بریده کتابهای سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 136 "گفتن از صلح وقتی هیچ صلحی در کار نیست، گفتن از هیچ است" خطر صلحگراییِ بیدردسر، راکدبودن و احترام بیش از حدی است که به خودش میگذارد؛ همیشه از خودش راضی است. اما راه جایگزین، توجیه جنگ نیست. بلکه در عوض تلاش برای فهم تاریخ عمیق و پیچیدگیِ تراژیک موقعیتهای سیاسی است. 0 23 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/29 دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده جلد 1 فیودور داستایفسکی 0.0 0 صفحۀ 305 ضربالمثلی ترکی: "اگر به عزم رسیدن به مقصدی به راه افتادهای، اگر در ضمن راه توقف کنی و به هر سگی که به تو پارس کند سنگی بیندازی هرگز به مقصد نمیرسی" 0 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/27 لذت متن رولان بارت 2.3 0 صفحۀ 58 کتاب [بخوان متن/روایت] معنا را میآفریند، معنا زندگی را. 2 80 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/25 یادداشت های جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی 0.0 صفحۀ 8 دستخط داستایفسکی به طرز فوقالعادهای تمیز، یکسان و منظم است؛ ظاهرا وی به چنین دستخطی مباهات میکرد. او در شماری از صفحات تمرین خوشنویسی انجام داده و نمونههایی از مهارتها و استادیاش را برای ما باقی گذاشته است. 2 32 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/23 فضیلت فکری در کار دانشگاهی امیرحسین خداپرست 0.0 صفحۀ 33 حکمتْ با شخصیتِ حکیم تنیده شده و هرگونه توضیحی از آن، مستلزم توجه به ویژگیهای منشیِ شخصِ واجدِ حکمت است. 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/19 حیوان قصه گو جاناتان گاتشال 4.1 11 صفحۀ 3 قصه [روایت] برای انسان مثل آب است برای ماهی _ همهٔ اطراف او را گرفته و تقریبا حس نمیشود. درحالی که جسم شما همیشه در نقطهٔ معینی در مکان و زمان ثابت است، ذهن شما همواره آزاد است که در قلمروهای خیالی بچرخد و میچرخد. 0 51 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/18 درآمدی بر بینامتنیت: نظریه ها و کاربردها بهمن نامورمطلق 3.5 1 صفحۀ 285 این جهان، جهان متنهاست که در آن متنها متولد میشوند، رشد میکنند و جای خود را به نسل دیگری از متنها میدهند و همواره تاثیر خود را بر نسلهای بعدی همانند ژنهای متنی، حفظ میکنند. عناصر این جهان یعنی متنها، با قوانین بینامتنی به یکدیگر پیوند میخورند و با یکدیگر تعامل دارند. آنها همدیگر را تایید یا انکار میکنند، اما به هر روی بر هم تاثیر میگذارند. 0 19 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/16 طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 12 فلسفه فعالیتی مشترک است، دیالوگ است. و دیالوگ تبادل سادهٔ نظرات نیست [...]یکی از اهداف دیالوگ این است که نظراتمان را در معرض چالشی عقلانی قرار دهیم به طوری که این امکان برایمان به وجود بیاید که نظرمان را تغییر دهیم. دیالوگ واقعی، ذهنیت آدم را تغییر میدهد. 0 24 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/14 درآمدی بر بینامتنیت: نظریه ها و کاربردها بهمن نامورمطلق 3.5 1 صفحۀ 168 این کتاب [اس/زد از رولان بارت] سیصد صفحهای، خوانش بارت از کتاب سی صفحهای سارازین اثر بالزاک است. به عبارت دیگر، نقد کتاب سارازین تقریبا ده برابر اصل آن است. 0 16 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/8 نمایشنامه معرکه در معرکه داود میرباقری 3.5 1 صفحۀ 20 پهلوان: مَثَلِ معرکه است جوون. زندگی یه معرکهٔ بزرگه. میدون این معرکهٔ بزرگ دنیاس، پهلوون این معرکهٔ بزرگ آدمه. نفسش چاق باشه و سنکوب نکنه و منکوب نشه، شصت هفتاد سالی میدونداری میکنه و فاتحه. برد و باخت این معرکه به پاکی و ناپاکیه. 1 26 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/5 آثار ادبی را چگونه باید خواند تری ایگلتون 3.9 5 صفحۀ 70 ما دوست داریم افراد را یگانه بدانیم [...] نقطهٔ اشتراک همهٔ ما این است که خاص و منفرد هستیم [...] البته آدمها فقط تاحدی خاص و منفرد هستند. هیچ مشخصهای نیست که مختصِ فقط یک نفر باشد [...] ما به لطف انسان بودنمان نقاط اشتراک بسیار زیادی داریم. 2 33 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/3 آشنایی با شیوه ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی لیندا الدر 4.0 0 صفحۀ 35 همهٔ ما ناگزیر گاهی دچار توهمِ عینینگری و بیطرفی میشویم. 7 45 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/31 آشنایی با هنر پرمایه نوشتن براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی لیندا الدر 3.4 3 صفحۀ 82 کیفیت همهٔ نوشتهها یکسان نیست. 8 29 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/29 عصیان یوزف روت 3.8 19 صفحۀ 82 اما آندریاس متوجه چیزی نشد، چون او حالا غرق خوشبختیِ سرمستکننده و تازهاش بود که مثل زرهی ما آدمها را در مقابل بدیها و خباثت این دنیا مجهز میکند، و مثل نقابی دوستانه شرارت انسانها را میپوشاند. 2 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/27 عصیان یوزف روت 3.8 19 صفحۀ 25 جنگ بین آنها و دشمن دیگر تمام شده بود. حالا برای جنگی دیگر آماده میشدند، جنگی علیه درد، علیه عضوهای مصنوعی، علیه عضوهای فلج شده، علیه کمرهای خمیده، علیه شبهای بیخوابی و علیه باقیِ آدمها که سالم بودند. 0 36 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/26 روایت: مفاهیم بنیادی و روش های تحلیل برانون تامس 4.5 1 صفحۀ 15 رولان بارت اصرار [داشت] که روایت "همهجا هست، درست مثل زندگی؛ به همین سادگی". 0 21 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/17 نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی: پل کبلی، مانفرد یان، ... حسین پاینده 4.3 1 صفحۀ 127 به رغم دستور قاضیها که مطابق روال همیشگی در داداگاه از شاهد میخواهند "همهٔ حقیقت" را بگوید، در واقع هیچکسی نمیتواند همهچیز را دربارهٔ رویدادی بیان کند. ملاحظات عملی حکم میکنند که گویندگان و نویسندگان، "به اندازهٔ لازم" اطلاعات بدهند، یعنی کمتر از حد لازم و بیشتر از حد لازم نگویند و در صورت امکان از موضوع اصلی دور نشوند. 0 22 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/17 البته واضح و مبرهن است که...: رساله ای در مقاله نویسی ضیاء موحد 3.8 5 صفحۀ 71 بنابر حکمتی قدیمی در نوشتن باید از اطناب مملّ و ایجاز مخلّ پرهیز کرد. یعنی نه پرنویسی کرد که خواننده ملول شود و نه کمنویسی که به نوشته خلل وارد کند. مقالهنویسان ما اغلب گرفتار اطناب ممل هستند. 10 24 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/14 نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی: پل کبلی، مانفرد یان، ... حسین پاینده 4.3 1 صفحۀ 14 اکنون [...] به خوبی دریافتهایم که در جهانی اشباعشده با روایت زندگی میکنیم. [...] ما انسانها نیازی ذاتی به روایتگویی و روایتشِنَوی داریم و بدون آن نمیتوانیم زندگیای انسانوار داشته باشیم. 5 37 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/12 آشنایی با هنر پرمایه نوشتن براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی لیندا الدر 3.4 3 صفحۀ 31 ما هر اندیشهای را به واسطهٔ "مال خود کردنِ" فکریِ آن درک میکنیم. 11 22
بریده کتابهای سید امیرحسین هاشمی سید امیرحسین هاشمی 5 روز پیش طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 136 "گفتن از صلح وقتی هیچ صلحی در کار نیست، گفتن از هیچ است" خطر صلحگراییِ بیدردسر، راکدبودن و احترام بیش از حدی است که به خودش میگذارد؛ همیشه از خودش راضی است. اما راه جایگزین، توجیه جنگ نیست. بلکه در عوض تلاش برای فهم تاریخ عمیق و پیچیدگیِ تراژیک موقعیتهای سیاسی است. 0 23 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/29 دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده جلد 1 فیودور داستایفسکی 0.0 0 صفحۀ 305 ضربالمثلی ترکی: "اگر به عزم رسیدن به مقصدی به راه افتادهای، اگر در ضمن راه توقف کنی و به هر سگی که به تو پارس کند سنگی بیندازی هرگز به مقصد نمیرسی" 0 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/27 لذت متن رولان بارت 2.3 0 صفحۀ 58 کتاب [بخوان متن/روایت] معنا را میآفریند، معنا زندگی را. 2 80 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/25 یادداشت های جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی 0.0 صفحۀ 8 دستخط داستایفسکی به طرز فوقالعادهای تمیز، یکسان و منظم است؛ ظاهرا وی به چنین دستخطی مباهات میکرد. او در شماری از صفحات تمرین خوشنویسی انجام داده و نمونههایی از مهارتها و استادیاش را برای ما باقی گذاشته است. 2 32 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/23 فضیلت فکری در کار دانشگاهی امیرحسین خداپرست 0.0 صفحۀ 33 حکمتْ با شخصیتِ حکیم تنیده شده و هرگونه توضیحی از آن، مستلزم توجه به ویژگیهای منشیِ شخصِ واجدِ حکمت است. 0 25 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/19 حیوان قصه گو جاناتان گاتشال 4.1 11 صفحۀ 3 قصه [روایت] برای انسان مثل آب است برای ماهی _ همهٔ اطراف او را گرفته و تقریبا حس نمیشود. درحالی که جسم شما همیشه در نقطهٔ معینی در مکان و زمان ثابت است، ذهن شما همواره آزاد است که در قلمروهای خیالی بچرخد و میچرخد. 0 51 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/18 درآمدی بر بینامتنیت: نظریه ها و کاربردها بهمن نامورمطلق 3.5 1 صفحۀ 285 این جهان، جهان متنهاست که در آن متنها متولد میشوند، رشد میکنند و جای خود را به نسل دیگری از متنها میدهند و همواره تاثیر خود را بر نسلهای بعدی همانند ژنهای متنی، حفظ میکنند. عناصر این جهان یعنی متنها، با قوانین بینامتنی به یکدیگر پیوند میخورند و با یکدیگر تعامل دارند. آنها همدیگر را تایید یا انکار میکنند، اما به هر روی بر هم تاثیر میگذارند. 0 19 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/16 طاس (35 جستار کوتاه فلسفی) سایمون کریچلی 2.8 2 صفحۀ 12 فلسفه فعالیتی مشترک است، دیالوگ است. و دیالوگ تبادل سادهٔ نظرات نیست [...]یکی از اهداف دیالوگ این است که نظراتمان را در معرض چالشی عقلانی قرار دهیم به طوری که این امکان برایمان به وجود بیاید که نظرمان را تغییر دهیم. دیالوگ واقعی، ذهنیت آدم را تغییر میدهد. 0 24 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/14 درآمدی بر بینامتنیت: نظریه ها و کاربردها بهمن نامورمطلق 3.5 1 صفحۀ 168 این کتاب [اس/زد از رولان بارت] سیصد صفحهای، خوانش بارت از کتاب سی صفحهای سارازین اثر بالزاک است. به عبارت دیگر، نقد کتاب سارازین تقریبا ده برابر اصل آن است. 0 16 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/8 نمایشنامه معرکه در معرکه داود میرباقری 3.5 1 صفحۀ 20 پهلوان: مَثَلِ معرکه است جوون. زندگی یه معرکهٔ بزرگه. میدون این معرکهٔ بزرگ دنیاس، پهلوون این معرکهٔ بزرگ آدمه. نفسش چاق باشه و سنکوب نکنه و منکوب نشه، شصت هفتاد سالی میدونداری میکنه و فاتحه. برد و باخت این معرکه به پاکی و ناپاکیه. 1 26 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/5 آثار ادبی را چگونه باید خواند تری ایگلتون 3.9 5 صفحۀ 70 ما دوست داریم افراد را یگانه بدانیم [...] نقطهٔ اشتراک همهٔ ما این است که خاص و منفرد هستیم [...] البته آدمها فقط تاحدی خاص و منفرد هستند. هیچ مشخصهای نیست که مختصِ فقط یک نفر باشد [...] ما به لطف انسان بودنمان نقاط اشتراک بسیار زیادی داریم. 2 33 سید امیرحسین هاشمی 1403/6/3 آشنایی با شیوه ی درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی لیندا الدر 4.0 0 صفحۀ 35 همهٔ ما ناگزیر گاهی دچار توهمِ عینینگری و بیطرفی میشویم. 7 45 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/31 آشنایی با هنر پرمایه نوشتن براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی لیندا الدر 3.4 3 صفحۀ 82 کیفیت همهٔ نوشتهها یکسان نیست. 8 29 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/29 عصیان یوزف روت 3.8 19 صفحۀ 82 اما آندریاس متوجه چیزی نشد، چون او حالا غرق خوشبختیِ سرمستکننده و تازهاش بود که مثل زرهی ما آدمها را در مقابل بدیها و خباثت این دنیا مجهز میکند، و مثل نقابی دوستانه شرارت انسانها را میپوشاند. 2 28 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/27 عصیان یوزف روت 3.8 19 صفحۀ 25 جنگ بین آنها و دشمن دیگر تمام شده بود. حالا برای جنگی دیگر آماده میشدند، جنگی علیه درد، علیه عضوهای مصنوعی، علیه عضوهای فلج شده، علیه کمرهای خمیده، علیه شبهای بیخوابی و علیه باقیِ آدمها که سالم بودند. 0 36 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/26 روایت: مفاهیم بنیادی و روش های تحلیل برانون تامس 4.5 1 صفحۀ 15 رولان بارت اصرار [داشت] که روایت "همهجا هست، درست مثل زندگی؛ به همین سادگی". 0 21 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/17 نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی: پل کبلی، مانفرد یان، ... حسین پاینده 4.3 1 صفحۀ 127 به رغم دستور قاضیها که مطابق روال همیشگی در داداگاه از شاهد میخواهند "همهٔ حقیقت" را بگوید، در واقع هیچکسی نمیتواند همهچیز را دربارهٔ رویدادی بیان کند. ملاحظات عملی حکم میکنند که گویندگان و نویسندگان، "به اندازهٔ لازم" اطلاعات بدهند، یعنی کمتر از حد لازم و بیشتر از حد لازم نگویند و در صورت امکان از موضوع اصلی دور نشوند. 0 22 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/17 البته واضح و مبرهن است که...: رساله ای در مقاله نویسی ضیاء موحد 3.8 5 صفحۀ 71 بنابر حکمتی قدیمی در نوشتن باید از اطناب مملّ و ایجاز مخلّ پرهیز کرد. یعنی نه پرنویسی کرد که خواننده ملول شود و نه کمنویسی که به نوشته خلل وارد کند. مقالهنویسان ما اغلب گرفتار اطناب ممل هستند. 10 24 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/14 نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی: پل کبلی، مانفرد یان، ... حسین پاینده 4.3 1 صفحۀ 14 اکنون [...] به خوبی دریافتهایم که در جهانی اشباعشده با روایت زندگی میکنیم. [...] ما انسانها نیازی ذاتی به روایتگویی و روایتشِنَوی داریم و بدون آن نمیتوانیم زندگیای انسانوار داشته باشیم. 5 37 سید امیرحسین هاشمی 1403/5/12 آشنایی با هنر پرمایه نوشتن براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی لیندا الدر 3.4 3 صفحۀ 31 ما هر اندیشهای را به واسطهٔ "مال خود کردنِ" فکریِ آن درک میکنیم. 11 22