بریدههای کتاب سیری در نهج البلاغه سجاد علی پور 1403/5/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 11 شیخ محمد عبده، مفتی اسبق مصر که نهج البلاغه را با شرح مختصری در مصر چاپ کرد و منتشر ساخت و برای اولین بار به توده ی مصری معرفی کرد، مدعی است که اصلاً نهج البلاغه را نمی شناخته و نسبت به آن آگاهی نداشته است، تا اینکه در یک حالت دوری از وطن این کتاب را مطالعه می کند و سخت در شگفت می ماند؛ احساس می کند که گنجینه ای گرانبها دست یافته است. همان وقت تصمیم می گیرد آن را چاپ کند و به توده ی عرب معرفی نماید. 0 0 مریم محسنیزاده 1403/6/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 42 سخن نمایندهٔ روح است؛ سخن هر کس به همان دنیایی تعلق دارد که روح گویندهاش به آنجا تعلق دارد. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 29 ارزش هر کسی همان است که میداند. نهج البلاغه، حکمت 81. 0 0 زینب لطفعلیخانی 1403/4/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 45 علی از می و معشوق و یا مفاخرت و امثال اینها -که میدانهایی باز برای سخن هستند - بحث نکرده است. بعلاوه او سخن را برای خود سخن و اظهار هنر سخنوری ایراد نکرده است. سخن برای او وسیله بوده، نه هدف. او نمیخواسته است به این وسیله یک اثر هنری و یک شاهکار ادبی از خود باقی بگذارد. بالاتر اینکه سخنش کلیت دارد. محدود به زمان و مکان و افراد معینی نیست؛ مخاطب او «انسان» است و به همین جهت نه مرز میشناسد و نه زمان. 0 1 سجاد علی پور 1403/6/7 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 89 نماز که مظهر کامل اظهار عبودیت است، چنان در اسلام شکل خاص یافته است که حتی فردی که می خواهد در گوشه ی خلوت به تنهایی نماز بخواند خود به خود به انجام پاره ای از وظایف اخلاقی و اجتماعی از قبیل نظافت، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی، جهت شناسی، ضبط احساسات، اعلام صلح و سلم با بندگان شایسته ی خدا و غیره مقید می گردد. 0 3 زهرا محسنی 1403/9/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 155 0 0 مریم محسنیزاده 1403/5/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 36 جرج جرداق مسیحی: " علی تنها در میدان جنگ قهرمان نبود، در همه جا قهرمان بود: در صفای دل پاکی وجدان، جذابیت سحرآمیز بیان، انسانیت واقعی، حرارت ایمان، آرامش شکوهمند، یاری مظلومان، تسلیم حقیقت بودن در هر نقطه و هرجا که رخ بنماید. او در همه این میدانها قهرمان بود." 0 1 امیر محمد 1403/8/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 226 جبر ها و تحمیلها مادام که به صورت یک نیاز درونی در نیامده است مانند جبر ها و تحمیل های سیاسی، آنقدر خطرناک نیست؛ خطرناکترین جبرها و تحمیلها و قید و بند آنست که به صورت یک نیاز درونی درآید و آدمی از درون خویش به زنجیر کشیده شود. 0 0 یاسین قرالو 1404/5/20 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 252 همانطور که بشر بیتمدن زمان قدیم بتی را که به دست خود میساخت، معبود و مسجود قرار میداد و آن را میپرستید، بشر دوران معاصر نیز مصنوع خود [پول] را میپرستد و زندگیش تحت تسلط و اقتدار اشیائی است که به دست خود ساخته و پرداخته است... 0 1 کوثر نورزاده 6 روز پیش سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 90 از نظر اسلام، هر کار خیر و مفیدی اگر با انگیزه پاک خدایی توام باشد، عبادت است. لهذا درس خواندن، کار و کسب کردن، فعالیت اجتماعی کردن اگر لله و فی الله باشد، عبادت است. 0 0 شیما شمسی 1402/12/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 56 از ابوعلی سینا نقل شده که میگوید: کانَ علی (علیهالسلام) بینَ اصحاب محمد (صلیاللهعلیهوآله) کالمعقول بینَ المحسوس. یعنی؛ علی در میان یاران رسول خدا مانند "کلی" در میان "جزئیات محسوسه" بود و یا مانند "عقول قاهره" نسبت به "اجسام مادیه" بود. 0 13 سجاد علی پور 1403/6/9 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 104 نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و گردن ها را از ریسمان گناه آزاد می سازد. پیامبر خدا نماز را به چشمه ی آب گرم که بر در خانه ی شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شست و شو ها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند؟ (نهج البلاغه، خطبه ی 197) 0 0 آسیه عین 1403/7/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 101 اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ میشمارند اما آنها(متقین) برای مردن دل خودشان اهمیت قائل هستند. 0 6 زینب لطفعلیخانی 1403/6/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 91 عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالی روان است، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است، پیروزی روح بر بدن است، عالیترین عکسالعمل سپاسگزارانۀ انسان است از پدیدآورندۀ خلقت، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جميل على الاطلاق و بالأخره سلوک و سیر الی الله است. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 26 محقن بن ابی محقن به علی علیه السلام پشت میکند و به معاویه رو میآورد و برای اینکه دل معاویه را که از کینه علی علیه السلام میجوشد خرسند سازد گفت: از نزد بی زبانترین مردم به نزد تو آمدم. آنچنان این چاپلوسی مشمئزکننده بود که خود معاویه او را ادب کرد. گفت: وای برتو! علی بیزبانترین افراد است؟! قریش پیش از علی از فصاحت آگاهی نداشت، علی به قریش درس فصاحت آموخت. 0 5 آسیه عین 1403/8/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 193 سخن اگر از دل برون آید و پیام روح باشد در دل نفوذ میکند اما اگر پیام روح نباشد و صرفاً صنعت لفظی باشد از گوشها آن طرفتر نمیرود. 0 6 Ali K 1403/6/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 77 حواس ما از آن جهت رنگها و شکلها و آوازها و غیر اینها را درک میکنند که به مکان و زمان محدود میشوند؛ در یک جا هستند و در زمانی دیگر نیستند، مثلاً اگر روشنی همیشه و همه جا به طور یکنواخت میبود قابل احساس نبود، اگر یک آواز به طور مداوم و یکنواخت شنیده شود هرگز شنیده نمیشود. ذات حق که صرفالوجود و فعلیت محض است و هیچ مکان و زمان او را محدود نمیکند، نسبت به حواس ما باطن است اما او در ذات خود عین ظهور است و همان کمال ظهورش که ناشی از کمال وجودش است سبب خفای او از حواس ماست. 0 2 سجاد علی پور 1403/5/3 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 24 کلمات امیرالمؤمنین (ع) از قدیمی ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است و با این دو امتیاز شناخته می شده است: یکی فصاحت و بلاغت و دیگر چند جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدی بودن. 0 1 زینب لطفعلیخانی 1403/4/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 14 نهج البلاغه چندین دنیا دارد دنیای زهد و تقوا، دنیای عبادت و عرفان، دنیای حکمت و فلسفه، دنیای پند و موعظه، دنیای ملاحم و مغیبات ،دنیای سیاست و مسئولیتهای اجتماعی، دنیای حماسه و شجاعت ... 0 1 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 122 عدالت نباید فدای مصلحت بشود 0 8
بریدههای کتاب سیری در نهج البلاغه سجاد علی پور 1403/5/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 11 شیخ محمد عبده، مفتی اسبق مصر که نهج البلاغه را با شرح مختصری در مصر چاپ کرد و منتشر ساخت و برای اولین بار به توده ی مصری معرفی کرد، مدعی است که اصلاً نهج البلاغه را نمی شناخته و نسبت به آن آگاهی نداشته است، تا اینکه در یک حالت دوری از وطن این کتاب را مطالعه می کند و سخت در شگفت می ماند؛ احساس می کند که گنجینه ای گرانبها دست یافته است. همان وقت تصمیم می گیرد آن را چاپ کند و به توده ی عرب معرفی نماید. 0 0 مریم محسنیزاده 1403/6/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 42 سخن نمایندهٔ روح است؛ سخن هر کس به همان دنیایی تعلق دارد که روح گویندهاش به آنجا تعلق دارد. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 29 ارزش هر کسی همان است که میداند. نهج البلاغه، حکمت 81. 0 0 زینب لطفعلیخانی 1403/4/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 45 علی از می و معشوق و یا مفاخرت و امثال اینها -که میدانهایی باز برای سخن هستند - بحث نکرده است. بعلاوه او سخن را برای خود سخن و اظهار هنر سخنوری ایراد نکرده است. سخن برای او وسیله بوده، نه هدف. او نمیخواسته است به این وسیله یک اثر هنری و یک شاهکار ادبی از خود باقی بگذارد. بالاتر اینکه سخنش کلیت دارد. محدود به زمان و مکان و افراد معینی نیست؛ مخاطب او «انسان» است و به همین جهت نه مرز میشناسد و نه زمان. 0 1 سجاد علی پور 1403/6/7 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 89 نماز که مظهر کامل اظهار عبودیت است، چنان در اسلام شکل خاص یافته است که حتی فردی که می خواهد در گوشه ی خلوت به تنهایی نماز بخواند خود به خود به انجام پاره ای از وظایف اخلاقی و اجتماعی از قبیل نظافت، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی، جهت شناسی، ضبط احساسات، اعلام صلح و سلم با بندگان شایسته ی خدا و غیره مقید می گردد. 0 3 زهرا محسنی 1403/9/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 155 0 0 مریم محسنیزاده 1403/5/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 36 جرج جرداق مسیحی: " علی تنها در میدان جنگ قهرمان نبود، در همه جا قهرمان بود: در صفای دل پاکی وجدان، جذابیت سحرآمیز بیان، انسانیت واقعی، حرارت ایمان، آرامش شکوهمند، یاری مظلومان، تسلیم حقیقت بودن در هر نقطه و هرجا که رخ بنماید. او در همه این میدانها قهرمان بود." 0 1 امیر محمد 1403/8/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 226 جبر ها و تحمیلها مادام که به صورت یک نیاز درونی در نیامده است مانند جبر ها و تحمیل های سیاسی، آنقدر خطرناک نیست؛ خطرناکترین جبرها و تحمیلها و قید و بند آنست که به صورت یک نیاز درونی درآید و آدمی از درون خویش به زنجیر کشیده شود. 0 0 یاسین قرالو 1404/5/20 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 252 همانطور که بشر بیتمدن زمان قدیم بتی را که به دست خود میساخت، معبود و مسجود قرار میداد و آن را میپرستید، بشر دوران معاصر نیز مصنوع خود [پول] را میپرستد و زندگیش تحت تسلط و اقتدار اشیائی است که به دست خود ساخته و پرداخته است... 0 1 کوثر نورزاده 6 روز پیش سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 90 از نظر اسلام، هر کار خیر و مفیدی اگر با انگیزه پاک خدایی توام باشد، عبادت است. لهذا درس خواندن، کار و کسب کردن، فعالیت اجتماعی کردن اگر لله و فی الله باشد، عبادت است. 0 0 شیما شمسی 1402/12/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 56 از ابوعلی سینا نقل شده که میگوید: کانَ علی (علیهالسلام) بینَ اصحاب محمد (صلیاللهعلیهوآله) کالمعقول بینَ المحسوس. یعنی؛ علی در میان یاران رسول خدا مانند "کلی" در میان "جزئیات محسوسه" بود و یا مانند "عقول قاهره" نسبت به "اجسام مادیه" بود. 0 13 سجاد علی پور 1403/6/9 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 104 نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و گردن ها را از ریسمان گناه آزاد می سازد. پیامبر خدا نماز را به چشمه ی آب گرم که بر در خانه ی شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شست و شو ها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند؟ (نهج البلاغه، خطبه ی 197) 0 0 آسیه عین 1403/7/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 101 اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ میشمارند اما آنها(متقین) برای مردن دل خودشان اهمیت قائل هستند. 0 6 زینب لطفعلیخانی 1403/6/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 91 عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالی روان است، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است، پیروزی روح بر بدن است، عالیترین عکسالعمل سپاسگزارانۀ انسان است از پدیدآورندۀ خلقت، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جميل على الاطلاق و بالأخره سلوک و سیر الی الله است. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 26 محقن بن ابی محقن به علی علیه السلام پشت میکند و به معاویه رو میآورد و برای اینکه دل معاویه را که از کینه علی علیه السلام میجوشد خرسند سازد گفت: از نزد بی زبانترین مردم به نزد تو آمدم. آنچنان این چاپلوسی مشمئزکننده بود که خود معاویه او را ادب کرد. گفت: وای برتو! علی بیزبانترین افراد است؟! قریش پیش از علی از فصاحت آگاهی نداشت، علی به قریش درس فصاحت آموخت. 0 5 آسیه عین 1403/8/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 193 سخن اگر از دل برون آید و پیام روح باشد در دل نفوذ میکند اما اگر پیام روح نباشد و صرفاً صنعت لفظی باشد از گوشها آن طرفتر نمیرود. 0 6 Ali K 1403/6/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 77 حواس ما از آن جهت رنگها و شکلها و آوازها و غیر اینها را درک میکنند که به مکان و زمان محدود میشوند؛ در یک جا هستند و در زمانی دیگر نیستند، مثلاً اگر روشنی همیشه و همه جا به طور یکنواخت میبود قابل احساس نبود، اگر یک آواز به طور مداوم و یکنواخت شنیده شود هرگز شنیده نمیشود. ذات حق که صرفالوجود و فعلیت محض است و هیچ مکان و زمان او را محدود نمیکند، نسبت به حواس ما باطن است اما او در ذات خود عین ظهور است و همان کمال ظهورش که ناشی از کمال وجودش است سبب خفای او از حواس ماست. 0 2 سجاد علی پور 1403/5/3 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 24 کلمات امیرالمؤمنین (ع) از قدیمی ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است و با این دو امتیاز شناخته می شده است: یکی فصاحت و بلاغت و دیگر چند جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدی بودن. 0 1 زینب لطفعلیخانی 1403/4/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 14 نهج البلاغه چندین دنیا دارد دنیای زهد و تقوا، دنیای عبادت و عرفان، دنیای حکمت و فلسفه، دنیای پند و موعظه، دنیای ملاحم و مغیبات ،دنیای سیاست و مسئولیتهای اجتماعی، دنیای حماسه و شجاعت ... 0 1 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 10 صفحۀ 122 عدالت نباید فدای مصلحت بشود 0 8