بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

بهزاد دانشگر و 2 نفر دیگر
4.6
61 نفر |
36 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

15

خوانده‌ام

110

خواهم خواند

55

کتاب تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ، ویراستار سیده نرگس نظام الدین.

بریدۀ کتاب‌های مرتبط به تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

نمایش همه

دوره‌های مطالعاتی مرتبط

لیست‌های مرتبط به تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

نمایش همه

یادداشت‌های مرتبط به تندتر از عقربه ها حرکت کن: روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ

            حجم کتاب زیاده و پر از توضیحات درمورد تجهیزات پزشکی و کارهای مربوط به شرکت هست که این برای کسانی که به این حوزه ها و کسب اطلاعات در این موارد علاقه دارن و یا در فضای مشابه هستن نکته مثبتیه و ما رو با  کتاب فوق‌العاده و متفاوتی مواجه می‌کنه. اما همین موضوع می‌تونه برای کسانی که به این حوزه علاقه ندارن نکته منفی باشه و با خوندن حجم زیاد کتاب و بحث درمورد موضوعاتی که درموردش کنجکاو نیستی نمیشه از کتاب انگیزه گرفت و به عنوان کتاب انگیزشی خوندش.
در کل خودم هم که علاقه داشتم به موضوع روایت شده از یه جایی به بعد خسته شدم و فقط سعی می‌کردم زودتر کتاب رو تموم کنم. بعضی نکات هم که قرار بود از این روایت بهمون برسه خیلی زیاد و واضح تکرار می‌شد که اگر اینطور نبود و یه سری توضیحات اضافه هم حذف می‌شد، کتاب کم حجم‌تری داشتیم که مراتب می‌تونست تاثیر بهتری داشته باشه.
به یه نکته مثبت هم اشاره کنم اینکه برای کسانی که در فکر و در مسیر راه اندازی شرکت هستن این کتاب پر از تجربه های موثر مهندس نجات بخش در این مسیر هست که می‌تونه کمک کننده باشه.

در آخر اینکه روایت این تلاش ها و پیشرفت ها خیلی خوب و لازمه و انگیزه بخش هم هست اما اگر متن کتاب بیشتر مختصر و مفید باشه و کشش لازم رو داشته باشه بهتر میشه و عده بیشتری میتونن از مطالعش لذت ببرن.
          
            کتاب انگیزشی میخوای؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کتاب مدیریتی میخوای؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کتاب جهادی میخوای؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کتاب امیدآفرین میخوای؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کتاب موفقیت میخوای؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کتاب کارآفرینی میخوای ؟ تندتر از عقربه ها حرکت کن
کی؟ مدرسان شریف؟ چی؟ مدرسان شریف

بعله. اگه بری تو اینترنت سرچ کنی : نوید... گوگل برات اینا رو لیست می‌کنه: نوید محمدزاده، نوید زردی، نوید افکاری، نوید محمودی و...
نوید نجات بخش اما پیشنهاد دهمش هم نیست.
اینم از بدبختی های ماست که آدمای موثر، آدمای بزرگ، آدمای مفید برای کشور و جامعه اینقدر ناشناخته و بی اهمیتن در بین مردم.

مهندس نوید نجات بخش پسر پزشکه اما خودش پزشک نشد. خودش عاشق کارای فنی و مهندسی بود و رفت تو کار تعمیر تجهیزات پزشکی. از تعیمر تجهیزات ساده میرسه به تعمیر تجهیزات پیچیده، بعد هم تولید قطعه های کوچیک و بزرگ و بعد هم ساخت دستگاه های مهم در عرصه پزشکی و درمان. تا جایی که دستگاهی میسازه که فقط ۴ تا شرکت در دنیا به تکنولوژی ساختش رسیدن... اونم نه تو یه فضای گل و بلبل که همه تشویقش کنن و براش کف و سوت بزنن و بگن آفرین برو جلو ما پشتتیم.
مسخره ش کردن، دست کمش گرفتن، نا امیدش کردن، سنگ هم انداختن اگه تونستن اما اون به راهش ادامه داد.
البته که حمایت ها و کمک هایی هم براش میرسید و خدا بزرگترین حامی ش بود‌.
وقتی کتاب رو میخوندم یه جاهایی آهنگ «پروا» محمد معتمدی تو ذهنم پلی میشد. 

بر من همه درها بسته شد و از پا ننشستم
آمد سوی من سنگ از هم سو اما نشکستم...

گاهی توضیحات تخصصی کار برام خسته کننده میشد. به نظرم میتونست کتاب کم حجم تری باشه. اما در مجموع شیرین بود. بخونید و لذتش رو ببرید. 
          
            اين كتاب فرق مي‌كند. اين كتاب روايتگر نمونه‌اي از مسيرهاي موفقيت است، اما با زيربنا و انديشه‌ها و اهداف اسلامي-ايراني. مسير يك شركت دانش‌بنيان موفق ايراني كه مبتني بر انديشه ها و اهداف اسلامي و ايراني، در پي حل مشكلات مردم و اعتلاي ايران است، نه تنها پول درآوردن و افزايش ثروت و قدرت. 
اين كتاب روايت مسيري طي شده و در حال طي شدن است كه به سوي آينده اي بهتر مي‌رود. مسيري با اميد به خداوند و اتكا به توان داخلي و نهراسيدن از خطر كردن و مرعوب نبودن نسبت به آنچه خارجي ها كرده اند. يكي از موانع مهم و بلكه مهم‌ترين مانع پيشرفت ما، مانع ذهني و رواني است: خيلي هايمان باور كرده ايم كه ايراني نمي تواند! اين كتاب در چشم هر كس چنين مي انديشد فرو مي‌كند كه ايراني توانسته است و باز هم مي تواند. ايراني ازآن‌جهت كه ايراني است، ناتوان نيست، بلكه ذهن تويي كه ناتواني را ذاتي آدم ايراني دانسته اي، فقير و مسكين است. اين كتاب روايت‌گر مشكلات و ناملايمات مسير حركت جهادي و پيش‌رونده است، همراه با اميد و اتكال به خداوند متعال.
نويد نجاتبخش دارد از ايمانش مي گويد و حركتي كه با توكل به خدا دارد انجام مي‌دهد. او در اين مسير خدا را مي‌جويد و منتظر است دائماً نشانه‌هاي خدا را ببيند و لمس كند. اصلاً از جايي به بعد، مسئله موفقيت‌هاي مادي و صنعتي نيست، بلكه سلوك به سوي خدا مي شود، سلوك معنوي در يك شركت دانش‌بنيان صنعتي ايراني. كجايند آنها كه فكر مي كردند سالك تنها بايد سر در گريبان فكرت فرو برد و كنج عزلت اختيار كند؟ گويا نويد فرياد مي‌زند كه: هَآؤُمُ ٱقۡرَءُواْ كِتَٰبِيَهۡ – 
آن روزها كه مهندسي مي‌خواندم همه‌اش در اين فكر بودم كه اخلاص و كار براي خدا كجاي مهندسي است؟ چطور مي‌شود هرچه در اين رشته مي‌خوانم و هرچه در آن خواهم كرد، براي خدا باشد؟ جوابش را مهندسان شركت بهيارصنعت مي‌دهند. هركاري مي‌كني، مي‌شود براي خدا باشد. يك قدم بر خويشتن نِه، وآن دگر در كوي دوست. شاگرد مرحوم شيخ‌رجبعلي خياط نقل كرده است كه شيخ به او مي‌گفت: موقع اتو كشيدن كه فوت مي كني، لبهايت را غنچه كن و براي خدا فوت كن!
در بطن اين كتاب نوعي الهيات پيشرفت و الهيات و فلسفۀ شركت‌هاي دانش‌بنيان هم وجود دارد، هرچند راوي مسير با اين اصطلاحات سخن نگته است؛ الهياتي كه مسير پيشرفت صنعتي و اقتصادي را هموارتر مي‌سازد و همان صنعت را به خدمت سالكانه و عاشقانه و موافق شريعت الهي مبدل مي‌سازد و پيشران حركت مي شود و آينده‌اش را روشن ترسيم مي‌كند. اين كتاب نشان مي‌دهد كه چگونه يك شركت صنعتي در عين اينكه مشغول توليد علم و صنعت است، مشغول جهاد است. هرجا دشمني در برابر باشد و خاكريز مقابله بزني، همانجا جبهه است و همانجا جهاد في سبيل الله شكل مي گيرد. در اين مسير جهاد اصغر با جهاد اكبر همراه مي شود، و اصلا بايد گفت محصول اصلي و مهمترش، آدم‌هايي است كه مي‌سازد، نه فقط تجهيزات هاي‌تك، كه آنها هم البته مهم‌اند. اما آنچه صدها برابر مهمتر است، ساخته شدن آدمها و اراده‌هاي آنهاست.
مطالعه اين كتاب ارزشمند را اكيداً توصيه مي كنم. از آن كتابهايي است كه بعد از خواندنش، اگر زياد سخت‌پوست و سخت‌جان نباشي، تغيير مي كني. اما بيشتر به جوانهايي كه در آغاز مسيرند، دانشجوها و طلبه هاي سال هاي اول، مهندسان و پزشكان و كارآفرينان جوان، و همه كساني كه اعتلاي ايران اسلامي برايشان مهم است. برخي از اول قصد رفتن دارند، راهبردشان فردي و كوتاه است، مي‌خواهند تنها خودشان زندگي مرفه‌تري داشته باشند، و شعارشان اين است: #ايران_را_رها_كن_و_برو . اما اين كتاب به تو مي‌گويد با دغدغه بهروزي مردم كشورت و سربلندشدن ميهنت شب بخواب و صبح بيدار شو. تنها خودت را نبين، ميدان ديدت را وسيع‌تر كن، به مردم و جامعه ات و كشورت فكر كن، شعارت اين باشد: #ملت_ايران_بايد_خود_را_قوي_كند . اگر چنين كردي و حركت كردي، از خدا هم بركت مي رسد و اصلا به خودت مي آيي و مي بيني كارت شده جمع كردن بركت هاي خدا.  یارب چه خوش اتّفاق باشد.     گر با منت اشتیاق باشد!
آرامش مي خواهي، قدرت و شوكت مي خواهي، از نابساماني هاي كشورت و ناكامي هاي مردمت ناراحتي، مي خواهي جهادگر باشي، راهش همين است: براي كشورت بمان و هر قدر كه مي تواني بكوش. چينه‌دانت كوچك نباشد تا با يك حقوق نيمه-نجومي يا نجومي گلويت گير كند و نفست بند بيايد. همتت را وسيع و بلند كن، برخيز و عليه وابستگي‌ها و دل‌بستگي‌ها به دنيا شورش كن. اگر چنين كني مي فهمي معناي اين سخن ارزشمند را: براي دنيايت چنان كار كن كه گويي تا ابد در دنيا هستي، و براي آخرتت چنان كار كن كه گويي اندكي بعد مي ميري. نويد نجاتبخش و همكارانش معناي اين گفتار را خوب درك مي كنند. اين نوع سلوك، دنيايش آغشته و ممزوج با آخرت است، اصلا در دنيا هستي كه براي آخرتت كار و جهاد كني و تو بايد مسير خودت را در دنيا ترسيم كني، خطي به يادگار بگذاري و بروي. نيامده اي كه تا ابد بماني، اما آمده اي كه براي ابد خودت كار كني و خوب كار كني.
بخوانيدش، اما نه سرسري، بخوانيد تا تغيير كنيد، در نگرش ها، اهداف، ايده‌آل‌ها، آرزوها. اين كتاب يكي از تفسيرهاي عيني اين آيه است: رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ.
بخواهيد يا نخواهيد، بدانيد يا ندانيد، در اين دنيا همواره صحنۀ نبرد مهياست. هر قدر مي‌خواهي هشتگ نه به جنگ بگذار، اما بدان خودت را به نفهميدن زده اي، همان كه هشتگ مي‌زند، چه‌بسا خودش سرباز يكي از ارتش هاست و وظيفه اش خرد و خمير كردن اراده من و توست. ما در نبرديم. هرگاه حركت جهادي كرديم و خود را قوي كرديم، آنگاه است كه مي‌توانيم با صلابت به دشمن بگوييم: بسم الله اگر حريف مايي! – آن وقت شاهنامه‌خواني‌مان هم فرق مي‌كند.
          
            به نام خدا

۱. اگه دینداری رو یه حقیقت چند لایه بدونیم، ظاهرش مقید بودن به احکام و باید و نبایدهای شرعیه. اما لایه دوم که عمل کردن بهش واقعا سخته و ایمان درست و حسابی میخواد،اون بخشیه که تو باید خودتو بسپری دست خدا و مطمئن باشی دستت رو میگیره و وسط راه تنهات نمیگذاره.

۲. این کتاب، ماجرای زندگی آدمیه که خودش رو محصور در لایه  سطحی نکرده و تونسته به عمق دین دست پیدا کنه. 
راوی کتاب، حقیقتا اعتقاد داشته که اگه درجهت رضایت خدا قدم برداری، خدا هم راه خروج رو بهت نشون میده. به خاطر همین، هرجا فکر میکرده کاری درسته و باید انجام بشه، دست دست نمی‌کرده و بدون ترس از شکست، وارد میدون می‌شده.

۳. با این توضیحاتی که دادم شاید فکر کنید کتاب، درباره زندگی یکی از شهدا یا علمای مشهوره، اما نه! 
داستان، ماجرای زندگی یه آدم معمولی مثل خودمونه که از صفر شروع کرده و در نهایت تونسته یکی از پیشرفته ترین شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات پزشکی رو راه بندازه!

۴. در آخر خوندن این کتاب به چه کسایی پیشنهاد میشه؟
_همه افرادی که دنبال یه کتاب انگیزشی با مبانی درست می‌گردن.
_همه کسایی که فکر میکنن توی این مملکت نمیشه هیچ کاری کرد و راه برای پیشرفت بسته ست.
_همه آدمایی که به خاطر ترس از موانع احتمالی طول مسیر، معطل میکنن و و وارد اون مسیری که میدونن درسته نمیشن.
_همه بچه مذهبی هایی که مهندسی خوندن اما به اشتباه فکر میکنن توی این  مسیر نمیشه کار خدایی انجام داد و برای همین تغییر مسیر میدن به سمت حوزه...


          
            تندتر از عقربه ها حرکت کن؛ روایت حرکت به سوی یک اتفاق بزرگ کتابی از بهزاد دانشگر است که  زندگی مدیر جوان موفق یک شرکت دانش‌بنیان به نام نوید نجات‌بخش را روایت می‌کند.

 درباره کتاب تندتر از عقربه ها حرکت کن

این کتاب حاصل گفت‌وگوهای دانشگر و نوید نجات‌بخش و دیدارهای مکرر دانشگر از بهیار صنعت سپاهان در سال ۱۳۹۵ است.

شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با بیش از بیست سال سابقه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی با فناوری بالا در شهرک علمی و تحقیاتی اصفهان مشغول به فعالیت است.

تندتر از عقربه‌ها حرکت کن روایتی از مسیر پر فراز و نشیب و پر چالش جوانی است که در جامعه امروزی نه ارثیه چندانی دارد و نه حاضر است برای موفق شدن شرکتش به احدی باج بدهد و رشوه بگیرد. چارچوب‌های خودش را دارد و با همان چارچوب‌ها که برگرفته شده از روایات بزرگان دین اسلام  و راهنمایی های علما و رهبر انقلاب است، تلاش می‌کندتا شرکتش را گسترش دهد. اما همه اطرافیان او  و مدیران دولتی دیگر چنین کاری را غیرممکن می‌دانند.

خواندن کتاب تندتر از عقربه‌ها حرکت کن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

تندتر از عقربه‌ها حرکت کن می‌تواند برای دانشجویان، مدیران اقتصادی و فرهنگی، استادان دانشگاه، شرکت‌های صنعتی  جذاب باشد و نقطه عطفی در پرشتاب‌تر شدن حرکت رو به جلوی‌ آنها ایجاد کند.