یادداشت‌های سجاد نجاتی (86)

          ● مروری بر زندگی و سیره‌ی عملی سلمان فارسی که از اصحاب بزرگ پیامبر  و شیعیان خاص امیرالمومنین بود و به تعبیر نبی اکرم از جمله‌ی کسانی بود که بهشت مشتاق ملاقات اوست.
فصل اول کتاب که درباره‌ی مهد پرورش سلمان فارسی و قدم گذاشتن وی در راه هدایت است تقریباً در قالب داستان تنظیم شده‌، اما فصل‌های دیگر، به‌شیوه‌ی تحقیقی و در عین حال با قلمی روان و ساده نگارش یافته‌است.
فصل استانداری مدائن و سیره‌ی حکمرانی سلمان که برگرفته از راه و روش مولای خودش حصرت علی‌است و اتفاقا مورد نقد خلیفه‌ی دوم نیز واقع می‌شود از فصل‌های جالب توجه است.

○از متن کتاب:
سلمان پیوسته از بهترین یاران رسول خدا و از زاهدان و دانش‌مندان اصحاب بود، و از کسانی بود که با رسول خدا ارتباط و پیوند محکمی داشت.
آن‌گاه هم که سلمان زیر بار بیعت با ابوبکر نمی‌رفت، عُمَر او را مورد اعتراض قرار داد و گفت: اگر بنی‌هاشم زیر بار بیعت نمی‌روند، آنان به پیامبر می‌بالند و خود را بهترین و برترین مردم می‌دانند؛ اما علت تخلف تو چیست؟
سلمان گفت: من پیرو خاندان پیامبر در دنیا هستم،، هرگاه آنان تخلف کنند، من هم از آن‌ها پیروی می‌کنم، و آن‌گاه هم که آنان تن به بیعت دهند، از آنان متابعت خواهم کرد.
---------------------------------
۱۴۰۴/۰۴/۱۹
        

36

20

        ● تو اگر خودِ شیطانی، که دیر رسیده‌ای اینجا. می‌فهمی؟ چرا آمده‌ای اینجا؟ گفتی آمده‌ای که بازی کنی؟ اغوا کنی؟ برای خندیدن به آدمک‌هایی مثل ما آمده‌ای؟ آمده‌ای بازی پلید تازه‌ای ترتیب بدهی تا ما هم به سازت برقصیم؟ ولی دیر کرده‌ای. زودتر از این‌ها باید می‌آمدی. حالا دیگر زمین بزرگ شده و به توانایی‌های تو امیدی نیست. از خودم که این‌طور راحت فریبت دادم و پولت را بردم، حرف نمی‌زنم. از خودم حرفی نمی‌زنم. از ماریا هم حرفی نمی‌زنم. ولی نگاهی به این دوستان کوچک و حقیرم بینداز و شرم کن. آخر کجای جهنم تو چنین شیاطین افسون‌گر و بی‌باک و آماده به هر کاری را می‌شود پیدا کرد؟
--------------‐------
۱۴۰۴/۰۱/۲۸
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

41

          انسان در نظام هستی، دارای نوعی اختیار و آزادی است و امکاناتی در فعالیت‌های خود دارد که آن امکانات برای موجودات دیگر حتّی برای حیوان‌ها نیست. و چون نظام عینی از نظام علمی ریشه می‌گیرد و سرچشمه‌ی عالم کیانی عالم ربانی است، پس علم ازلی که به اعمال و افعال انسان تعلّق گرفته‌است به‌معنی این است که او از ازل می‌داند که چه کسی به‌موجب اختیار و آزادی خود طاعت می‌کند و چه کسی معصیت. و آنچه آن علم ایجاب می‌کند و اقتضا دارد این است که آنکه اطاعت می‌کند به اراده و اختیار خود اطاعت کند و آنکه معصیت می‌کند به اراده و اختیار خود معصیت کند. این است معنی سخن کسانی که گفته‌اند: "انسان مختار بالاجبار است."؛ یعنی نمی‌تواند مختار نباشد. پس علم ازلی دخالتی ندارد در سلب آزادی و اختیار آنکه در نظام علمی و نظام عینی مقرر است که مختار و آزاد باشد؛ دخالتی ندارد در سلب اختیار و آزادی انسان به اینکه او را به معصیت یا اطاعت وادار و مجبور کند.
------------‐
۱۴۰۴/۰۱/۱۴
        

32

◾در آن زما
          ◾در آن زمان که خیلی‌ها یا از ترس سر و صدایی نداشتند و یا خود را فروخته بودند و یا حقیقت را قربانی مصلحت می‌کردند، باز این شریعتی بود که علی‌وار ایستاده بود، و با دو تازیانه‌ی نداشتن و نخواستن، روی در روی تمامی طاغوت‌ها و طاغوت‌گونه‌های عصر ایستاده و فریاد "ویل" را سر می‌داد. و در عصری که دم از آزادی و عدالت و حق ملت‌های محروم زدن جرمی نابخشودنی بود، موسی‌وار حامی "بنی‌اسرائیل‌"های زمانش بود. و باز هم او بود که بی‌توجه و بی‌اعتنا به توجیهات روشن‌فکرمآبانه و بی‌تفاوت در قبال مقالات و داستان‌های آرامش‌بخش به گفتن سخنان آتشین و به نوشتن مقالات انقلابی و دگرکون‌کننده پرداخت و هم‌چون تمامی انقلابیون و آزادی‌خواهان راستین جهان بی‌توجه به ملیت و وابستگی قومی، به حمایت از انقلاب مردم فلسطین، اریتره، لبنان و الجزایر و... برخاست. تا آنجا که خود شخصاً در صف مجاهدین الجزایر به نبرد علیه اشغال‌گران فرانسوی می‌پردازد، و تا آنجا که خود شخصاً پولی را که از طریق اعانه و جمع‌آوری به حساب حسینیه‌ی ارشاد، از مردم زحمت‌کش ایران دریافت کرده، در مکه به مجاهدان و فدائیان فلسطین تقدیم می‌دارد. 
۱۴۰۴/۰۱/۰۹
        

20