یادداشتهای Hosseini (12) Hosseini 1404/2/30 به اضافه مردم: ده اصل اساسی برای کار فرهنگی روح الله رشیدکرشان 4.3 14 کوتاه، پرنکته! 0 1 Hosseini 1403/11/23 نیم دیگرم : از من بودن تا ما شدن جلد 1 محسن عباسی ولدی 4.4 23 بنظرم باتوجه به اهمیت موضوع حتما و باید حداقل یه کتاب تو این زمینه خونده بشه و خب این کتاب فراتر از چیزی بود که فکر میکردم. جامعیت مطالب، کارشناسانه بودن توصیه ها و مثال های بجا. قطعا ارزش خوندن داره! 0 4 Hosseini 1403/11/13 نیمه پنهان ماه ۱، شهید مصطفی چمران حبیبه جعفریان 4.6 4 مختصر جذاب غمانگیز... 0 4 Hosseini 1403/11/11 ماجرای فکر آوینی: گفتارهایی در شناخت مفاهیم بنیادی تفکر شهید سیدمرتضی آوینی یامین پور 4.2 50 تکمله کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب شهید آوینی که فهم مطالب کتاب شهید رو ساده تر میکنه. خصوصا چندتا مصاحبه آخری که از خود یامین پور اومده چندتا از گره های ذهنیم رو باز کرد 0 3 Hosseini 1403/10/19 مردی در تبعید ابدی: بر اساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی صدرالمتالهین نادر ابراهیمی 4.6 199 بی نظیر! شاید همین یه قسمت برای رغبت پیدا کردن به خوندن کتاب کافی باشه: "ویرانه ای است این جهان عمر کفاف نمی دهد که آباد کنیم و غیرت ، رخصت نمی دهد که رها کنیم اینگونه رها کردن نشانه دنائت است و جاهلانه مرمت کردن نشانه رذالت است پس آباد سازی یک گوشه گم جهان بدست ما آباد سازی کل عالم است بدست همگان" 0 4 Hosseini 1403/8/20 خشت نو جلد 1 محمد شهریاری 4.9 3 جمع آوری سخنان مختلف رهبری درباره آموزش و پرورش به این شکل، با این فصل بندی و با این انسجام واقعا هنرمندانه صورت گرفته و از این بهتر نمیشد! 0 6 Hosseini 1403/8/6 مطلع عشق: گزیده ای از رهنمودهای حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای به زوجهای جوان سیدعلی خامنه ای 4.4 18 -خیلی از صفحات تا نیمه یا کمتر از نیمه مطلب نوشته شده بود! _ تعداد زیادی از صفحات متاسفانه بی جهت سفید گذاشته شده که فقط حجم کتاب زیاد بشه! -نسخه ای که من دارم تعداد صفحاتش بیشتر بود و حدود ۲۲۰ صفحه بود که میتونست در بدترین حالت تو ۱۰۰ صفحه مطالب نوشته بشه! _ و درآخر حیف حرف های آقا که تو این قالب و به این شکل نوشته شده. 1 5 Hosseini 1403/6/17 اصول آموزش سواد رسانه ای به کودکان: چگونه نسل هزاره سوم را تربیت رسانه ای کنیم؟ سیدعلی موسوی 4.0 1 رسانه عنصر جدانشدنی زندگی انسان عصر حاضر، به گونه ای بر ابعاد مختلف زندگی ما سیطره یافته که شاید به سختی بتوان لحظه ای را بدون آن تصور کرد. از نخستین لحظات بیدار شدن که با چک کردن گوشی و پیامرسان های مختلف، کار ما با رسانه ها آغاز میگردد و در طول روز با موسیقی گوش کردن در مسیر رسیدن به محل کار، بررسی اخبار روز، تماشای مسابقات تلوزیونی، استوری کردن احوالات شخصی و امثالهم ادامه مییابد؛ وابستگی عجیبی که شاید در طول تاریخ کمتر بتوان ابزاری را پیدا کرد که انسان ها تا این حد درگیر مصادیق مختلف آن شده باشند. ابزاری که علی رغم استفاده بیش از حد کمترین فرصت را صرف شناخت آن کرده ایم و معرفت ما نسبت به آن در حد چگونگی کار کردن، محدود شده است. باتوجه به سوالات زیادی که در فضای کلاس نسبت به محتواهای مجازی از سوی دانش آموزان مطرح میشد، ضرورت قدری مطالعه درباره سواد رسانه را احساس کردم و خب چه کتابی بهتر از کتاب دکتر سیدعلی موسوی! با نویسنده در فضای اینستاگرام آشنا شدم و از محتواهای روشنگر و آگاهی بخش ایشان استفاده کرده و میکنم و با توجه به شناخت خوبی که از فضای رسانه داشتند تصمیم بر مطالعه کتاب حاضر گرفتم. در ابتدا قدری مطالب کلی تر درباره رسانه و ضرورت سواد رسانه بیان میشود و سپس درباره هریک از رسانه ها از قبیل اینترنت، موسیقی، فیلم، تلوزیون، کتاب و ... توضیحاتی داده میشود. یکی از بخش های جذاب و جالب توجه کتاب سوالاتی است که در پایان هر فصل عنوان میشود؛ سوالاتی که باعث میشود درباره ابعاد دیگری از آنچه در فضای رسانه تجربه میکنیم، بیاندیشیم و آگاهانه تر از رسانه بهره ببریم. شاید عنوان کتاب اصول آموزش سواد رسانه به کودکان باشد ولی در وهله اول برای خود والدین یا معلمین مفید فایده خواهد بود. 4 13 Hosseini 1403/6/7 نماز محی الدین حائری شیرازی 4.6 2 نگاه متفاوت و عمیقی نسبت به چیستی نماز و نقشی که نماز باید در زندگی آدم داشته باشه مرحوم حائری مطرح میکنن و آدم رو متوجه نکاتی میکنه که شاید تا الان اصلا توجهی بهش نمیشده و غافل بوده ازشون؛ به طور کلی به معنادار شدن نماز خیلی کمک میکنه. 0 24 Hosseini 1403/6/1 همرزمان حسین(ع) سیدعلی خامنه ای 4.8 50 دو روز پیش داخل دانشگاه و در اولین مواجهه با یکی از استادامون سر کلاس که خب از نظر علمی طبق عناوین دانشگاهی سطح بالایی داشتن، مطلبی رو عنوان کردن که بسیار سطحی و کاملا با ارزش های ذهنی من در تضاد بود. سر کلاس سکوت کردم ولی خب بعد کلاس با خودم کلنجار میرفتم که چرا سکوت کردم و جوابش رو ندادم و یجورایی ناراحت بودم از این سکوت. بعد با بعضی از بچه های همدوره صبحتش رو کردم و خب قریب به اتفاق همگی گفتن نه بحث اینجور مواقع فایده نداره و فقط عقبت میندازه! یجورایی محافظه کارانه دیدم این جواب رو و هنوز قانع نشده بودم. خب حالا ربطش به این کتاب چیه؟! همیشه تاریخ زندگی ائمه و مدل مواجه شدنشون با مسائل اجتماعی و نسبتش با مسائل امروز برام جالب توجه بوده و هست و خب توی این کتاب به نوعی با همون مدل انسان ۲۵۰ ساله سیر حرکتی ائمه واحد دیده میشه و در عین تفاوت های ظاهری که شاید در نگاه اول برای ما خیلی قابل درک نباشه، در باطن یک حرکت کلی و مبارزه رو همگی دنبال میکردند. دوران زندگی ائمه از حضرت علی علیه السلام تا امام حسن عسکری به چهار دوره تقسیم میشه و پیرامون هر یک صحبت میشه و در پایان هم درباره تقیه و بدفهمی که اغلب نسبت بهش دچار هستیم به خوبی توضیح میدن و این قسمت بود که یجورایی گره ذهنی من رو تو این موقعیتی که ابتدا گفتم باز کرد. آخر کتاب یه جا مطرح میشه که یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام نباید شناخته میشدند توسط حکومت چرا که اگر شناخته میشدند اصل حرکت و هدف به مشکل میخورد؛ پس اینجا هرکاری که به اصل هدف و حرکت آسیب نزنه حتی اگر در ظاهر فحاشی یا کفر گفتن باشه ایراد نداره! چرا که در صورت مخالفت ممکنه از هدف اصلی و حرکتی که شکل گرفته انسان بمونه؛ ولی اگر کاری از انسان خواسته بشه که اصل هدف و حرکت رو هدف قرار داده اینجا باید محکم وایستاد و کوتاه نیومد! قسمتی از متن خود کتاب در این باره: " ببینید آنجایی که جای عمل است، جای هدف است، جای رسیدن به مقصد و منزل علی (علیه السلام) است، اینجا باید رفت، هر چه میشود بشود، اما آنجایی که مسئله، مسئله یک لفظ زبانی است، لفظ زبانی که انجام دادن این تلفظ موجب میشود که انسان از راه بماند، اینجا میگویند صبر بکن." 1 10 Hosseini 1403/5/26 مطلع مهر: راهکارهای جامع و کاربردی برای انتخاب همسر امیرحسین بانکی پورفرد 3.9 17 برای یاداوری یکسری نکات کلی خوب بود، ولی بعضی مباحث سطحی بحث شده بود یا تکراری بود. 0 7 Hosseini 1403/5/10 مسئولیت و سازندگی علی صفایی حائری 4.5 34 همیشه قلم مرحوم حائری برام دلنشین بوده و هست و نکاتی که بیان میکنن به گونه ای طرح میشه که به آدم تلنگر میزنه. یجورایی همیشه میخوان از سطحی بودن درت بیارن و متوجه عمق و نکات مهم بشیم. کتاب رو با جمعی از بهترین دوستان دانشجومعلم و معلم باهم میخوندیم و مباحثه میکردیم و خب این به فهم پیچیدگی ها و بعضا دشواری های بعضی بخش های کتاب کمک میکرد و البته بهتر بود که کنار این استاد هم میبود که خب شرایط مهیا نشد. به طور کلی تربیت موضوعی هست که نسبت بهش کم لطفی های زیادی شده و با برخی سطحی نگری ها به ابتذال کشیده شده و بی تربیتی هایی رو که امروز باهاش هرکدوم به نکعی مواجهیم به بار آورده! در این کتاب توضیح داده میشه که چطور تربیت واقعی رو که از دل شناخت و آگاهی و با تفکر و تدبر و سنجش به دست میاد رو رقم بزنیم. 0 5