میگرند این کتاب در واقع یک دور تاریخ فلسفه غرب است با تمرکز بر روی معنای زندگی. و نظریات اساسی فیلسوفان مهمی مثل افلاطون، کانت، کیرکه گور، شوپنهاور، فروید، نیچه، هگل، مارکس، سارتر، کامو، دریدا و هایدگر را با زبانی ساده مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت با نقد هر کدام ازین فیلسوفان، روایت هایدگر متاخر از معنای زندگی را پذیرفتنی تر میداند. کتاب از زبانی ساده و مفصل برای بیان نظریات پیچیده استفاده می کند تا برای تمامی مخاطبین حتی کسانی که دانش فلسفی جندانی ندارند جذاب و فهمیدنی باشد اما همین نکته برای کسی که مطالعات فلسفی داشته ممکن است ملال آور شود به خصوص تکرار و تفصیل برخی نظریات که از حوصله مخاطب حرفه ای تر فلسفه خارج است. 0 8 امیرحسین 1401/3/12 درآمدی نو به منطق نمادین: منطق جمله ها هاوارد کهین 4.5 2 متن مفصل، با مثال و تمرین کافی به اضافه ترجمه خوب که سعی شده با تغییر مثال ها به اموری که برای مخاطب فارسی زبان آشناست یک منبع موثق و کامل باشه 0 4 امیرحسین 1401/3/12 نامه های همایون صنعتی زاده به خواهرش گلی امامی 5.0 1 وقتی حوصله ام سر می رود از زندگی یکنواخت بی خاصیت می روم سراغ یکی از این آدم ها که زندگیشان سراسر اتفاق و ماجراست. همایون صنعتی زاده ازین آدم هاست که قدر تمام لحظات زندگیش را دانسته و انگار لحظه لحظه اش را با ولع مکیده. خواندن درباره چنین انسان هایی واقعا برای من روحیه بخش است به ویژه خصوصی ترین بخش زندگیشان که همین نامه هاست. در این نامه ها می شود عصاره ی یک عمر تجربه زیسته را که ناخودآگاه فاش می کنند پیدا کرد. 0 0 امیرحسین 1401/3/12 مدخل فلسفه غربی معاصر محمود خاتمی 3.0 1 قبل از اتفاقات و ماجرای های چند سال پیش دکتر خاتمی مرید و مرده زیاد داشت اما حالا چند سالی هست اسم ایشون و کتاباش میاد همه شروع می کنند به بد و بیراه گفتن و من نمیدونم اون همه مرید یهو کجا غیبشون زد؟ دکتر خاتمی هرکی که بود و هر کاری که کرد استاد با سوادی بود اگر دانشجوها زحمت مطالعه به خودش میدادند و سعی میکردند پراکنده گویی های ایشون رو با سوالات مناسب نظم بدن کلاساش قطعا یکی از بهترین کلاسای فلسفه معاصر ایران بود. این کتاب هم برآیند درس گفتارهای فلسفه معاصر یکی از باسوادترین اساتید فلسفه است. کتاب خوبی نیست؟ نه چون اصلا کتاب نیست یک سری جزوه است که مرتب شدند. تقریبا هیچ جای کتاب ارجاع نداره نمایه نداره هیچی نداره فقط یک سری جزوه ی تایپ شده است. شما خصلت سواد بالای دکتر خاتمی ، کمی پراکنده گویی استاد و وسعت و گستره ی مطلب رو در نظر بگیرید قطعا این کتاب ( یا مجموعه حزوات) به کارتون میاد مگر اینکه روی فلسفه معاصر مسلط باشید چون این جزوات صرفا یک مدخله و برای آشنایی اولیه است. خیلی جاهای متن شاید مبهم باشه و ذهن رو اذیت کنه باید ازشون گذشت چون این کتاب فقط قراره شمارو با سر فصل ها آشنا کنه و شاید و فقط شاید کمی دغدغه مندتون کنه. 0 4 امیرحسین 1401/3/12 درآمدی بر جامعه شناسی دین فیل زاکرمن 4.4 2 کتاب خوش خوان و روانی است که نویسنده اش که اتفاقا یک آگنوستیک منصف است قصد تئوری پردازی های بزرگ و پیچیده ندارد از ساده ترین مشاهدات اطراف خود می خواهد گزاره هایی ساده اما مهم که به ذهن خودمان هم رسیده است نتیجه بگیرد واتفاقا جذاب ترین قسمت کتاب همین گزاره های ساده و دم دستی یا آمار های به نظر معتبر و دقیق است .... -مقدمه کتاب جذاب ترین قسمت کتاب بود خصوصا به دلیل تاکید بر بعد اجتماعی ادیان نه به این معنی که از جامعه تاثیر می گیرد یا تاثیر میگذارد بلکه بعد اجتماعی که دین را جذاب می کند هیچ وقت به این بعد دین اینقدر دقت نکرده بودم - نویسنده امریکایی است و مثال هایش در اکثر موارد از قاره ی امریکا خارج نمیشود ولی خب جزئیات مذکور مربوط به امریکا هم خودش جذابیت هایی دارد. - حق کتاب دو نیم ستاره است 0 0 امیرحسین 1401/3/12 گرگ سالی امیرحسین فردی 3.0 10 گرگسالی درباره ی مبارزی است به نام اسماعیل که به دلیل درگیری های سیاسی به روستای اجدادی خودش یعنی بنفشه دره در اطراف سبلان پناه می برد. داستان حواشی زیاد دارد و شاید برای خیلی ها حوصله سر بر باشد حتی پیرنگ اصلی داستان و سبک نوسینده و روایتش از استعمار و استبداد زیاد چنگی به دل نمیزند و گاه به گاه واقعیت و خیال و نماد چنان به هم می آمیزند که خواننده را سردرگم می کند. اما گرگسالی با تمام ضعف و حواشیش، توصفیات معرکه ای دارد. نگاه او به سبک زندگی روستایی و توصیف جزئیات فوق العاده است؛ آنقدر فوق العاده که میتوان از تمام ضعف هایش چشم پوشی کرد و خواندش تا برای یک بار هم که شده ولو در میان خطوط و صفحات طعم زندگی روستایی را بچشیم! 1 6 امیرحسین 1401/3/12 گفتارهائی در تاریخ تمدن عطاءالله بیگدلی 2.7 2 100 صفحه اول کلا پرت و پلاهای یک دانشجوی بی سواد بود بعدش 300 صفحه از یک دانشجوی دیگه بود که سعی داشت تاریخ اندیشه غرب رو با یه رویکرد خاص توضیح بده رویکردی که هنوز زیادی خام بود واسه مکتوب شدن در کل کتاب قابل توصیه ای نیست 1 0 امیرحسین 1401/3/12 زمینه تاریخی مدرنیته (از رنسانس تا جنگ جهانی اول) محمود خاتمی 2.0 1 نه تاریخ توصیفی است نه تاریخ تحلیلی نه فلسفه می گوید نه تاریخ فلسفه همه اینها هست و هیچکدامشان نیست اساسا جزوه ایست درسی که بدون اندیشه محوری جدی به همراه کلی اندیشه متشتت بدون حتی یک ارجاع پیش می رود و هیچگاه به یک کتاب جدی تبدیل نمیشود. مهمترین نکته ای که در کتاب مطرح میشود این است که مدرنیته مثل هر واقعه ی تاریخی دیگر نه طرح پیشینی داشته نه هویت واحد و منسجم که دکتر خاتمی با اتکا به وقایع تاریخی سعی در اثبات این ادعا دارد. 0 0