جزئیات پست

محمدرضا ایمانی

1402/04/29

خواندن 3 دقیقه
(0/1000)

نظرات

درود؛ 
من دوران دانشجویی با راهنمایی استادمان عضو کتابخانهٔ مجلس در میدان بهارستان شده بودم و تقریبا بیشتر کتاب های مورد نیاز ما را داشت و استفاده می کردیم.
اما سال ها گذشته و از اوضاع کنونی آن اطلاعی ندارم.
3
ممنون 
در خصوص کتابخانه مجلس باید خدمتتون عرض کنم که در حال حاضر با یک کارت ملی میتونید وارد بشید و از منابع شامل کتاب های چاپی، سنگی-سربی، نسخ خطی، نشریات و اسناد کمیسیون های مجلس استفاده کنید و همچنین بازدید رایگان از موزه مجلس داشته باشید. اما یه نکته هست در خصوص این کتابخانه و اون اینکه کتاب امانت داده نمیشه و باید در سالن مطالعه بشه. 
@amiripari خب برای من به شخصه امانت مسئله مهمیه. 
سلام
من چون کتاب های مهم معمولا نمیخوام یعنی باهاشون کاری ندارم و کتابهای مذهبی و رمان و داستان و..... میخونم کتابخانه ای که نزدیک محلمونه تقریبا هر چی میخواستم داشته پس به مشکلی بر نخوردم
1
کتابخونه نزدیک محلتون اسمش چیه؟ 
کتابخانه عمومی اشرفی اصفهانی
1
جزو همون نهاد کتابخانه‌هاست که عرض کردم. بین اینا بهترین مخزن برای کتابخونه پارک شهره 
توی پارک مرزداران هست
من کتابخانهٔ عمومی حسینیه ارشاد را پیشنهاد می‌کنم
کتابخانه‌ای غنی با کتابداران کاردرست. بخش کودکش که حرف ندارد.
1
خیلی خیلی ممنون 🙏 
روشنا

1402/04/29

کتابخونه مرکزی دانشگاه تهران کتابای زیادی چه عمومی و چه تخصصی داره و فکر میکنم دانشجوها با نامه دانشگاهشون بتونن بیان و استفاده کنن.
1
بله از اونجا با واسطه دوستان چندبار کتاب گرفتم. اونی که شما می‌فرمایید بروکراسی خیلی مفصلی داره که فقط برای منابع حیاتی میارزه آدم فرایندش رو طی کنه 
سلام نمیدونم چه کتابهایی دقیقا مدنظرتون هست ولی کتابخانه های نهاد کتابخانه ها خیلی وقت ها  کار من رو در پیدا کردن پیشینه های پژوهشی راه انداختن و تونستم کتابهای موردنظرم رو از کتابخونه هاشون پیدا کنم. چون نهاد کتابخانه ها دو تا سیستم برای تامین کتاب داره یکی کتابهایی که بهشون اهدا میشه و یکی کتابهایی که میخرن. برای همین یهو میبینین که یه کتاب معروف رو که بهش احتیاج دارید یه کتابخونه تو یکی از روستاهای مثلا سیستان داره ولی کتابخونه هاشون تو تهران ندارن. این به خاطر اون کتابهای اهدایی هست. کتابخونه مسجد اعظم قم و همین طور کتابخونه ی آیت الله مرعشی هم مخزن خوبی دارن کار ما رو که تا الان راه انداختن البته من برای کتابهای تخصصی مراجعه داشتم. 
کتابخونه مسجد اعظم اسکن هم میکنه اگه عضو بشید و سفارش بدید.
1
مسجد اعظم رو سر نزدم تا حالا ولی مرعشی که داد همه رو درآورده. حقیقتش نهاد کتابخانه‌ ها هم بیشتر از اینکه کارم رو راه بیاندازه زمین گذاشته. مخصوصا سر کتاب چاپ جدید 
یک کتابخانه خیلی کوچک پشت مسجد دانشگاه شیراز  بود، مخزنش برای منِ علوم انسانی خوانده، خیلی خیلی غنی‌تر از کتابخانه مرکزی دانشگاه بود! انقدر که در طول چندین سال تحصیل در دانشگاه، فقط یک کتاب از کتابخانه مرکزی امانت گرفتم! 
اما معضل نداشتن کتاب‌های جدید همیشه هست و باقی خواهد ماند. حتی در بهترین کتابخانه ها...
1
من چنتا از استادای بسیار بسیار خوبم از بچه‌های شیرازن، برای همین همیشه تو ذهنم اینه که شیراز و دانشگاهش جو علوم انسانی قوی ای داره. درسته؟! 
شاید عجیب باشد اما اولین مرجع من برای امانت گرفتن دوتا از رفیقام هستن. سیر مطالعاتی مون هم تا حدودی شبیه همه و کتاب تکراری نیم خریم اگر یکیمون داشته باشه. در مرتبه بعد نهاد کتابخانه ها.
فقط یه سوالی :
شما تا حالا غیرحضوری  از کتابخونه های نهاد عمومی کتاب گرفتید؟ مثلا با پست از شهر دیگه بفرستن براتون؟
2
نه حقیقتش. یادمه پارسال یه طرحی بود که با پیک کتاب رو میفرستادن جایی که میگفتی، ولی بدیش این بود که تحویل رو خودت باید میبردی و اینکه بعید می‌دونم بین شهری هم فعال بوده باشه. این طرح برای خود نهاد بود و فکر نکنم از طریق پست کتاب بدن. 
آره واقعا بعیده تا این سطح فعال باشن! 
کیانی

1402/04/29

منم با این مشکل مواجه بودم سطح تبریز کتابخانه خوب نمیشناسم .کتاب خانه عمومی و چنتای دیگه که میشناختم رفتم کتابای مورد علاقه و خواسته من نبود . 
آخرسر از باسلام کتاب هایی که میخواستم رو  پیدا کردم دیگه خریدمشون !!!
1
منم برای امانت اگه پیدا نکنم آخرین تیرم پیدا کردن چاپ قدیم از اینترنته. 
نمیشه گفت  دانشگاه شیراز در علوم انسانی قوی هست، که نیست و بیشتر میشه گفت ضعیفه. مثل کل کشور. اما دقیقاً همین که می‌فرمایید، برخی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه، شروع کننده فعالیت‌های مهمی در حیطه علوم انسانی بودند و هستند.  احتمالا افراد مشترکی رو بشناسیم.
1
بله بله. فکر میکنم تو سطح دانشگاه مطرح هستن چون از بچه های دیگه هم پرسیدم می‌شناختند. یکیشون که الان هیئت علمی هم شده. 
طه

1402/04/30

ایران که واقعا تعطیله... کتاب‌‌خانه‌های دانشگاهی ایران حتی کتاب‌های چاپ شده داخل ایران را هم معمولا ندارند، چه برسد به کتاب‌های چاپ خارج از ایران!
کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه تهران در حد یک کتابخانه شهرداری هم نیست!
کتابخانه‌های دانشگاه‌های خوب دنیا معمولا چند میلیون کتاب دارند. کتابخانه دانشگاه تورنتو چهارده طبقه است!
در ایران اصلا فهمی از علوم انسانی وجود نداره...همینه که حتی در مطالعات اسلامی هم تعطیل هستیم.
3
سالن مطالعه دانشگاه ما ساعت سه چهار می‌بست. رفتم به رئیس دانشگاه گفتم مگه اداره‌ست!! تازه ساعت پنج کلاسا تعطیل میشه. لطف کردند گذاشتند تا شیش! 
طه

1402/04/30

بله برای ما هم همین است. مسأله اینست که اصلا درکی از علم و علم‌آموزی و کار علمی ندارند. 
کتابخانه  الهیات تهران که من فقط همون یکبار رفتم اون هم برای درس روش تحقیق :)
الهیات شیراز هم که اصلا کتابخانه نداره! توجیه‌شون هم این بود کتابخانه مرکزی هست! 
در مشهد کتابخانه‌های آستان قدس هم هست نمی‌دونم جز گروه‌هایی که نوشتید هست یا نه که به نظر من  مرکزی‌اش خوبه بقیه رو خیلی استفاده نکردم که چیزی بگم
1
من بچه تهرانم متاسفانه.. 
یک مشکل اینه که یک کتابخانه جامع که همه کتابها با نسخه های مختلف رو داشته باشه وجود نداره. مثل کتابخانه های عمومی کتاب های غیر تخصصی رو دارند اما تخصصی رو خیر. دانشگاه کتاب های تخصصی مرجع رو داره اما کتاب های به روز و جدید رو خیر و الخ...
در واقع نه که نشه یک کتاب رو پیدا کرد، اما مشکل اینه یک جای ثابت که همه کتاب های مورد نیاز رو داشته باشه نداریم. که تو شهرای بزرگتر مشکل خیلی بزرگیه.
1
طه

1402/04/30

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران هم ارزشش به نسخی است که در آنجا نگه‌داری می‌شود و کتاب‌هایی که به کتابخانه اهدا شده است. و الا خود دانشگاه بودجه‌ی خاصی خرج خرید کتاب نمی‌کند.
دانشگاه‌های درجه یک معمولا سالی چند میلیون دلار خرج تهیه منابع برای کتابخانه‌هایشان می‌کنند.... دانشگاه تهران پول اساتید حق التدریسی رو هم نمیده! 
یاسر

1402/05/01

این که کتابخانه ها بروز نیست عموما حرف درستی است اما اینکه افتضاح است درباره همه کتابخانه ها به نظرم کمی غیرمنصفانه باشد.