بریدههای کتاب سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی دیروز هملت ویلیام شکسپیر 4.5 52 صفحۀ 36 هملت: میتوان لبخند زد و لبخند زد و باز رذل و ناکس بود. 0 42 سید امیرحسین هاشمی 2 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 161 گفته میشود که میزان اهمیت یک فیلسوف به اندازهٔ میزان اهمیت پرسشهایی است که مطرح میکند و نه درست و غلط بودن پاسخهایی که میدهد. 1 18 سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 100 کریتوس، دوست سقراط، نمیتواند سقراط را متقاعد کند که از زندان فرار کند. سقراط پیشنهاد او را رد میکند و میگوید بسیار به قانون آتن مدیون است. قانونی که تحت لوای آن به دنیا آمده و پرورش یافته و با خشنودی زندگی کرده است. میگوید که اکنون نمیتواند عهد خود را با آن بشکند و بگریزد [...] او [سقراط] با زندانبان مزاحی میکند و سپس جام شوکران را سر میکشد. 0 24 سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 95 سقراط نتیجه میگیرد که سروش غیبی راست میگفته است [که خردمندتر از سقراط هیچکس نیست زیرا] که فقط سقراط میداند که هیچ نمیداند. 0 17 سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش عاشورا فساد و اصلاح داوود فیرحی 4.2 3 صفحۀ 108 سید محمد طباطبایی در آستانهٔ مشروطه در تهران بالای منبر رفت و گفت: "[...] در تاریخ هرکس خواست به استبداد اعتراض کند یک مدل داشت که امام حسین علیه السلام است و من هم همینکار را میکنم. نیمروزی درواقع مقاومت میکنم و سنَّم هم دارد نزدیک هفتاد میشود. بعد فوقش کشته میشوم، اما میگویند که سیّد محمّد استبداد را تحمل نکرد و کشته شد. مرگ را ترجیح داد به زندگیای که میتوانست دو سال، سه سال یا چهار سال دیگر هم ادامه داشته باشد." 0 27 سید امیرحسین هاشمی 6 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 60 رابرت به او میگوید که تمام قوانین انگلستان را از بین خواهد برد تا شیطان را دستگیر کند. [تامس] مور پاسخ میدهد: "و زمانی که آخرین قانون را از بین بردی و شیطان به تو حمله کرد، کجا پنهان میشوی رابرت، وقتی تمام قوانین را محو کردهای؟" - از نمایشنامهٔ "مردی برای تمام فصول" از رابرت بولد دربارهٔ تامس مور 0 16 سید امیرحسین هاشمی 7 روز پیش زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 339 اپیکوریان دربارهٔ مرگ میگفتند تا وقتی که ما هستیم، او نیست؛ و هنگامی که او هست، ما نیستیم. 1 20 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/12 ملاحظاتی در باب شعر و انواع آن جان استوارت میل 2.5 1 صفحۀ 79 همهٔ شاعران بزرگ، هر شاعری که تاثیر گسترده و ماندگاری بر بشریت نهاده، متفکری بزرگ بوده است؛ او فلسفهای داشته است، با اینکه آن را به این نام نمیخوانده است. 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/11 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 212 هیچچیز ناجورتر از زندگیکردن در حالت انتظار نیست. ( نامه به رولند هوت؛ 24مارس 1944) 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/10 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 149 جملهٔ معروف ویتگنشتاین: "اگر خودکشی مجاز است، پس هرچیزی مجاز است" آشکارا سخن ایوان در برادران کارامازوف را به یاد میآورد: اگر خدایی وجود ندارد، پس هرچیزی مجاز است؛ اگر جاودانگی وجود ندارد، پس فضیلتی وجود ندارد. 2 23 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/10 هملت ویلیام شکسپیر 4.5 52 صفحۀ 25 پولونیوس: از ستیزه بپرهیز، اما اگر بدان کشانده شدی چنان بکوش که از تو پروا کنند. 1 34 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/8 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 101 ویتگنشتاین در نامهای، محتملا در تاریخ اوت 1945، به ملکم مینویسد: تولستوی "واقعا" انسان است؛ او حق دارد بنویسد. 5 31 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/8 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 283 [هایدگر] زندگی ارسطو را در سه جمله باز میگوید: "زاده شد، کار کرد و مرد." 2 14 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/5 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 214 پرسشها به نزد او [هایدگر] به پاسخی قطعی نمیرسند، بلکه هر پاسخی زایندهٔ پرسشی تازه است. 0 48 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/4 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 37 [ویتگنشتاین] در 1938 مینویسد: در فلسفه همیشه خوب است که به جای پاسخ دادن به یک پرسش، پرسشی طرح کرد (دربارهٔ مبانی ریاضیات، ص147). 6 29 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/2 در انتظار گودو ساموئل بکت 4.0 60 صفحۀ 56 پوتزو: [...] پس بیایید از نسل خودمون بد نگیم، چون اصلا از نسلهای قبلی بدبختتر نیست. (سکوت) زیاد هم تعریفاش رو نکنیم. (سکوت) اصلا ازش صحبت نکنیم. 5 32 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/9 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 169 داستایفسکی در یادداشتهای روزانهاش مینویسد که اغلب در خیابان شخصی را تعقیب میکرده و آنگاه در خیال خود دنیای درونی و ماجراهای زندگی او را حدس میزده است. 7 47 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/9 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 161 قدرت هر اندیشه از بیقدرتی [بخوان بیپناهی] و بییاوری آن است. چنین اندیشهای جز [به] قوت خود متکی نیست و به اصطلاح، تنها باید از چاه خود آب برآورد. 0 17 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/6 ساعت بغداد شهد راوی 3.0 1 صفحۀ 279 وقتی کسی فقط برای خودش بنویسد، یعنی در آزادی کامل مینویسد، احساسی که نویسندگان حرفهای هرگز از آن برخوردار نمیشوند. 3 44 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/5 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 31 تفکر فلسفی به چیزی کمتر از آزادیِ هر چه بیشترِ ذهن و جان قانع نیست. 4 20
بریدههای کتاب سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی دیروز هملت ویلیام شکسپیر 4.5 52 صفحۀ 36 هملت: میتوان لبخند زد و لبخند زد و باز رذل و ناکس بود. 0 42 سید امیرحسین هاشمی 2 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 161 گفته میشود که میزان اهمیت یک فیلسوف به اندازهٔ میزان اهمیت پرسشهایی است که مطرح میکند و نه درست و غلط بودن پاسخهایی که میدهد. 1 18 سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 100 کریتوس، دوست سقراط، نمیتواند سقراط را متقاعد کند که از زندان فرار کند. سقراط پیشنهاد او را رد میکند و میگوید بسیار به قانون آتن مدیون است. قانونی که تحت لوای آن به دنیا آمده و پرورش یافته و با خشنودی زندگی کرده است. میگوید که اکنون نمیتواند عهد خود را با آن بشکند و بگریزد [...] او [سقراط] با زندانبان مزاحی میکند و سپس جام شوکران را سر میکشد. 0 24 سید امیرحسین هاشمی 3 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 95 سقراط نتیجه میگیرد که سروش غیبی راست میگفته است [که خردمندتر از سقراط هیچکس نیست زیرا] که فقط سقراط میداند که هیچ نمیداند. 0 17 سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش عاشورا فساد و اصلاح داوود فیرحی 4.2 3 صفحۀ 108 سید محمد طباطبایی در آستانهٔ مشروطه در تهران بالای منبر رفت و گفت: "[...] در تاریخ هرکس خواست به استبداد اعتراض کند یک مدل داشت که امام حسین علیه السلام است و من هم همینکار را میکنم. نیمروزی درواقع مقاومت میکنم و سنَّم هم دارد نزدیک هفتاد میشود. بعد فوقش کشته میشوم، اما میگویند که سیّد محمّد استبداد را تحمل نکرد و کشته شد. مرگ را ترجیح داد به زندگیای که میتوانست دو سال، سه سال یا چهار سال دیگر هم ادامه داشته باشد." 0 27 سید امیرحسین هاشمی 6 روز پیش تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان جلد 1 کنی آنتونی 3.5 2 صفحۀ 60 رابرت به او میگوید که تمام قوانین انگلستان را از بین خواهد برد تا شیطان را دستگیر کند. [تامس] مور پاسخ میدهد: "و زمانی که آخرین قانون را از بین بردی و شیطان به تو حمله کرد، کجا پنهان میشوی رابرت، وقتی تمام قوانین را محو کردهای؟" - از نمایشنامهٔ "مردی برای تمام فصول" از رابرت بولد دربارهٔ تامس مور 0 16 سید امیرحسین هاشمی 7 روز پیش زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 339 اپیکوریان دربارهٔ مرگ میگفتند تا وقتی که ما هستیم، او نیست؛ و هنگامی که او هست، ما نیستیم. 1 20 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/12 ملاحظاتی در باب شعر و انواع آن جان استوارت میل 2.5 1 صفحۀ 79 همهٔ شاعران بزرگ، هر شاعری که تاثیر گسترده و ماندگاری بر بشریت نهاده، متفکری بزرگ بوده است؛ او فلسفهای داشته است، با اینکه آن را به این نام نمیخوانده است. 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/11 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 212 هیچچیز ناجورتر از زندگیکردن در حالت انتظار نیست. ( نامه به رولند هوت؛ 24مارس 1944) 0 13 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/10 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 149 جملهٔ معروف ویتگنشتاین: "اگر خودکشی مجاز است، پس هرچیزی مجاز است" آشکارا سخن ایوان در برادران کارامازوف را به یاد میآورد: اگر خدایی وجود ندارد، پس هرچیزی مجاز است؛ اگر جاودانگی وجود ندارد، پس فضیلتی وجود ندارد. 2 23 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/10 هملت ویلیام شکسپیر 4.5 52 صفحۀ 25 پولونیوس: از ستیزه بپرهیز، اما اگر بدان کشانده شدی چنان بکوش که از تو پروا کنند. 1 34 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/8 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 101 ویتگنشتاین در نامهای، محتملا در تاریخ اوت 1945، به ملکم مینویسد: تولستوی "واقعا" انسان است؛ او حق دارد بنویسد. 5 31 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/8 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 283 [هایدگر] زندگی ارسطو را در سه جمله باز میگوید: "زاده شد، کار کرد و مرد." 2 14 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/5 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 214 پرسشها به نزد او [هایدگر] به پاسخی قطعی نمیرسند، بلکه هر پاسخی زایندهٔ پرسشی تازه است. 0 48 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/4 وینگنشتاین و حکمت مالک حسینی 4.8 2 صفحۀ 37 [ویتگنشتاین] در 1938 مینویسد: در فلسفه همیشه خوب است که به جای پاسخ دادن به یک پرسش، پرسشی طرح کرد (دربارهٔ مبانی ریاضیات، ص147). 6 29 سید امیرحسین هاشمی 1404/4/2 در انتظار گودو ساموئل بکت 4.0 60 صفحۀ 56 پوتزو: [...] پس بیایید از نسل خودمون بد نگیم، چون اصلا از نسلهای قبلی بدبختتر نیست. (سکوت) زیاد هم تعریفاش رو نکنیم. (سکوت) اصلا ازش صحبت نکنیم. 5 32 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/9 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 169 داستایفسکی در یادداشتهای روزانهاش مینویسد که اغلب در خیابان شخصی را تعقیب میکرده و آنگاه در خیال خود دنیای درونی و ماجراهای زندگی او را حدس میزده است. 7 47 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/9 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 161 قدرت هر اندیشه از بیقدرتی [بخوان بیپناهی] و بییاوری آن است. چنین اندیشهای جز [به] قوت خود متکی نیست و به اصطلاح، تنها باید از چاه خود آب برآورد. 0 17 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/6 ساعت بغداد شهد راوی 3.0 1 صفحۀ 279 وقتی کسی فقط برای خودش بنویسد، یعنی در آزادی کامل مینویسد، احساسی که نویسندگان حرفهای هرگز از آن برخوردار نمیشوند. 3 44 سید امیرحسین هاشمی 1404/3/5 زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر سیاوش جمادی 4.5 1 صفحۀ 31 تفکر فلسفی به چیزی کمتر از آزادیِ هر چه بیشترِ ذهن و جان قانع نیست. 4 20