بریدههای کتاب سیری در نهج البلاغه شیما شمسی 1402/12/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 56 از ابوعلی سینا نقل شده که میگوید: کانَ علی (علیهالسلام) بینَ اصحاب محمد (صلیاللهعلیهوآله) کالمعقول بینَ المحسوس. یعنی؛ علی در میان یاران رسول خدا مانند "کلی" در میان "جزئیات محسوسه" بود و یا مانند "عقول قاهره" نسبت به "اجسام مادیه" بود. 0 12 سجاد علی پور 1403/6/9 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 104 نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و گردن ها را از ریسمان گناه آزاد می سازد. پیامبر خدا نماز را به چشمه ی آب گرم که بر در خانه ی شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شست و شو ها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند؟ (نهج البلاغه، خطبه ی 197) 0 0 آسیه عین 1403/7/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 101 اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ میشمارند اما آنها(متقین) برای مردن دل خودشان اهمیت قائل هستند. 0 6 زینب لطفعلیخانی 1403/6/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 91 عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالی روان است، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است، پیروزی روح بر بدن است، عالیترین عکسالعمل سپاسگزارانۀ انسان است از پدیدآورندۀ خلقت، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جميل على الاطلاق و بالأخره سلوک و سیر الی الله است. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 26 محقن بن ابی محقن به علی علیه السلام پشت میکند و به معاویه رو میآورد و برای اینکه دل معاویه را که از کینه علی علیه السلام میجوشد خرسند سازد گفت: از نزد بی زبانترین مردم به نزد تو آمدم. آنچنان این چاپلوسی مشمئزکننده بود که خود معاویه او را ادب کرد. گفت: وای برتو! علی بیزبانترین افراد است؟! قریش پیش از علی از فصاحت آگاهی نداشت، علی به قریش درس فصاحت آموخت. 0 5 آسیه عین 1403/8/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 193 سخن اگر از دل برون آید و پیام روح باشد در دل نفوذ میکند اما اگر پیام روح نباشد و صرفاً صنعت لفظی باشد از گوشها آن طرفتر نمیرود. 0 6 Ali K 1403/6/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 77 حواس ما از آن جهت رنگها و شکلها و آوازها و غیر اینها را درک میکنند که به مکان و زمان محدود میشوند؛ در یک جا هستند و در زمانی دیگر نیستند، مثلاً اگر روشنی همیشه و همه جا به طور یکنواخت میبود قابل احساس نبود، اگر یک آواز به طور مداوم و یکنواخت شنیده شود هرگز شنیده نمیشود. ذات حق که صرفالوجود و فعلیت محض است و هیچ مکان و زمان او را محدود نمیکند، نسبت به حواس ما باطن است اما او در ذات خود عین ظهور است و همان کمال ظهورش که ناشی از کمال وجودش است سبب خفای او از حواس ماست. 0 2 سجاد علی پور 1403/5/3 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 24 کلمات امیرالمؤمنین (ع) از قدیمی ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است و با این دو امتیاز شناخته می شده است: یکی فصاحت و بلاغت و دیگر چند جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدی بودن. 0 1 زینب لطفعلیخانی 1403/4/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 14 نهج البلاغه چندین دنیا دارد دنیای زهد و تقوا، دنیای عبادت و عرفان، دنیای حکمت و فلسفه، دنیای پند و موعظه، دنیای ملاحم و مغیبات ،دنیای سیاست و مسئولیتهای اجتماعی، دنیای حماسه و شجاعت ... 0 1 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 122 عدالت نباید فدای مصلحت بشود 0 8 مستَعین🌱 1403/9/30 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 220 متقی کسی است که خودش از ناحیه سختگیریهای خودش در رنج است اما مردم از ناحیه او در آسایشاند. 🌱 0 2 ام العلایق 1403/9/6 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 41 0 2 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 178 (ادامه...) سکوت علی سکوتی حساب شده و منطقی بود نه صرفاً ناشی از اضطرار و بیچارگی؛ برای او آسان بود که قیام کند و حداکثر آن بود که به واسطه نداشتن یار و یاور، خودش و فرزندانش شهید شوند. 0 4 مستَعین🌱 1403/9/30 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 217 شعار «الْجارَ ثُمَّ الدّارَ» رسم جاری خاندان علی و زهرا بود.✨ 0 4 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 130 حق برای گفتن، وسیعترین میدانها و برای عمل کردن و انصاف دادن، تنگترین میدانهاست. 0 2 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 282 0 0 نون.کاف 1403/9/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 17 حدیث برای مقابله با کمالگرایی : «مَا لَا یُدْرَکُ کُلُّهُ لَا یُتْرَکُ کُلُّه.» کاری را که نمیتوان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد. کارهای کوچک راه را برای کارهای بزرگ باز میکند. (یعنی اگر نمیتوانی کاری را کامل و تام انجام دهی ولی کلاً آن را کنار نگذار، تلاش خود را بکن؛ هرچقدر از آن را که میتوانی انجام بده. انجام دادن از همه چی مهم تره، شروع کن به حرکت کردن، همین.) 6 24 سیـّـد عَـمـّـار 1403/12/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 76 سپاس خدای را که آفرینش دلیل بر هستی او و حدوث مخلوقاتش دلیل بر ازلیت او و مانند داشتن مخلوقاتش دلیل بر بیمانندی اوست.از حواس پنهان است و دست حواس به دامن کبریاییاش نمی رسد، و در عین حال هویداست و هیچ چیزی نمیتواند مانع و حاجب و پردهٔ وجودش شود. خطبه ۱۵۰ 0 0 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 276 انسان آنگاه انسان واقعی است و به آن اندازه از واقعیت انسان بهرهمند است که فاقد تمکین و تسلیم باشد. 0 0 ام العلایق 1403/9/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 240 0 11
بریدههای کتاب سیری در نهج البلاغه شیما شمسی 1402/12/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 56 از ابوعلی سینا نقل شده که میگوید: کانَ علی (علیهالسلام) بینَ اصحاب محمد (صلیاللهعلیهوآله) کالمعقول بینَ المحسوس. یعنی؛ علی در میان یاران رسول خدا مانند "کلی" در میان "جزئیات محسوسه" بود و یا مانند "عقول قاهره" نسبت به "اجسام مادیه" بود. 0 12 سجاد علی پور 1403/6/9 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 104 نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و گردن ها را از ریسمان گناه آزاد می سازد. پیامبر خدا نماز را به چشمه ی آب گرم که بر در خانه ی شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شست و شو ها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند؟ (نهج البلاغه، خطبه ی 197) 0 0 آسیه عین 1403/7/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 101 اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ میشمارند اما آنها(متقین) برای مردن دل خودشان اهمیت قائل هستند. 0 6 زینب لطفعلیخانی 1403/6/12 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 91 عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالی روان است، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است، پیروزی روح بر بدن است، عالیترین عکسالعمل سپاسگزارانۀ انسان است از پدیدآورندۀ خلقت، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جميل على الاطلاق و بالأخره سلوک و سیر الی الله است. 0 2 سودآد 1403/9/2 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 26 محقن بن ابی محقن به علی علیه السلام پشت میکند و به معاویه رو میآورد و برای اینکه دل معاویه را که از کینه علی علیه السلام میجوشد خرسند سازد گفت: از نزد بی زبانترین مردم به نزد تو آمدم. آنچنان این چاپلوسی مشمئزکننده بود که خود معاویه او را ادب کرد. گفت: وای برتو! علی بیزبانترین افراد است؟! قریش پیش از علی از فصاحت آگاهی نداشت، علی به قریش درس فصاحت آموخت. 0 5 آسیه عین 1403/8/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 193 سخن اگر از دل برون آید و پیام روح باشد در دل نفوذ میکند اما اگر پیام روح نباشد و صرفاً صنعت لفظی باشد از گوشها آن طرفتر نمیرود. 0 6 Ali K 1403/6/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 77 حواس ما از آن جهت رنگها و شکلها و آوازها و غیر اینها را درک میکنند که به مکان و زمان محدود میشوند؛ در یک جا هستند و در زمانی دیگر نیستند، مثلاً اگر روشنی همیشه و همه جا به طور یکنواخت میبود قابل احساس نبود، اگر یک آواز به طور مداوم و یکنواخت شنیده شود هرگز شنیده نمیشود. ذات حق که صرفالوجود و فعلیت محض است و هیچ مکان و زمان او را محدود نمیکند، نسبت به حواس ما باطن است اما او در ذات خود عین ظهور است و همان کمال ظهورش که ناشی از کمال وجودش است سبب خفای او از حواس ماست. 0 2 سجاد علی پور 1403/5/3 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 24 کلمات امیرالمؤمنین (ع) از قدیمی ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است و با این دو امتیاز شناخته می شده است: یکی فصاحت و بلاغت و دیگر چند جانبه بودن و به اصطلاح امروز چند بعدی بودن. 0 1 زینب لطفعلیخانی 1403/4/5 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 14 نهج البلاغه چندین دنیا دارد دنیای زهد و تقوا، دنیای عبادت و عرفان، دنیای حکمت و فلسفه، دنیای پند و موعظه، دنیای ملاحم و مغیبات ،دنیای سیاست و مسئولیتهای اجتماعی، دنیای حماسه و شجاعت ... 0 1 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 122 عدالت نباید فدای مصلحت بشود 0 8 مستَعین🌱 1403/9/30 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 220 متقی کسی است که خودش از ناحیه سختگیریهای خودش در رنج است اما مردم از ناحیه او در آسایشاند. 🌱 0 2 ام العلایق 1403/9/6 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 41 0 2 محمد مهدی قربانی 1402/10/14 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 178 (ادامه...) سکوت علی سکوتی حساب شده و منطقی بود نه صرفاً ناشی از اضطرار و بیچارگی؛ برای او آسان بود که قیام کند و حداکثر آن بود که به واسطه نداشتن یار و یاور، خودش و فرزندانش شهید شوند. 0 4 مستَعین🌱 1403/9/30 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 217 شعار «الْجارَ ثُمَّ الدّارَ» رسم جاری خاندان علی و زهرا بود.✨ 0 4 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 130 حق برای گفتن، وسیعترین میدانها و برای عمل کردن و انصاف دادن، تنگترین میدانهاست. 0 2 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 282 0 0 نون.کاف 1403/9/10 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 17 حدیث برای مقابله با کمالگرایی : «مَا لَا یُدْرَکُ کُلُّهُ لَا یُتْرَکُ کُلُّه.» کاری را که نمیتوان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد. کارهای کوچک راه را برای کارهای بزرگ باز میکند. (یعنی اگر نمیتوانی کاری را کامل و تام انجام دهی ولی کلاً آن را کنار نگذار، تلاش خود را بکن؛ هرچقدر از آن را که میتوانی انجام بده. انجام دادن از همه چی مهم تره، شروع کن به حرکت کردن، همین.) 6 24 سیـّـد عَـمـّـار 1403/12/29 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 76 سپاس خدای را که آفرینش دلیل بر هستی او و حدوث مخلوقاتش دلیل بر ازلیت او و مانند داشتن مخلوقاتش دلیل بر بیمانندی اوست.از حواس پنهان است و دست حواس به دامن کبریاییاش نمی رسد، و در عین حال هویداست و هیچ چیزی نمیتواند مانع و حاجب و پردهٔ وجودش شود. خطبه ۱۵۰ 0 0 فاطمه زهرا 1403/10/8 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 276 انسان آنگاه انسان واقعی است و به آن اندازه از واقعیت انسان بهرهمند است که فاقد تمکین و تسلیم باشد. 0 0 ام العلایق 1403/9/13 سیری در نهج البلاغه مرتضی مطهری 4.5 8 صفحۀ 240 0 11