بریده کتابهای سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش مبانی نظریه ی ادبی یوهانس ویلم برتنس 3.8 3 صفحۀ 68 هنر بدون فرم، هیچ است. 4 51 سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش مبانی نظریه ی ادبی یوهانس ویلم برتنس 3.8 3 صفحۀ 28 [ریچاردز منتقد ادبی مشهور انگلیسی باور داشت:] آثار هنری از درون لحظههایی از زندگانیِ انسانهایی استثنایی سرچشمه میگیرند که نظارت و احاطهٔ آنها بر تجربهشان در بالاترین سطح قرار دارد [این انسانهای استثنایی همان هنرمندان بزرگ تاریخ اند]. 4 16 سید امیرحسین هاشمی 1403/9/17 آواره خوان حسین نادری 4.3 2 صفحۀ 31 نه مُنْذِر و نه مُبَشِّر، نه معجزه نه عذاب! گمان کنم که خدا بیخیالمان شده است... 0 30 سید امیرحسین هاشمی 1403/9/16 روایت شناسی: مبانی نظریه روایت مانفرد یان 3.0 1 صفحۀ 122 اگرچه چکیدهٔ زندگی انسان را میتوان بر سنگ قبری پوشیده از خزه جا داد، نقل جزئیات همواره لطفی دیگر دارد [و داستان چیزی نیست جز همین جزئیات]. 0 50 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/28 فاصله ها؛ راز همدلی چیست؟ هایدی ال مایبام 5.0 0 صفحۀ 59 ما در اصل در قالب کنشگری مداخلهگر در جهان حضور داریم، نه در مقام تماشاگری که با حفظ فاصله چیزها را نظاره میکند. 0 41 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/25 درآمدی بر معنی شناسی کورش صفوی 4.3 2 صفحۀ 106 در هیچ زبانی هممعنایی [یا ترادف] مطلق وجود ندارد؛ یعنی هیچ دو واژهای را نمیتوان یافت که در تمامی جملات زبان بتوانند به جای یکدیگر به کار روند و تغییری در معنی آن زنجیره پدید نیاورند. 2 44 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/20 آینه در آینه (برگزیده شعر) محمدرضا شفیعی کدکنی 4.5 12 صفحۀ 165 آه که میزند بُرون از سر و سینه موج خون من چه کنم که از دُرون دستِ تو میکشد کمان 2 53 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/14 آینه در آینه (برگزیده شعر) محمدرضا شفیعی کدکنی 4.5 12 صفحۀ 101 شبها در انتظار سپیده، با آتشی که در دلِ من بود، چون شمع، قطره قطره چکیدم. افسوس! بر دریچهٔ باد است فانوس نیمهجان امیدم! 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/2 پسا فاجعه (خشونت و بازساختن خود) سوزان جی برایسون 3.8 4 صفحۀ 71 معروف است که، در دیدگاه [جان] لاک، مجموعهٔ خاطراتِ بههمپیوسته هویت شخص را معین میکند. به عبارت دیگر، بر اساس دیگاه او، خود را میتوان روایتی درحال پیشرفت دانست که از گذشته آغاز میشود و با تجربیات تازه گسترش مییابد. اما مطالعهٔ تروما چالشی دشوار برای این دیدگاه ایجاد میکند. رخدادهای ترومایی سبب از همگسیختگی مهمی در حافظهٔ فرد میشوند. 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/1 پسا فاجعه (خشونت و بازساختن خود) سوزان جی برایسون 3.8 4 صفحۀ 11 بازماندگان تروما باید شنوندگانی بیابند تا بتوانند تابآورند و ادامه دهند. کنار هم قرار دادن قطعههای خودِ متلاشیشده نیازمند فرایند یادآوری و تلاش برای کنار آمدن از طریق به دستدادن روایتی از تروماست که در آن کلام و احساس همگرا میشوند. [... مسئله این است که] چطور از حافظه سخنگفتن بر حافظه اثر میگذارد. 0 22 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/28 لذت متن رولان بارت 3.0 2 صفحۀ 74 والری میگفت: "آدم به کلمات نمیاندیشد، تنها به جملات میاندیشد." چنین گفت چون خود نویسنده بود. نویسنده کسی نیست که افکار، احساسات و خیالات خود را در قالب جملات بیان کند، او کسی است که به جملات میاندیشد: یک "جملهاندیش" (یعنی نه کلاً یک اندیشهگر، و نه کلاً یک جملهپرداز). 0 12 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/27 معرکه در معرکه داود میرباقری 3.5 2 صفحۀ 70 پهلوان: [...] ترسِ بجا بِه از غرور بیجاست! ناتوانی اقرار کن، نابلدی بپرس! اقرار به ناتوانی شجاعتیه که از هر پهلوونی بر نمیاد. رخصت پهلوون! 0 15 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/24 روایت: مفاهیم بنیادی و روش های تحلیل برانون تامس 3.8 4 صفحۀ 19 از نظر بارت [...]، انسان نمیتواند بدون روایت وجود داشته باشد. 2 61 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/21 پییر و لوسی رومن رولان 3.9 18 صفحۀ 18 در هر زمانهای ابراهیم، اسحاق را به مسلخ برده است. و این سرمشق هنوز هم برای بشریت باقی است. 6 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/15 تاریخ شفاهی: مبانی نظری، روش شناسی فائزه توکلی 0.0 صفحۀ 25 اولین گویندگان تاریخ شفاهی، مردمانی بودند که در اوقات فراغت دور آتش مینشستند و از تجربیات خود و خاطرات گذشتگان، تا جایی که به خاطر داشتند، میگفتند. این تنها راه انتقال و حفظ تاریخ بود. در بسیاری از تمدنها گویندگان تاریخ جایگاه والایی داشتند. 0 12 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/9 طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 136 "گفتن از صلح وقتی هیچ صلحی در کار نیست، گفتن از هیچ است" خطر صلحگراییِ بیدردسر، راکدبودن و احترام بیش از حدی است که به خودش میگذارد؛ همیشه از خودش راضی است. اما راه جایگزین، توجیه جنگ نیست. بلکه در عوض تلاش برای فهم تاریخ عمیق و پیچیدگیِ تراژیک موقعیتهای سیاسی است. 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/29 دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده جلد 1 فیودور داستایفسکی 0.0 0 صفحۀ 305 ضربالمثلی ترکی: "اگر به عزم رسیدن به مقصدی به راه افتادهای، اگر در ضمن راه توقف کنی و به هر سگی که به تو پارس کند سنگی بیندازی هرگز به مقصد نمیرسی" 0 29 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/27 لذت متن رولان بارت 3.0 2 صفحۀ 58 کتاب [بخوان متن/روایت] معنا را میآفریند، معنا زندگی را. 2 81 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/25 یادداشت های جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی 0.0 صفحۀ 8 دستخط داستایفسکی به طرز فوقالعادهای تمیز، یکسان و منظم است؛ ظاهرا وی به چنین دستخطی مباهات میکرد. او در شماری از صفحات تمرین خوشنویسی انجام داده و نمونههایی از مهارتها و استادیاش را برای ما باقی گذاشته است. 2 34 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/23 فضیلت فکری در کار دانشگاهی امیرحسین خداپرست 0.0 صفحۀ 33 حکمتْ با شخصیتِ حکیم تنیده شده و هرگونه توضیحی از آن، مستلزم توجه به ویژگیهای منشیِ شخصِ واجدِ حکمت است. 0 26
بریده کتابهای سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش مبانی نظریه ی ادبی یوهانس ویلم برتنس 3.8 3 صفحۀ 68 هنر بدون فرم، هیچ است. 4 51 سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش مبانی نظریه ی ادبی یوهانس ویلم برتنس 3.8 3 صفحۀ 28 [ریچاردز منتقد ادبی مشهور انگلیسی باور داشت:] آثار هنری از درون لحظههایی از زندگانیِ انسانهایی استثنایی سرچشمه میگیرند که نظارت و احاطهٔ آنها بر تجربهشان در بالاترین سطح قرار دارد [این انسانهای استثنایی همان هنرمندان بزرگ تاریخ اند]. 4 16 سید امیرحسین هاشمی 1403/9/17 آواره خوان حسین نادری 4.3 2 صفحۀ 31 نه مُنْذِر و نه مُبَشِّر، نه معجزه نه عذاب! گمان کنم که خدا بیخیالمان شده است... 0 30 سید امیرحسین هاشمی 1403/9/16 روایت شناسی: مبانی نظریه روایت مانفرد یان 3.0 1 صفحۀ 122 اگرچه چکیدهٔ زندگی انسان را میتوان بر سنگ قبری پوشیده از خزه جا داد، نقل جزئیات همواره لطفی دیگر دارد [و داستان چیزی نیست جز همین جزئیات]. 0 50 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/28 فاصله ها؛ راز همدلی چیست؟ هایدی ال مایبام 5.0 0 صفحۀ 59 ما در اصل در قالب کنشگری مداخلهگر در جهان حضور داریم، نه در مقام تماشاگری که با حفظ فاصله چیزها را نظاره میکند. 0 41 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/25 درآمدی بر معنی شناسی کورش صفوی 4.3 2 صفحۀ 106 در هیچ زبانی هممعنایی [یا ترادف] مطلق وجود ندارد؛ یعنی هیچ دو واژهای را نمیتوان یافت که در تمامی جملات زبان بتوانند به جای یکدیگر به کار روند و تغییری در معنی آن زنجیره پدید نیاورند. 2 44 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/20 آینه در آینه (برگزیده شعر) محمدرضا شفیعی کدکنی 4.5 12 صفحۀ 165 آه که میزند بُرون از سر و سینه موج خون من چه کنم که از دُرون دستِ تو میکشد کمان 2 53 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/14 آینه در آینه (برگزیده شعر) محمدرضا شفیعی کدکنی 4.5 12 صفحۀ 101 شبها در انتظار سپیده، با آتشی که در دلِ من بود، چون شمع، قطره قطره چکیدم. افسوس! بر دریچهٔ باد است فانوس نیمهجان امیدم! 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/2 پسا فاجعه (خشونت و بازساختن خود) سوزان جی برایسون 3.8 4 صفحۀ 71 معروف است که، در دیدگاه [جان] لاک، مجموعهٔ خاطراتِ بههمپیوسته هویت شخص را معین میکند. به عبارت دیگر، بر اساس دیگاه او، خود را میتوان روایتی درحال پیشرفت دانست که از گذشته آغاز میشود و با تجربیات تازه گسترش مییابد. اما مطالعهٔ تروما چالشی دشوار برای این دیدگاه ایجاد میکند. رخدادهای ترومایی سبب از همگسیختگی مهمی در حافظهٔ فرد میشوند. 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1403/8/1 پسا فاجعه (خشونت و بازساختن خود) سوزان جی برایسون 3.8 4 صفحۀ 11 بازماندگان تروما باید شنوندگانی بیابند تا بتوانند تابآورند و ادامه دهند. کنار هم قرار دادن قطعههای خودِ متلاشیشده نیازمند فرایند یادآوری و تلاش برای کنار آمدن از طریق به دستدادن روایتی از تروماست که در آن کلام و احساس همگرا میشوند. [... مسئله این است که] چطور از حافظه سخنگفتن بر حافظه اثر میگذارد. 0 22 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/28 لذت متن رولان بارت 3.0 2 صفحۀ 74 والری میگفت: "آدم به کلمات نمیاندیشد، تنها به جملات میاندیشد." چنین گفت چون خود نویسنده بود. نویسنده کسی نیست که افکار، احساسات و خیالات خود را در قالب جملات بیان کند، او کسی است که به جملات میاندیشد: یک "جملهاندیش" (یعنی نه کلاً یک اندیشهگر، و نه کلاً یک جملهپرداز). 0 12 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/27 معرکه در معرکه داود میرباقری 3.5 2 صفحۀ 70 پهلوان: [...] ترسِ بجا بِه از غرور بیجاست! ناتوانی اقرار کن، نابلدی بپرس! اقرار به ناتوانی شجاعتیه که از هر پهلوونی بر نمیاد. رخصت پهلوون! 0 15 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/24 روایت: مفاهیم بنیادی و روش های تحلیل برانون تامس 3.8 4 صفحۀ 19 از نظر بارت [...]، انسان نمیتواند بدون روایت وجود داشته باشد. 2 61 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/21 پییر و لوسی رومن رولان 3.9 18 صفحۀ 18 در هر زمانهای ابراهیم، اسحاق را به مسلخ برده است. و این سرمشق هنوز هم برای بشریت باقی است. 6 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/15 تاریخ شفاهی: مبانی نظری، روش شناسی فائزه توکلی 0.0 صفحۀ 25 اولین گویندگان تاریخ شفاهی، مردمانی بودند که در اوقات فراغت دور آتش مینشستند و از تجربیات خود و خاطرات گذشتگان، تا جایی که به خاطر داشتند، میگفتند. این تنها راه انتقال و حفظ تاریخ بود. در بسیاری از تمدنها گویندگان تاریخ جایگاه والایی داشتند. 0 12 سید امیرحسین هاشمی 1403/7/9 طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 136 "گفتن از صلح وقتی هیچ صلحی در کار نیست، گفتن از هیچ است" خطر صلحگراییِ بیدردسر، راکدبودن و احترام بیش از حدی است که به خودش میگذارد؛ همیشه از خودش راضی است. اما راه جایگزین، توجیه جنگ نیست. بلکه در عوض تلاش برای فهم تاریخ عمیق و پیچیدگیِ تراژیک موقعیتهای سیاسی است. 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/29 دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده جلد 1 فیودور داستایفسکی 0.0 0 صفحۀ 305 ضربالمثلی ترکی: "اگر به عزم رسیدن به مقصدی به راه افتادهای، اگر در ضمن راه توقف کنی و به هر سگی که به تو پارس کند سنگی بیندازی هرگز به مقصد نمیرسی" 0 29 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/27 لذت متن رولان بارت 3.0 2 صفحۀ 58 کتاب [بخوان متن/روایت] معنا را میآفریند، معنا زندگی را. 2 81 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/25 یادداشت های جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی 0.0 صفحۀ 8 دستخط داستایفسکی به طرز فوقالعادهای تمیز، یکسان و منظم است؛ ظاهرا وی به چنین دستخطی مباهات میکرد. او در شماری از صفحات تمرین خوشنویسی انجام داده و نمونههایی از مهارتها و استادیاش را برای ما باقی گذاشته است. 2 34 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/23 فضیلت فکری در کار دانشگاهی امیرحسین خداپرست 0.0 صفحۀ 33 حکمتْ با شخصیتِ حکیم تنیده شده و هرگونه توضیحی از آن، مستلزم توجه به ویژگیهای منشیِ شخصِ واجدِ حکمت است. 0 26