نسرین سادات موسوی

نسرین سادات موسوی

@noon_sadat_mim

119 دنبال شده

113 دنبال کننده

            .
.
.
.
.
خواب کباب کتاب :)
          
گزارش سالانه بهخوان

یادداشت‌ها

        سلام بر میت روایتی ۳۰ روزه از سفر تبلیغی ماه رمضان طلبه ی  سال چهارمی به نام آقا محمدحسین است که به صورت داوطلبانه رهسپار روستای قسیم آباد شده.
روای داستان اول شخص و خود همین آقا محمد حسین است.
آقا محمدحسین سلام بر میت، از میت می ترسد و این ترس ریشه کودکی اش دارد که با خواندن کتاب آن را خواهید فهمید.
روایت کتاب آرام و آهسته است و خواننده از خواندن سطر به سطرش لذت می برد و با "آشیخ بی عمامه" لقبی که روستاییان به او می دهند همراه و با تک تک اهالی روستای مذکور آشنا می شوید.
به گفته ی دوستان آقای کشمیری[ نویسنده ی کتاب ]خود طلبه هستند و این را من هم طبق روایات و نقل و قول هایی که از بزرگانی چون آ سید علی قاضی و آقای شیخ عبدالکریم حائری و... حدس زده بودم.
کتاب را می توان یگ گونه منبر بپندارید و از مواعظ و نقل و قول های ذکر شده بهره ببرید.
در داستان قصه ی تک تک افراد به صورت جزئی بیان و بررسی و شخص اول [آقا محمدحسین] در گیر آنان و همین باعث باعث رشد طلبه ی جوان می شود.
شروع و و جمع بندی و پایان بندی خوبی داشت 
توصیفات اندازه و به جا بود از طرح جلد خوشم امد و کاملا با موضوع کتاب هم خوانی داشت.
بعداز کتاب های "زن آقا" " کتاب یحیا"
این سومین کتابی ست که در مورد سفر تبلیغی یک طلبه در ماه رمضان خوانده ام؛ هر چند کتاب زن آقا روایتگر همسر یک مُبلّغ است.
دوستان کتاب خوان توصیه به خواندن این کتاب در ماه رمضان داشتند اما بنده چنین توصیه ای ندارم و می‌گویم هر وقت دوست داشتید بخوانید و از این منبر استفاده کنید اگر خواندید و مورد پسند واقع شد در ماه مبارک هم مطالعه بفرمایید و لذت ببرید.
شاید طرح جلد کتاب این تصویر را در ذهن خواننده ایجاد کند که کتاب ترسناکی ست و روایتگر مرگ و کفن و تدفین است  البته که رسالتی در بیان مرگ و یاد مرگ دارد اما به صورت غیر مستقیم و با بیانی طنزگونه است.
      

19

باشگاه‌ها

🌐 اندیشه مطهر 🌐

129 عضو

جاذبه و دافعه علی (ع)

دورۀ فعال

فعالیت‌ها

نگاهی نو به سیاست و فرهنگ

4

جمجمه ای در کانه مارا
          🔴جمجمه ای در کانامارا
 دومین داستان از مجموعه‌ای است که به نام « تریلوژی لینین » از مک دونا مشهور شد. اولین کتاب به نام « ملکه لی نین» و سومین آن‌ها به نام « غرب غم زده » بود که هرسه به عنوان یک‌ مجموعه، مک‌دونا را به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌نویسان معاصر تبدیل کرده اند.
فضای نمایشنامه همان فضای دهکده ی لی نینه، درنمایشنامه  دورادور می شنویم که ری دولی هم هست و پاتو دولی قراره عروسی کند و خانه‌ی مورین فولانی هم بالای تپه است، از آقای کشیش  بنام ولش والش هم میشنویم که برای ما یادآور« ملکه زیبای لی‌نین»هستند.

🔻میک داد مردی است که نبش قبر می‌کند؛ این شغل اوست. میک استخوانهای مردگان قدیمی را از قبرهایی که برای او تعیین می‌کنند بیرون می‌کشد تا جا برای دفن مردگان جدید باز شود. اکنون نوبت نبش قبر همسر خود میک داد فرا رسیده است؛ زنی که هفت سال پیش به مرگی مشکوک مرده است. شایعاتی بر سر زبان‌هاست در این باب که میک داد در مرگ همسرش دست داشته است. این طرح کلیِ داستانِ نمایشنامۀ جمجمه‌ای در کانه‌مارا ، نوشتۀ مارتین مک‌دونا، است. مک‌دونا در این نمایشنامه، که دومین بخش از سه‌گانۀ او(تریلوژی) معروف به سه‌گانۀ لی‌نین، است از موضوعاتی چون خشونت، سؤاخلاق سخن می‌گوید و با دیالوگ‌هایی که در عین واقع‌گرایانه ولی پراز خشونت بی پرده‌ والفاظ بد  نمایشنامه‌ای خلق می‌کند که در آن موقعیت شخصیت اصلی و سر و کار داشتن او با مردگان و آنچه حین نبش قبر برای او رخ می‌دهد، به عرصه‌ای بدل می‌شود برای پرداختن به  مرگ، مواجهه‌ با مرگ و حفظ اخلاقیات شخصیتهایی که آن‌ها گویی دیگر به هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهند. با جمجمه‌ها شوخی‌ها چندش‌‌آوری می‌کنند و قبرها را به عنوان ابزار شوخی و مسخره‌بازی در نظر می‌گیرند.بسیاری از دیالوگها فقط از زبان کاراکتر جاری میشوند ونه از مسئله ای گره گشایی می کنند و نه در پیشبرد روایت سهیم هستند بلکه فقط برای ایجاد اختلاف وتنشی درآن موقعیت بیان میشوند
دراین نمایشنامه مرزی میان خشونت وعشق واحترام نمی بینیم و قبرستان و مرگ شکل تازه‌ای پیدا کرده‌اند؛ شکلی که خالی از هرگونه تقدس و حرمت است. خالی از وحشت است؛ انگار آن‌جا زمین بازی است و اسکلت‌ها هم اسباب‌بازی هستند.دراین اثر وک دونا خشونت وعدم حفظ احترام از روابط بین انسانهای زنده فراتر میرود وبرعلیه مردگان به کار گرفته میشود
🔻قوه‌ی تخیل مک دونا واقعا ستودنی است باانتخاب سوژه های خاص ومنحصربه فرد برای  نمایشنامه هایش آنها را از بقیه متمایز کرده است  وهمچنین بهترین شروع و اوج یک نمایشنامه را به خوبی میشناسد. صحنه ی اضافی در کارش نیست ریتم نمایشنامه هایش افت نمیکند،وتا به آخر با شور وشوق خواننده را به دنبال خود میکشاند.
این اثر هم‌مانند دونمایشنامه قبلی که از مک دونا خواندیم ویژگی های بخصوص از قبیل خشونت کلامی، خشونت فیزیکی، بی پرده گویی شخصیتها،و عدم حفظ حرمت مفاهیم مقدس(مرگ با وجود ترسناک بودن مفهومی مقدس وقابل احترام برای بشر است)با شوخی های آزار دهنده با جمجمه افرادی که سالهاست فوت شدند.

💥درپایان هم این بیت شعر از جناب سعدی به ذهنم رسید:
نامی ز ما بماند و اجزای ما تمام
در زیر خاک با غم و حسرت نهان شود
        

39