بریده‌ کتاب‌های محمدپور

پرانتز باز پرانتز نبسته: عوامل تزلزل بنیان خانواده و راه های پیشگیری از آن: بی توجهی به اصول اخلاقی: مراعات حجاب، مراقبت از نگاه، توجه به حدود ارتباط
بریدۀ کتاب

صفحۀ 66

صلاح و فساد طبقات اجتماع، در یکدیگر اثر دارد. ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه‌ای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر، مصون یا بی‌بهره بماند؛ ولی معمولا فساد، از خواص شروع می‌شود و به عوام سرایت می‌کند و صلاح، برعکس، از عوام تنبُّه و بیداری آن‌ها آغاز می‌شود و اجبارا خواص را به صلاح می‌آورد؛ یعنی عادتا فساد، از بالا به پایین می‌ریزد و صلاح، از پایین به بالا سرایت می‌کند. روی همین اصل است که می‌بینیم امیرالمومنین علی علیه السلام در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه عامه و خاصه تقسیم می‌کند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه، اظهار یأس و نومیدی می‌کند، و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار می‌دهد. در دستور حکومتی که به نام مالک اشتر نخعی مرقوم داشته، می‌نویسد:«برای والی، هیچ کس پر خرج‌تر در هنگام سستی، کم کمک‌تر در هنگام سختی، متنفرتر از عدالت و انصاف، پر توقع‌تر، ناسپاس‌تر، عذرناپذیرتر، کم طاقت‌تر در شداید، از خاصه نیست. همانا استوانه دین و نقطه مرکزی مسلمین و مایه پیروزی بر دشمن، عامه می‌باشند. پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد.» این، فکر غلطی است که از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی می‌افتند، زُعمای(پیشوایان، بزرگان) هر صنف را در نظر می‌گیرند و آن قله‌های مرتفع، در نظرشان مجسم می‌شود و می‌خواهند از آن ارتفاعات منیع(بلند)، شروع کنند. تجربه نشان داده که معمولا کارهایی که از ناحیه آن قله‌های رفیع آغاز شده و در نظر ما مفید می‌نماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه‌ی تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد.

13

قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن
بریدۀ کتاب

صفحۀ 240

حقیقت حرارت و سوز محرم که هرساله تشدید می‌شود، به ما باز نمی‌گردد بلکه وقتی انتقام آن خون مطهر گرفته نشده، تمام مصائبی که در عاشورا بر وجود مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) وارد شد، هرساله بر وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) وارد می‌شود. در واقع دگرگونی در حالات جامعه شیعه و حرکت یک امت برای اقامه عزاداری، انعکاسی است از فشارها و مصیبت‌های اباعبدالله(ع) که در ایام محرم، مجددا بر روح و جسم حضرت ولی عصر(عج) نازل می‌شود. یعنی جامعه شیعه علی‌رغم بهره‌هایی که برای تجدید عهد خداپرستی و سیر تکامل معنوی در محرم داشته، نتوانسته است برای انتقام خون سیدالشهدا(ع) زمینه‌سازی کند و به دلیل موانع روحی و ذهنی و عینی برای تکامل بخشیدن به عرض ادب در برابر اهل بیت، برایش معلوم نیست که به چه میزان توانسته در مسیر ظهور حرکت کند. پس این عزاداری‌ها از یک طرف برای جامعه شیعه، بزرگ‌ترین ثروت و موهبت الهی است و از طرف دیگر لازم است که با تعیین قصور و تقصیری که در آن وجود دارد، به ساحت حضرت ولی عصر(عج) استغفار شود و از ایشان طلب گردد تا با ولایت و عنایت خود، راهبر جامعه شیعه در مسیر ارتقاء و تکامل عزاداری‌ها شوند.

23