بریدههای کتاب متین قاسمی متین قاسمی 1404/1/7 ناقوس ها به صدا در می آیند ابراهیم حسن بیگی 3.9 110 صفحۀ 100 0 3 متین قاسمی 1403/9/12 عارفانه گروه نویسندگان 4.6 53 صفحۀ 25 توی محل از بچگی با هم بودیم. منزل احمدعلی توی کوچه چهل تن در ضلع شمالی مسجد امین الدوله بود؛ کوچهای که حالا به نام شهیدان نیری نام گذاری شده. در دوران دبستان حال و هوای احمد با همه فرق داشت. رفتارش خیلی معنوی و خوب بود. احمد یکی از بهترین دوستان من بود. همیشه نون و پنیر خوشمزهای با خودش میآورد. هیچ وقت هم تنها نمیخورد! به ما تعارف میکرد. من و به بقیه دوستان کمکش میکردیم! رفتار و برخورد احمد برای همهی ما الگو بود. احمد بهترین دوست دوران نوجوانی من بود. با هم بازی میکردیم، مدرسه میرفتیم، با هم برمیگشتیم و... از دوری دبستان تا دبیرستان با احمدعلی هم کلاس بودم. بهترین خاطرات من برمیگشت به همان ایام. میگفت: بیا توی راه مدرسه سورههای کوچک قرآن را بخوانیم. در زنگهای تفریح هم میدیدم که یک برگ کاغذی در دست گرفته و مشغول مطالعه است. 0 11 متین قاسمی 1403/7/6 عزیز زیبای من زینب مولایی 4.5 22 صفحۀ 57 این ها را میگفت و توصیه های مهم دیگری هم میکرد: «دنبال ثروت زیاد نباشین، از پول زیاد همیشه بترسین! آدم باید از سه تا چیز بترسه: قدرت و شهرت و ثروت. این سه تا زندگی آدم رو نابود میکنه.» 0 5 متین قاسمی 1403/6/7 سلام بر ابراهیم گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی 4.6 191 صفحۀ 10 ابراهیم دوران دبستان را به مدرسه طالقانی در خیابان زیبا رفت. اخلاق خاصی داشت. توی همان دوران دبستان نمازش ترک نمیشد. یکبار هم در همان سالهای دبستان به دوستش گفته بود:«بابای من آدم خیلی خوبیه. تا حالا چند بار امام زمان (عج) را توی خواب دبده. وقتی هم که خیلی آرزوی زیارت کربلا داشته، حضرت عباس (ع) را در خواب دیده که به دیدنش آمده و با او حرف زده». 0 8 متین قاسمی 1403/5/15 حاج قاسمی که من میشناسم سعید علامیان 4.4 38 صفحۀ 104 شناخت سردار سلیمانی از امام خامنهای، شناختی سطحی نبود. او در سال ١٣٨٩ در یادوارهی شهدای خانوک کرمان، حرفی زد که هیچ وقت یادم نمیرود. گفت : ولله علمای شیعه را تماماً و از نزدیک میشناسم. ولله، اشهد بالله سرآمد همهی این علما، آیت الله العظمی خامنهای است. 0 4 متین قاسمی 1403/5/4 حاج قاسمی که من میشناسم سعید علامیان 4.4 38 صفحۀ 29 خدمت به پدر و مادر، در زندگی حاجقاسم پررنگ بود. حاجقاسم در روستای «قنات ملک» در رابُر کرمات به دنیا آمد؛ روستایی کوهستانی که بیشتر اهالیاش به دامداری مشغول اند. روستا تا کرمان، دو ساعت راه است. حاج قاسمی که شاید یک دهم عمرش کنار خانوادهاش نبوده، حتی زمانی که دائم در سوریه و لبنان و عراق بود، با همهی مشغلهی کاری که داشت، ماهی یک بار میرفت کرمان، و از آتجا خودش را به قنات ملک میرساند. پنجشنبه گاهی با آخرین پرواز، یعنی یازده و نیم شب برمیگشت تا هفت صبح سر کارش باشد. رفتوآمد از کرمان به روستا، چهار ساعت زمان میبرد. سه ساعت هم پرواز به کرمان و تهران است. فقط هفت ساعت توی راه بود. همهی این سختی را به خودش میخرید تا به پدر و مادرش سر بزند. آنجا هم که میرفت. درخدمت پدر و مادرش بود. پای پدر و مادرش را میبوسید. آنجا دیگر فرمانده نیرو نبود؛ قاسمِ خانهی بابا بود. خودش را غلام پدر و مادرش میدانست. 0 5 متین قاسمی 1403/5/3 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 72 تقلید از غرب برای کشورهایی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتی آن کشورهایی که به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابود کنندهی فرهنگ هاست. هرجا غربیها وارد شدند، فرهنگهای بومی را نابود کردند، بنیان های اساسی اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجایی که توانستند، تاریخ ملتها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. هر جا انگلیسها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اور زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاههای حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت های برجسته، با زبان فارسی انجام میگرفت. انگلیس ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلسی را رائج کردند. شبه قارهی هند که یکی از کانونهای زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگیسی، زبان دیوانی است؛ مکاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگانشان با انگلیسی است _ باید انگليسی حرف بزنند _ این تحمیل شده. در همهی کشورهایی که انگلیس ها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند.این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است.¹ ________________________________________ ١. ٢٣/ مهر / ١٣٩١ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جوانان استان خراسان شمالی. 0 3 متین قاسمی 1403/5/3 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 58 ...استقلال اقتصادی مهم است، [اما] اول در زمینهی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همهی اینها مهمتر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم... 0 6 متین قاسمی 1403/5/1 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 21 ...بهجز اینها، فرصتهای مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بینیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را بر طرف نمایند. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ٧ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقهای با داشتن ١۵ همسایه با ۶٠٠ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخشهایی از ظرفیت های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت ها دستنخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیتهای استفاده نشدهی طبیعی و انسانی در رتبهی اول جهان است. بیشک شما جوانان مؤمن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دههی دوم چشم انداز، باید زمان تمرکز بر بهرهبرداری از دستاورد های گذشته و نیز ظرفیت های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد. 0 4 متین قاسمی 1403/4/27 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 421 آن کسانی که تعلیم جدید را و آموزش سبک اروپایی را در ایران پایه گذاری کردند مقصودشان این نبود که ملّت ایران با این درسها که میخواند و با این شیوهی آموزش به یک ملت مستقل و بینیاز از دیگران و ثروتمند مبدل بشود بلکه به عکس، مقصودشان این بود که یا ملت ایران در بیسوادی و بیدانشی بماند و یا اگر هم چیزی یاد میگیرد آن یاد گرفتن در خدمت هدفهای توسعه طلبانهی قدرتهای بزرگ باشد. آن علمی را به ما یاد ندادند که با آن بتوانیم یک تکنولوژی پیشرفته خودکفایی برای خودمان درست کنیم. آن علمی را به ما یاد ندادند که با آن بتوانیم منابع عظیم زیرزمینی مان را استخراج کنیم و به اختیار خودمان وطبق صلاحدید دلسوزان این ملت آن را برای کشور خرج کنیم. آن علمی را به ما یاد ندادند که ما روشهای نوین اقتصادی را بتوانیم درست فرا بگیریم و آنچه را کخ مناسب با وضع جغرافیایی و فرهنگی ملت ما است انتخاب کنیم و در داخل جامعهی خودمان آن را به کار ببندیم؛ اینها را به ما یاد ندادند، اینها را برای ما سوغات نیاوردند. آیت الله خامنهای، بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران، ٢٧/اردیبهشت/١٣۶۴ 0 3 متین قاسمی 1403/4/24 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 403 ...اول کسی که و اوّل بیانی که صدور انقلاب اسلامی را به همهی جهان اعلام کرده است قرآن است. قرآن میفرماید:«ان هو الّا ذکرٌ للعالمین»(سوره یوسف بخشی از آیه ١٠۴، ترجمه: آن[قرآن] جز پندی برای جهانیان نیست.)؛ قرآن به شهر مکه محدود نمیشود؛ به کفّار قریش منحصر نمیشود؛ به این اکتفا نمیکند که مردمی را در یک شهر یا در یک کشور به سعادت و رستگاری برساند؛ او برای عالمین است، برای انسانها و انسانیت است. هرجا فقر هست، هرجا تبعیض هست، هرجا ظلم هست قرآن و پیام اسلام باید به نجات مردم آنجا بشتابد. صادر کردن انقلاب اسلامی ایران در زمان ما از این اصل اسلامی - اصل گسترش ایده و اندیشهی انسان دوستانهی انسان پرور - نشئت میگیرد. آیت الله خامنهای، بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران ٢۴/اسفند/١٣۵٨ 0 4 متین قاسمی 1403/4/24 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 379 حضرت آیتالله خامنهای در ٣١ شهریور ١٣۶۶ نیز در چهل و دوّمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متّحد شرکت کرده و در سخنرانی خود دیدگاهها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برای سران دولتهای جهان تشریح کردند. این اوّلین حضور رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. حضرت آیت الله خامنهای در نطق خود، دربارهی ایران و انقلاب اسلامی روشنگری کردند، جهانبینی الهی انبیاء را مورد تبیین قرار داده و نظام ظابمانهی مادّی جهان را به چالش کشیدند ک، جنایات آمریکا در خلیج فارس را تشریح کردند، از سکوت و حتّی کمکهای نهان و آشکار دولتهاب غربی به رژیم صدّام پرده برداشتند، از رفتار شورای امنیت سازمان ملل در جریان جنگ تحمیلی بشدّت انتقاد کرده و گفتند حدّاقلّ انتظار ایران از شورای امنیّت بیطرفی بود، به جنایات دو رژیم صهیونیستی و آپارتاید پرداختند، خواهان اتّحاد ملّتهای جهان سوّم علیه استکبار شدند و بر ضرورت مبارزه با مفاسد فرهنگی، حفظ بنیان خانواده و حراست از حقوق زن تأکید کردند. نطق تاریخی آیت الله خامنهای بازتاب زیادی در محیط بین المللی داشت. هاوک وزیر امور خارجهی وقت انگلیس این نطق را سرتاسر تحقسر غرب توصیف کرد. جو کلارک وزیر امور خارجهی کانادا نیز سخنان آیت الله خامنهای را ویران کننده خواند.¹ نکته حائز اهمیت در سفر به سازمان ملل، استقبال عظیم ایرانیان و مسلمانان مقیم نیویورک و اصحاب مطبوعات بین المللی از ایشان و فعالیّتهای ایشان برای تبیین شرایط انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و سیاستهای استکبار جهانی در قبال ایران بود. امامت نماز جمعهی مسلمانان نیویورک و سخنرانی در خطبههای آن نیز از نکات جالب و با اهمیّت این سفر بود. 0 4 متین قاسمی 1403/3/10 رهنامه؛ جوان جلد 1 سید علی حسینی خامنهای 4.9 2 صفحۀ 44 بزرگترین سرمایهی جوان، دل پاک و نورانی او است. عزیزان من! از این دل نورانی استفاده کنید. رابطه تان را با خدای متعال مستحکم کنید. اور جوان که آمادگی دارد، بتواند با خشوع، با ذکر با تضرّع، با توسّل دل خود را با خدای متعال آشنا کند، همان چیزی خواهد شد که مصداق «نورٌ عَلی نُورٍ» است؛ نور معرفت الهی به دلهای شما خواهد تابید. 0 3 متین قاسمی 1403/3/8 رهنامه؛ جوان جلد 1 سید علی حسینی خامنهای 4.9 2 صفحۀ 28 " لزوم تربیت جوانان" برای اینکه ما بتوانیم به آینده های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان با همت پر انگیزهی مؤمن تلاشگر کاردان راه بلد داریم. 0 4 متین قاسمی 1403/3/5 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 12 صفحۀ 10 انسان موجودی است ارزش جو، آرمان خواه و کمال مطلوب خواه، آرمان هایی را جستجو می کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمان هایی که تنها به خودش و همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعه ای خاص از زمان محدود نمیگردد. 0 3 متین قاسمی 1402/12/15 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 20 در کنار نفی دیدگاه هایی که به نوعی حفظ وضع موجود را دنبال میکردند، در بعد ایجابی میتوان گفت اقدامات حضرت امام(قدّس سرّه) در رابطه با تأسیس نظام سیاسی جدید، از اواخر آذرماه 1357 آغاز شد. نوزدهم و بیستم آذر ماه 1359 یعنی ایّام تاسوعا و عاشورای حسینی(علیه السّلام) که یکی از مهمترین مقاطع انقلاب بود، میلیونها نفر در سراسر ایران به خیابانها ریختند و طیّ قطعنامهای هفده مادّهای، ضمن تأیید رهبری بلامنازع امام خمینی(قدّس سرّه) برکناری شاه، برچیده شدن بساط سلطنت و استقرار حکومت عدل اسلامی را خواستار شدند. امام(قدّس سرّه) این تظاهرات را یک رفراندوم زنده توصیف کرده و فرمودند: «رفراندومی که در دیروز و امروز شد و قطعنامههایی که صادر شد به همهی دنیا ثابت کرد که شاه ساقط است.» 0 2 متین قاسمی 1402/12/9 رقصی چنین میانه میدانم آرزوست مصطفی چمران 4.3 11 صفحۀ 68 احساس میکردم که عاشوراست و در حضور حسین(ع) میجنگم و او چابکی و زبر دستی مرا تحسین میکند، و عشق بیپایان من و از قربانی شدن در بارگاه عشق آگاهی دارد او میداند که چقدر به او عاشقم و چگونه حاضرم که در راهش جان ببازم 0 6 متین قاسمی 1402/12/8 رقصی چنین میانه میدانم آرزوست مصطفی چمران 4.3 11 صفحۀ 56 گفتنی است که از دوران کودکی هم او فردی عاطفی بود و این احساس را نه تنها نسبت به انسانها، بلکه به حیوانات و حتی گلها و گیاهان نیز داشت.اگر مرغی را که درون حیاط خانهٔ خود بود سر میبریدند و از آن غذا میپختند، او تناول نمی کرد و یک بار که مرغی را که به او تعلق داشت چنین کردند، نه تنها از گوشت آن مرغ نخورد، بلکه اصلاً چند روز غذا نمیخورد و متأثر بود، بنابراین نگاشتن این سطور زیبا دربارهٔ گوسفند قربانی و سیر و سلوک عرفانی او در این حادثهٔ عادی، غیرعادی نبوده و کاملاً طبیعی است. او به همهٔ موجودات الهی عشق میورزید و همهٔ مخلوقات او را زیبا میدانست و میستود و با آنها احساس یگانگی می کرد که نمونـه اش را در قربانی کردن گوسفند جلوی پای او میخوانید. 0 5 متین قاسمی 1402/8/14 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 16 آیتالله خامنهای میگویند:« در طول تاریخ اسلام، بعد از زمان ائمه اطهار (علیم السّلام) تا امروز، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام(رضوان الله تعالی علیه واعلی الله مقامه الشّریف) به جامعهی اسلامی عموماً و به شیعه خصوصاً خدمت کرده باشد.» 1 11 متین قاسمی 1402/7/23 دروغ زن زندگی آزادی حمیدرضا تاجی 5.0 0 صفحۀ 183 *حمید فرخ نژاد* وی ادعاهای عجیب و مضحکی را هم در خصوص وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد. وی پس از قهرمانی تیم آرژانتین در جام جهانی 2022 به امید وقوع انقلاب در ایران نوشت :«سال 1978 هم آرژانتین قهرمان شد، یک ماه بعدش در ایران انقلاب شد». 1 14
بریدههای کتاب متین قاسمی متین قاسمی 1404/1/7 ناقوس ها به صدا در می آیند ابراهیم حسن بیگی 3.9 110 صفحۀ 100 0 3 متین قاسمی 1403/9/12 عارفانه گروه نویسندگان 4.6 53 صفحۀ 25 توی محل از بچگی با هم بودیم. منزل احمدعلی توی کوچه چهل تن در ضلع شمالی مسجد امین الدوله بود؛ کوچهای که حالا به نام شهیدان نیری نام گذاری شده. در دوران دبستان حال و هوای احمد با همه فرق داشت. رفتارش خیلی معنوی و خوب بود. احمد یکی از بهترین دوستان من بود. همیشه نون و پنیر خوشمزهای با خودش میآورد. هیچ وقت هم تنها نمیخورد! به ما تعارف میکرد. من و به بقیه دوستان کمکش میکردیم! رفتار و برخورد احمد برای همهی ما الگو بود. احمد بهترین دوست دوران نوجوانی من بود. با هم بازی میکردیم، مدرسه میرفتیم، با هم برمیگشتیم و... از دوری دبستان تا دبیرستان با احمدعلی هم کلاس بودم. بهترین خاطرات من برمیگشت به همان ایام. میگفت: بیا توی راه مدرسه سورههای کوچک قرآن را بخوانیم. در زنگهای تفریح هم میدیدم که یک برگ کاغذی در دست گرفته و مشغول مطالعه است. 0 11 متین قاسمی 1403/7/6 عزیز زیبای من زینب مولایی 4.5 22 صفحۀ 57 این ها را میگفت و توصیه های مهم دیگری هم میکرد: «دنبال ثروت زیاد نباشین، از پول زیاد همیشه بترسین! آدم باید از سه تا چیز بترسه: قدرت و شهرت و ثروت. این سه تا زندگی آدم رو نابود میکنه.» 0 5 متین قاسمی 1403/6/7 سلام بر ابراهیم گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی 4.6 191 صفحۀ 10 ابراهیم دوران دبستان را به مدرسه طالقانی در خیابان زیبا رفت. اخلاق خاصی داشت. توی همان دوران دبستان نمازش ترک نمیشد. یکبار هم در همان سالهای دبستان به دوستش گفته بود:«بابای من آدم خیلی خوبیه. تا حالا چند بار امام زمان (عج) را توی خواب دبده. وقتی هم که خیلی آرزوی زیارت کربلا داشته، حضرت عباس (ع) را در خواب دیده که به دیدنش آمده و با او حرف زده». 0 8 متین قاسمی 1403/5/15 حاج قاسمی که من میشناسم سعید علامیان 4.4 38 صفحۀ 104 شناخت سردار سلیمانی از امام خامنهای، شناختی سطحی نبود. او در سال ١٣٨٩ در یادوارهی شهدای خانوک کرمان، حرفی زد که هیچ وقت یادم نمیرود. گفت : ولله علمای شیعه را تماماً و از نزدیک میشناسم. ولله، اشهد بالله سرآمد همهی این علما، آیت الله العظمی خامنهای است. 0 4 متین قاسمی 1403/5/4 حاج قاسمی که من میشناسم سعید علامیان 4.4 38 صفحۀ 29 خدمت به پدر و مادر، در زندگی حاجقاسم پررنگ بود. حاجقاسم در روستای «قنات ملک» در رابُر کرمات به دنیا آمد؛ روستایی کوهستانی که بیشتر اهالیاش به دامداری مشغول اند. روستا تا کرمان، دو ساعت راه است. حاج قاسمی که شاید یک دهم عمرش کنار خانوادهاش نبوده، حتی زمانی که دائم در سوریه و لبنان و عراق بود، با همهی مشغلهی کاری که داشت، ماهی یک بار میرفت کرمان، و از آتجا خودش را به قنات ملک میرساند. پنجشنبه گاهی با آخرین پرواز، یعنی یازده و نیم شب برمیگشت تا هفت صبح سر کارش باشد. رفتوآمد از کرمان به روستا، چهار ساعت زمان میبرد. سه ساعت هم پرواز به کرمان و تهران است. فقط هفت ساعت توی راه بود. همهی این سختی را به خودش میخرید تا به پدر و مادرش سر بزند. آنجا هم که میرفت. درخدمت پدر و مادرش بود. پای پدر و مادرش را میبوسید. آنجا دیگر فرمانده نیرو نبود؛ قاسمِ خانهی بابا بود. خودش را غلام پدر و مادرش میدانست. 0 5 متین قاسمی 1403/5/3 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 72 تقلید از غرب برای کشورهایی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتی آن کشورهایی که به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابود کنندهی فرهنگ هاست. هرجا غربیها وارد شدند، فرهنگهای بومی را نابود کردند، بنیان های اساسی اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجایی که توانستند، تاریخ ملتها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. هر جا انگلیسها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اور زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاههای حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت های برجسته، با زبان فارسی انجام میگرفت. انگلیس ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلسی را رائج کردند. شبه قارهی هند که یکی از کانونهای زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگیسی، زبان دیوانی است؛ مکاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگانشان با انگلیسی است _ باید انگليسی حرف بزنند _ این تحمیل شده. در همهی کشورهایی که انگلیس ها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند.این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است.¹ ________________________________________ ١. ٢٣/ مهر / ١٣٩١ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جوانان استان خراسان شمالی. 0 3 متین قاسمی 1403/5/3 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 58 ...استقلال اقتصادی مهم است، [اما] اول در زمینهی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همهی اینها مهمتر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم... 0 6 متین قاسمی 1403/5/1 بیانیه گام دوم انقلاب «سبک زندگی» و «علم و پژوهش» از منظر بیانات مقام معظم رهبری بیتا صادقیان 5.0 1 صفحۀ 21 ...بهجز اینها، فرصتهای مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بینیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را بر طرف نمایند. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ٧ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقهای با داشتن ١۵ همسایه با ۶٠٠ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخشهایی از ظرفیت های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت ها دستنخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیتهای استفاده نشدهی طبیعی و انسانی در رتبهی اول جهان است. بیشک شما جوانان مؤمن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دههی دوم چشم انداز، باید زمان تمرکز بر بهرهبرداری از دستاورد های گذشته و نیز ظرفیت های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد. 0 4 متین قاسمی 1403/4/27 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 421 آن کسانی که تعلیم جدید را و آموزش سبک اروپایی را در ایران پایه گذاری کردند مقصودشان این نبود که ملّت ایران با این درسها که میخواند و با این شیوهی آموزش به یک ملت مستقل و بینیاز از دیگران و ثروتمند مبدل بشود بلکه به عکس، مقصودشان این بود که یا ملت ایران در بیسوادی و بیدانشی بماند و یا اگر هم چیزی یاد میگیرد آن یاد گرفتن در خدمت هدفهای توسعه طلبانهی قدرتهای بزرگ باشد. آن علمی را به ما یاد ندادند که با آن بتوانیم یک تکنولوژی پیشرفته خودکفایی برای خودمان درست کنیم. آن علمی را به ما یاد ندادند که با آن بتوانیم منابع عظیم زیرزمینی مان را استخراج کنیم و به اختیار خودمان وطبق صلاحدید دلسوزان این ملت آن را برای کشور خرج کنیم. آن علمی را به ما یاد ندادند که ما روشهای نوین اقتصادی را بتوانیم درست فرا بگیریم و آنچه را کخ مناسب با وضع جغرافیایی و فرهنگی ملت ما است انتخاب کنیم و در داخل جامعهی خودمان آن را به کار ببندیم؛ اینها را به ما یاد ندادند، اینها را برای ما سوغات نیاوردند. آیت الله خامنهای، بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران، ٢٧/اردیبهشت/١٣۶۴ 0 3 متین قاسمی 1403/4/24 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 403 ...اول کسی که و اوّل بیانی که صدور انقلاب اسلامی را به همهی جهان اعلام کرده است قرآن است. قرآن میفرماید:«ان هو الّا ذکرٌ للعالمین»(سوره یوسف بخشی از آیه ١٠۴، ترجمه: آن[قرآن] جز پندی برای جهانیان نیست.)؛ قرآن به شهر مکه محدود نمیشود؛ به کفّار قریش منحصر نمیشود؛ به این اکتفا نمیکند که مردمی را در یک شهر یا در یک کشور به سعادت و رستگاری برساند؛ او برای عالمین است، برای انسانها و انسانیت است. هرجا فقر هست، هرجا تبعیض هست، هرجا ظلم هست قرآن و پیام اسلام باید به نجات مردم آنجا بشتابد. صادر کردن انقلاب اسلامی ایران در زمان ما از این اصل اسلامی - اصل گسترش ایده و اندیشهی انسان دوستانهی انسان پرور - نشئت میگیرد. آیت الله خامنهای، بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران ٢۴/اسفند/١٣۵٨ 0 4 متین قاسمی 1403/4/24 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 379 حضرت آیتالله خامنهای در ٣١ شهریور ١٣۶۶ نیز در چهل و دوّمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متّحد شرکت کرده و در سخنرانی خود دیدگاهها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برای سران دولتهای جهان تشریح کردند. این اوّلین حضور رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. حضرت آیت الله خامنهای در نطق خود، دربارهی ایران و انقلاب اسلامی روشنگری کردند، جهانبینی الهی انبیاء را مورد تبیین قرار داده و نظام ظابمانهی مادّی جهان را به چالش کشیدند ک، جنایات آمریکا در خلیج فارس را تشریح کردند، از سکوت و حتّی کمکهای نهان و آشکار دولتهاب غربی به رژیم صدّام پرده برداشتند، از رفتار شورای امنیت سازمان ملل در جریان جنگ تحمیلی بشدّت انتقاد کرده و گفتند حدّاقلّ انتظار ایران از شورای امنیّت بیطرفی بود، به جنایات دو رژیم صهیونیستی و آپارتاید پرداختند، خواهان اتّحاد ملّتهای جهان سوّم علیه استکبار شدند و بر ضرورت مبارزه با مفاسد فرهنگی، حفظ بنیان خانواده و حراست از حقوق زن تأکید کردند. نطق تاریخی آیت الله خامنهای بازتاب زیادی در محیط بین المللی داشت. هاوک وزیر امور خارجهی وقت انگلیس این نطق را سرتاسر تحقسر غرب توصیف کرد. جو کلارک وزیر امور خارجهی کانادا نیز سخنان آیت الله خامنهای را ویران کننده خواند.¹ نکته حائز اهمیت در سفر به سازمان ملل، استقبال عظیم ایرانیان و مسلمانان مقیم نیویورک و اصحاب مطبوعات بین المللی از ایشان و فعالیّتهای ایشان برای تبیین شرایط انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و سیاستهای استکبار جهانی در قبال ایران بود. امامت نماز جمعهی مسلمانان نیویورک و سخنرانی در خطبههای آن نیز از نکات جالب و با اهمیّت این سفر بود. 0 4 متین قاسمی 1403/3/10 رهنامه؛ جوان جلد 1 سید علی حسینی خامنهای 4.9 2 صفحۀ 44 بزرگترین سرمایهی جوان، دل پاک و نورانی او است. عزیزان من! از این دل نورانی استفاده کنید. رابطه تان را با خدای متعال مستحکم کنید. اور جوان که آمادگی دارد، بتواند با خشوع، با ذکر با تضرّع، با توسّل دل خود را با خدای متعال آشنا کند، همان چیزی خواهد شد که مصداق «نورٌ عَلی نُورٍ» است؛ نور معرفت الهی به دلهای شما خواهد تابید. 0 3 متین قاسمی 1403/3/8 رهنامه؛ جوان جلد 1 سید علی حسینی خامنهای 4.9 2 صفحۀ 28 " لزوم تربیت جوانان" برای اینکه ما بتوانیم به آینده های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان با همت پر انگیزهی مؤمن تلاشگر کاردان راه بلد داریم. 0 4 متین قاسمی 1403/3/5 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 12 صفحۀ 10 انسان موجودی است ارزش جو، آرمان خواه و کمال مطلوب خواه، آرمان هایی را جستجو می کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمان هایی که تنها به خودش و همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعه ای خاص از زمان محدود نمیگردد. 0 3 متین قاسمی 1402/12/15 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 20 در کنار نفی دیدگاه هایی که به نوعی حفظ وضع موجود را دنبال میکردند، در بعد ایجابی میتوان گفت اقدامات حضرت امام(قدّس سرّه) در رابطه با تأسیس نظام سیاسی جدید، از اواخر آذرماه 1357 آغاز شد. نوزدهم و بیستم آذر ماه 1359 یعنی ایّام تاسوعا و عاشورای حسینی(علیه السّلام) که یکی از مهمترین مقاطع انقلاب بود، میلیونها نفر در سراسر ایران به خیابانها ریختند و طیّ قطعنامهای هفده مادّهای، ضمن تأیید رهبری بلامنازع امام خمینی(قدّس سرّه) برکناری شاه، برچیده شدن بساط سلطنت و استقرار حکومت عدل اسلامی را خواستار شدند. امام(قدّس سرّه) این تظاهرات را یک رفراندوم زنده توصیف کرده و فرمودند: «رفراندومی که در دیروز و امروز شد و قطعنامههایی که صادر شد به همهی دنیا ثابت کرد که شاه ساقط است.» 0 2 متین قاسمی 1402/12/9 رقصی چنین میانه میدانم آرزوست مصطفی چمران 4.3 11 صفحۀ 68 احساس میکردم که عاشوراست و در حضور حسین(ع) میجنگم و او چابکی و زبر دستی مرا تحسین میکند، و عشق بیپایان من و از قربانی شدن در بارگاه عشق آگاهی دارد او میداند که چقدر به او عاشقم و چگونه حاضرم که در راهش جان ببازم 0 6 متین قاسمی 1402/12/8 رقصی چنین میانه میدانم آرزوست مصطفی چمران 4.3 11 صفحۀ 56 گفتنی است که از دوران کودکی هم او فردی عاطفی بود و این احساس را نه تنها نسبت به انسانها، بلکه به حیوانات و حتی گلها و گیاهان نیز داشت.اگر مرغی را که درون حیاط خانهٔ خود بود سر میبریدند و از آن غذا میپختند، او تناول نمی کرد و یک بار که مرغی را که به او تعلق داشت چنین کردند، نه تنها از گوشت آن مرغ نخورد، بلکه اصلاً چند روز غذا نمیخورد و متأثر بود، بنابراین نگاشتن این سطور زیبا دربارهٔ گوسفند قربانی و سیر و سلوک عرفانی او در این حادثهٔ عادی، غیرعادی نبوده و کاملاً طبیعی است. او به همهٔ موجودات الهی عشق میورزید و همهٔ مخلوقات او را زیبا میدانست و میستود و با آنها احساس یگانگی می کرد که نمونـه اش را در قربانی کردن گوسفند جلوی پای او میخوانید. 0 5 متین قاسمی 1402/8/14 روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه سیدیاسر جبرائیلی 4.8 10 صفحۀ 16 آیتالله خامنهای میگویند:« در طول تاریخ اسلام، بعد از زمان ائمه اطهار (علیم السّلام) تا امروز، بنده هیچ یک از علما و بزرگان را سراغ ندارم که به قدر امام(رضوان الله تعالی علیه واعلی الله مقامه الشّریف) به جامعهی اسلامی عموماً و به شیعه خصوصاً خدمت کرده باشد.» 1 11 متین قاسمی 1402/7/23 دروغ زن زندگی آزادی حمیدرضا تاجی 5.0 0 صفحۀ 183 *حمید فرخ نژاد* وی ادعاهای عجیب و مضحکی را هم در خصوص وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد. وی پس از قهرمانی تیم آرژانتین در جام جهانی 2022 به امید وقوع انقلاب در ایران نوشت :«سال 1978 هم آرژانتین قهرمان شد، یک ماه بعدش در ایران انقلاب شد». 1 14